tisdag 23 april 2013

Otro, ren otro

Jag sov illa, tror jag. Det beror nog på att jag läste om det judiska upproret i Warschawa och repeterade handlingar inför Kyrkostyrelsens sammanträde. Jag läste med frågan hur framtidens forskare kommer att studera vad vi pratade om de viktiga år när t ex dopsiffrorna gick under 50% av de födda men ekonomin fortfarande var bra. De kommer att häpna över vad vi ägnade oss åt och över vad vi försummade.

Ta "Grönt bokslut" som nu heter "Hållbarhetsbokslut". Co2 - koldioxid - kompenserar vi. För papper som Svenaska kyrkan använder klimatkompenseras genom trädplanteringen i Afrika. Jag ser inte några belägg för att de små plantorna just nu motsvarar de papper vi gör av med men det sker kanske på sikt. Då blir det lite konstigt att vi inte räknar vår stora skogsinnehav och säger att Svenska kyrkan faktiskt got och väl kompenserar - ja, helt överväldigande - kompenserar sin pappersanvänding. Jag tänker förstås fel och fattar inte sakens allvar - som vanligt, alltså. Men hjälp min otro!

Namnet JESUS förekommer nog inte på ett enda papper - inte i årsbokslutet, inte i några underlag. Det kan förstås inte alltid vara nödvändigt - men jag blir orolig likväl. Hjälp min otro!

Jag ser att Svernska kyrkan ska agera på andra arenor. Det är kanske bra - men varför? Om pedagogen gärna går på krogen på lördagsnatten men inte orkar till högmässan på söndagen på grund av det idoga arbete där han såprungit benen av sig bland festfirare i staden - vart leder insatsen på den där andra arenan?
Hjälp min otro! Och varför är Svenska kyrkans närvaro - arena - en anställd. Är inte i vart fall hälften av de som sitter på krogen Svenska kyrkans medlemmar? Hjälp min otro!

Nu ska det sammanträdas. Över den syndaflod som Fyrisån utgör ska jag ta mig till Kyrkans Hus och ägna denna dag av nåd åt en klimatkompenserad lunta papper. Jag sov illa. Jag tror den usla sömnen var välmotiverad. I stället för att ta i de verkliga frågorna ägnar sig Svenska kyrkans kyrkostyrelse åt marginalfrågor som görs viktiga. Vet ni att i en undersökning frågade Linköpings stift sina medlemmar vad som skulle göras för att de skulle bli intresserade av Svenska kyrkan. 26% svarade att de inte under några som helst omständigheter skulle bli intresserade. Var det 2% som skulle bli intresserade om gudstjänsttiderna ändrades och 4% om gudstjänsten fick en annan form? Jag minns inte - för den här sortens dokument kommer inte till styrelsen. Var det 4% - och vi lägger resurser på handboksreform!

Hjälp min otro - för jag tror inte ett dugg på det Svenska kyrkan tycks ägna sig åt. Jag längtar hem till gudstjänstliv, till människor i församlingen!

8 kommentarer:

  1. Ja, det är allvarligt och tragiskt. Det finns en intressant aspekt på saken som är denna: det som sker i Svenska Kyrkan är precis det som den kristna Traditionen och dess heliga Skrifter säger att ska ske i en sådan situation. På det viset vittnar samfundet om Trons sanning så att säga baklänges, och som varnande exempel: så går det om man utmanar Gud, om man bedrövar Guds helige Ande.
    fm

    SvaraRadera
  2. Frågan om framtidens skildring av det som varit är intressant och spekulativ. Sådant kan vi roa oss med. Låt oss antaga att det om 300 år finns ett stiftshistoriskt sällskap i södra stiftet, som utgör nuvarande Växjö och Lunds stift och en rejäl bit av Göteborgs stift och kanske nån stump av Linköpings, som beslutar att utge en skrift om 1900-talet. Då kommer naturligtvis många projekt och beslut klumpas samman och i dag viktiga gestalter bli små fotnoter men sannolikt kommer ett försjupningskspitel ta upp ett författarskap och en bestående insats gjord av en komminister. Föregående del i serien om 1800-talet har naturligtvis en Biskop i motsvarande kapitel nämligen Tegnér. På artikeln över den viktiga 1900-tals gestalten kommer stå som rubrik " söka förstå - idéer sprugna ur bön och studier". Tyvärr kommer jag då inte kunna fälla repliken " vad var det jag sa" så jag säger den redan nu. Har jag därmed kritiserat DS? Nej inte alls. Jag läser samma bok som DS om warsawaupproret. Den är intressant. Betydligt viktigare är hela den judiska traderingsmetoden som utgör en självklar komponent i kristen idéhistoria. Vem syftar jag på som kanske 1900-talets viktigaste teolog i Växjö stift? Jag nämner inget namn. Den som läst vet vem jag tänker på. Resten är snart glömda. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  3. Skakande läsning. Den så kallade elitkyrkan har kunnat verka fritt med folkkyrkofårakläder. Den urgamla gnostiska infiltrationen har med denna förklädnad pågått länge. Den motiveras nu med den så kallade successiva uppenbarelsen. Då ser man sig fri att ägna sig åt successiva traditionsbrott.

    SvaraRadera
  4. Intressant reflektion om krogbesökarna och svårigheten att därefter besöka högmässan i kyrkan. Men Dag nämner inte att han ju själv varit "krogpräst" i Kalmar, när det begav sig. Vad gjorde han då för att få gästerna/drinkarna/morgonsovarna till högmässan?
    Sedan säger han sig längta hem till gudstjänstlivet. Även här dock en fråga: varför engagerar han sig i kyrkostyrelsen och kyrkomötet, som han därtill ofta kritiserar?
    Om svar anhålles.

    Undrande icke-frekvent krogbesökare


    SvaraRadera
  5. Hm, Du kanske för gå förbi ett Apotek och köpa salva, att smörja ögonen med så att ni ser.... vad det kan betyda? Förr eller senare får vi ett vägskäl tror jag. Jer 6:16. Prästänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. " Åter för du oss de gamla vägarna; ej mer vi famla var sin egen dunkla stig: samfällt böjas knän, och höjas unga hjärtan upp till dig"

      Radera
  6. Det är för att du vill göra Elitkyrka av SvK.
    Alltså en kyrka där gudstjänstbesök, nådemedlen och bekännelsen till den där Jesus är viktigare än det andra.

    De som inte vill elitkyrka på samma sätt, vad vill de med gudstjänster & nådemedlen?

    SvaraRadera
  7. Fader Dag,

    Slutklämmen på din reflexion "otro, ren otro", det var det bästa. "Jag längtar hem till gudstjänstliv, till människor i församlingen!" Tyvärr kan man bara konstatera att så få präster i Svedala har samma uppfattning och "pflichtbewusstsein" som ni har. De andra präster idkar maktspel istället för att ta hand om fårahjorden.

    Nina Svensson

    SvaraRadera