söndag 18 februari 2018

I heliga fastetider

I går gick jag nog på en så kallad patentare. Min fru kom hem och vi talade middag om aftonen. Då sa hon: "När du lagar blir det mycket godare!" Den enkla gick jag på. Hon la sig i soffan och jag stod vid spisen. Mycket var vegetariskt. Det kan förklara att jag drabbats inte bara av det gröna eländet utan också av en insikt: Lurad. 1 Mosebok går igen, kan jag konstatera. Jag till och med såg äpplet på köksbänken...

I denna stämning av att ha gått på en patentare lyssnade jag på helgmålsbönen. Evangeliet handlade om Jesus men inte utläggningen. Gustaf Wingren anfördes som auktoritet – och plötsligt begrep jag. MTD-religionen kan också anföra sådana storheter som en professor i Lund. Skillnaden är den att Gustaf talade om Jesus (och grät!) och ville sedan utlägga tårarnas konsekvens, om ni förstår vad jag menar. Han hade en kärleksrelation till Jesus. När Jesus blir moraliskt föredöme är det något som saknas. Då blir det trots allt fromt tal bara MTD.

Jag förnekar på intet sätt att detta tal verkligen är fromt. Givetvis är det det. Men detta fromma är inte kyrkokristendom, katolsk tro om ni så vill. Det handlar inte primärt om Jesus som Frälsaren och Herren. Fokus har flyttats, närmast omärkligt flyttats. Med denna insikt om vad som skett i kyrkolivet kunde jag bära, att jag lurats laga mat. Den berömdes. "Vill du ha receptet?" frågade jag. Hon svarade nej. Dum är hon inte på det viset! Men jag tror inte att jag för fridens skulle ska lyssna på radions fromma utbud. Det blir så lätt för mycket just när det blir för lite. Om Jesus alltså.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1019557?programid=2339

Nu tillbaka till i måndags och mina gäster. Om överstarna ska betraktas som fiktiva så är väl deras bilförare och kollega löjtnant Olsson det också. Nu var det inte helt fiktivt de petade i sig ett och annat i måndags och det de berättade tog mig. Jag frågade förstås inte men kunde räkna ut att de varit i Bryssel på uppdatering, flugit till Göteborg och nu skulle fraktas till, tror jag, Ronneby. Det måste betyda signalspaning över Östersjön. Men jag frågade förstås inte.

Löjtnant Olsson var en trevlig bekantskap, idog i vattendrickande, och jag förstår att jag nu mött den yngre generation som knyts till FRA. Det var ingen tvekan att han var informerad om hur överstarna håller mig med relevant information. Han har en anförvant som är präst, berättade han, och ibland aktiv på facebook. "Han tramsar inte med frälsningen", sa löjtnant Olosson. Det tyckte jag var bra. Och så kunde jag kolla vad prästen skriver på Facebook. Det är god teologi i den mystika traditionen, såg jag. Om denna tradition är de flesta präster i Svenska kyrkan okunniga. Säg "Flodberg" och de ser konsternerade ut. "Skomakare Ekström" ger ingen reaktion. Det finns ju Ekströms blåbärssoppa och skomakare finns det också, so what? Denna insikt motiverar kanske att jag lägger ut en text hämtad från en anonym och icke upphovsrättsligt skyddad källa, en ärvd dagbok som löjtnantens anförvant publicerat.

Läs och tänk! Den som vill fundera över nyckelord som mystik, oavlåtlig bön, Jesusbön eller så kan ta chansen. Och det där med att vänta tills porten öppnas och, ja, ni anar själva. Det är något särskilt med heliga fastetider. Ta vara på den. Läs något fromt. Håll ögonen öppna. Jaga de dåliga vanorna. Öva det kristna och kritiska sinnet.



JESU BRINNANDE HJÄRTA - ur en ärvd dagbok - 

” I vandringen i den tysta och ständiga bönen; den som bes överallt men behöver avskildhet för att undervisa den medföljande vandraren, bedjaren som ber Jesusbönen medan den ständiga ber sig själv, så ges stundom bilder att se, vilka inte är avgörande men till portar och öppningar, passager. En sådan är Jesu brinnande hjärta med ett regn av guld som inte släcker värmen med sina gnistor. 

Går du nära bränner du dig. Dras du in går du fri, vänta tills porten öppnas. 

Där inne står du som i lejonet av Judas ugn - inget skadar dig och likväl bränns du.
Se inte hur mörk solen bränt mig säger bruden i Höga Visan oss.
Vad sker där?”

Hänvisningen till Höga Visan är till HV 1:6 och denna bibelbok är av mystiker älskad, lägger Bloggardag till.



19 kommentarer:

  1. Någon mer än jag som saknar Magnus Olsson?
    Hur har vi det med nutida mystiker inom SvK?
    Kanske det går att finna några med Kompass, men annars gör de inget större väsen av sig.

    SvaraRadera
  2. Mja, nog handlar det om Jesus även i utläggningen, vad i än kunde önska oss för övrigt (även beträffande skildringen av Jesus):

    "Där i öknen står Jesus, Gud i mänsklig gestalt, mitt ibland oss, och han står där, inte som en hjälte nerstigen från olympen, utan som en hungrig, törstig, utblottad och maktlös medmänniska." "Det som händer där i öknen, menar Wingren, är att det djävulska upprepningstvånget äntligen bryts. Det som vridits fel och förstörts av den skadade människan, det vrids rätt av Jesus, den hela människan." "Att avstå är seger!" - och så om den process som leder fram till korsfästelsen och uppståndelsen.

    Det finns mycket att tillägga, förstås, men något slags Herre och Frälsare bekänner väl även Cronsioe och Wingren?

    SvaraRadera
  3. Dags nu för ett besked från den som har myntat bokstavsreligionen:

    -Vi får läsa dem dag efter dag på härvarande spalter. Först är de myntade av bloggaren: MTD med tillägget "religionen".
    Alltså MTD-religionen. Sedan fortplantade sig förstås uttrycket snabbt till de s k följarna, som ordet kallas i den digitala världen, dvs Dags doakör.
    Ett gammalt svenskt uttryck lyder ju så här: "Far har alltid rätt"
    Och far påstår att vi har MTD-religion i Sverige.
    -Javisst har vi det, doar kören som vanligt i önskad tonart.
    Men nu är det tid att ropa vafalls:
    -Är Svenska kyrkan en MTD-kyrka eller Kristi kyrka?

    Jag ber därför vänligt, men bestämt, den vid 23 år, eller var det 24?, i Svenska kyrkan prästvigde Dag Sandahl, vilken sedan har haft en rad ledande poster i denna kyrka, företrätt denna kyrka i olika representativa sammanhang in- och utrikes, döpt, konfirmerat, vigt och förrättat jordfästningar - alla en masse - och i Jesu Kristi namn nu ge oss bloggläsare ett svar på frågan ovan och vilken här upprepas för tydlighets skull:

    -Är Svenska kyrkan Kristi kyrka eller en kyrka, som bedriver MTD-religion?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den frågan torde det korrekta svaret vara tudelat. Både nej och ja.

      Radera
    2. Då en präst blivit avkragad efter att ha titulerat sig själv häxa, så kan man väl utgå från att SvK inte alltid och i alla lägen varit Kristi kyrka?
      Riktigt så kritisk som BloggarDag, eller riktigt så godtrogen som BOD, är nog dock inte de flesta trogna gudstjänstdeltagare.

      Radera
    3. Hur många gånger skall det behöva upplysas BOD, att Svenska kyrkan inte är lika med Kristi kyrka, utan att Kristi Kyrka finns i Svenska kyrkan?
      Stig W

      Radera
    4. Som alla här kan konstatera så postar som en tjurskallig unge i trotsåldern herr "förtroendevalde" gudstjänstskolkaren Dike sitt "bloggbidrag" kl 9.50 för att

      ÅTER IGEN VISA ATT HAN INTE SÄTTER EN FOT I EN KYRKA FRIVILLIGT!

      "Söndag 18 februari
      10.00 Mässa i Mörrums kyrka, Fredrik Sigurdsson, Marco Bonacci. Enkelt kyrkkaffe."

      Till detta hade storhycklaren Dike inte någon som helst möjlighet att hinna i tid. Det var naturligtvis heller inte avsikten. Han deltar överhuvudtaget inte i några arrangemang om hans hemkyrka i Mörrum anordnar. Herr Dike, som helt oombedd tagit på sig uppgiften att knäppa creti och pleti på bloggen på näsan, har heller ingen som helst insikt i den "kyrka" han i årtionden har utnyttjat och parasiterat på. Riktigt motbjudande blir det, som Stig W påpekar, när det klampas in på begrepp som Kristi kyrka.

      Herr Sandahl kommer inte långt efter i legitimerad blåögd dumhet när han i sin tur dag efter dag släpper fram herr Dikes alltmer förvirrade "kommentarer" under åberopande av att de ska utgöra "mångfald" (!).

      I verkligen har gränsen till ren “lyteskomik” blivit alltmer hårfin. /John

      Radera
    5. BOD - Varför lyssnar Du inte till ett vänligt råd (13 februari 2018 11:58)?/Paul

      Radera
    6. Två i en, Stig W?

      -Finns det alltså två kyrkor i en, Stig? Du bör förklara Dig närmare efter Din uppgift ovan.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Två kyrkor i en?
      Finns EFS inom SvK så blir väl det ett exempel på två kyrkor i en?

      Radera
    8. BOD kan inte nog bevisa sin totala urblåsthet när det gäller andliga frågor. Markus.

      Radera
    9. Vänligen förklara det, Markus!

      -Du påstår ovan att jag är totalt urblåst i andliga frågor.

      -Vill Du då vänligen förklara exakt vad Du menar med ordet "urblåst" och på vilket sätt jag är detta? Tydligt och konkret, tack!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    10. Jag skulle nog snarare tro att konflikten mellan Markus och Bengt Olof grundar sig på olika definitioner av ordet "andliga" än ordet "urblåst".

      Radera
    11. Ingen konflikt.

      -Det råder ingen konflikt mellan mig och Markus, Peter T. I varje fall inte från min sida. Jag har bara lugnt bett honom konkretisera orden "totala urblåsthet" i karakteristiken över mina inlägg.

      Det har han ännu inte gjort.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  4. Tack för citat från Magnus Olsson. Kan inte bloggisten ta det till hjärtan och låta det påverka honom. Jag tror att mycket av det svåra bitterhet och fientlighet som genomsyrar vart enda bloggskrift skull kunna förvandlas till riktig evangelisk katolsk förkunnelse.
    Att kräva att andra skalla förkunna Jesus är inte samma sak som att förkunna Jesus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här föreligger ett uppenbart missförstånd. Denna blogg är pigg, käck och munter, inte bitter eller fientlig.

      Radera
  5. För den intresserade har allas vår Fader Gunnar utgett en handbok i Askes och Mystik som rekomenderas varmt så här i heliga fastetider.
    F Pierre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faders Gunnars bok "Kyrklig förnyelse" finns med i årets bokrea på Bokus:
      https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Gunnar%20Rosendal
      /John

      Radera