söndag 10 mars 2013

Liberala katoliker

Det är på många sätt underhållande med liberala katoliker. De vill att den romersk-katolska kyrkan ska ta efter Svenska kyrkans obestridliga framgångsrecept samkönade vigslar och - det allt avgörande: apartheidsystemet mellan kvinnor och män som främst yttrar sig i förbudet mot prästvigning av kvinnor. Nu kanske någon säger att det enklaste är att dessa liberala katoliker ansluter sig till Svenska kyrkan, som redan har allt det de längtar efter.

Nu finn det 200 katolska präster. Katolska? Ja, katolska men exkommunicerade. Kan man vara katolik fast man är exkiommunicerad? I så fall är Martin Luther just detta. Men de liberala katolikerna förstår att det finns en väg att införa kvinnliga präster - nämligen genom att tillräckligt många katolska kvinnor prästvigs och tillräckligt många män ställer upp för dem offentligen. Hur blir det på vägen? Kyrkosplittring, antar jag.

Vilket är det angivna teologiska problemet? Jag läser som vanligt Gert Gelotte: "Det går inte att predika rättvisa och rättfärdighet och samtidigt upprätthålla ett apartheidsystem som underordnar den ena halvan av mänskligheten och upphöjer den andra." Här blir det intressant. Gäller inte den kristna hållningen att män och kvinnor ska underordna sig varandra? Och av allt vad prästämbetet är - nog är det i sig en tjänarsyssla åt evangeliet och åt de människor som hör evangeliet.
Är det till sist tanken att prästeriet är en (väl betald) karriärväg, en genväg till smickrande personlig uppmärksamhet och tillgång till en arena för sin egen agenda som har förstört alla tankar om vad prästämbetet verkligen är?

I går såg jag ett avsnitt av Morden i Midsomer. På slutet sågs Barnaby med fru och dotter vandra in på järnvägsstationen och kommissarien bar två stora väskor. Jag hann tänka: "Ska han resa bort?" innan jag fattade att dottern skulle resa. Hon bar inga väskor. Inte mamman heller. Barnaby bar allt. Det är väl ett tydligt exempel på undeordning? Och ingen reagerar på det - eller på att en man håller upp dörren för den som kommer bakom, man eller kvinna lika. Underordning är det dock. Bara som ett exempel, Helge!

13 kommentarer:

  1. Ha ha! Bra kommentar om vem som bar resväskorna, Dag Sandahl!
    Det går troll i detta med könen i vårt land.

    Stefan Pehrson

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt! Det är synd om den väskbärande heterosexuelle mannen, som alltid underordnar sig och håller upp dörrar! Hans lidande och osynliggörande är rörande. Hur skulle världen klara sig utan honom och hans ständiga underordning? Självklart är han ett mycket bra argument för att förstå hur allt hänger i hop. Han borde få mer positiva ord, mer bli uppmärksammad. Hoppas han får ett tack i alla fall. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  3. Ja visst är de underhållande... Om de lämnar den Kyrka de älskar att hata.

    Man skäms å deras vägnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen kan man vända på resonemanget.

      Liberala katoliker på vänsterflygeln är upproriska, medan "katolskt sinnade" i SveK är detsamma...

      Det bästa vore om de kyrktrogna förenade o de otrogna höll sig till en egetkonstruerad flotte på drift från allt klippfast...

      Radera
    2. Gelotte tillhör väl ingen vänsterflygel. Han har ju ersatt klasskampen med könskamp och "rättvisa" mellan de redan privilegierade. Ett typiskt beteende hos en övre medelklass, som vill framtå som radikal, utan att vara det på allvar. Jag får för resten gratulera till valet av en påve, som står betydligt längre till vänster (i de för de fattiga viktiga frågorna) än redaktör Gelotte.

      Radera
  4. "Liberala katoliker" säger du Dag... Men hur är det med sammanslutningen Affirming Catholicism som gör stora framsteg i Sverige och som rekryterar bland unga prästkandidater - är de också "liberala" för att de accepterar kvinnliga präster?

    Enligt min mening tillför de ett djup till SvK och är en mer högkyrklig rörelse "i tiden". Jag skulle tycka det var kul om du, Dag, ägnade ett helt inlägg åt AffCath och på ett objektivt sätt resonerade lite kring en mer "modern" högkyrklig framväxt i Sv.K bland mer yngre präster och unga prästkandidater.

    Mvh
    Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var kan man läsa mer om det? Låter intressant. / Magnus Olsson

      Radera
    2. http://www.affirmingcatholicism.org.uk/

      Radera
    3. https://www.facebook.com/groups/12309716286/members/

      http://affirmingcatholicism.se/om/

      http://svenskkyrkotidning.se/artikel/lyft-upp-facklan-ur-diket/

      Radera
  5. Katolsk vision tycks vars en del av den upproriska rörelse som kallar sig "we are the church" eller "wir sind die Kirche". Deras enda "kyrkofäder" är Marx Freud och Nietzsche och deras nutida hjältar heter Hans Kung och Edvard Schillebeexc. De kan sägas vara en modern variant på Datan Abirams och Kores uppror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de inte nån liten gnista från Meister Eckhardt och inga flammor från Flandern och Elsass? / Magnus Olsson

      Radera
  6. Men det är ju uppenbart. Deras agenda handlar inte om att finna sin idealkyrka utan att förändra världen i linje med den egna ideologin och då råkar RKK vara den största och mest inflytelserika kyrkan så då är det lämpligt att verka genom den. En fallfärdig folkkyrka som redan är i grunden förändrad är ju inte intressant om man har världsförbättring på agendan. Du förstår Dag, dessa människor tillhör "de goda" i världen till skillnad från alla bakåtsträvande mörkermän som inte fattat nåt.
    Ge mig ett enda skäl till att Gelotte et consortes skulle vilja engagera sig i Svenska kyrkan. Då kan de ju aldrig bli hjältar. Då kan de aldrig genomföra sin liberala agenda (den är ju redan genomförd). Att de döremot inte inser att det barkat åt pipsvängen med Svenska kyrkan och att de vill att RKK ska följa efter är ju i det närmaste obegripligt.

    SvaraRadera
  7. Det kanske mest betänkliga med rörelser som We are the Churh /Katolsk vision är att dom under den frasradikala ytan är en reaktionär, etnocentrisk och ultranationalistik
    rörelse, som vill göra "katoliker" till en folkgrupp på samma sätt som personer med en viss hudfärg tillhör in speciell folkgrupp. På samma sätt som man byter ut regeringen, om man inte är nöjd med den, i ett land i stället för att emigrera, vill dessa ultanationalister byta ut kyrkoledningen i stället för att "emigrera" till ett samfund som de tycker är bättre. Speciellt märkligt är det med redaktör Gelotte, som inte är född in i Katolska kyrkan.

    SvaraRadera