måndag 11 september 2017

Avgörelse eller omvändelse

Det kyrkopolitiska är förstås intressant. Mest intressant att vi i detta demokratiska val har så få debatter eller erbjuds Agendas illusionsnummer. Jag såg det i SvT Play i dag på morgonen. Anna-Karin Hammar prisade S - och C! I föreställningen medverkade Brunne - Klein - Hammar. Intresseklubben noterar.

Är det sant att S annars undviker debatter? Varför skulle partiet inte. Men, jag ber att få upprepa mig, saken gäller inte kristen tro utan MTD-religionen och det är denna religion, moralistisk terapeutisk deism, som enkelt lierar sig med politisk makt och som den politiska makten kan använda som ingång i kyrkolivet. Formen bevaras, påpekar dr F. Innehållet förändras. Och folk fattar inte de teologiska finesserna utan tror att det handlar om vänstervridning. Men processen är densamma som när liberalteologin blev nazistisk i Tredje riket. Efter att ha läst en uppsättning inlägg på insändarplats ska jag samla mig till ännu ett blogginlägg. Jag skriver i morgon på temat Falskhet och förställning. Jag ser uppställningar med slagord och fluffiga formuleringar, var och en talar sitt och därefter slut. På dom bara! Om kyrkovalet frågar jag mycket enkelt om det blivit som i Ryssland, ett debattfritt demokratiskt val utan möjlighet till grundläggande kritik? Jag undrar. Nu tänkte jag förfalla jag till nya insikter. Ibland får jag sådana. Tror jag.

Min avhållne vän ringde. Han hade läst Svensk Teologisk Kvartalskrift 1947 nr 2 och hittat en intressant debatt. Det märkliga var, att han egentligen (sig själv ovetande) ringde med ett svar på en fråga jag mödat mig med ett antal dagar. Frågan om skiljelinjer i det svenskkyrkliga. Nu fick jag en trådända att nysta i. Jag är inte dummare än att jag i detta oväntade känner igen Guds gode Ande. Jag blev glad och använde uppslaget nästan omedelbart, när jag skulle predika på Geologins dag i Gillberga på Öland. Där stämde det nämligen också, eftersom Jan Mikaelsson hade talat om geologins "aha-dimension". Such is life! Så satte jag mig i bilen för att köra hem och laddade in en Glenn Miller CD, som jag inte lyssnat på tidigare. Jag måste ha köpt en samlingsbox i tanke att lyssna, men det var några år sedan. På spår 19 dök samma tankegång upp igen. Guds gode Ande har humor när sammanhang förverkligas. Detta var den långa inledningen för att bygga upp spänningen.

Docenten Nils Johansson, domprost i Linköping men då kyrkoherde i Borrby, hade lyckats reta upp docent Erik Sjöberg, lektor i Stockholm genom att påpeka, att lärjungarna inte avgjorde sig för Jesus. De omvändes. De reformerta (frikyrkliga) tror att vi ska avgöra oss för Jesus. Nils Johansson och nytestamentliga exegeter med honom, som fattat det som kallades "den nya kyrkosynen", drev det andra resonemanget. "Det omvända", om ni vill.

Sjöberg var upprörd över tesen att det inte fordrades några kvalifikationer för tillhörigheten till den kristna kyrkan. Och detta bannar han docenten Nils Johansson för. Ni minns kanske Johanssons artikel i Svensk Teologisk Kvartalskrift nr 17 s 267? Sjöberg hade uppenbarligen under en längre tid hetsat upp sig. Kallelsen kräver ett svar. Sjöberg bygger under sina anklagelser mot Johansson genom att också läsa hans bidrag i En bok om kyrkan. Johanssons resonemang måste avvisas.

Måste man inte säga "ja" till kallelsen? Sjöberg är irriterad, men Johansson står pall. Han ville finna svaret på frågan "varigenom blev man medlem av den messianska församlingen eller den urkristna Kyrkan?" När han sysslat med källmaterialet blir svaret, att det blev man genom Guds kallelse. Lärjungarna avgör sig inte. De hamnar i ett läge där de fattat och då blir lärjungar. När de inte har några alternativ utan förstår vem Jesus är, då tror de också och följer honom. Hur medvetna är de? Den barndöpande Kyrkans svar är väl rätt enkelt. Du är med och du får vara lärjunge och växa ihop med Jesus. Det ger sig liksom. Jh 15:16

Nu har jag förenklat. Den som vill, kan kolla hur det var med aposteln Paulus. Avgjord kristen var han inte, men väl en omvänd. Gal 1:15-16. Och jag ska i allt misstänkas för att ha tänkt på egen hand i det fortsatta. Ingen skugga över Nils Johansson.

Det riktigt intressanta med avgörelsekristendomen blir att det jag avgör mig för, gör mig fri att fortsatt avgöra, dvs avgöra vad tron rimligtvis ska innehålla. Omvändelsekristendom kan inte fungera så. Här går en demarkationslinje i kyrkolivet. MTD-religionen kan ta sig in bland de avgjorda men inte bland de omvända. De avgjorda är så kulturöppna att deras tro kan bli omgjord i ett samhälle vars hållningar får en normerande makt. Jag säger bara Erik Sjöberg! När han på uppdrag ska bedriva exegetik, blir det på beställarens villkor och inte förrän nu har jag sett svalget, som befästes mellan Sjöberg och Johansson redan innan jag kommit till. Hade ni fattat detta? De var faktiskt inte bara akademiskt oense...

En högkyrklig hållning, kyrkoteologin, slår vakt om omvändelsen. Du behöver inte kunna så mycket, men Kyrkan föder dig med Ordet och sakramenten. Det är som för geologen. Aha-upplevelsen slår till och det finns inga alternativ till den glada häpenheten. Detta som sägs om Jesus är Sanningen därför at Han är Sanningen. Då har de omvända inte lika lätt som de avgjorda att tala dunkelt om Jesus eller alls inte nämna honom. De blir allmänt religiösa i tanke, ord och handling. Sådant går alltid an också i en kultur som vår.

I Gillberga i fredags sa jag: "Jag vill inte se dig avgjord. Jag vill se dig omvänd." Det är att vara drabbad av verkligheten, alltså aha-dimensionen. Jan Mikaelsson slog huvudet å den så kallade spiken. Glenn Miller då? Ni får spela låten själva och fundera över denna sång som i all enkelhet inte handlar om avgörelse utan om omvändelse. Eller som barnbarnet Alma säger: "Fatta, Morfar!"

Jag letade upp låten, som finns i ett underbart filmklipp. Kolla detaljerna! Och filmen kom samma år som Nils Johansson skrev det förgripliga första gången i Svensk Teologisk Kvartalskrift. År 1941.
Njut, men glöm inte själva omvändelsens poäng.
https://www.youtube.com/watch?v=r0o2rrRZ0Vs

Saknar ni kyrkopolitiken denna morgon? Nu går vi in i sista veckan. Inga stora debatter och så klagas det över det bortglömda valet... En reklamfirma avgör vilket budskap Svenska kyrkan ska kommunicera till medlemmarna. Herre, du var förr ditt folk nådig! Och jag tänker Falskhet och förställning.


31 kommentarer:

  1. Det är otroligt vad bloggaren kan få ur sig när han är In the Mood.
    Nu misstänker jag väl att många MTD-predikanter vare sig är omvända eller avgjorda gör Kristus, men de önskar sig nog alla att DS satte sig på ett tåg till Chattanooga.

    SvaraRadera
  2. På Penn Station har jag varit men är osäker om det var Track 29.

    SvaraRadera
  3. I andra avsnittet i Ekots lördagsintervju i lördags - de har ju förlängt programmet sedan en tid tillbaka - togs kyrkovalet upp utifrån frågeställningen om uppdelningen mellan religiöst och sekulärt. Wanja L Wedin talade då klarspråk, fritt återgivet:
    - Det är klart att vi alla tror på Jesus Kristus, men det räcker ju inte med Jesus i kyrkan. Något mer måste också till. Det är där socialdemokratin kommer in.

    Vidare:
    - Vi försöker inte värva några nya sympatisörer, det viktiga är att få socialdemokraterna att gå och rösta.

    Så om frågan är om S undviker debatter, så kan man nog i vart fall säga att de inte är så noga med dem. Det antecknas också att S anser att det inte är tillräckligt med Jesus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Socialdemokratin - en tilläggsuppenbarelse, ungefär som Mormons bok!

      Radera
  4. A-K Hammar i defensiv position!

    -Jag såg också - i direktsändning - debatten mellan DN:s ledaskribent och K-G:s kära syster i Agenda. Den sistnämnda var defensiv och hade inte mycket att komma med vad gäller exempelvis Israelfrågan. Där kunde hon pressats hårdare:
    -Demokratier eller diktaturer i Mellanöstern? Svara nu Hammar! Men DN-skribenten tog inte chansen.

    Men vad är det för utredning från 1975 om samkönade äktenskap som Hammar påstod att kyrkan skulle ha gjort och därmed varit statens föregångare? Den har jag inte hört talas om. Kan bloggaren, som ju i kyrkofrågor är en levande uppslagsbok, både när det gäller fakta och personliga åsikter, ge oss lite information i saken?

    Apropå dagens bloggtext undrar jag bara stillsamt, om Svenska kyrkan inte kan föda oss med Ordet och samtidigt styras demokratiskt och där vem som vill får ställa upp i valen. Eller finns det en motsatsställning härvidlag mellan storheterna?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den utredning AKH syftar på är den av biskopsmötet begärda utredningen De homosexuella och kyrkan. Holsten Fagerberg, Bengt Haglund och Herman Hedqvist utredde. Biskopsmötet tog aldrig ställning till rapportens innehåll. År 1984 skulle ärkebiskopen efter hörande av övriga biskopar yttra sig över SOU 1984:63, Homosexuella och samhället. I april 1985 svarade Werkström. Det svaret sågs som en tillbakagång mot vad som stått i den tidigare boken. En ny samtalsgrupp tillsattes hösten 1985. Då var jag med. Bertil Werkström hade jagata stenhårt för sitt råd till homosexuella att leva i celibat. När ärkebiskopen klubbfäst beslutet sa han med ett typiskt werkströmskt leende: "Säg till dem att de inte behöver skynda sig." 1988 kom rapporten, En fråga om kärlek. Gert Nilsson hade varit ansvarig för gruppen. Sedan låg frågan och skvalpade ett slag, EKHO:s folk protesterade, det gjorde en hearing och så kom beslut om partnerskapsvälsignelse 2005 (som absolut inte var vigsel, det var liksom inte möjligt) och vigsel beslutet 2009.
      Detta var en upplysning på begäran. Den andra frågan bottnar i att Dike alls inte förstått vad jag skriver om avgörelse och omvändelse. Men så mycket kan jag säga, att Deutsche Christens agerande antyder ett principiellt problem.

      Radera
    2. Om politiserat kyrkoval kan man också läsa: http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/nylander-kyrkovalet-gor-att-jag-haller-mig-borta-fran-kyrkan/

      Radera
    3. Det räcker ju som sagt var inte med Jesus i kyrkan, som Wanja sa.
      Socialdemokratin måste till också och för att det ska kunna hända måste det vara direktval.

      Radera
    4. Tack för utförligt svar!

      -Jag tackar för upplysningen, som bidrar till att skapa klarhet i den känsliga och (åtminstone tidigare) inflammerade frågan!

      Den andra frågans svar är mer polemiskt och utgår ifrån att undertecknad inte alls vet vad omvändelse är eller bara har rudimentära kunskaper om den.

      Själva principfrågan - den i hans ursprungstext konstruerade motsättningen - berörs dock inte.
      Det var måhända medvetet.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Anonym 11 september 2017 11:24 hänvisar ledare i Kristianstadsbladet där ledarskribenten Nylander vill hålla sig borta från valet p g a politiken. Låt kyrkan få vara kyrka, utbrister hon. Nylander skall kanske läsa andra tidningar och varför inte partiernas valmanifest så kanske även Nylander gå och rösta.

      "Vi är inte beredda att överge en sådan viktig institution till krafter som försöker göra kyrkan till en plattform för sin egen politiska agenda. Vi menar att Svenska kyrkan ska stå upp för sina traditioner och sin kristna identitet. Kyrkan ska få vara kyrka, helt enkelt."

      http://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/lat-kyrkan-vara-kyrka/

      "Låt kyrkan vara kyrka" var också slagorden för SD på alla monitorer på större orter. Så nog finns det listor att rösta på för Nylander och likasinnade med den uppfattningen. Gå ut och rösta alla ni som vill just det och som vill behålla vår svenska kyrka.

      Radera
  5. - Nej, jag kan inte förstå..., svarade Brunne.
    - Struntprat, sade Helle Klein om Svks vänsterlutning.
    - S och C gör ett fantastiskt fint arbete i kyrkan. Dom samarbetar också väldigt mycket och det är viktigt att ALLA i C och S verkligen går och röstar på söndag, sade AnnaKarin Hammar.

    Kan det bli tydligare?
    Knappast.
    De ser inte och förstår inte det som är uppenbart för alla som ser på situationen med öppna ögon och sinnen.

    Svenskkyrklig dissident

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur lämpligt är det att en präst och ledamot i läronämnden så öppet propagerar för vissa nomineringsgrupper?
      Hur var det med det anseende en präst bör ha?

      Radera
  6. BOD,

    Dina stillsamma frågor? Är Du så dum eller är det politruken som till varje pris vill motivera sin inblandning i Kyrkan?

    Fråga Dig istället på vilket sätt ateister, agnostiker och utövare av annan religion har med Kyrkan att göra.

    Skyll inte på "lagen".Vad som är fel är fel oavsett vad en eventuell lag för tillfället säger. Det fick tyska folket erfara. Ett folk som till stora delar kunde hävda att de bara följde lagen och lydde order.

    Det kan hellre diskuteras om SVeK som medlemmar skall acceptera uttalade ateister . SVeK tyr sig till Mammon men det är sannerligen inte Kyrkans uppgift.

    Vidare borde det om man nu skall ursäkta sig med lag fråga sig hur ett parti kan tillåtas utse representanter. Inget parti är väl kollektivanslutet till SVeK som en gång vissa fackförbund var kollektivanslutna till SAP?

    Sedan kan man ju fråga sig varför bibelns råd om hur ledande positioner inom Kyrkan skall besättas är något Du och dina gelikar motsätter Er.

    Är det för att Ni inser att med sådana kriterier skulle ni inte erhålla några positioner? I vart fall inga arvoderade sådana.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Jag avstår att med Ditt grova personangreppsspråk kommentera Ditt inlägg, Bara upplysa Dig igen om att medlemskapet är grunden för inflytande och rösträtt i kyrkan. Inget annat.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Det var ju illa. Börjar BOD krokna nu sista dagarna före kyrkovalet? Tänk på alla arvoden som hägrar och andra dolda förmåner och fringisar som väntar!
      Tänk, BOD, tänk!

      Radera
  7. Såg också föreställningen i agenda. Bedrövligt! Brunne, Klein och Hammar.
    Så ensidigt , visserligen en DN journalist med. Men SVT, varför inte vidga
    debattskaran med sådana som Birro, Skytte , Sandahl m.fl. Då blir det ju mer nerv i debatten.
    Pelle S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Indoktrinerings-TV. /John

      Radera
  8. Tack Dag. Äntligen fem i tolv kommer debatten. Såg inte heller Agenda skall titta senare. För några decennier sedan fann jag att predikningarna var en kopia på sociologin. Visste inte att det kallades för MTD-religion. Där ser man. Man använde helt fräckt sociologiska termer för att förklara tron. Man hade förvetenskapligat vår svenska kyrka. P å grund av det kan religionen kapas av politikerna. Och s har kunnat skryta med att socialdemokratin och kristendomen var ungefär samma sak. Det mest skrämmande är att nu mer suspekta religioner vill göra detsamma i Sverige och i EU (har jag upptäckt nu). Innebär det att man skall ha vetenskapliga ord för att halshugga någon? Jag har tidigare påtalat det i dekommentarsfält och debatter. I en Lördagsintervju (SR, P1) för något år sedan, slingrade sig intervjuaren runt ordet halshuggning och talade om capitering. Ynkligt. Hon vågade inte ställa imamen till svars och säga rent ut vad det handlade om utan tog avsiktligt ett ord som inte lät så hemskt i folks öron eller folk inte ens visste vad det var. I sammanhanget är det viktigt att påpeka att i valet 2018 ställer ett muslimskt parti upp.

    Det är farligt att förvetenskapliga religioner. Sverige bör omedelbart upphöra med det. Det tillhör inte ett civiliserat samhälle att förvetenskapliga barbariska metoder för att passa in det i samhället, göra det gångbart och accepterat vare sig det gäller vår religion eller politik. Religion är inte vetenskap utan en tro.

    S är det parti som genom det f d Brödraskapet numera Tro och solidaritet närmat sig andra religioner som de vill ha under paraplyet Svenska kyrkan. Svenska kyrkan skall få uppgiften som ett holding bolag.

    Citat: " Men, jag ber att få upprepa mig, saken gäller inte kristen tro utan MTD-religionen och det är denna religion, moralistisk terapeutisk deism, som enkelt lierar sig med politisk makt och som den politiska makten kan använda som ingång i kyrkolivet. "

    Det är DET jag menar med sociologiska termer och att förvetenskapliga tron.

    Det tog lång tid innan den debatten släpptes fram. Makthavarna föredrar att uppträda som illusionister. Det förvånar mig inte att just Klein framträdde i Agenda.

    Vill man veta lite mera kan man gå till ledarsidorna.se. Tro och solidaritet m m .

    SvaraRadera
  9. Här är Johan Westerholms vid ledarsidornas svar på Agenda. Finns mycket att hämta där. Broderskapsrörölsen kan användas som sökord t ex.

    https://ledarsidorna.se/2017/09/svenska-kyrkan-agnar-sig-at-historierevisionism-i-direktsandning/

    SvaraRadera
  10. BOD,

    Ja,jag förstår Dig. Diskutera rätt och fel eller bara vad som höves en Kristi Kyrka är ointressant för Dig.

    Det gäller att som politruk utnyttja sitationen för egen vinning och inte att försöka vrida rätt vad som gått fel.

    Så förstår Du tydligen inte heller vad som menas med omvändelse ..däremot tolkar Du kanske "avgörelse" som ett sätt att utnyttja situationen? Inte mycket bättre tyvärr.?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värre är att kameleonten BOD öppet propagerar för Sverigedemokraternas politik i kyrkovalet.

      Radera
  11. Ja. Om hundra år kanske vi inte behöver ha några bekymmer om politikens vara eller ej i kyrkoval. Då är Sverige en teokrati där prästerna bestämmer. Gudarna skiftar men prästerna är desamma. Och demokratin har aldrig riktigt fallit på nomenklaturans läppar. Etablissemanget vill styra och ställa själva utan det besvärliga folket. Och med en teokrati behövs inga besvärliga frågor om välfärd, försvar och ekonomi. Och hur det ska fördelas. Allt blir Guds vilja.

    Hos valmyndigheten ligger redan en ansökan om att få registrera ett muslimskt parti till riksdagsvalet 2018. Partiet heter Jasin och eftersom ansökan gäller riksdagsvalet kommer partiet även att deltaga i samtliga val till landsting, kommun och EU-parlament och naturligtvis även till Kyrkovalet nästa gång. Partiet har stiftats i Malmö av en iransk imam Zoheir Eslami Gheraati. Ja just i Iran där statsminister Löfven med följe ställde till med rabalder tidigare i år. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KxQEX/svenska-ministern-bar-sloja-i-iran--vacker-debatt

    SvaraRadera
  12. Prästinna fick fläskläpp på begravning i Partille, skriver GP. Så där ja! Massorna vaknar? /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bråket var för omväxlings skull inte inomkyrkligt.

      Radera
    2. John,

      -Kan det ha varit en prästinna vid namn Berit som fick fläskläpp?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Elisabeth-BOD-Antony:

      Kräv ut uppgiften som du brukar göra. Den måste väl vara offentlig? Eller faller den under förundersökningssekretess? Ge dig inte i så fall! Inte på några villkor! Släpp fram den store kverulanten i dig!
      Glöm inte: Det är bråket - inte resultatet - som är det viktiga!

      Radera
    4. Wow, åter anses Bengt Olof, Antony och jag vara ett. En slags treenighet. :-)

      Du, John-Berit-Markku-Marcus-Anonym bör lära dig lite textanalys. Så olika som Bengt Olof, Antony och jag skriver kan man knappast göra ens om man är väldigt tränad på detta. (En svensklärare försökte sig på det men blev avslöjad.) Du, däremot, avslöjar dig direkt. Samma ordval, samma haranger och samma strunt.

      Radera
    5. Är för min del helt övertygad om att Elisabeth-BOD-Antony är samma person. Lika röriga alla tre.

      Radera
  13. Ack ja Du anonyme 2017-18:42.

    Visst kan Du vara övertygad om att Elisabeth- BOD -Antony är en och samma person men jag garanterar att Du här har direkt fel. Här handlar det om tre helt väsensskilda personer med just inget gemensamt.

    Det finns andra signaturer där man onekligen kan fråga sig om det inte är en och samma person som skriver men verkligen inte denna trio. (Själv struntar jag i vilket).

    Får jag i övrigt föreslå att Du använder en signatur? Ett råd jag själv fått och anammat ty annars är det svårt att veta om den ene anonyme svarar på vad någon annan sagt eller om det är samme anonyme som möjligen virrar till sitt eget resonemang.

    Jag har inget emot anonymiteten som sådan. Begagnar den själv då jag inte som vissa vill vara "kändis" och kanske den vägen hoppas få tillgång till SVeK´s köttgrytor. (Inget som är aktuellt för mig.)

    Bara det att använd gärna anonymitet men låt alla oss som deltar här med åsikter och kommentarer åtminstone veta om det är anonym x som svarar anonym y, z eller vem det nu kan vara. Alltså om det är en och samma person som för monolog eller en x som kommenterar t ex y.

    Vänligen

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom är väl den gode HH den minst anonyme boende i Ucklum på denna blogg. Åtminstone när han är inloggad med google-konto.

      Radera