torsdag 15 februari 2018

Liten flash! Hatstorm mot Modéus II Liten flash!

När hatstormen mot Modéus II bryter ut måste vi ställa upp till försvar för den stackarn. I och för sig kan man tänka att detta är en biskops vardag, först till martyrbålet som han ska. Men det får inte leda till likgiltighet inför hans öde. Titta på bilden i Kyrkans Tidning så ser ni hur hårt ansatt han faktiskt är.
http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/darfor-stodjer-biskop-modeus-boneutrop-i-vaxjo

Modéus II backar inte, får vi veta.
Det är bra. Särskilt det där att han vill säga ja till andra människors möjlighet att uttrycka sin tro, eftersom alternativet är orimligt.
Sedan tolkar han sitt uttalande som att det är rimligt att de som bekänner sig till islam också ska få finnas i vårt land. Men är det självklart att det betyder att man också får höra böneutrop?

Modéus II backar inte men behöver få uppbackning, det inser alla.
Läs sålunda här i den ansedda publikationen Grönköpings Veckoblad nr 9, redan år 2012:

"Sedan Grönköpings kommunstyrelse gått med på att böneutrop ska få göras från en minaret i östra ändan av gamla exercisfältet, skall nu en ateistisk förening från ett högt älgpass å Brylunda mosse kungöra: Det finns ingen gud! Det finns ingen gud! Hr kyrkoherde H. Boklund planerar dock att från Läspekyrkans ännu högre torn låta utropa: Det finns det visst, det!"

Domprosten Pettersson i Växjö kom väl till i biskopsvalet. Nu är det öppet mål för dem som vill ha en kvinna till biskop. Ledsen, Pettersson. Jämställdhet måste få kosta. På. Och om det inte blir Louise har vi fått ett besked om hur munspel låter. Utropet från Läspekyrkan får bli ett utrop från Växjö domkyrka om Pettersson blir kvar, kan man tänka.


12 kommentarer:

  1. De Modeeistödda utropen lär bli mycket dyra i tilltagande medlemsflykt. Dvs en klar win-win-situation. Alla bidrag är mer än välkomna.
    Antonius Block

    SvaraRadera
  2. Del av citat från "Det goda samhället" skrivet av Mohamed Omar, sakkunnig och objektiv beskrivare av islam.

    En moské i Växjö ansöker om att få ha böneutrop. Bara på fredagar, säger man. Ja, det börjar så. Först hade vi inga böneutrop, sen fick vi det på fredagar, sen varje dag och till sista fem gånger varje dag. Det är så islamiseringen går till – ett steg i taget.

    Ismail Abuhelal, imam på Stiftelsen Växjö muslimer, säger att det inte stämmer att ”muslimer vill ta över Sverige”. Det är ord. Tittar vi på verkligheten så ser vi att moskéerna växer som svampar ur jorden. Och tittar vi i islams egna texter så upptäcker vi bilden av en missionerande religion som strävar efter att expandera och dominera.

    Biskopen i Växjö Fredrik Modéus tycker att böneutrop är en bra idé. Det är inte så att han bara tolererar det. Han välkomnar det. Vilket är märkligt eftersom böneutropet är antikristet. Det förmedlar budskapet att Jesus inte är gud och att Muhammed är Guds siste profet. Det är Muhammed man ska följa. Jag kan förstå att kristna tolererar antikristna budskap, men att välkomna dem?


    Men kanske är Jesus inte Gud längre i Svenska kyrkan. Alla åsikter är ju tillåtna numera. Alla åsikter som är politiskt korrekta vill säga. För om man står upp för klassiska kristna uppfattningar blir man utfryst och mobbad.

    Vad biskopen borde begripa är att detta är ytterligare ett steg i islamiseringen. Hur islamiskt ska Sverige tillåtas bli? Vi vet hur det ser ut i länder där muslimer är i majoritet. (Ja, jag vet att det finns hyggliga muslimer). Kristna har det inte bra i många av dessa länder. Det är märkligt hur sällan man hör talas om muslimer som kämpar för kristnas religionsfrihet i islamvärlden…

    Förmodligen har biskopen inte tänkt så djupt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sakkunnig? Eddie Råbock/Omar? - Förvisso.

      Objektiv? - Knappast. Han har i sitt förflutna många islamistiska synder att tvätta bort, och dundrar med renegatens iver om islams vederstyggligheter. Förvisso ett i Sverige nödvändigt upplysningsarbete om den etablerade bilden av "fredens religion", men föga klädsamt.

      Särskilt intressant blir den nyvordne ateistens ofta uttalade uppskattning av kristendomen. Här liknar han bl a de likaledes ateistiska, i muslimsk miljö födda Thomas Gûr och Tino Sanandaji. Råbock/Omar går rentav i kyrkan vid 1 Advent och jul, som vore han konvenanskristen. Han påtalar den naivitet och positiva fördomsfylldhet, med vilken det officiella Sverige omfamnar islam. Men så värst objektiv är han näppeligen. Islam rymmer mycket. En inte orimlig gissning blir, att existentiellt sökande västeuropéer i tilltagande grad kommer att attraheras av islams andlighet, sedlighet och sociala rättvisetanke. Samtidigt har kristendomen numera föga att erbjuda på dessa områden. Ett islamiserat Europa förefaller både med tanke på kyrkornas kollaps och på islams uppenbara potential och demografi oundvikligt. Om islams styrka och kvalitéer har Råbock/Omar föga att säga. /smun

      Radera
    2. "kanske är Jesus inte Gud längre i Svenska kyrkan." Spot on! I den dominerande MTD-religionen är Jesus en moralisk förebild, ofta framställd som en homosexuell vegetarisk Miljöpartist!

      Antony

      Radera
    3. Jamen Antony, är Hen inte det då, "en homosexuell vegetarisk Miljöpartist"?

      MP for ever, whatever it takes

      Radera
    4. Trams. Jesus är Sverigedemokrat precis som Antony och gillar kött som riktiga karlar gör så det blir flintastek, Big Mac eller till nöds en kebab, även om de som jobbar där i gatuköket är lata muslimer.

      Radera
  3. Bra, smun. Objektiv kan man inte kalla denna man, som uppenbarligen dras till ytterligheter vad han än gör och vilken ideologi han för tillfället omfamnar.

    SvaraRadera
  4. Glömde skriva att Grönköpings-citatet var kul.

    Men likväl kan jag inte låta bli att också vara lite elak: Jag minns att Bloggar-Dag kritiserade Margot Wallström för att hon kritiserade Saudi-Arabien för att där får kvinnor inte ens köra bil. Det handlade ju om tro, menade du och tyckte uppenbarligen att Margot Wallström skulle ha hållit käften av respekt för deras tro. Kan du då inte visa samma respekt för islamisk tro i Sverige? (Dock vill jag påpeka att så mycket vet jag om islam att den inte förbjuder kvinnor att köra bil.)

    SvaraRadera
  5. Åsså har jag lite mer att skriva: När du skrev att det handlade om deras tro, dvs saudi-arabiernas rätt att tro att kvinnor inte får köra bil, så råkade du utesluta hela den kvinnliga befolkningen i landet ifråga. De som inte ens har fått rösta. "Saudi-Arabiernas tro" handlar således om vad männen och inte kvinnorna i Saudi-Arabien tror.

    Men ändå har jag sett dig bli förolämpad om någon uttrycker att en lite sisådär kvinnosyn kan spela in i kvinnoprästmotstånderiet.

    Sammanfattning: Du kritiserar om någon kritiserar en islamisk diktatur där endast män har makten och som å det grövsta förtrycker kvinnor. Samtidigt är det orättvist att ifrågasätta vilken kvinnosyn du har med tanke på detta?

    SvaraRadera
  6. Förstår inte varför miljöpartisten refererar till hen, som betecknar höna.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas: Dagens fader Joseph talar om Gud som både faderskärlek och moderskärlek men att bilden av moderskärlek kan vara så svår av många att ta till sig, så därför har Gud "garderat" sig med Maria. Patrar de får de, men j-klar vad svenskkyrkliga präster får på tafsen när de har liknande tankegångar om att nå fram till människor.

      Detta sagt är jag varken för att kalla Jesus hen eller att säga livgiverskan. Men du, det börjar bli lite tjatigt med alla män med företrädesvis väldigt antifeministisk läggning som ska göra sig lustiga över att hen betyder höna på engelska nu. Det har gjorts 87 530 gånger i svensk debatt hittills - kom på nåt nytt och roligare!

      Radera
  7. Jaså, jag hade inte hört det förrän biskop Anders kardinal Arborelius OCD tog upp det i en intervju i SVD. Synnerligen föredömligt.

    Maria är en del av Guds frälsningsplan, men frågan om man man tar till sig i saknar betydelse i sammanhanget. Vi ska visa Maria kärlek som Guds moder ocj kyrkans moder, därigenom vår andliga moder.

    Jonas M

    SvaraRadera