lördag 26 december 2015

Det stora sveket

Svenska kyrkan vilar sig denna Annandag Jul, däst och belåten.
Det var julotta i går och på gränsen mellan i går och i förrgår möjligen julnattsmässa. Prästerna kanske fick vara uppe både bittida och sent. Ungefär som världens barn när de firar som bäst.

Världens barn orkar. Dom kan man lita på. De medkristna, som nu möter de krigare som slår ihjäl, driver bort, kidnappar, våldtar och säljer kristna, kanske tror att de kan lita på att vi står upp. Det kan de inte. Kyrkosystemet fungerar inte så - men alltså inte heller en ansenlig mängd upprörda, upproriska präster, beredda att högljutt protestera. Om Annandag Jul alls firas - nämligen med gudstjänster typ "Julens sånger och psalmer" - säger de kanske något som dränks i julsångers buller, just den sortens buller som Gud Treenig säger: "hav bort" om. Någon mobilisering för de marterade medkristna, kunde Gudstjänstutskottet och Kyrkomötet inte tänka sig.

Den stora tystnaden , passiviteten och oförmågan att stå upp är inget annat än det stora sveket. Tänk vad som kunnat uträttas om denna dag fokuserats på martyrerna. Tänk alla präster, kantorer, pedagoger, kyrkvaktmästare, församlingsvärdinnor (som numera heter något annat men vem bryr sig), kommunikatörer, kyrkvärdar, förtroendevalda, körsångare, konfirmander och vanliga kyrkgängare (det heter väl så, om man går till fots är man ju "fot-gängare") mobiliserade. Sakmaterial om förföljelsen av de kristna och perspektiv på den martyrtid som nu är.

Förföljelsen av kristna i romarriket vet vi en del om. Där är berättelserna om hederligt folk, som gömmer undan de som annars skulle dödas, precis som när muslimska kvinnor lånar ut huvuddukar. Där finns kamrater och befäl i militära förband som ser till att de kristna soldaterna kommenderas till andra sysslor för att slippa svära soldateden tillkejsaren. Och så har vi förstås Adauctus, han som ropade "jag är också en av dem" när den kristne Felix fördes till avrättning. Avrättningspatrullen tog med sig Adauctus också och han avrättades tillsammans med Felix. De kristna fick problem, för de visste inte vem mannen var eller vad han hette. Adauctus kallades han. "Följeslagaren". Var han en kristen eller var han bara en rättsinnig man, som stod upp emot orätten, den till rätt utklädda?

Med Diocletianus stora förföljelse i början av 300-talet, den då Lucia avrättades år 304, slutar den  organiserade martyrtiden i  fornkristendomens Europa. Det dröjer till den franska revolutionen innan något liknande händer och om denna förföljelse talas tyst. Polisminister Fouché är skyldig till massmord och pöbeln släpps loss mot alla kristna som inte svär eden till folket. Det är en fullskalig förföljelse och jag är fortfarande brydd över att den tycks närmast okänd. Det brutalt antikristna draget i vår typ av civilisation, en civilisation född i blod, förtjänar att uppmärksammas och diskuteras. Vi lever i en kultur vars syfte varit att komma den kristna tron till livs inte bara som ideologisk upprensning utan som brutalt mördande. I kön bakom judarna stod de kyrkokristna. Och de kristnas lott i Stalins välde vet vi också en del om - men vi talar inte om sådant. Allra minst när vi ska fira jul. Trons mysfaktor fungerar så, att pinsamheter, svårigheter och otäckheter förtigs. Brackor bryr sig inte, i varje fall inte om strukturellt våld.

Jag antar att bara den som har en biblisk kyrkosyn kan vara störd och bestört.
En sådan person uppfattar att Kyrkan helt konkret är Kristi kropp där kroppsdelarna hör samman och hela kroppen har ont när en kroppsdel lider.
Vad är det för fel på en kyrka där andras martyrium inte gör ont? Så ont att kroppen skriker.

Jag läser på. De kristna ska göra gott mot alla och tänka på vad som är riktigt för alla människor (Rom 12:17 men läs hela kapitlet). Det finns en prioriteringsordning. Framför allt ska godhet utövas  mot trosfränder, malista de pros tous oikeious tes pisteås. (Gal 6:10). När vi nu sparar tid genom at inte fira gudstjänst denna dag eftersom kyrkorna står tomma kanske vi ska hålla en husandakt som inte lugnar själen och läsa 1 Kor 12:12-31 och besinna hur aposteln beskriver vad det är att vara Kyrka? Och då blir 1 Kor 13 inte bara vackra ord.

Vill någon hetsa upp sig ytterligare, går det bra att läsa Håkan Sandviks s k utskåpning. Dagens Seglora har levererat en artikel som blir brutal kritik mot Kyrkans Hus-insatserna.
http://dagensseglora.se/2015/12/25/problematiskt-om-forfoljda-kristna/

Kommer jag till någon anständig mässa denna martyrdag?
Jo, men det behöver inte vara ett argument mot egen bibelläsning och bibelreflektion. Det ska bli intressant att höra hur upprörd pastorn är denna Annandag Jul.


14 kommentarer:

  1. Stockholm visar sig faktiskt denna dag vara något bättre än många andra ställen. I 9 av innerstadens 23 kyrkor (inom Svenska kyrkan) firas högmässa och 2 har mässa på e.m. 8 kyrkor står dock tomma.

    Vad som kommer att bli innehållet i högmässorna kan man dock inte vara säker på, förmodar jag.

    SvaraRadera
  2. Lycka till att hitta en gudstjänst/mässa idag! Det blir nog mestadels konserter eller Julens sånger och psalmer.
    Det var längesedan jag var på gudstjänst när vi gick på julbönen i år i min hemkyrka. Den var annonserad som julbön. Inte som ett skådespel för de allra minsta som satt på första bänkraden, för det var förmodligen bara de som hörde vad prästen hemlighetsfullt viskade. Jo, sedan gick hon runt med några av dem med dockor av Joseph och Maria och åsnan och frågade om det fanns plats i härbärgena, varvid en besökare sade "Ja" och höll på att förstöra hela historien. Skådespelet var huvudsaken. I slutet kom evangeliet, och det kunde man höra även som sittande långt bak i den stora basilikan, som nästan var helt fullsatt.!!! Ja, och så fick vi välsignelsen och fick läsa Gud som haver tillsammans...
    En barnkör sjöng, det var vackert. Skådespelet uppskattades, det märktes av de återkommande applåderna, och applåderna i slutet av det som vi hade trott skulle var just en julbön. Men det är nog något jag har missuppfattat! Historien om krubban har tydligen förvandlats till något sagoliknande för riktigt små barn! Så, mina värsta farhågor om kyrkobesök besannades. Kyrkan är välbesökt som en plats för skådespel och som grädde på moset för en stämningsfull jul!
    Men julottan var det inget att anmärka på. Den var också välbesökt med tre turistbussar med sådana som firade julen på något av de stora hotellen. Och även där visades uppskattningen av applåder när gudstjänsten var slut! Det är tydligen något väsentligt jag har missat i utvecklingen av gudstjänstlivet när jag inte känner mig hemma i det som sker! Det är väl åldern som gör sig gällande!

    SvaraRadera
  3. Christmas Sermon 2015

    The Most Revd Justin Welby, Archbishop of Canterbury

    https://m.facebook.com/archbishopofcanterbury/photos/a.172290932825061.51629.164961400224681/928900140497466/?type=3

    SvaraRadera
  4. BloggarDag,

    -Denna kommentar anbefalles och går helt i linje med vad undertecknad länge har pläderat för: kyrkligt engagemang, kyrklig mobilisering i samhällsdebatten, alltså en helt annan kyrklig aktivitet än den vi ser i dag.

    Alltså, som bloggaren förespråkar, måste alla i kyrkan engagerade - förtroendevalda, präster, alla, även och ej minst KS-ledamöter och dito ersättare - gå till samlad och enskild offensiv i samhällsdebatten, upplysa om skillnaden mellan diktaturer och fria stater, vikten av att Sverige på försvarsområdet står väl rustat och samarbetar eller går med i försvars- och fredsorganisationen NATO (som i en ledarartikel i Dagens Seglora beskylls för att bedriva "krigspolitik".

    Svenska kyrkan får inte vara passiv, slö eller däst, som bloggaren påstår att den är, alltså den är som han själv är en ledande del av.
    -Skriv och prata då inte bara om att göra något; se till, bloggarDag, att skriva till handling.
    Skall vi säga "Höger om marsch"?


    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  5. Visst är det svårt att förstå det stora sveket mot människorna, om man nu som kyrka vill förkunna hela julens budskap!
    I stället bjuder man på lull-lull för känslorna.

    SvaraRadera
  6. Varför skriver du alltid "kantorer"? Kyrkomusiker är det korrekta namnet, när man inte vet vilken slags examen kyrkomusikern i fråga har. (Kantorsutbildningen är betydligt kortare än högskoleutbildningen för kyrkomusiker). Skriver jag som alltid hakar upp mig vid det viktigaste i en text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kantor (latin: cantor-ris) är också en funktion i kyrkan, grekiska: psaltis (ψαλτης) motsvarande judisk hazzan, och alltså inte avhängig av examina eller anställning.

      Radera
    2. Mikael: Ja, EN funktion i kyrkan men jag tror Dag menar de som har även andra funktioner. Traditionellt är kantor en kyrkomusiker med en lägre examen, eller kan man avse den som huvudsakligen har hand om körverksamheten i en kyrka som kan hålla sig med olika kyrkomusiker för olika uppgifter.

      Radera
    3. Med andra ord, att kalla en kantor för kyrkomusiker kan aldrig bli fel, däremot kan det bli fel att kalla en med examen från musikhögskola för kantor, speciellt om denna är lite om sig och kring sig och vill framhäva att han/hon har fem och ett halvt års utbildning och inte två och ett halvt.

      Radera
  7. Jag har varit på mässa i Älmhults kyrka idag. Jag kan inte erinra mig någon helgdag då det inte varit mässa eller gudstjänst här. Även på annandag pingst firar vi gudstjänst.



    SvaraRadera
  8. Christer, präst i Mpr26 december 2015 21:20

    I min församling är det riktiga gudstänster hela julhelgen och högmässa varje söndag, - men då får ju folk flytta till Skåne och deltaga i Mpr i S:t Johannes, Kristianstad. - Hoppas denna kommentar passerar Moderatorn här BENGT OLOF DIKE...

    SvaraRadera
  9. Christer,

    -Jag noterar markeringen "riktiga gudstjänster" - alltså underförstått att Svenska kyrkan ej har sådana - som Du gör. Tråkigt att Du vänder Dig EMOT vår kyrkas gudstjänster, vilka också är synnerligen riktiga, måste det ånyo betonas på dessa spalter.

    Svenska kyrkan är en kristen kyrka, bäste Christer. En RIKTIG kristen kyrka.

    För övrigt tillhör jag inte dem, som förordar mässa varje söndag, då jag tror att en sådan kan vara ett visst hinder för att få nya människor att komma till gudstjänsterna.

    Välkommen Du också till Dig geografiskt närmaste gudstjänst i Svenska kyrkan. Du behöver inte flytta, kyrkan finns på nära håll.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls så säkert att det finns någon gudstjänst på nära håll numer....
      Arg kyrkomedlem

      Radera
  10. Martyr betyder blodsvittne, en som fått plikta med sitt liv för sin tro.
    För kristna betyder det att människor blir dödade för sin tro på Jesus Kristus.
    Det är beklagligt att det inte firas gudstjänst på Annandag Jul, då vi skall erinra oss om vad kristna martyrer har lidit, men även att det idag är många som får lida för sin kristna tros skull.
    Vad är orsaken till att det inte firas gudstjänster i alla kyrkor till minne av martyrerna? Är det rädsla för att de då måste man nämna om dagens förföljelse av kristna, som utföres bland annat av IS. Det "heliga kriget" tillämpas idag av IS. För IS är de kristna fiender, som skall dödas enligt Koranen.

    Eric Malm

    SvaraRadera