lördag 25 mars 2017

"Ruskigt", sa Modéus II

I onsdags presenterades Regnbågsnyckeln, den som ska låsa upp, för stiftsfullmäktige i Växjö. Framtidsbilderna togs aldrig av fullmäktige, mindes jag men hbtq-frågorna skulle gås igenom. Det ska väl till dels förstås mot bakgrund av att den tidigare ordföranden avsattes/avgick. Det kunde uppfattas vara lite styrt, men det var helt ok (Old Kinderhoek, betydde det från början) att ha andra åsikter, fick fullmäktige veta. Alla åsikter ryms i rummet.

Saken gällde en erfarenhet som gjort, erfarenheten att inte passa in, och detta var bakgrunden till motioner i kyrkomötet om certifiering även om certifiering som metod var olämplig för certifieringar ska granskas. Sas det. Inte ett ord om at RFSU:s certifiering var inkompatibel med Svenska kyrkans värderingar och att RFSU konstaterar detta - men allt kan man inte hinna säga under ett tretimmarspass.

Det var erfarenheter från den kyrkliga miljön som var bakgrund till motioner i kyrkomötet i ämnet. Fast när Olle Wingborg allra först och senast Iréne Gustafsson skriver motioner i frågan är det inte nödvändigtvis något som är baserat på empiri, erfarenhetsbaserat utan kan utan någon som helst illvilja ses som ideologiskt styrt. Det ena som det andra är lika verkligt och ibland är det andra mer verkligt. Exemplet på utanförskap var hon som gick på valpkurs med en blandrasvalp.

Nu ska det bli Regnbågsnyckel i alla stift. Modellen från Växjö stift är den som ska gälla efter Kyrkans Hus inte kom på hur saken skulle hanteras men begrep att Växjö gjort det.Sådant kan bara göra en växjöstiftare i kyrkomötet stolt. Processen tar minst sex månader med studiecirklar 7x45 minuter. Alvesta och Södra Öland har gått före. Man lär sig att inte fråga "vad heter din man?" när någon vill beställa tid för vigsel. Till exempel. På södra Öland finns det nu 16 studiecirklar. I Alvesta var folk alldeles lyckliga över att på betald arbetstid få prata om det viktigaste i livet, provtänka och lägga fördomar på bordet. I denna process är dock männen svårast att komma åt. De förtroendevalda männen i Alvesta uteblev. Jag vet inte vad det säger, men något säger det. Det kanske skuklle finnas skäl att analysera det förhållandet.

Bibelfrågan kom också in, Bibel och hbtq, med grundfrågan vilka konsekvenser den tolkning jag presenterar får. "Vem gynnar den tolkning jag gör och vem görs illa?" Frågar man så är det inte en reformatorisk bibelläsningsprincip bakom, tänkte jag då, utan en bibelläsningsprincip skild från Kyrkans gemensamma läsningar av Den Heliga Skrift genom tid. "Säga vad man vill om sanningsanspråket" men för en hbtq-person kan en bibeltext få ett annat syfte. Man känner igen sig och en Gud som kan vaka över förbundet mellan David och Jonatan eller fatta att den fina rocken Josef fick av far kan uppfattas vara queer (a coat by many colours...") I vilket syfte läser Kyrkan Bibeln? Är det inte i frälsningsavsikt och i brottning med bibelord som inte bara bekräftar?

Jag behöver inte skriva mycket mera. Ni kommer alla att få vara med om öppna samtal där alla åsikter är ok och ingen åsiktsregistreras när Regnbågsnyckeln implementeras. Regnbågsnyckeln är en symbol att sätta upp så att alla ska kunna känna sig trygga, men förstås först efter genomgången utbildning. På nyckeln står också årtalet när församlingen fick sin nyckel.

Tre timmar går fort när det är spännande, intressant och roligt. Jag provtänkte ihop med Troeltsch. Är det inte sekten som har de tydliga signalorden och som i grund utminuterar ett budskap (fast man säger sig samtala). Det var tre timmar utan dialog. Kan det vara så, att i det kyrkliga, som är öppet och välkomnande, finns det alltid en fara att sekten tar sig in och driver en egen agenda och att det i ett vänligt kyrkligt klimat inte finns någon egentlig motståndskraft? Sekten med dess egenintresse  fungerar då som en parasitväxt, misteln på en ek t ex. I förlängningen dör eken. Vi fick (för vilken gång i ordningen vet jag inte, för det har varit kyrkliga studiedagar om hbtq tidigare i stiftet) lära oss ord och begrepp. Det är sektens sätt att ha en egen vokabulär som människor invigs i och med orden antar en världsbild. Det vara nog bara begreppet "queer" som förvirrade ledamöterna. Antalet som definierar sig som queer ökar men är ovanligt bland dem över 30 och en homosexuell i 50-årsåldern kan provoceras av detta, fick stiftsfullmäktige veta. Hade jag någon glädje av min gamle vän Troeltsch och hans sociallära?

Egentligen är det inte klokt vad vi ligger långt efter. Costa Ricas lutherska kyrka är en liten kyrka och ligger så långt framme, sas det. Är detta nyckeln för att förstå också Regnbågsnyckeln? Det är något som de små kretsarna ägnar sig åt och när Svenska kyrkan blivit tillräckligt liten och osäker, fungerar också de nya frågor som spännande utmaningar. Hos oss blir det utmaningar på betald arbetstid. Sekt i dubbel mening, alltså, liten grupp och egna koder. Jag uppfattar det hela som rätt logiskt. Det blir väckelseatmosfär med nya begrepp och allt.

"Allt" betyder i detta sammanhang inte dialog för det var i grunden en monlogernas dag när stiftsfullmäktige hade sitt seminarium. "Allt" betyder vittnesbörd, som när Mats Nilsson, C, på slutet reste sig, talade och sade: Det är "en fantastisk utveckling Svenska kyrkan har gjort, oerhört roligt den här biten och 'du duger' har präglats i detta. Jesus säger 'du ska inte döma', det är fantastiskt detta, det är ju fantastiskt, en underbar kyrka vi står i tack vare denna satsning. Tack!"

Mats var min gamle skolkamrat två år i början på 60-talet i Alvesta och är numera förtroendevald C, en Bramstorps avläggare och en folkkyrkans försvarare i Vislanda/Blädinge församlingar. Folkkyrkans försvarare i kyrkorådet önskade dispens från kravet att fira huvudgudstjänst i Blädinge. Under första halvåret /halva halva har gått.../ planeras endast sex huvudgudstjänster. Lågt gudstjänstdeltagande är orsaken, och så vill kyrkorådet få tid att under 2017 besluta om församlingens framtid. Denna reflektionstid ska tydligen förläggas till söndag förmiddag, eller? Domkapitlet i Växjö sa nej till kyrkorådets begäran. (Protokoll 12 mars 2017 § 38, dnr 16-793-339) Folkkyrkan i praktiken bjuder alltid på överraskningar.

Om nu Mats Nilsson var så nöjd att det underbara med kyrkan ska återförs till satsningen med Regnbågsnyckeln, vad var det Modéus II fann ruskigt? Han fann att dagen varit "ruskigt bra". Det skulle han berätta för sin fru.

Själv for jag fortsatt alienerad hem. Vi har nog underbara dagar framför oss.

44 kommentarer:

  1. Alphadeltagaren25 mars 2017 08:22

    Vad hände med Bredaryd? Fick ni veta det? De var jättestolta först, sedan blev det tyst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bredaryd nämndes inte. Var den församlingen med i satsningen+ Vet inte.

      Radera
    2. Alphadeltagaren25 mars 2017 14:14

      De gjorde stort väsen av det när det skulle startas upp. Nu är det locket på. Det kanske följer kyrkoherdarna och inte församlingarna? Bredaryds dåvarande kyrkoherde har stuckit till Gislaved, men inte vridit om regnbågsnyckeln där. Där är han inte kyrkoherde, utan enligt egen utsago mer präst ... hepp!

      Radera
    3. Tack för inlägget om Åke Talltorp.
      Jag är tacksam som hade Åke Talltorp som mentor i S:t Lars kyrkan då jag var kyrkvärd och läste teologi i början på 2000-talet. Det var mycket lärorikt och givande att fått vara delaktig i kyrkans arbete under Åkes tid.
      / Bi E

      Radera
  2. Kritisera RFSU och RFSL utan att samtidigt ställa biskopen mot väggen.

    -Nej, ovannämnda organisationer är verkligen igna föredömen vad gäller etik, moral och relationer mellan könen. Det är bra att bloggaren sätter dem under luppen. Själv är jag glad för att jag redan för flera decennier gjorde detsamma (RFSU) och då gav några exempel på agerandet.

    Men varför skall DS interfoliera den vällovliga kritiken med små spydigheter mot biskopen i hans stift?

    Behövs detta. Biskopen är, såvitt jag vet, inte medlem i varken RFSU eller RFSL, samtidigt som stiftet förhoppningsvis heller inte har något samröre med dem och deras s k certifieringar. Är det inte konstigt, förresten, att denna certifiering utförs av en åsiktspart och inte av en objektiv instans?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här möter vi herr Dike i rollen som den unkna prydhetens petimeter. "Svar" på allt har denne politruk. Men ack så innehållslösa. /John

      Radera
    2. Varför ska biskopen komma undan BOD??! Genom sitt samtycke krattar biskopen banan för RFSU och RFSL och låter dessa härja fritt i Sv kyrkan, och använda den som plattform för att föra fram sina åsikter. Varför??!! Hur kristna är dessa organisationer??!

      När biskopen nu gör detta ska han ha berättigad kritik. Sv kyrkan är tolerant mot homosexuella, och det är gott så, men inte ska Sv kyrkan bli nån megafon åt gaylobbyn!! Biskopen förstår inte vad han ställer till med!
      Arg kyrkomedlem

      Radera
    3. Det stora problemet i sv"k" är inte "gaylobbyn" utan herr Dike och dennes så omhuldade "förtroendevalda" som mot arvode i årtionden rivit ner det andliga templet. /John

      Radera
  3. RFSU:s och RFSL:s makt i Svky är tydliga bevis på hur samfundet lämnat kristenheten och blivit en högborg för nihilism och hedonism!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antony: har rfsl och rfsu inflytande där du går också ? eller vilka har inflytande i den kyrkan? Marcus

      Radera
    2. Kyrkofäderna, Kyrkans lärare och påven har väl visst inflytande i min församling, samt min biskop och vår präst, men ännu mer Guds Moder Maria samt, först och främst, Gud - Fadern Sonen och Anden. RFSU och RFSL håller vi på långt avstånd!
      Antony

      Radera
    3. Det låter tryggt och gediget. Var finns en sån församling? marcus

      Radera
    4. Detta gäller i alla Katolska Kyrkans församlingar, välkommen hit!
      Antony

      Radera
  4. Folkhemmet som gifte sig med samtiden och snabbt blev frånskild? Samtiden rör sig nu så snabbt att det mest handlar om att sitta still i båten tills stormen dragit över. Släppa mobiltelefonen och umgås med grannar. Be prästen komma som han eller hon är och be och läsa Bibeln.
    Det ligger frestande nära att koppla in Anthonys diskurser. Med Costa Ricas lutherska kyrka som bete(?)/motor hoppar alla i för att simma dit? Det är ett av Växjö stifts stiftsadjunktspar som arbetat där och levt befrielseteologi. En elak(?) tunga sa att den kyrkans existens beror av katolska präster som ville gifta sig. Hur stämmer det med HBTq-programmets könsrelativa ideal?
    Det mest olustiga är att det bara för några år sedan utgick en ansats från Växjö stift Till Tro. Har den strandat eller avslutats? Då var impulsen från vänstiften i England. Nu är den från latinamerika. Någon sa att latinamerikas befrielseteologi gått igraven därför att den blev så politisk att församlingsarbete blev för lite. Istället lockade/lockar de karismatiska vindarna mer. Blir det nästa spår?
    Jag tror att vi kan lära mest av Kanada. Det förefaller som att de är de som har samhällsmönster mest jämförbara med våra. Jag tror inte, ursäkta, att det ö.h.t. är relevant att relatera Coasta Rica mer än som en tredjevärlden exempel som bekräftar teologi som var aktuell på 80-talet (nu bekräftat av påven Franciskus, då avvisat av Joh Paulus).
    Folk börjar fråga sig vad Regnbågsprogrammet gör med barnen? En huvudanledning till att det kunde vända så snabbt här i landet liksom i USA var att vi fostrats under 70-80-talen för ett androgynt huvudspår="ingen skillnad" på pojkar och flickor. Om det nu blir lag - vad gör det med barnen? Ingenting? Det lär tyvärr bli svårare och svårare att läsa Bibeln med dem för den utgår från att det är gudomlig mening med att vi är män och kvinnor som bildar familj och tar emot barnen som gåvor, inte konstruktioner för våra karriärer i kyrka och politik.
    Om befrielseteologin levde på Amosbok ställs nu HBTq-programmet inför Hosea. Herren förde ut folket i öknen för att de skulle få möta hans glödande kärlek. an.

    SvaraRadera
  5. Hur kan de som nu kan inse sin egen samtidsprägling 68 ställa/förändra frågorna så att deras barnbarn kan få något av en ungdom och en framtid där de vill bilda familj? Dag skriver och skriver. Tack för det.

    SvaraRadera
  6. När ska detta storstilade projekt starta och genomföras i hela Växjö stift? Redovisades någon tidsplan? Kan en församling vägra vara med? Ligger det lokala beslutet hos kyrkoherde eller kyrkorådet?

    - svenskkyrklig dissident

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Alvesta var det kyrkoherden som sa omedelbart sa ja när hon fick frågan. På södra Öland ville Bengtsson tänke lite. Men det är oklat om det var de förtroendevalda som fattade beslutet. Det kanske Bengtsson själv kan ge besked om?

      Radera
    2. De "förtroendevalda" fattar alla beslut i sv"k" idag. /John

      Radera
  7. Augustinus ger oss olika tolkningsnycklar för bibeltolkning.
    Om texten är språkligt tvetydig ska de tolkas i ljuset av Kyrkans tro. Om den inte är tvetydig språkligt ska man av sammanhanget bedöma om texten är avsedd att tolkas symboliskt eller bokstavligt.
    Vilka bibeltolningingsnycklar användes i Växjö i denna fråga?
    Hade de tolkningsnycklarna godkänts av Augustinus?

    SvaraRadera
  8. Det svaret passade inte Frimodig Kyrka!

    Varför är denna blogga öppna torg så ofta - nästan alltid - ett forum för småskurenhet, detaljer, enskilda marginella frågor och högst isolerade sådana, vilka kanske har retat upp enskilda kommentatorer till känslomässig bristningsgräns?

    Helheten, perspektiven kommer helt i bakgrunden; Svenska kyrkans roll nu och i framtiden, det ekumeniska arbetets betydelse exempelvis och hur vi skall göra för att få till stånd den nödvändiga missionsoffensiven.

    Sådana och andra "helhetsfrågor" tas sällan upp här - möjligen faktiskt med undantag av bloggaren, som ju lättare tycks se och förstå dem än andra.
    Och på sina håll är inlägg om dem, om Svenska kyrkans betydelsefulla och helt dominerande andliga roll i vårt land direkt ovälkomna. FK:s öppenhet på kommentarfältet visade sig häromdagen vara en chimär, inget värd. Detta sedan jag sent omsider - faktiskt efter tips på denna blogg - sett Ann Långs kritik mot mig efter en artikel i Skånska Dagbladet.

    Snabbt i torsdags skrev jag ett svar, som klart, tydligt och sakligt vederlade hennes påståenden om Svenska kyrkan, om partipolitik, om propaganda och om annat i hennes text, vilket är - som jag skrev - nonsens. Uppenbarligen vederläggandet för mycket för FK.

    När jag skickat in repliken och sett att inlägget dök upp på kommentarsfältet, försvann det tydligen kort därefter, om man skall tro en s k bloggmoderator från Halland som heter Jan Erik Amilén. Han skickade ett långt epostmeddelande till mig, som kort och gott gick ut på att mina åsikter inte var välkomna där.

    Alltså var de refuserade. Naturligtvis av just en åsiktsrödpenna. Tänk om jag hade skrivit ett instämmande inlägg, hållit med Ann Lång och upprepat hennes osakliga kritik mot kyrkan - tror någon då att FK-moderatorn skulle ha stoppat det?

    Nu hette det i stället att mina åsikter var kända och därför skulle tystas på kommentarsfältet. Han tillade sedan en del, som med all önskad tydlighet visade att jag icke vidare skall göra mig besvär här.

    Det intressanta var också att han även hävdade att FK och POSK stod nära varandra, vilket fick mig att lugnt fråga honom, om BloggarDag har samma uppfattning.

    Så nu återstår det att se om man i den frågan skall tro på bloggmoderatorn eller DS. Så den avslutande frågan till denne blir: stämmer påståendet: är FK och POSK kanske kyrkliga tvillingar?


    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogg-kaparen Dike slår till igen. Vad har denna toklånga drapa med bloggardags text att göra? Ska inte kommentarerna på något sätt hänga ihop med innehållet i denna? VA!? Och hur lång tid ska det ta innan bloggardag inser att han är utnyttjad? Grundligt utnyttjad.

      Arma blåögdhet.
      /John

      Radera
    2. John,

      -Som om Dina kommentarer hänger ihop med bloggarens, då Du bara tycks ha ett budskap:
      -Exkludera och tysta Bengt Olof Dike!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  9. Debatten förs väl i Skånska Dagbladet och om det är ett allmänt intresse kan den återges också på Frimodig kyrkas hemsida. Men debatten förs alltså inte där. Såvitt jag förstår. Jag är inte med i arbetet att skapa hemsida. Jag uppfattar, att svaret återgav de ståndpunkter vi fått läsa här

    SvaraRadera
  10. Alla vet att FK kom till sedan POSK förklarat sig stå för en slags huvudlinje i Svenska kyrkan. Det var huvudlöst. Så visst hör vi samman och visst är vi inte överens.

    SvaraRadera
  11. BloggarDag,

    Tack för ett upplysande svar, som är en bitande dementi av Amiléns besked till mig!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du redogör hur du förstår vad Bloggardag skrivit. Kallas det överinterpretation? Eller att försöka klämma fram en poäng till sin sida?
      Eftersom de nu två grupperna var en grupp innan förefaller det vara ett slag i luften att försöka plocka egen poäng på detta faktum.
      Ursäkta att jag föll för BDs frestelse. an

      Radera
  12. Är du helt säker på att du förstått allt rätt nu?

    SvaraRadera
  13. Det är klart att biskopen borde tala ur skägget och inte vara så räddhågsen för att uttala sig på ett sätt som framstår som kontroversiellt.

    Att inte ta avstånd från RFSL och RFSU är naturligtvis synnerligen klandervärt

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta avstånd? Vad lever du i för värld egentligen? Marcus

      Radera
    2. Jonas M tycks befinna sig i en kristen "värld" där man absolut måste ta avstånd från (och bekämpa) fördärvliga nihilistiska och hedonistiska organisationer som RFSU och RFSL! Jag undrar i vilken värld Marcus lever i?
      Antony

      Radera
  14. BloggarDag,

    -Kanske då som siamesiska tvillingar, vilka är djupt oense?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  15. Jag kan avslöja en sak: de 2,4 procent, eller om det skulle vara fem procent - det finns olika beräkningar, av svenskarna som är homosexuella är inte mer kyrkliga än andra. Snarast mindre. En kyrka som tvekar om sin grund för att inte stöta sig med dessa 2,4 procent kommer inte att gå en sund framtid till mötes.

    Inga kyrkobesökare i Blädinge? Är inte detta en tidigare gammalkyrklig bygd? Det går snabbt utför nu.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  16. Till er som "tror rätt" (enligt er åsikt och säkerligen också enligt "hela den världsvida kyrkan genom historien"), kan ni ge något råd till dem som tror på "gode Gud" men inte kan förstå hur Gud kan vara just detta om han fördömer dem som är födda homosexuella eller upplever sig födda med ett kön som inte överensstämmer med hjärnans uppfattning om könet? Ska man helt enkelt göra våld på sig själv? "Jag tycker det verkar ont, men jag tror förstås att det är gott ändå eftersom sådana som begriper detta bättre än jag säger att man måste vara trogen Bibelns ord i allt - förutom när det gäller vissa saker. När det gäller vissa saker behöver man inte vara trogen dess ord. Huvudsaken är ändå att vi får bestämma vilka dessa saker är."

    SvaraRadera
  17. Anna, det är dessvärre så att vi alla är fördömelse värda. Det är därför Jesus griper in. Skadan graderas inte. Och så får alla i den nya gemenskap som haltar sug fram på pilgrimsvandringen hjälpa varandra. Det gör dock inte Världen, den vill ha ihjäl oss. På olika vis. Motstånd behövs och den utövas också genom förbön. Som du vet. En del av dem vars förböner du räknar med är inte illvilliga, inte ondskefulla. Men de köper inte samtidsagendan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod inte dina två sista meningar. Däremot förstår jag att du till viss del kommer in på detta även i dagens inlägg.

      Radera
    2. I vilket fall; "Anna förstår inte - vem är förvånad?" som du skrev i tidigare inlägg, eller något sådant. Då var jag nog ganska så arg, men sedan har jag själv strukit de allra flesta bloggposter som jag skrivit i affekt när det gäller din blogg. Men ett par står kvar. Det gör å andra sidan dina poster också, även om inte mitt namn nämns, i alla fall inte efternamnet. Där finns en skillnad. Men givetvis tar jag åt mig när nu skriver om obegåvade lärare som dessutom är besvärligt självcentrerade!

      Det du skriver manar till eftertanke: Vad kan jag göra åt min obegåvning?

      Men tack alltjämt till dig och andra för det ni vet vad!

      Radera
    3. Tänkte just skriva att denna kommentar ju avvek från ämnet och inte nödvändigtvis måste publiceras. Men vilket som för min del!

      Radera
    4. Ok ang dina sista meningar, nu förstår jag dem. "de vars förböner du räknar med" gjorde det svårt för mig, för jag förstod inte att du verkligen menade mig utan att det var ett allmänt "du".

      Men jag har inte RÄKNAT MED några förböner alls och kunde inte förstå att du tänkte så! Jag bad om dem, för att detta är ett forum där troende människor samlas och jag hade ingen annanstans att gå riktigt (även om andra dykt upp senare) och jag ville försöka allt. Jag hade inte räknat med något dock och obs.

      Radera
    5. Anna, ber någon om förbön ska man lugnt räkna med att svaret blir ja. Inte för att vi är då dugliga bedjare, kanske. Men tillitsfulla. Och det räcker bra. Vi som inte valt varandra men förenats i de heligas gemenskap kan i all olikhet ändå vara med i samma bönegemenskap och slå vakt om andra och varandra. Vi fortsätter be!

      Radera
    6. Ok då förstår jag! Ska också säga att det som gjorde det extra svårt var att jag var sjukskriven för ångest och varit hemma länge, så bara att ge sig ut "i världen" var svårt. Men något jag MÅSTE klara eftersom både Lotta och min bror är väldigt viktiga för mig och jag ville bara inte svika där. Och jag klarade det. Och hon lever än för hon är av synnerligen starkt virke och hon vill att jag ska komma tillbaka SNART som hon skrev så vem vet, kanske hinns det till och med ett möte till om jag åker snart.

      Radera
  18. Fast bloggardag: är ni inte rätt mesiga ändå som inte vågar säja ifrån på ett möte om nåt ni tycker är avgjort fel? utan istället åker hem och skriver av er ilskan på en bloggsida och få lite tröst där. det är rätt fegt ärligt talat. va är ni så rädda för? Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad är mest effektivt? Ett inlägg ex auditorio eller in publico?

      Radera
    2. Ex auditorio utesluter väl inte in publico? Marcus har en poäng och belyser hur de "högkyrkliga" ofta duckar och håller fingrarna i kors för att inte riskera att förlora sin småborgerliga livsstil. Detta gäller väl inte dig, dr Sandahl, men du har kanske stångas pannan blodig?
      Antony

      Radera
  19. Marcus, RFSL och RFSU har inget inflytande i Katolska kyrkan sett till dess tro och praxis att sedan enskilda katoliker låter sig influeras är en annan sak. Problemet med Svenska kyrkan är att så många valda politiker och även vigda enligt Svenska kyrkans ordning vill att Svenska kyrkan ska låta sig influeras.

    Jonas M

    SvaraRadera