tisdag 13 februari 2018

Nio middagar för fromhetens skull

Nu måste jag smälta gårdagens intryck och den info överstarna delgav mig. Det drar ihop sig, kan jag säga. Inte för att jag misstror vad de hade att berätta, men några kompletteringar behövs. Detta kan visa sig stort. Besvärande stort. Jag återkommer.

Jag har trots all min fromhet inte riktigt kommit till rätta med insikten, att en god kristen på Fettisdagen äter nio middagar. Kan därmed egentligen avses en ordentlig middag med nio rätter – eller är detta en liberalteologisk undanflykt från efterföljelsens allvar och hårda villkor? Kanske inte om det ska bli pengar över till de fattiga och läkare respektive begravningsentrepenör inte ska få alltför goda inkomster, allra minst mina.

Tycker ni att jag kompromissar när det kommer till lagen och belönar mig själv med evangeliet som en garnering, får ni säga till. Annars tycker jag själv att min fromhet blomstrar, när jag nu kan föreslå just nio rätter till fetttisdagens middag. Jag har inte vinnlagt mig om att bli lucullisk i den mening som gällde i romarriket och i gastronomins Sverige i våra dagar. Här är det trots allt rätt enkelt. Och portionerna ska vara mindre än de brukar vara. Inte biff på 2-300 gram alltså. Finns det någon tonic över efter gårdagen kan en G&T inleda. Eller champagne. Om inte någon sekt väljs men en kyrkokristen kanske inte vill just en sekt utan låter Equmeniakyrkan läppja på den?

Tre förrätter – och nu är det inte alternativ utan alla förrrätterna fast en efter en.
Lite bröd att bryta och kanske franskt saltat smör, om inte fransmännen ätit upp både det och vårt smör.
1. Consommé. Helst ska det simma ett par små morotstärningar och tre gröna ärtor i consommén. Ett vaktelägg i också?
Ett ostkex till eller en osttwist. Vatten (men med måtta) kan drickas.
2. Sallad av enkelt slag, kanske med knaperstekt bacon och några steka champinjoner? Dressing.
Ett glas vitt vin. Fumée Blanche är aldrig fel, säger prosten R.
3. Sedan blandade charkuterier med cornichoner, ett salladsblad, en tomatskiva, en brödbit och fortsatt med vitt vin.
Jag hade här en variant med en [liten] råbiff,  äggula, rödlök, kapris, cornichoner, dijonsenap, riven pepparrot samt brännvin och öl men kände att det kanske, trots allt, var att ta i och definitivt ta en risk inför Askonsdagens morgon. Bort det!

Tre huvudrätter – samma regler
Om man vill göra det lätt för sig är det potatis- eller rotfruktsgratäng rakt igenom.
1. Kyckling och bearnaisesås. En halv kycklingfilé per person? Vill man spänna sig får det bli ris. Garnera lite elegant.
2. Fläskfilé, kanske som gryta med grädde, oxfond, champinjoner och schalottenlök, ja ni vet. Den kan man frysa in för kommande behov och därmed komma rätt. Vill man spänna sig också här struntar man i potatisgratängen och serverar hasselbackspotatis. Grillad sparris med flingsalt pryder tallriken.
3. Biff med lök, sky eller rödvinsås. Råstekt potatis i tärningar om ni inte exmerar den där stackars potatisgratängen, som hittills lyst med sin frånvaro.
Tar man fram en bag-in-box med rödvin (en box brukar räcka till två men kanske inte riktigt förslår?) kan man köra med Côtes-du-Rhône rakt igenom. Biskopssonen Martin Giertz började importera detta vin blandat av Joseph Pellerin, så detta ser jag som ett vin att njutas inte minst i bekännelserörelserna. Prosten R invänder alls inte.

Slutligast
1. Ostbricka med päron kanske eller fikonmarmelad, några enkla kex, kanske franskt saltat smör (finns det, jag tjatar min osäkerhet, att få tag på numera?). Här dricker man portvin. Cockburns? Grahams? Välj själva. Eller varför välja?
2. Fruktsallad med grädde, kanske med lite mandelmassa i grädden? Passar ett glas sauternes? Här tyckte prosten R att det lyxas, men vad då? Hittills har ju enkelheten dominerat.
3. Semla. Kanske med varm mjölk. En klassiker. Det finns likör som smakar semla, men den ska beställas och är kanske att ta i. Lite i alla fall.
Efter allt detta kanske kaffe passar. Grädde har vi hemma så det kan bli en irländsk blandning eller farisée, dvs med rom i. Tullamore Dew och kanske den där sockerspriten som heter Gay annars får vi nöja oss med Hansen eller en mörk Bacardi? Jag undrar om ungdomens Silverrom fortfarande finns att köpa.  En verkshelighetsdag som denna kan ni ta vad ni vill. Baileys eller Xanté går också an. Eller ska det helt enkelt bli en enkel kopp kaffe med en konjak, den svarta eller en Braastad? Här verkar nivån ha höjts ytterligare, tycks det mig, men så här långt i måltiden kan det lätt inträffa.

När fettisdagens alltmer upprymda middag avslutats finns det tidsmässigt utrymme för groggarnas glada tid.
Om någon fortfarande är lite törstig får väl lite pilsner hällas på (och kanske lite chips eller jordnötter för saltbalansens skull) så att allt blir en salig blandning.

Efter detta praktiserande av kyrkokristen fromhet en fettisdag kan man nog, om allt fungerat, sanningsenligt säga: Frälsningen är här! Askonsdagen blir en annan dag. Och det kroppsliga tillståndet kan visa sig ha blivit väl samstämt med just aska och insikten om den egna dödligheten. Då är väl allt som det ska vara?




46 kommentarer:

  1. Står fromheten i relationen till antalet (exklusiva) middagar?

    -Ja, anser uppenbarligen den flitige bloggaren. Alltså i relation till den lekamliga spisen? Hur många av Svenska kyrkan sex miljoner medlemmar är då riktigt fromma? Duger alltså inte Svenska kyrkans enkla soppluncher - serverade i många församlingar landet runt - längre och till en billig penning?

    Nu skall alltså kyrkfolket enligt dagens text smörja kråset ordentligt i vad som kan kallas veritabel frossa. Alltså de frossande fromma!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr storhycklaren och gudstjänstskolkaren Dike hör tveklöst till de gravt ofromma. Här har vi en genuin blåsvart moderat parasit som skamlöst skor sig ekonomiskt på den rådande oordningen. /John

      Radera
    2. Så säger man väl inte till en medmänniska Anonym 10.52. Vad vet du om Dikes fromhet?/Sven-Åke Nilsson

      Radera
    3. en noggrann läsning av bloggterroristen BOD säger tillräckligt om Dikes "fromhet". Berit

      Radera
  2. Jag satt just och funderade på vad vi skulle bjuda på i dag till middag. Stort tack för vägledning, bäste BloggarDag.

    SvaraRadera
  3. Så Dike äter den facila soppa som obetalda lagat och serverar i församlingshemmet en gång i veckan under terminsvis? Och tar på så vis farväl till köttet??

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Nej, har inte bloggaren hört talas om köttsoppa!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Hört talas om men inte hört talas om någon som äter den.

      Radera
    3. Men det finns ju ett klassiskt recept: i berättelsen om luffaren som kokade soppa på en spik. Gott, men knappast fastemat :-)./Paul

      Radera
  4. Kul! Jag blev mätt bara av att läsa bloggposten. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var återhållsamt!

      -har du inte större anspråk på kosten, Elisabeth?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Nej, Bengt Olof, jag är en mycket blygsam och ödmjuk person. ;-)

      Radera
    3. redan den "oblyga" meningen punkterar med råge sippa Bettans självuppfattning. Huga huga! Berit

      Radera
    4. Berit
      De märkliga tecknen efter Elisabeths kommentar är en så kallad smiley. Denna "gubbe" blinkar med ena ögat. Tror du det betyder något eller saknar du humor?
      en Björn i Kyrkan

      Radera
    5. Björn i "kyrkan": vad föranleder din fråga? Berit

      Radera
    6. Berit
      Jag antyder att du i din kommentar 21.09 inte verkar ha förstått Elisabeths självironi?
      en Björn i Kyrkan
      :-)

      Radera
  5. Jag undrar om inte bloggaren egentligen vill insupa Grådask till både ostbricka och fruktsallad.
    Hans meningsmotståndare tycker nog att han är en mörkermän och snarast mörkgrå om inte svårt. Att de sedan får dask av bloggaren i teologiska argument i ämbetsfrågan, kan även det motivera dryckesrekommendationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men av dem får han stryk, Peter T!

      -Meningsmotståndarna får dask av bloggaren i ämbetsfrågan, tycker Du.

      Men de slagna kan ju trösta sig med att de har massivt medhåll av kyrkoväljarna, dvs folket!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Med "folket" avses den drogade lallande fårskock som vart fjärde år väcks till liv och med hjälp av allehanda genomfalska löften föses iväg till den så kallade "valurnan" för att delta i det till 99% riggade "kyrkovalet". Detta så kallade "val" är så pass korrupt att de "nominerade" själva efteråt tillåts sitta med och räkna de avgivna "rösterna".

      Demokrati???

      Nej!

      Hycklokrati!

      /John

      Radera
    3. Herr Dike glömde som vanligt att läsa hela meningen.
      "Teologiska argument" var den betydande passus som missades denna gång.

      Mig veterligt har inte "väljarna" fått ta del av några som helst teologiska argument.
      Om någon kan plocka fram ett enda teologiskt argument ur senaste valets manifest så blir jag imponerad.

      Radera
    4. Det har väljarna röstat på, Peter T!

      -Väljarna tar ställning till nomineringsgrupperna, vilka alla presenterar sina program. Så är det ju i demokratiska val.
      Varje väljare kan alltså bilda sig en uppfattning om respektive grupps (teologiska) program.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Inte ens BOD lyckas alltså hitta något teologiskt argument.
      Mer eller mindre väl förtäckta politiska tyckanden är inte några teologiska argument. Argument är nämligen något som refererar till för att motivera ett tyckande. Inom den akademiska värden är det väl känt, vilket får mig att undra om herr Dikes utbildningsnivå angående referenser och källmaterial.

      Radera
    6. Peter T

      -Jag har inte sökt några telogiska argument för att svara Dig. Bara sakligt upplyst Dig om vad väljarna tar ställning till - dvs gruppernas program.

      Så går det till i demokratiska (kyrko)val, Peter T!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. BOD:"Det har väljarna röstat på..." var ditt svar på mitt påstående om att ."..om någon hittar ett teologiskt argument i valmanifesten blir jag imponerad."

      Nu hävdar du att du inte alls svarade på min fråga!
      Vad var det då som jag skrev som föranledde dig att skriva "Det har väljarna röstat på, Peter T!"
      I synnerhet vilket DET avsågs?

      Om vi både inte hittar några teologiska argument i valmanifesten så hade det väl varit enklare att bara hålla med mig?

      Radera
  6. Åh, här får man middagsförslag så det ryker om det! Ska försöka hinna med alla rätterna i lärarrummet innan kvällskursen börjar. Gärna så att mina elever som börjar fasta i morgon ser att jag också är seriös.

    Dryckesförslagen tackar jag också för. Apropå detta tänkte jag i går kväll innan jag somnade på att drinkare inte ska ärva Guds rike. Varför går "22 pingstpastorer" som väl annars kan antas vara nykterister, inte ut och påtalar att med drinkarna som inte ska ärva? Jag vet mycket väl att Bibeln tillåter måttlig alkoholkonsumtion, så vad som avses torde vara alkoholister? "Alkoholister och missbrukare kommer inte till himlen" - vore det en rubrik som skulle tilltala bloggaren med sympatisörer?

    Med tanke på att du som jag förstår biföll till pastorernas påstående om homosexualitet. Min gissning är att du inte alls skulle bifalla till detta. Det är Paulus ord om KVINNOR och HOMOSEXUELLA som är det viktiga!!

    Hela tiden. Jämt och ständigt. Det som han sa i övrigt kan vi i stort sett strunta i. (Men tur för oss i kommentarsfältet att ingen av oss ägnar oss åt stridigheter eller är ovettiga!) Samtidigt som vi kallar andra för heretiker och markionister och MTD:are och allt möjligt, för att de inte tagit fast på just de ord VI anser vara Paulus viktigaste ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, bloggaren lägger stundtals viss vikt vid vete och vin också. Så det är inte bara kön och sex som är viktigt hela tiden?

      Radera
    2. Peter T: Ja okej, ett litet vetekorn finns i texten ibland. Men om vi jämför... Sen tycker jag det är synd att ingen nappar på min fråga. Jag själv säger varken nej till ett glas vin (eller två) eller en GT. Men jag har inte svårt att föreställa mig att om Paulus ser vad vi har för oss i dag så skulle han bli chockad över alla mord, alla misshandel, alla våldtäkter osv som vi accepterar för vår rätt att dricka alkohol. Kanske skulle han tycka att vissa minst sagt silar mygg som inte säger ett ord om denna alkoholkultur utan i stället tror att det är att kvinnor får stå framför altaret som är det stora problemet i kyrkan.

      Men jag vet också att om jag ställer en bra fråga så får jag inget svar. "Det här är nämligen ingen frågelåda."

      Radera
    3. Paulus skulle nog bli chockad över mycket idag och somliga av oss nog chockade över hans ordval om dessa nymodigheter.
      Alkoholens effekter blir rätt synliga bland soppkökets gäster, inte minst då somliga uteblir efter att ha supit ihjäl sig.

      Ett annat fall av selektiv bibelläsning är nog att läsa 1 Tim 3:2 och liknande ställen och filtrera bort passusen om "en enda kvinnas man".
      Både celibatärer och omgifta går ju direkt bort som församlingsledare för en bokstavstoende kristen.
      Nu får jag väl löpa gatlopp här på bloggen, men exegetiska motargument mottages tacksamt.
      De gutturala ryggmärgsreflexerna undanbedes vänligen men bestämt.

      Radera
    4. Att det inte svaras, betyder inte att det inte tänks. Både Annas och Peter T:s synpunkter är intressanta.

      Lars-Gunnar

      Radera
  7. Aj, aj, Dag, öl före vin går bra, men inte öl efter vin! Fast den gamla regeln är dock att man inte skall blanda säd och druvor.

    Med en box vin är det kanske samma problem som dem gamle skånske prosten tyckte det var med en gås – för mycket för en och för lite för två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske matsedeln och festen är förankrad i Jer 31:14?
      Prästänka

      Radera
    2. En präst kan aldrig glädja sig för mycket över vissa bibelord!

      Radera
    3. De yngre dricker nu för tiden Bag in Box.Back in the days (en av nutidtens ungdomars favorituttryck) tog dåtidens ungdomar något annat bakom knuten till folkets hus./Sven-Åke Nilsson

      Radera
    4. Now we are talking. Just say´in Silverrom och Coca Cola

      Radera
  8. Nåja, i östkyrklig tradition inleds fastan med en vecka då man inte äter kött, men däremot fisk-, mjölk- och äggprodukter (som efter denna vecka också försvinner från den därefter helt vegetariska fastemenyn). Alltså är denna vecka "smörveckan", och i rysk tradition - för att nu fortsätta med de kulinariska detaljerna - äter man blinier (jästa boveteplättar) med t.ex. rökt lax eller kaviar (inte Kalles!) samt smetana, hackat hårdkokt ägg (i smält smör) och hackad lök samt lämpliga drycker. Knappast vin, alltså, men ryssarna har förstås alternativ./Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den rysska vodka destillerats av mäsk gjord på vete, kan den sägas vara ett korrekt nattvardselement då?
      Kompletterat med russinbröd eller så?
      Blinier går ju bort då det är bovetemjöl som används.

      Radera
    2. Peter T: Ja, det kan man. I min kyrka används bara "Absolution Vodka". Och ett litet russin.

      Radera
    3. Anna: så praktiskt!
      Då kanske just Absolution Vodka används för att få Absolution från obibliska beteenden som prästerligt omgifte, dryckeskap och homosex? Högmod inte att förglömma!

      Radera
  9. Det är sällan, närmare bestämt nästan aldrig, jag känner mig som en puritan, men då jag läste dr Sandahls fettisdagsmeny fick jag den obehagskänslan (inte av menyn utan "puritanismen"). Kvällens övning blir måttligare men jag ska spara detta bloggtext som en inspiration för nästa års Mardi Gras!

    Antony

    SvaraRadera
  10. Läste, att biskopen Mode'us välsignar böneutrop från moskén I stiftsstaden. Låter inte riktigt klokt. Det är märkligt att kyrkan nästan alltid ligger steget efter, när det gäller PK-åsikter. Biskopen företräder kyrka och stift och behöver inte yttra sig om moskén. Det blir bara löjligt!
    Pelle S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte också på det. Ena dagen är det ett kristligt måste att gå i Pride. Andra dagen välkomnar vi kommande muslimska böneutrop. Edgarsson på Bolmsö är ett "bekymmersamt inslag" i hans stift. Vad som sägs om Pride i Växjös ytterområden låtsas vi inte om. Vad en kyrka är har vi glömt. Hjälp!

      Radera
    2. MTD-stiftchefen i Växjö, den antimaterialistiske sportbilsfantasten Modéus II, är en ständig påminnelse om förfallet i Svky. Det blir sannerigen intressant att försöka förstå hur han omfamnar shariamuslimer och Pridefjollerier? Det är kanske dags för Växjö stift att arrangera världens första Sharia-Pride - Allahu Akbar!

      Antony

      Radera
  11. Jag har just avslutat min Fettisdagsmiddag. Den blev lite enklare än den som Dag föreslog. Men med bruna bönor och fläsk, med lämpliga drycker därtill, kan man ju med eftertryck markera att man inte är muslim. Naturligtvis avslutades måltiden med fettisdagsbulle med varm mjölk – i måttlig portion, naturligtvis, så att man inte som den gamle kungen lider av.

    SvaraRadera
  12. Låter i a f sundare än den baklängesmiddag som var sed på blindtarmskorridoren ALITAH på Laurentiistiftelsen (under 1900-talet i a f). Att börja med efterrätten är ingen höjdare. Och nio små (obs!) rätter behöver kanske inte vara frosseri i dödssyndsformat?

    Men mest passande av alla menyer en svensk fettisdag är väl Hans Majestät Konung Adolf Fredriks från fettisdagen den 12 februari 1771? Johan Gabriel Oxenstierna har redogjort för vad som då stod på menyn: SURKÅL, KÖTT med ROVOR, HUMMER, KAVIAR, BÖCKLING och CHAMPAGNE. Och därtill alltså HETVÄGG. Men han dog inte vid middagsbordet utan vid spelbordet efteråt. Oxenstierna recenserar: "Det är ej att omkomma på det mest lysande sätt utan att dö en prostdöd."

    För att så travestera Bellmans hyllningssång till den unge Gustav III som tack vare fettisdagen 1771 kunde tillträda tronen i ganska unga år och t.o.m. göra revolution året efter:

    Adolfs skål!
    Den bäste kungen här i Norden!
    Han ej tål
    en hetvägg kvar på borden!
    God och glad
    han snålheten föraktar,
    eftertraktar,
    ej mer vaktar
    sköna semlors rad!
    Sådan kung
    är värd att styra Sveriges öden:
    rask och tung,
    en baddare i nöden.
    Vasa ätt
    oss lärt att aldrig svika,
    aldrig vika,
    men att fika
    efter varje rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå fika, lyssna på Swedish fika: https://www.youtube.com/watch?v=oRIeytEXGhQ

      Radera
  13. Sjung med mej och Bellman: http://visskatten.blogspot.se/2018/02/adolfs-skal-fettisdagsvisa.html

    (Gustaf III var väl inge bra - han tog ju bl.a. bort apostladagarna och Marie besökelses dag i Stora helgdöden 1772! Och förbjöd hembränning - klart han blev skjuten! Nej, tacka vet jag farsgubben hans, snusdosesvarvaren och iakktagaren av den heliga fastlagen!).

    SvaraRadera