tisdag 11 september 2012

Herr Tramsbyxa

Jag är en usel kristen, men välvillig. Jag kunde inte ordet "sweatshop". Jag frågade i närmiljön, markerande att ordet inte var "sweetshop", godisbutik, även om Jesus går till sådana också. Skulle herr Tramsbyxa kunna tänka sig att Jesus inte gick till universitetet i Lund kunde han kanske tänka sig att Jesus gick till Svikis & Fettis, tänkte jag. Nu förstår jag att i herr Tramsbyxas föreställningsvärld går Jesus till "industrial plants in Asia with no human rights whatsoever". Hade han sagt så, hade jag fattat - och hållit med om att Jesus är där. Det har jag hört många präster säga på svenska och då alldeles begripligt Varför ska vi alltså ta herr Tramsbyxa från hans hemvist 1½ timmes bilresa bortom Los Angeles och sedan flyga honom till Sverige för att han ska säga att Jesus går till människor i Kina - men inte till Lund? Dessutom med ord som jag inte förstår. Jag tror jag måste fråga Micke Löwegren om han håller med herr Tramsbyxa om att Jesus inte gick till Lund, eller? Och hur kan han veta det? Frågan i övrigt står kvar: Vem föreslog att mannen skulle komma och varför?

Kanske ska man med Frank Dikötter i boken Mao och den stora svälten komplicera den store Rorsmannens ord om "utan undersökning ingen rätt att tala". Det kan förstås som ett ord för att tysta opposition. Men Ordföranden har trots allt en klar poäng - också med syftning på denna blogg, som är en fortlöpande undersökning och ingenting annat.

Till det jag närmast skulle vilja undersöka är medias rapportering om Världens fest. Vad skrev svensk dagspress? Vad fanns i radio och tv? Inget eller föga? Undersök! Och när ni undersökt, så fråga vad ert undersökningsresultat säger om Svenska kyrkans läge i samtiden. Var Världens fest förutom i Kyrkans Tidning en medial ickehändelse?

8 kommentarer:

  1. Men det är inte bra att uttala sig kritiskt om saker som rör sig i Svk stora satsningar. En del av oss kan se det roliga i att kritisera ex världens fest men som du vet funkar inte humor på internet. Folk kan bli ledsna, har du tänkt på det ?/ Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet Magnus att i svk tänker vi inte på annat. TR

      Radera
    2. Förstod nog inte vad du menar TR? Blev du ledsen?/ Magnus Olsson

      Radera
  2. Det verkar som om "världens media" tycker att den den där "svenskkyrkliga festen" i Malmö skall gå "all världens väg".
    Thomas A

    SvaraRadera
  3. Rapportering blev förströdd och föga i lokal press. Vem bryr sig om Kyrka och Gud i Sverige?

    Jo. Hade "dom" i Kyrkan utmanat folkmajoritetens fördomar, hade det tagit hus i helsike med krigsrubriker och drev. Men som det nu är, vet ingen vem som är ärkebiskop, ännu mindre vanlig biskop. Annat var det på biskoparna Gierz' och Gärtners tid. Ingen bryr sig om en kyrka i tiden. Allra minst journalister av rödvinstyp. Det är mycket länge sedan den kunnige "Pedel" bevakade det kyrkiga området i SDS. Tjugo % av vuxna kyrkomedlemmar vet inte om att de är medlemmar. Kyrka är det sista man identifierar sig med. Kyrkans ickepersoner -"dom"- bör snällt hålla käft och försvinna till den historiens avskrädeshög, dit krigshetsare, vidskepliga, misogyner, homofober, xenofober, inkvisitorer och allmänt obehagliga och oförnuftiga fanatiker med amöbalik tankeförmåga och skumma agendor anses böra förpassas.

    ÄB fick i en nätfråga av en av Sydsvenskans läsare det vanliga påhoppet om att världen bleve en fredlig och förträfflig plats, bara religioner och religiösa försvunne. Anders Wejryd klarade vant och undvikande oförskämdheterna. Min undran blir, om Dali Lama hade kunnat bli påhoppad med sådan låghet? Eller ens en tillrest hoyatoleslam? Fast beaktat risken för en fatwa på stående fot, hade nog ingen vågat?

    Nä. Svenska Kyrkan och Världens fest möts verkligen förstrött. Kanske dags för like publikknipande rubriker:

    "Biskop Antje i Lund ryter:

    -DU KOMMER TILL HELVETET om du HAR SEX oansvarigt eller SUPER dig redlös eller bara INTE GÅR I KYRKAN!

    Se det hade fått fart på journalister och intresse hos en kyrkofientlig värld. Rent festligt, kanske?"


    Per S

    SvaraRadera
  4. Det var ju ett jätteuppslag i Sydsvenskan. Om den rapporteringen kan man tycka, givetvis, men den var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog bevakade Sydsvenskan med ett helt uppslag alltid!

      Sen får väl den välvilliga tesen i bevakningen; att kyrkan numera är helt ny, jämfört med på den gamla statskyrkotiden, ett lustigt skimmer: Kroppsbejakande, Politisk. Synd och skuld borttagna. Ack ja!

      Kanske kör SvK numera en Blair:

      Nya Svenska Kyrkan. NSvK.

      Ingvar Carlsson deklarerade en gång som framtidsminister:

      -Vi måste stjäla borgarnas frågor.

      Kyrkan tycks ha stulit världens frågor. Det återstår att se om detta är ett framgångsrecept-


      Tant Svart


      Radera
  5. Post festum ett svar på Dags direkta fråga till mig: det Ched Myers var ute efter med sin formulering att Jesus inte gick till Lund utan till "the sweatshops" är nog det enkla: Jesus åt och drack med syndare, fattiga och marginaliserade. Han har dessutom i Matt 25 visat att just DÄR fortsätter han på ett särskilt sätt att vara närvarande. Om Jesus alltså hade "a preferential option for the poor", måste därför den kyrka som vill följa honom också ha det.
    Mikael Löwegren

    SvaraRadera