torsdag 5 juli 2018

Wejryd och Hermansson, några insikter om sådana som folk tycks bli arga på numera

Anders Wejryd analyserade 68-kyrkan i DN.
https://www.dn.se/kultur-noje/anders-wejryd-darfor-ar-pastaendena-om-svenska-kyrkan-som-en-marxistisk-68-kyrka-absurda/

Det kan finnas skäl att minnas hur det var. Av den stora demonstration Grenholm & Co skulle ordna blev en liten procession med plakat i Uppsala domkyrka. Den är flitigt återgiven på bild. Här var demonstranterna som gjorde som de blev tillsagda. Därmed blev de ett pittoreskt inslag. Wejryd försöker styra bort från år 1968 och det gör han rätt i. Kul nog för han fram folkpartiets (FPU:s) engagemang i Sydafrika-frågan och det beror väl på att han därifrån har sina erfarenheter. Det tycker somliga av oss är lustigt. Vi andra kunde i just frågan om Sydafrika peka på Svenska Kyrkans Mission, tidningen Vår Kyrka och POGO-produktion, som var en resurs för folkrörelser/socialdemokrati. Hans Haste drev företaget. Men perspektivet måste vidgas till flera år före och det politiska likväl beskrivas. Det är ju samma lilla gäng som tagit sig fram på det sätt Rudi Dutschke beskrev: "den långa marschen genom institutionerna". Wejryd har inte legat på framkant i debatter eller studier men han har varit duktig på att samla in vad andra tänkt, det som kan kapitaliseras, och idogt drivit den sortens frågor; de redan avgjorda.

Bäst av alla exempel är den lördagsintervju Sveriges Radio gjorde med Anders Wejryd och detta måste ha varit vårvintern 2009. Kyrkostyrelsens arbetsutskott hade fått ihop en vigselordning för enkönade och om den skulle Wejryd tala. Det lilla problemet hade intervjuarna upptäckt. Det var en annan ordning för vigsel, närmast en elaborerad partnerskapsvälsignelse. Frågor avslöjade obarmhärtigt att Wejryd inte riktigt sett detta och förstått kraften i just traktan efter vigsel. I direktsändning bytte han fot. På måndagen fattades ett annat beslut, det politiskt möjliga. Intervjun borde letas fram och göras just så kyrkohistorisk som den är.

Hur mycket vänster var det hela? Jag funderar. Men det heter i mötestidningen Uppsala 68 om gruppen bakom ungdomstidningen Hot News att "Visst är det en vänstergrupp inom kristenheten som står bakom. Det märker man tydligt på innehållet. Men analyserna är vederhäftiga och kommentarerna berättigade." Sture Gustafsson skrev reportaget Presslägningsdags som återfinns i nr 4 av tidningen på sidan 16. Bild på Martin Lind, Per Frostin och Carl-Johan Evander, som är mest ihågkommen därför att Jesper Svenbro kastade ut honom från sitt rum. Jesper tålde inte frasradikalismen. Det var minnesvärt. Jag undrar vad som hänt om Wejryd suttit på Svenbros rum dåförtiden. Och nu når kritiken honom i ärevördiga Svenska Dagbladet.
https://www.svd.se/socialismen-och-kyrkan-och-gamla-arkebiskopar

Avgörande är nog att det alltid finns folk som fattar vad de ska säga och säger det. Sådana går det väl så länge det håller. Därmed tar vi oss till Visby.

I går var det dags. Domprosten Hermansson beslöt sig för att tysta Thomas Gür dymedelst användande av kyrkklockor, som skulle överrösta de förgripliga synpunkterna. I uppföljningarna står det klart att Hermansson inte riktigt hört vad som sagts, han blev mest upprörd och så fattade han ett beslut som han i efterhand fick förklara var överilat och Antjes tog sig från det hela genom att citera självaste domprostens ord. Då behövde hon inte mer ställas till svars för vad Svenska kyrkan sysslar med. Biskop Petersson får väl ett ärende på domkapitlets bord. Då blir det på nytt spänt mellan biskop och domprost i Visby. Eller ska Hermansson klara sig med sitt uttalande?
https://www.svenskakyrkan.se/visby/nyheter/uttalande-av-domprost-mats-hermansson-med-anledning-av-dagens-handelse-vid-domkyrkan

Nu är det inte första gången domprosten Hermansson vill försöka komma åt de förgripliga.
http://bloggardag.blogspot.com/2011/12/nog-ar-nog-nagra-ord-om-domprosten-mats.html
En minnesgod kommentator påminde om saken. Och de vetgiriga kan se ett återkommande mönster: Mats Hermansson agerar och tror sig bäras av uppåtvindar men ett stycke upp i luften märker han att vinden inte bär och han drattar på ändan. I det klipp som Thomas Gür la ut hörs Hermansson konstatera att han förstår att han inte befinner sig bland vänner. Då vill han kvickt ta sig därifrån. Bloggardag finner repliken lika minnesvärd som Wejryds insats i lördagsintervjun 2009. Sedan kom alltså ett uttalande från domprosten.

Är skillnaden den mellan det som är och det som var att det som journalister tidigare inte varsnade nu står fram i hela sin ynkedom? Är det då stor risk att vi, de under många år dokumenterat insiktsfulla får rätt och att vi blir högmodiga och omöjliga att umgås med eftersom vi bara tjatar vårt "vad var det vi sa?!" Bloggardag vet inte men lögnväsendet håller inte – aldrig – i längden. Om ni går försiktigt på övergångsställena och inte blir påkörda kan det visa sig att vi har våra bästa år framför oss.

Torsdagsdepressionen har för övrigt anlänt.




64 kommentarer:

  1. Wejryd

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/39987?programid=3071

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/39987?programid=3071

    SvaraRadera
  2. Hermansson citeras i KT”
    – Vi är inte emot yttrandefrihet eller mötesfrihet, men att alldeles utanför kyrkan ha ett möte som går emot vad vi står för inne i kyrkan, det är provocerande.”

    Villa är ”vi”? Vilka är ”vi” som har mandat att säga vad vi tycker? Menar sig Hermansson uttala sig för Svenska kyrkans räkning, församlingen, de anställda osv?

    Hermansson har inget mandat att tala om vad ”vi” tycker. Lika lite som kyrkokansliet eller kyrkostyrelsen kan uttala en uppfattning om vad ”vi” tycker.

    I sak så kan man tycka som Gur och ändå vara en god kristen. Men åsiktskorridoren är smal i Svenska kyrkan. Likaså är den berömda takhöjden skrämmande låg liksom att densamma enbart tillkommer de med megafonerna och självpåtaget tolkningsföreträde.

    Tänk om ledande företrädare för Svenska kyrkan ägnade lika mycket energi åt evangelisation som att springa samtidens politiska ärenden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bör lyssna till Gürs 9,5 teser. Klokt, resonerande och balanserat i anspelning på Luthers 95 teser. Denna Värdegrundsförbrytelse går tydligen domprosten Hermansson så till sinnes, att han tappar allt omdöme. Knappast ursäktligt. Här behövs en reformation. Åter till källorna! Den politiska fångenskapen i Babylon måste upphöra! Kan Hermansson entledigas omgående?

      https://www.facebook.com/anna.jung.9469/videos/10155931784068579/

      Chlodvig

      Radera
    2. Hermansson verkar vara urtypen för en totalitär politruk som gör karriär inom en totalitär och repressiv organisation!

      Antony

      Radera
    3. "Vi" var väl Hermansson och kyrkvaktmästaren som tryckte på knappen.

      Vad gäller Uppsala68, så uppfattade vi som fanns där - men utanför begivenheterna - som väldigt rött.

      Rättfärdighet handlade mycket om sociala strukturer.
      Den kristna studentrörelsen "KRISS" var väldigt inriktad på det (särskilt i Sydamerika (om jag nu kommer ihåg rätt), medan "SESG" hade Bibelstudier utifrån trosrättfärdigheten.
      Stig W

      Radera
    4. Hur mycket val har vaktmästaren om dopämprostfn befaller ringning?

      Radera
  3. Att Antonio Gramsci via Rudi Dutschke och "de frankfurtska" har lyckats väldigt bra märks såväl i "kyrkan" som i den dekadenta, antikristna materialistiska tillvaro vi kallar "samhället".
    Frågan är om kristenheten orkar resa sig på folklig och andlig grund eller om det krävs motsvarande politiska smörjmedel som vid nedmonteringen?

    SvaraRadera
  4. Hermanssongate i Visby har snabbt fått stor uppmärksamhet. Mikael Odenberg och Carl Bildt, bl a, har tagit avstånd. Antje mera försiktigt. Som saken nu utvecklas, tvingas hon rafsa sina egna kastanjer ur elden. Som vanligt vädras utträdesuppmaningarna, och hur mycket bättre kyrkoavgiftspengarna kan användas än till att understödja en vänstersekt som SvK.

    Att försöka samtala med Ding-Dång Hermansson, den Heliga Värdegrundens Tjänare, tycks inte vara lätt. Denne blev så provocerad av att se en ensam turk (Gür) med ca 100 åhörare (Mest ledarskribenter, teologie doktorer och policychefer) på Domkyrkoplan, att han beordrade en anställd att på arbetstid filma de närvarande, man kan fråga sig i vilket syfte, samt att beordra ringning för att dränka ett resonerande föredrag. Den speciella ringning som betyder fara - f f g sedan Valdemar Atterdags plundring av Visby?

    Gür och Hermansson efter ding-dångandet:

    https://www.facebook.com/thomas.gur.5/videos/1976328979085285/

    Det är bara nazistiska NMR och SvK som saboterat demokratiska framträdanden i Almedalen i år. Tänkvärt!

    Gürs farofyllda 9,5 teser från en pelarbas framför Visby S:ta Maria:

    https://www.facebook.com/anna.jung.9469/videos/10155931784068579/

    Har Svenska Kyrkan verkligen råd med sådana dingelidångande PR-fadäser? Och med sådana ledare??
    /Ryszard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vari menar Ryszard att Nordiska motståndsrörelsen saboterat ett demokratiskt framträdande? - Är det bu-ropen i inledningen av Annie Lööfs anförande som åsyftas så faller tesen platt eftersom Lööf efter en kort inlyssnande paus kunde slutföra sitt anförande och nå ut med sitt budskap på gott demokratiskt vis.

      Radera
    2. Intressant att Dag, som sågs som extremvänster på 60/70-talet, nu hyllas av extremhögern, dvs nazister och judehatare. Det gäller att veta vart vinden blåser, och följa densamma. Att alltid ha rätt åsikt.

      Radera
    3. Jag avsåg buropen, ja.
      Och Lööf kunde likt en skolfröken av gamla stammen ta busfröna i upptuktelse och läsa lusen av dem. Gürs lugna och ödmjuka resonerande kunde däremot inte påverka den låste Hermansson.
      Sedan hade Gür avslutat sin framställning innan sinnet rann på domprosten och dimmorna steg. Endast frågestunden saboterades. Det intressanta kvarstår; hittills har endast två rörelser saboterat eller försökt sabotera i Almedalen, NMR och SvK. SvK mera framgångsrikt. Man kan fråga sig om i stället en moské hade börjat köra ut böneutrop via högtalare på maxvolym för att sabotera ett resonerande föredrag om integration, hur hade det uppfattats? Är SvK i nutida vänstertappning kanske värre än både NMR och islamister?
      /Ryszard

      Radera
    4. Sågs som beskriver en upplevelse men kanske inte något faktiskt. Men i sak är mitt dilemma det som följer alla som läser på och reflekterar. Då ska vi fria tänkare alltid positioneras av andra.

      Radera
    5. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1977710535613796&set=a.140680919316776.48529.100001246056672&type=3

      Radera
  5. Det är intressant. Han som fortfarande är domprost vill gärna ha politik inne i kyrkan - helst från vänster men han bjuder in en och annan moderat och centerpartist. Men när man samlas för diskussioner på kyrkbacken i gammal god tradition - Gustav Vasa talade till bönderna i rätt politiska syften på kyrkbacken - så ska det stoppas.

    Platses utanför S:ta Maria är allmän, och att störa Gürs föreläsning är uppenbart ett lagbrott.
    Hade demonstrationen varit inne i kyrkan så är traditionen uppenbart bara från 1968...

    Sedan förehåller sig domprosten till sanningen på sätt som ofta går under beteckningen lögn. Han säger att Gür talade om att utländska män våldtar svenska kvinnor - - vilket han av film manus att döma inte gjorde. Han säger sig ha fått fått knuffa sig fri, vilket strider mot filmbevis det också. VAR säger de i fotbolls-VM.

    Nu är det inte första gången domprosten ljuger.
    Ingen vacker syn.

    Canutus Hahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hermansson känner sig oförhindrad att idag ha en programpunkt inne i kyrkan med Rossanna Dinamarca (V), en inte helt demokratiskt rumsren figur. Kanske mer Hermanssons stil är den belevade och bildade Gür?

      https://www.youtube.com/watch?v=a6_DHsiNkbs

      /N:son

      Radera
    2. Filmningen är intressant ur GDPR-perspektiv...

      Radera
  6. Hermansson inför rätta. Störande av mötesfrihet! Sätta igång kyrkklockorna,så fruktansvärt naivt!
    Präst i Halland

    SvaraRadera
  7. Domprost Hermansson är ett problem, på många sätt. Att förra biskopen inte såg till att få väck honom var ett misstag som nog får sättas upp på konflikträdslans konto. Nu hamnar byket i näste Visbybiskops knä, hoppas han har mer tåga att lösa problemet. Utköpets tid närmar sig...
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hermansson har på tok för många vänner för att falla.

      /Laikos

      Radera
    2. Det postkristna samfundet är kongregationalistiskt så den kappvändande stiftchefen i Visby har ingen makt över den totalitäre, antidemokratiske, vänsterpolitruken i domkyrkan.

      Antony

      Radera
  8. Antonson med bloggen "i otakt" skriver initierat om domprosten som ljög:
    http://iotakt.se/domprosten-som-ljog/

    Man kan verkligen undra hur många gånger denne man ska få rubba det anseende en präst bör ha innan något händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är en 100 % pekå, har en allt anseende en någonsin behöver, alla vänner som räknas i världen och det går en väl i alla ens livsdagar, vad en än säger och gör.

      Amen!

      Radera
    2. Domkapitlet i Visby har redan gett Hermansson en erinran.
      Vad är nästa steg på straffskalan?
      Varning och prövotid?

      Radera
    3. Domprosten ljög inte. Han har bara en postmodernistisk syn på narrativ. Detta var hans narrativ, och han har lika stor rätt som någon annan att framföra sin variant. Vi måste vara rättvisa!

      Skallagrim

      Radera
    4. Skallagrim,
      det du skriver påminner mig om ett vårdnadsmål där utredande socialsekreterare helt uppenbart tagit parti för mamman. När pappans advokat ifrågasatte de uppgifter mamman lämnat sa socialsekreteraren att mamman måste ha "rätt till sin sanning". När pappans advokat frågade om inte pappan också hade rätt till sin sanning såg socialsekreteraren förbryllad ut och blev alldeles tyst.

      Radera
    5. Skrim - klockrent! Lägg till Hermanssons kulturmarxistiska totalitarism så känns stanken ända till fastlandet!

      Antony

      Radera
    6. Sanningsfrågan tycks svår för de postkristna pekåarna i eller utanför kyrkan. Där sådana som Kyeyune och Myrdal från vänster smular sönder vänsterns lögndimmor, smular Bloggaren sönder de kristligas (själv-)bedrägerier. Beläsenhet och nyfiken intellektualism är sällsynt vara i Sverige, liksom mod och klarspråk. Sådana som Gür eller Bloggaren blir för Hermanssönerna obegripliga figurer.

      Skallagrim

      Radera
    7. Touché, Skallagrim, touché..."Sådana som Gür eller Bloggaren blir....obegripliga figurer". Så klockrent sant, men det gäller tyvärr även för 90% sv de "högkyrkliga" vilka snart ska larva på i den årliga birettakarnevalen. Fyra av fem har ingen aning om varför de är där och en tiondel är hycklande hrdonister/sodomiter medan en snnan tiondel (förmodligen kristna) är sorgliga medborgerliga idealister.

      Svkys förfall kan nog inte illustreras "bättre" än det årligen återkommande hyckleriet i Vadstena?!

      Antony

      Radera
  9. Thorsten Schütte5 juli 2018 15:10

    Vilket självmål. Med sådana vänner som domprosten behöver vi som kämpar mot främlingsfientlighet och rasism inga fiender.

    SvaraRadera
  10. Plinga när folk säger något du inte gillar. Får 60k/mån för besväret. Bra affärsmodell!

    SvaraRadera
  11. Wejryd bagatelliserar 68-revoltens påverkan i kyrkan.

    -Jag läste också Wejryds inlägg i DN men kan inte dela hans milda toner om den helt uppenbara vänstervridning som blev ett faktum i Svenska kyrkan. Varför bloggaren i sin kommentar i dag drar in Wejryds vigselordning förstår jag dock inte; den har ju inget med 68-orna att göra.

    Däremot vet bloggaren (eller har han glömt det?) vem som i KM tog upp kyrkliga dignitärers vänsterutflykter, bland andra Strängnäsbiskopens Jonas Jonsons till Kina på 1970-talet. Samtidigt hade jag en artikel i Expressen som berättade om hur han förfördes av de kommunistiska makthavarna men som gjorde honom mycket arg.

    Han vände sig upprört mot mig utanför KM-lokalen och utbrast, liksom Wejryd i sin DN-artikel:

    -Men vi såg ju alla detta i Kina!
    -Det är väl ingen ursäkt, Jonas, svarade jag.

    Jag kan dock inte minnas att något av KM:s högkyrkliga ledamöter sade något. De satt tysta som möss i frågan om kyrkoföreträdares utflykter till människofientliga diktaturer.

    Det skulle dröja många år innan en viss KM-ledamot vid namn Dag Sandahl kom på att hans stiftslednings resor till DDR borde granskas.

    Det var bra. Bättre sent än aldrig, heter det. Än finns också tid att vända på kyrkostenarna från tidigare decenniers resor och vurmandet för kommunistiska regimer.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, detta går långt tillbaka. Nu kommer inte längre kyrkoeliten undan, som man alltför länge gjort. Utträdet ligger ett knapptryck bort. Det rycker i pekfingrarna lite varstans. /Obfuscator

      Radera
  12. "Obehaglig stämning", "fara färde", "personal kände sig utsatt"... Vad är det för j-a FEGISAR som befolkar domkyrkan i Visby? Alla är så himla rädda nu för tiden! Brukar inte vänstern själv säga att man inte kan bygga demokrati på rädsla för det främmande? Men avvikande åsikter klarar de inte av. Nä, i 68-kyrkan finns det inga modiga Kristi stridsmän.

    Nu verkar det finnas en bred enighet om att förbjuda NMR men stannar det där när till och med liberala debattörer uppfattas som något slags hemska rasister? Jag tror att yttrandefriheten är allvarligt hotad när de räddhågsna får tolkningsföreträde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar om sekulär religion. De många sekulärreligiösa vill förbjuda de icketroendes smutsiga och farliga tankar. Kanske känner de sig svaga i tron och behöver lagens stöd? Det känns gott att t ex kunna förbjuda kristna skolor, så att inga barn missar den svenska Värdegrundsreligionen. Enhetskyrkans tid är inte förbi. Numera har vi en helt sekulär Värdegrunds-folkkyrka, och SvK är bara en obetydlig del av denna.
      /Ryszard

      Radera
    2. Redan på Norrbyska studenthemmet i Upsala var Ding-Dång Hermansson en mas. En morgon gick han runt och knackade dörr, kallande hela huset till "krismöte" för att någon inte hade diskat en kastrull ordentligt uppe på vinden där han bodde. Till och med Johan Dalman tyckte han var en fjant. It takes one to know one.

      Elof Sundin, teol dr, hemit

      Radera
  13. Niklas N,

    det handlar nog inte om att de kände sig utsatta, det är bara efterkonstruktioner för att försvara tilltaget med helt obefogad klockringning riktad mot en invandrare.

    I övrigt är domprosten en högst obhaglig kuf som använder lögn som ursäkt och för att klara sig ur en knipa. Nu tänker jag på den gången när han ursäktade sitt tidigare brott mot tystnadsplikten genom att skylla på att hela historien om bikt var lögn.

    Han tyckte väl det var "billigare" att erkänna lögn än att erkänna brott mot tystnadsplikten. (Frågan är ljög han om bikten han hållit eller ljög han när han påstod sig inte ha hållit bikten. Det sista erkände han men hur trovärdig är han? Tidigare hade han ju ljugit om pengar.

    En sådan person sätts upp som biskopskandidat och lär nog bli Visby´s nästa? Glöm inte att det är politrukerna som styr inom SVeK och särskilt bland vänsterpolitrukerna har han stort stöd- en del av detta stöd kanske baserat på baktanken att därmed klämma åt reaktionära och vanligt kyrkfolk.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Du är en obehaglig kuf som använder dig av lögn inte bara för att klara dig ur knipa utan rent allmänt när de debatterar.

      Detta inte sagt som ett försvar för Hermansson. Men DU HH, ska inte komma och kasta några stenar på andra, efter de för jävliga och vidriga lögner du skrivit här.

      Radera
  14. Jo, jag förstår att det är krokodiltårar. Det tycks mig som ett utmärkande drag för den sekulära religionen att man gärna fastnar i en offerroll, till skillnad mot äkta kristendom där korsfästelsen leder fram till nytt liv och oräddhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niklas N: Utveckla gärna mer hur du menar med att "den sekulära religionen fastnar i en offerroll till skillnad mot äkta kristendom".

      Vilka företräder denna "äkta kristendom", Niklas? Den företräds helt uppenbart inte här på denna blogg, då det huvudsakliga temat är just att utpeka sig som offer. Det är själva bloggen essens.

      Så vem - vilka?

      Radera
    2. Anna är ku allt annat än ortodoxt kristen!

      Antony

      Radera
    3. -Anna e min absoluta favvo! myser Maja stolt över sin syster i andanom. Hon sätter dom på plats, dom där patriarkaten.

      -Favvo var ordet, utbrister Bill, min kommunikattör.

      -Å patriarkaten, tillfogar Bull, min teolågiske sekreterare.

      Rickard å jag tittar i samförstånd på varandra. Å håller oss tystare än kyrkmöss.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    4. Anna, jag känner inte alls igen mig i offerbeskrivningen.
      Jag är härligt frälst och har en bergfast tro på den uppståndne, Jesus Kristus.
      Att Gud ledde mig ur SvK och till en annan kyrka var hans väg för mig för att jag behövde det.

      Det hindrar mig dock inte från att tycka till om företeelser i SvK eller andra kyrkor.

      Radera
    5. Peter T: En aning typiskt att just du svarar. Du verkar ju inte heller aktivt kämpa emot kvinnliga präster och har därför aldrig varit det offer som de andra anser sig vara. Vilket kommer till uttryck väldigt ofta här.

      Radera
    6. Anna: "Fastnar i ett offertänkande" skulle jag skrivit. Den sekulära religionen kräver nämligen att det ständigt finns förfördelade offer som den etablerade religionens etablissemang kan utöva godhet mot. Här gäller inte "ta din säng och gå" utan evigt dåligt samvete över att vara vit heterosexuell man. Det enda som lindrar ångesten i denna religion utan vare sig Gud eller förlåtelse är att man trots sin överordning har rätt värdegrund, att man inte tillhör de genuint onda rasisterna.

      Här i kommentarsfältet finns nog många som behandlats illa av Svenska kyrkan (inklusive övertecknad) men de flesta av oss lever ändå på hoppet, inte minst i ett evighetsperspektiv. Och att påtala brister är inte fel när syftet är att bygga upp något mycket bättre. En äkta kristen ger inte upp.

      Radera
    7. Niklas N: Ang ditt första stycke: Men krävde inte Jesus detsamma? Nog fanns det faktiskt rent konkret offer när Jesus undervisade och ställde han inte väldigt höga krav på att hjälpa dessa, såpass att han inte skulle kännas vid dem om man inte hjälpte dem, oavsett hur mycket man trodde?

      När det gäller ditt sista stycke så delar jag inte din bild. Här finns ett evigt och förstorat offerperspektiv när det gäller eget lidande, likgiltighet inför andras dito och en vilja att inte bara påtala fel utan också skada. Den som är "äkta kristen" enligt din definition har jag med få undantag, funnit här!

      Radera
    8. "inte skulle kännas vid en" - inte "dem"

      Radera
    9. Forts till Niklas: "den som är äkta kristen enligt din definition har jag INTE, med få undantag, funnit här" skulle det vara.

      Radera
    10. Anna: Naturligtvis fanns det illa utsatta människor runt om Jesus, "offer", men han lyfte dem upp ur den situationen. Och han förblev inte själv ett offer. Ett avgörande steg i hans kamp mot ondskan vara att försvaga sig själv men sedan gick han segrande ur striden. En sekulär religion som inte tror på uppståndelsen fastnar dock enligt min mening i svaghetsperspektivet och söker vinna sina segrar på påtvingat medlidande. Och då spelar det ingen roll hur mycket vi försöker normalisera relationerna människor och folk emellan. Skulden för historiskt ojämlika förhållanden består, kan aldrig betalas av. (Exempelvis har Svenska kyrkan försökt reda ut sin relation till samerna med en vitbok men av de reaktioner jag hörde i radion var intresset för försoning måttligt från den andra sidan.)

      Med ett uns mer av kristen frimodighet hade inte situationen i Visby domkyrka uppkommit. Folk hade inte behövt känna sig så förbaskat hotade och utsatta.

      Beklagar din upplevelse av kommentarsfältet. Vad människor skriver här säger dock inte allt om det som finns i deras hjärtan. Och eftersom samtalsklimatet i Svenska kyrkan är som en tryckkokare blir de frustrerade utbrotten av missnöje ibland väldigt kraftiga. Ser man till bekännelsen tror jag ändå att du har större chans att hitta folk av en klassisk kristen tro - förenlig med den världsvida kyrkans lära i alla tider - här än i något Svenskkyrkligt tält med Prideflagga i Almedalen.

      Radera
  15. Anna,

    Två ggr har du bevisligen ljugit på mig senaste gången skrutit med det.
    Om jag är en otrevlig kuf vet jag inte. Du är det, det vet jag nu. Jag har mig veterligen inte framfört en enda lögn, du ljuger oavbrutet och beskyller alla andra v för detsamma .

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet för dig HH, är att jag lätt kan bevisa vad jag skriver, medan du inte kan det och aldrig har kunnat det. Blir det inte lite pinsamt, tycker du, om jag hänvisar till kommentarsfältet vi talar om, då därmed alla kan se att du igen ljuger i kommentaren ovan?

      Radera
    2. HH, Anna är en patologisk lögnerska, inte mycket att göra åt.

      Antony

      Radera
    3. Antony: ETT enda exempel kan du kanske komma med? Även om jag tror att de flesta inte tar dina kommentarer på allvar. Men visa att du tar dig själv på allvar åtminstone.

      Radera
  16. Den utmärkta Heléna Edlund sammanfattar Hermanssongate:

    http://helenaedlund.se/sjalaringning-for-demokratin/

    SvaraRadera
  17. Har nu plöjt kommentarer till Hermansson-debaclet.

    Många med utträdeskrav. Många med bestörtning. En del infama och kristendomshatande. Nästan alla med uppfattningen att sådan här är "kyrkan". Bättre är inte prästerna. Efter sin tid. Intellektuellt undermåliga. Demokratins och frihetens fiender - som alltid. Få med insikt i hur rekrytering och befordran sedan årtionden går till i kyrkan. Hur kompetens och klassisk kristen tro medvetet nästan utraderats med hänvisning till folkvilja och relevans.

    Den som vill vinna sitt liv, han skall mista det, heter det i Skriften. Detta gäller också för Svenska Kyrkan, som nu fått de präster hon beslutat och förtjänar. Men jublar det folk, som fått det de i demokratisk ordning beställt?
    /N:son

    SvaraRadera
  18. Mats Hermanssons CV:

    https://uvell.se/2018/07/05/smapave-i-visby-domkyrka/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du lade ut denna hänvisning! Jag försökte själv men fick inte till, att korrekt referera till Rebecka Uvells blogg. //Länsmansdjäveln

      Radera
  19. Alla glömmer bort omgivningen. Rådgivarna.

    Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare, kan jag inte göra annat än att beklaga mitt sorgliga öde"

      Tur att jag inte är ensam!

      Erik XIV

      Radera
    2. Skolexempel. Från Flen i Strängnäs stift kommer ett elakt gift men hälsar snällt den som i Västerås vilar giftad.

      Viola

      Radera
  20. Övertänkt eller inte? Lämpligt eller inte? Men...
    Spelar det någon roll för bedömningen att mötet var oannonserat och hölls på kyrkligt område med användning av områdets miljö och möbler och utan att vara kyrkligt till sin karaktär?
    Utsattes inte kyrkan egentligen för en överraskande kupp? Och är det rimligt att kräva att man skall reagera absolut rationellt och tillmötesgående på varje oförberett intrång?
    Jag bara undrar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stig: Bra reflektion. Fick mig att tänka till en extra gång. Även om min grundinställning är att det var ett övergrepp från Hermanssons sida och att han missbrukade den makt han fått till förfogande.

      Radera
    2. Men om det hade varit ett oannonserat möte av kyrklig karaktär, t.ex. en ortodox mässa, hade inte det varit värre än ett politiskt samtal som ingen kunde tänka sig var initierat av kyrkan?

      Det är ju inte helt sällan som det konsumeras alkoholhaltiga drycker direkt ur flaskan på centralt belägna fastigheter ägda av kyrkan, som trots olagligheten i beteendet sällan möte med mer än en blick från de anställda.

      Men visst var det oförskämt att ställa sig på kyrkans mark för att hålla ett anförande utan att först fråga om lov. Hade dp Hermansson helt sonika avbrutit mötet med det argumentet och bett "inkräktarna" att flytta sig utanför tomtgränsen, så hade det nog inte blivit så stort spektakel.

      Radera
    3. Nja, platsen utanför kyrkporten är helt uppenbart allmänplats och upplåten åt allmänheten. Då kan man faktiskt inte hindra att folk möts och lyssnar på en föreläsning som sker helt utan ljudförstärkning. Den är faktiskt grundlagsskyddad.

      Sedan borde kyrkan uppskatta när den så att säga kan stå mitt i samhällslivet.
      Hermansson är helt enkelt störd i sin vänstervridna själ.

      Canutus Hahn

      Radera
    4. Samtidigt som Gür höll sitt pop up-seminarium bad en känd islamist med anhängare, vända mot Mecka, i ett annat hörn av kyrkogården. Det var tydligen problemfritt för de kyrkoanställda ...

      Radera