fredag 24 april 2015

En fin och ödmjuk biskop

Lakers! Jag var under förmiddagen lugn och samlad. Detta är S:t Georgsdagen, då kan inget gå Lakers emot, tänkte jag. Det är beprövad scoutoptimism och en "alltid redo"-hållning. Jag skrudade mig i Lakers-halsduken. Ni vet hur det gick. 3-2 och då var klockan 22.05 eller så. Jag vet, trots ett antal starka pilsner i kroppen, pilsner som mest, tror jag, förstärkte resultatet. Pilsner motverkar njursten också, har jag hört. Och njurstenar kan vara stora som ishockeypuckar.

Nu från Vida arena till Östrabo i samma stad.

Kritiska frågor om Modéus II är vi emot. Om några sådana frågor ändå måste ställas, behövs inledningsvis en otvetydig deklaration att Modéus II är en fin och ödmjuk biskop och värd all respekt. Så till exempel vill Modéus II "redan" öppna upp för samtal. Nu är det andra tider än när biskop före detta Johansson var biskop. Han vill tydligen inte alls veta vad folket i stiftet tänkte om framtiden.

I ett pressmeddelande får vi veta att Modéus II vill ta del av "så många berättelser som möjligt". Han ska resa runt i stiftet och prata med folk. Det är säkert bra. Så tänker vi alla. Men det tar mycket tid.

Modéus II ska träffa alla komministrarna har jag förstått under ett par timmar och lyssna på vad dessa har att säga. Jag är, som bekant, klen i matte men det torde bli en minut per komminister om alla ska komma till tals vid detta möte. Och då har nog inte biskopen fått tid att säga något. 180 komministrar, 3½ timme, någon liten paus tar trots allt 20 minuter med så mycket folk hur kort den än blir och så tar det säg 15 sekunder innan var och en fått mikrofon och kommit i ordning. Från effektiv talartid räknar vi alltså bort 45 minuter och pausen därtill, dvs 65 minuter. Återstår effektiv talartid 145 minuter, alltså inte ens en minut per anförande. 52 sekunder. Men det är lång tid i sista periodens sista tickande tid i hockey då mycket kan hända, så vi klagar inte. Men psalmsång hinns inte med.

Nu är det också medlemmarna, de kyrkotillhöriga, som får höra av sig. Andra också?
Det lilla problemet att brev till en biskop nog ska räknas som offentlig handling och kunna läsas av alerta journalister, tas inte upp. Caroline Krook ställdes inför det problemet - och inför rätta. Ska Modéus II hamna på kåken för brott mot offentlighetsprincipen, en grundbult i vår demokrati?

Nu är det ett fint initiativ av Modéus II, det ska upprepas. Ödmjukt säger han: "Det är viktigt för en ny biskop att lyssna in och lära känna sitt stift, för att kunna göra kloka prioriteringar och sedan påbörja ett relevant målarbete."
Sedan?
Har inte tidigare biskopar ägnat sig åt sådant - och kontraktsprostarna och kyrkoherdarna och komministrarna och diakonerna för att inta tala om församlingspedagoger, kyrkomusiker och kyrkvaktmästare samt de förtroendevalda? Har en ny era inträtt i stiftet med Modéus II - ungefär som när eran Thidevall startade?

Är det inte lite intressant att Modéus II inte ägnar sina första månader åt att pumpa de närmaste på info - biskop före detta Johansson har väl en del att förtälja, domprosten Pettersson också för att nu inte tala om det tätbefolkade stiftskansliet.
Själv borde han väl veta en hel del efter att ha haft ett doktorandstipendium som skulle inrymma församlingsutvecklingsarbete och i Till tro-arbetet, stiftets stora satsning, har han varit med. Böcker har han skrivit. Vad är det han inte vet på egen hand - och var det för att han uppfattades vara sakkunnig på församlingsutveckling som han valdes?
Överallt omges biskopen dessutom av experter och i en vidare krets finns hans kontraktsprostar, som torde kunna bära fram relevant information från det så kallade kyrkgolvet. Eller fungerar inte detta? Till vad har vi då ett stiftskansli kring biskopen?

Jag vet en fd kontraktsprost som målmedvetet höll biskopen informerad också med sådan information han inte ville höra, t ex om hur biskopen uppfattades i stiftet. Biskopen blev arg och började försvara sig. Den helgade kontraktsprosten såg vänligt på honom och sa: "Jag uppfattar det vara min skyldighet att säga till dig vad dina präster säger om dig." Biskopen lugnade sig, tackade och tänkte efter. Finns inte sådana kontraktsprostar längre?
Har de inte i befälsställning fullgjort sin militärtjänstgöring och vet sina plikter mot högre befäl?
Har de inte skolats i att bedöma förbandens stridsvärde och se till att brigadchefen får den?
Jag bara undrar.

Så undrar jag hur mycket Modéus II ska få tid att hantera en mängd meningar som skickas till honom. De vardagliga plikterna brukar stjäla det mesta av tiden som finns för en biskop. Han ska ju hinna be och meditera också och fördjupa sig men alltså också sköta den mer vardagliga vardagen.
Biskopar som undviker dessa tidsödande plikter, blir inte populära.
Jag menar, att ägna sig åt Prideparad tar också tjänstetid.
Det är väl därför den väsentliga förnyelsen sällan kommer genom biskopar. Snarare genom komministrar.

Själv ska jag kanske skriva brev till biskopen om jag bestämmer mig för att en journalist kan få läsa det och skriva om det. Annars får jag nöja mig med att ha skrivit boken Inget för någon. Biskop före detta Johansson läste inte denna bloggsida, annars sägs här en del. Modéus II hinner väl inte heller. Anders Wejryd slutade läsa bloggen, ungefär som rökare slutar röka. Dvs ofta.

Jag återvänder till mina brigadchefer. De hade full koll på sin stab. sina bataljonschefer och sina kompanichefer. De fick rapporter av sina officerare, skriftliga och muntliga. De såg till att träffa soldater som hamnat i svårigheter men i stort skulle hierarkin fungera stödjande för alla. De frågade aldrig efter brev med synpunkter. De fick dem ändå om förbandet fungerade.

Den begåvade pastor M satte mig på ett spår om gudstjänstgemenskap i en folkkyrka. Church of England har ett system där kyrkan är öppen för alla - minns Morden i Midsomer där det finns mycket kyrklighet med - men rösträtt och ansvarstagande är något som gudstjänstfirarna måste ta hand om. Detta exermpel har inte Modéus II med i sin avhandling. Det är en variant att i Borgågemenskapen begrunda innan ett helt nytt system införs. Men själva det faktum att Modéus II söker ett kompletterande styrsystem i Svenska kyrkan kan formuleras enkelt. Han söker ett sätt att ta tillbaka Svenska kyrkan från de partipolitiskt selekterade kyrkopolitikerna.Han kunde kanske då ha gett ett jämförelsematerial. Från Tyskland, de nordiska länderna eller USA?
Opponenten fick ännu ett tips.
13 maj 13.15 C 116 LUX, Helgonavägen 3 i Lund.

15 kommentarer:

  1. Om nu biskopen vill bygga tro och församling i stiftet så kankse det är en bra idé att ta en rejäl långfika med samtal hemma hos projektledaren för det nu magasinerade "Till Tro"-projektet?

    Nu när församlingsstorlekarna växer så kan man återigen låta små "distriktsråd" uppstå som kan väljas ur ett tvärsnitt av gudstjänstbesökarna för att bli lokala projektgrupper för Till Tro.

    Jag var med i ett liknande distriktsråd med syfte att utveckla gudstjänstlivet i början på 90-talet. Kyrkorådet hade vett att hålla tassarna borta, för de ville församlingens bästa.
    Det hela förutsätter dock en präst som värdesätter lekmännens bidrag och en någorlunda gemensam syn på vad som är "god teologi".

    SvaraRadera
  2. Det är något speciellt med hur smålänningar får avkastning på sina investeringar. För många miljoner fick de ett SM-guld och för några miljoner får de en (med största sannolikhet) disputerad stiftchef!
    Antony

    SvaraRadera
  3. I hastigheten läste jag "selekterade" som sekter. Vilket i sig inte är en felaktig beskrivning av partierna och politiskt färgade "fria" grupperingarna i kyrkan. De är sekter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske en fördel att läsa på definitionen av sekt innan man dömer ut demokratiska föreningar!

      Radera
    2. Håller med LeoH, när jag läste om sekter i religionspsykologin kände jag igen det mesta från min tid i Socialdemokraterna. Däremot nästan ingenting från vare sig de frikyrko- eller kyrkosammanhang jag varit med i.

      Radera
  4. Om de vore sekter skulle de driva sina program oavsett alla andra. De gör de tyvärr (?) inte. Vilka/en kyrklig/a gruppering/ar driver sina frågor helt oberoende av alla andra?

    SvaraRadera
  5. Antony - inför vår Herre är vi alla smålänningar. Klen tröst för Västerbottens AIK:are kanske, men något att tänka på för oss allesammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren var intressant - hur är vi alla smålänningar?
      Antony

      Radera
  6. Det kanske inte riktigt stämmer att de flesta valgrupperingarna i Kyrkomötet är sekter.
    Att de däremot vill driva SvK teologiskt på en sekteristisk väg visavi de flesta andra kyrkor är dock uppenbart.
    Kanhända självgoda, men inte sekteristiska i den mening att de (ännu?) vill hålla sig för goda för att umgås med andra.

    Lars Gårdfeldt fick dock komma till tals i Västnytt i somras med sådana tendenser, d.v.s. att inte samtal med Lutherska kyrkor som tycker annorlunda och framförallt inte bjuda in deras biskopar till Sverige.

    Man undrar ju vilka kyrkor SvKs biskopar fick besöka om samma åsiktsraster lades även på dem?

    Hoppsan, nu spann jag vidare på en kommentar som inte hade med bloggtexten att göra primärt. Ber om ursäkt för det.

    Kort sagt, våga lyssna på den som tycker annorlunda. Lyssan mer på de som vill komma Till tro, och vidare.

    SvaraRadera
  7. Säg mig vilken disputation som senast har fått så mycket förhandsreklam?! Det måste ju vara något alldeles speciellt. Om Dag Sandahl gör sig besväret att ta sig dig får väl ändå författaren vara ganska tacksam. Dag S är dålig på att dölja sin egen ödmjukhet? En av de mest sakkunniga i ämnet, långt mer än opponenten. Opponenten borde ha mest att frukta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket fick du av Modeus II för att skriva det här tramset? Fick du möjligen hans sportbil?!

      Radera
    2. Alla jagar inte sportbilar.

      Radera
  8. Lite kul med en biskop (eller i varje fall stiftschef) som opponerar på en annan biskop (eller i varje fall stiftschef). Modéus II vs Viklund III, typ. Var det inte "Motljus" som Modei konfirmandbok hette? Tror jag ska läsa om den.

    SvaraRadera
  9. Ett relevant lästips inför disputationen är väl opponentens egen avhandling 2000: Verkligheten öppnar sig : läsning och uppenbarelse i Paul Ricoeurs bibelhermeneutik. Snabbpresentation i Bengt Kristensson-Ugglas studie: Kommunikation på bristningsgränsen: en studie i Paul Ricoeurs projekt? För att få lite basfakta.

    SvaraRadera
  10. Till bloggläsarna,

    -som kan fundera över vilken den f d kontraktsprosten var som höll biskopen underrättad om folkets åsikt om densamme.

    Behöver ni gissa tre gånger, eller räcker det med en?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera