tisdag 11 september 2012

Tramsbyxa

"Tramsbyxa" är ett användbart uttryck. I min barndom kunde det gälla speedade pojkar, som just högljutt och vidlyftigt tramsade runt. Men tramsbyxor kan uppenbarligen vara av mer än ett slag.

Jag återvänder alltså i tanken till den värdsliga festen i Malmö. Mycket folk kom, såg jag. Kollekten blev 66 000:- i runda slängar. Så stor var entusiasmen för det ekumeniska arbetet - för det var väl rikskollekten som togs upp. Men nog blir detta en sanslöst usel kollektsiffran om man ser på hela Lunds stift? Med stiftets präster och diakoner kommenderade till Malmö kan ju inte så särskilt många kollekter tagits upp i övrigt.

Nu fattar jag att ingen ska fundera över att deltagarna la varsin tjuga i kollekten men att den stora kollekten i sitt sammanhang kanske inte var så märkvärdig utan kanske sett i det stora hela ett bekymmer. Och om man räknar så var det alltså inte särskilt många på Stortoget utöver de som anmälts till Världens fest - och mestadels rest dit på arbetstid, med traktamente och betald resa. Ja, vi vet. Låter jag sur? Alls inte. Lite surdeg syrar hela degen och det är gott och väl - bortsett från att man just därför manas att städa bort surdegen...

Tramsbyxa är förstås Ched Myers. Hur i allsin dar fick man för sig att ta honom till Malmö? Vem kom med förslaget? Han bort  1½ timmes väg norr om Los Angeles och fick nu ta sig med bil, förmodar jag, till flygplatsen i LA för att sedan flyga till Malmö. Tala ekologi! Till hans djupsinnigheter hörde att vi skulle "avdisneyfiera evangelierna" - vilket skulle kunna sägas vara ett annat uttryck för vad svenska bibelforskare sagt sedan 1930-talet. Däremot hade svenska bibelforskare nog ifrågasatt påståendet att Jesus samlar fiskare och taxeringstjänstemän omkring sig "utifrån ett radikalt politiskt program". Snarare, skulle bibelvetarna säga, utifrån ett program som kan få radikala politiska konsekvenser. Guds rike är nära, omvänd er och tro evangelium!

Så kommer den nya insikten om Jesus, så som tramsbyxan får till det: "Han gick inte till Lund - till universitetet - för att finna sina lärjungar, utan till 'the sweatshops' (gymmen, väl, DS) i Malmö." Fast det var inte detta påstående som fick "en engagerad och fascinerad publik" att "lätt /dra/ efter andan" utan det där gamla köret att det är lättare att vara engagerad i det som är på långt håll." Sådana förenklingar har hörts i rätt mediokra predikningar som en kritik mot dem som hade något att säga om Sydafrika och Vietnam, som somliga av oss minns. Publiken må ha varit engagerad och fascinerad, men ack så lättlurad.

Tramsbyxor som vet vart Jesus inte gick, behöver man inte nämnvärt bry sig om. Han kunde dock fått sitta kvar 1½ timmes bilresa norr om Los Angeles och ägnat sig åt sin radikalitet där. Att Kim Novak inte badade i Gnenesarets sjö, kan man fatta. Men att Jesus inte skulle ha gått till Lund är nys. Jesus gick till Lund. Jesus gick och går till universitetet också. Men tänk så radikal tramsbyxan är: Jesus går på gym!!! I Malmö ... Var det verkligen ingen som kunde replikera att han eller hon mött Jesus i Lund - och till och med på universitetet? Men vad för slags teologi är det att beskriva vart Jesus inte gick? Hur vet Ched Myers, han som ger tramsbyxan ett mänskligt ansikte, detta?

Vi flyttar nu fokus till altaret. Kyrkoherde Per Håkansson deklarerar stolt att blommorna från den lokala blomsterhandeln är otjänliga - för de har oftast odlats "på andra sidan jordklotet där bekämpningsmdel och konstgödsel används. För att inte nämna de långa transportsträckorna" och detta att barn "inte sällan" arbetar i näringen och att marken skulle behövas för att försörja den egna befolkningen. (Men blir det inte, trots allt, inkomster av blomsterodlingen? DS) Slutsatsen är given och Håkansson tydlig med den: "Att använda dess blommor går inte att förena med att vara en solidarisk kristen kyrka." Men går det då att köpa sådana blommor hem till sig eller uppvakta en glad pensionär på 90-årsdagen med dem? Solidaritet - det är att driva blomsterhandeln i Löttorp i konkurs, alltså.

Det verkar som om världens fest, genom att bli arena för tramsbyxor, manar fram det sämsta hos mänskligheten. Världen är sådan.



11 kommentarer:

  1. SWEATSHOP
    Dag har missförstått en viktig sak i det Ched Myers sa. "Sweatshop" betyder verkligen inte gym, utan en arbetsplats (fabrik) med usel arbetsmiljö -- tänk textilfabrikerna i Asien. Då får det hela förstås en annan skärpa. Man framstår lätt själv som en tramsbyxa när man inte vet vad man pratar om. Eller som Den Store Rorsmannen framhöll på sin tid: "Utan undersökning ingen rätt att tala."
    Ched Myers är faktiskt väl värd att läsa, skriver bl.a. regelbundet i amerikanska Sojourners, en av få verkligt oundgängliga kristna tidskrifter. Se http://sojo.net/.
    Just den glidning som Dag gör: "evangeliet är inte politiskt, men får politiska konsekvenser", tror jag är förödande. På det sättet har man genom historien gjort den politiska dimensionen av evangeliet till en bisak; dess etik tänks alltid individualistiskt och allmängiltigt. Det är en kristendom som passar makten.
    Mikael Löwegren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra f Mikael! Det där kan du gott utveckla och konkretisera för det är en mycket viktig aspekt! / Magnus Olsson

      Radera
    2. Ja f Dag har fel i vad just det ordet betyder så docent han är. Men han har rätt i att förkasta politiseringen av evangeliet. Ska det vara så svårt att begripa att kristendomen inte är en politisk utopism?

      En konsekvent klassiskt kristen livsåskådning passar f ö makten mycket illa. Hur ska man göra partigängade av den som har Jesus till Herre?

      Radera
    3. Evangeliet är politiskt, men får religiösa konsekvenser.
      Bättre så?

      LG

      Radera
    4. I den smått enastående produktivitet som DS uppvisar, må det vara förlåtligt om än olyckligt, om någon gång något hamnar om bakfoten. Detsamma gäller Herman Lindkvist och tidigare Sven Stolpe. Kvalitetsgranskningar tar tid. Företag släpper medvetet igenom ett 'godtagbart' antal felaktiga produkter. Kvalitetskontroll bortemot 100% ökar lätt produktionskostnaden med mellan 50% och 300% beroende på varans komplexitet och utgångspris.

      DS' oftast komplicerade men ändå hårdservade och raka resonemang, skulle må väl av ytterligare granskning och vetenskaplig akribi. Till vilket pris, blir frågan? Produkten är ganska unik och utbudet skulle vid ökad kontroll rimligen minska radikalt.
      Man behöver ju inte nödvändigtvis hänga upp sig vid någon missuppfattning eller något snubblande på tangentbordet. Sakresonemang kan bedömas ändå.

      Per S













      Radera
  2. Dag, sweatshops är inte gym utan syftar nog på de fabriker i framförallt Sydostasien som tillverkar diverse konfektionsvaror för företag som t.ex. Nike och Adidas. Ibland av barn men alltid under arbetsvillkor som nog inte ens en komminister på norra Öland skulle acceptera. Låsta dörrar. Långa arbetspass. Kvävande värme. Inga raster.

    SvaraRadera
  3. Vore det inte mer miljövänligt att låta mennoniten Ched Myers
    tala hemifrån via en länk. Han talar ju ändå helt utifrån en amerikansk kontext. I Sverige kan "sweatshop" faktiskt betyda gym även om begreppet syftar dominerande på hemska arbetsplatser där människor utnyttjas och förbrukas.
    Thomas A

    SvaraRadera
  4. Skall det vara så svårt att komma ihåg, att när Jesus stod inför en man med makt, som uppenbarligen insåg att han hade en 'makthavare' framför sig, sade han: "Mitt rike är inte av denna världen."

    Jag tycker att Dags formulering, att evangeliet inte är politiskt, men får politiska konsekvenser, är bra. Vad är det för tjafs att kristen etik alltid är individualistisk. Man behöver inte känna till särskilt mycket kyrkohistoria för att se att så inte behöver vara fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror väl på vilken kyrkohistoria man är inläst på. Segrarnas eller förlorarnas / Magnus Olsson

      Radera
    2. Lite sent pga. bortavaro: Det finns ett problem med att säga att evangeliet i sig inte är politiskt men får politiska konsekvenser. I praktiken brukar det nämligen innebära att man individualiserar frågan: konsekvenser är inte GIVNA på samma sätt som själva evangeliet och vi drar olika slutsatser. Det brukar kombineras med att hävda att det egentligen inte finns någon specifikt kristen etik. Därmed behandlar man etiska frågor på samma sätt som vissa strömningar i tiden behandlar dogmatiska frågor: det är upp till dig själv vad du vill tycka. Den kristna församlingen som sådan står inte för ett, i varje fall på vissa punkter, preciserat alternativ; församlingen upphör då att vara ett tecken i världen på Guds rike så som Jesus menar t.ex. i Bergspredikan att den skall vara.
      Mikael Löwegren

      Radera
  5. Visst blir det inkomster av blomsterodlingen.

    Vad gäller barnarbete kan man påminna sig att det inte är många årtionden sedan det var vanligt i Sverige. (Båda mina föräldrar arbetade som barn.) Familjens överlevnad krävde det. Nu kan vi sätta oss på våra höga hästar men hur är det egentligen för dem det gäller. Är skola i stället för arbete ett realistiskt alternativ? Det kanske inte är arbete och skola som står i motsats till varandra utan arbete och svält.

    SvaraRadera