onsdag 27 maj 2015

Docentala insikter

Jag är nog närmast fascinerad när jag läser insändare eller kommentarer som bestyrker att det finns folk som inte själva satt sig in i komplicerade saksammanhang men utan att darra på manschetten frimodigt torgför meningar som de bibragts. Någon annan har tänkt åt dem och nu säger de detta på egen hand otänkta. Jag förstår kanske inte riktigt varför de säger det, men antar att det de säger är djupt känt - men det är också det enda djupa. Varför är den pretentiösa dumheten så - pretentiös? Och hur kan komplicerade saksammanhang sättas på så enkla formler?

Enkla och enkla, jag menar väl "förenklade". Det gäller att ta fram några käpphästar och så rida dem i de samtal man kastar sig in i - eller kanske snarare samtal man kastar sig över. Det är oftast duktigt gjort men dumt.

Jag ska nöja mig med vad händelserna i Visby utlöst på kommentatorsfältet.
En Åsa Rönnholm vet berätta att "Biskopen personifierar den onda kyrkan, konstiga tankar och lössläppt könsdrift!" Den blide biskop Fast är väl inte skapt så att han nu glatt skulle resa på sig och tacka för uppmärksamheten. Det är samma Rönnholm som undrar "hur många (SS) präster bestialiskt bragt livet av gutar, människor som levde på vår ö runt 1700 till nutid." Sakfrågan går nog rätt enkelt att besvara utifrån domstolshandlingar och församlingsböcker över saknade. Säga vad man vill om provinserna, men folk hölls reda på. Men föreställningsvärlden fascinerar. Så här tänker hon alltså. Präster är som SS-folket.

Biskop Fast får mera. En maning och en dom levereras i kommentarfältet av sign. McRill: "Du har förlorat all respekt, Fast, och har bevisat vilket omdöme du besitter! Inse att det var länge sedan vi lämnade medeltiden! Du är ett lysande exempel på vilka despoter som finns kvar inom kyrkan!!"

Signaturen Fyffe menar att "påven borde sägas upp med omedelbar verkan" - oklart hur påven halkade in i sammanhanget. På Gotland kanske allt är möjligt?

Ska jag förstå detta, är det väl närmast till teatern i Efesos man ska bege sig. Det var dit makedonierna Gaius och Aristarchos, reskamrater med Paulus, släpades och Paulus ville ge sig dit för att tala. Klokt folk kring honom stoppade det. Med en mobb kan diskussion inte föras och Paulus har alltid förmått röra upp känslor. Hur var det på teatern? Det var som i kommentarer och på insändarplats: "Där ropade alla i munnen på varandra. Mötet var förvirrat och de flesta visste inte varför de hade kommit dit. (Apg 19:32)

Den tvärsäkra okunnigheten gör mig moloken. Här styrs mycket av fördomar och fördomar kan vara av allsköns slag - från sådant man fått för sig till stora ideologiska byggen. Men allt är osmält och hållningen att "citera sig själv för att ge märg åt konversationen" inte längre ett skämt. Det är ödet för den som läst någon rad teologi, att se de teologiska spökena gå fram genom Europa när folk snickrar ihop vad de tror på med markering att de inte delar Kyrkans tro - för det är den som bekännelsen slår vakt om. Fast varför ska man nu vara kristen om man inte vill vara det?

Ska tron bli trolig återstår ett gigantiskt intellektuellt renhållningsarbete och en lika gigantisk utbildningsinsats. Sådana insatser kan inte göras på teatern i Efesos men väl i Tyrannos föreläsningssal (Apg 19:9). Här krävs mycket nu. Men är verkligen sådana här dumheter något att ta på allvar? Jag tror det. Präster ska vara tacksamma varje gång de inser vilka svalg som är befästa mellan den tro som vill veta och den otro som närs, föds och uppehålls av sin okunskap. Apologetisk kompetens måste stå högt på agendan och en plats för att ge sådan kompetens är den undervisande predikan. Back to basic!

Men är det inte för oss som är kritiska mot det rådande kyrkosystemet lite uppiggande med påhopp på biskoparna? Alls inte. Inte ens när hedningarna är insiktsfulla i sin kritik. Och ibland blir det bara för dumt. Som i Visby, där det sägs att kyrkan lägger locket på eftersom media inte får veta vad som sas på ett personalmöte. Gunnar Sjöberg, som är kommunikationschef i Kyrkans Hus tycker "absolut att allmänheten har rätt i att få ta del i vad som sker" men svaren från mötet, som han inte vet något om, kommer "så småningom".  Kan vi inte börja webbsända personalmöten fortsättningsvis? Det blir dramadokumentärer inte utan underhållningsvärde. Jag har varit på en del sådana möten!

 På Gotland vet man ett. Bråket inom kyrkan rasar vidare. Men jag är inte säker på att man vet varför kyrkan lägger locket på - om ens locket ligger på.

Dagens Moqvist:
Moqvist beskrev ett öppet och framåtskridande församlingsarbete i Varberg med tre nya prioriteringar: bred delaktighet, människans andliga sökande och finnas till för människor.
En kvinna i "kyrkobänkarna" undrade: Vari består det nya av?

14 kommentarer:

  1. "Men är verkligen sådana här dumheter något att ta på allvar? Jag tror det. Präster ska vara tacksamma varje gång de inser vilka svalg som är befästa mellan den tro som vill veta och den otro som närs, föds och uppehålls av sin okunskap."

    Instämmer, dock med det tillägget att det inte bara gäller präster utan kristna i allmänhet. Även om vi lever i ett kristet sammanhang med kristna vänner måste vi ändå ha koll på vad världens barn tänker, tror och hittar på. Att man sedan blir beklämd av hur frimodigt ren och skär okunnighet demonstreras får man väl ta. När jag växte upp sa man att det var bättre att hålla tyst och låta folk tro att man var dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel. Det gäller tydligen inte längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Även om vi lever i ett kristet sammanhang med kristna vänner måste vi ändå ha koll på vad världens barn tänker, tror och hittar på"

      Är du på riktigt, Elisabeth?

      Radera
    2. Elisabeth är nog en ängel!

      Hennes kattmatsmenyer är åtminstone änglalika.


      Bill, pressekreterare hos EKM

      Radera
    3. Tack, Bill! Hälsa övriga gänget så gott!

      Radera
    4. Nej, Anna-Tramsa. Jag. Är. En. Robot. Men. Det. Har. Blivit. Något. Fel. På. Ett. Kretskort. Brrrr. Pling. Tjong. Ska. Försöka. Reparera. Mig. Själv. Tills. I. Morgon.

      Radera
    5. Jag uppskattar när du skojar till det Elisabeth!

      Radera
    6. Givetvis har ingen skugga fallit på Annas kattmatsmenyer. Och vi uppskattar självklart allt skoj. I all vänlighet, naturligtvis!

      Bill, pressekreterare hos EKM

      Radera
  2. Vilka blir då de omhuldade prästerna?

    De som inte tror med kyrkan. De som gladeligen håller sig undan från söndagsgudstjänsten, även om de skulle få betalt. De som knappast skulle kunna få till en undervisande predikan. De varken vet eller kan. Alltså den trygga majoriteten.

    Dessa blir till de rätta kristna, de som intet har att frukta av media och upprörda opinioner. De trevliga, tror man åtminstone. Som folk är mest, tror man också. Som man inte skräms av. Som man inte hatar, förmodar man.

    Sådana kan man skita i. De har ju ändå inget att komma med. Och det har man rätt i.


    Egentligen ett marknadsföringsmässigt guldläge:

    Det behövs idag inte mycket för att eliter, media och mobb skall förenas i upplopp mot den som kommer dragande med ett sant ord. Det blir som i fornkyrkan.

    Eller rent av som för Sverigedemokraterna, utan övriga jämförelser.


    P

    SvaraRadera
  3. -Tvärsäker okunnighet är bra, säger Bill.

    -Okunnig tvärsäkerhet lika bra, säger Bull.

    -Puh, va dom e korkade ibland, säger


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  4. "bred delaktighet, människans andliga sökande och finnas till för människor."
    Det nya består i olika tilltal och tonfall.
    "Fresh expressions" har lyckats bra med ovannämnda i UK, där former, tonfall och tilltal förnyats. Budskapet har dock behållits så som det förvaltats.
    "Till tro" var också ett försök att fördjupa budskapet i samma anda. Men då det finns risk att folk kommer till djup.

    SvaraRadera
  5. Bloggardag: " Och hur kan komplicerade saksammanhang sättas på så enkla formler?"

    Det kokar ju ALLTID ner till det enkla, nämligen att man inte kan tjäna två herrar.

    Saksammanhangens komplicitet är endast vårt egos försök att hindra oss att se vad som egentligen är värdefullt att sträva efter. Makt, pengar, ära, eller Kristi frid. Sök först Guds rike säger Jesus. Resten ordar sig också, fast kanske inte på det sättet som vi själva hade velat utan så att det blir till allas bästa.

    Den enkla formeln är detta. Man drar tillbaka den skuld man projicerat på omvärlden och medmänniskorna, erkänner att den är ens egen och vänder sig till Jesus för att få den åtgärdad. Han ersätter skulden med sin kärlek och frid. Med Jesu kärlek och frid hjärtat är det möjligt att fatta kloka beslut UTAN komplikationer och konflikter. Utför man inte denna procedur så får man hålla på och dividera i all evighet om allt möjligt som egentligen är helt meningslöst.
    Det är därför som kyrkan har blivit en lekstuga där Jesus har väldigt lite utrymme.


    En anonym en

    SvaraRadera
  6. "...folk som inte själva satt sig in i komplicerade saksammanhang men utan att darra på manschetten frimodigt torgför meningar..."

    Bloggaren behöver sannerligen inte gå utanför sitt eget kommentarsfält för att hitta exempel på detta; "Det där med att det skulle vara mot Guds vilja med kvinnliga präster och utlevd homosexualitet är ju bara nåt som Paulus hittat på, och han levde ju för 2000 år sen och var dessutom man så han kan ju inte haft särskilt mycket koll..."

    Kanske dags att bruka den "Lutherska kritan" ("ni är inte av samme Ande") lite oftare?

    /Per H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggaren markerade nog lite så där lagoma försiktigt just i sitt eget kommentarsfält idag ...

      Radera
  7. Det kan tyvärr inte för SVeK´s del vara eller bli en Kristi Kyrka så länge

    1, dess biskopar väljs av politiska skäl , av foglighet till tidsandan och med det klart diskriminerande faktumet att den som eftersträvar att vara apologet direkt diskvalificeras och med största sannolikhet blir förklarad som obehörig till tjänsten.

    2, När dess biskopar hellre vill erkännas som vetenskapsman, dvs i praktiken en som ifrågasätter allt vad vetenskapen för tillfället menar är "amsagor" än som kristen som inte är rädd att predika "dårskap" för världen.

    3, När de man vill attrahera inte är "dagens" kyrkfolk. De tålmodiga kyrkbänksnötarna. De är ju på utdöende och behöver man inte bry sig om.

    4, När man därför försöker attrahera sådana som menar sig vara kristna fast på egna villkor och med egen tolkning av vad som är "verklig" kristendom och som alltid visar sig vara samma som för tillfället är PK. Låter dem få bestämma tillsammans med rena ateister eller utövare av andra religioner.(Enda kravet för att få bestämma är ju att betala avgiften. Några krav på bekännelse eller trohet mot Kyrkan och dess överhuvud finns inte)

    //HH

    SvaraRadera