fredag 3 mars 2017

Fuskprästerna

Ola Isacsson lärde oss i Två Systrars vad katolicitet är. Det är McDonald's. Likadant världen över. Man går in och beställer en Big Mac och får - en Big Mac! Man hittar i lokalerna för de är likadana världen över. I stort. Nå, det kan förekomma variationer, men just som variationer och inte som ett annat koncept.

Nu vet vi att Västerås stift sticker ut, för det läste vi i går och deprimerades. Det är verkligen inte roligt att kunna säga det eftersinnande och klokt triumferande "Vad var det vi sa?" Självbilden i Västerås är grandios. "Den rebelliske tonåringen". Biskop Gottfrid Billing hade nog på känn att stiftet var det mest sekulariserade i landet. Så var det. Detta är tydligen grundkonceptet i Västerås stift och denna omständighet ska hanteras med hjälp av ett ifrågasättande av dogmatiken. Jaha. Så tänkte inte biskop Sven Silén. Han körde Martin Luthers lilla katekes med 1878 års katekesutveckling, den med långa frågan ni vet.

Till det självgoda hör bekännelsen att huvudet måste vara med. Hallå! Hur många skolade systematiska teologer har stiftet åstadkommit? Är det som teologisk verkstad stiftet gjort sig känt med Anders Åkerlund, Anders Wejryd, Thomas Söderberg och Gunnar Helander samt Arne Palmquist som teologiska auktoriteter?

Nu är det så gott ställt i det teologiska huvudet i Västerås att det behövs fler trosbekännelser. Som vi fromma säger: Tacka Fan för det! Ny tro kräver ny trosbekännelse, annan tro kräver annan trosbekännelse medan den gamla tron står trygg med de bekännelser som burit och bär. Det tackar jag Gud för. En omständighet i marginalen att det är just dessa trosbekännelser präster förpliktar sig till vid prästvigningen kan noteras.

I Västerås stift har man tydligen kommit på att den kristna sanningen inte ligger i en trosbekännelse utan i ett barn i krubban, en människa alltså. Detta framsägs som vore det begåvat. Prästerliga skojare har alltid gillat att ställa upp enkla motsatser och därmed framstå som väldigt inkännande,  intellektuellt prövande och insiktsfulla. Jag går inte på det. Trosbekännelserna bekänner frälsningsfakta just om barnet i krubban.

Det minsta för den kristna tro är klassiskt sett bekännelsen att Jesus har uppstått. Nu deklareras osäkerhet, men en osäkerhet som inte är något att fastna i. Om Jesus uppstått fysiskt vet vederbörande inte men litar på erfarenheten. Håll i er! Erfarenheten av den uppståndne Kristus. Var då? I Bibelns berättelser, i de egna erfarenheterna och i mötet med människor. Nästa kommentator behöver ingen fysisk uppståndelse i en konkret bemärkelse men tror på uppståndelsen likväl. "Det kanske låter lite motsägelsefullt, men det funkar för mig." Grandiost blir det med frågan vad som skulle hända om man hittar Jesu skelett. "Den kristna tro handlar väl inte om ett skelett?" Nej, skulle jag vilja säga. Den kristna tron handlar just om frånvaron av ett skelett i en grav för Jesus har uppstått, hurra, hurra och graven är tom. Men fromsintheten är gränslös: "Det är ju för världens skull vi är kristna, inte kyrkans. Och världen finns ju kvar oavsett vilket."

Nu ska vi inte bli upprörda. Lagiskheten fungerar så här, tänker så här och den menar vad den säger. Så här tror intervjuade präster i Västerås stift. 75% av prästerna i Svenska kyrkan tror att Jesu Kristi döda kropp vid uppståndelsen fick liv och lämnade graven. Hur kunde det bli så här? Förkunnelsen i församlingarna? Rekryteringsurvalet? Utbildningen? Bilden av en disparat, vag och otydlig kyrka stiger fram. Präster vigda mellan 2000 och 2012 är friare, vi andra mer formella, heter det. Man behöver inte hålla sig okunnig om den faktiska innebörden av detta tal.

Jojo. Prosten R och jag tärde för många år sedan en aftonpilsner på en pub på Söder i Stockholm. Handen på hjärtat blev det nog två. Vid bordet bredvid satt ett gäng yngre damer av det slag som kallas "tjejer", Av åtbörder och tal framgick att de läste på Stockholms Teologiska Institut och vi kom i vänligt samspråk. Det stod alltmer klart, och det var inte pilsnerns förtjänst, att här mötte vi en annan tro är den tro prosten R och jag höll oss till. När vi gick till vårt nattkvarter var det bara att konstatera att dessa yngre damer några år senare skulle vara präster i Svenska kyrkan. Det är väl de flesta av dem nu. I Stockholms stift och kanske Västerås.

Min slutsats är busenkel. Högkyrkligheten, den teologiskt och pastoralt medvetna, skulle väck. Till nöds skulle då lågkyrklighet in som tror på Jesus och leverera biskopar (Hagberg, Nordin, Tyrberg) men i huvudsak var det andra med andra teologiska ideal som promotades. Johan Sundéen kallar detta "68-kyrkan". Kanske ska biskop Ytterlighet räknas hit. Biskop Wadensjö är i religiös särklass och inte omedelbart 68-kyrka. I 68-kyrkan återfinns prästsöner, som hade haft mycket att bearbeta hos vilken psykolog som helst. Jag drar inte namnen här. Men dessa prästsöner förnekade inte uppståndelsen. Nu har vi kommit ett steg vidare. Vems fel är detta? Ska vi tänka att det är docenten O:s bön som blivit hörd: "O Gud, låt dem icke hejda sig!"?

Hur hade de färska siffrorna blivit om undersökarna frågat om två dogmatiska grundhållningar i Svenska kyrkan, dvs frågat om kvinnliga präster och enkönade vigslar?

I Västerås stift finns det inte så många smålänningar, dvs folk som är beredda att stega upp till pastorsexpeditionen och begära besked vad det lokala prästerskapet icke tror för att kunna dra en relevant slutsats huruvida det ska erläggas kyrkoavgift till sådant eller inte. På McDonald's vill jag ha den Big Mac jag betalar för. Varför ska jag annars betala just för en Big Mac?

Nu undrar jag vad folk sagt om de fattat att det i 25% av beställningarna varit högst oklart om en Big Mac verkligen skulle levereras på Mc Donald's fast de beställt just en sådan, om de fått något annat eller inget alls. Nej, egentligen undrar jag inte, jag fattar. Jag fattar också hur det är ställt i Svenska kyrkan. Ska vi vara förnöjt tacksamma att vi trots allt i tre fall av fyra får en Big Mac?

31 kommentarer:

  1. Vafalls, menar Bloggardag verkligen att andra kyrkor runt om i världen inte serverar qi-gong till folket på det sätt SvK gör? En rätt som är så vanlig på kyrkomenyn runt Mälardalen.

    I övrigt noteras att Hans Weichbrodt är uppvuxen i Västerås och bedöms av kristna i detta land som en god teolog, möjligtvis vissa stift i SvK undantagna. Men en frikyrklighet som är så desperat fokuserad på Ordet har åtminstone vett att inbjuda de teologiska russinen ur SvK-kakan som konferenstalare.
    Jag undrar f.ö. om ens Arius hade fått jobb som präst i Västerås stift? Men jag skulle inte tro det.

    SvaraRadera
  2. Det är uppenbart hur Svky glider längre och längre bort från kristenheten.
    Detta var också en självskattningsundersökning, en metod som är vetenskapligt tvivelaktig och som många gånger "förskönar" resultatet. Om det ställts fördjupande frågor på alla trosbekännelsens artiklar så skulle jag vara förvånad om ens varannan "Big Mac" är en Big Mac och lägger man till frågor om "ämbete och sakrament" (ok, äktenskapet är inget lutherskt "sakramet") så blir på sin höjd var 10:e "Big Mac" en burgare och de andra serveringarna i bästa fall en Quornsallad!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt intelligent sagt. Marcus

      Radera
  3. Alphadeltagaren3 mars 2017 kl. 10:23

    Jag har ställt frågan (smålänningar vill ha valuta) och "man ska akta sig för att tro att man sitter på sanningen".

    Så allt kvittar. Det är bara att tugga i sig.

    SvaraRadera
  4. Läste just den öppna artikeln, intervjun med biskopen o några till, i KT.
    Ilskan lägger sig väl framåt kvällen kanske men hur skrämselhickan ska försvinna vet jag inte riktigt.
    "Man" (ofta överheten i SvK) talar ofta o gärna om "trosgemenskap men inte åsiktsgemenskap" - jag tror inte jag har mycket till trosgemenskap med en präst som avfärdar kristen tro med att "Om Jeus skelett hittades skulle det ju inte förändra något egentligen." (ungefärligt citat"...
    Herre förbarma dig!
    Eva H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren3 mars 2017 kl. 13:18

      Jungfrufödseln har inte heller någon betydelse för själva budskapet, har jag hört. Man ska "vara vuxen och se vad som är rimligt".

      Nej. De kanske ska ägna sig åt "Happy Meals". Lättsmält, näringsfattigt och förpackat med en massa luft.

      Observera att de inte heller vågar lita på att det säljer sig självt. Därav den fåniga plastleksaken i usel kvalité.

      Påpekar man detta får man mothugget; "Nåja, vi är störst och vi är rikstäckande och vi är tillgängliga."

      Radera
    2. Har hört liknande om "rimligheter" o det rätt fantastiska "vi vet ju bättre numer".
      Att ifrågasätta det rimliga i att säga sig veta bättre än Gud brukar ge lustiga rektioner...
      Eva H

      Radera
    3. Piers Paul Read har skrivit en bok som tar upp det här med att finna Jesu skelett, 'På tredje dagen'. Det är roande att följa hans beskrivning av reaktionen i kyrkliga kretsar på detta arkeologiska fynd. Boken slut innehåller naturligtvis en del överraskningar.

      Radera
    4. Anders Lundberg3 mars 2017 kl. 18:53

      Kristi kyrka är en åsiktsgemenskap.

      Radera
  5. Ja, "fuskpräster" är kanske ett bra epitet om jag än hellre skulle vilja kalla dem för falska sådana.

    De får mig att tänka på bibelns ord om dessa dårar som tror sig vara visa.

    Detta SVeK är fantastiskt i sitt avfall och i sin falskhet. Den duger för vissa som menar att så länge grunden är kvar är allt OK. Vilket svammel!

    Officiellt heter det att så vackert att bekännelsen, skriften gäller men ve den präst som tar bekännelsen och sina vigningslöften på allvar. Att han aldrig om han nu skulle blivit prästvigd kan räkna med någon som helst befordran är en petitess i sammanhanget. Det direkt skrämmande är att han om någon riskerar avkragning om än aldrig SVeK skulle formellt erkänna det som orsak och en BOD glatt skulle instämma i undanflykten, dvs formeln samarbetssvårigheter. Denna "trollformel" som används för att komma åt de präster som vägrar att vränga evangeliet.

    Dessa falska präster som agerar för annan trosbekännelse och förfalskat / förfuskat evangelium. De kallar sig modiga? Vari ligger modet? Tror de på att de på domens dag får erkännande av sin Herre för sitt sätt att förvanska Kyrkans grund?

    En sak är säker. Dessa vrängare av läran. Det är inte de som riskerar avkragning i dagens SVeK. Personligen väntar jag bara på en ny "präst" som likt dansken tidigare omnämnd som förklarade sig vara ateist men inte tyckte att det var anledning nog att avkraga honom. När sätts frågan på sin spets inom SVeK?

    Redan nu har många präster utan att riskera avkragning förnekat stora delar av den apostoliska läran. SveK rabblar trots detta glatt upp att de är en helig ,allmännelig och apostolisk kyrka.

    Nej , antingen förtränger de helt sina prästlöften där det bl.a handlar om agerandet med räkenskapens dag för ögonen eller tror de just inte alls? Jag förmodar det sistnämnda då jag svårligen kan tro att någon som verkligen tror på Kristus som sin frälsare skulle våga att förfalska hans budskap eller ens vilja det.

    Jag har skrivit det förr. Jag kan inte ge något enkelt svar på om det rätta är att helt lämna denna kyrka väl vetande att man då även lämnar de ännu rättroende prelaterna utan stöd kan bara om det efterfrågas uppge mitt eget val.

    Oavsett, de präster som ännu kämpar för att predika evangeliet sant , rent och oförfalskat och i sitt dagliga värv visar att de tar det på allvar. (Dvs inte nöjer sig med att agera "artist" och säga de rätta orden inför altaret. De kan bara uppmuntras även om de mänskligt sätt att döma kämpar förgäves.

    Dock- en ropandes röst i öknen...vem vet Guds vägar?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren3 mars 2017 kl. 18:39

      Jag frågar mig alltmer om man inte är vid en punkt där det är snarare är FEL att finansiera det hela. Urholkar jag Kristi kyrka med mina pengar?

      Samtidigt cirkulerar det ett Facebook-inlägg av någon "känd från tv"-diakon som indirekt antyder att om jag går ur så tvingas trebarnsmödrar till prostitution. Knepigt.

      Radera
  6. Svågern blev arg när Big Mac hade blivit mindre och startade till familjens fasa ett gräl med personalen om detta. I Västerås stift hade han möjligen (efter betalning...) fått en tom kartong och fått höra att det är ju futtigt att börja bråka om en futtig hamburgare när vi vet att Mc Donalds finns och gör hamburgare. Det ska man ju vara tacksam för även om man inte får nån. Eller??!!
    Bara att konstatera att Hammars och Spongs draksådd börjar leverera...
    F Pierre
    F Pierre

    SvaraRadera
  7. Bergslagsfolket läste inte och orkade/orkar inte på några extramöten?
    Kanske inte så mycket att förvånas/förfäras över i ett av landets rödare områden? Samlingsplats för landets arbetarpräster?
    Kom ihåg att det också är Rättviksstiftsgårdens område och Bergets.
    För mycket stillhet och för lite profetisk röst?
    De flesta där vet vem Per Mases är och vad han lärde.
    Hur hade Västerås stift sett ut utan Stiftsgården och Berget? an.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stiftgården och Berget har uppenbart fått ett obefintligt avtryck i Västerås Stifts nya religion, så man kan ställa sig frågan om vad stiftchef Mogrens upprördhet beror på?
      Antony

      Radera
    2. Vi samtalde i två timmar med journalisten från kyrkans tidning. Vår uppgift var att försöka förklara och förstå varför Västerås stift hamnar där det hamnar i undersökningen. Självklart funderade vi också över bergets roll och stiftgårdens. Båda har betytt mycket och kommer betyda mycket för vårt stift. Det kom inte med i artikeln.
      vänligen
      Johan L. (fuskpräst?)

      Radera
  8. Fredrik Fernbom3 mars 2017 kl. 14:51

    Bara en liten kommentar till detta med Jesu skelett: Om några forskare trädde fram med anspråket att de funnit detta skulle det inte ändra något för mig i förstone. Jag är nämligen övertygad om att nästa generation arkeologer skulle vederlägga den hypotesen. Men principiellt sett skulle givetvis upptäckten leda till de insikter som hedningarnas apostel förmedlar i 1 Kor 15.

    SvaraRadera
  9. Jag har nu läst artikeln i KT. Enligt St Paulus så är vår tro tom och innehållslös om inte Kristus har uppstått. Vi är de mest ömkansvärda, vår synd finns kvar. Min enkla fråga är varför de intervjuade är kvar som präster om de har övergivit denna fundamentala fråga. De har full frihet att tro vad de vill men det känns både magstarkt och hycklande att vara kvar i ett ämbete och inte bejaka själva förutsättningarna för detta. Lite svängrum finns självklart i formuleringar, med de intervjuade avviker från fundamentet.

    Jag förstår nu bättre varför jag lämnade SvK för snart 10 år sedan och varför jag är på väg in i den katolska kyrkan. Det är beklagligt att kraschen för SvK verkar oundviklig, men Gud kommer att rädda spillrorna.

    Snow

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på Kristi uppståndelse!
      Johan L
      (fuskpräst?)

      Radera
  10. Och till detta betalar Dag sin kyrkoavgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bunkermentalitet, bäste Frasius, vilket både de högkyrkliga och nomenklaturan lider av (fast av olika anledningar). "Wenck wird kommen"!
      Antony

      Radera
  11. Vi hade även andra i Västerås stift värda att se upp till (men som den unga generationen aldrig mött)
    t ex Sune Garmo, Per Mases, Claus Mortitz, Rune Klinert och Göran Fahlström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För all del, men både Fahlström, Klingert och Mases konverterade till den romersk-katolska kyrkan.

      Radera
  12. BloggarDag,

    -Jag ser att den folkkyrklige, timide, kunnige och omtyckte biskopen Arne Palmquist nämns i bloggtexten. Det var biskopen som förstod konsekvenserna av skilsmässan mellan kyrkan och staten och som naturligtvis var en auktoritet i folkkyrkogruppen, där vi var ett antal som informerade om fakta, varnade skilsmässoivrarna (jag brukar kalla dem en allians av högkyrkliga och missionsförbundare. Då, minsann, förenades de i sin naiva tro på att den "fria" kyrkan skulle bli varm(are), levande, mer aktiv och bättre på alla sätt än den stabila, trygga, ekonomiskt starka och 90-procentiga medlemskyrkan. Det var "Fädernas kyrka" i vårt rike det! Jag ser gärna att denna psalm återkommer en dag i psalmboken.
    Kan vi räkna med FK:s stöd för en sådan tanke?.

    Alltså, bäste BD, säg och skriv inget ont eller nedvärderande om folkkyrkobiskopen nr 1. Då går jag i taket - eller åtminstone i spinn!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stanna inte i taket Dike. Ta dig igenom det och upp på vinden. Tomtar på loftet. Marcus

      Radera
    2. Marcus!

      -Hellre det än att dväljas i källarens dunkla åsiktsmiljö.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. I så fall i den här versionen: http://friapsalmboken.blogspot.se/search/label/Fr%C3%A4lsarens%20kyrka%20i%20Sveriges%20land Men den som vill ha den gamla svensknationalistiska finner den här sjungen av små dalkarlar och -kullor: https://www.youtube.com/watch?v=2J-89BSMRhE

      Radera
    4. Son vanvördig gymnasist lärde jag mig (efter kyrkomötesbeslutet -58) att sjunga "vida hon famlar...fast hon är grundad...". Jag var nog inte ensam om detta, och försöker inte ta åt mig äran av att ha givit Dag uppslag till en lämplig boktitel./Paul

      Radera
  13. Redan i Kyrkomötet år 1979 imponerades jag inte av Arne eller hans drabant pastor Jansson. För en generös linje i psalmfrågan talade jag 1982 och nu är den frågan överspelad eftersom ingen längre förfogar över psalmen, men den är en psalm för "the Church that was", som det heter. Bo Giertz skrev 1969 en artikel i Svenska Dagbladet. Han visste att Svenska kyrkan står trygg i folket om den har tro. Värt att fundera över, kanske?

    SvaraRadera
  14. Jag har läst någonstans att när den Italienska immigrantvågen kom till USA så var det de Irländska Katolska prästerna som fanns att betjäna sig av. Och dessa var inte så förtjusta i hur den Italienska fromhetstraditionen. Med dess lite överdrivna helgondyrkan. Det finns nog litet skillnader också i den Romersk Katolska Kyrkan. Beroende på geografi och folkltraditioner./Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
  15. Arne Palmqvist har skrivit den enda statliga utredning som jag med intresse sträckläste. Den handlade om de olika kyrkobegreppen i Sverige och särskilt inom SvKy. Fortfarande läsvärd!
    Roland K

    SvaraRadera
  16. Det går inte att jämföra skillnaderna i Katolska kyrkan med Svenskan kyrkan. I Katolska kyrkan är det en enda tro och annan tro accepteras inte hos präster och andra.

    Jonas M

    SvaraRadera