tisdag 20 januari 2015

Hypodemism - en ny abrahamitisk religion

Stimulerad av en tweet insåg jag att nu ska det religionsgrundas. Abrahamitiskt, förstås. Abram utgick från Ur i Kaldéen. Denna nya abrahamitiska religion utgår från trakten av Ör i Kronobergs län, Sverige. Så bokstavstroende är väl ingen att det uppfattas vara en avgörande skillnad på U och Ö, allra minst som det finns en konstig stad i Sverige, där man stavar U me Å. Umeå.

Vilken var den livgivande impuls som gav oss den nya religionen? Jag ger er adressen här.
https://twitter.com/wistikent/status/556891943738015744/photo/1

Saken gäller att fader Dan (sic!) tycker att islamiseringen gått för långt när det blir tal om fasta. Då begrep jag att det där med tid och tidsföljd alls inte är viktigt. Det har jag trott tidigare. Att kristendomen direkt knyter an till judendomen och att de hednakristna ser sig som inympade på det olivträdet, det hade jag fattat. Att islam kom till 600 år senare som ett slags kompilat, visste jag också - och har tenterat i religionshistorien. Men den blev abrahamitisk just därigenom att den hämtade en del material från judendom och kristendom (men också beduinreligion!) och det är kanske inte underligare än att det kinesiska Volvo uppfattas vara svenskt. Då hindrar ingenting en ny religionsstiftare att stifta just en abrahamitisk religion. Hypodemismen efter grekiskans hypodéma.

Religionsdyrkans former inom hypodemismen är inte så besvärliga. Man fastar, förstås, men inte till övermått. Hellre äter man ekologiskt närodlat och dricker gärna vatten med citron i för fettförbränningens skull. Tar man hypodemismen på riktigt allvar ägnar man en timme i veckan åt kroppsdyrkan på ett närbeläget gym. Annars kör man lite i motionsspår eller på träningscykel. Inte för mycket. Ordet "lagom" är hypodemismens ledord.

Hypodemismen är kultisk utan att gå in på detaljer. "Gode Gud välsigna maten", säger religionsutövarna så fort de serveras mat - till skillnad från de kristna som nödvändigtvis måste sjunga en slagdänga om glädjens Herre så fort de får syn på mat. Nu kan hypodemisterna också nämna Jesusnamnet och skänka honom en tanke, eftersom han alltid var så snäll och omtänksam och tog bort det som var nedsmutsat. Då ber de: "Gode gud (litet G, förstås) välsigna maten, Jesus diskar alla faten." Ur denna insikt om Jesu person och verk hämtar de uppbyggelse.

 Viktiga högtider för hypodemismen är de högtider som kringgärdas av skollov. Nyår firas med dunder och brak och då kan citronvattnet ersättas av mousserande vin eller champagne. Sportlovsveckan infaller vid olika tider i landet så egentligen handlar det om bortemot en månads firande. Sedan har de kristnas påsk annekterats, förstås. Midsommar är en stor högtid. Då ersätts citronvattnet av öl och brännvin. I augusti äter hypodemisterna kräftor - utan citronvatten igen (bortsett det de tvättar fingarna i efter kräftätandet) - och därefter infaller något som kallas "höstlov", som blir en lågmäld religiös högtidstid, då det i början av november kan tändas ljus i en religiös förfädersdyrkan- Därefter blir det advent, luciafirande och jul. Citronvattnet ersätts då med glögg. Luciafirandet är ett kreativt sätt att få se 40 oskulder, tror vi, och tar därmed upp en kamp med islam. Vi väntar liksom inte.

Att denna abrahamitiska nyreligion har kopplingar till det kristna firningsåret kan man se liksom att det finns avsteg från judendom och islam. Kräftor t ex. Och alkohol. Samt skinka vid jul.

Detta är utanverket. Fides qua.
Vad är innehållet, fides quae?

Hypodemismen har flera olika heliga skrifter, som alla läses med stor urskillning men lika stora behållning. Reader's Digest, liksom. Det heliga i skrifterna kännetecknas närmast av det undflyende.

Den dogmatiska hållningen är tilltalande enkel. Hypodemismen tror att det finns en gud, en starkare kraft, att man ska vara moralisk och att det moraliska livet, som innebär att vi inte är värre än andra, kommer att belönas när far har sträckt ut handen och mor har fattat den. "Om inte vi kommer till himlen, vem skulle då få komma dit!"
Viktigt för hypodemismen är att allt sker lagom, inte för mycket på något sätt.

Hur kan denna religion nu karaktäriseras som abrahamitisk?
Enkelt. Den hämtar några element från judendomen, några från kristendomen och några från islam. Från islam mest detta att vid fester ätes efter solnedgången. Ergo! Resten är den vackra tanken att uppenbarelsen från det gudomliga är fortgående. Vi kommer på mer och mer efterhand. Wait and see!

Hypodemismen är fredlig. Kanske med något undantag. Attackeras den, slår den skoningslöst tillbaka. Attackeras? Ja, det finns folk som envisas med att ställa kritiska frågor som uppenbart syftar till att underminera hypodenismens grund. Såna typer ska ha på käften. Hypodenismen är därför en bland motorcykelgäng populär tro, som ger dessa motorcyklister en religiös identitet som trons banérförare. Skulle kraftigare doningar behövas, har hypodemisterna också tillgång till stridsvagnar av typ Abram.

Nu behövs ingen ytterligare genomgång av vad hypodemisterna tror. De tror nämligen som det för dagen och stunden behövs. Fortgående uppenbarelse!

Har de kvinnliga präster? Självfallet. För dem är frågan om kvinnliga präster i högsta grad en tros-fråga.

Var finns dessa hypodemister? Lite varstans. Av bekvämlighetsskäl parasiterar hypodemisterna gärna på Svenska kyrkan (abrahamitisk religion!), Parasit är här en biologisk term och alls inget skällsord. Det räcker för förståelsen att hänvisa till hur misteln lever på eken, t ex. På det här viset spelar beteckningen inte heller någon större roll. Som det hette i den fromma sången: "Och din tro och din ras och ditt namn gör detsamma". (förändrad från Psalmer och Visor till psalmboken, som ni minns). Huvudsaken att man kan pussas under misteln. Liksom.

Men vad heter då, trots allt, religionsstiftaren. Han hålls förstås som profet och namnet nämns med vördnad och en bugning: Heméra Hypodéma. Välsignat vare hans namn! Hans firningsdag högtidlighåller hypodemisterna den 14 oktober.

Som sagt: nu har vi fyra abrahamitiska religioner.
Och det var väl inte särskilt svårt, det hela?

36 kommentarer:

  1. Rolf Pettersson20 januari 2015 09:17

    Är inte mormonerna abrahamitiska? I så fall kommer du först på femte plats.

    SvaraRadera
  2. Maja säger att hennes snälle juristprofessor apropå Sandahl tyckte att det inte behövs nå'n hypodemism:

    -Detta är ju helt vanlig, svensk kristendom. Varför skall man krångla till saker så? Nä, dom där högkyrkliga får man allt hålla kort. Dom komplicerar saker och ting.

    Maja och Pelle kände plötsligt behov att kila bort till St Ansgars för läst morgonmässa. Dom brukar kunna slinka in och sitta på en balustrad med god utsikt. Vi katter har sensibelt sinne för vad som är äkta och nyttigt.

    Tråkigt bara, att Maja inte tog med mig. Men hon tycker väl synd om Svanslösingen.


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Mässan" i S:t Ansgar firas väl i full gemenskap med Antje, som väl är studentklubbens "visitator"?!
      /Antony

      Radera
    2. Du Anthony är en sån fin representant för kristendomen! Vi förstår alla varför Fader Dag är så förtjust i dina kommentarer!

      Radera
    3. Det vore bra om den 15:32-anonyme kunde lära sig att läsa och stava rätt.
      /Antony

      PS. Tack för komplimangen, jag måste ödmjukast erkänna att det nog behövs sanna apologeter som dr Sandahl!

      Radera
    4. Varsågod! Alla vet vi ju att mobbning och kristendom hör ihop och du har verkligen fattat poängen !

      Radera
    5. Mobbningen från den nya religionens falska profeter är verkligen ett problem, så det är bra att du belyser problemet. Dina brister i det svenska språket vill jag dock hjälpa dig med att korrigera eftersom att jag är säker på att du menade "kristendom" och inte.....kristendom!
      /Antony

      Radera
    6. Vad jag menade var att dina islamistiska kommentarer skrämmer bort Dags läsare så att han nu bara har ca 15 kvar om dagen har jag läst. De som är kvar är liten dagisgrupp som har fruktstund och du Antony skrattar både högt och lyckligt när du får äta banan med Dag. De andra har lämnat bloggen, verkar det som.

      Radera
    7. Har "islamistiska kommentarer" förekommit på bloggen?
      Oupps!
      Alltså förespråkat införande av sharialagstiftning, dhimmistatus för icke-muslimer, polygami, jihad och annat abrahamitiskt myspys.

      Ja då förstår jag om läsarna drar...

      Eller är i stället klok anpassning till demografi och abrahamitisk religion anledningen? Då gäller det att se om sitt hus, och inte bli sittande med SvartePetter-Jesus.

      Eller är de "ca 15 kvar om dagen" en våt dröm hos representanterna för de abrahamitiska Schwedische Christen på Dagens Seglora?

      GG

      Radera
    8. Många obildade kommentarer, från den nya religionens "härförare", har passerat på denna blog, men att jag skulle ha skrivit "islamistiska kommentarer" är nog ett lågvattenmärke!
      /Antony

      Radera
    9. Med islamiststisk menar jag den hårda och fanatiska tonen i dem, i religionens namn, inte att de företräder islam.

      Radera
    10. Den Anonymes förvirring verkar bara öka för varje kommentar vederbörande skriver?!
      /Antony

      Radera
  3. Bengt Holmberg20 januari 2015 09:35

    Hypodema - "en lädersula som hålls fast under foten av remmar; sandal", enligt Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature, 3. ed, Chicago, 2000.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag lägger betoningen fel: skall vara hypódema ὑπόδημα (som nog redan på apostlarnas tid uttalades ungefär ypå´dhima) När ordet får tung kasusändelse förskjuts accenten :υποδήματος , ὑποδήματι osv.
      Sammansatta ord har gärna betoningen (från början en höjd ton) ipå vokalen innan skarven: Theódoros, Chrysóstomos... fm

      Radera
    2. Men å andra sidan: kan vi kalla Νικόδημος för NIkodémus, så kan vi ha en Hypodémus också! fm

      Radera
  4. Tack, Dag, för dagens första fniss!

    SvaraRadera
  5. Den 14 oktober har Stellan namnsdag. Inte för att jag blir klokare på vem som är religionsstiftaren för det men kanhända kan någon mer lärd person upplysa menigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar Andersson20 januari 2015 19:35

      I min kalender står att det islamiska nyåret infaller då så det är väl det som avses!?

      Radera
  6. Ö uttalas numera U, så detta verkar vara helt i sin ordning

    SvaraRadera
  7. gr Heméra Hypodéma - sv dag sandal

    Wikipedia:
    Dag Sandahl, född 14 oktober 1948

    Fniss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste uppenbart Googla med mer fantasi i fortsättningen.

      Radera
  8. Tack, dr Sandahl, för ännu en briljant ironisk beskrivning av tillståndet i Svky!
    /Antony

    SvaraRadera
  9. Får det föreslås, att Hypodemism registreras som varumärke?

    Därmed kan royalty erhållas vid användande av beteckningen, och intrång i varumärkesrätten förhindras. Även innehåll skyddas därmed, och kanske tvingas Svenska Kyrkan betala stora pengar för rätten att kränga sin faktiska religion, hypodemismen.

    Vissa saker återstår att formulera:

    Hypodemiskt Credo
    Hypodemisk Katekes
    Hypodemiska Bekännelseskrifter

    Vidare bör hypodemiska festdagar varje år anordnas i Mohedatrakten för att fira Stiftaren.

    P

    SvaraRadera
  10. Fader Dan har väl tagit intryck av Fader Dag?

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fader Dan" (Kent Wisti) är nog dr Sandahls motpol, vad det gäller sanning och "ortodoxi"!
      /Antony

      Radera
  11. Tack för allt onyanserat och fördomsfullt du skrivit om islam. Kristendomen är ju till för detta, att öka fiendskapen mellan folk, eller hur? Tack för din medverkan i vår tidning!
    Hälsningar Dispatch Very National

    SvaraRadera
    Svar
    1. DVN - det liknar en förkortning av något slag, kanske en "diagnos"?!
      /Antony

      Radera
    2. Det där med islam börjar bli känsligt för de rättrådiga och rättänkande. Dagens lilla bloggpost träffade nog helt rätt.

      Nybliven hypodemist, ännu ej läsare av Dispatch Very National

      Radera
    3. Ja du har så rätt! Det är "lite känsligt" för oss för alla oss som blir lidande, muslimer, kristna och hypnodermiker när alla när kriget bryter ut på allvar. ( eller det har det ju redan gjort iofs, i Irak, men då var det tack och lov bara 100 000 civila muslimer som dödades och inga av oss!)

      Radera
    4. I MÖ har kristna hållit låg profil gentemot islam i 1.400 år nu. Det tycks inte ha hjälpt...

      P

      Radera
    5. Just denna bloggpost bör nog snarast uppfattas som en ironisk uppgörelse med synkretism, i synnerhet synkretisk som under "Abrahamitisk" flagg.
      Att bloggpostens nya sykretistiska relision hämtar några drag från Islam är en förutsättning för ironin och alltså inte ett onyanserat eller fördomsfullt angrepp på islam.

      Bloggkommentaren får mig dock att undra vilka religioner som à priori fördömer ironi.
      Nej just det, det är aldrig religioner som fördömer ironi, det är de religiösa.

      Radera
    6. Nej det kan inte vara lätt att vara "hypnodermiker'":

      grekiska ὕπνος (hýpnos), 'sömn

      grekiska δέρμα (derma, ”hud”)

      Efterleden '-iker' anger person med något sjukdomstillstånd.

      Alltså - person som lider av sovande hud? Eller möjligen nervimpulser p g a dålig blodcirkulation, jfr "Armen somnade/domnade"? Fast för hypnodermiker rör det sig nog om kroniska tillstånd över hela kroppen.

      Sådana får det nog extra svårt när kriget bryter ut. Jo, så är det nog.

      Argus

      Radera
    7. Personligen anser jag inte att Dag Sandahl är någon större exponent för en onyanserad och fördomsfylld bild av islam. Snarare tvärtom. Martyrförklarade Charlie Hebdo däremot, är inte dålig inom genren...

      Men nog kan man ställa en och annan fråga om vad som har hänt mera historiskt, och om vad som händer idag och vad islamiska källor och auktoriteter egentligen säger?

      Pat Condell är visst en av medarbetarna i Dispatch Very National?


      https://www.youtube.com/watch?v=uhstVDWsetM


      Lars Jensen

      Radera
  12. Här kommer verserat hypodemiskt tänk!

    TIDENS TOLK

    När inget man förstår
    krävs principer,
    det inser varje får
    som begriper.
    Själv har jag stannat vid
    att följa med min tid
    och se vad den har för sig.
    Det gör sig.

    Av vikt för tidens tolk
    är kontakten
    all världen runt med folk
    som ger takten.
    Jag travar raskt bredvid
    och byter fot i tid.
    Så hemskt, om vi khorevter
    blev efter!

    Så lånar vi ett öra
    åt varandra.
    Att göra nytt är att göra
    som andra.
    Till randen av min grav
    jag lyder tidens krav
    Och skaffar till min gravskrift
    en avskrift.

    (khorevt=dansare)
    Ur Karl Ragnar Gierow: "Om livet är dig kärt" Nordstedts 1963

    SvaraRadera
  13. All characters appearing in this work are fictitious. Any resemblance to real persons, living or dead, is purely coincidental.

    SvaraRadera
    Svar
    1. And that also goes for any resemblances to the Right Hon Rev Wisti.

      Radera