torsdag 24 juli 2014

Upphetsande om svenskkyrkligheten

,Att Svenska kyrkan har många anställda, som inte riktigt vet vad firman tillverkar, är en sak. Missionsfältet finns inte ens på gångavstånd, det finns med armbågs lucka vid personalfikat, tänker jag. Och detta kan vi förstås inte tala om. Det betraktas som gudagivet att vi inte möts i Herrens hus på söndagen, vi som möts så ofta i veckan. Vid fikat, alltså, och vid alla planeringar och sammanträden. Fast vad det hela egentligen går ut på ....

Men hur är det med det svenskkyrkliga?
Jag ser på fejjan och i artiklar hur de fd frikyrkliga fylkar sig. Där är en fd evangelist men vips ska hon vara präst i Svenska kyrkan. Där är hon med bakgrund som pastor i Missionskyrkan och lite andra påhugg. Av henne ska bli en präst i Svenska kyrkan. Och ingen skugga över min prästvigningskamrat som var frälsningsofficer. Men ett gemensamt har många. Svenskkyrkliga är de inte.

Hur blir man det? Inte genom ett formellt medlemskap i Svenska kyrkan enbart. Jag hör till de klentrogna. Jag tror Gud kallar oss ur en andlig gemenskap för att bli präster eller diakoner, inte från ett formellt medlemskap. Andra som vi firar gudstjänst tillsammans med anar (eller hoppas på?) en kallelse - och kallelse är inte bara en fråga om vad jag vill. Den yttre kallelsen ska inte begränsas till det biskopen eller antagningsnämnden ägnar sig åt. Den är prövad mer seriöst än så. Eller inte! För nu har vi under hela min prästtid uppenbart fått många präster och diakoner som INTE är svenskkyrkliga, kanske inte ens kyrkliga. Nå, kristna i någon mening, det får man utgå från. Men fria från det kyrkliga?

Jag är inte ensam om att påpeka detta. Christina Odenberg hade förstått att det fanns prästkandidater som inte varit med om någon högmässa - och då befinner vi oss snart sagt en generation tillbaka i tiden.

Det svenskkyrkliga är ett sammanhang där jag kan referera till människor. Trons människor i Svenska kyrkan. Jag hör ihop med dem just i det svenskkyrkliga. Det är då inte bara en referens till en viktig församlingsassistent/pedagog utan till 1. min doppräst och 2. min konfirmationspräst. De tänker kanske inte i alla teologiska frågor som jag, men jag hör samman med dem och tänker inte förneka mina beroenden. I mitt fall är det alltså Folke Hyltén-Cavallius och Sven Hultman.

Sedan är det 3. de viktiga prästerna. De är många: Nils Norrlin, Henrik Svenungsson, Per Frostin, Martin Lind, Ingmar Svanteson, GA Danell, Ingvar Hector, Jan Redin, Gunnar Rosendal om jag tar dem jag räknar med från gymnasist- och studenttiden. Men med de senare har jag gått över till kategori 4 - de som är generationerna tidigare. För den som undrar finns det en mängd andra präster som är viktiga men dem har jag egentligen mött senare eller så är de generationskamrater som blev präster och betyder mycket för mig. Naturligtvis är jag beroende av dem. De hör till mitt grenverk men rötterna i det kyrkliga trädet är de äldre, några år eller många år äldre.

Kategori 4 är prästerna som är dryga generationen äldre än jag. Det leder till min lilla insikt. Det svenskkyrkliga sträcker sig med nödvändighet mer än 100 år tillbaka i tiden. Jag kan vara tydligare. När jag blivit pensionär, ska jag kunna se mina beroenden som något mer än ett sekel. Den som inte kan det, kan förmodas vara sekulariserad. Jag kan läsa och förhålla mig till präster jag samtalat med och de var födda på 1800-talet eller vid 1900-talets början. När jag var ung präst, var de 40 år äldre än jag - eller mer. Och då har ni fått ett årtal för hur långt det svenskkyrkliga sträcker sig - och kan se hur konkret det är.

Har inte Svenska kyrkan dessa djupa förbindelser klara för sig, försvinner det svenskkyrkliga och kvar blir det för dagen aktuella, dvs en prästkyrka där fd frimicklarpastorn för bättre betalning drar sitt reformerta (skit, tänkte jag, men skriver förstås inte). Det blir inte svenskkyrkligt bara för att någon ikläds alba, stola och mässhake.

Nu ska vi inte vara grova mot dem som döpts i annan ordning (Wejryd och Jackelén) eller konfirmerats i annan ordning (Jackelén). Också fint folk kan sakna de svenskkyrkliga markeringarna. Vi ska bara minnas det och vi som har det, har ett allvarligt ansvar att förvalta det svenskkyrkliga som är det reformkatolska (medvetet eller ej).

Lekfolk borde besinna ett och annat. Misstänksamhetens hermeneutik är en bra tolkningsnyckel när det viftas med tassar och förkunnas med fokus på prästen. Det kanske inte är en svenskkyrklig präst som kläs över med mässkläderna. Det kanske är en sån där annan som klär upp sig i mässkläderna?

Så vad nu?
Du kanske skulle försöka fundera över din dop- och din konfirmationspräst och se din samhörighet? Och värna det svenskkyrkliga!

Det finns de som tror att det svenskkyrkliga var materialitet, pengar, egendom, trygghet och säkerhet. Jesus lovade aldrig det. Han  gav oss ett kyrkligt sammanhang med en andlig identitet. Det är denna identitet jag kallar det svenskkyrkliga. Bred på sitt sätt. Inklusiv. Och kanske lite lätt eller mycket olik det vi nu ser i utmönstringskyrkan. Sekterister är inte kyrkliga, nämligen.

Jaja, jag vet att jag lovat svara på frågor om ämbetet. Det ska komma några bloggar på det temat. Håll ut. Men det jag skrev nu kan väl vara tillräckligt för att göra er upphetsade. "Mest upphetsad i Almedalen", som vi säger.

Men den stackare som inser sig vara en katt bland de svenskkyrkliga hermelinerna - är det kört?
Nej, alls inte.
Det återstår att öva sitt medvetande om den svenskkyrkliga egenarten, detta är ingen frikyrka med reformert teologi. Det gör man genom att tränga in i Svenska kyrkans böneskatt, hennes psalmer (också de klassiska läropsalmerna) och läsa teologi. Giertz, förstås. Rosendal antagligen. Lite Eklund, Billing, Björkquist eller kanske lite Erling Eidem? The Heaven is the Limit! Och så ger kyrkoåret med alla högmässorna en hel del nästan automatiskt. Där märks det reformkatolska tydligt.

Men hur är det? Är det sant att biblioteken i Kyrkans Hus och på Pastis i Uppsala avskaffats? Blir då bibliotekariens upprördhet begriplig, hon som en sommarkväll fick höra detta och utbrast: "Så går det till i diktaturer". Hon menade att bibliotek är redskap för minne och erfarenheter.
Diktaturer och nyordningar vill inte ha det. Varken minne eller erfarenheter. För då blir ju nyordningen ifrågasatt! Frågan om det svenskkyrkliga är en radikal fråga.

57 kommentarer:

  1. Bloggaren är orättvis igen. När " Halvvägs till himlen" visades på TV med prästen Per Albin, i Skåne, så framgick det TYDLIGT att alla anställda var i kyrkan! Det syntes på bild! Alltså ljuger Bloggaren. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Producera vill de inte och kan de inte heller. Koden har de aldrig knäckt.
    Vad de skall producera vet de inte.
    Det som trots allt produceras är någon annans färdigtuggade, lättsmälta produkt.
    Om någon ändå mot förmodan producerar firmans egen produkt, ropar de övriga anställda "FY!" och på förbud. Cheferna ser bekymrade ut på TV-skärmen och tar avstånd. De produktiva uppmanas lämna. Allmänhetens förväntningar är antingen orealistiska eller pyttesmå.

    Kvar blir de lata, de som klara högskoleprovet sämre än apor och de som vill ha försörjningsgaranti.

    Inte värre tillstånd i kyrkan än i skolan i skolan, alltså.


    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tittat på Gapminer, och statisktik om hur världen ser ut. Rekommenderas. Går att googla fram en dag i HR värld, svt play.
      Säkert ngn här som är mot hans syn på familjeplanering. Men i längden blir det nog bättre i det stora hela. Mera konstgödsel också.
      Ni gnäller.... A,ub

      Radera
  3. Om Magnus Olsson hade gått i kyrkan istället för att titta på ett påhittat tvprogram hade han också sett frånvaron av vissa anställda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre anonym, när jag, detta bedrövliga ord, går i kyrkorna gör jag det för att möta min frälsare, så som han lovat. Studerar inte de andra, utan det gör jag på bloggardag tex. Det påhittade hittar jag i regel inte i kyrkorna men väl här, som exempelvis din tro, beträffande mig som inte äger någon TV, utan sådant ser jag när jag gästar folk med TV eller på nätet. I morse såg jag programmet om påven och pengarna, det tycker jag hör samman med temat bloggaren tar upp. Skall inte tynga med att förklara hur, det kanske stör dig och så får du anledning att öppna fingrarna igen. / Magnus Olsson

      Radera
  4. En riktig bra beskrivning från DS hur identitetsformation går till.

    Processen kommer i gång genom att höra till en kultur, där man möter personer att (selektivt) identifiera sig med.Listan av personer att bedöma ,hamnade DS tidigt i högkyrkliga sammanhang. Det är mer än OK att finna sitt andliga hemvist.
    Men det kan bli och blev ett problem ändå. Om hemvisten är relativ snäv t ex som den högkyrkliga och dess agenda i själva verket innebär en utmaning för modersamfundet.
    Högkyrkligheten i DS et kompanis tolkning fick bra mycket gehör under viss tid och i vissa kretsar, men det var inte i takt med utvecklingen i tiden och i Kyrkan. Dom själva anser väl ,att det var liksom meningen med det hela. Men dom insåg inte problemet vilka konsekvenser och vilka problem det medförde.

    Ämbetsfrågans snäv tolkning var ett allvarligt misstag. Dom insåg t ex att många kvinnliga präster är av sin läggning i högsta grad högkyrkliga och kristocentriska , men dom fick inte vara med i den välmenande men traditionsblinda herrklubben.

    Traditionen blev en barlast ,som hindrade den riktiga och möjliga förnyelsen.

    Det jäser även i den världsvida Kyrkan i dag. Även den katolska kyrkan tvingas att ompröva sin relation till kvinnor och ämbetet.
    Vi kan ta USA som exempel . Det är en riktig stor prästbrist inom katolska kyrkan där. Det innebär mm att redan ny majoriteten av församlingar administreras av kvinnor och i ca 40 % av församlingar är det kvinnliga högutbildade lektorer vilka står för de mesta av undervisningen . Det är en tids fråga när ett administrativ jordbävning skall äga rum där.

    Ja , det var riksdagen som drev igenom förnyelsen i Svenska Kyrkan . Det var so om dom levande stenar som ropade med ett profetisk röst när Kyrkan höll på att begrava sig själv med traditionens hjälp.

    Vist , det handlar om identitet och de som hamnar att försvara sitt identitet, har svårigheter att bejaka andra identiteter vilka liknar, men skiljer sig från ens egen identitet i avgörande detaljer. Parallellen är sekt bildning vilket uppstår som trohet för en karismatisk förkunnare och dennes tradition.

    Har man följt ett tag DS blogg skriveri, blir identitetsförsvars frågan rätt så uppenbar. Men ger det rättigheter att avvika från dom hela evangeliets ursprungliga värderingar för rättvisan, barmhärtigheten, kärleken för nästan , ni vet hela den etiska projektet i evangelierna ?


    Det är försvaret för identiteter som är beviset för dess bräcklighet och förändrings benägenhet, Vist hamnar man i ett identitetskris när man måste ompröva sitt eget.
    Men om man inte gör det , kan följden bli en andlig död och en tom katedral till grav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marcus sr, skrev, (ungefärliga citat), bl.a.:….”Har man följt ett tag DS bloggskriveri, blir identitetsförsvarsfrågan rätt så uppenbar. Men ger det rättigheter att avvika från hela evangeliets ursprungliga värderingar för rättvisa, barmhärtighet, kärlek för nästan; ni vet hela det etiska projektet i evangeliet?”… Samt: ….”Det är försvar för identitet som bevisar bräcklighet och förändringsobenägenhet”…. Och:… ”Visst hamnar man i en identitetskris när man måste ompröva sitt eget.”… Samt även:..”Men om man inte gör det kan följden bli en andlig död och en tom och gravlik katedral.”…
      ….

      En kommunisms råa, mördande och dödande härjningar mot kyrka, kristenhet och präster, samt mot all religion över huvud taget, (som – Ett Opium för Folket - ), i just – Den Heliga Materialistiska Vetenskapens Namn - , som en framrusande och kollektiv - agent 007 – Med Rätt att Döda, i kollektivistisk helfigur, i format av en enad masspsykotisk folkrörelse som blint tilltrodde sig själv vara för Framtid och Befrielse, samt som också i anslutning till den s.k. Vetenskapliga Upplysningens ideal och paroller riktande sig mot all religion och ickebevisbar kunskap den var nog inte så lätt för just varken kristenheten eller religion, att kunna sätta sig emot….

      Egentligen rusade kommunism fram som en slags häxprocessrörelse som riskerade att stämpla alla protesterande som varande automatiskt skyldiga, och som därmed, utan pardon, kunde avlivas som varande fiender till just – det goda - , dvs., till kommunism….

      En fanatisk och mer eller mindre psykopatisk och människofientlig kommunism som främst alltså var mot den kristna kyrkan och dess makt vilket nog gjorde det ganska så svårt att kunna både försvara och hävda en religiös tro, och särskilt då en kristen tro, utan att behöva betala med sitt fysiska liv….

      Hela samhällen, främst Ryssland, Sovjetunionen, men även Frankrike och stora delar av Tyskland, samt Sverige, Amerika och andra länder, var så pass fanatiskt och förblindat genomdränkta och genomsyrade av denna kommunistiska framtidsideolog, som skulle befria dem alla, att de i princip inte kunde tänka längre än att alla som på något vis verkade vara emot, var fiender som med nödvändighet skulle bekämpas. Punkt slut….

      Kommunism fullmatade sina anhängare med hat mot all kultur som handlade om en relation till Gud, samt kultivering av familj; alltså sådant som resolut kallades för borgerlig kultur, alltså programmerades till att, (som en robot, eller som en missil?), hata och vilja anfalla och attackera med stämplingar och oförskämdheter, respektlösheter, hånfullheter, alla Fiender, med stort F.
      Dessa Fiender som antingen ansågs behöva omskolas, eller alternativt avlivas, eller sättas i arbetsläger eller skjutas på fläcken, för att ett Befriat, Jämställt, Jämlikt, Klasslöst, Familjelöst, Kamratligt och Broderligt lyckosamhälle skulle kunna framträda. Därmed skulle också – Den Nya, Befriade och Perfekta Arbetets Människa – Kamraten - , också automatiskt framträda. Såsom genom ett Under….

      Jo, jo…

      Jesus lär ha sagt: - ”Jag har inte kommit till några andra än till de förlorade fåren ur Israels Hus.”


      Radera
    2. En överraskande och intressant reflektion från Antonymen som tyvärr är helt sant vilket historien har rikligt bekräftat.

      Jag tror mig att förstå att han kopplar i hop det underförstådda löftet i dom strömningar vilka finns i kyrkan idag med kommunismens hopplös utopi .
      Jag ser det annorlunda.Trots likheten med det kommunistiska utopin, finns det etisk budskap vilket är djupt förankrad i evangeliet.

      Den nya predikostilen för budskapet, kan uppfattas som icke evangeliskt och i och med det ett dödligt hot mot traditionens förståelse och kristendomens identitet. Så är det dock inte, utan det återspeglar hoppet och dess möjlighet att rädda världen i Kristi anda men med nya ord.

      Radera


    3. Marcus sr skrev:… ”Den nya predikostilen för budskapet kan uppfattas som icke-evangeliskt och i och med det ett dödligt hot mot traditionens förståelse och kristendomens identitet. Så är det dock inte, utan det återspeglar hoppet och dess möjlighet att rädda världen i Kristi anda men med nya ord.”…


      Jo, så är det nog ändå inte, trots allt.

      Detta därför att hela den grundideologi som finns inom socialism och kommunism är byggd på ganska så felaktiga teser och teorier om människan som varelse. Där finns ingenting som över huvud taget kan liknas vid att vara ..” enbart nya ord”.. ”som ändå”… (skulle kunna beskrivas vara i Kristi anda och som)… ” vill rädda hela världen”...

      Nej, hela den materialistiska förklaringsmodellen om och kring människan är direkt människofientlig i det att den mer eller mindre vill se människan som enbart ett slags – djur -, istället för människa. Detta som riskerar föra med sig ett fruktansvärt förhållningssätt där människor då kan fösas omkring samt behandlas som mer eller mindre försöksdjur eller som fullkomligt – värdelösa - . Och detta alltså OM de inte är just arbetsdugliga eller livsdugliga, dvs., friska och starka och därmed kan bevisa sina duktigheter och sina prestationsförmågor som just klasslösa, jämlika och jämställda arbetare. (Ur dessa materialistiska ideologier framväxte hemska behandlingar av människor.)

      Hela den materialistiska världsåskådningen, hur inlindad den är i vackra fraser, haranger, paroller och slagord och hur denna åskådning än lyckas locka, pocka, bedra, förblinda och förvirra människor genom dem, är den ändå till sin grundläggande natur – fientlig – till människan som just mänsklig varelse.
      Den ser på människor som inte mycket mer än djur, vilket är ett mycket fientligt, mördande, dödande och förnekande sätt att se på varelsen människa.

      Därför är alls inte kommunism, socialism eller socialdemokrati, eller liberalism och deras paroller i sig själva innehållande ett hänsynstagande till just människan själv, utan endast till materiella vinster, precis som den s.k. kapitalism som både socialism, kommunism och i viss mån också neoliberalism vill mena sig bekämpa.

      - Sök först Gud så skall allt annat tillfalla dig.

      Det säger ju bibeluppmaningen.

      Inte tvärtom.

      När helighet, helgande och heliggörande av familjerelationer, samt också av kyrkliga relationer och av prästers ansvarsbefattningar inför Gud för sina församlingars väl och ve, och för deras helgande, inte respekteras, så undermineras allt mänskligt familjeliv, och allt församlingsliv och också i förlängningen allt samhällsliv och mänsklig utveckling riskerar istället att degraderas, förråas och bli allt grymmare genom söndertrasade relationer i de fundamentala och grundläggande relationerna brister i att värnas och hållas helgade, (så att de i sin tur kan – hela - ).

      Man kan nog inte alls göra – människor till Guds avbild – genom någon slags omvänd, eller bakvänd ordning, alltså inte genom att – först försöka söka (svar i) det materiella - , och – sedan - söka (svar i) Gud, därför att just det förfarandet bli då en omvänd ordning. Den omvända ordningen i sig skapar lätt oordnade relationer i stället för ordnade relationer i både familjer, församlingar och i förlängningen i hela samhällen därför att det riskerar att leda människor längre – bort - från Gud, istället för att kunna förmå leda dem – närmare – till (bekräftelse av) Gud, (och därmed av sig själva som just – människor - ), där också sociala och psykologiska kvalifikationer och färdigheter anses kunna växa hos människor, såsom tillit, tilltro, tro och förtröstan (som då anses kunna övervinna fruktan osv.,).

      Radera
    4. Korr av mening:

      Menade att skriva: "Jo, så är det nog ändå, trots allt."

      Samt korr av mening:….

      ”…. och också i förlängningen allt samhällsliv och mänsklig utveckling riskerar istället att degraderas, förråas och bli allt grymmare genom söndertrasade relationer. Genom att grundläggande relationerna brister i att värnas och hållas helgade, alltså heliga, kan det i sin tur medföra brister i att kunna – hela - både barn, föräldrar, familjer, hela släkter, församlingar och i förlängningen hela samhällen.”…

      Radera
    5. Jag är inte riktigt säker om det mig Antonymen kommunicerar med. Men han antyder tredje gången, att han kan läsa mellan raderna i mina texter ett böjelse för materialism i dess socialistiska tappning.
      Intressant. När det kommer att ha samhällsstyrnings instrument då föredrar jag en blandekonomisk liberal välfärdsmodell. Men därifrån är det en lång väg till kommunismen, vars härjningar jag har haft förmånen att iakttaga i dess många olyckliga varianter.
      Vi skall inte diskutera rovkapitalismen i det här sammanhang heller , eller hur?

      Men det är en utmaning att komma med en andlig programförklaring.
      Jag tror på omvändelsens möjlighet, när inkarnationens under händer i den syndiga människan själ.Något av Kristi föds där. Människan heliga upgift är att komma i kontakt med den inre sanktuarier som är våran varats centrum och härbärge och att vara medvetna om Gud i den mån det är för oss unnat.

      Jag är osäker i vilken mån upplevelser som denna kan överföras för andra . Berättandet väcker upplevelser och längtan, kanske någon känner sig kallad att följa detta väg. Svenska kyrkan ger ramen för dom som behöver sådant.Innehållet växer fram i samspel i församlingar. Ingen har monopol för dess form.

      Radera
    6. Marcus sr sa i tidigare kommentar:…” Den nya predikostilen för budskapet, kan uppfattas som icke evangeliskt och i och med det ett dödligt hot mot traditionens förståelse och kristendomens identitet. Så är det dock inte, utan det återspeglar hoppet och dess möjlighet att rädda världen i Kristi anda men med nya ord.”…

      Det är just denna mening och formulering som kan ses som lite förrädisk, därför att den är just kommunistinspirerad och har i grunden tendenser till att vilja förneka Gud som riktmärke och referens och anse att ”kommunism” har också ett gott syfte som kunna liknas vid det Kristna, ”men endast med annorlunda formuleringar”…


      Men kommunism anser sig både kunna, och vill också ofta, omskriva både det ena och det andra helt i enlighet med en materialistisk världsåskådning som vill mena att – människan är alltings mått -, och att utanför människan finns ingenting och Inte Någon. Detta vilket lätt medför att människan gärna vill bli gränsöverskridande och inte tolerera någon Gud som vill sätta gränser och riktmärken för människans villkor och livsmöjligheter.

      Detta kan anas av Marcus sr´s formuleringar vilket gör att man kan se en viss vilja att godkänna just den materialistiska kommunismens (inbillade) godhet i betydelse av att också då anses – vilja rädda världen - , (såsom Ordet, Kristus, anses vilja rädda människans mänskliga värld).

      Detta alltså fastän kommunism, eller materialistisk åskådning, inte alls inte räddar människan utan istället förintar och förgör henne genom att fullkomligt försöka sparka undan den - mark - , (det Riktmärke), som människan som varelse kan – förankra sig hos och inför -, nämligen Gud, Fadern, förmedlad genom Ordet.
      Genom att vilja just försöka att relativisera Gudsbekräftelsens nödvändighet till förmån för att vilja tolka – det nya språket - som – lika Kristuslikt - , så förringas Gud Själv.

      Människans nödvändiga – aktivitet - att just bekräfta Gud, (Någon, som är ickemätbar, ickematerialistisk) blir då förminskat till förmån för mänskliga ideologier, (som i sig själva vill förneka Gud.)

      Alltså just de kulturella aktiviteter, kultiverandet av relation till Gud vilka förutan människan lätt alltså riskerar att hamna i både förvirring, rädslor, misströstan, riktningslöshet, mållöshet och meningslöshet, hamna mycket långt bort från – ordning - och därmed långt bort från – sig själv som just mänsklig varelse, (för att istället alltmer, såsom i reklam och i det allmänna massmediala rummet, t ex inom barn-tv men även övrig underhållningsindustri, alltmer vilja närma sig en identifiering med och till – djur - , tragiskt nog. Människan, just som mänsklig varelse, anses inte leva av bröd allena utan av varje Ord som utgår ur Guds mun, vilket vill mer eller mindre förnekas av just en materialistisk världsåskådning som vill förneka Gudsrelationens nödvändighet, till förmån för - mänskligt samspel - , där ingen har monopol, och där ingen - auktoritet - , skall bekräftas, utom det - framväxande samspelet - , där just det - kamratliga, ickeauktoritära, och broderliga, jämlika och likställda, - samspelet - blir Gud, istället för Gud.

      Det som alltså är en kommunistisk och Gudsförnekande ide´.

      Radera
    7. Jag förstår mycket väl på hur enstaka meningar kan sätta i gång och trigga i gång länkar och associationer till tankemönster. Tänk Madelene kakan hos Proust , sju böcker a 500 sidor.

      Men att fasta på sina associationer utan att verifiera dom med verkligheten kan leda vilse.

      Nej jag är inte kommunist , jag hyllar inte kommunism.

      Jag tror inte alls att den predikostilen jag bejakar hos dom som använder det, är särskilt mycket inspirerad av kommunismen. Vad som ligger i bakgrunden är synnerligen intressant diskussion . Låt om oss återkomma till de i ett lämpligt sammanhang.

      Radera

    8. Marcus sr sa: ..”Nej, jag är inte kommunist, jag hyllar inte kommunism”.

      Det finns egentligen ingen anledning för Marcus sr., att behöva påtala detta konstaterande eftersom det inte av mig någonstans har påståtts att Marcus sr., skulle vara en uttalad anhängare av kommunism.

      Att däremot väldigt många människor i dagens samhälle är påverkade av kommunism är en verklighet.
      Detta även inom kyrkan.
      Många är de facto påverkade och inspirerade av ett i grunden kommunistiskt tänkande av helt förståeliga och naturliga skäl. Kommunistisk propaganda om jämlikhet, jämställdhet, demokrati, kamratlighet och frihet från borgerligt s.k. auktoritativa och förtryckande idéer, eller frihet från auktoritära läror med auktoritativa påståenden med hänvisning till – Gud har sagt - och då till förmån för just formuleringar och tankegångar som låter ungefär likande Marcus sr´s formuleringar; – ”innehållet växer fram i samspel i församlingar”, och – ”Ingen har monopol för dess form” . Dessa vilka då kan ses som en naturlig konsekvens av den kommunistiska materialistiska, och jämlika, människosynens påverkan som har skett, och sker, på hela samhällen.
      Man behöver inte vara en uttalad och deklarerad kommunist som menar sig vilja – hylla - kommunism, för att vara påverkad av dessa tankegångar.

      Detta eftersom de kommunistiska tankegångarna så pass länge har proklamerats och indoktrinerats, (ja, alltsedan det kommunistiska Sovjetunionen vann kriget tillsammans med Västmakterna, där Stalin skakade hand i förbrödring med Churchill och Roosevelt).

      Framför allt har nog denna kommunistiska påverkan kanske varit särskilt stark i Europa, samt kanske särskilt stark i Sverige. Då som ett mer eller mindre desperat försök till en kraftfull motvikt mot alla former av nationshyllande i just Europa.

      Alltså en mer eller mindre automatisk vilja att tilltro kommunism som varande något enbart av godo när den då kunde ses som en motsats till nationalism genom sitt avståndstagande från alla former av nationshyllande i just Europa.
      Nationalism i Europa, som då efter kriget antogs kunna vara någonting enbart ont, och att alla Europeiska nationalister, (men inte Amerikansk nationalism och amerikanska nationalister), kunde ses som endast automatiskt och självklart onda. Detta som därför ansågs behöva motarbetas och motverkas med – det goda - som då kommunism ansågs stå för. Tillsammans med att också alla kommunister lika autoamtiskt ansågs och antogs självklart vara enbart – goda - .

      Kanske föll det sig mer eller mindre naturligt att kunna motverka alla former av nationalism, (även god sådan), med hjälp då av vad som antogs och ansågs vara motsatsen. Att det då blev just en kommunistisk internationalism i Europa, kanske är naturligt. Kommunism sågs då av många som mer eller mindre någonting självklart och automatiskt gott, samt att alla som sa sig vara kommunister antogs lika självklart vara automatiskt goda. Detta alltså därför att de antogs befinna sig i kontrast till vad som sågs som ett lika självklart och automatiskt ont, och också lika självklart lika automatiskt onda människor, nämligen (Europeisk) nationalism och (Europeiska) nationalister. (Alltså som då inte Amerikansk nationalism, och amerikanska nationalister, lika automatiskt ansågs kunna vara.)

      Men som historien har visat så kunde även kommunism vara – av ondo -, liksom hela den materialistiska åskådningen är av – ondo - , mot den mänskliga - varelsen - . Alltså som även socialism, och även nationell socialism kunde vara; inspirerad i mångt och mycket som den var av just kommunism.



      Radera
    9. Varför använder du den neonazistiska termen " nationell socialist och inte det vedertagna nationalsocialist eller nazist, Josefina ?

      Radera
    10. Därför att jag ser det som att det i själva verket var socialism, som blev fanatiskt nationell, alltså en nationalsocialism, och inte en fanatisk internationell socialism, såsom en fanatisk kommunism, som gärna ville eftersträva just världsherravälde, medan den nationellt bundna socialismen ville hävda den egna nationens självständighet och oberoende.

      Men, fanatism som fanatism och de båda socialismerna, med dyrkandet av den perfekte arbetaren, är båda lika illa.

      Och f.ö. är jag inte - du - , med Cornelia, och undanber mig därför att Cornelia tilltalar mig på en privat nivå, med du, och med förnamn.

      Tack på förhand.

      V.h.

      Radera
    11. Anonym. Jämlikhet, jämställdhet, och demokrati är inte kommunistiska ideer. Ditt resonemang är , utan att du kanske förstår det , farligt nära nynazism.
      Avgrundsideologi är inget alternativ för kristendomen och i det här sammanhang , det har ingen plats i samtal om det kristna kyrkans varande i Sverige.

      Radera
    12. Signaturen Cornelia frågar: …”Varför används den neonazistiska termen nationell socialist, och inte den vedertagna, nationalsocialist eller nazist?”….

      Det hade jag ingen aning om var någon slags neonazistisk term. Där ser man.

      Tolkar en fanatisk nationell socialism som just i mångt och mycket liknande en internationellt strävande fanatisk socialism, alltså en kommunism.

      De båda -ismerna verkar alltså, i mina ögon, likna varandra just i sin fanatiska och människofientliga praktiska utformning, samt att de delar en materialistisk grundåskådning, (fast vet inte så noga).

      Men en nationell socialism ville vara begränsad till nationen och det tyska folket, som det verkar, istället för att som kommunism, drömma om en dominans över hela världens alla länder. Såsom kommunism väl hade i sina önskningar och på sitt program. Kommunism med sina drömmar om världsherravälde och ville inte vara just endast nationellt fokuserad, genom sina paroller:..”Arbetare i alla länder förenen eder”, osv., men var nog ändå lika fanatisk och desperat i sin praktik, eller mer, som just nationell socialism, eller nationalsocialism.

      Både kommunism och socialism, (det lilla av vad jag vet om dessa - ismer), verkar ändå båda vilja förneka den mänskliga varelsens behov, eller nödvändighet, av att kultivera, eller odla, en relation till – Gud - , genom sina materialistiska och just Gudsförnekande grundåskådningar.


      Radera
    13. Trams Josefina ( eller Alexandra ifrån Aletheia ).
      Nazismen var inte en variant av sociallismen utan högerrörelse som byggde på kollektivism, rastänkande, imperiedrömmar , ledarprincipen och elimering av oönskade element och motståndare. Kommunismen är inte mindre ond men karaktärsskillnad. Different types of evil.
      Och du som knappast är en främling på rasistiska site ( kan googlas fram i en kick ) borde väl inte vara obekant med jargongen där.

      Radera
    14. Och by the way.. Om nu den allestädes commie-propagandan är så infernaliskt effektiv att mänskligheten förvandlats till zombier hur har du ( och dina likasinnade på diverse obskyra bloggar ) lyckats undgå oss stackars dödliga öde ?

      Radera
    15. Marcus sr. sa:..” Jämlikhet, jämställdhet, och demokrati är inte kommunistiska ideer.”

      Skulle ändå vilja se det som att kommunism just ville rättfärdiga sig själv genom just dessa paroller.
      Jämlikhet – där inga klasser skulle finnas i just det idealiska klasslösa samhället, där alla människor skulle vara just – kamrater - , och – jämlika - , samt också – jämställda - .
      Demokrati - ansågs märkligt nog finnas inom det kommunistiska blocket, inom DDR och inom Sovjetunionen. Man menade att de hade en god, folklig, och just socialistisk, demokrati, som tog hänsyn till – folkmajoriteten - . En s.k. demokrati som i själva verket var en diktatur, där oliktänkande och dissidenter förföljdes, mördades, sattes i arbetsläger osv., precis som i den socialistiska diktaturen i Tyskland.


      Marcus sr. säger vidare: …”Resonemanget är, utan att kanske förstås som sådant, farligt nära nynazism.”…

      För min egen del befinner jag mig mycket långt från någon fanatism över huvud taget.
      Däremot behöver man uppmärksamma hur pass mycket kommunism faktiskt har påverkat både kristendom och idealen om just jämlikhet, jämställdhet, kamratlighet, du-reform, feminism, samt även kunna föra andra resonemang om både kyrka och samhällsliv. Dessa områden som har velat ersätta både kristna familjeideal, kristen traditionell tolkning, kristet språk osv., där alltså många kommunistiska ideal trots allt genomsyrar det mesta.

      Samt, säger Marcus sr.:…” Avgrundsideologi är inget alternativ för kristendom.”…
      Nej, vem förespråkar någonting sådant.

      Marcus sr sa även:..” Och i det här sammanhanget har det ingen plats i ett samtal om den kristna kyrkans varande i Sverige.”…

      Marcus sr´s åsikt om vad som kan ha plats eller inte plats, relevans och eller inte relevans, betydelse eller inte betydelse, när det gäller att försöka förstå vad och hur, på vilket sätt, av vem, av vilka och varför osv., som har påverkat och orsakat vissa drastiska förändringar i just…. den kristna kyrkans varande i Sverige…, är nog ändå en åsikt som egentligen ….inte har plats … på en blogg som DS´s blogg…

      Nej, det tror jag inte.

      Alla människor kan förstå saker och ting på olika sätt. Varje människa är en unik varelse, med en egen DNA-uppsättning och en egen samling erfarenheter, förståelse och syn. Varje människa, (enligt devisen – alla människors lika värde - ), har rätt att uttrycka och beskriva just sin syn och förståelse av olika händelseförlopp, både nationella och internationella, både kyrkliga och ickekyrkliga, så länge man inte kränker, hotar, förtalar eller förolämpar någon eller några.

      Att vilja försöka hindra s.k. debatt, eller analyser, genom att försöka förolämpa människor, eller försöka förringa dem, försöka stämpla dem, tillskriva dem åsikter de inte har, eller på annat sätt försöka obetydliggöra dem som personer, för att därigenom (kanske i kommunistiskt påverkad anda), också försöka förminska deras ords betydelser, det är inte förenligt med demokratiska ideal.

      Konservatism, som jag ser som en sansad och bra ism, om man nu överhuvudtaget skall bry sig om ismer, förespråkar absolut ingen fanatism åt något håll.
      Den förespråkar en sund, sansad, resonabel samtalston. Ett respektfullt och icke-hatiskt resonerande och analyserande. Den förespråkar inte censur. Inte respektlöshet. Inte personförföljelse. Inte förolämpningar mot person. Inte stämplingar av människor som man inbillar sig hyser åsikter som de i själva verket inte hyser. Inte anklagelser mot personer för dessa inbillade åsikter, vilka sedan visar sig inte alls hystes, samt att då göra detta endast för att försöka censurera, eller tysta, just debatter och analyser av olika slag.

      Sådana beteenden är inte så särskilt trevliga beteenden om man vill förespråka en demokratisk demokrati.

      De kan nog däremot vara effektiva metoder om man vill främja eller förespråka en diktatorisk diktatur.

      Vilket jag alltså inte vill.




      Radera
    16. Till signaturen Cornelia:

      Vet hut.

      Radera
    17. Dina skriverier, som är proppade med nazistiskt ( om än i den mjukare etnopluralistiska tappningen ) är avskrifter av de bloggar som du besöker.
      Demokratförakt,hyllande av rassegregering, förlegad kvinnosyn-allt finns där till sista bokstaven.Att du sedan lindar in dina budskap i ett förskönande språkbruk lurar ingen, den gamla skåpmaten känns igen.
      Jag kan inte låta bli att undra över hur din övertygelse om människors olika värde går ihop med din föregivna tro på Jesus.

      Radera
    18. Josefina .
      Stilla min nyfikenhet.
      Varifrån tror du principen om människors lika värde , som du alltså inte ger mycket för, härstammat ?

      Radera
    19. Signaturen Cornelia verkar vara en sjukligt inbillningssjuk, samt hatisk, person.

      Sorgligt nog.

      Människan som varelse är mycket komplicerad i sin levandes praktik, vilket är människovänligt att visa hänsyn och förståelse inför.

      Signaturen Cornelia verkar vara en hatande, respektlös och hatisk kommunist.

      Utan att hon själv ens verkar varken förstå eller inse det.

      Sorgligt fall.

      Radera
    20. Ps.

      Människan, alltså alla människor oavsett om de är vackra eller fula, dumma eller snälla, goda eller onda, vulgära eller artiga, intelligenta eller dumma, kriminella eller laglydiga, tjocka eller smala, svarta eller vita, gula eller röda, alla är ovillkorligen bärare av digniteten, och identifieringen, människa, och tillhörande arten människa.

      Däremot har ingen enda människa för alla människor ett fullkomligt likt värde, betydelse, viktighet, alltså värde, vad angår och rör en person och dennes känslor av hemmahörighet hos, tillhörighet med, samhörighet till, osv. Alla människor kan inte för alla människor just vara av likartad betydelse, vikt och värde, vad gäller deras känslor av samhörighet med osv.

      Jag kan inte åka till Island, och där avkräva islänningar att ge mig en likartad betydelse, värde och vikt, för deras känslor av samhörighet med, tillhörighet hos och känslor av gemenskap, som andra islänningar i betydligt större utsträckning kan antas göra.

      Jag kan inte inbilla mig att jag skulle ha en lika stor betydelse, värde, vikt och viktighet, för en judes välbefinnande och hemmakänslor, tillhörighetskänslor, som en annan jude skulle kunna antas ha, för just en judes känslor av hemmahörighet.

      En palestinier, en ryss, en ukrainare, en norsk, en dansk, en tysk, en kines, en japan, en amerikan osv., osv., eller en moderat, en socialdemokrat, en centerpartist osv.

      Sådant är människovänligt att visa hänsyn och förståelse inför. Det är sociala och psykologiska verkligheter som präglar människor från deras barndom som gör att de lättare känner sig hemma med dem som liknar dem själva på både social, politisk, etnisk, kulturell och religiös nivå.

      Detta kan inte vara på något annat vis för någon endaste människa.


      F.ö. anser jag att signaturen Cornelia verkar vara en oresonlig, oförskämd, oartig, föraktfull, hatisk och simpel person, samt inbilla sig allt möjligt som inte stämmer.

      Hon borde sansa sig i sitt vettlösa och obefogade hatande.

      Ds.

      Radera
    21. Skitsnack, Josefina.
      Det är inte i vår populäritet vårt värde vilar i.
      Men frågan. duckade du för;,du ramlade tydligen in i något annat som jag inte orkade läsa.
      Så än en gång; varifrån tror du principen om allas lika värde kommer?
      Hade du kunnat din bibel hade svaret inte varit så svårt.

      Radera
    22. Tack Cornelia för dina varnings signaler . Det är alltid bra att vet vem man samtalar med.

      Radera
    23. Stackars Cornelia.

      Radera
    24. - Guilt by association - , är en förnedrande metod, både för utövare och för dem som eventuellt blir föremål för metoden.

      Att försöka stämpla människor med epitet eller falska anklagelser är en uttalat kommunistisk, och socialistisk, diktatorisk, metod.

      Att jag tar mig frihet att besöka vilka sidor jag vill, (som tydligen även signaturen Cornelia måste ha besökt, eftersom hon där sett mina eventuella kritiska kommentarer till deras innehåll?), och därigenom försöka mena att man själv är förespråkare för sådana eventuella sidors innehåll, är befängt.

      Men, som sagt, kommunister kan vrida och vända, samt förvrida, en hel del som det passar dem själva.

      Kommunism, liksom nationell socialism, har visat sitt ansikte för världen. Världen vet vad dessa ismer går för.

      Ändå fortsätter kommunister att propagera för sin ideologi som om ingenting hänt.

      Det är sorgligt.

      Och kommunisten Marcus sr., verkar inte vara sämre än att han låter sig påverkas av en uppenbart vilseledande psykopatisk person med signaturen Cornelia.

      Det är tragiskt hur människor kan fungera.

      Att vara kritisk till kommunism idag, innebär inte med automatik att man är för någon annan ism, någon nationell socialism, som signaturen Cornelia tycks tro.

      Att vara kritisk till feminism inte heller.

      Att vara kritisk till globalism inte heller.

      Att vara kritisk till människofientliga ismer, och deras naiva, hatiska, okunniga och fanatiska anhängare, är sunt och omdömesgillt att vara.

      F.ö. har jag inte talat så mycket om personen Jesus.

      Jag har talat om Gud och Ordet, Kristus, som viktiga och värdefulla för människan.

      Stackars förvridna och förvirrade människor, med signaturer som Cornelia och Marcus sr., som är propagandister för kommunism och tror att de gör goda gärningar när de attackerar människor som uttalar varningar för just kommunism.

      Jag skriver vad jag vill, var jag vill, när jag vill, hur jag vill, utan att obskyra personer med signaturer som Cornelia eller Marcus.sr., över huvud taget har med den saken att göra, om jag inte kommenterar deras kommentarer. De har ingen som helst befogenhet att försöka stämpla mig, eller andra människor, med – guilt by association - , för den sakens skull.

      Gå istället och dra någonting ruttet, fult, dammigt och illaluktande över era illaluktande, fula, dammiga och ruttna ageranden.

      Skäms.

      Radera
    25. Ja, man ser samma ande lite överallt på nätet . Beklämmande.

      Radera
    26. Förvirrade, hatiska, oartiga, fräsande, spottande, falskanklagande, feltolkande, okunniga och hånfulla personer som signaturen Cornelia visar utmärkta provexempel på att gestalta, är istället att verkligen beklaga. Sådana som man kan se lite var stans på – nätet -. Som inte kan hålla sig till en normal, sansad och artig samtalston, utan vräker ur sig ogrundade anklagelser och tolkningar mot människor, utan att ha det minsta belägg för den saken.

      Det är verkligen beklämmande med deras egen obefintliga självinsikt om sig själva. De vänder sitt hat och sina floskler i attacker mot människor utan att veta eller förstå, utan att vilja lyssna eller höra, utan endast utifrån en egen agenda, den kommunistiska agendan, som tror sig fortfarande befinna sig i krig med en nationell, lika fanatisk, materialistisk, hatisk, diktatorisk ideologi, som också hyllade den perfekte och duglige arbetaren, kamraten, samt exakt lika grym med viljor att straffa potentiella motståndare med fängelse eller arbetsläger och med död, såsom också en diktatorisk kommunism ville göra och gjorde i mycket stora omfattningar, alltså en nationell socialistisk ism, en nationalsocialism.

      Det är sorgligt och beklämmande.

      Denna nationellt inriktade socialism riktade sig till enbart tyskar och inte – till alla världens arbetare – som skulle – förena sig - som kommunism gjorde. Att många tyskar, just i Tyskland, RÅKADE vara ljushåriga, långa och blonda, och just DÄRFÖR hyllades för just dessa etniska profiler som de bästa och de vackraste, för just tyskar, och för just den tyska nationella sammanhållningens skull. Den propagandan ingick nog i det allmänna hyllandet av just Tyskland, alltså nationen, som då för varje tysk skulle – stå före och framför allt annat - av värde och vikt. Detta i den allmänna och fanatiska propagandan för den nationella socialistiska diktaturens överlevnad som var sammankopplad till nationens överlevnad, för just tyskar.

      Om Kongo skulle vilja anamma en fanatisk nationell socialism, med hyllande av just kongolesiska arbetare med just deras etniska profiler, så skulle förmodligen samma propagandaverktyg förekomma där. Alltså just ett hyllande av just kongolesers etniska profiler skulle vilja höjas till skyar av förträfflighet och skönhet och som varande de duktigaste, de finaste, de vackraste, för just kongoleser.
      Och detta då endast för just den kongolesiska nationens möjligheter för sammanhållning, Alltså som ett propagandaverktyg för en nationellt begränsad socialism, en nationalsocialism.


      Radera
    27. Nu dillar du på för att slippa besvara ställda frågor, Josefina.
      Och en etnisk kongolesisk profil existerar lika lite som att nazipartiet var en PR-firma för arbetare.
      Böcker är nog en bättre informationskälla än naziiforum.

      Radera
    28. • Nu dillar du på för att slippa besvara ställda frågor, Josefina.
      Och en etnisk kongolesisk profil existerar lika lite som att nazipartiet var en PR-firma för arbetare.
      Böcker är nog en bättre informationskälla än naziiforum.
      Svara






      Ärligt talat vet jag inte riktigt vilka s.k. naziforum som den tokiga och uppenbart förryckta Cornelia över huvud taget avser.

      Kan inte påminna mig att jag någonstans har läst de tankegångar som jag själv funderar i.
      Det tyska socialistiska partiet hette just; Nationasocilistiska Tyska Arbetarpartiet,(Nsdap) och det är väl därifrån, från detta namn, som jag drar slutsatsen att det alltså var ett arbetarparti, som alltså var nationalsocialistiskt.

      F.ö. är det nog bortkastad tid att försöka tala med en uppenbart galen person som inte verkar ha de mest fundamentala fattningsförmågor i behåll, utan verkar fullkomligt vansinnig rent ut sagt.

      F.ö. existerar naturligtvis en kongolesisk etnisk profil. Det är bara att fråga alla kongoleser om de har förmåga att känna igen varandra genom deras utseende. De skulle nog alla otvivelaktigt svara ja på den frågan. Så att vilja försöka förneka människor deras identiteter och deras känslor av hemmahörighet hos varandra, hos dem som liknar dem själva, det är inte människovänligt.

      Men signaturen Cornelia är nog en person som befinner sig mycket, mycket långt från att vilja vara en människovänlig människa.

      Tvärtom.

      Hela hennes sätt att uttrycka sig fullkomligt stinker av ett förvridet, totalförblindat och inbillningssjukt och fantasibetonat hat, som gör att hon inte kan tänka, förstå eller begripa något så särskilt klarsynt.

      Det är uppenbarligen synd om henne, i hennes tossiga inbillningssjuka villfarelse, måste man säga.

      Hon verkar ärligt talat inte vara riktigt frisk, eller vid sina sinnens fulla bruk, som det brukar heta.

      Radera
    29. Bästa Josefina.
      Dina exempel bevisar inte dina "människovänliga naturlagar".
      De båda Kongo är multietniska inte nationalstater, koloniala projekt egentligen.
      Men harangen om att nassepartiets titel bevisar att det bara måste ha varit ett arbetarparti ; där skojade du väl ändå till det ?

      Radera

    30. Tyvärr Cornelia så är jag inte någon – bästa Josefina - för dig, utan du kan fara dit pepparn växer för min del, och ta din föraktfulla, aggressiva och påträngande stil med dig dit.

      Du verkar verkligen vilja ha ett mer personligt och mer privat svar det är uppenbart Cornelia.

      Nå, vad önskar du dig då egentligen för svar på dina sarkastiska arroganta, aggressiva,påträngande, förolämpande och hånfulla insinuationer..

      Vad är det för svar du letar efter.

      Vad behöver du veta som du inte redan tycker dig veta och förstå av mina kommentarer på olika bloggar.

      Varför uppför du dig som om du önskade att jag skulle stå till svars inför dig personligen angående mina kommentarer om det ena eller det andra.

      Är du personligen sårad av mina texter på något vis. Gör de dig upprörd. Blir du ledsen. Blir du sårad. Blir du arg.

      Varför bekymrar du dig så mycket om vad jag skriver. Du verkar ha stora problem med vad jag skriver och varför i så fall.

      Du verkar inte vilja acceptera vad jag skriver och hur jag ser på saker och ting. Det verkar störa dig av någon anledning som jag inte förstår. Du vill att jag skall svara dig på dina frågor, som du ställer på ett påträngande, fräckt och insinuant sätt, om saker som jag ärligt talat inte förstår varför du ens frågar mig om.

      Du beter dig som någon slags inkvisitonsdomstol och vill promt anse att jag uttryckt några felaktigheter av något slag och du går an med en anklagande, aggressiv, oartig, arrogant och fräck stil så man undrar vad det är som får dig att bli så upprörd och varför du gör så pass vilda och insinuanta antaganden om än det ena än det andra, helt tagna ur luften och fullkomligt vilda fantasier.

      Det är ett mycket märkligt beteende som du uppvisar Cornelia.

      Är de medveten om det.

      Nu får du hålla tillgodo med den förklaring som mitt exempel angående Kongo handlade om, oavsett hur Kongo ser ut. Detta eftersom det ändå endast var ett exempel med utgångspunkt från ett antagande att det i just Kongo bor många kongoleser som kan identifiera sig själva och varandra till just sina kongolesiska signalement och profiler, vilket inte någon annan människa, t ex du Cornelia, har någon rätt att neka dem eller missunna dem att göra. De är för sig själva och för varandra kongoleser helt enkelt, med allt vad det betyder och innebär för dem själva. Det är människovänligt att tillerkänna dem dessa identifieringar som de själva vet allra mest vad de betyder, liksom det är lika människovänligt att tillerkänna alla andra befolkningar runt jordklotet deras identifieringar av sig själva till just deras specifika specifikheter och signalement av olika slag. Att förneka människor detta är alltså inte särskilt människovänligt att göra därför att det är att i praktiken vilja frånta dem deras identiteter, där också etniska, eller fysiska, signalement även ingår.
      Du får också Cornelia försöka hålla till godo även med hur jag tolkar namnet nsdap, nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet, och detta vare sig du vill det eller inte. Det är så jag tolkar och förstår det namnet helt enkelt och någon annan förklaring kan jag alltså inte ge för det har jag ingen och ärligt talat så intresserar jag mig inte så mycket för den saken över huvud taget heller, även om kanske du gör det Cornelia.

      Nu hoppas jag att du kan känna dig någorlunda nöjd med de svar du har fått Cornelia och att du slipper att undra över något ytterligare som jag kan tänkas skriva någonstans.

      Ha det så bra.

      ´



      Radera
    31. Så här funkar det, Josefina, påståenden måste vara sakligt grundade för att tas seriöst.
      Du hade inte tillräckligt varmt på fötterna vare sig det gällde "etniticiten kongoles" eller nazism som "socialism med nationell prägling".
      Då sprack det, tyvärr.

      Radera
    32. Tyvärr Cornelia, så ligger det till på så vis här i tillvaron, att synsätt, på människor, på religion, på politik, på historia och på allt möjligt och ingenting, kan variera. Detta helt enkelt därför att människor är olika och ser saker och ting ur synvinklar och perspektiv.

      Men diktatoriska diktaturer, och människor som vill vara anhängare till diktatur, är ofta just diktatoriskt dikterande om och kring vad som - verkligen – ska gälla, och vad som – verkligen – inte ska gälla. De bedriver ofta en fanatisk s.k. propaganda, som inga får avvika från utan måste ovillkorligen anamma. Avvikelser från de dikterade direktiven som skall anses gälla, i diktaturer, sker detta då ofta med risk för att kunna stämplas, misshandlas, sättas i fängelse, eller dödas. Alla – måste - , helt enkelt tycka och anse det som propagandan säger.

      Det är kännetecknet på just en diktatur och också på – diktatoriska diktatorer - .

      Tyvärr, åter igen Cornelia, så finns det alltså olika människor här i världen och därmed olika perspektiv och olika förståelse av allt möjligt och ingenting. Det finns också olika språk och olika ord och olika formuleringar som människor vill använda sig av och uttrycka sig med för att förklara hur just de ser på saker och ting. Olika människor här i världen som alltså ofta har just olika syn på allt möjligt och ingenting därför att de kan se på en företeelse ur ett annorlunda perspektiv.

      Men diktatoriska diktatorer, som du Cornelia, eller just diktatoriska diktaturer, vill oftast inte alls acceptera eller tolerera någonting sådant.

      Sådana som du Cornelia, och också liksom diktatoriska diktaturer och deras diktatoriska ledare, de förföljer eventuella oliktänkande, dvs., sådana som kan tänkas uppfattas vara, eller inbillas vara bärare av – felaktiga åsikter - .

      Och detta då oftast endast ur just diktatorernas eget mycket ofta begränsade, fanatiska, fördomsfulla och hjärntvättade perspektiv.

      Diktatoriska diktaturer anser alltid att de som vill framföra avvikande åsikter, eller perspektiv, eller tolkningar och synpunkter som då inte sammanfaller med diktaturens propaganda, för att då just vara osakliga och felaktiga åsikter och perspektiv.

      Sådana diktatoriska diktaturer, och diktatorer, vill då oftast hävda med eftertryck och emfas, samt inte sällan även med förakt, med förolämpningar, med hån, eller kanske med hot om fängelse, med hot om arbetsläger, omskolningsläger, eller dödsläger, att det är – endast - just deras tolkning, förståelse, syn, begrepp, benämning eller åsikter som får anses vara giltiga och gällande, och absolut inte de som då enligt propagandan vill beskrivas som osakliga, okunniga eller felaktiga åsikter i förhållande till diktaturens diktat.

      Och detta gör då ofta just diktatoriska diktaturer, samt diktatorer, liknanden dig Cornelia, utan att de ens själva förstår att de i verkligheten är just diktatoriska, fanatiska, människoföraktande, hatiska och föraktfulla diktatoriska diktaturer.

      Tråkigt nog.

      Mest egentligen för dem själva, därför att de är oftast själva förblindade med bedräglig, vilseledande och just fanatisk propaganda, som då endast främst är till för den diktatoriska diktaturens försvar.

      Radera
    33. Jösses, Josefina, det här blev långvarigt .😀
      Du bor i Sverige så din rädsla för att bli " förföljd , fängslad eller förintad " verkar aningen överdriven, även om jag förstår att dina känslor måste vara jobbiga nog.

      Radera
    34. Det som det handlar om Cornelia, är det principiella beteendemönstret och den principiella anda, alltså de principiella ideal, som vissa människor, och du är en representant för sådana, som både i en internationell och världsmaktsdrömmande diktatorisk socialistisk diktatur, alltså i en kommunism, samt även och tillika också i en nationellt verkande diktatorisk socialism, alltså en nationalsocialism, verkar och fungerar efter och i.

      Dessa diktatoriska socialismer och deras anhängares tillvägagångssätt när det kommer till att vilja försöka motarbeta dem som de inbillar sig är potentiella fiender genom att just inte vilja omfamna eller godkänna dessa ismers (materialistiska och Gudsförnekande ideologier), liknar varandra.

      De vill alla försöka förfölja, förolämpa, stämpla ut med epitet, anklaga, smäda, håna, förlöjliga, och i de extrema diktatoriska stadierna, vill de då sätta människor i omskolningsläger, fängelseläger, arbetsläger, med förödande konsekvenser för många människor i dessa diktaturers fanatiska stadier, endast för att försöka försvara sådana diktatoriska ismers - heliga namn - och för så att säga, som de själva ofta ser saken – deras goda saks skull - .

      Du Cornelia är en försvarare av sådana diktatoriska diktaturers tillvägagångssätt. Du uppvisar just sådan attackerande, förolämpande, förföljande, oartiga, föraktfulla och påträngande stil, precis som dessa diktatoriska ismer praktiserade både i Tyskland och i Ryssland. Diktaturernas försvarare hade där även befogenheter att sätta människor i dödande arbetsläger under svåra förhållanden för mängder av människor, endast för att dessa antogs vara – potentiella fiender till vår (heliga och goda) diktatoriska diktatur - .

      Så vill man inte vara en försvarare, eller en förespråkare för dessa socialistiska diktatoriska diktaturer, och själv praktisera deras principiella tillvägagångssätt, stil och anda, så behöver man fundera på sitt beteende.

      Men som sagt, kommunister fortsätter ivrigt att vilja förespråka kommunism på exakt just den kommunistiska socialismens tillvägagångssätt också även i vårt samhälle och i vår tid. Människor stämplas och hängs ut i det offentliga rummet, de kan förföljas, de kan fysiskt attackeras, eller de kan hotas, (dock inte mot mig personligen), och detta då endast, som de själva ser det, för – den goda sakens – skull, dvs., i försvar för sin diktatorisk dikterade ism, dvs., för deras socialistiska diktatur, vare sig den är en internationalistisk eller en nationalistisk sådan.

      Dessa som då är förespråkare för en internationell diktatorisk socialism, en kommunism, är helt enkelt hjärntvättade, vilket betyder att de är fullkomligt förblindade genom att vara fanatiskt och hysteriskt övertygade om att deras kommunistiska socialism endast är total och fullkomlig – godhet - .
      Vilket medföljer en ofta lika fanatisk och förblindad övertygelse om att alla som inte håller med dem måste då, som en logisk och naturlig konsekvens, vara representanter för – ondska - .

      Dessa kommunister är endast att beklaga för de är vilseförda.

      Du Cornelia uppvisar alla tecken på att också vara en av dessa förespråkare för internationell diktatorisk socialism, alltså en kommunism, varför också du endast är att beklaga.

      Men det förstår du ju inte själv, sorgligt nog, (och mest för dig själv).

      Radera
    35. Nu börjar det bli så smått tragikomiskt, Josefina.
      Att jämföra kommunsmens brott mot mänskligheten med lite käbbel i en tråd är lika ego-trippat som befängt.
      Spara du kraftorden tills de behövs!

      Radera
    36. Det tragikomiska är trots allt endast du själv Cornelia.

      En fullkomligt infam person som inte begriper annat än elakhet, ondska och vilja till förstörelse. I all din egen inbillad kommunistiska godhet förstås.

      Du är en kommunistisk person och som sådan är du en fullkomligt förblindad person fullproppad med floskler, haranger, hat, förutfattade meningar och paroller.

      Allt och alla som antyder någonting som inte är i överensstämmelse med den kommunistiska läran, t ex borgerliga ideal, konservatism, kristendom osv., måste då av sådana som du Cornelia angripas, hånas och bestridas eftersom sådant ses som motstånd mot kommunism.

      Det är kommunismens främsta vilja.

      Den genomsyrar hela ditt väsen Cornelia, samtidigt som du förmodligen, i all din aningslöshet, okunnighet och inbillningssjuka, inbillar dig att du är på stridsstigen i din alldeles egna fantasi mot en nazist.

      Det är verkligen tragikomiskt.

      Det är verkligen i realiteten ganska så synd om dig Cornelia.

      Jag tror faktiskt att jag verkligen tycker synd om dig.

      Du är faktiskt betydligt mer tragisk än komisk.

      Du är bara en förvirrad,hatisk, fördomsfull och vilsen kommunist som inte kan tolka och förstå tillvaron som den verkligen är.

      Radera
    37. Josefina, jag må vara Kim Jong Un själv men därav följer inte att dina tidigare påstående ökar i trovärdighet.
      Dina naturlagar och övriga påståenden förblir obevisade, även om du bevisat riktigheten i Goodwins lag, förstås.

      Radera
    38. Jaha du Cornelia.

      Det var du själv som startade ditt oförskämda, insinuanta, fräcka, oartiga och förolämpande personangripande och privata kommenterande till mina kommentarer.

      Du tror väl inte att jag tänker låta dig få sista ordet och därmed låta dig tro att du själv och din vedervärdiga stil har rätt.

      Vi kan ju hålla på här fram till nästa år om du vill.

      Du är en oförskämd kommunistisk inbillningssjuk galning helt enkelt, som inte begriper varken det ena, det andra eller det tredje.

      Det är verkligen synd om dig.

      Men du kommer förmodligen att fortsätta som den lilla retsticka och barnsliga, okunniga knasboll som du bevisat dig själv vara.

      Du trivs att få uppmärksamhet till din egen person och vill bli tilltalad på ett personligt och privat plan och därför tilltalar du människor på ett privat plan, samt på ett förolämpande, missaktande, föraktfullt, oartigt och därmed på ett misskrediterande vis. Du är ett personangripande litet hatiskt s.k. troll.

      Du är inte en riktigt sund och frisk person Cornelia.

      Men som sagt, när jag nu antagit att dividera med dig, och gått dig tillmötes så som du så enträget eftersträvat, så får jag skylla mig själv.

      Kanske kommer du till insikt så småningom.

      Vi hörs snart igen. Ha det så bra så länge.

      Radera
    39. Ute på hal is, Josefina?
      Var det inte så lätt att försvara din etnopluralism som du trodde ?

      Radera
  5. Det var personalsamling och kyrkoherden berättade att några som läste teologi på det närbelägna universitetet skulle få vara kyrkvärdar för att lära sig mer om svenska kyrkans gudstjänster. Jag blev arg och sa att dom är väl välkomna på vilken gudstjänst som helst och det där ska vi då inte ställa upp på. Nån ordning får det vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din irritation är inte svår att förstå. Inte jag heller kan förstå det meningsfulla i att "evangelisera" genom att locka folk med uppdrag för att de ska komma till kyrkan. För ca 35 år sedan var jag med om att en diakonissa gjorde en kyrkokörsmedlem (helt externt rekryterad) till söndagsskollärare för att hon skulle få tillfälle att växa in i kyrkan. Det blev, förstås, vare sig bra eller långvarigt.

      Jag i Halland

      Radera
    2. Det är ju jättemodernt just nu, detta att genom att ge uppdrag locka folk in i kyrkans värld. Nu ska vi vara positiva! Och glada! Och hurra ska vi!

      Radera
  6. Att tro på den Gud som blivit människa i Kristus Jesus och som uppenbaras genom Helig Ande, är någonting som sätter igång det filosofiska, det moraliska och etiska tänkandet. Och detta tänkande pågår i stort sett hela tiden. Det manar till bön. Och till teologi! Och senare också till ord som behöver uttryckas. Men de kan också bli så att allt fastnar i känslopjunk och aldrig riktigt kommer bortom känslornas bedrägliga åker där sådden producerar sentimentalitet och annan gegga.
    Med detta sagt, så kan man förmoda att en given plattform kan bli en predikostol. Tänk att få prata och prata, och sedan också tala och tala, till andra om sina pågående funderingar och KÄNSLOR,.
    Tänk vad viktig man kan bli för andra människor. Och tänk vad man kan växa själv om man lägger orden fint. Helt legitimt och med pröjs dessutom!
    Man kan också kanske förmoda att detta podium passar kvinnor som hand i handske. Att få prata,känna,tala och bli sedd och bli viktig, att få "komma med underifrån-perspektiven" och så vidare. Det kyrkliga ämbetet av idag passar ypperligt för just detta ändamål: att få tänka högt och prata och få känna sig viktig och sedd och you name it. Och det är förmodligen detta som lockar kvinnor och frimicklare mest av allt.
    B.L

    SvaraRadera
  7. Patrik DeMesta24 juli 2014 12:54

    Jag gillar dig, Dag och har läst dina böcker under våren och sommaren. Den nya precis idag. Jag förstår din sorg och frustration över kyrkan du älskar och hur det blev. 1982 lämnade jag, men återvände tio år senare. Ingen vill vara en hoppjerka, men idag funderar jag starkt på att lämna dårhuset för gott. Jag är döpt ( i Lunds domkyrka ) 1962 konfirmerad i Linköping som vuxen och har villrådig försökt hänga med i svängarna. Hur skulle jag övertyga någon om varför jag är medlem i just denna organisation vars främsta företrädare jag inte har förtroende för, och vars " lära " inte är kristen utan världslig i allt väsentligt? Det här är till dig, Dag, och har inget med tråden ämnet i dagens blogg att göra.

    SvaraRadera
  8. Dag har både rätt och fel. Mycket gott har kommit genom konvertiter till Svenska kyrkan. C-H MARTLINGS far till exempel var metodistpräst. Kyrkan är ingen åsiktsgemenskap brukar det heta men inte heller en stamgemenskap av den svenskkyrkliga stammen. Jag menar att Dag drar lite oroväckande mycket åt det hållet i inlägget./Gustaf Björck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan han blev präst i Svenska kyrkan, naturligtvis.

      Radera
  9. Allvarligt, ni roar mig, men som de yngre visa säger, -vem bryr sig?
    /A

    SvaraRadera
  10. Svenska kyrkan behöver reflektera över vad som kan vara svenskkyrkligt. Däri har DS alldeles rätt. Andra människor skulle självfallet ta fram andra inspiratörer. Anna Sophia Bonde pekar idag i sin krönika i Dagen på Sven Danell.
    Själv läste jag just ut Olov Hartmans roman "Innanför" (1958). Det är bl.a. en kärleksroman mot en tydlig "svenskkyrklig" botten. Låt mig alltså rekommendera Hartman till läsning. Ta även fram hans gripande och sköna psalm i psalmboken, "Sorlet har dött" (Sv. ps. 166). Inte en Kristi Förklarings dags-högmässa utan den psalmen!
    /Ad metam

    SvaraRadera
  11. I min naivitet, som jag blir allt mer påmind om, har jag närt en outtänkt aning om något åt hållet kristuscentrering, bibeltrohet, llojaliet mot evangeliets innersta väsen och annat vackert. Men vad hjälper allt detta och annat en missionspastor som inte kan den så viktiga koden svenskkyrklighet. Ja, just: vad betyder svenskkyrklighet? Egentligen. Och är det något med tillräcklig aktualitet i Svenska kyrkan för att distansera en missionspastor?

    SvaraRadera
  12. Detta är apostolisk succesion i sin djupaste mening - att tradera, uppdatera det man fått ta emot. I bikten koncentreras allt, en eller ev någon mer biktpräst ger insikter som inte kan fångas på film eller spelas in. Men djupast sett - ärliga, nyfikna samtal om hur det var och hur man gjorde. Hur det kunde gå så illa och hur man hittade rätt igen.
    Inte pipe-linesuccession, den kan dignitärerna kämpa om eller emot utan ände utan den succession som kommer av flera präglade prästers händer ihop med biskopens, i bästa fall flera biskopar. Det senare fick ju många som vigdes av biskop Bertil erfara då även biskop Bo var med.
    Därför är inte den avgörande frågan vem som står i toppen utan vilka den ansvarige kallar till skolningen och till vigningen. Om det görs enfaldigt stjälper företaget förr eller senare, alla kan inte stå på tå. Om där finns en förtröstan på Guds Andes ledning så sker undret. Person och bekännelse, i en odelbar enhet.

    SvaraRadera
  13. Frimicklare är ett nedsättande ord som inte borde anstå BloggarDag (eller någon annan) att använda. För övrigt saknar det numera relevans då vi inte längre har någon statskyrka. /Sam

    SvaraRadera