torsdag 26 februari 2015

Nominerad

Nu har ÄB blivit nominerad igen för sin förmåga att använda sociala medier. Det är roligt och hedrande för Svenska kyrkan, fattar jag. Hon har två medtävlare, brandchefen på Södertörns brandförbund, Lars-Göran Uddholm, som spelade en stor roll som räddningsledare i Västmanland i somras och så den digitala strategen för Feministiskt initiativ.

För oss är det väl ändå ärkebiskopen som gäller?
Hon har 10782 följare på twitter, som uppbyggs av max 140 tecken. "Hon hyllas även för sitt sätt att agera med media i allmänhet där hon ses som en viktig opinionsbildare och kommunikatör för Svenska kyrkan."

Nämnde jag att det är nätverket Sveriges kommunikatörer, som delar ut priset? Det sker den 26 mars.
Men jag har väl, i vart fall som hastigast, påpekat att vi i Sverige hålls med fler kommunikatörer än journalister? Och kommunikatörer kommunicerar kommunikation med varandra, sålunda.

Organisationer "där uppe" kommunicerar till oss där nere. Och vi betalar tacksamt för att få till oss de tillrättalagda sanningarna, det fattar jag. Tänk om Egon Erwin Kisch hade varit kommunikatör i stället för reporter? Då hade översten Redl, den spion som avslöjades, klarat sig. Bara för att illustrera vår utsatthet, menar jag.

Nu tänkte jag föredra juryns motivering:
"Genom ett ambitiöst användande av medier har Antje lyckats driva Svenska kyrkans frågor framåt."
Jag noterar att ingen skulle skrivit vad Gunnar eller Ruben gjort, inte heller Olof, Bertil, Gunnar (igen) tyckt. KG slog igenom. Gjorde Anders? Jag funderar över genusfrågan. Är det ett uttryck för vanvördnad att intimisera Svenska kyrkans ärkebiskop eller ett tecken på tillgivenhet? Och vem driver frågorna framåt - Antje eller kommunikatörerna?

Givet att jag tror att Antje lyckats driva Svenska kyrkans frågor framåt vore det av intresse att få besked om vilka dessa frågore är. Medge det.

Det kommer mera:
"Trots att Svenska kyrkan är en av Sveriges äldsta institutioner har det inte hindrat Antje från att använda sig av nya medier."
Nu är väl Kyrkan betydligt äldre än Sverige, men det kanske vi kan strunta i just nu men hur den tankefigur ser ut som menar att en organisations ålder avgör vad en person i vår tid kan använda sig av funderar jag över. Är det inte en väldigt märklig föreställningsvärld som avtecknar sig? Vem har kommunicerat ut denna föreställning om förbindelse mellan gammalt och förnyande?

"Hon har på ett kreativt sätt blivit Svenska kyrkans röst i samhällsdebatten." Det tror jag gärna. Med 140 tecken på twitter? Vad är det för slags samhällsdebatt? Ingen skugga över Antje. Skuggan vilar över samhällsdebatten.

Någonstans är jag kanske olycklig över lovorden. Vi lärde ju oss efter Almedalen kommunikatörers och reklamnissars sätt att dela ut i grunden meningslösa priser för att vi ska gå på det och någonstans hör jag en varnande viskning. Luk 6:26

En klok kyrkoledare sätter för egen del större pris på dem som säger emot än på dem som sjunger lovsånger.

Själv känner jag mig lurad någonstans och tänker att de kommunikatörer får pris som lurar mig mest. Digitala strateger - vad är de ute efter? Brandpersonal som får pris för vad? Att de släckt en omfattande skogsbrand eller för att de gjort något annat? För hur är det med juryns fina ord om Antje. Beskriver de ett faktiskt sakförhållande eller en medial myt, något vi ska gå på.

Jag vet inte. Och det är tillräckligt förödande.

29 kommentarer:

  1. Det är en besynnerlig värld där den som inte förmår uttrycka sig klart och redigt får eller nomineras till utmärkelser vad gäller kommunikation. Å andra sidan gäller detta inte bara Svenska kyrkan utan samhället i stort. I valrörelsen gick det bäst för Löfven om han uttryckte sig luddigt. På så sätt kan alla själv lägga in i orden vad de vill höra och känna sig nöjda med det. Problemet är bara att inget egentligen blir sagt och i värsta fall upptäcker man att det som sades betydde något helt annat än vad man själv trodde. Det är ju så som överheten vill att det ska vara men vi andra måste uppmärksamma och peka på detta missförhållande. Typ ”kejsaren är naken” och ”men det du säger betyder ju ingenting”.

    Twitter är också besynnerligt. Med tanke på det mycket begränsade formatet kunde man tänka sig att varje ord skulle vägas på guldvåg men icke… I stället pladdras det hej vilt ”i tomme”.

    SvaraRadera
  2. Det är väl en viss svaghet i nomineringen som påstår att man nått ut med ett budskap som vi skarphörande åhörare inte uppfattat?
    Nu följer jag i.o.f.s. inte Antje på Twitter, men visst skulle det gå att få ut budskapet på 140 tecken.
    Ef 1:2, Joh 3:16, 1 Joh 1:9, 1 Joh 3:20.
    Det blir inte så många tecken, en ett himla tydligt budskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter T. Missbruka inte h-ordet.
      / Magnus Olsson. Skuldbeläggare.

      Radera
    2. Det kan nog vara bra med lite skuldbeläggande ibland. Almenackor också!

      J

      Radera
    3. Magnus Olsson kan säkerligen finna synonymer på superlativer som passar.
      Skulle inte ett budskap om himlen kunna beskrivas som ett himla budskap?

      Radera
    4. Men min käre skuldbeläggare Magnus Olsson, nog är väl ändå "himla tydligt budskap" vad gäller bibelord som Joh. 3:16 ett ovanligt adekvat användande av ordet "himla"? Nån himla ordning får det väl ändå vara i en kyrka? Vi ska i varje fall inte ha nån djävla oordning. (Hoppas bloggaren finner d-ordet såväl adekvat som rättstavat).

      Radera
  3. Maja twittrar.

    Hon har varit här och hon har varit där. Hon talar om för världen när hon blir glad eller ledsen. Små klokheter blandas med retweetat lånegods. Jag tittar ofta in hos Maja på Twitter. Hon är så söt så, på profilbilden.

    Rickard från Rickomberga, som är en fena på marknadsföring, avgör:

    -Finns man inte på Nätet, existerar man inte. Nätet är vad religionen var för medeltidens människor, säger han. Du blir vad du vill. Mirakel sker. Nätet hör dina böner. Kommer Jesus igen, måste han gå via Nätet, för att någon skall orka bry sig.

    Jag är nog lite gammaldags, trots allt. Jag föredrar Maja IRL.

    Sen får Richard och hans konsultkompisar kommunicera vad de vill.


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  4. Ibland ska man nog vara väldigt glad över att någon inte "slår igenom"! Ingen nämnd!

    SvaraRadera
  5. Alla dessa priser är ett sätt för de ideologiskt likriktade att bekräfta varandra, ungefär som med medaljinflationen i Sovjet och Nordkorea. Fast nu är det inte staten utan olika intresseorganisationer som står bakom. Deras urval av kandidater bygger bara på känslor för vad som är rätt, inte någon kvantitativ utvärdering som i en idrottstävling.

    När det gäller intimiseringen med förnamn tror jag kyrkan får skylla sig själv (inte minst högkyrkligheten) om den tappar i status. Den har redan anträtt vägen genom benämningar som "biskop Bertil" och "fader Dag". Nätverket har nog bara läst, tagit intryck och tänkt att titeln bara är en identitetsmarkör. Är personens funktion redan känd kan den lika gärna slopas eftersom vi alla redan är "du" med varandra och titlar bara skapar onödig distans. Så tror jag att man tänkt.

    SvaraRadera
  6. Antjes twitter:

    https://twitter.com/biskopantje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske hade jag bara otur.

      Om man klickar på Antjes inlägg, dyker kommentarer upp. Det var värst vad hon får mothugg för "muslimkramande" och
      vänsteråsikter. Det kan ju i o f s röra sig om mer eller mindre professionella troll, men jag undrar om "Nya Svenska Kyrkan - Vänsterrörelsen" har så mycket mer framtid än Folkkyrkan och Nationalkyrkan?

      Kommunikatörspriset blir säkert välförtjänt plåster på såren, om hon får det.

      Argus

      Radera
    2. Jag kollade lite på inläggen och det är ju mest återtweet av nyheter och helgens bibeltexter. Inget övrigt som sticker ut speciellt, så priset torde vara motiverat främsta av att hon som biskop är på Twitter.

      Radera
  7. Bengt Olof, som är bekymrad över att Missionsprovinsen har så få medlemmar, borde vara ännu mer bekymrad här. Svenska kyrkans främsta ämbetsman har bara drygt 10 000 som följer henne på twitter! Det är 0,1 promille av befolkningen (som procentsats av annat slag är den tillåten för bilkörning).

    Det har verkligen gått utför med Svenska kyrkan sedan den upphörde att vara statskyrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10.000 followers kan gymnasister nå upp till, om dom framstår som trendiga.

      Radera
    2. Det var ju en gång en grupp som började twittra med den tidens teknik (mer än 140 tecken). De har retweetats i snart 2000 år av flera miljarder följare. Slå det den som kan.

      Radera
    3. Nja, jag får det nog till ca 0,1 procent av befolkningen, d.v.s. ca 1 promille. Inte i Blondinbella-klass precis, men ändå.

      F.ö. köpte jag häromdan en läsk med 0,003 procent fruktinnehåll. Det får jag till tre hundratusendelar, en närmast homeopatisk brygd. Försumbart fruktinnehåll m.a.o. Det finns nog en påtaglig risk att vår evangelisk-lutherska lära idag späs ut i motsvarande mån, och det är i så fall värre än ett lågt antal följare på Twitter.

      Radera
    4. Ja, naturligtvis! Jag gick vilse bland bråkdelarna. Lite skamligt för en gammal realare.

      Radera
    5. Helt ovidkommande, kanske idiotisk kommentar från min sida:

      Har inte präster som är "gamla realare" och naturvetare oftast mer att tillföra i predikan än de (kanske ) mindre allmänbildade?

      P

      Radera
  8. "Viktig kommunikatör för kyrkan!!!"
    Och ändå kunde hon inte redogöra för vem som betydde mest för kyrkan --
    Jesus eller Muhammed.

    "Präst från Skara stift"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket som kan gå snett vid tänkande.
      Allt för ofta är det allt.
      .
      Karl-Alfred

      Radera
  9. +Göran och de andra, som ironiserar över ärkebiskopens till synes få twittrare:

    Men, Göran, 10.000 personer är väl ett oändligt större antal än de är som följer missionsprovinsen på nätet, infinner sig vid dess mässor eller i övrigt betraktar sig som lojala den - är jag nu alltmer övertygad om efter alla misslyckade försök att få fram medlemsantalet - personellt ytterst begränsade provinsen?

    Dessutom är twitter inget som helst representativt verktyg för att dra de slutsatser, som Du gör.
    Men inget är naturligtvis så bra att det inte kan bli bättre. Så det fuinns ingen som helst anledning av vara spydig mot och ironisera över ärkebiskopen. Stöd och hjälp henne i stället för att ideligen kritisera vår älskade folkkyrkas främsta ledare!
    Är det en orimlig begäran från mig?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof, 'oändligt' mycket större är det knappast. I så fall skulle Missionsprovinsens medlemsantal vara noll. Jag har angett att vi är fler än 10 x 50 (vilket du tycks ha svårt att räkna ut hur många det är), hur många fler vet vi inte. Om du säger: "De är knappast fler än tusen", har jag ingen möjlighet att visa att du skulle ha fel.

      Nu upprepar jag för sista gången: Missionsprovinsen har inget centralt medlemsregister. Jag ber dig acceptera detta faktum. Vi är inte heller i detta avseende som de officiella stiften i Svenska kyrkan – vi för ingen central statistik. Eftersom vi inte har någon statligt insamlad kyrkoavgift, har vi inte heller något officiellt krav att ha det.

      Bengt Olof, om du fortsätter att tjata om detta kommer jag att betrakta dig som en som har svårt att fatta (som inte var med när den djupa tallriken uppfanns, som Carl Strandberg brukade säga).

      Radera
  10. Är det inte snart dags att inse att Antje faktiskt är ärkebiskop i Svenska kyrkan, trots att hon blivit utnämnd utan bloggarens tillstånd? Vad väntar ni er, alla gnällspikar? Att ÄB ska bli avsatt och att Herrens änglar ska hämta den nye, den utvalde, från Moheda och föra honom till Uppsala där han ska hålla räfst och rättarting och eliminera alla otrogna?

    Så kommer det knappast att bli! Det är dags att sluta med mobbningen - den leder ingen vart! Den slår istället tillbaka mot alla som mobbar! Försök att inse det!
    /Per Nilsson

    SvaraRadera
  11. +Göran,

    -Det är något märkligt med Din beskrivning ovan av förmodat medlemstal (10x50), alltså 500 och uppgiften att provionsen saknar centralt medlemsregister. Hemsidans text att man blir medlem genom att ansluta sig till någon av era församlingar i ert icke-territoriella stift och sedan regelbundet få textutskick måste ju baseras på datalagrade fakta. Hur skall ni annars kunna veta vilka som skall vara mottagare?

    Räknar ni kanske den som medlem vilken bara en söndag infinner sig i kyrkbänken, är det lika underligt: blir man medlem så lättvindigt?

    Sedan tillbaka till siffran 500, dvs 10x50, vilken jag på goda grunder ställer mig ytterst tveksam till, att döma av det pussel man kan lägga efter olika texter och bilder.

    En forskninmg, som gjorts av en Umeåforskare, ger tyvärr inget besked om medlemsantalet, men att detta är litet, kan kosntateras utan tvekan.

    Det vore därför bra, om inte minst Du ville lätta mer på förlåten och - för att varken jag eller andra skall tvingas röra oss på osäker mark - ge bloggläsarna realistiska medlemssiffror; de behöver ju inte vara alldeles exakta men ungefärliga.

    Intill detta sker, eller att fakta kommit efter annan research siom nu pågår, upprepar jag därför min stora skepsis inför påståendet att provinsen i Sverige förmår mobilisera femhundra personer. Jag är alltså skeptisk men givetvis inte säker.
    Osäkerheten har Du, bäste +Göran. bidraget till genom oviljan att lägga alla provinskort vad gäller medlemsstatistik på bordet. Och visst måste Du hålla med om att antalet tillhöriga i Svenska kyrkan är "oändligt" mycket större?

    Goda hälsningar

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kunde vara av akademiskt intresse att jämföra ryggraden i SvK (enl. uppgift de förtroendevalda) och i Mpr (enligt annan uppgift gudstjänstfirarna).
      De förtroendevalda torde vara betydligt förre än upplagan för kyrkans tidning (27100) ety SvK har ett betydande antal anställda.
      Här visade sig min förmodan vara fel då årsredovisningen för 2013 gav vid hhhanden att det fanns 35000 förtroendevalda.
      Man kan ju undra om några individer sitter på fler än en stol?

      Med 500 gudstjänstfirare i Mpr är ryggraden i SvK alltså 70 gånger större.En siffra som knappast kan beskrivas som oändligt stor.
      Sedan kan man ju undra hur väl ryggraden bär Jesu ok, vars börda är lätt.
      Men ett ok är det ändock och bördan behöver bäras.

      Radera
  12. BOD,

    Vad är ditt problem re missionsprovinsen?
    Dess ringa antal- på vilket sätt är det ngt problem för SVeK och dess politruker? Tror Du att rättoch fel har med majoritetstyckande att göra?

    Varför bekymra dig för mpr om mängden har betydelse när ditt eget intresse för dess lära är noll? Är antalet av betydelse så kanske Du borde bekymra dig för RKK och dess digra medlemskader.

    Sedan medlemsregister överhuvudtaget. SVeK och dess 60% anslutning. Hur många blir kvar om du räknar bort "förtroendevalda" -alla dessa under 18 år som ännu knappast tagit egen ställning och andra som "kreativt" bokförts som medlemmar?

    Bekymra Dig Du för SVeK så kan ju vi andra bekymra oss över det väsentliga som tydligen inte intresserar Dig -t ex frågan om vi skall fortsätta stödja en kyrka som allt längre går ner sig i heresins träsk och som dessutom vägra att lyssna på varningsropen utan i stället på alla sätt applåderar varje kkritisk röst som tystnar.

    Mpr är enligt mig värd att stödja något jag ibland gör även om jag inte är medlem. Jag känner dock ett antal medlemmar och jag kan garantera att de inte är "kreativt" registrerade.

    //HH

    SvaraRadera
  13. Peter T och HH,

    -Siffran 500 (gudstjänstfirande) är inte verifierad, finns inte nämnd i den forskning som jag relaterade till. Uppgiften är +Görans och baserad på - såvitt jag förstår - ett höftat genomsnittstal på att 10 församlingar vardera har 50 medlemmar.

    Jag tror personligen inte på den siffran men är den förste att erkänna felet, om den kan vederläggas. Men jag fröstår att saken är känslig, säkerligen beroende på att provinsen inte vill framstå som den lilla grupp den sannolikt är. Men en sann anhängare av öppenhet kan inte gäöra annat än att skaka på huvudet åt att provinsen lägger locket på.

    HH får naturlgitvis stödja vilken kyrka han vill. Men förtroendevalda står han dock inte bakom, då han på nytt - de är obligatoriska hatobjekt i hans följetonger på denna blogg - utgjuter sig över dem.

    Men folkets valda företrädare i folkkyrkan - dess organisatoriska ryggrad som står för ekonomisk kompetens och ekonomiskt omdöme i de hårdare tider som skilsmässan från staten har orsakat - står nog pall för denna myggas ilskna attacker mot den stabila och starka elefanten.

    Men det har sina poänger att notera åt vilket håll HH vänder sin ärtbössa. Det är mot kyrkans egna soldater, inte mot fienden.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  14. BOD,
    Inga svar på frågor bara nya utgjutelser och tomma löften.

    Svara nu vad i all världen Du bekymrar dig för mpr. Du delar ju inget av deras tro- den tro som falskeligen-notera -falskeligen- SVeK påstår sig dela.

    Din tro är den enkla majoriteten har rätt- det kommer du att tro så länge majoriteten låter dig leka pamp och du får känna dig "förtroendevald" .

    Detta trots att du på ett bananskal hamnade i POSK- en grupp Du tidigare enbart motarbetat och jag misstänker att dina ideér och POSK´s inte har mycket gemensamt. Åtminstone inte det ursprungliga POSK´s.

    Där är det väl som inom SVeK- inte mycket kvar av det ursprungliga. En evangelisk Luthersk kyrka som inte skulle släppa in en Luther, ingen G.A. Danell, ingen Giertz elller Gärtner och som inte vet om det är Jesus eller Muhammed de skall vända sig till även om de ännu rabblar trosbekännelsen. Läser den förvisso men lär samtidigt -NB -lär att trosbekännelsen inte är föremål för tro (medveten strategi för att behålla medlemmar inte att värva och behålla kristna. I pralktiken förnekar de varje sats i denna trosbekännelse.

    Men du ser och förstår inget annat än att medlemsraset är ett problem om SVeK skall kunna behålla och arvodera sina drygt 35000 "förtroendevalda" varav sannerligen inte alla har försumbara arvoden som Du låtit påskina tidigare.

    //HH

    SvaraRadera
  15. BOD
    Du talar om hybris bl.a. Välan vad är din egen beskrivning citat:

    "Men folkets valda företrädare i folkkyrkan - dess organisatoriska ryggrad som står för ekonomisk kompetens och ekonomiskt omdöme i de hårdare tider som skilsmässan från staten har orsakat - står nog pall för denna myggas ilskna attacker mot den stabila och starka elefanten.

    Men det har sina poänger att notera åt vilket håll HH vänder sin ärtbössa. Det är mot kyrkans egna soldater, inte mot fienden."

    Räknar Du alltså dig själv och andra politruker som kyrkans egna soldater, soldater där åtskilliga deklarerat att de inte sitter i sin position för att de är kristna utan för att se till att kyrkan är samhällstillvänd?

    Ja, jag vet att jag inte citerar exakt som de sagt- det går inte eftersom de är många men andemeningen är klar. Kyrkan som ett redskap för staten utan att staten behöver ta något ansvar och att den dessutom försörjer ett stort antal av dem poängteras inte speciellt men ses naturligtvis inte som någon nackdel.

    I dagsläget går det ungefär tio "förtroendevalda" på varje präst - det är sannerligen ingen liten siffra och av dessa är det många som alltså ser som sin uppgift att se till att kyrkan inte oroar staten genom påpekandet att det finns tillfällen då en kristen måste beakta att hans lydnad mot Guds ord går före statens deklarationner.

    Vidare skall vi inte glömma att det finns många som enbart ser sina insatser inom SVeK som en väg till befordran och att komma i åtnjutande av mera framträdande platser - och mera lönande inom kommun,Landsting och förhoppningsvis riksdag och regering.

    Du vägrar att ta till dig detta - stupiditet-naivitet eller bara oärlighet- svaret på detta i ditt fall vet förvisso bara Du men för att använda din egen bristande logik och debatteknik att eftersom du inte svarar på eller kommenterar det vi kritiska mot SVeK och hur de förvaltar arvet från Luther ,ja Kristi Kyrka på jorden rent allmänt att orsaken till detta är oärlighet från din sida.

    Nåja, hur går det nu för att tala om något annat- Kommer domkapitlet att fortsatt framhärda i att avkraga Ragnar Block ? Tycker Du att det är är den önskvärda utvecklingen? Har Du ens läst Ragnar Blocks kommentarer och försökt sätta dig in i vad han skriver? Är det du som i din jakt på mpr ligger bakom angiveriet och yrkandet / hotet om avkragning av pensionären Ragnar Block? Har Du kontrollerat -eller är det för dig ointressant om en som själv kallade sig häxa och höll kurser i för all del- "vit magi. "(Skall väl vara bättre än "svart magi" avkragades eller inte. Om du gjort detta varför inte sedan kontrollera vad som hände med hennes make- också präst inom SVeK och behjälplig henne med dessa kurser.

    Därefter kan du fundera över vad som är det viktiga-ekonomisk ryggrad (?) Det eller att Guds ord rätt predikas och sakramenten rätt förvaltas . Din tilltro till Guds förmåga är nog liten om Du tror att det går att köpslå där.

    Ett tips för att minska den ekonomiska bördan kan ju vara att minska antalet "förtroendevalda" och kostnaden för dessa.

    //HH


    //HH

    SvaraRadera