tisdag 24 juli 2018

Fallen, fallen är tuppen. Om Verkligheten i Svenska kyrkan

Bloggardag trodde sig ha anledning ringa en församlingsexpedition. Den hade öppet från kl 10 så när klockan lite drygt var klocka ringde han. Han förstod plötsligt att detta var en församlingsexpedition för tre församlingar. Då slog flashbacken till. Egentligen var det åtta tidigare församlingar som fylkades under denna enda expedition. Men dåförtiden hade det i dessa åtta varit otänkbart att slå igen därför att medarbetarna hade semestre fyra veckor och bara erbjuda en telefontid ett par timmar i veckan för preliminärbokningar av dop och vigsel och kanske andra preliminära bokningar också. Bloggardag häpnade. Detta är en folkkyrka med klientfokus eller vad? Bloggardag kan försöka ringa på onsdag och se hur det går. Kanske blir det ett fall framåt?

Lika illa med ett dop. Nog borde det vara ett dopsamtal innan dopet men den nya vanan är tydligen den, att folk inte svarar på sina mobiltelefoner om det är ett okänt nummer på displayen. Ju mer tillgängliga vi blir, desto mer otillgängliga! Egentligen skulle frågan ställas varför de som vill ha dop, vigsel eller begravning inte också är de som ska ringa prästen. Präster svarar väl i mobiltelefonen om det ringer och då kan alla beslut snarliga träffas. Är det inte grundfel tänkt när präster ringer och vill ha samtal? Förklara tanken! Är det den gode herden som är ute och söker? Eller är detta tecknet på hur en produktionsapparat och inte en levande gemenskap fungerar? Därmed inte ett ont ord sagt om dopfamiljen. Den kommer att visa sig vara en underbar bekantskap som charmar den gamle församlingsprästen. Som vanligt alltså.

Detta sagt har Bloggardag kommit på sig själv med dystra funderingar över MTD-religionen. I Härlunda kyrka fanns en önskan att "förstärka känslan av sommaren" med musik och lyrik. Pär Lagerkvist och Marianna Agetorp med sommartema, där naturen är det stora. "Väldigt behagligt" och 50 minuter tar det hela: "man får något med sig hem, en musikupplevelse så att man mår bra." Det är en skön sommarkänsla ,man är ute efter i Härlunda kyrka. Det ska vara "sommarljuvligt".  När det fromma folket i Härlunda församlats till sina fäder transformeras vår allara heligaste kristna tro till något sommarljuvligt och det är naturen som gäller. Inte nåden i Kristus. Vi är tillbaka i ett läge som det i Lystra, Apg 14:16-17. Efter 1000 år med kristen tro i Småland borde folk veta mer än hedningarna i Lystra, men icke. Och nu ska denna religion praktiseras i kyrkorummet. Ingen undrar väl över Bloggardags dysterhet i ett sådant läge, får man hoppas. Nog är det relischöst det hela men vad hade apostarna sagt eller biskoparna Stadener och Brilioth? På fredag,läser Bloggardag i Smålandskomposten denna tisdag, bjuder Marianna Agetorp in oss att uppleva och fira fullmånen tillsammans. Det handlar om vördnaden för naturen och insikten hur oändligt små vi människor är i detta gigantiska kosmos. Det är sant på det sätt som Ps 8 återger saken. Det bibliska perspektivet återställer något som hedendomen inte har pejl på. Nyandligheten är inte så och vemodigt är det att Svenska kyrkan inte kan svara på människors längtan. Är detta problemet med en kyrka som är andelös vorden? Fallen liksom?

Bloggardag har dock fått en ny favorit, kyrkoherde Jan Bonander. På Youtube kunde han höra honom be. Kyrkoherden tramsade inte. Han bad rejält i brandkatastrofen. Det kan tyckas märkligt, att man ska bli förtjust över en kyrkoherde som vet att be, men det kan man. Det ska antingen förklaras med att Bloggardag inte väntat sig detta eller att Bloggardag för egen del inte riktigt vet hur han ska be. Välj själva. Båda förklaringen kan vara rätt förresten. Ett framfall, liksom.

I den svenskkyrkliga verkligheten väcker en fallen tupp i Flemmingeland starka känslor. Tuppen blåste ner i stormen Gudrun och har inte kommit på plats. I maj stod nio personer från byn uppspetade framför Barometerns fotograf och meddelade att det har ett stort symbokvärde att tuppen kommer på plats. Kapellet används främst för skolans terminsavslutningar . Kyrkoherde Ström i Nybro kan inte se att det finns bruk för kapellet men förstår länslorna hos människorna i byn. Det är inte uteslutet att kyrkan gör sig av med kapellet.

Kapellet byggdes 1933 och invigdes av biskop Stadener och folksamlingen på invigningsdagen var väldig. Detta var en trakt med många glasarbetare och stort jordbruk, så många att det faktiskt fattades beslut om församlingsbildning. Beslutet återkallades. Viktoriaförsamlingen förverkligades aldrig. Flemmingelands kapell hörde till Madesjö och hör nu till Nybro.

För 50 år sedan redovisades 42 gudstjänster i kapellet per år. Svenska kyrkans reträtt från landsbygden borde vi tala om. Det heter att folk inte längre bor på landet och därför blir det som det blir. Verkligheten kanske också är den, att inte ens på landet vill folk gå i kyrkan och när prästerna befinner sig allt längre bort finns inte ens det personsamband, som gjorde att man gick i kyrkan om inte annat så för skams skull. Beskedet till dem som bor i Flemmingeland är dock glasklart (förlåt, men Flygsfors och Flerohopp ligger i nejden så frestelsen var oemotståndlig). Tuppen ska inte på plats och framtiden är oviss. Detta är verkligheten i den stabila folkkyrkan. Tuppen har ramlat. När Svenska kyrkan avvecklar är det inte med tuppen i topp.

Så oerhört stimulerande att kunna konstatera att Svenska kyrkan idogt ville göra sig högkyrkliga församlingsbyggare kvitt och satsade på andra. Folk fattade inte vad som var på gång. Prästerna var inte så angelägna att förklara för dem som inte ville veta heller. Nu kan alla veta vad som hände. Fallen, fallen är tuppen!

Vi dissidenter piggar nu upp oss med dagens understreckare om Cynthia Fleury. Pläderar hon för något annat än att vara trogen insedd sanning? Den egna uppfattningen ställd mot gällande lag, det är väl en hållning att utmanas av för att rädda folkstyret? Bloggardag tjusas av termerna imaginatio vera, pretium doloris och vis comica – se verkligheten, vara beredd att betala priset för sanningssägandet och vara medveten om komikens kraft ("pigg, käck och munter"). Clarence Crafoord (som Morsan satte stort värde på) introducerar Fleury. Vi dissidenter är verkligen inte så fel ute, vi är närmast intellektuella av franskt snitt, förstår Bloggardag.
https://www.svd.se/demokratin-bars-upp-av-medborgarnas-mod
Här har vi något som faller oss på läppen i alla fall.


49 kommentarer:

  1. Den gode Bo Giertz skrev i Kristi Kyrka redan på 1930-talet att kyrkan inte borde anordna "dragspelsaftnar".
    Kyrkan skulle helt enkelt bli vid sin läst och hålla gudstjänst, bibelundervisning och utöva diakoni och mission.
    Idag vimlar det av musikevenemang (även om dragspel kanske inte är så vanligt) och självaste kyrkokansliet bryter mot Kyrkoordningen genom att inte utöva mission.
    Om någon nu skulle få för sig att kommunikatörerna inom sociala medier på kansliet ägnar sig åt mission, så är det bara att lyssna till länken i gårdagens bloggpost för att konstatera att så inte är fallet.
    Då framkommer det att Svenska Kyrkans twitterkonto ägnar sig åt parodiinspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunickattörerna på Kyrkokansliet ägnar sig visst åt det dom ska. Om budskapet inte är smakligt för konsumenten, alltså osäljbart, försöker en hitta på nya, mera smakliga och lättkrängda budskap. Helt enligt Regelboken och Marknadsekonomins lagar alltså!

      Bäste Peter T, underskatta aldrig en skicklig och väl skolad kommunickattör, särskilt inte när hen twittrar eller är ute på såssiala medier! Där är vi mästare, oumbärliga och väl värda vår dagliga Whiskas. Fruktkorgar klarar jag mig dock personligen gärna utan!

      Bill, Master of Spin, kommunikatör hos EKM

      Radera
  2. Fredrik Fernbom24 juli 2018 10:24

    På tal om vad som skall bes i dessa tider: Jag har kommit fram till att det är dags att plocka fram den gamla psalmen i långvarig torka, nr 396 i 1819 års psalmbok. Den kommer att sjungas i anslutning till förbönen i högmässan i Örsås på söndag.

    SvaraRadera
  3. Ja, se verkligen verkligheten, se den någon gång, erkänn den!

    Se alltså, som jag på dessa spalter flerfaldiga gånger har uppmanat till, verkligheten, se Svenska kyrkan, erkänn helt, fullt och fast denna kyrka!


    Häromdagen skrev jag om just Svenska kyrkan, där folksjälen finns. Genast kom flera invändningar; nej det finns inget samband mellan folksjälen och kyrkan, hette det i kritiken.

    Bloggaren citerar i dag Smålandsposten. Men han citerar INTE tidningens ledare, som ger undertecknad fullt stöd. Läs här, få ni själva se:
    "Svenska kyrkan är en samhälls- och kulturbärande institution som knyter samman folk i hela landet likt folkrörelserna. . .och deltagarstatistik som politiska partier bara kan drömma om".

    Och gissa då vem som är ledarartikelns (sidan 2) författare? Jo, han återfinns i samma kyrkonomineringsgrupp som Dag Sandahl, nämligen Frimodig Kyrka, och har på dess blogg till och med uttryckt stor beundran för Sandahl, vars föredrag han hade nästan fallit i trance för vid ett FK-möte.

    Skribenten heter Thomas Hermansson och - om jag inte minns fel - städslades redan i fjol av Barometerns politiske chefredaktör, Martin Tunström, vars namn ibland också fortsätter att dyka upp på Smålandspostens ledarsida, vilken han tidigare var chef över.

    De båda tidningarna, som ju ingår i den icke okända mediekoncernen Gota Media, byter numera nämligen ofta ledare med varandra, vilket ju kan sägas vara både bra och dåligt: bra därför att flera kan läsa de kloka texterna (dock är alla inte alltid kloka), dåligt därför att respektive tidningsansikten inte blir alltigenom personliga.

    Läs alltså nu, mina kära (och mindre kära) kritiker Hermanssons ledare om kyrkan. Svenska kyrkan, som "knyter samman folk i hela landet".
    Men detta visste jag ju tidigare; utmärkt att få stöd nu av en FK-are.

    I dag rekommenderas också ett födelsedagsporträtt i tidningen Dagen och Dagens Nyheter (skilda texter) av bloggarens gode och teologiske vän, Christian Braw, för övrigt pappa till Martin Tunströms politiske kollega med samma efternamn på Barometern.

    -Sanningen för sanningens skull, inskärper den läsvärde pappan i porträttet. Han sätter Jesus, sanningen och själasörjandet främst, vilket naturligtvis hedrar honom.

    Aldrig någonsin har jag heller läst eller hört något kritiskt och fult om Svenska kyrkan från honom av det slag, som tyvärr är dussinvara i denna bloggs texter.

    Det hedrar honom också förstås. Sanningen främst är det ju!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här diskuteras trender, det är det som är det intressanta. Kyrkan finns, den lever, den betyder, den "knyter ihop" men den k r y m p e r och var ska det sluta? Det är det som diskuteras och ibland måste diskuteras. Annars blir vi ungefär som mannen som hoppade från 50:e våningen och tryggt rapporterade att nu har jag passerat 20:e och än så länge har allt gått bra.

      Samfund kommer och går, Kristi Kyrka består.

      Radera
    2. Thomas Hermansson. Smp:

      http://www.smp.se/ledare/kyrkovanlig-kyrkokritik/

      Radera
  4. Dr Braw spänns nu för Dikes vagn och så drar han en lans för kv*nn*pr*stm*tst*nd*ts "hard core" som fylkas i Vadstena och får positiv uppmärksamhet på ledarplats. Hedningarna kan inte ha det lika roligt som de kyrkokristna, det är då ett som är säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggardag förvånar undertecknad då denne tror att birettakarnevalisterna i Vadstena skulle utgöa ngn slags högkyrklighetens ortodoxa "hard core". Det handlar snarare om ytterst anpassningsbara gummiryggade karriärister spm gärna ställer sig under heretiska stidtchefers hierarki och kollegialt delar altare med kvinnliga "präster" och MTD-heretiker!

      Antony

      Radera
    2. Vad kag vet så finns det SSB-are som frivilligt tagit tjänst i bl.a. Stockholms stift och under den senaste generationens MTD-stiftchefer. Hur ska de annars lunna bli kyrkoherdar och tjäna 7-800.000?!

      Antony

      Radera
    3. Anthony, du fattar inte. No offense. RKK är najs men de har ett system byggt för högst ~150k pers. Återkom när ni har doningar för en miljon medlemmar och gemenskaper uppe på alla orter där det finns mer än 30-40k medborgare. Ordna det istället för att skriva din dynga här. Vid den tidpunkten lämnar jag, och resten av de sista skeppsråttorna i SvK, walkover. Tills dess, vi döper och predikar på.

      Radera
    4. Det är troligt att den anonyme 22:30 tillhör de pragmatiska ritualisterna med årligt sommarkollo i Vadstena, varför dennes kaxiga kommentar blir en övertydlig illustration av dessa karriäristers hycklerier.

      Det skall vara "färdigbyggd" kyrka för att dessa överbetalda skeppsråttor ska lämna lyxkryssaren Svky för ett annat fartyg.

      Vi ska "ordna det" åt dessa bortklemade ob-ersatta låtsaspräster, innan de lämnar "walkover".

      Det är föga förvånande att vi i den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan klarar oss utmärkt utan sådant "prästmaterial". Vi sätter så klart ut livbåtarna men dagens SSB-prelater ska knappast tro att deras tidigare värv är någon merit för att få en sann prästvigning, förmodligen är det, som 22:30 exemplifierar, precis tvärt om!

      Antony

      Radera
    5. Vad elakt om de underbara männen i SSK!

      De gör sitt bästa varje natt.

      Vad får de för det?


      Ruffe

      Radera
  5. Märkliga reaktioner!

    -Anonym och BloggarDag glider kortfattat förbi min dokumentation om FK-ledamotens, Thomas Hermansson, ord om Svenska kyrkan som lika gärna kunde ha varit mina och som jag visade häromdagen.

    Anonym visar heller ingen sorg över den tråkiga medlemsutvecklingen i Svenska kyrkan som jag för övrigt har varnat för i decennier men som kyrkoledning och även bloggaren då inte tagit på allvar. Vi läser exempelvis aldrig några uppmaningar från dem att vi gemensamt måste vända utvecklingen, att vi alla i Svenska kyrkan har ett ansvar, att vi bör - var och en av oss - dra vårt strå till stacken. Alltså inga som helst uppmaningar att sätta klackarna i marken för att få en, som vi kan kalla den, kyrklig renässans.

    Det är bedrövligt, alldeles särskilt bedrövligt därför att det kommer från personer, som fått så oerhört mycket av Svenska kyrkan genom åren. Att tacka kyrkan genom att vända den ryggen är faktiskt ynkligt, det är erbarmligt.

    Om det är att dra Braw för någon vagn genom att instämma i det han säger i de aktuella tidningsporträtten, gör jag det gärna med gott samvete. Bloggaren borde ju med tacksamhet ha noterat detta i stället för att med neddragen mungipa ironisera.

    Å andra sidan berör ironin mig, ärligt skrivet, inte ett dugg. Jag är trygg med och i Svenska kyrkan. Jag vet var och att den finns, är hundratals år gammal, lever vzrje dag och alltså finns i Svea rikes folksjäl.
    Svenska kyrkan, Kristi kyrka, består alltså, Anonym!
    Det är väl underbart?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur består då Svenska kyrkan i Flemmingeland, där man inte ens fått upp tuppen och bedömer det som bortkastat att göra?

      Radera
    2. "Svea rikes folksjäl."

      Smaka långsamt på DEN!

      Har BOD i en avlägsen ungdom sträckläst Hegel månne? Nu är det nya andar som sveper in. De känner sig varken svenska, behöver någon kyrka, respekterar något rike eller folk, och tror de på någon själ, är den snarare grön än blågul. En logisk utveckling enligt färgläran f ö. /smun

      Radera
    3. Dike dina tankebanor är svårtydbara. Det du fick ovan (14:29) var en kort kort verklighetsbeskrivning (du gillar ju sånt). Kyrkan finns, den lever, den betyder fortfarande mycket för många, det är klart den gör. Jag har själv jobbat över 15 år inom den, jag VET att det är så. MEN vi ser också att i princip alla siffror pekar nedåt. Människor lämnar för att de inte tror, människor lämnar för ATT de tror, det firas färre och färre gudstjänster osv. Är det något i detta som är felaktigt menar du.

      Jag förstår inte ditt inlägg. Du talar om sorg. Det var väl precis det jag uttryckte. Ett bekymmer över vart SvK är på väg. Jag är själv döpt inom SvK, konfirmerad inom SvK, kommit till tro inom SvK, minst hälften av alla jag känner har jag lärt känna genom SvK osv. osv. Klart jag kan känna bekymmer, vad vet du om det?

      Anonym 14:29

      Radera
    4. Som maskar vrider de sig inför fakta om kyrkan!

      -BloggarDag vet men erkänner det inte öppet. Anonym vet och erkänner det delvis. Att Svenska kyrkan finns fast cementerad i folksjälen.

      Den är egentligen så fast cementerad, att även dess daglige kritiker, nr ett (1), som är bekant på denna blogg, vilken tillika är hans digitala livsverk, inte har lämnat den, villigt och engagerat ställde upp i val efter val på central och regional kyrkonivå och efter att överraskande ha blivit distanserad i det senaste valet ändock också fortsätter som sommarkyrkoherde i ett par småförsamlingar.

      Svenska kyrkan finns alltså även i bloggarens själ. Men den man älskar agar man ibland, som bekant. Men aga inte för mycket bara, det kan vara smärtsamt för den agande själv.

      När nu detta är konstaterat, skall jag villigt hjälpa Anonym att tolka de annars, tycker jag, inte svåra tankarna hos mig. De är i korthet dessa: att signaturen inte med ett ord visar sin vilja, sitt engagemang, sitt intresse för att hjälpa kyrkan, bli en av dess verkliga frontsoldater - eller, som scouterna säger, alltid vara redo.

      Signaturen konstaterar ju riktigt att siffrorna pekar nedåt. Då borde han starkt engagera sig för att hejda denna utveckling och i stället få dem att peka uppåt. Ta gärna efter det ständiga mottot hos kanadensiska ishockeylag med denna travestering:

      -Go, Svenska kyrka, go!

      Vill också bloggaren detta?


      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  6. Antony! Jag kommer just från Vadstena, där jag har bevistat SSB:s dagar (utan att tillhöra societeten). Jag kan meddela att jag såg en (1) biretta. Du får hitta på något nytt namn på samlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, så var det väl inte för bara något år sedan? Nåväl, det var möjligen för varmt eller så svänger modet snabbt hos de pragmatiska ritualisterna?!

      Antony

      Radera
    2. Kanske läser SSB-folket Antonys kommentarer hos Bloggardag. Vem vill efter det dyka upp i biretta?

      Antony - en maktfaktor i SSB-sammanhang?
      /Ryszard

      Radera
    3. Tack för den komplimangen, Ryszard, men i den bubbla av högkyrklig låtsasecklesiologi som sällskapets karriärister lever tror jag knappast de låter sog påverkas av en katolik....eller?!

      Antony

      Radera
  7. Bengt Olof! Jag finner det vara ett större problem att kyrkoledningen inte tar den drastiska medlemsminskningen på allvar, än att en pensionerad komminister inte gör det – han kan ju inte heller göra så mycket, när han inte längre (till din stora belåtenhet) är kyrkomötesledamot.

    I övrigt – Svea rikes folksjäl var ordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, jamen vad ska vi som helhjärtat och principfast tillhör Göta rike ta oss till?

      Skallagrim

      Radera
    2. +Göran,

      -Det är förvisso ett problem, därför att - som jag har skrivit flera gånger med början för många år sedan - varje förlorad medlem är en för mycket.

      -Sedan dementerar jag med skärpa Ditt påstående att jag var mycket belåten, när Dag Sandahl blev förbipasserad av annan kandidat i KM-valet. Jag har veterligen aldrig gjort glädjeskutt över detta eller firat förlusten med gräddtårta till kaffet. Dag var nämligen en aktiv, engagerad KM-ledamot, kunnig, kvicktänkt, repliksnabb och ofta rolig i debatterna. Alla lyssnade uppmärksamt, när han tog till orda även om de flesta inte alltid höll med honom.

      Och visst, bästa Göran, kan han trots uttåget ur KM fortsätta att arbeta för Svenska kyrkan. Det gör ju jag, som också åkte ut en gång på ett mer förnedrande sätt än Dag, och även många andra som även de tidigare har haft uppdrag på kyrkans nationella nivå.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  8. Själv tänker jag mig ringa till bloggaren under morgondagen, hoppas att han svarar. Kram på dig.

    SvaraRadera
  9. Angående Stockholms stift är det bäl totalt förtappat med regnbågsmässor och andra grova heresier blir påtvingade de tjänstgörande prästerna. Rimmar illa med att delta i Vadstena om det nu är så.

    Är det förresten större möjlighet till bluesfestival när Missionprovinsen ska välja ny föreståndare? Var tre kandidater såg jag, varav en pensionär och en motvillig kommunister i Svenska kyrkan.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Be hellre över utvecklingen ar Missionsprovinsen än ironisera - vi behöver inte en traditionsprovins utan en levande andlig kyrkogemenskap. Det märks ju inte minst på denna blogg att vi är många som är hemlösa i nuvarande kyrkosystem och och är oroliga över utvecklingen.

      Radera
    2. Jag ber för de som är vilsna i Svky och förstår att inte alla har insikten eller viljan att bli medlemmar i den Katolska kyrkan. Missionsprovinsen är så klart viktig för kristna lutheraner, även om den i grunden bygger på schism och saknar sann apostolisk succession.

      Antony

      Radera
    3. Anonym 09:16 - Kan du förklara för oss hur du förstår och karakteriserar följande tre fenomen 1) Missionsprovinsen 2) en "traditionsprovins" och 3) en "levande andlig kyrkogemenskap". Jag tror helt säkert att du har många värdefulla insikter bakom ditt inlägg, men du hade tjänat på att förklara vad de tre fenomenen innebär och hur de förhåller sig till varandra enligt ditt synsätt. När du har gjort det kan vi förstå dig bättre och diskutera dina synpunkter vidare

      Radera
  10. När jag nu läst Hermanssons insändare så undrar jag hur många fler än jag bland kommentarorerna som besökt en kristen festival i sommar?
    För det finns väl ingen anledning att hylla insändaren om man stannar hemma i soffan.
    Den gode Christian Braw har kag mången gång träffat på konferenser och även fått förmånen att bikta mig för.

    SvaraRadera
  11. Vem tjänar på att fler lämnar Svenska kyrkaN?

    -Christian Braws namn har nämnts flera gånger av bloggaren och kommentatorer, sedan jag rekommenderat dem att läsa födelseporträtten i Dagen och Dagens Nyheter.

    Nu är, med all rätt, också Peter T positiv till honom. Glöm då inte vad jag tidigare påpekat, Peter, att Braw inte, veterligt, har smutskastat Svenska kyrkan eller uppmanat medlemmar att lämna kyrkan.

    Den avgörande frågan är ju också vem som tjänar på slika uppmaningar? Gynnar avhoppen från kyrkan andligheten? Gynnar de stabiliteten och tryggheten i samhället? Gynnar de den avhoppande själv?

    Smaka på dessa frågor, innan ni sätter utträdesparoller på pränt! Att tänka först och handla sedan är lika angeläget i dag som det var i går och kommer att vara i framtiden.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD: Nu ska du få en chans att visa att du kan resonera sakligt! Förklara för oss hur man mäter 1) Vad som gynnar respektive missgynnar andligheten i ett samhälle 2) Graden av stabilitet och trygghet i samhälle 3) Om en individs utträde ur en majoritetskyrka gynnar eller missgynnar individen ifråga.

      Radera
    2. BOD, svensk kristenhet tjänar på att avslöja Svky-skökan och ju förr hon går i graven desto bättre!

      Radera
    3. Tapel,

      -Om en kyrka som en gång hade över 90 procent av svenska folket som medlemmar efter cirka tjugo år har förlorat omkring 20 procent av dem, missgynnas förstås andligheten och kyrkans genomslagskraft och påverkan.

      En heltäckande kyrka är en trygghets- och säkerhetsventil för folket, för samhället och givetvis för andligheten. Kyrkan står ju för Hans budskap, för Ordet.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Nej BOD. Det är faktiskt ren lögn. Du har förstås rätt att leva själv i en sådan verklighetsbild men det finns ingenting som säger att man kan säga "förstås" och "givetvis" på det sätt som du gör.

      Om ex vis en aktivististisk baptistkyrka som Westboro Baptist Church skulle vara majoritetskyrka i en stad och sedan förlora 20 procent av sina medlemmar under 20 års tid kan man ö h t inte dra några självklara slutsatser, vare sig kring kyrkorna eller individerna. Man kan ju tänka sig att majoriteten av medlemmarna faktiskt har gått över till en kyrka som förkunnar ett renare Evangelium än det som är fallet i baptistkyrkan och om detta är fallet har nog alla enheter faktiskt utvecklats till det bättre, trots att statistiken för just den enskilda baptistkyrkan sjunker.

      Radera
  12. BOD, de som lämnar Svenska kyrkan tjänar på de när de går till en kyrka som är kyrka i egentlig mening.

    Jonas M

    SvaraRadera
  13. För mig framstår kyrktuppen som en tydlig symbol för Svenska kyrkans fångenskap! Som fågel kommer den flygande någon helt annan stans ifrån, sätter sig över korset och visar sin egen förträfflighet, samt gör på det heliag och vördnadsvärda Korset det, som fåglar plägar göra på det de sätter sig
    på!

    SvaraRadera
  14. Jonas M,

    -En kyrka i egentlig mening? Det är stora ord från en företrädare för kyrkan, vilken i storlek är som flugans i jämförelse med elefantens!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD, hur är ett (postkristet) samfund 6 miljoner medlemmar (där 1% går i söndagens gudstjänst) att likna vid en elefant i jämförelse med Katolska kyrkans 1,3 miljarder (med minst 50% mässgång) som su liknar vid en fluga?
      Möjligen är det ett perverterat nationalistiskt perspektiv som fördunklar dig att skriva sådant obildat nonsens?!

      Antony

      Radera
    2. Jag som trodde att flugan RKK hade runt en miljard medlemmar till skillnad mot elefanten SvK:s 6 miljoner.
      Är BOD medveten om att kyrklighet är en internationell företeelse?

      Radera
    3. Men, Bengt Olof,
      har du missat att Jonas M tillhör den största kristna kyrkliga organisationen i världen? Den som du borde konvertera till eftersom du anser att majoriteten alltid har rätt.

      Fast på ett sätt har du rätt. Svenska kyrkan är som en elefant i en porslinsaffär.

      Radera
    4. BODs synfält tycks begränsat av den svenska riksgränsen./Paul

      Radera
  15. BOD, har du snöat in på Fem myror är fler en fyra elefanter?!
    Jonas M

    SvaraRadera
  16. Ja, det har jag missat, Elisabeth!

    -Ja, jag har missat att Jonas M är katolik. Men för den skull kan han ju respektera Svenska kyrkans totalt dominerande ställning i vårt land och inte rakt ut påstå att de, som lämnar den för hans kyrka, automatiskt tjänar på det.

    Jag respekterar katolska kyrkan, som verkligen på flera håll i världen är nästan sammanvuxen med statsmakten och starkt påverkar samhällsbesluten.

    Märkligt då att kritikerna av Svenska kyrkan inte vill se Svenska kyrkan i denna ställning hos oss.

    Glöm sedan inte, att jag ursprungligen frågade efter vilka som tjänar på att lämna Svenska kyrkan och att jag betonade att Christian Braw aldrig förfallit till uppmaningar att göra detta, ännu mindre till ideliga kanonader mot kyrkan som har blivit signum för vissa kommentatorer på bloggen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skrämmande sammanblandning av stat och kyrka.
      Man undrar om BOD anser att Oscar Romero var landsförrädare?
      Eller om katolska kyrkan i Polen är värd mer respekt idag än för 40 år sedan p.g.a. förändrade relationer till staten.
      Jag bedömer in en kyrka beroende på dess relation till staten, utan snarare bedmer staten efter dess relation till kyrkorna.

      Radera
  17. Relationen kyrka-stat har aldrig varit okomplicerad. Sedan Konstantin "den store" har förhållandet nog mest präglats av "symfoni" eller "symbios" (möjligen med undantag för "investiturstriden" i väst). Men sällan har väl en kyrka varit så totalt styrd - även i sina rent interna angelägenheter - av den sekulära makten som just SvK numera är. När den sekulära makten dessutom är just sekulär och ibland rent fientlig mot religion, måste man väl ändå stå emot? När staten vill bestämma över t.ex. kyrkans ämbets- eller äktenskapssyn, har det väl ändå gått för långt? Eller säger BOD emot?/Paul

    SvaraRadera
  18. BOD jag uppfattar det som att anledningen till att du respekterar Katolska kyrkan är att den på en del håll har ett nära samband med statsmakterna såsom vore det ett självändamål? Av samma anledning är det viktigaste för sig att Svenska kyrkan och svenska staten hör tätt ihop.

    Den kyrkosynen finner knappast stöd i den Heliga Skrift eller Tradition.

    Jonas M

    SvaraRadera