måndag 25 mars 2013

Sexismen

Jag hade inte tänkt kommentera Dagens Seglora - men när ledarparollen (från en missionsförbundare) lyder att vi ska välja en kvinnlig ärkebiskop, tar argumentet mig.
Detta är könsapartheid.
Inte ett namn, inte en kompetens, ett kön - eller ett könsorgan. Det är allt. Och detta kön eller könsorgan ska vara emblematiskt, skaffa tilltro i folket eller va F (nej, jag avsåg inte skriva "vad" utan något annat!) det nu handlar om.

I Dagens Seglora presenteras jag som "kvinnoprästmotståndaren" som Frimodig kyrka "huserar" och som omskrivits i Dagens Seglora för att jag skrivit i en för Dagens Seglora misshaglig publikation (aldrig ett ord om vad jag skrev om!) Jag kan alltså misstänkas inte vilja rösta som Dagens Seglora vill att jag ska rösta i ärkebiskopsvalet. Det är en sak. Men denna ohöljda PK-sexism som vänder den ena sexismen till en annan!! Reagerar ingen?

Och borde inte några säga: "Den allvarliga uppgift som de väljande nu ska ta sig an, är att fråga vem Gud redan har valt och vad Gud själv vill förse Svenska kyrkan med. Ingenting annat. Inga sidoblickar."

Dagens Seglora, den med  också kyrkliga subsidier understödda, ställer inte den frågan. Dagens Seglora förfaller till ren sexism. Tänk om det nu blir en kvinnlig ärkebiskop - kom då ihåg själva urvalskriteriet!

Om en person har sin andliga tillhörighet i ett annat samfund eller en annan kyrka - skulle det inte för den delen begränsa pratsamheten när det gäller beslut som tas i en annan andlig gemenskap än den egna? Fråga kan man alltid.

23 kommentarer:

  1. Och vem F. bryr sig om vad Dagens Seglora skriver?/Sven-Åke Nilsson.

    SvaraRadera
  2. "Många - jag har ofta sagt det och säger det med tårar - är fiender till Kristi kors, de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska" Fil 3:18f.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tårar är ett intressant ämne. Den tidigt döde kh i Clara Carl Ljungman, sa en gång " först tårar i Beskan ( blasieholmskyrkan med pastor Beskow, EFS) sedan bal på slottet!" om den lågkyrkliga stockholmsböckelsen på 1800- talets slut. Själv hörde han till kretsen kring Carl Henrik Bergman. NP Wetterlund skall när tårar fälldes under predikan ha rutit till " inget kött!" / Magnus Olsson

      Radera
    2. Oj, du kloke Magnus. det är hemskt att läsa. Jag som är ett barn av den gråtmilda väckelsen längst i norr från en familj som ständigt rörs till tårar. Hur ofta har jag inte önskat mig en annan läggning, men tyvärr-så mycket kött finns kvar och jag rörs till tårar alldeles för lätt. Typ varje gudstjänst, andakt, enskilda bibelläsning eller nattvardsfirande och det är inte roligt för mig heller när jag är i grupp med andra. Önskar verkligen det kunde vara annorlunda, men nu är det som det är.Enda sättet att klara mig från denna gråt är att tänka på annat, men om jag låter mig uppfyllas av det heliga som sker eller som jag läser finns ingen räddning från tåreflödet och den hopsnörda strupen. Alma Lipsill, borde jag heta.

      Radera
    3. Alma, det är skillnad på tårar och tårar. Herren själv vet vad de är, han som grät, ser vad tårarna är. Var min formulering för skarp, eller landade fel hos dig, får jag be dig om ursäkt. Jag önskade bara peka på det vanskliga med känslan, som liksom tanken inte är djupast hos människan, vilket viljan är, som varje syndare bittert fått erfara, men när ett skikt djupare än så: Gud själv öppnar sig, ses allt med ett annat öga, det kan också fälla tårar. För det yttre människor emellan syns aldrig skillnaden, men Guds Ande ser, ger, ler, för sorg är alltid vad Guds Ande väcker hos en människa som sökt av Gud söker Gud. Om det kan man med fördel läsa och sjunga psalm 266. / Magnus Olsson

      Radera
  3. Det är sant Magnus, men jag tror inte aposteln här gråter med en påklistrad sentimentalitet och dess krokodiltårar. Det är fiendskapen mot Kristi kors. Vi kommer inte ifrån vårt eget kött, men det kan korsfästas med Kristus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte heller jag att aposteln gör. Inget vore mig mer främmande än att tro aposteln om det. Det var fenomenet tårar jag funderade över. / Magnus Olsson

      Radera
    2. Aposteln talar också om att han har väglett under tårar Apg. 20:31. Men framförallt har vår Herre och Frälsare under sitt jordeliv sänt höga rop med tårar i sina böner till Fadern. Visst var det även så att Gustaf Wingren kunde fälla tårar under sina föreläsningar och det även under debatter?

      Radera
    3. Jag tänker också på psalmistens ord. (Ps 56:9) samla mina tårar i din lägel de står ju i din bok. Jag vill önska Dig en välsignad passionstid.

      Radera
    4. Önskar självklart dig detsamma! /Magnus Olsson

      Radera
  4. Ärkebiskopavalet:

    Varför inte flyga hit de "äldre herrarna" från Rom (de har ju vanan inne) och låsa in dem med lite rökframkallande kemikalier tills de enats. Enda kriteriet på den sedermera valde skulle vara att vederbörande tillhörde Svenska kyrkan.

    Skulle det bli bättre eller sämre på det sättet?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. P g a urvalet borde valet bli skit ändå.

      Vem kan man lita på bland pekfinger pekande präster i SvK?

      Radera
    2. Antagligen bättre, LG, om än inte bra.

      Radera
  5. Då var det dags igen att "seglora hatsmedja" skåpar ut sitt eländiga smörja mot Fader Dag. Nog ökar det antalet "intresseklickar" - Men, vi ska hava tröst, ty det blir en svår dag för dom när de ställs till svars för sina havanden...

    Ja, att det är bara könsorganet som bestämmer att det ska vara en "ärkebiskopissa"...

    Nina Svensson

    SvaraRadera
  6. Rent generellt, detta att välja efter "kön" är väl enbart vad man kan och bör vänta sig av en "kyrka" som enbart följer tidsandan och i övrigt demonstrerar ett fullkomligt förakt för vad bibeln lär och tillika ett lika stort ointresse av att ens ärligt försöka finna ut vad Jesus och hans apostlar lärde.

    Det som idag gäller inom SvK är att lyssna efter vad de rent sekulära kräver av kyrkan - de som med stor list , men också mycket svek och maktfullkomlighet givit oss dessa skämt till "sions väktare".

    Lyssna och sedan med viss finurlighet, det mäste erkännas fast inte som något hedrande, se till att vränga bibelorden så att man fortsatt törs påstå att man är en apostolisk kyrka. Går det sedan inte att med ens den mest raffinerade brännvinsadvokatyr påstå att det är i enlighet med kristen tro och lära såsom den har givits oss genom apostlarna degraderas "frågan" från att vara teologisk till att vara en "ordningsfråga" varefter man i full ordning ser till att de som bejakar denna ordning kommer in i kyrkan. De som är inne får måhända vara kvar men marginaliseras.

    Att köpa ut misshagliga präster men även andra börjar redan nu visa sig bli väl dyrt. Skulle inte förvåna mig om nästa krav gentemot "kyrkan" kommer att bli så radikalt att även kvinnorna kommer att protestera högljutt men förgäves ty de sekulära kan då dra fram sitt "trumfkort" och påpeka att de sitter där de sitter tack vare dem -och tack vare att det ju då och senare tydligt demonstrerats att det bibeln lär inte hade betydning då- varför skall det då betyda något nu?
    (Ja varför egentligen? Skulle jag fortsätta och gissa skulle jag nog förmoda att kravet - när det kommer samtidigt kommer att sockras med ett erbjudande om ekonomiskt stöd till en vacklande organisation så att densamme organisationen inte behöver bekymra sig om eventuella medlemmar.)

    I övrigt, är detta krav av en sekulär smedja som Seglora , ja,jag vet att de kallar sig kristna och dessutom stöttas aktivt av SVK inte vad man just väntar sig?

    Det är ju redan praxis inom den akademiska världen och det är u dokumenterat att våra biskopar hellre räknar sina akademiska meriter och vill äras efter dem än efter sin förmåga att verka som Sions väktare och Guds tjänare.

    Det är länge sedan man inom den akademiska världen ens försökte utse den mest meriterade. Nu gäller att hitta en kvinna med "tillräckliga meriter" för att kunna erbjudas en professorstol.

    Det är en viss skillnad mellan mest meriterad och tillräckliga meriter det inser säkert även Seglora Smedja.

    SvaraRadera
  7. Förtjusningen som uppstår när man nästan har skrivit ett svärord.

    SvaraRadera
  8. Men Dag, nu förstår jag ingenting. Stämplar du ut dej själv som sexist och könsapartheidförespråkare nu? Du anser ju själv att ingen kompetens i världen hjälper om man(!) är kvinna - ärkebiskop eller ens så mycket som fattig liten kyrkoadjunkt ska man inte bli. "En man till ärkebiskop" är ju högkyrklighetens önskan. (Övriga kvalifikationer icke att förakta, men könet ses ju verkligen som signifikant...).

    Jag delar din negativa syn på att en missionspastor drygar sej som chefredaktör på Seglora Smedja, men den här stämplingen "sexist" för att man tycker att könet ibland är relevant även utanför sängkammaren blir lite - märklig.

    Alltså: Ger du bara igen för gammal ost ("är jag sexist kan dom vara det själva") och vill att vi ska förstå att du egentligen varken ser dej själv eller Arne Carlsson som sexister och könsapartheidförespråkare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att såväl hög- som gammalkyrkliga vill ha en manlig ärkebiskop. Men det handlar inte om kön utan om att följa Guds vilja.

      Radera
    2. Visst, men så klart man kan kalla även det "sexism" om man vill. Att Gud är sexistisk, alltså. I så fall. Det kan i varje fall inte vara lätt att som högkyrklig stämpla ut Arne Carlssons resonemang som särskilt sexistiskt. Enda ursäkten är om Dag Sandahl är less på sexist-begreppet ö.h.t. och (med viss rätt) vill visa att även andra "märker kön".

      Menar han - och hans beundrare - däremot på allvar att Arne Carlsson är "sexistisk", men inte han själv, så får man nog anledning att tala om sten i glashus, grandet och bjälken et c et c et c.

      Radera
    3. Andreas snart skylls du för postmodern om du fortsätter sätta upp narrspegeln! / Magnus Olsson

      Radera
    4. Puss på dig Andreas, så smart iakttaget=) Men jag håller med Dag i sak. Kön ska inte vara avgörande för tjänst, inte i något sammanhang. Det gör Jesus tydligt för oss när han (och Jesaja före honom) upprättar de kastrerade.

      Radera
  9. Håller helt med dig Dag. I vilka sammanhang är våra könsorgan väsentliga för vår tjänst i kyrka eller samhälle? Rent löjligt att utse ärkebiskop på så dåliga grunder. Tänk om nu den mest lämpade är en kvinna, skulle hon någonsin gå fri från misstanken att hon valdes på grund av sina äggstockar och inte sin hjärna och sitt hjärta efter ett sådant inlägg i debatten?

    SvaraRadera