söndag 19 april 2015

På kärlekens sida

"Kyrkan ska stå på kärlekens sida hur än kärleken tar sig uttryck, sa Modéus II I Radio Kalmar. De flesta tyckte nog att det lät fint. Men inte jag. För jag tror inte man kan säga så - oreserverat. Journalister som inte vill skära tunna skivor utan yxa till, blir förstås nöjda. Men "hur än kärleken tar sig uttryck" kan omöjligen vara en accepterad hållning. Inte ens om man med kärlek avser sexualitet. För vad gäller då det så kallade "prästbråket" i Visby? I så fall är det väl en alldeles pigg idé att kalla domprosten i Luleå (kondomprosten) till Visby och be henne stå utanför domkyrkan en söndagsförmiddag och dela ut kondomer? Hur än kärleken tar sig uttryck, säger Modéus II. Nu får kanske en del husdjur passa sig och vad med pedofilerna - vilka ska akta sig nu? Orden löd ju: Hur än kärleken tar sig uttryck!

Aposteln varnar väl för en del som är kärlek, eller har jag missuppfattat något? Kärleken till pengar är väl en väldig drivkraft och ett kärleksuttryck vi ska passa oss för. Maj-Lis Klintrot skrev insändare i Smålandsposten i går och ironiserade över biskopens valspråk "Guds nåd är allt du behöver", för hon hade kläm på vad en biskop tjänar.

Det är inte lätt för biskoparna. De blir offentliga personer, sägs det, och ska uttrycka meningar om det mesta. Problemet är inte att det låter bra, det som sägs, för det det gör det. Problemet är om någon ger sig till att ställa kritiska frågor om det som sägs. Då brukar inte så mycket återstå, nämligen. För det kan omöjligen vara så att Kyrkan ska stå på kärlekens sida hur än kärleken tar sig uttryck. Inte som penningbegär, inte som maktlystnad, inte som egenkärlek.

Ska det talas kärlek måst det nog dessvärre också talas omvändelse.
Det mesta - också det finaste - lider ju av den skadan att det är bortvänt från Gud.
Hur ser denna bortvändhet alldeles konkret ut?
Och ska tillvaron kompliceras, återstår väl att definiera vad ett äktenskap är så att de kristna världen över kan vara hyfsat överens. Som vi var. Innan riksdagen fattade beslut om enkönad vigsel.

Modéus II har nu varit på medieturné i Jönköping och Kalmar. I Östra Småland fanns inget att läsa om honom. I Radio Kalmar talade han om kärleken, som sagt. Samma tema kom upp i Jönköping. 22 pingstpastorer har satt agendan och så 23 andra som i tidningen Dagen tyckte tvärtemot. Ville Modéus komma ut med sina egna frågor till stiftet, fungerade inte medieturnén.

I morgon blir det väl en sida i Smålandsposten om mottagandet i Växjö. Stiftet står uppställt. Många präster lär vara där och inte hemma i sina församlingar för att förkunna och fira mässa. Det behövs ju inte så många präster heller, som vi sett i gudstjänstreduktionernas tidevarv. Det är mycket upphaussat kring biskopar nuförtiden. De i tjänsten grånade prästerna kanske kan tänka: Ju mindre det är i verkligheten, desto större blir uttrycken. Det är mänskligt men kanske lika mänskligt som det till sist är dumt?

Den 30 april intervjuas Modéus II av Kronobergaren och Magazinet (en numera obetydlig tidning och en gratispublikation kring Växjö). Det måste betyda att biskopens deltagande i Pridefestivalen i Växjö uppmärksammas lägligt.  Medieturnén fortsätter den 11 maj och den 8  juni. Kommer inte berget till Muhammed, liksom. Men jag är tillsagd på skarpen. När hunden Lovis, 2 år, kollar vad som finns på frukostbordet, får jag inte säga: "Modéus, ner med dig!" Jag förstår inte varför. Turné som turné och uppmärksamhet som uppmärksamhet.
Men blir man inte lite trött?
På hunden, menar jag förstås.

11 kommentarer:

  1. Man kan väl tillägga att nazismen drevs av en djup kärlek till landet, folket, blodet och rasen, så djup att man gjorde sig av med dem som inte svarade mot den kärleken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi skall inte tala om vänster- och miljörörelsernas kärlek!
      Eller curlingföräldrars.

      P

      Radera
    2. Den överbetalde sportbilsälskande antimaterialisten, Modeus II, är ett typexempel på hur överdrivet curlande får ödesdigra konsekvenser. Vederbörande är en av den nya religionens mest omhuldade påläggskalvar och då han nu staplar plattityder på varandra är det uppenbart att han inte är "karl för sin mitra"!
      Antony

      Radera
  2. Marcionismen är tydligen väl representerad idag och då mer mindre medvetet hos dess företrädare. Adolf von Harnack var i alla fall ärlig. Det skulle vara intressant att höra vissa biskopar utlägga "Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom" (1 Joh 2:15). Vi har ju också dessa som påstår att Jesus inte uttalar sig angående homosexualitet. I nästa andetag kan de schizofrent påstå att Jesus skulle godkänna den romerske officerens närmast pedofila böjelser. Det är stor skillnad på tjuven som bara kommer för att stjäla, slakta och döda, lejda herdar som flyr när vargen kommer och den Gode Herden som ger sitt liv för fåren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tragikomiskt att se hur sodomiten Gardell slår knut på sig själv i sin roll som en självpåtagen, och mycket falsk, profet!
      Antony

      Radera
  3. Jag önskar f. Dag och alla bloggkommentatorer allt väl inför framtiden och att Gud vare eder nådig. Jag har nu skrivit min sista bloggpost här - Jag beundrar f. Dag att han orkar med allt som sker i svk. Nu ska jag ta mina mediciner eftersom jag är sjuk och i behov av hjälp.

    Adjö,

    drängen Johannes B.

    SvaraRadera
  4. En del av oss trodde det krävdes något bakom pannbenet för att bli doktor och biskop, men det kanske var mer förr. Man tar sig för pannan och undrar hur biskopen och blivande doktorn fick till det här?! Min elaka sida tänker att det var ju trots allt nån som betalade notan så då fick han väl gå igenom utan påseende....
    Herdabreven blir bara tunnare och tunnare, och ska Växjöbiskopen gå vidare i den här banan kan ha avstå från att skriva något herdabrev alls!
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modeus II är en "kejsare utan kläder" i klass ned mytomanen Koskinen!
      Antony

      Radera
  5. Hur ordet "kärlek" användes under Hitlertiden berättar lutherske prästen och själavårdaren Walter Trobisch:

    "I remember how, during the time of Hitler, a film was shown in Germany which told the story of a doctor whose wife had an incurable disease. In detail the film showed how she was tormented by her sickness until her husband killed her with an overdose of sedatives. When he was put on trial for murder, he defended himself by saying: "I loved my wife."
    Here, God´s commandment: "Thou shalt not kill" was questioned in the name of love.
    The film was shown in 1940 and was used by Hitler as a psychological preparation for the killing of the incurable and insane, for exterminating life which he judged unworthy of living. The end was the assassination of six million jews in the concentration camps.
    If we seek to set up the standards of love ourselves, we fall into the hands of the devil....
    Since we do not know what love is, love has to be protected by the One who is love Himself. There is never a contradiction between love and divine will. THere is no action of love which goes against a commandment of God."

    (Citat ur "The Complete Works of Walter" Trobisch från 1987, s. 130)

    SvaraRadera
  6. Tack för ett fantastiskt citat, Anonym kl. 11:46.

    "we do not know what love is" är verkligen sant. Djupast sett vet vi inte eftersom vi är oförmögna till sann kärlek.

    SvaraRadera
  7. Tyvärr hamnar Modeus fel när han ska hitta argumenten för att bli politiskt hyperkorrekt. Av det kan man inte dra slutsatsen att allt går i samma riktning. Det kan vara ett bondeoffer för att framstå som modernist.

    SvaraRadera