måndag 8 april 2013

Stackars POSK

Jag tänker på den partipolitiskt obundna nomineringsgruppen POSK, inte bara POSK i Växjö kommun. Jag har varit med där, tills gruppen valde linjen "Sauberhalten". Jag tycker om många poskare men nu tycker jag också synd om dem. Dagens Seglora bedriver kampanj mot Frimodig kyrka, fem inlägg på raken i sämsta kvällstidningsstuk. Frimodig kyrka uppfattas alltså vara en grupp att bekämpa - men inte POSK! Detta är ett faktum att ta på allvar och borde bekymra POSK.

Jag fick frågan om valet står mellan S och FK. Det enkla svaret är förstås att det tycks göra det - men det enkla svaret är en förenkling. Nu måste väljarna orientera sig och det betyder att analysera hot och risker för Svenska kyrkan. Stordriften räknar jag till kategorin hot och risker men också den medvetet otydliga kristna identiteten liksom oförmågan till mission i Sverige och de bristande lägesanalyserna. Nu har man, såg jag, multireligiös gudstjänst i Sofia kyrka i Stockholm. Religiös i stället för kristen kyrka? Vart ska då vi ta vägen som är svenskkyrkliga in i märgen och kristna därför att vi inte köper det där med att vara religiös. Vi vill Verkligheten som den är, inte ett substitut.

Nog kan man rösta S i kyrkovalet och det med framgång. Men vad säger valmanifestet om Kristus och hans Kyrka? Det borde man kolla. S vill prägla Svenska kyrkan med socialdemokratisk politik. Bygger det framtid?
MiSK är det gröna alternativet - och det är samma koncept. Ett politiskt partiprogram läggs över Kyrkans lära, tro och bekännelse.
C är svårtydbart men partipolitiskt. Blir det motionskrav på månggifte i kyrkomötet? Det är väl inte en orimlig tanke, inte i perspektiv orimligare än om någon för 30 år sedan påstått att C skulle rösta för enkönade vigslar.
FiSK har blivit liberala - och kanske vill man stötta folkpartiet som inte är folkpartiet men något liknande folkpartiet, fast inte, i de kyrkliga valen?
Moderaterna drar sig ur och bildar Borgerlig allians - med borgerlig som tolkningsnyckel. Är det verkligen kristligt klokt? Det tyckte tydligen inte några i Växjö stift, som skapar nomineringsgruppen Vägen, som så här långt visat sig ha svårt med grekiskan men är allmänt välvilligt. Var Jesus och apostlarna verkligen borgare?
Kristdemokraterna fick namnproblem men är alltså kristdemokrater fast inte i det kyrkliga.
Vänster i Svenska kyrkan kanske man ska rösta på - men vad vill ViSK?
SD fick en politisk plattform i kyrkomötet tack vare S. Torgny Larsson (S) kunde aldrig se faran med att direktval skulle ge SD den chansen. Några av oss varnade. Lars Ekblad bland dem. Och jag. När SD inte fick vara med i utskottsarbetet kunde SD ägna sig åt sitt partis frågor med hjälp av Svenska kyrkans datorer och med riksdagsmannaarvode för att sköta partiet. Det var jag emot. Och Frimodig kyrka, förstås. Vi var ensamma om den markeringen, väl att märka.
ÖKA vill den öppna kyrkan för alla - men denna definition döljer finessen att somliga inryms inte i det som kallas "alla". ÖKA bröt sig ur POSK.
Kan man inte rösta på POSK då? Jo. Men varför? POSK låtsas inklusivt men det var just denna inklusivitet gruppen bestämde vara kyrkopolitiskt svårhanterlig. Frimodig kyrka har i vart fall ett namn som säger vad vi vill och står för! Inte konstigt om den sortens hållning utmanar, kan jag förstå.

Hur ska FK hantera den idoga kampanjen mot nomineringsgruppen från Dagens Seglora? Kanske genom att ställa demokratiska grundfrågor? Hur stor plats ska den medvetna och upprepade lögnen ha i det kyrkopolitiska arbete som formar Svenska kyrkan? Det borde vara en gemensam fråga för alla som tänker rösta i kyrkovalet. Sedan får man följa bloggarna, Tant HU, Kristen Opinion och en uppsättning andra, börjar man nysta i en välorienterande blogg så ser man var man kan fortsätta. Det gemensamma samtalet är demokratins livsluft. Försöken att stämpla ut, vanställa, tysta är metoder i andra samhällssystem.

5 kommentarer:

  1. Tackar för halvt svar på min fråga, tack! Den andra halvan utelämnades, det är också ett svar. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. För djävulen får man gärna vara religiös men inte kristen.

    När nu äktenskapet anses handla enbart om kärlek mellan kontrahenterna är det inte alls orimligt att fortsätta cirkusen med att införa äktenskap mellan flera än två. Som jurist kan jag se otroliga juridiska komplikationer med detta. Det kommer att bli goda dagar för oss jurister när A vill skilja sig från B och C men inte från D, E och F, vilka i sin tur har en annan uppfattning om vilka som ska vara med i äktenskapet. För att inte tala om bodelningen. Härliga tider, strålande tider!

    Mot Segloras kampanj ska Frimodig kyrka reagera genom att stolt räta på ryggen. Man upplevs uppenbarligen som ett hot! Det får mig att tänka på Birgit Nilsson som sa om någon hon arbetade tillsammans med: Jag tror att han är lite rädd för mig. Men inte tillräckligt rädd!

    SvaraRadera
  3. Först en rättelse i Dags blogg. Moderaterna har bytt namn till Borgerligt alternativ, inte dito allians. Men jag förmodar att namnet för Dag inte gör gruppen mer aptitlig med detta namn. Jag har sedan en fråga med tanke på kritiken mot POSK:

    Bloggaren Dag tillhörde ju länge den nomineringsgruppen, som han var något av en förgrundsfigur i. Varför var detta möjligt med tanke på att POSK nu läxas upp gång på gång?
    Finns kärleken månne kvar i botten? Det heter ju att den man älskar agar man!

    Undrande POSK-vald

    SvaraRadera
  4. Det är nog bra med all Din argumentation. Men Du glömmer det alldeles grundläggande, nämligen att hela institutionen med kyrkoval såsom det nu genomförs är och förblir absurd. 10% röstar, de politiska partierna styr och denna fars går lös på astronomiska belopp. Själv skulle jag aldrig under dessa omständigheter någonsin sätta min fot i en kyrklig vallokal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En anledning till att många inte röstar är förmodligen att det bara finns en enda lista att rösta på.

      En gång gick maken och jag iväg och röstade blankt. Veckan därefter fick han, på jobbet, höra hur arbetskamrater uttalade sig hånfullt om dem som röstade blankt. Att det inte fanns några alternativ att välja mellan bekymrade dem föga.

      Radera