tisdag 10 februari 2015

Sicken fubbik

Det malmöitiskt lätt distanserade uttrycktes fordomdags med den pregnanta formuleringen "sicken fubbik" (på malmöitiska) och så var saken klar. Han fick vara så konstig som han var, mannen i den uppseendeväckande överrocken eller vad det nu kunde vara. Men han fick i alla meningar vara. Det påverkade inte.

Pegidademonstrationen samlade åtta, hette det i Sydsvenskan. Åtta som kom innanför avspärrningarna. Och så var det kanske totalt, sas det ett trettiotal som demonstrerade. Några sjöng psalmer - var det psalmer mot rasism? - och de flesta ropade så högt att galleristen Henrik Rönnquist inte kunde göra sig hörd. Bilderna visade motdemonstranter, bland dem uppenbarligen också muslimer. Om detta är inget att säga. Intresset ljuger inte. Men vi fick inte höra argumenten att det pågår en islamisering att protestera mot. Vi fick alltså inte veta. Vi fattade att Pegidademonstranterna var få men det säger ingenting om deras argument. Och en bestående oklarhet gäller förstås om protester mot islam ska ses som rasism. Kopplingen tycks inte självklar, men är naturligtvis möjlig.

Jag kommer på mig själv med att ogilla alla som tystar. Dingdongande, psalmsjungande och slagord lika. Ta upp argument och pulverisera de argument som inte håller, det är det öppna samhällets metod. Det är en metod där en fubbik kallas fubbik.

Vad är islamisering? Är det Hugo som kom hem från förskolan och med invandrarintonation på svenskan meddelade "fläskkött inte bra"? Och skulle lösningen då vara att som skolbespisningstakten någon gång för 30-40 år sedan se till att det muslimska barnet fick äta köttgryta och sedan sa: "Det var fläskkött, det var väl inte så farligt?". Ungen spydde rakt ut. Klokt barn.

Är det islamisering när Irland har en blasfemilag, som kan innebära att Charlie Hebdos senaste nummer med Muhammedbild är ett lagbrott. "Solklart brott mot lagen" säger Irlands Islamiska utbildnings- och kulturcentrum. Islamisering? Lagen kom till efter Jyllands-Postens karikatyrer för att, sägs det, inte Irlands affärer i arabvärlden ska skadas. Men då är det väl mer pennningbegär än islamisering vi bevittnar?

Det vore inte ointressant att få höra vilken islamisering Pegida-folket i Malmö ser. Såg de många muslimer bland motdemonstranterna och stärkte eller försvagade detta deras mening? Kollade de mediebevakningen och såg att de som intervjuades var motdemonstranter, inte de som hade ett ärende? Vilken slutsats drog de av det? Att de kyrkliga hotats, noterades. Kände Pegida-demonstranterna att dessa hot var deras verk - eller någon annans? Och vad tänker de idag, att åtta vågade sig in i fållan men att andra inte kom in eller vågade sig in när de såg 5000 motdemonstranter. Kan själva antalet verka tystande? Är det i så fall en framgång?

Naturligtvis kan en del ärrade kämpar notera att det är ett meningslöst tilltag att välja demonstrationen som form om man inte är tillräckligt många. Så vilken form väljer demonstranterna nu, om de drivs av en övertygelse?

Nu blev det inga arbetsplatsolyckor och det var väl så kylslaget att prästskjortor och diakonskjortor inte syntes under halsdukar och knäppta jackor. Men hur mycket arbetstid fick präster och diakoner räkna? Eller var deltagande, kyrkoherdens instruktioner till trots, ett frivilligengagemang?

Nå, så har 5000 en måndagskväll visat sig vara goda och solidariska, det är lätt att förstå. Finns det nu någon beredskap i Malmö att ta itu med egenrättfärdigheten som problem? En själavårdsfråga! Och hur många var i gudstjänsten i S:t Petri? En nyfikenhetsfråga!

21 kommentarer:

  1. Jag läste på en ortodox sida att några personer under gudstjänsten i S:t Petri gått fram och bett om förböner för namngivna kristna och präster i Mellanöstern som på sista tiden brutalt mördats bara för att de var kristna. Inget om denna demonstration i Kyrkans Tidning eller andra media. Inte ens huruvida någon ansåg det vara brott mot kyrkofriden.

    SvaraRadera
  2. "Vi har drukket bajere indtil klokken 24, så vi har ikke tjekket nyheder. Vi kom til Malmø, men vi observerede kun. Det var også umuligt at komme ind til selve demoen alligevel. Det var interessant. Politiet lod moddemonstranterne lave en kæmpe ring rundt om om den lillebitte demo. Det må ha’ været meget intimiderende, at stå inde i midten, hvor der blev kastet både romerlys og kanonslag ind. Der var også kun 25 meter ind. Selvom vi stod i første række kunne vi ikke se demoen ordentligt bortset fra nogle svenske flag. Det var ikke som at være til en dansk demo. Dagens højdepunkt var da en lækker blondine på cirka tyve spurgte om vi var kommunister. Jeg sagde ‘nej, vi er danskere’. Det syntes hun var cool. Andre henvendte sig også positivt, da de hørte vi talte dansk. X var bitter over han ikke tog sit danskhedsudstyr med. Jeg fiser til det mere højreorienterede Ungarn, når det bliver morgen."
    Robert Redeker, Le Point 10 januari 2015

    La ilaha illallah och Allah kommer att straffa alla svenskar som inte bekänner sig till Riksimamen Tjackan, Klein och Bruntes rätta proklamerade skittro och inte är med i Svenska islam!

    Svenska kyrkan kommer inte att få en enda svensk medlem kvar. Lämnar inte Riksimamen kyrkan med omedelbar verkan kommer svenskarna att kräva alla miljarder tillbaka som de äger i Svenska kyrkan.

    SvaraRadera
  3. Är gudstjänststatistiken för enskilda gudstjänster en allmänt tillgänglig handling i SvK?
    Då skulle någon intresserad enkelt kunna ta reda på antalet.

    Tystandet eller tystnad som princip mot meningsmotståndare, var känner jag igen det ifrån......totalitärismen var den än befinner sig. Lukashenkas Vitryssland, McCarthys U.S.A., men kanske även i viss mån i SvK.

    SvaraRadera
  4. "... andra inte kom in eller vågade sig in när de såg 5000 motdemonstranter. Kan själva antalet verka tystande? Är det i så fall en framgång?" Beror på vilket håll man ser ifrån. Under de senaste åren har sverigedemokraterna växt fort TROTS alla motdemonstrationer, hån och hot. Och den processen lär fortsätta. Anti-sd-människor har gnällt över att allt de gör verkar vara fel, sd växer ändå. Svaret på det är väl att "sluta gör något om det bara blir fel och ni inte kan komma på något som är rätt". Om den där historien i Malmö är en framgång för de strömningar som sd företräder vet jag inte, men de lär på sikt inte skadas av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beträffande SD gäller, att de i "den enda frågan" uppmärksammar något som är övertydligt. "Elefanten i rummet", som ingen låtsas om att han ser, och ingen utom suicidala talar om.

      SD har redan haft monumental framgång. Medietystnaden är bruten, och de politiska initiativen i migrationsfrågan haglar. Detta är förmodligen bara början. Blir behandlingen av migrations- och den tillhörande välfärdsfrågan alltför grund, kommer SD att växa ytterligare, eftersom de i just denna "enda" fråga har så gruveligt rätt och hela den offentliga diskursen så gruveligt och förljuget fel.

      Tino Sanandaij kommer om något år ut med en väl underbyggd undersökning av invandringens kostnader. Kanske blir denna vidräkning med den svenska linjen så magstark, att därefter varken SD har någon nisch eller dagens sanningar blir gångbara.

      Som vanligt har SvK förhastat sin satsning i godhetsbranschen och lär bli sittande med dumstruten, när vinden vänder.

      Radera
  5. Ja, det finns en del svärmeri inför islam inom svenska kyrkan. Bland vissa tycks det som det finns en föreställning om att muslimer är mycket bättre på att vara religiösa än kristna och att detta är något som är värt att ta efter. Sedan finns det också en föreställning om att muslimerna vill att svenska kyrkan skall föra deras talan. Detta är föreställningar som jag tycker mig ha uppfattat. Varifrån de kommer och hur de fått fotfäste vet jag dock inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett arv från statskyrkotiden? SvK som hela folkets kyrka. När vi numera har ett nytt folk, anser man sig föra dettas talan.

      Kyrkfolket är ålderstiget och tar snart slut. Att satsa på framtiden, blir att satsa på att bli en paraplyorganisation för religion, livsåskådning och goda åsikter.

      Hoppsan, det kanske bara är anpassning till marknaden i stället?


      P

      Radera
    2. Det är i högsta grad att föra det gamla folkets talan att protestera mot tyska nazisters försök att bilda avknoppningar på svensk mark. Detta accepterades absolut inte för 70 år sedan. Visst ska Svk vara hela folkets kyrka. Det betyder att hela folket ska föras in i den kristna tron. Men med tvång går det givetvis inte. Man måste hålla ihop över religionsgränserna mot djävulens läror, som är¨europeisk nazism och extrem islamism (al Qaida och dess avknoppningar, IS och Bokom Haram, för att nämna några).

      Radera
  6. Särskilt intressant apropå europeisk islam, blir stödet för IS. I MÖ tycks man inte särskilt begeistrade för kalifatet. Annat är det i Europa. Här tycks unga muslimer i allt större omfattning drömma om den väpnade kampen mot orättvisor, hedningar och demokrati.

    "..only 3 percent of Egyptians, 5 percent of Saudis, and under 1 percent of Lebanese “expressed a positive opinion of the IS.” On the other hand, 7 percent of U.K. respondents had a favorable view of the group, as did 16 percent of French polled—with 27 percent of French citizens between 18-24 responding favorably."

    http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/10/16/islamic-state-arab-nations-britain-support_n_5995548.html


    J

    SvaraRadera
  7. Flyktingströmmarna till Europa och Sverige lär fortsätta. Och vi är enligt internationella och europeiska överenskommelser skyldiga att ta emot dem. Om inte annat så av humanitära skäl. Men kvoterna borde självklart delas lika mellan de europeiska staterna. Sverige och Tyskland tar förhållandevis mot de flesta, och borde få EU finansiering för utlagda kostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett Tyskland eller Sverige, som begärde ersättning från Grekland, Italien, Frankrike, eller rent av Danmark, skulle mötas av ett hånflin...

      Radera
    2. Egentligen lär vi bara vara förpliktigade att ta emot 3.600 kvotflyktingar per år. Resten blir en fråga om tolkning, vilja och möjligheter. Vilja och möjligheter tycks inte vara så stora på de flesta håll. Finländarna vill inte förstöra sin samhällsmodell exempelvis.

      Under alla omständigheter är det för sent, om någon nu vill beklaga det svenskas exit ur världshistorien. Sverige som unikt homogen nation med hög tillit, välfärd och konsensus går snabbt mot sitt slut.

      Kvar blir en bit land, en marknad, en provins i EU med tillfälliga gäster utan alltför mycken samsyn.

      Bäst så?

      Docenten, statsvetaren, f d chefredaktören för bl a DN, Hans Bergström i Neo:

      http://magasinetneo.se/artiklar/ska-sverige-finnas/


      Argus

      Radera
    3. Enligt vår förre statsminister är det ytterst osäkert om Sverige "ska finnas"?!
      Antony

      Radera
  8. Vill bara dela med mig av något jag just läste. Även om det inte direkt hör till ämnet för dagen rör det teman som bloggaren ofta återkommer till, med rätta.
    I Pierre Miquels Histoire de la France skriver författaren om hur i tiden före franska revolutionen kyrkan var i kris. Biskopar var inte intresserade av tron och människor sökte på andra ställen. Slutsatsen blir:

    "La crise de la foi rendait insupportables les privileges de lÉglise."

    Alltså, en kyrka som inte håller sig till sin tro och inte hjälper människor till tro, varför ska man betala för den? Tanken att söka det för en allt mer avkristnad befolkning acceptabla leder endast till katastrof.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historien går igen. 1789 kommer inte åter. Inte 1918 heller.

      Läs Houellebecq! Soumission, fr. Submission, eng, finns utgivna. 'Underkastelse' kommer till hösten på svenska. Alls inte otänkbar utveckling, menar jag.

      Lars Jensen

      Radera
    2. Nej, inte heller något årtal hörande till muslimska stater med vapenmankt i Europa. De problem kyrkan har är dess egna och till viss rörande till sekularism o dyl. Idéen med islam som problem kommer fr a från sekulära högerkrafter. Visst ska vi glädja oss åt det tillfälle när en muslim hittar frälsaren Jesus, men bland de får som ännu hittats av herden är de muslimska vanligen lättare att ha att göra med än ateisterna.

      Radera
  9. Kittlar det att gulla med tyska nassar? Det har ju gått 70 år sedan alla kunde se att de var farliga. Först kritiserar bloggpappan motdemonstranterna för att de gör reklam för de lilla nazi-klicken och att de borde tigas ihjäl i stället. Nu klagar bloggpappan på att de inte hördes på grund av alla motdemonstranterna. Nyfiken?

    För att avslutningsvis implodera i egenrättfärdighet, med den ironiska kommentaren att 5000 har visat sig goda och solidariska. Att det bland så många människor kan finnas en och annan med orena motiv är inte skäl nog att döma en enda rättfärdig.

    Vill vi ha regelärtta gatustrider med knivar och kanske ännu skarpare vapen på Malmö gator mellan nazister och jihadister? Det är vad de, som varnar för "isalmiseringen" vill. Självklart ska vi inte ha någon "islamisering" av vårt Sverige, men vill vi hellre ha den nazifiering som initativtagarna till pegida önskar?

    Vill vi bevara sanna kristendom, måste de sant kristna, vara smartare än att låta sig utnyttjas som nyttiga idioter i den bruna pestens tjänst. Dra inte vår kristna tro i smutsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Etiketteringsraseriet med förebilder i Moskva löper på.

      Den som ifrågasätter eller inte visar stöd för Partiets/Folkets/Det Godas linje, är fascist. Det var så under realsocialismen. Det är så under Putin.
      Av vänsterns världsbild påverkade använder i Europa fortfarande språkbruket.

      Logiken är enkel:

      Är du en nyttig idiot eller stöder oss, är du god och klok.
      Upplevs du som mot oss, är du fascist.

      Inte då att undra på, att antalet av vänstern utpekade fascister tycks öka explosionsartat.
      Förmodligen är samma mekanismer i farten som utlöste utpekande av häxor en gång i tiden.

      Den mänskliga naturen tycks förvånansvärt lik över tid. Oförmågan att lära av historien likaså.

      Att några större strider skulle ske på Malmös gator med anledning av migrationen, har jag svårt att se. Allt anpassar sig relativt lugnt. Judar försvinner. Oklart hur. Politisk ledning anpassar sig till sina väljare. Arrangemang med israeliskt deltagande blir omöjliga. Svennar flyttar lugnt och stillsamt till kranskommunerna. En nysvensk verklighet tar form i skolor och kommunal service.

      Lugnt och stillsamt, alltså.



      Radera
    2. "Judar försvinner. Oklart hur."

      Om kriget hade pågått ett år till, hade alla dödslägren varit jämnade med marken. Ingen hade vetat att vare sig lägren eller judarna har funnits. Det var nazisternas plan. Snart finns inga med personlig minnen från den tiden kvar,. Så nu är förnekandet igång igen. Nu låtsas nassarna vara för judarna och mot muslimerna. Det är de säkert också. De är mot allt alla med orientlisk anknytning. Även den oförfalskade kristendomen.. Så konstruerades den "judefria kristendomen", "Deutche Christen" av köpta teologer i Tredje riket.

      Du är själv lika duktig på att etikettera: Partiet, Moskva, Putin..

      Remember

      Radera
    3. Marine Le Pen omfamnar den franska judenheten. Den blir, om taktiken lyckas, partiets alibi i demokratiskt hänseende.

      Sedan undrar jag, hur 8.08 kan påstå att allt går lugnt och stillsamt till i Malmö?

      Kolla Sydsvenskan! Skjutningar, sprängningar, organiserad brottslighet, judetrakasserier en masse.

      OK, inte raskravaller. Än. Men 'gängkriminalitet', ett nyord för klankriminalitet. Ambulanspersonal begär skottsäkra västar och "insatsfordon". Knivskärningar och skottskador börjar bli ytterst vanliga, liksom att ambulanser och brandbilar möts med stenkastning. Enligt facket måste man numera anställa ambulanssjukvårdare som inte orkar lyfta en bår. Få vill ta risker i miljonprogrammets förorter. Skolornas problem är omvittnade sedan länge.

      Och prästerna? De bor väl på Limhamn och i Lomma och på Näset allihop? Där kan man kosta på sig att vara god och kärleksfull?

      Imagine

      Radera