onsdag 22 mars 2017

Bramstorps avläggare

Bondeförbundaren Bramstorp var regeringschef för sommarregeringen juni-september 1936. Detta faktum påminner om den goda historien när två bondgubbar tittade in i stian, där det fanns en gris. "Vad heter grisen?" Svar: "Vi kallar han Bramstorp för vi ska bara ha han under sommaren." Det tyckte alla utom bondeförbundarna var roligt. Bondeförbundarna finns kvar under täcknamnet "Centern".

Kyrkoval triggar bondeförbundarna, som Lars-Ivar Ericson i Skånska Dagbladet. Om jag fattat situationen rätt, och nu följer utgångspunkt för målangivning, svarade Ann Lång på ett inlägg av redaktören Bengt Olof Dike. Långs korta inlägg (SkD 13/3) kan man läsa på Frimodig kyrkas hemsida. http://frimodigkyrka.se/svar-till-bengt-olof-dikes-debattinlagg-1-mars-2017-skanska-dagbladet-folkkyrkan-vard-att-sla-vakt-om/

Kyrkoherde em Ericson tyckte då att det var gentlemannamässigt att kasta sig över Lång. Två män mot en kvinna. När det gäller Ann Lång, behöver nog Dike assistans, det betvivlar jag inte. Mucka inte med kvinnliga fd kommunalråd med anor i snapphanebygd, det är mitt kordiala råd. Ann Lång svarar för sig själv, men här kan jag i all blygsamhet notera några omständigheter. Dikes och Ericsons inlägg kan jag inte länka till. Ni får hoppas på att jag citerar korrekt.

Ericson passar i sitt svar på att anfalla Frimodig kyrka. Det är de frimodigas lott i kyrkolivet att bli påhoppade och påpucklade av de finkristna. Det får vi bära i saktmods ande. Visserligen tar sig Ericson enligt egen uppgift för pannan, när han läser Lång. Det kan förklara att han inte riktigt förstår, vad han läser. Tar man sig för pannan blir sikten begränsad. Det är i detta stycke lättare om man sätter handen för munnen.  Han har läst in att Ann Långs principkritik av partipolitiseringen ska uppfattas så, att förtroendevalda från andra nomineringsgrupper än Frimodig kyrka inte skulle värna om evangelium och kyrkans bästa. Var detta verkligen vad hon skrev? Det kan kollas.

Denna bristande insikt leder Ericson till städmani. Dvs han tycker att Frimodig kyrka "borde sopa rent framför egen dörr". Citationstecknen är hans. Varför det? Här kommer det, håll i er! Och nu är citationstecknen mina:

"I kyrkomötet möter jag ledamöter från Frimodig kyrka som fortfarande (sic! DS) anser att kvinnor inte kan bli präster och uteblir från gudstjänsttillfällen där kvinnor tjänstgör." Nu är Ericson fd kyrkoherde. Han är född samma år som jag, teologie kandidat och prästvigd 1984. Han syftar inte minst, kanske mest, på mig.

Det är sant att jag uteblir och att jag fortfarande (!) inte övertygats i ämbetsfrågan. Kyrkoherden är alltså av den sort som kräver kyrkoplikt. Noteras. Å andra sidan gick jag till högmässa med nattvard på Österskär när Margit Sahlin var där. Det var i november 1965. Nu undrar jag: När gick Lars-Ivar första gången till nattvarden hos en kvinnlig präst? Och nästa fråga: Hur kom han på att det här var en reform i överensstämmelse med vad Gud vill? Därtill: Varför har han under våra år tillsammans i kyrkomöte och kyrkostyrelse aldrig, säger aldrig, försökt övertyga mig och besvara mina invändningar i ämbetsfrågan, de är dock offentligt angivna i skrift? Jag finner denna försummelse vara märklig.

Men vad ska sopas framför egen dörr? Ska jag sopas bort? Är detta innebörden i Ericsons maning, att jag är en sopa, skräp, trash? Jag vill veta. Ska vi ses bakom möbelaffären i Derbe?

Nu är Ericson politiker, fd riksdagsledamot. Han utslungar följdriktigt till allt annat en politiskt passlig lögn:
"Ofta röstar de (Frimodig kyrka, DS) på samma sätt som Sverigedemokraterna." De flesta som läser Skånska Dagbladet har inte tid, lust eller kompetens att luska ut om det är sant att Frimodig kyrka ofta röstar på samma sätt som SD. Om därmed inte avses att Frimodig kyrka röstar på samma sätt som SD genom att resa sig upp eller trycka på voteringsdosa avses att vi i sak intar samma positioner Jag gör det enkelt för dem och för oss alla: Upp till bevis, Lars-Ivar! Det var väl inte Sverigedemokraterna men inte heller Centern som tog ansvar för en motion i flyktingfrågan? Det var Frimodig kyrka. När är detta "ofta" och hur ofta inträffar detta "ofta" som visar att Ericson är ett sannfärdigt vittne? Missa inte vad jag frågar som ett ifrågasättande. Jag undrar om Ercson är politiskt hederlig och vill se honom träda upp till försvar för sin politiska heder som centerpartist, alltså visa att han talar sanning. FK röstar ofta med SD. Handsken är kastad, som det heter. Och jag påstår utan omsvep och tills vidare att Lars-Ivar Ericson ljuger. Politiskt passlig lögn - men lögn. Möbelaffärens baksida?

Nu finns det en "risk att Frimodig kyrka blir talespersoner" (Ericson, inte pluralform på ett objekt som följer ett subjekt i singularis, sa folkskolläraren i årskurs 4) "för de anställdas kyrka och 'innegänget'." Det är människor som regelbundet och trofast tar sig till Kyrkans gudstjänst för att lyssna till Guds Ord och fira Herrens Heliga Nattvard som kyrkoherden betecknar som "innegänget". Vilken normalbegåvad gudstjänstfirare skulle vilja rösta på Eri(C)son efter att ha avfärdats med en speglosa? De anställdas kyrka, jo - och Ericson är pensionerad kyrkoherde! Kul. Men somliga är inte bara anställda utan dessutom engagerade och detta långt utöver arbetstid. Jag är själv en sådan. Så vad motiverar avfärdandet? Vad diskvalificerar detta att jag inte bara varit utan denna dag (men inte i morgon) är anställd från kyrkopolitiskt ansvarstagande? Det behöver nog förklaras.

Nå, efter detta EriCsons avfärdande av de kyrkokristna, de som på söndagen gör efter katekesens ord, pläderar han för en öppen demokratisk folkkyrka där alla känner sig välkomna oavsett hur långt de kommit på trons väg. Det brukar heta så. Men somliga av oss fattar ju att egentligen är vi inte särskilt välkomna, vi i de anställdas kyrka och de i "innegänget". Svenska kyrkan har alltid haft det svårt för dem som tror, inte för dem som inte tror, och allra svårast för dem som vet vad de tror.

Jag undrar i all enkelhet. Kan ni tänka er en ICA-handlare som avfärdar sin kundkrets med epitetet "innegänget"? Om ni inte kan det, varför?

Vad önskar Ericson? Håll i er igen! Han "skulle önska en större respekt från er sida (dvs Frimodig kyrka) för alla goda krafter som behövs för att jobba för kyrkans framtid." Har han fattat att prognosen för de närmaste sex-sju åren säger ett tapp på 600 000 medlemmar och en 80-85 000 avlidna varje år. Det blir dryga miljonen. Då är det faktiskt inte läge att avfärda innegänget, tror jag. Och den missmodets kyrka som Ericson de facto står för, är nog inte så mycket att hurra för. Men beröm ska Lars-Ivar Ericson ha. Han gör motsättningarna tydliga. Och den bild han förmedlar ska locka folk till Svenska kyrkan! Valrörelsen har sin egen repellerande kraft, må jag säga.

En gång i tiden slogs centerpartiet för
* bevarad relation kyrka-stat
* bevarad folkbokföring
* bevarat medlemskap utan dop.
 Nu slåss centerpartisterna tydligen för en
* bevarad folkkyrka.
Då är det väl efter sedvanan kört igen. Erfarenhetsmässigt brukar det som partiet vill bevara i det kyrkliga  gå förlorat.

Jag då? Stina Eliasson fick en utmärkelse för sina insatser i Svenska kyrkan. Jag tror att jag ska förvänta mig att få en centerutmärkelse. Kanske Bramstorpmedaljen. Jag hjälpte i vart fall Centerpartiet ut ur återvändsgränden i kyka-stat-frågan och därmed kunde Stina Eliasson få sin fina kyrkliga medalj för insatserna att genomföra den politik hon kritiserat och avpolletterat Anders Svärd för. Var är min av Centern förlänade medalj? Prosten Frithiof ska nog också ha en. Om vi inte kan dela på en - svåra vill vi inte vara.

Nu kan vi avbida en replik av kyrkoherde Ericson, hoppas jag. Visserligen tycker han att jag skriver långa drapor på bloggen, men jag undrar om han ändå inte tagit sig igenom denna....

Vill ni muntras upp?
https://www.facebook.com/filmsforaction/videos/10153810179575983/


30 kommentarer:

  1. Varför lägga sin röst på någon som inte vill öka antalet i "innegänget"?
    EriCson vill alltså ha färre gudstjänstfirare!
    Undrar om han ville det som kyrkoherde också?

    Om jag var röstberättigad så skulle jag bara behöva ställa en fråga till nomineringsgrupperna:"Hur vill ni öka antalet gudstjänstfirare?"
    Inte ens biskoparna verkar ha svar på den frågan, så det blir inte lätt för det förtroendevalda.

    F.ö. så måste jag hylla strukturreformen för att den i ett enda penseldrag minskade antalet förtroendevalda drastiskt i syfte att öka det demokratiska inslaget.

    SvaraRadera
  2. Utmärkt inlägg av Ann Lång. Det ju precis så det är.

    SvaraRadera
  3. Med "innegäng" antar jag han menar samma som S-politikern här som sa att "Vi kan ju inte låta de kristna styra i kyrkan!" som svar på rak fråga om valet.
    Jag hör då definitivt till detta gäng - i min kyrka likaväl som på ICA här.
    Skillnaden är dock markant - på ICA är jag varmt välkommen, i den församling där jag bor är jag det inte. (Om jag inte ändrar diverse "åsikter" då förstås. Säger de som inte ens inser det handlar om tro.)
    Eva H
    (som alltås inte går i gdtj i närmaste kyrka då)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liknelsen med ICA var fyndig. Nog gläds handlaren när det kommer en ny kund men jag är övertygad om att han gläds än mer över de kunder som kommer varje vecka år ut och år in.

      Radera
    2. Jag instämmer-riktigt bra liknelse!
      Om jag skruvar den ytterligare, så är jag ingen trogen kund om jag kommer enbart för att köpa mitt favoritkaffe när det finns till extrapris.

      Radera
    3. Alphadeltagaren22 mars 2017 17:56

      Och så bygger de om butiken hela tiden så man inte känner igen sig. Och när man väl hittar den flyttade hyllan så är den tom. Det var någon som var allergisk, kränkt eller exkluderad av det som tidigare stod där. Kundklubbar är uteslutet, hur tror ni COOP-folket skulle känna sig om det fanns kundklubbar eller premier?

      I reklambladet gör ICA reklam för sig själv. Kyrkan gör reklam för allt annat och talar hela tiden om att den inte har något speciellt som man inte kan få någon annanstans.

      Men de håller skenet uppe till sista dagen: -"Kolla vad folk det kom på slutrean! Vad roligt!"

      Radera
    4. Tack snälla ni för "vidar-spinnandet"! Jag fnissar glatt åt träffsäkerheten.
      Eva H

      Radera
  4. DS skall inte ha medaljen!

    -Hag hjälpte Centern ur återvändsgränden i kyrka-statfrågan och bör få medalj för det, bröstar sig nu vår outtröttliga bloggarDag.

    -Nej, DS stjälpte Centern och kyrka-statfrågan, som ledde till de många utträden, som bloggaren nu försöker göra till folkkyrkans fel. Jag vet, ty jag var med vid det möte i Sigtuna, där knivarna ven i C-gruppen mot Svärd för hans obegripliga uppgörelse. I stället för att utnyttja situationen till sin för del - ultimatum till S i riksdagen och regeringen att inget Centerstöd blir följden, om kyrka-statskilsmässan förverkligas - böjde Svärd ryggen och gick därmed emot såväl Stina Eliasson, som var en rejäl och pålitlig KM-ledamot med båda fötterna i folkkyrkojorden.

    Och vad blev alltså, för femtioelfte gången i rad, resultatet av skilsmässan? Det vet ni, kära läsare, alltför väl.

    Ann Lång då och hennes av bloggaren prisade inlägg, som jag för länge sedan snabbt svarade på, då debattredaktören i SkD skickade det till mig. Men jag kan inte finna det på nätet.

    Hur som helst beredde hennes text mig inga som helst svårigheter. Snabbt och lätt blev arbetet för mig, då FK-företrädaren blottlade sin gruppering så att det var, som det heter på boxningsspråk, bara att slå.

    Men jag skall kolla upp sakernas tillstånd ytterligare en gång. Ann Lång, som tydligen skickas fram av FK till att utföra "yttre tjänst" (varför inte någon man i KM-gruppen, vilken ju består av uteslutande sådana utom möjligen en).
    Säkert en s k taktisk FK-manöver, vilken dock lätt kan genomskådas.

    För övrigt dök Ann Lång upp också i Sydsvenskan när jag satt ett antal fakta på pränt om vår kyrkas alltigenom kristna förankring. Jag skrev ett också då ett svar men redaktören följde den gången inte den gamla regeln, att den som inleder debatten också skall avsluta den.

    Men om Gud vill och jag får ha hälsan, kommer jag igen. Så Ann Lång skall passa sig - och även bloggaren - för att komma med dumheter om vår fina folkkyrka.

    Är det för övrigt inte märkligt att den fantastiska historiebastion som kyrkan är och en kultursymbol utan all jämförelse, jämte den levande, rikstäckande missionsverksamheten som är kyrkans, underkänns, baktalas och görs ned efter noter av - just det! - starkt troende folkkyrkofiender.
    Och jag som trodde, att alla trons äkta vänner, skulle hjälpa och stötta varandra och samarbeta för att låta Hans ord få spridning och verka i vårt så sekulariserade land.

    Visst är världen märklig ibland - och människors tankesätt!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr Dike hotar både Lång och Sandahl. Tuppkammen styvnar på arvodisten medan "argumenten" slaknar betänkligt.

      Hur var det i kyrkan i söndags? Någon gång borde väl herr Dike gå dit? Det är ju valår. /John

      Radera
    2. "Vår kyrkas alltigenom kristna förankring" skriver BOD om. Har den nu slutat välsigna i (bl.a.) "livgiverskans" namn?/Paul

      Radera
  5. Och då ska det problem som vi hade att hantera aktualiseras, nämligen att hela den stabila härlighet Dike prisar, vilade på övergångsbestämmelser i grundlagsarbetet. Dessa skulle inte bestå. Svärd begrep och kausaliteten nya relationer och medlemstapp har Dike inte övertygat om. Korrelation är inte detsamma som kausalitet. Minns dock att Stina genomförde Anders Svärds politik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Korrelation är inte detsamma som kausalitet." Tydligare kan det inte sägas. Tack, f Dag!
      Kh på landet

      Radera
  6. Jag borde nog gett en läsaranvisning för den kritiske läsarkonsumenten. Dike säger att Lång skickats fram. Vad säger detta om hans verkliga kvinnosyn bortom alla ordridåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dikes kvinnosyn? Tja, för någon vecka sedan påstod han att jag "fräste" åt honom. Så skulle han aldrig skriva till en man. Och - märk väl - det var min man som reagerade över Dikes kvinnosyn. Själv tänkte jag först bara på att det är märkvärdigt att Dike aldrig kan föra en saklig debatt utan, utöver återupprepade floskler, så ofta ska komma med förklenande omdömen om motparten.

      "Hur som helst beredde hennes text mig inga som helst svårigheter. Snabbt och lätt blev arbetet för mig, då FK-företrädaren blottlade sin gruppering så att det var, som det heter på boxningsspråk, bara att slå. ", skriver Dike.

      Tja, det var ju bara att slå på floskelgeneratorn. Att alla slag missar målet märker han inte. Dikes inlägg har dock sitt värde i hur väl han belyser hur illa det står till med Svenska kyrkan.

      Radera
    2. Jag föredrar definitivt den kvinnosyn jag mött nu som alldeles ny medlem i FK.
      Eva H

      Radera
  7. Lång rycker inte fram ogenomtänkt. Både Dike och Ericsson ska noga se upp med vilken terräng de ger sig ut i. Jag är helt övertygad att AL är särskilt väl bevandrad med äldre herrar som försöker huka i buskarna. Kanske klokast att stanna hemma? Byxorna ner mitt ute på öppet fält tror jag herrarna fruktar mest.an.

    SvaraRadera
  8. Det är dessutom inspirerande om det finns några i detta statskyrkoliknande möte som visar att det kan finnas andra tillfällen och platser att be på än de där man förväntas säga amen till ett system som håller på att begrava sig själv, kanske t.o.m. avgörande att några sådana finns med!
    Frimodig kyrka m.fl. borde kunna utse en viss procent som inte säger Amen i gudstjänsterna (men i det är de kanske inte så ensamma som andra försöker få dem att känna sig?).
    De gudstjänster som inte inleds i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn borde man bara omdelebart lämna.an

    SvaraRadera
  9. Objekt? Predikatsfyllnad är det väl? Ta med den där folkskolläraren bakom möbelaffären också.

    SvaraRadera
  10. En liten undran bara, när blev kritik av BO Dike samma sak som kritik av SvK eller rent av folkkyrkotanken?
    Ingen av folkkyrkotankens initiativtagare hade ju glatt sig åt nuvarande diskrepans mellan gudstjänstfirare och beslutsfattare.
    Kritik av biskopars och prästers teologiska utsagor har alltigenom kyrkohistorien varit nödvändiga korrektiv på trons kurs och bör bara mötas med teologiska argument.
    Har någon sett ett teologiskt argument från Dike?

    SvaraRadera
  11. BOD

    "Och jag som trodde, att alla trons äkta vänner, skulle hjälpa och stötta varandra och samarbeta för att låta Hans ord få spridning och verka i vårt så sekulariserade land"

    Kanske Du först skulle för Dig själv göra klart för Dig var Du finner dessa "trons vänner"?

    Du talar föraktfullt om "prästkyrka" och det är klart, med präster som Ni sk "förtroendevalda" valt och befordrat kan man verkligen med förskräckelse se vad som blir följden men att då tro att en kyrka styrd av sk förtroendevalda, samma som valt fram och premierat dessa präster skulle vara bättre och några "trons försvarare" är väl stupiditet en masse.

    Prelaterna inser nog , vi skall väl inte förmoda att de alla är mindre "huvade", att SVeK går mot sin undergång men de inser att den antagligen dröjer och inte påverkar deras plats vid köttgrytorna. Inser samtidigt att det enda som kan störa denna deras plats vid köttgrytorna vore att ta sitt ämbete på allvar och agera som apologeter.

    De vet är de, de har att tacka för sina välavlönade /arvoderade tjänster är inte några som premiererar apologeter utan tvärtom.

    Kritik mot sättet att sköta "företaget", dvs "SVeK" och eventuella påpekanden om att "företaget" bryter mot sin "policy" innebär bara för dem att de skiljs från köttgrytorna.

    Det krävs karaktär att avstå från köttgrytorna och istället kämpa för att göra det rätta. Sådana karaktärer finner man näppeligen bland politruker och köpta prelater. Dvs dagens SVeK.


    //HH

    SvaraRadera
  12. Dödförklararna på murkna skansar!

    -Är det inte märkligt att varje gång den av kyrkan fastslagna folkkyrkovägen, den öppna, breda, demokratiska och raka vägen, betonas av undertecknad, reser sig Svenska kyrkans obotliga dödförklarare sig som en man!

    Läs kommentarerna här ovan, och ni ser vad jag menar! Läs anklagelserna mot den ideellt engagerade förtroendemannakåren, påståendena om att dess företrädare är arvoderade girigbukar och bara sitter på sina stolar för att fylla sin plånbok, läs hur de försöker förvrida en replik av mig till FK-företrädaren Lång genom att lägga mig - av alla - till last för min av dem påstådda kvinnosynen, läs alla ni, som åtminstone har någon känsla för intellektuellt hederliga argument kvar, hur hån, spydigheter och återkommande anspelningar på mitt efternamn får ersätta sakargumenten!

    Räkna alla gånger ordet "Dikeskörning" har rapats upp i replikerna. Jag kan icke själv räkna dem alla.
    Och, som sagts, varje gång interfolieras utbrotten av dödförklaringar av kyrkan.

    Vilket sinne för verkligheten som här blottas; hönan eller, snarare, den stora tuppen, förvandlas plötsligt till ett ynkligt fjun, när kyrkan dödförklaras.
    Detta, därför att de vill se saken sådan, detta därför att det är deras förvanskade bild som blir själva utgångspunkten för deras stetoskop.

    Men tona ner er, ju fortare desto bättre: Sven ska kyrkan lever - över hela landet och ännu med personella och ekonomiska resurser, som inget annat samfund kommer i närheten av, även om inget skall tas för givet.

    Detta är sanningen som gör i varje fall inger mig en förtröstan och glädje.
    Glädjen att få tillhöra och verka i och för en sådan kyrka.

    Varför skall vissa ägna sina dagar åt att sparka på den och baktala den?
    Förklara det, den som kan!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  13. Kanske finns det några finlirare som tycker att det som du anger som Svenska kyrkans trygghetsgrund - personella och ekonomiska resurser - inte håller eftersom de med reformatorns ord menar att Kyrkans sanna skatt är evangeliet? De kanske till och med uppfattar att denna skatt är satt på undantag och då vill de varna för en katastrof. Inte vet jag hur kommentatorerna tänker på djupet, men alternativet kanske ska prövas? I övrigt är jag emot namnskämtan. Dike är rättvisans gudinna och inget annat. Skämtlynnet hos kommentatorerna kan förklaras med att Bloggardags signum: pigg, käck och munter.

    SvaraRadera
  14. BOD,

    Den som är arvoderad arbetar knappast ideellt. Jag säger inget om att man kan få kostnader för egna utlägg betalda men det är det ju inte fråga om i ditt fall. Inte heller hos de vi kritiserar.

    /HH

    SvaraRadera
  15. Lars-Ivar Ericson23 mars 2017 21:45

    Bloggardag som är en begåvad person ställer många frågor till mig och som jag får försöka bemöta när vi ses nästa gång men när det gäller ämbetsfrågan och hans förakt för centern som momineringsgrupp så skulle jag önska större ödmjukhet och själv så tackar jag Gud för de som kommer varje söndag till våra gudstjänster och hos mig i Skåne så är just de trognaste gudstjänstbesökarna mina centerkamrater ! men jag välkomnar även dem som kommer då och då och hoppas att deras vandring på trons väg skall fortsätta. Större respekt för andra nomineringsgrupper efterlyses och även jag kan lyssna till de frimodigas vältalighet på kyrkomötet men har svårt att förstå vissa markeringar. Men återigen pga näraliggande åtagande i församlingen får vi ta dina frågor när vi ses om två veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ånä, inget förakt för centerns nomineringsgrupp. Jag har t o m bjudits på pepparkakor av partiledare Johansson när det begav sig! Det var på den tiden centerns Svärd och Söderberg var aktiva i de kyrkliga rikssammanhangen. Och det finns fler centerpartister jag varit vänlig mot, om jag tänker efter. Kritik är inte förakt.

      Radera
    2. Oj! 88 ord i följd utan ett korrekt skiljetecken, det var sannerligen begåvat.
      Här kommer ett annat begåvat påstående: "I kyrkomötet röstar C oftast med S och ViSK."

      Radera
  16. Inget nytt under folkkyrkoföraktet!

    -I kommentar efter kommentar återkommer dessvärre samma underkännande av, och ton mot, folkkyrkan. Den uppmärksamme ser också snabbt ett ideligen återupprepar argument: nämligen den påstådda motsatsställningen mellan denna kyrka och Jesus Kristus som kyrkans herre. Alltså att lyda Gud mer än människor. På något sätt försöker kritikerna av folkkyrkan att avskriva sig ansvaret för kyrkans ordning, KO, genom att åberopa den Högste. Som om denna ordning, kyrkans regelverk, inte skulle gälla alla!
    Därtill får vi konsekvent läsa om folkkyrkans påstått bristande tro och förfall. Här hjälper inte sakargument - och de är alla - för att återförvisa sådant till avdelningen fejkargumen! Här bidrar föga hänvisningarna till varje söndagsgudstjänsts och mässsas innehåll till att kritikerna böjer nacken och erkänner sanningen!

    Och när jag uttrycker förvåning och ledsnad över den bristande viljan att skilja mellan huvudsak och bisak i kyrkan, dvs välja sina strider, höjs tonläget mellan orden avsevärt.

    Inre strider eller gemensam kyrkokamp mot sekulariseringen, ondskan, omoralen?
    Svaret blir - oskrivet - inres strider.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof Dike anser att teologiskt grundad kritik av nya handbokenr "fejkargument".
      Jag undrar om inte alla teologiska argument som grundas i kyrkans historiska tro, kan avfärdas med det epitetet av den svenskkyrkliga nomenklaturan?

      Radera
  17. BOD

    Du kanske skulle bevista en mässa lite oftare innan Du uttalar dig om mässans innehåll.

    Därtill lyssna på vad som sägs och görs inom SVeK.

    En liten fråga- vad skall du säga när nya handboksförslaget blir verklighet och man kommer att i vissa församlingar predika och lära helt emot vad den påstår sig lyda under.

    Din folkkyrka talar en folkreligion som inte har Kristus som Herre utan tidsandan. Att det ännu finns församlingar där Guds ord rent och klart predikas är sannerligen inte tack vare er sk förtroendevalda utan till trots av ert agerande.

    Du lär aldrig inse faktum Du som inte ens inser partpolitiseringen trots att inte ens de helt utomstående erkänner och tom beklagar detta faktum.

    Återigen SVeK har , dvs dess ledning, släppt tanken på Kristus som sin Herre och istället anammat tidsandan och vad som är PK som sin Herre. Det finns präster och hela församlingar som ännu kämpar emot denna sorgliga utveckling men de har inget stöd av Dig och dina gelikar som enbart blundar för fakta.

    Du borde ta till Dig alphadeltagarens kommentar. Innan SVeK missionerar bör de först bestämma sig för om det är Kristi lära de vill missionera om eller tidsandans.

    Tidsandan är inte den Helige Ande om Du nu trodde det.

    //HH

    SvaraRadera
  18. BOD,
    Skilja mellan huvudsak och bisak?

    Det är knappast din starka sida. Jag erinrar mig mera den gamla sanningen att den som viker i det lilla viker snart i allt. Det som ännu profanare kan uttryckas som så att den som sagt A tvingas snart rabbla B och sedan hela alfabetet.

    Det är svårt att peka på en avgörande punkt när SVeK lämnade Kristus och hans lära. !958 var dock ett avgörande år om än marken då förberetts av liberala och rent sekulära krafter inom och utom dåvarande SvK.

    Jag minns -58 mycket väl, det diskuterades mycket om följderna av detta inom såväl skolan som i hemmet. Argumenten flödade men det handlade alltid mer eller mindre dunkelt om jämlikhet och påstådd orättvisa.

    Än idag menar jag att huvudproblemet var olydnad. De som tvingade fram reformen insåg kanske inte vad resultatet skulle bli lika lite som Eva, allegori eller inte, kunde inse vad detta att äta av den förbjudna frukten skulle leda till.

    Oavsett. Jag har alltid hävdat präster / biskopar den gången gjorde fel och var medvetna om detta. De lät sig bedras fast de borde insett och sannolikt insåg att "tröstnappen" den sk samvetsklausulen var en orimlighet och helt enkelt inte kunde fungera.

    Den "nya" samvetsklausulen re äktenskapet är likartad men kanske inte fullt så orimlig även om jag inte betvivlar att den kommer att tas bort inom en snar framtid. Kanske, N.B inte formellt men i praktiken.

    Man kommer inte att anställa någon som vägrar följa direktiven och de som redan är anställda kommer man efter ett tag av avskeda med den gängse allt verkande påståendet om samarbetssvårigheter i en eller annan form.

    Det är helt logiskt -Tidsandan och den Helige Ande har inget gemensamt och inom SVeK -oavsett vad vissa politruker låtsas tro så är det tidsandan som nu styr och försöker legitimera sig med "goda gärningar".

    Gärningar som man i efterhand kan fundera över om de är så goda. Bl.a går en hel del kollektpengar till aborter.

    //HH

    SvaraRadera