onsdag 29 mars 2017

Till vad ringer kyrkklockorna samman?

Frågan är inte omotiverad. Förr i världen hade alla utan vidare sagt att "Klockans helga maningsljud, kallar syndare till Gud". Då kunde det vara skriftermål och avlösning, två textläsningar enligt HB 1942, kanske "högmässa med nattvard" och en del annat smått och gott. Fast ordning. Det var i Sveriges land en kyrka som därutinnan vilade med en och samma gudstjänstordning. Den följdes punktligt från det att prästen trädde inför altaret, men sedan blev det lite råddigt mot slutet, för det stod inte ett ord om att prästen skulle gå från altaret. Det fanns liberalteologer i Skepparslöv t ex. Men det fanns också en kyrklig förnyelse inte så långt borta. Osby, sålunda.

När kyrkklockorna ringde samman, var budskapet i övervägande antalet församlingar inte bara efter bok utan också i praxis Bibel- och bekännelsetroget. Man läste Bibeln som ord från Gud. Somliga tänkte några varv djupare om detta och upptäckten av bekännelsen, dogmatisk klarhet, hörde 1930-talet till. Det var då man började se Kyrkan som en communio, inte bara enskilda utan en gemenskap. Kyrkan är Kristi kropp. Den livnärs så. Det yttre, liturgin, avslöjar vad som sker inuti, det som bekänns, tros, lärs ut och lärs vidare.

Alla rände inte i kyrkan vareviga söndag, som det hette, men det fanns en genuin kunskap om delar av den kristna tron, förtrogenhet med de s k stampsalmerna och allmän orientering om vem Jesus var/är.

Hur gestaltas sammanbrottet?
Vi struntar just nu i 1860-talet, i 1919 års läroplansreform och i religionsfriheten, som infördes näst-näst sist i Sverige av alla europeiska stater (efter oss kom Grekland och Spanien!) Vi tar oss an kyrkogång, undervisningskollaps, Machtübernahme, församlingsnedläggningar, kompetensförlust, alienation och trosskifte.

Kyrkogången minskade vid huvudgudstjänsterna från 11 416 645 år 1972 till 6 823 131 år 1999. Det är ett tapp på 4 593 514. Nedgången har fortsatt med ett par miljoner, men inte i samma antal som på 1900-talet. Ska vi förstå sammanbrottet religionssociologiskt, är det de långa böljegångarna som är intressanta. Sviktar kyrkogången, viker medlemskapet. Förr eller senare. Och kyrkogången viker därför att folk tar fegvägen ur Svenska kyrkan; inte ett modigt avträde utan detta att de helt enkelt dör. Nya kommer inte till i sådant antal att bortfallet kompenseras.

Undervisningskollaps betyder att Svenska kyrkan när kristendomsundervisningen (trots protester) försvann, vilket kan ses som rätt självklart i ett sekulariserat och i grunden nihilistiskt samhälle, aldrig förmådde samla sig till en undervisningsprogram. Det har andra kyrkor gjort. Inte Svenska kyrkan. Nog fanns det SKS-studiecirklar i troslära och bibelkunskap. Vad finns kvar av det idag och är allmänt tillgängligt? Predikan? Markeringen görs att gudstjänst är mer än undervisning, vilket är sant, men i praktiken betyder att det inte blir undervisning någonstans.

Machtübernahme betyder att andra intressenter tar över Kyrkan och anpassar den efter sina intressen. Det kan ske så försåtligt att en del av det gamla behålls, men omtolkas och den kyrkliga organisationen mobiliseras för att förstärka samtidens värderingar. Från ordningen att folket som firat gudstjänst valde sina förtroendevalda till att politiska partier tar hand om val och valmanskår är det ett avgörande steg. Under ordridåer som låter som det tidigare, sker en förändring för en kyrka som lever i makternas tid. Bo Giertz varnade för försök att strypa kyrkans självbestämmanderätt genom en kyrkomötesreform, som skulle göra det möjligt att rekrytera politiska partimän i stället för verkliga ombud till kyrkomötet. (Stormlöpning mot kyrkan? Vår Kyrka nr 26/1946 s 3)

Kompetensförlusten visar sig i att vi inte utbildar teologer utan religionsvetare. Det tycks som om många präster inte genomgått den normala svenskkyrkliga utbildningsgången: söndagsskola, konfirmandundervisning, ungdomsarbete och teologiska studier. Dessa ska möta kyrkliga människor som genomgått i varje fall de tre första stegen och läst teologi på egen hand. Några präster kommer från andra kyrkor och samfund och ska autenticera den kyrka de andra tillhört alla sina dagar. Jaja. Denna kyrka har med lögnen som vapen och sveket som verktyg gjort sig kallelser kvitt. Nog vet vi det.

Alienationen tar sig olika former. En del brain-drain har vi sett genom decennierna och den har lyckliggjort Bengan och Frasse för att inte tala om biskop Anders.  Andra vanligare kyrkokristna har också gått till Rom (bildligt talat!). Inte så få befinner sig i andlig exil. De kan indelas i två kategorier. De som säger "det går inte länge till" och de som säger "det går inte". Några inser att de knappast kommer att ha någonstans att ta sig där de med sakramental säkerhet och integritet kan fira gudstjänst i Svenska kyrkan. Dessa är sedan decennier regelbunda gudstjänstfirare just i denna kyrka men anar eller inser att framtiden blir en annan.

Trosskiftet kan illustreras med litanians ord. Uppsök lokal präst och fråga vad det som sjungs (om nu litanian alls sjungs, men man kan fråga ändå) betyder. Vilka är ondskans makter i himlarymderna? Menar pastorn verkligen att det finns onda andemakter? På riktigt? Vad säger pastorn om talet om "din heliga uppståndelse och himmelsfärd" - var det bokstavligen så eller uttrycker orden en metafor. I så fall, var är Jesu döda kropp nu? Jag anfäktas, goa pastorn, och undrar över "allt det onda som djävulen tillfogar oss". Vad är det? I Västerås tycks det onödigt att göra sig besväret att uppsöka någon Verbi Divini Minister. Där har vi fått besked. Men andra?

Jag kan sammanfatta: en Kyrka som i sig rymmer förnekelse av uppståndelsen bryter samman i detta nu om inget sägs emot. Det finns sådana som försvarar system in i det sista. Så var det i DDR fram till murens fall. Så i Irak med Bagdad-Bob.

Vad ringer alltså de kyrkklockor som fortfarande ringer samman till? Det är inte så gott att veta. Det finns rätte lärare och så finns det en hel del andra också. Var och vad predikar dr Lejdhamre på söndag? Och finns det ett löfte från Kyrkans Herre knutet till vatten, potatismjöl, rismjöl och guarkärnmjöl vore det tacksamt att få en hänvisning. Det skulle vara bra för Bengan och Frasse också, de som håller fast vid att löftet avser just bröd. Eller är det stora mysteriet i Svenska kyrkan att vatten, potatismjöl, rismjöl och guarkärnmjöl blir - bröd?

39 kommentarer:

  1. Ring klocka, ring det gamla ut och det nya in.
    Se, han gör allting nytt!
    Ajöss kvinnoprästmotstånd!
    Ajöss konservativ högkyrkligheten!
    Ajöss urvattnad liberalteolgi!
    Ajöss kyrkrabbel!
    Kristus vandrar, ständigt förvandlade,med oss utan att tränga sig på.
    👿 Djävulen ser till kvantiteten, Gud till kvaliteten.
    Nya sandaler och ny flanellskjorta till Dag- försommaren stundar...
    Ulf 🐯 H Berggren

    SvaraRadera
  2. Alphadeltagaren29 mars 2017 kl. 09:28

    Det går inte att få prata med en präst. De har faktiskt inte tid. De är ute och protesterar mot afghanutvisningarna. Sedan är det dags för Pride i vår. Lyckas man genskjuta någon så har de kompat ut.

    En gång var det en präst som pratade med mig. Fast vederbörande var sjukskriven, så frågan är om han inte jobbade svart då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svkys prelaters prioriteringar verkar handla om att till varje pris fördärva Sverige, genom att aktivt hjälpa illegala personer att bli en del av skuggsamhället samt propagera för Pride-hedonism!

      Min fråga blir därför - varför behövs Svky?

      Antony

      Radera
    2. Utan SvK - Inget kors i den svenska fanan.
      Och: Ännu så länge måste statschefen, Kungen/monarken vara av Guds nåde och svenskkyrklig (tills någon får för sig att ändra successionsordningen igen).
      Vem är du att sätta dig upp mot den XVI Carl (fast vi inte vet vilka de sju första karlarna i kungalängden riktigt var)?

      //Ruhollah K.

      Radera
    3. Antony!

      Prelaternas främsta motivation är att framstå som goda. Detta ger status, välvillig press och erkännande från de härskande eliterna.

      Sen tror man nog också på blank slate-teorin. Alla kan formas till allt med lite politiska incitament och bidrag. Får dysfunktionella människor bara komma hit och behandlas i det omsorgsindustriella komplexet (varav SvK är en del), blir de lika eliten. För en del tar det kanske lite längre tid, men lika blir de.

      /En olik en

      Radera
  3. Vad är den senaste siffran för huvudgudstjänsterna?

    Sv.ky.dissident

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2016 års siffror publiceras nästa månad

      Radera
  4. Utmärkt skrivet, Dag, förutom det där sista. Så klart att det blir bröd (vad annars?)! Visst ser jag gärna (som Frasse) vete-bröd (även om det ordet betydde en sorts bullar i mormors språkbruk). en måste vi som Strindberg anklaga alla präster som använder majsoblater och utger dem för att vara Kristi kropp för ett "oförskämt bedrägeri"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när jag bakar bröd hemma på enbart grovt rågmjöl, surdeg, jäst, vatten och salt, så brukar hustrun kalla det för betong.
      Jag hävdar dock bestämt att det är bröd.

      Radera
    2. Och den fåkunniga frågan är var närvaron bundits till just vetebröd? Jesus talar om sådant som har ursprung i vinstocken, vilket torde innefatta avalkoholiserat vin, men brödets ursprung?
      Kh på landet

      Radera
    3. Man behöver inte vara fåkunnig om man inte vill. Om jag även denna dag vågar hänvisa till något jag själv skrivet, så skulle jag vilja hänvisa till en längre essä om brödet och vinet i mässan. Den trycktes häromåret i boken "Bortom protestantismen" och finns på min och Mikael Isacsons gemensamma hemsida om liturgik: http://liturgi.isacson.be/han-tog-ett-brod-en-essa-om-brodet-vinet-och-massan/

      Mikael Löwegren

      Radera
    4. Tack! Artikeln är upplysande och tänkvärd. Maximalism istället för minimalism är ett gott perspektiv, som också prioriterar alkoholhaltigt vin framför avalkoholiserat, men det lutar nog inte så litet mot att riktigt rågbröd är att föredra framför veteoblater. Som Du själv konstaterar i postscriptum är argumentationen för vetemjölets prioritet inte riktigt så stark som Du avsåg.
      Kh på landet

      Radera
    5. Alphadeltagaren29 mars 2017 kl. 22:43

      Jag tycker inte det är något vidare att ta nattvard av en dittvingad hånflinande konfirmand och skolbibliotekarien från mitt gamla högstadium. Men jag vet, Gud gör inte skillnad på människor så det får jag inte heller göra. Men när det känns fel, tomt och dött så hjälper inte klockornas klang. Tyvärr.

      Radera
  5. Bristen på kunskap är helt riktigt kyrkans värsta fiende. Avkristningen beror inte på att så många tar avstånd från kristendomen, utan att den saknar kontakt med dem, och de saknar kunskap.

    Jag är inte uråldrig, även om gick i skolan på 70-talet, och på den tiden var jag inte särskilt andlig utan snarare skeptisk. Inhämtade dock redan då en hel del om kristen lära och kyrkans betydelse.

    Pingst förra året kom vi på en fest att diskutera helgen. Med i samtalet var flera stycken i tidiga tjugoåren, intelligenta, välanpassade, universitetsutbildade, säkert konfirmerade - det var borgerliga familjer. Det jag upptäckte var att de inte hade mycket hum om varför vi firar pingst, även påsken var hyfsat dimmig - vilket verkade rätt osannolikt. Vi kom inte in på kristi förklaring eller någon än mindre känd kyrklig högtid. Okunskapen var ekande.

    Jag tror att kyrkan hade en försutten chans att man inte när friskolereformen kom startade minst en skola i varje församling - det hade varit vrt en miljardsatsning av kyrkans egendom. Inte för att indoktrinera utan att se till att det fanns kristen baskunskap som eleverna kunde bygga på eller förkasta.
    Det går nog att försöka fortfarande. Frågan är om man kan hitta lärare i dag som klarar undervisa i kristen dogmatik och historia....

    Man kan också undra vad som sker i dagens konfirmationsundervisning, mängden kunskap som förmedlas verkar understundom väldigt liten.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  6. Dr Lejdhamre kanske predikar för döva öron.
    Åtminstone kyrkofäderna utsattes för samma sak när deras skrifter predikade för dr Lejdhamre.

    "Ingen dogmatik" skulle väl kunna förlängas till kyrkomötet och appliceras på frågor om miljö, Israel, ämbete och den allsmäktiga värdegrunden?
    Eller är det så att dogmatik passar överallt utom i gudstjänsten och om dogmatiken är specifikt kristen enligt reformationsfäderna?

    SvaraRadera
  7. Varför inte skapa ett universitet på Internet, där vi lär oss och lär ut vad kristen tro är. Och där vi kan föra teologiska diskussioner./Kanske något för Broder Dag Och Folke.T m.fl.att starta?/Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan skolmästaren i Mörrum skapa sitt eget där han helt obegränsad kan tycka till hela dagarna. /John

      Radera
    2. Men snälla någon, det finns flera lärare på ett universitet.För att inte tala om kurslitteratur./Sven-Åke Nilsson

      Radera
  8. UHB

    ... och adjöss SVeK(?)

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyreformation inkl uppgörelse med det i det lutherska som vissnat.
      Häng med //HH
      UHB

      Radera
  9. Sv"k":s sötebrödsdagar är sedan länge förbi. Tack och lov! Nu pågår nedmontering av den 500-åriga gamla unkna förtryckarapparaten som ställt till så mycket djävulskap för så många människor. Med våld tvingades den igenom och med en spark i ändan ska den väck! Detta påverkar inte kristendomen det minsta, tvärtom får den mycket bättre chanser när dess tärande patrask flyr, prästinnorna först som det verkar.

    Förhandlingsvillkor finns inga, det enda säkra är att pengainflödet stryps i stadigt ökande takt. De prålsjuka flärpbärarna och de ”folkvalda” söndagsskolkar-parasiterna får se sig om efter andra inkomster. Eller hoppas på att bli utköpta, så länge kassan räcker. OBS! Bör noteras: efterfrågan på pajasar och clowner är mycket begränsad. /John

    SvaraRadera
  10. Maktövertagande - nej!

    Som tidigare betonats på dessa spalter är beskrivningen, att politiska partier tagit han om val och valmanskår från gudstjänstbesökarna, sakligt felaktig.

    Det vet bloggaren också men fortsätter ändå att upprepa oriktigheten.
    I själva verket har således de politiska partierna sedan decennier tillbaka - så gott som utan konkurrens från andra - komponerat kandidatlistorna till församlingarna. Partierna har således inte alls bemäktigat sig något, vilket påstås.
    Det måste därtill uppenbarligen igen upprepas, att ALLA kyrkans medlemmar skall ges tillfälle att styra sin kyrka genom de demokratiska valen. Att låta bara gudstjänstfirarna göra detta och utestänga alla de andra medlemmarna är ju om något odemokratiskt!

    Jag förstår inte varför bloggaren, som vet mer än de flesta om vår kyrka och har varit med länge, fortsätter att hävda ovanstående. Möjligen därför att det är hans önskescenario.

    Men detta styr inte Svenska kyrkan.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD - På den tid som Du längtar tillbaka till, ingick också en mängd frikyrkliga, "främmande trosbekännare" (främst katoliker och ortodoxa), agnostiker, ateister och överhuvud taget totalt religiöst ointresserade personer i SvK:s medlemskader. Ett barn blev automatiskt infört som medlem (och förblev så resten av livet, om det inte själv tog initiativ till utträde) om en av föräldrarna var det - även UTAN DOP (både föräldern och barnet kunde förbli odöpta livet ut). Ännu längre tillbaks FICK man INTE utträda, om man inte gick över till ett annat samfund. Naturligtvis var det en utmärkt ordning med tanke på det "trygga" automatiska inflödet av "kyrkoskatt". Men förklara gärna hur detta kunde förenas med den mänskliga rättigheten religionsfrihet!/Paul

      Radera
    2. Nog är det ändå så, BOD, att den extrema partipolitiseringen är av ganska sent datum? Åtminstone i mindre församlingar var det vanligt med listor av typen "Kyrkans Väl", med kandidater utan tydlig "partifärg". Dagens genompolitiserade system kom väl inte förrän offentliga ekonomiska bidrag (baserade på t.ex. antal mandat) infördes? Eller..?/Paul

      Radera
    3. Alphadeltagaren29 mars 2017 kl. 22:29

      Va?! Är det DET det handlar om? Man åderlåter kyrkan? Ytterligare en anledning att gå ur och stoppa flödet.

      Radera
    4. Paul,

      Även de nu en smula irriterad nämner var också medlemmar i kyrkan med samma rättigheter som andra där.

      Sedan går Du tillbaka till 1952 och tidigare, samtidigt som Du påstår att vi nu har en extrem partipolitisering.

      Extrem?
      Det är en minoritet av grupperna i kyrkomötet som ställer upp med partinamn (S, S och SD) och inga andra. Som jag har betonat är det deras rätt att göra så. Vad är det för extremt i detta? Tidigare fanns knappast alls några s k fria grupper i kyrkovalen; partierna svarade för nomineringarna, och inga protesterade. Nu - under samma ordning med mindre partiinflytande skriker kritikerna i höga sky.
      Jag förstår inte logiken, men det beror ju på att det inte finns någon logik i det hela.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Om du tänker på vad som hände vid sekelskiftet kanske du förstår?
      Jag börjar nästan gilla ditt sätt att ta till "sanning med modifikation". Tyvärr, men det roar ändå en del.
      "..en minoritet...med partinamn (S,S o SD)" Felskrivet av dig först men jag vågar mig inte på att rätta då jag inte kan känna mig helst säker på vilket det 3e ska vara. Jag undrar dock hur du tänker om Miljöpartister i SvK? (Eller för den delen Folkpartister i SvK om de nu inte bytt namn de också, till Liberalre i SvK då.)
      Dina argument för att sekulär politik ska fortsätta styra i SvK blir inte bättre av att du friserar sanningen.
      Eva H

      Radera
    6. BOD - Du hävdar att det endast är "en minoritet av grupperna i kyrkomötet som ställer upp med partinamn". Jo, visst har de ofta "modifierat" sina partinamn en smula, men det är ju inte svårt att se vilket politiskt parti de representerar. Så här ser listan ut (enligt SvK:s egen hemsida):
      Arbetarepartiet – Socialdemokraterna (S) (73)
      Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) (38)
      Borgerligt alternativ (BA) (31)
      Centerpartiet (C) (30)
      Sverigedemokraterna (SD) (13)
      Kristdemokrater i Svenska kyrkan (KR) (12)
      Frimodig kyrka (FK) (12)
      Miljöpartister i Svenska kyrkan (MPSK) (11)
      Öppen kyrka – en kyrka för alla (ÖKA) (11)
      Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK) (4)
      Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) (4)
      Kyrklig samverkan i Visby stift (KSV) (1)

      Det är ju ganska lätt att se att majoriteten av ledamöterna (inte av grupperna) har en tydlig sekulär politisk hemvist. Minoritet? Vem tror Du att Du lurar?/Paul

      Radera
  11. Jo, visst var det förr vanligt, att man "glömde bort"
    partifärgen, när valet var genomfört. Men det var då
    man räknade med "dubbla ansvarslinjen", d vs ;politruck-
    erna ansvarar för ekonomi,etc. och präster och andra an-
    ställda ansvarar för gudstjänster och andlig verksamhet.
    Det ANDLIGA var nr 1 - det ekonomiskt/praktiska var nr 2. Nu har politruckerna lyckats vända allt upp/och/ner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva H,

      -Nej, Eva, jag har inte friserat sanningen; att jag skrev två S i stället för C beklagas, men de grupper Du nämner har förklarat sig fristående från "moderpartiet" (annars kunde ju detta ha ställt upp)

      Och, klokt nog, Du är helt tyst rörande ordningen bakåt i flera decennier med partierna som gjorde upp om kandidatlistorna - utan att det fanns en enda obunden grupp på riksplanet.

      Varför gick detta då - utan prästerliga och andra protester, bortsett kanske från en mild bris - men inte nu, när partierna har fått konkurrens men ändock samlar de flesta rösterna?

      Och till Dig och Anonym detta: det är INTE sekulär politik som styr kyrkan! Ett sådant påstående skall bevisas, och det lär Du ha svårt för att göra.

      Kyrkan har egen ledning på nationellt-, stifts- och församlingsnivå. I inget fall föreskrivs den från politiskt håll vad som skall beslutas.
      Menar Du på fullt allvar att Stefan Löfvén och Annie Lööf utställer direktiv till ärkebiskopen och kyrkostyrelsen om vad som skall upp på kyrkans agenda?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Jo, BOD, men "ordningen bakåt i flera decennier" byggde på att det var en statskyrka, där kyrkan själv ansvarade för lärofrågorna. Det var denna ordning som bröts 1958, när staten beslöt om en ämbetsreform trots att kyrkomötet hade sagt nej. Och det var just detta som medförde att även många inom kyrkan (alltså inte enbart vänsterfolk) började sträva efter att frigöra kyrkan från staten. Tyvärr har detta ju inte lyckats annat än på ytan - fortfarande styrs SvK av helt sekulära politiska partier (även om de i kyrkovalet uppträder i lätt genomskådad förklädnad)./Paul

      Radera
    3. "Varför gick detta då?" Kanske därför att de flesta dåvarande kandidaterna var kyrkokristna som inte skulle ha kommit på tanken att hålla omröstningar om Bibel och bekännelse?/Paul

      Radera
    4. Paul,

      Du tycks ha missförstått mycket: kyrkan har alltid själv svarat för lärofrågorna och gör förstås detta helt i dag. Ditt påstående att omröstningar sker gällande bibel- och bekännelseinnehåll är osant.
      Precis som Göran Skyttes tidigare.

      Många inom kyrkan började inte alls sträva efter frigörelse från staten; den stora församlingsmajoriteten - som ÄR kyrkan - sa blankt nej. De förtroendevalda visste alltså på förhand vilka riskerna var. De fick rätt.


      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Nåja, BOD, hur kunde kyrkomötet -58 fatta ett beslut som gick på tvärs mot vad som beslutats vid kyrkomötet -57? Hade det inte skett omröstning om vilka som skulle ingå i det "extra" kyrkomötet"? Och - fattade kyrkomötet -58 sitt beslut utan omröstning? Vem tror Du att Du lurar?/Paul

      Radera
  12. BOD vill se bevis på att sekulär politik styr kyrkan.
    1. Konstitutionsutskottet anser inte att SvK själva ska få besluta om församlingstillhörighet.
    2. Äktenskapsreformen som plötsligt fick majoritet i KM samma är som Riksdagen klubbade igenom samma reform.
    Men det finns fortfarande ingen korrelation mellan sekulär politik och vad som händer i kyrkomötet?
    Det finns väl bara två som tror detta och den en är fan själv.

    SvaraRadera
  13. Peter T,

    -Konstitutionsutskottets åsikt har ju inget med KM:s hittilsvarande nej till fri församlingstillhörighet att göra. KM:s ledamöter är suveräna, och de flesta av dem vill alltså inte ha denna "frihet".

    Jag undrar för övrigt också varför detta krav är så viktigt, när det inte har aktualiserats på kommunal nivå, där geografiska gränser råder.
    Vilken är skillnaden?

    Även på fråga två är svaret som ovan: inga direktiv har utgått till KM-ledamöterna. KM är en helt suverän instans, som inte styrs av politiska beslutsförsamlingar.
    Att det skall vara så svårt att acceptera detta faktum!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och där dök den andre upp som gubben i lådan.

      Radera
  14. BOD,

    Svårigheten att fatta?

    Icke, svårigheten är att Du kommer med påståenden som inte är sanna men möjligen politrukiskt godtagbara.

    Dock inte i sammanhang där Ja oär Ja och Nej är Nej...

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och lögnens fader är ett annat namn för vem då?

      Radera