måndag 27 mars 2017

I motsättningarnas kyrka

Nåja, det var trivsamt i Göteryd i går, tack för att ni undrade. Men jag funderade lite. Modéus II påstod att Gud är "som en far". Fast vi bad inte bönen "Gud, som är som Fader vår i himmelen". Det skulle vi kanske konsekvent ha gjort. Och så bad vi hastigt och faktiskt rätt lustigt för en "autistisk kyrka". Det ändrades just som vi bett för detta till "en autentisk kyrka". Mina tankar förvirrade sig bort och jag tänkte att det kanske ändå är helt konsekvent att vi ber att den autistiska kyrkan ska bli en autentisk kyrka.

Det yttre fanns där även om rökelsen var klen och lite utan poäng och jag funderade över de liturgiska rörelserna. Vad betyder egentligen det de gör? Jag är inte så mycket för Exercisreglemente I i kyrkorummet, men ska det åbäkas så ska det vara med en mening som enkelt går att förklara. Hur ofta undervisar vi om liturgins väsen egentligen för att för församlingen skapa mening med det vi gör? Men visst är det festligt när vi ståtar med många korister, kyrkomusiker, ljusbärare, bokhållare och allt vad vi kan dra ihop. Biskopen och Betjänten var där, förstås. Vi kallade dem så, Modéus II och hans vapendragare från stiftskansliet, den sympatiske Bonnevier. Modéus II drack lättöl för Betjänten körde bilen. Ja, ni minns förstås att Modéus II kommer från Jönköping.

Jag log när jag hörde ordningen för kyrkoherdemottagning för jag fick för mig när jag hörde, att jag fått med ett inskott i texten. Det är nog så. Kontraktsprosten Lejon var i farten. Strax innan han kom in i församlingshemmet sporde jag de närvarande om det fanns några pälsdjursallergiker i rummet. Några räckte uppå handen och då varnade jag och sa att Lejon var på väg in. Tarvligt men trevligt.

I allt det festliga bevarade jag dysterheten efter att ha läst dr Lejdhamre i Torsdagsdepressionen. Hon sitter i kyrkomötet. På väg hem piggade jag upp mig med att spela Liden såg med Peps Persson. Det är Bob Marleys Small Axe som fått svensk text.
https://www.youtube.com/watch?v=awKjs7kYsdk

Jag säger inte att all dysterhet fördrevs, men en del av den. Den stora eken kan kapas. Det är nog tid att göra det. Efter de upplysande informationerna från Västerås stift står det klart vad motsättningarna i Svenska kyrkan handlar om. Det är uppenbarelsen saken gäller, själva ärendet och identiteten. Och vad saken i stort handlar om, avslöjas i detaljerna. Just där! Allt som framträder som ljusets ängel och upplysning är inte detsamma som uppenbarelsen burit till oss. Gamla villoläror blir som nya. Kanske med den lilla skillnaden att de gamla villolärorna förr var mer begåvat utförda. Teologer är bättre än nutida religionsvetare på att snickra ihop falsarier så att fusket och förändringarna inte märks. Det gör det lättare för oss. Om vi vill förstå. Vill vi inte, är det lika bra att Svenska kyrkan faller samman som kristen kyrka och blir ett av staten genom partierna understödd ideologisk statsapparat, ett religionsinstitut i det allmännas tjänst. Tro inte att jag överdriver. Jag talar sanna ord med lugn besinning. Till temat avser jag återkomma.

Jag läste ÖKA:s begåvade ansats i Torsdagsdepressionen också. ÖKA vill ha tydlighet för det underlättar vid valurnorna. Man ska få veta vilken uppfattning man stöder med sin röst. Nu är det parlamentariska demokratiska systemet i grunden så konstruerat, att vi väljer företrädare som tycks oss så vettiga att de ska ha vårt förtroende. De ställs inför nya frågor och vi väljer sådana vi antar kan möta utmaningar av skilda slag.

ÖKA jagar de partipolitiskt obundna grupperna. Man ska i förväg få veta vilken uppfattning man stöder med sin röst. Uppfattning? Ja, saken gäller två trotjänare, som nu bådas upp av ÖKA: samkönade äktenskap och prästvigning av kvinnor. ÖKS:s företrädare säger "helhjärtat" ja till bådadera. Hjärtat - är det inte hjärnan som ska användas för att bena ut knepiga teologisk frågor som de om äktenskap och ämbete?

Den teologiska debatten tar jag gärna med Birgitta Axelsson Edström i Kalmar, som hörde till Vänsterpartiet och Vänstern i Svenska kyrkan, nu till Feministiskt Initiativ och ÖKA. Ska jag misstänkas för att folk inte fått veta var jag står i frågorna? Nä, trodde väl det. Kanske ska Frimodig kyrka misstänkliggöras. Kör för det. Men ska man tro att folk är så dumma att de inte efter en kort fundering undrar över de verkliga problemen i Svenska kyrkan, det där med folk som lämnar (prognos 1 miljon färre 2024), funderar över vilket budskap Svenska kyrkan vill stå för, undrar över #mittkors-debaclet om man alls bryr sig och står främmande för turerna i handboksdebatten? Vore det inte roligare att tala om de verkliga (trovärdighets-)frågorna? Inte för ÖKA. Jags skriver det igen: Inte för ÖKA. De har föga att säga framåt. De går till trotjänarfrågorna. Fråga Frimodig kyrka, som vill något framåt, i stället!

POSK-stackarna ska jagas av ÖKA för att de står bakom Svenska kyrkans ordning, men lämnar fritt att ha vilken åsikt man vill i frågan. Så, säger ÖKA, var det i ämbetsfrågan tidigare för poskarna. Nå, driv den hållningen konsekvent så hamnar vi i Church of England och biskopstillsättningen i Sheffield, där den utnämnde biskopen i Sheffield Philip North efter en kampanj riktad mot hans person drog sig tillbaka. Som avskedsreplik gav han den välmotiverade frågan hur en kyrka som agerar så ska kunna missionera, dvs vinna folks tillit. Frimodig kyrka vill söka den enhet Herren bad om i alla kontroversfrågor och kan leva med oenigheten. Det kan inte ÖKA. Det blir ett kyrkoliv därefter.

Ska vi då inte frimodigt ihop med poskarna skandera: Splittra splittrarna! Och bekämpa ÖKA som för fram något de kallar "viktiga symbolfrågor" i stället för att ta upp de verkliga frågorna. Markus Holmberg och Claes Björndahl har väl, oss emellan, aldrig gjort sig kända som skarpa teologer, eller är det något jag missat här? "För ÖKAd dumhet i Svenska kyrkan, rösta på ÖKA" - hur vore det som slogan i valrörelsen? Jag bjuder på den. Ingen copyright.

Dike undrar över bevisen för Svenska kyrkans sammanbrott! Lugn, om dem gäller vad som gäller om Christopher Wrens gravmonument. Se dig omkring! Och spela Liden såg.



48 kommentarer:

  1. Alphadeltagaren27 mars 2017 kl. 07:53

    Inte för att vara neggo, men inflödet av Lejdhamres sort kommer bara att öka. Jag kan tycka HON borde starta en egen kyrka eftersom hon enligt egen utsago inte tror som kyrkan tror och trott.

    Nu blir det knappast så. Så det är dags att ta fram stora kapen och klyven och sätta igång.

    Event- och flum kyrkan klarar sig utan våra pengar. Våra själar frågar den inte efter ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är liturgiskt skolad i ett sammanhang där prästen läser trosbekännelsen. Och jag sitter fri i kyrkbänken.
      I bästa fall riktar vi oss till samma Gud.Men vår trosbekännelse är alltid unikt vår. Var och en har sin unika relation till Gud och därmed en unik bekännelse.Kollektiva bekännelser tror jag Gud vänder dövörat till...
      Ulf H Berggren

      Radera
    2. Alphadeltagaren27 mars 2017 kl. 17:54

      Va?! Sitter ni och betraktar en präst som drar sin version och ni plockar delar som passar?

      Man går väl till kyrkan för att få en slags tro med substans? Varför finns det martyrer om vi kan plocka delar hipp som happ? Vad har dessa då dött för?

      Och vad är det för en Gud som först säger att vi ska samlas i hans namn och sedan slår dövörat till? Är detta kristet?

      Radera
    3. Är man fostrad i en religion, det antropologiska "Kristensamfundet", som har lärofrihet är det följdriktigt att man är emot gemensam trosbekännelse. För oss som är fostrade i kristna kyrkor är det däremot naturligt och en naturlig del av gudstjänstlivet från kyrkans barndom. / Markus

      Radera
    4. Signaturer
      Varför inte besöka den RKK och rabbla med i trosbekännelsen...
      Ulf 🐯

      Radera
    5. Markus var mer på alerten under bloggens Östrantid men kan gärna få en mer utförlig kommentar. Håll i dig.
      Markus traskar patrullo med biskopsmötet, som i sin tur traskar patrullo med EKD. EKD för ett à prioriresonemang om Kristensamfundets dop. Det döms ut som icke kristet utan undersökning av Kristensamfundets dopritual som inte är offentlig i skrift men som var och en kan ta del av när dop sker. Alla Kristensamfundets handlingar är offentliga.
      Biskopsmötet har också uttalat att Kristensamfundets dop är icke kristet utan egen undersökning av detta dop;man följer EKD :s uttalande.
      Ledande företrädare vid Biskopsmötets uttalande var de hrr Hammar,Lind och Ytterberg. Jag ser deras agerande som just icke kristet. De underkänner på förhand, utan föregående undersökning ett annat kristet samfunds dop.
      SKANDALON!!!
      Ulf H Berggren, kristensamfundare och medlem i SvK

      Radera
  2. Jag undrar fortfarande vad de "uppklädda" stiftcheferna har för roll (juridisk/praktisk) vid Svkys kyrkoherdeinstallationer? Är Modéus II verkligen så ståtlig och scensäker att han skänker en extra glans till installationsakten, vad är det han egentligen gör där, behövs han överhuvudtaget?
    Antony

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst Lejdhamres debattartikel och blir bara ännu mer cementerad i min övertygelse.
    Präster som offentligen uttrycker tvivel om den bokstavliga betydelsen i Apostolicum eller Niceum bör avkragas!

    De som hävdar att SvK är kristen för att trosbekännelsen läses i stor andel av gudstjänsterna, lär få stora problem med präster som Lejdhamre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska vi göra med oss kyrkobesökare som söndag efter söndag rabblar med i trosbekännelsen utan att ta ställning till dess innehåll?
      Ska vi uteslutas?
      Ulf H Berggren

      Radera
    2. Du har ju ditt kristensamfund. Rabbla på där.

      Radera
    3. I Kristensamfundet rabblas icke.
      Prästen läser trosbekännelsen.Jag sitter och instämmer ibland och ibland -det ska erkännas -går tankarna iväg på eget bevåg.
      I Svenska Kyrkan rabblar jag utantilläxan -till dels instämmande.
      Det är inte endast i helvetet som gradtalet varierar, så är det även i frihetssfären. Där det är rymd i Kristensamfundet kan det motsvaras av att det är trångt om utrymmet i Svenska Kyrkan. Så det så...
      Ulf -blogginfiltratör

      Radera
  4. Förnyade villoläror, kyrkan faller samman - och allt meddelat med påstått sanna ord och lugn besinning?

    Was haben wir eigentlich gelesen? Wie kann und wagtst er? Herrn Sandahl - wer sonnst?

    Och kyrkan genom partierna en av staten understödd statsapparat, lägger han till ogenerat.

    Men kyrkan är ju sedan 17 år tillbaka tvångsskild från staten. Där gjorde DS alltså den första missen.

    Den andra är påståendet om att nya villoläror ersätter gamla. Kyrkan villolärare sedan länge och i fortsättningen?

    Anklagelsen är redan tidigare flera gånger vederlagd men upprepas alltså - också ogenerat. Inte trodde jag att en seriös KM-ledamot för en seriös nomineringsgrupp vill ägna sig åt att misskreditera Svenska kyrkans mer än tusenåriga förankring i Jesus Kristus och den lära som är Hans.

    Miss nummer tre gäller uppmaningen till min ringa förtroendevalda person i vår kyrka. Jag uppmanas att se mig om för att skåda sammanbrottet.

    Men jag har sett mig om länge, länge, länge och alls inte sett något sådant. Men väl stolta, oftast vitkalkade tempel med sevärda klocktorn, varm och inbjudande vänlighet och söndagliga unisona bekännelser till Honom, som var med redan för drygt tusen år sedan och ännu långt tidigare dog på korset för vår skull, Han som uppmanade oss att gå ut i världen och göra alla folk till lärjungar.

    Så jag undrar vem det är som verkligen behöver se sig omkring och skåda verkligheten, Svenska kyrkans verklighet, gudomliga verklighet?
    Har månne den aktuella företrädaren för FK gått vilse - inte i spagaten men i den kyrkliga teologiska världen?

    -Hör klockornas klang, käre bror,
    anslut till församlingen som tror;
    Gläd Dig åt Herrens underbara bud,
    känn i våra kyrkor närvaron av Gud!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misskrediteringen av kyrkans mer än tusenåriga tro är det väl snarare TD Agneta Lejdhamre som står för?
      Att hävda att trosbekännelserna eller något annat dogmatiskt bör läsas i gudstjänsten är väl svårt att tolka på annat sätt?
      Nu uttrycker sig visserligen vissa kyrkliga debattörer väldigt dogmatiskt, men likt Lejdhamre i uppenbar avsaknad av teologiska argument.
      Det är väl den främsta kritiken mot vissa företrädare för SvK som bloggaren framför, brist på teologiska argument?

      Antagonisterna hävdar ju att inga trosbekännelser behövs, vilket gör att endast individens magkänsla bestämmer och att man läser bibelordet därefter. Om nu det sistnämnda alls behövs för att befästa värdegrunden?
      Då behöver man definitivt börja fundera på ett namnbyte.
      Litet lexikon:
      Kyrka = står upp för trosbekännelsen.
      Religionsutövningsinstitut = var och en blir salig på sin egen tro.

      Vilken av de två vill SvK identifiera sig med?

      Radera
    2. Du skriver så vackert. Jag kommer att tänka på "Naturen" av Philemon Arthur and the dung https://youtu.be/RLbCN2laSLk

      PGGF

      Radera
    3. BOD, håller Du Dig nu till sanningen? Visst finns det ett antal "stolta, oftast vitkalkade tempel", men i hur många av dessa förekommer "söndagliga unisona bekännelser"? I min fars gamla pastorat (i Stockholmstrakten, alltså inte någon "avfolkningsbygd" utan tvärtom) finns fyra vackra medeltida kyrkor. Där hålls en månatlig gudstjänst per kyrka; alltså varje söndag EN gudstjänst (som flyttas mellan kyrkorna, utom vintertid då INGEN av kyrkorna används utan den enda gudstjänsten hålls i ett församlingshem). Och detta i en trakt där det skett en avsevärd befolkningsökning, jämfört med min fars tid. Kanske dags att titta utanför Din hembys gränser?/Paul

      Radera
    4. @BOD: Undrar vilken faktabubbla du lever i?

      Någon insatt bland kommentatorerna som har tillgång till statistik som visar i hur stor andel av de stolta, vitkalkade templen som det förekommer söndagliga unisona bekännelser, och hur utvecklingen av dessa siffror ser ut? Talar de om riktning mot sammanbrott eller mot utveckling?

      /Per H

      Radera
    5. Detta är djupt fascinerande!
      För att du, BOD, anser dig ha vederlagt något så är det alltså ett faktum att saken är klar?
      Fascinerande är nog ordet ja...
      Eva H

      Radera
    6. Paul, Per H och Eva H,

      -I varje mässa och gudstjänst som äger rum i våra kyrkor på söndagar bekänner församlingen sin tro på Jesus Kristus. Att det inte är söndagliga gudstjänster i varje kyrka ändrar inte på detta faktum.

      I mässans och gudstjänstens övriga innehåll manifesteras konsekvent från första psalmen till den sista tron. Detta VET ni ju fuller väl och skall därför inte försöka ifrågasätta den dokumenterade verkligheten.

      Vad och vilket är då kyrkans och trons förfall? Låt oss få veta det med tydliga bevis, inte bara subjektiva åsikter!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Ja, BOD, låt oss för resonemangets skull säga att Du har haft rätt hittills (även om inte alla gudstjänstdeltagare eller ens alla präster tycks uppfatta att orden i trosbekännelsen skulle vara allvarligt menade eller bokstavligen sanna). Men vad händer när den nya kyrkohandboken varit i bruk en tid? En präst (!)i SvK har nyligen skrivit följande (i Kyrkans Tidning): "Ibland sägs det att ingen behöver stämma in i alla delar av texten i bekännelserna, det handlar om kyrkans bekännelse. Som om detta gör saken bättre", skriver debattören. "Dogmatiska påståenden hör inte hemma i gudstjänsten." Nog är både Du och jag medvetna om att prästen ifråga är långtifrån ensam om detta synsätt? Liksom att den nya kyrkohandboken verkar vara skräddarsydd för att ge präster och församlingar största tänkbara utrymme att undvika alltför entydiga ("dogmatiska") utsagor om tron? Räcker inte det som exempel på "kyrkans och trons förfall"?/Paul

      Radera
    8. Som du nog vet presenterades en undersökning där 25% av prästerna säger sig inte tro på Jesu faktiska, kroppsliga, uppståndelse - säger det något om läget i kyrkan?
      Att en så liten andel av medlemmar har intresse nog att de röstar - säger det något?
      Att en biskop glatt ställer upp i samma artikel där en präst säger att (ung.citat) "Det spelar ingen roll om man skulle hitta Jesu skelett!" - säger det någonting?
      En kyrka där en präst förnekar både jungfrufödsel o uppståndelse utan att omedelbart få kraftfullt mothugg från överordnade - säger det något?
      En kyrka där kandidater till högsta posten inte vill svara på om Jesus är vägen (den enda) till Gud - kan det vara till ledning?
      Väldigt mycket gott görs av enskilda i SvK men SvK "i stort" är jag oerhört orolig för.
      Eva H

      Radera
    9. BOD, jag tog mig före att googla på alla de församlingar där min far varit präst (innan han kom till Stockholmstrakten). På alla ställen hade det skett sammanslagningar så att hans församlingar nu uppgått i större enheter. På ett ställe skulle han nu ha behövt "betjäna" 10 kyrkor istället för de 4 som han skötte på sin tid. På alla ställen framgick att ytterst få av kyrkorna numera har söndaglig gudstjänst, ibland angavs t.ex. att gudstjänst kan äga rum "ibland på sommaren". Antalet präster tycks ha minskat betydligt, rent proportionerligt. Min far höll - under de flesta åren av sin prästtjänst - två högmässor per söndag, för att pastoratets kyrkor skulle "leva". Och det var han inte ensam om. Nu verkar det finnas präster som - åtminstone periodvis - inte håller ens EN högmässa per söndag, för att inte tala om per kyrka. När ska Du öppna ögonen?/Paul

      Radera
    10. BOD, i Turebergs kyrka där jag arbetar som kyrkvaktmästare firas mässa varje söndag, men läses normalt ingen trosbekännelse. Trosbekännelse förekommer kanske en eller två gånger om året.

      Radera
  5. Vad har egentligen biskopen med ett mottagande av kyrkoherde att göra? Kyrkoherden är ju utsedd av kyrkorådet, och inte, enligt nuvarande ordning, missiverad av biskop och domkapitel. Man kan då också fråga sig varför det heter 'mottagande' – församlingen har ju genom kyrkorådet aktvivt valt sin kyrkoherde, tar inte passivt emot någon som sänts till dem.

    Tacka vet jag hur det var (och fortfarande är i Missionsprovinsen): biskopen kommer och 'installerar' pastor/kyrkoherde (som församlingen visserligen på ett eller annat sätt sagt sig vilja ha, men som dock har missiverats av domkapitlet/konsistoriet). Installationsakten, enligt gamla ordningen, gör också klart att biskopen delegerar en del av sin auktoritet till kyrkoherden. Kyrkoherden är i det pastorala inte ansvarig inför kyrkorådet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi fått ett kongregationalistiskt sätt att välja kyrkoherde, men "mottagandet" är väl en slags bekräftelse.
      Och prästerna står fortfarande under biskopens jurisdiktion.

      Radera
    2. På vilket sätt står Svkys kyrkoherdar under biskopens jurisdiktion?
      Antony

      Radera
    3. Vi är avkragningsbara genom domkapitelsbeslut.
      Kh på landet

      Radera
    4. I både lära och liv.

      Radera
    5. Ja, det är domkapitlet som avkragar, men det lokala pastoratet som anställer, säger upp och/eller avskedar. De besluten har domkapitlet inget att säga till om.

      Jag i Halland

      Radera
    6. Seså, de postkristna prelaterna står i en negativ relation till "domkapitlet" (vilken jurisdiktion utövar Svkys stiftchefer där?), men hur ska man tolka SW:s "lära och liv"?
      Antony

      Radera
    7. Om en präst t.ex.leder gudstjänst inom Missionsprovinsen eller för ett klandervärt moraliskt liv, kan han bli avkragad.

      Radera
    8. Jag i Halland,

      -Präster avskedas av någon orsak, inte för att de har en viss teologisk uppfattning; det råder tanke- och åsiktsfrihet i Sverige.'

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    9. Domkapitlet kan "avkraga" en präst (så mycket för luthersk ämbetsontologi) och där sitter väl stiftcheferna, men de har väl inte mer makt än övriga ledamöter? Frågan om lära(n) kvarstår och måste bli mycket svårhanterad i det kongregationalistiska samfundet!
      Antony

      Radera
    10. Det måste vara underbart att leva så i drömmarnas värld som du gör BOD.
      "Någon orsak" kan mycket väl ha sin grund i viss teologisk uppfattning. Än mer så om du ser till "utköpen" av präster.
      Eva H

      Radera
    11. Jo, BOD, du har rätt i att "präster avskedas av någon orsak". Men om du hade varit lite bättre påläst i den praktiska tillämpningen av regelverket så hade du också känt till att de lokala pastoraten inte heller de är så pålästa! Eller känner du inte till de omskrivna fallen där lokala pastorat i slutändan av rättegångarna har tvingats betala rättegångskostnader, skadestånd och lön för åtskilliga miljoner kronor, allt utdömt av Arbetsdomstolen. Ett slöseri med medlemmarnas pengar, kan man tycka!
      Sedan finns det också AD-ärenden som har dömts till arbetsgivarens favör - och vad jag kan se "med all rätt".
      Och nu har jag inte alls berört de ärenden jag personligen känner till där en enskild präst "bara" hotats/skrämts med uppsägning om han inte självmant säger upp sig...
      Så, BOD, välkommen ut i den verkliga världen!

      Jag i Halland

      Radera
    12. Jag i Halland,

      -Tvärtom är det andra som behöver komma ut i den världen. Särskilt som det både i och mellan raderna hos ett antal kommentatorer odlas ett slags martyrmyt, att kyrkan avsiktligt och centralstyrt försöker exkludera präster med högkyrklig teologisk bas.
      Gång efter annan går detta igen; det är alltid kyrkans fel när någon teologisk frände avkragas eller blir utköpt. Aldrig den enskildes, som kanske har brutit mot KO, har uppenbara samarbetssvårigheter eller på någon annan grund måste skiljas från sin tjänst.

      Jag måste därför upprepa nödvändigheten av att varje präst skall följa kyrkoordningens bestämmelser och acceptera det regelverk, som kyrkan har fattat beslut om.

      Detta är ju elementärt; vissa präster har ingen extrafil att åka på, om de tror detta, bara därför att de inte anser sig kunna samarbeta med kvinnor och än i dag anser att kvinnor inte skall få bli präster.

      Ett gott samarbete mellan prästen och arbetsgivaren, kyrkorådet, måste båda parter sträva efter. Är detta så svårt att förstå?
      Vilken uppfattning präster än har om de förtroendevalda, exempelvis de som utgör KR, har de att följa denna församlingsstyrelses beslut, precis som kommundirektören inte kan ge sig ut på extraturer utanför kommunstyrelsens direktiv.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  6. Är fragmentiseringen framtiden för kyrkan, kör hårt! Det måste inte alls vara något problem. Med Internet kan informationen inte hållas tillbaka vilket alla gamla Napoleonfigurer börjar upptäcka. Det syns mig som att de tekno-sociala förutsättningarna aldrig diskuterats ordentligt annat än att man vill ha swischad kollekt (till vad?)

    Alexander Bard är den som visat klarast vad som kommer att ske på samhällsområde efter samhällsområde:
    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/25/alexander-bards-harda-dom-branschen-ar-dod/

    //Ruhollah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju riktigt bra skrivet av Bard. ..
      Kom att tänka på min stora förvåning när det anställdes kommunikatör i församlingan utan att någon vågade eller förstod att ifrågasätta. Det var som att en kommunikatör var lösningen....frälsningen...
      Fast det egentligen är Kristus själv som frälser. Det är Jesus som vi ska kommunisera med . Församlingens uppgift är att vara i kontakt med- kommunisera med- Herren ! Det är Jesus som vi behöver vägledning av. Om vi vill att SVK ska stå på benen som Kristi kyrka så får vi ställa annat oviktigt åt sidan och genom bön och bibel söka Herrens ledning. Längtan efter Jesus är räddningen för SVK och oss alla !

      Radera
  7. BOD,
    som en papegoja upprepar Du att SVeK´s problem som Du krasst enbart ser som medlemsras beror på SVeK´s skiljande från staten.

    Nåväl, svara då på

    1, Anser Du alltså att en Kristi Kyrka som högste jordiske chef skall ha en sekulär stat?


    2, Hur skulle sedan staten förhindra medlemsraset? Byråkratiska hinder? tvångsanslutning eller? Är detta din metod. Varför då inte kräva samma inom alla andra samfund?

    Övrigt. Det är bra att Du erkänner att Du inget sett, inget märkt av förfallet inom SVeK. Det bekräftar bara det vi redan vet- en för fakta totalt oemottaglig politruk. Åtminstone så länge arvodena trillar in.En som inte kan skilja mellan korrelation och kausalitet.

    Kanske det är dags för kyrkfolket att fundera över om det inte kan vara en lösning att betala er för att inte blanda er in i kyrkans styrning. Kanske kan vi då få en återgång till en Kyrka som själv teologiskt löser sina teologiska problem och avskiljer alla dem som bara vill skapa en annan "kyrka".

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      Svar på fråga 1: Kristi kyrka i Sverige har en gen ledning, vald av de kyrkotillhöriga.

      Svar på fråga 2: Lär av historien, alltså hur det var innan skilsmässan. Inget medlemsras. för Svenska kyrkan har den varit katastrofal; ordet ingen överdrift.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  8. Jag undrar om inte BOD medvetet undviker att läsa Lejdhamres insändare i KT för att slippa ta till sig att hennes idéer om att skippa trosbekännelsen i gudstjänsten skulle omkullkasta han dogm om att trosbekännelsen säkerstälker att SvK är en kristen kyrka?
    Är trosbekänbelsen ens obligatorisk i alla serier i nya handboken?
    Om man nu kan plocka bort alla klassiska kristna inslag i en gudstänst grnom att välja pch vraka ut de nya handboksserierna, vad är då kvar som gör en gudstjänst till kristen?

    SvaraRadera
  9. Bra låt: Liden såg. Tack för den! /John

    SvaraRadera
  10. Hittade denna goa Pepslåt för några veckor sedan:
    https://www.youtube.com/watch?v=1wH2hD7rW5U

    Vilket ös!

    SvaraRadera
  11. BOD,

    Typiskt politrukiska undanglidningar. Svaret rent "Goddag yxskaft"

    Re fråga ett. Inte ens Du förnekar väl att "Staten" är sekulär. Det skryter den ju tom med?

    Redan när Staten var det jordiska överhuvudet ansågs det helt comme il faut att dess ateistiske representant utsåg och vigde SVK´s ärkebiskop. Vidare är Staten som organisation ingen medlem.
    Försök därför igen att svara med det enkla. Skall en sekulär stat vara det jordiska överhuvudet för en kyrka som påstår sig vara en "Kristi Kyrka".

    Re fråga 2. När staten var överhuvud var det ännu långt in på 90-talet i princip tvångsanslutning. Något som t ex Branting fick erfara.

    Frågan var , hur skulle en statskyrka nu förhindra medlemsraset? Återinförande av tvångsanslutning?

    Lära av historien. Ja det kan vara bra liksom att förstå statistik och skilja mellan korrelation och kausalitet. När tvångsanslutningen upphörde så började utträdena om än i relativt lugn takt. Faktum är att det tom var en svag ökning av medlemsantalet de första åren på 80-talet efter tidigare turbulens bl.a men inte enbart i samband med ämbetsreformen. Det som verkligen fick igång rasen med början av -83 var när ni politiker helt förändrade SVeK. (Många inte bara jag förfasade sig över att SVeK nu blivit en plant-och reträttplats för politruker och att själva kyrkan hamnat på undantag. Denna tendens har inte minskat.)

    Frågan var alltså- hur skall Staten förhindra medlemsras när nu inte ni sk förtroendevalda klarar det. Vilka tvångsåtgärder skall vidtas? Själv har jag angett två möjligheter -finns det flera så varsågod och ange dessa. Tv ser jag bara två-återgang till tvångsanslutning - det skulle öka antalet medlemmar drastiskt men vilka? Vill Du ha det så.
    Ökad byråkrati för de som vill lämna. Det skulle förmodligen minska utträdestakten men knappast skapa nya.

    Alltså försök igen utan politruktjafs svara på frågorna och försök samtidigt sätta dig in i konsekvenserna.

    Inget blir bättre av att förneka fakta. Kom sedan ihåg att korrelation och kausalitet är två olika saker.

    Du kan f.ö svara på en annan kommentators fråga -om nu inte trosbekännelsen längre läses-är då SVeK en kristen kyrka? Földfrågan vad skall vi göra med de präster som förnekar trosbekännelsen?

    Vore det inte dags att avkraga dem istället för de präster som trofast håller fast vid skrift och bekännelse som nu sker?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD skulle säkert ha gillat den kyrkoskrivare, tillika kyrkoherdefru, som utan vidare skrev in alla invandrare i Svenska kyrkan, oavsett vilken kyrka de tillhörde. Och, ja, det är faktiskt sant.

      Radera
    2. Jag har hört talas om något sådant, där ca 80% av de nyinskrivna, i det postkristna samfundet, var muslimer!
      Antony

      Radera
  12. BOD kan inte svensk arbetsrätt.
    Om arbetsgivaren säger upp en anställd på arbetsrättsligt ogiltiga grunder (t.ex. fel åsikt i teologiska frågor), så kan arbetsgivaren bli skyldig att böta högst 36 månadslöner.
    I många av de "förslag till frivillig uppsägning" som församlingar i SvK ger erbjuder misshagliga präster ligger bra nära dessa 36 månader.
    Så stora utköpsbelopp tyder alltid på att arbetsgivaren saknas s.k. saklig grund. Men visst finns det alltid en orsak att någon sägs upp, även om utköpsbeloppet säger mer om den verkliga orsaken än de "samarbetssvårigheter" som det ofta refereras till.

    Sedan en retorisk fråga till BOD, som inte behöver svar:
    Om nu Svenska Kyrkans högsta ledning förutom Gud Fader himself är Kyrkomötet, hur kommer det sig att kyrkomötet inte kan besluta om huruvida medlemskapet i församlingar ska knytas till geografiska gränser eller inte?

    SvaraRadera
  13. Så länge som det finns en lag om Svenska kyrkan som reglerar hur samfundet ska vara kan man inte säga att Svenska kyrkan är skild från staten. Man man möjligen säga att bandet är något svagare.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren28 mars 2017 kl. 20:53

      Ett ex som så här maniskt lägger sig i hur den före detta makan/maken vill leva sitt liv så många år efter skilsmässan bör väl i det närmaste beläggas med kontaktförbud ...

      Radera