tisdag 8 december 2015

Mogren som juldestruktör

Mikael Mogrens inlägg i Aftonbladet twittrades sedan ut av kyrkokansli och ärkebiskop. Det var uppenbart värt att läsa. Jag gjorde det.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article21884545.ab
Efteråt funderade jag.
Vad sa han oss till ledning?

Av Yngve Kalin har jag hört om en predikan i US-Amerikat.
Den handlade om en barmhärtig samarier, som tog hand om den slagne, förde honom till värdshuset och betalade för allt.
Dagen efter skulle samariern iväg och kom ut i öknen. Där låg en slagen till. Samariern gjorde sammalunda.
Dagen därpå skulle han på nytt uppta sin resa. Gjorde så och fann två slagna. Han skaffade ännu en åsna och förde dem till värdshuset.
Same procedure. Nu skulle han väl äntligen få komma iväg - men denna dag låg det tre slagna i öknen. Han fick anställda två tjänare för att ta de slagna till värdshuset på de två åsnorna. En tjänare fick väl gå två vändor med åsnan, kan tänka. Hur det kunde bli nästa dag, vill jag inte tänka på. Vi talar volymer.
Ni förstår. Men vad var felet?

Den barmhärtige förstod inte att somliga lösningar måste handla om strukturer och vara politiska lösningar. Det är ett gemensamt ansvar att folk som passerar på vägen inte ska råka i rövarehand. Jag menar att predikaren hade en viktig poäng, inte minst viktig nu när Danmark inför hårdare regler och alla regeringar tycks överens om att vårt värdshus  Europa inte rymmer fler. Visst kan man diskutera om det inte gör det, här och var kan vi nog knö in folk. Men vi kan inte ha dörr'n på glänt om ingen kommer igenom Danmark eller Tyskland. Ska julen ställas in då? På grund av vånda?

En enkel komminister fattar sammanhangen sämre än en biskop, det fattar jag i alla fall. Några frågor kan jag väl få ställa?

Är det verkligen sant att evangeliet står på egna ben först i paradiset, som Mogren menar? Det står väl på egna ben här och nu som ett besked om Guds rike som har kommit, kommer och ska komma? Våndan håller vi vid liv i adventstiden genom att läsa Jesaja. Vi läser, sa min vän komminister P, existentiellt. Han hade rätt. Så läser vi och läser politiskt varje år och kanske mer detta år. Det är till den vånda profeten Jesaja beskriver som  Fridsfursten kommer, ser vi. Till den som inte ser det, svarar vi med aposteln: Det synliga är förgängligt, det osynliga är evigt.

Vad gör lagen då?
Den driver rättfärdigheten men det är inte säkert att rättfärdigheten är att idka transport till värdshuset. Det kanske krävs mer? Det är inte att bli kall och hård. Det är att ställa relevanta politiska krav och kan de vi kallar politiker, våra broilers, inte leverera, tackar vi för visat intresse.  Det är det som är folkets styrelse, demokrati. Prata inte så mycket om hopp eller mer eftertryckligt: Kackla inte, värp också! Det är ordet till broilers.

Mogren lever i sin vånda.
Han beskriver våndan som en position "mellan det himmelrike som är möjligt och den realitet som ännu är vår."
Jag tycker det verkar vara fånigt.
Vi andra kan väl tänka radikalt om det som kallas realiserad eskatologi. Vi som tänker så firar jul som motmedel. Mogren tar åsnan ut i öknen och hittar ännu en slagen.  Det beror på att han inte är politisk nog. Han är klen i det kristologiska också. Psalmen handlar om Kristus som kommer till oss inte som den nödställde utan som Konungen. Det är kungen som kallar oss att ställa politiska krav på det världsliga regementet.

Kunde inte civilsamhället gjort mer?
Mogren tänker sig att detta civila samhälle kunde aktiverats än mer. Om - men om inte om hade funnits, hade myggan varit en ko - det fungerat, ja. Problemet är inte civilsamhället utan bristande ledningskompetens inom förvaltningsapparaten, alltså politik igen. Snälla människor som skulle leda har ingen utbildning för kriser och tar sig an de arbetsuppgifter som ligger närmast och därmed blir hanterliga. Dela ut mat och filtar är hanterligt, att ordervägen styra insatser och bygga komplexa och hållbara system är komplicerat. De  välvilliga i civilsamhället har inte kunnat det tidigare och det tar tid att lära. Hur många officerare i tjänst nu har, för den delen, varit med på militära övningar av brigads  eller fördelnings storlek?
Mogren har det väl inte heller.
Alltså blir han hänvisad till sin åsna, han gör den i ordning på morgonen, rider iväg och hittar snart nog en slagen i diket där i öknen. Han är omtänksam och generös. Just därför blir det fel. Men han kan träda fram som charmerande juldestruktör i alla fall.

Det finns fler destruktörer. Nu kan det tyckas tacksamt att hacka på politiker.
Det vare mig fjärran. Jag har bara i helgen fått lära mig att utrikesministern ljuger som en hel karl. Det gör kyrkoherden i Ängelholm, civilekonomen och teologie kandidaten Höggren också.  Det var detta mezzospranen visste berätta. Om kyrkoherden kan man få en introduktion om man vill:
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2013/09/29/karriaristen-som-fick-nog/

För utrikesministern och kyrkoherden är sanningen inte absolut, alätheia, det som inte kan döljas, utan underordnad ett högre intresse.
I utrikesministerns fall den politiska nyttan och i kyrkoherdens kanske behovet av relevans (att Kyrkan inte hamnar i fel sällskap) det överordnade.
Om man ska säga det fint är "kärleken" överordnad princip (och det är mycket som kan kallas kärlek). Då blir det som det blir. Intresseklubben noterar. Vi andra också.
Vi hör de anständiga lögnerna. Och anständiga lögner är så gott som sanna. I vart fall i praktiken, praktiskt användbara som de visar sig vara.

Jag tror det kommer ett blogginlägg till idag som svar på en fråga jag fick när jag var ute med den ena hunden i skogen. Den andra var på jobbet, som vi säger. Håll utkik.


12 kommentarer:

  1. I samband med biskopsutnämningen i Göteborg 1991, talade den nuv utrikesministern (då civilminister?) inte sanning.

    Några få avslöjade bluffen men det kunde blåsa över. Hon behövde inte stå till svars för sina ord. Nu verkar det vara annorlunda.

    SvaraRadera
  2. *Mogren blir hänvisad till sin åsna* - Och skulle denne Mogren sittandes på en åsna rida ut i den Syriska öknen och hitta den slagne och halvdöende Kristen, Drusen, Alawiten, Yasidien, de kristna arameer i Ma'aloula eller de kristna på Sinjarberget och hjälpa dem? Ånä! Enklare att sitta hemma i fåtöljen och mumla hur sorgligt det är i mellanöstern medan Obama samlar US och NATO trupper för att bomba och skjuta sönder Syrien...Och vi i västvärlden käkar oss knökfulla med julmat medans mellanöstern står i brand?

    Och vi skall hälsa Kristusbarnet välkommen till våra hem medans vi krigar för olja som förs ut ur Syrien till Turkiet som säljs på den svarta marknaden som finansierar IS monstret och jihadister, som US / NATO betecknar som *moderata rebeller*?

    Mogren och Höggren bordes skämmas som hundar! Kommer Julen till Sverige i år?
    Eller kommer en höggråtande Jesus till oss och säger: Jag känner er icke, ni huggormarnas avföda!

    Johanna Moberg

    SvaraRadera
  3. När jag läser Mikael Mogrens debattartikel rinner den gamla folkpartiledaren Gunnar Helén ord upp i sinnet: "Att vara liberal är att vara kluven." Mogren är uppriktig och välvillig, många kan nog känna igen sig i våndan att vilja men inte kunna. Fast blir det så mycket mer än så?

    Som Tegnér konstaterade är det dunkelt sagda det dunkelt tänkta. Bottenproblemet med Mogrens inlägg är en stor oklarhet i teologin. Han använder centrala teologiska begrepp på ett mycket oprecist sätt. Vad menar biskopen egentligen med "lag" och med "evangelium"?

    SvaraRadera
  4. Det gamla talesättet att det är lätt att skära breda remmar ur andras läder gäller än mer idag. Många, många förfäktar att "vi" skall hjälpa flyktingen. Med det menar det helt övervägande antalet man att det är "samhället" som skall hjälpa flyktingen.

    Det är ungefär som att samariern i Lukas 10:33 när han såg den misshandlade mannen i diket invid vägen direkt skulle ha fortsatt in till staden, knackat på hos församlingsföreståndare och sagt: "Du, det ligger en misshandlad stackare i diket invid vägen till Jeriko. Nu är det er skyldighet ni som här till denna synagoga att hjälpa denne stackare, annars är ni hycklare, obarmhärtiga, onda och främlingsfientliga. Nu har jag rapporterat detta till er. Nu är det er skyldighet att göra något."

    Det är så lätt och självförädiskt att hela tiden häva ur sig att samhället skall göra allt, hjälpa allt och alla; men att själv inte lyfta ett finger utan bara hänvisa till att man ju betalar sin skatt, om ens det.

    Vad är det som hindrar Mogren från att försorg om dom han ser som lider, att öppna sitt hem för några lidande flyktingar, eller att betala för deras inkvartering på ett hotell. Låt oss sedan få läsa hur det var och kanske också vilka välsignelser detta innebar.

    Låt oss gärna också få se vad de "öppna hjärtana" hos Reinfeld, Lööf, Romson, Fridolin, Sjöstedt och ... har fått för konsekvenser på det PERSONLIGA planet för dem och uppgifter om hur många flyktingar de hade plats för i sina vardagsrum.

    Anders Pilt

    SvaraRadera
  5. Ny biskopskritik,

    -Ja, dags igen att kritisera en av kyrkans biskopar. Och med ordet "juldestruktör".

    När får vi se en bloggtext som berömmer kyrkans ledande personer?
    Jag bara undrar.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När får vi se en bloggtext som berömmer kyrkans ledande personer?"

      Det kommer säkert när det finns anledning till det. Vänta bara, så ska du få se.

      Radera
    2. När de förtjänar det, kanske? Eller tycker måhända hr Dike att de ska ha beröm bara för att de är ledande personer i kyrkan?

      den Lea

      Radera
    3. BOD!!
      Vill du läsa berömmande artiklar om den kyrkliga överheten finns både Kyrkans Tidning och Sv Kyrkans hemsida. Där finner du alla de tillrättalagda artiklar du önskar.
      Arg kyrkomedlem

      Radera
  6. Citat:

    "När får vi se en bloggtext som berömmer kyrkans ledande personer?
    Jag bara undrar."

    Slut citat:

    Tja om vi bortser fraan all inboerdes beundran och fjaesk som de nog snarast oeveroeses med paa andra sidor aen i Bloggardags spalt torde svaret aatminstone fraan min sida vara.

    Den dag de goer naagot beroemvaert i sin egenskap av att vara biskop, detta med tanke paa att kritiken som Du BOD har saa svaart att fatta ,handlar om hur de agerar som biskopar, inte hur de eventuellt aer som privatpersoner.

    Paa samma saet som vi kritiserar politisk styrning av Kristi Kyrka och de som agerar inom SVeK som politiker och efter vad som aer PK och inte efter vad som aer raett, inte soeker goera efter Guds vilja utan efter vad som aer passande foer karriaeren.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Du upplyses härmed igen om att Kristi kyrka i Sverige, dvs den demokratiska folkkyrkan inte styrs genom politiska beslut. Din kritik mot biskoparna kollektivt är också avslöjande: alla är således i Dina ögon olämpliga.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  7. Mogren begår samma klassiska misstag som alla erfarenhetsbaserade liberala teologier genom att betrakta och praktisera som om den mänskliga erfarenheten skulle vara en uppenbarelsekälla och inte bara ett "mottagningsställe". Då kan evangeliet förvandlas till att bara bli en analogi till en annan mänsklig ideologi.

    SvaraRadera
  8. BOD,
    Tyvaerr det Du saeger aer ingen upplysning utan ett osant paastaende . Ett paastaende som Du tillika vet aer falskt daa du mottagit maanga exempel paa politiska beslut och daer du dessutom sjaelv alldeles nyss rosade de politiska beslutsfattarna i domkapitlet.

    Hur skulle det vara med lite konsekvensens aeven i foernekandet av uppenbara fakta?

    //HH

    SvaraRadera