söndag 18 januari 2015

Biskop Cook och biskop Burnside

En som kallas "boyfriend" ("my steady companion", beskriver Hether Cook förhållandet) fick biskop Cook ut ur häktet mot en borgen på 2.5 miljoner dollar. $35 000 nu och de resterande pengarna som månatliga inbetalningar på $1000 per månad i 215 månader. Cook dömdes inte på en lägre nivå så att borgen kunde erläggas som en skuldförbindelse. Det är allvar nu. Genom vännens insats kunde biskop Cook åka till vad som antas vara ett behandlingshem.

Lite bråkigt är det dock i det kyrkliga. Att Cook hade drogrelaterade problem och en prickning berättades aldrig öppet inför den kommitté som sökte namn till biskopstjänsten. Frågan ställdes allmänt om en tidigare prickning av någon kandidat skulle tas med som negativ faktor. Frågan så ställd besvaras nästan undantagslöst med ett "nej" av en from kristen. Så behövdes ingen sakdiskussion om person.

Den information, som inte togs fram, handlade om att Cook några år tillbaka i tiden hade ertappas med att köra drogpåverkad - med pipa i bilen (och då talar vi inte tobak, tydligen) och med en öppnad spritflaska i bilen också.
Det är i ett antal amerikanska stater förbjudet. Köper man alkohol lastas den in i bagaget. Men Cook klarade sig i valprocessen utan att denna information behövde besvära. Frågan ställs: "The question is how, and why, and at whose direction?"Några i Baltimore tycks uppfatta detta förfarande som ett fiffigt sätt att jämna vägen för Heather Cook för hade saken tagits upp mer på allvar, hade hon kanske inte blivit biskop och den arme cyklisten hade fortfarande varit i livet. Cook var nämligen inte nykter. "She was apparently texting, while drunk, while driving, and crossed over into a protected bike lane where she hit him", tvåbarnsfadern. Så smet hon. Uppgifterna säger nu att hon var tillbaka på olycksplatsen två gånger efter smitningen efter att också ha besökt behandlingshemmet.

Det tycks klarlagt att biskop Cook sms-ade på stiftets telefon i ett tjänsteärende. Det blir väl skadeståndsanspråk av format mot stiftet, sägs det. De faderlösa barnens utbildning måste säkras. Och frågar ni mig, kanske biskop Sutton inte enkelt blir Presiding Bishop, för han kände till Cooks problem och kan hållas ansvarig för mörkandet vid biskopsvalet.

Vad gör stiftsbiskopen Sutton nu?
Han har gråtit en del och manar nu stiftet till bön för syster Heather Cook och meditation. Det får ta sin tid. Eugene Taylor Sutton grät när en annan biskop sa att det inträffade inte var stiftets fel. Men han försäkrar sitt stift om att Gud inte övergett oss. Framför ikonen sa biskopen till Kristus Pantokrator: "Herre, det är inte ditt fel." Biskopen hämtar så mod och vill ge detta mod vidare. Stiftet ska söka hitta "ways to support the cycling community". Biskopen gör en rundresa i stiftet för att besvara frågor. Jaja. Blir man inte lite trött?

Vad sker i övrigt i ärendet?
Biskop Cooks foto vid arresteringen publiceras. Hon är inte till sin fördel. Och episkopalkyrkans disciplinkommitté får en del at göra framöver. Men först en rejäl rättegång. Det är nästan lite synd om The Episcopal Church. För att inte tala om alla andra, han som dog, hans familj och biskop Cook.

En liten tröst får väl vara att en amerikansk luthersk biskop, Bruce Burnside, 60, Wisconsin, sitter av ett 10 år långt fängelsestraff för att rattfull år 2013 ha kört ihjäl en trebarnsmamma. Han körde också ett stycke väg efter olyckan och körde på några andra bilar.När han krockade och airbagen utlöstes,kunde några springa fram och ta ur bilnycklarna. Promillehalten vid utandningsprov lite senare var 1.28 vilket ska betyda att den vid olyckstillfället var 1.5. Några timmar före olyckan hade han skickat ett textmeddelande och skrivit att han satt och drack en Bloody Mary...
Biskopen blev fri mot en sådan borgen som inte kräver kontanter. Och tio år blev det alltså i Wisconsin.

I jämförelse tycker jag att Svenska kyrkans biskopar står sig väl. Det är en tröst för ett tigerhjärta. Om ni undrar menar det svenskkyrkliga etablissemanget att vi ska stärka våra relationer till episkopalerna i USA.

Är de s k kvinnoprästmotståndarna glada när de ser Cooks förbrytarutseende i medierna?
Faktiskt inte. Men de förfaller inte heller till biskop Suttons pissträngda inför ikonen att förklara för Jesus att det inte var hans fel!!!! De vet. En ovän har gjort detta. Det är kanske - eller borde vara - den förblivande insikten i syndares gemenskap.

29 kommentarer:

  1. Biskopar och kyrka tycks ha låg status i USA. Håller även USA:s kristenhet på att haverera?

    När lite vem som släpps fram, tyder det på allvarliga problem. Ett företag på dekis kan inte längre rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. Sådana flyr till bättre möjligheter inom andra företag eller andra områden. I synnerhet i en värld där ekonomism och konsumism tycks självklar.

    P



    SvaraRadera
  2. Matte?

    35.000 USD + 215 månader á 1000 USD blir 350.000, ej 3,5 miljoner USD.

    SvaraRadera
  3. Händer mycket i Amerikat just nu, läs här:
    http://www.nytimes.com/2015/01/16/us/john-dehlin-mormon-critic-facing-excommunication.html?emc=edit_na_20150115&nlid=53528652&_r=0

    SvaraRadera
  4. Margot Kässman, Heather Cook och Bruce Burnside alla dessa biskopar har åkt dit för rattfylla. Är det toppen på ett isberg?

    SvaraRadera
  5. Den s.k. "Episkopala Kyrkan" i USA tävlar nog med Svky om vem som gått längst i att införa den nya religionens heresier!
    /Antony

    SvaraRadera
  6. Kan det vara så att liberalteologer inte riktigt tål sponken? Till skillnad från de katolskt sinnade. Jag ställer en medicinsk fråga, eller snarare en holistisk fråga där medicin och teologi går hand i hand. Här öppnas perspektiv! Fast, det medges, detta är kanske en mindre lämplig replik sedan jag druckit lunch med en engelsman.

    SvaraRadera
  7. Bloggardag: "Är de s k kvinnoprästmotståndarna glada när de ser Cooks förbrytarutseende i medierna? Faktiskt inte."

    Inte ens jättepyttelite skadeglada?

    En anonym en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här är det. När de s k kvinnoprästmotståndarna ser biskop Cook triumfera i mitra och allt blir de inte glada. Av detta kan inte dras slutsatsen att de blir ens skadeglada över hennes förnedring. Detta skadar alla. Precis alla. En kvinnlig präst gick vilse i tron och blev ett ärende för domkapitelsärendet i Västerås. I rulltrappan hördes domprosten säga att "nu jublar kvinnoprästmotståndarna". Jag stod alldeles bakom honom och kunde - högljutt, medges, meddela att så var alls inte fallet. Varför skulle det vara?

      Radera
    2. http://www.abc2news.com/news/crime-checker/baltimore-city-crime/bishop-heather-cook-posts-25-million-bail-in-vehicular-manslaugter-case

      Radera
  8. Kvinnoprästmotstånd, varför inte Hen-motståndare?
    Jobba tillsammans mot det mera förvirrade, och ta gärna en GT tillsammans och skåla!
    Låt mig förklara: Kvinnor kan ha en vagina, men kvinnor kan också inte ha en vagina. Och män, den allra ondaste livsformen som någonsin skapats, kan också ha en vagina. Och då vara kvinnor. Fast, även män utan vagina kan vara kvinnor, för det är inte vaginans vara eller icke-vara som avgör saken. Snabb fråga om innan vi fortsätter, kan en vit heterosexuell och kristen medelålders man ha en vagina och vara kvinna? Innebär det i så fall att han är god eller är han fortfarande ond? Vad trumfar vad? Jag har inte intersektionalitetsmatrisen framför mig för tillfället så vet inte vad det korrekta svaret på denna fråga är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den här skidan är kvinnan mycket mer ond än mannen för det står ju iBibeln som ju är Guds ord.

      Radera
    2. Det heter inte idoit men vad som finns på den här "skidan" är inte en teologi om att kvinnan är mycket mer ond än mannen. Vi kan nämligen läsa innantill hos aposteln Paulus. För egen del är jag hjärtinnerligen trött på fördomsfullhet, på gränsen trött på fördomsfulla människor till och med. Jag skulle kanske återkomma till temat. Den besökande engelsmannen gav mig en del tankar, som jag har svårt att hantera utan centralstimulerande medel, märker jag.

      Radera
    3. Jag har tappat mina läsglasögon så jag såg inte mitt skriivfel. Däremot hade jag dem på när jag läste Paulus. Vad säger han är anledningen till att kvinnan ska dölja sitt huvud, Dag?

      Radera
    4. @anonym 19.47, från anonym 17.06:
      Där kom den Freudianska felskrivningen, för skrivna skida kanske ändå tankemässigt mer var slida än sida. Det är inte lätt i dag.
      Anser ändock att det vore viktigare att kyrkan gick lite utanför innan allt finns innanför dess väggar. Det finns nog värre saker än att ämbetet innehas av både män och kvinnor. Här exempel från en nytillkommen doktorsgenusavlandling: "I teorikapitlet utvecklade jag hur Ahmed (2011) menar att samhället är normerat efter en vit fientlig blick som rasifierar, exotiserar och ser kroppar som inte uppfattas som vita som ‘främlingar’ eller ‘nyligen anlända’, även om de varit närvarande i rummet under hela sitt liv. I den ovan återgivna händelsen blir det tydligt att även jag använder mig av denna kollektiva blick, som jag lägger på kvinnan. Genom att beskriva henne som ‘svart’ och låta mig hänföras av hennes schal kan jag sägas såväl exotisera som rasifiera henne och betrakta henne likt en färgsprakande exotisk växt i förhållande till övriga närvarande på Norrköpings järnvägsstation”. Den akademiska genusdoktorsavhandlingen omfattar 278 sidor som förklarar varför järnvägar är genusförtryck. (tror jag, men är inte riktigt säker). Länk till universitetet: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:742447/FULLTEXT01.pdf

      Radera
    5. "Den Freudianska felskrivningen":

      "doktorsgenusavlandling"?

      Radera
    6. Jag föstår inte vad du menar mer än jag ville skriva "på denna slida". Och det kan du iofs ha rätt i, slida var det jag ville skriva. Redan Killinggänget skrev om "min farfars slida" i sin bok Spermaharen. Fanns mycket klokskap i den boken.

      Radera
  9. I KT kunde vi redan 2012 läsa att den omåttligt populära Margot Kässman trivs bättre som modern kvinna i kornblå klänning än att vara "biskop" i annonym ämbetsmundering. Kanske får läsa om något liknande om fd. djuphavsforskaren Jefferts Schori?

    SvaraRadera
  10. Hur förklarar ni kristna att Jesus sa att inte en bokstav i lagen skulle förgås eller nåt sånt när Moses lag ibland är rent anstötlig? Jag vet att Jesus upphävde en del som öga för öga osv men resten som han inte kommenterade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus sa också att "Den som är utan skuld ska kasta första stenen". Tillsammans kan det tolkas som att Han menar att lagens förbud gäller men att vi människor ska undvika att utdela straffen. Notera också att mycket av moselagen endast gäller Guds egendomsfolk, judarna, och därmed inte oss hednakristna.

      Radera
    2. Men vad menar ni med "lagen" - är det bara tio Guds bud eller tror ni att Gud gav dessa specificerade regler till Moses som att stena någon innan Jesus kom? Dvs. Var stening korrekt fram tills dess?

      Radera
  11. Det lär vara så att det i åtminstone ett stift inom Svenska kyrkan anordnas årliga teologdagar där det bl a firas mässa i domkyrkan med det som druvan ger, dock utan alkohol, av hänsyn till dem som annars kunde lockas till missbruk. På samma teologdagar, i samma stift bjuds frejdigt in till eftermingel med diverse öl och vin till självkostnadspris.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Offentligt agerande stämmer inte alltid med icke offentligt agerande.

      Radera
  12. De svenska biskoparna håller sig väl till kyrkkaffe. Och väl är det.
    Men dikeskörningar blir det ju ändå.

    LG

    SvaraRadera
  13. LG,

    -Så rolig och dräpande du är med din sakliga, konstruktiva och för debatten upplyftande kommentar. Så kan Du väl fortsätta vid kyrkkaffet och samtalet med biskoparna!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns de som är känsliga beträffande vissa ordval och misstänker (någon gång med viss rätt) att det ironiseras över dem.
      'Dikeskörningar' kan alltså med fördel ersättas med 'köra på refugen' 'köra av vägen' eller 'avkörningar'.

      Eller hotas det rent av med kyrkojustis, d v s "samtalet med biskoparna"? Ja, Sverige kallas ju "de lättkränktas land".

      Radera
    2. 1. Roligt: Vi ska nog försöka även i fortsättningen att ha en glad och munter ton! Det tjänar alla på!
      2. Sakligt: Biskoparna kan inte anses sakna ansvar för den utförslöpa Svenska kyrkan befinner sig i. Detta måste de inse - och försöka åtgärda.
      3. Konstruktivt: Som sagt. De som har de högsta posterna måste, om de inte själva kan, engagera alla goda krafter - inklusive Bloggaren och BOD - att vända utvecklingen.
      4. Upplyftande: Det är tillräckligt upplyftande att vi har världens bästa budskap att överbringa.

      Med vänlig hälsning

      LG

      Radera
  14. Anonym,

    -Och så finns de i vårt land som - uppträdande anonymt - deltar i debatter och ej har något annat att komma med än anspelningar på annans namn eller person.

    Då är de tillfreds.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det fortfarande det är mig Du är sur på, förstår jag inte hur Du menar. Jag har inte anspelat på någon annans namn eller person. (Utom i positiva avsikter ovan, om det är det Du menar)

      LG

      Radera