tisdag 25 mars 2014

Postmodernismens känsloliv - eller: Lita på Helle!

Jag är lite tagen att gång på gång få se postmodernismens rika känsloliv svalla över och därmed bereda oss informationer om hur dominerande just det postmoderna är i vår tid. Det finns ingen Sanning men sanningar av skiftande slag. "Frånvaron av objektiva måttstockaer, som kan förmedla olika perspektiv och känslor, innebär tillsammans med diskvalificeringen av förnuftet att splittring och konflikt mellan olika grupper blir den naturliga utgången." (Hicks, Postmodernismens förklaring, s 94) Och ni vet  att allt är relativt, men postmodernismen berättar hur det är. (aa s 196)  Det förklarar också det höga tonläget mot dem som tänker annorlunda.

Helle Klein är en utmärkt exponent för det samtida, hon sprattlar i de trådar som samtidsideologin drar i och en del av sprattlandet blir självfallet till smockor mot oss andra. Det är underhållande på sitt sätt. Men, som Ordföranden påpekade, också papperstigrar kan vara tigrar - ett tag i alla fall.

Det dröjde alltså inte förrän Svenska Dagbladets artiklar kring Kinna, på många sätt tydligen ideologisk konstruktion, fick uppföljning i biskop Bonniers approberade blogg, där han ställde frågan, och svaret gav Helle Klein på Dagens Seglora.

"Det borde vara självklart att kyrkans ämbetsinnehavare ställer upp på den äktenskapslag som staten litar på oss att utföra", menar Helle och vill att biskopsmötet ska utvärdera "kyrkans beslut att säga ja till samkönade äktenskap men tillåta enskilda präster att säga nej." Helle beklagar väjningsrätten. Vi kanske ska försöka följa Helle Kleins resonemang?

1. Kinna ligger i Marks kommun.
DS: Ovedersägligen.
2. Kyrkoherde Johansson i Kinna bedriver undervisning mot homosexuella.
DS: Gör han? När, var, hur? Svarade han inte på en journalists frågor i en slags "set up"?
3. Johansson skrev på "den så kallade Kalin-listan 2005 - mot samkönade äktenskap."
DS: Aj då. 2005 sas att just samkönade äktenskap blev det aldrig tal om utan för de samkönade var det partnerskapsvälsignelse som skulle gälla. Vad fort man kan glömma - men låt oss inte gå förlorade i detaljer!
4. "Yngve Kalin är också präst i Marks kommun, aktiv i de konservativa partiet Frimodig kyrka, som har mandat i kyrkomötet och aktiv motståndare till homosexuellas rätt att vigas." Hon skriver så, chefredaktören.
DS: Intresseklubben noterar men vilken är kopplingen i sak?
5. "Konservativ teologi, kvinnoprästmotstånd och antihomosexualitet går hand i hand i vår kyrkas trista historia."
DS: Om detta skulle jag gärna vilja få mig mer berättat!
6. "Det är samma krafter som då förtryckte kvinnor som ville bli präster, som nu förtrycker homosexuella för deras längtan att få leva sin kärlek och ingå äktenskap."
DS: Jag tror faktiskt inte att jag tidigare stött på påståendet om krafter som förtryckte kvinnor som ville bli präster tidigare för det var ju dåförtiden, när jag döptes, rådande kyrkolära! Det brukar talas om" förföljelsen"...
7. "Frimodig kyrkas frontfigur heter Dag Sandahl."
DS: Men vad skulle nu bevisas?
8. "Det torde inte vara någon överraskning för biskopen att herrarna i Marks kommun har en kristen tolkning som går stick i stäv med Svenska kyrkans officiella hållning." Därför var det på tiden att biskopen tar kontakt med kyrkoherde Johansson.
DS: Men, hallå! Var har det träffats några bekännelseavgöranden som gör slutsatsen som Helle Kein drar alls möjlig?
9. "Det finns fler präster med dessa människofientliga värderingar inte bara i Göteborgs stift."
DS: Nu vet ni hur postmodernismens känsloliv är beskaffat så detta är inte en sats som utsäger något faktiskt. De församlingspräster Helle kastar sig över är fortfarande goda själasörjare och omtänksamma herdar i sina församlingar, tro inte annat. Men fatta hur ideologi tar sig uttryck! Och slutsatsen är given:
10. "Inte heller borde det vara förenligt med prästämbetet att undervisa om att homosexualitet är syndigt, onaturligt eller vad sjutton man nu påstår för idiotier."
DS: Men hur löd prästlöftet, det som handlar om Bibel och bekännelse?
11. Det borde vara självklart att prästerna ställer upp på statens äktenskapslag, menar Helle.
DS: Gäller det också äktenskapslagen i Tyskland på 1930-talet, den som prosten Lysander på allt sätt försökte bryta mot? Ska Albert Lysander, nu 59 år död, bannas för sitt tilltag att försöka kringgå Tysklands raslagar? Säga vad man vill, men visst var den lagen också statlig. Och prosten statstjänsteman! Så vad?
12. Kyrkoherde Johansson har "en oerhörd stark ställning som värdeskapare och opinionsbildare".
DS: Svenskan igen - "oerhört" ska det väl heta. Kinna är, menar Helle tydligen, ett litet samhälle där kyrkoherden får denna roll. Finns det inte radio och tv i Kinna? Formas verkligen värderingarna så lokalt. Det finns alltså församlingar där kyrkoherden är bondehövding. Fan tro't, som de fromma säger. Obs! Citat!
Och så kommer slutklämmen:
13. "I en tid när nazister och fascister åter marscherar på gatorna och sprider sitt hat inte minst mot homosexuella måste kyrkan tydligt ställa sig på livets och kärlekens sida, inte hatets."
DS: Och säga vad man vill om Helle Kleins text men som kärleksförklaring kanske den skulle kunna överträffas? 
Det finns ingen Sanning men sanningar. Dock finns det Kärlek, och vad Kärlek är, definierar postmodernisten. Allt annat är hat och alla andras hållningar är hatiska..

Gick ni på det?

Stalltips: Det kommer en motion  till kyrkomötet i höst. Repris sålunda på Ströms nyårspredikan Nyårsdagen 1978, som rapporterades i DN och så var stenen i rullning.

I dag är det den riktiga Tranedagen. Har ni glömt att hänga upp en strumpa för att tranan ska lägga godis i den? Eller är ni för gamla för den sortens påhitt? Hur eller hur - Tranedagen är det. För somliga kan blodsockerhalten höjas och de bli lite gladare. Och det är bara en graviditet kvar till julen 2014!

29 kommentarer:

  1. "bara en graviditet kvar..." - om Herren inte återkommer innan dess, kanske man bör tillägga. Men Han kanske vill, med grävning och beskärning, vänta ytterligare ett år för att om möjligt få se frukt på sitt träd.
    /Per H

    SvaraRadera
  2. En förträfflig kritik av Helle Kleins ohederliga sätt att resonera. Du borde tilldelas en spalt i Kyrkans Tidning som komplement till din blogg. Där skulle du kunna bedriva genuint "normkristiskt" arbete, dvs. skärskåda påbuden från SvK:s, och övriga samhällets, officiella och inofficiella makthavare. Det vore en mångfaldsgärning!

    SvaraRadera
  3. Tack, dr Sandahl, för en förträfflig beskrivning av farsoten postmodernism och för en total vederläggelse av Helle Kleins förljugna och förvirrade artikel!
    /Antony

    SvaraRadera
  4. "En graviditet kvar" Underbar sätt att uttrycka det. Det firar vi med våfflor.
    Du är bäst!

    SvaraRadera
  5. Högst fascinerande att återigen kunna läsa bloggarens bild av en utopi, en föreställning om en skyddad vrå, en oas, ett litet hörn av verkligheten, som en underförstådd önskan och längtan, denna Ide om paradiset som är lag, inte evangelium. Med beundransvärd envishet tecknar bloggaren sin bild av verkligheten, dess hanterande och ideal. Eftersom undertecknad inte delar den uppfattningen, utan att därmed ansluta till den uppfattning som inte har bloggarens ogillande, så måste jag än en gång säga detta: i sak är det ingen skillnad på det bloggaren företräder och det han avisat, det är endast den gamla vanliga drömmen, om en kyrka som ersätter ett förlorat paradis, men någon sådan kyrka har inte Skrifterna utlovat. Då får en eller två eller några till, tillverkas helt enkelt. Bloggaren har sin bild av en sådan kyrka, klar för sig, och andra har sin. De få som söker något annat, må lyssna till Marie sång i hallen hos Elisabeth, och höra hur hon sjunger något helt annat, som en första reaktion på samtalet med ängeln Gabriel. Mer kommer naturligtvis, Maria följer med hela vägen, eller "en graviditet" som bloggaren kallar TIDEN, denna viktiga faktor, som bloggaren föga verkar beakta. Nåväl, tillsist skall jag bara göra min envisa vana till viljes och citera mig själv: så går det när man följer Calvin. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnus Olsson, jag tycker du pådyvlar Dag Sandahl en kalvinism som han alls inte gett uttryck för. Tvärtom är han väl ett tydligt exempel på den stridande kyrkan på jorden i dess alltid brydsamma belägenhet./Gustaf Björck

      Radera
    2. Om det är thomism eller calvinism, går på ett ut, idéen om paradiset är och förblir lag. / Magnus Olsson

      Radera
    3. Magnus. I din jakt på calvinism och thomism glömmer du den verkliga faran som vi lutheraner är särskilt sårbara för nämligen marcionism och dess totala separation mellan lag och evangelium. Luther själv säger ju att det svåraste som finns är att rätt dela mellan lag och evangelium. Tack annars för dina spirituella inlägg som jag gärna citerar. Glöm inte att det finns goda calvinister som Karl Barth Thomas F Torrance Alister Mcgrath Kevin Vanhoozer och säkert många fler. Goda thomister också men de är alldeles för många att ta upp i ett blogginlägg.

      Radera
    4. Instämmer i faran med en falsk föreställning om lagen, sant! Antinomismen är ett gissel för den är en äktenskapsförbindelse mellan den råa jordvända materialismen och det högtflygande andeskåderiet, som komma att framföda Antikrist, som John Ternstedt sade redan 1902 vid prästmötet i Skara. Därför är calvinismen djupt farlig, den göder en moralism som lätt går i säng med thomismen och tillverkar en gökunge: falsk historiesyn, och då menar jag inte idéen utan synen på historien, detta som bloggaren inte förstår, men det är ju ingen nyhet. Att bloggaren försvaras vad gäller den synen han intar finner jag fullt förståeligt, liksom kritiken av hans framförda synpunkter men min kritik är inte den och den går naturligtvis dem förbi. Detta sista var inte en utsaga riktad till dig utan till lakejerna. / Magnus Olsson

      Radera
    5. Är det inte det refomerta tänkesättet som menar att det ändliga inte kan rymma det oändliga som du vänder dig mot? Då får vi hellre kritisera den antimetafysiske Kant och den romantiske känslosamme Schleiermacher. Båda är ju reformerta. Tillsammans med Henri de Lubac, Hans Urs von Balthasar och Joseph Ratzinger kan vi också kritisera den så kallade "sågspånsthomismen". Dock behöver vi inte bunta ihop thomism och calvinism generellt.

      Radera
    6. Jo, det är jag beredd att instämma i och vad gäller Kant och Schleiermacher håller jag fullständigt med dig. Huruvida det är orättvist att bunta samman Calvinism och Thomism, är jag mer tveksam till, just med hänseende till synen på historien, som i mitt tycke sammanfaller hos båda systemen och skiljer sig från Dr Luther och den gammaltestamentliga synen, om jag nu fattat något av det hela. / Magnus Olsson

      Radera
  6. När diskussionen om införande av samkönade äktenskap pågick inom Svenska kyrkan tänkte jag i mitt stilla sinne att sker detta är det tveksamt om man kan kalla Svenska kyrkan för en kristen kyrka. Nu ser vi hur det har blivit. Det ledande skiktets åsikter står över Guds ord. Den som håller på den kristna läran ska ut ur kyrkan eller åtminstone hålla käft. Då är detta alltså inte längre någon kristen kyrka, låt vara att det fortfarande finns kristna präster här och där.

    Vad dessa gaphalsar aldrig skänker en tanke är hur de sviker kristna homosexuella som kämpar för att leva i enlighet med Guds vilja. De får bara höra att synden är helt ok. Kvarnsten, kvarnsten…

    SvaraRadera
  7. Även om de dansande tranorna är många vid Hornborgasjön just nu och får mycket publicitet är det ju inte så säkert att de översvämmar hela landet.
    Obs allegori!

    LG

    SvaraRadera
  8. Förminska inte Helle Klein, Dag! Hon sprattlar inte precis i några trådar som "samtidsideologin" drar i. Hon har ju tvärtom i hög grad varit med om att skapa just denna samtidsideologi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med Andreas. Och så fördomsfull är jag mot dig Sandahl, att jag inte tror dig om att säga att manliga präster "sprattlar i Helle Kleins trådar".
      Däremot är även jag kritisk till Kleins artikel, liksom jag utgår från att Andreas är, Förutom att jag inte håller med om att väjningsplikten ska avskaffas har även jag kritik mot många av hennes formuleringar.

      Radera
  9. Jag lägger till ett par punkter till din lista.
    "...där han slås ner och blir sparkad av ett gäng som hatar homosexuella."
    Det verkar som om Helle Klein har insider-information. Förövarna har ju tyvärr inte identifierats. Det kanske är ett gäng utanför Mark, för något sådant har jag inte hört talas om inom kommunen.

    "...hans ord om att homosexualitet är något onaturligt som går att bota kan trigga mörkerkrafter."
    Hur skulle Owe trigga vem? Helle tänker sig kanske att förövarna bänkar sig söndagligen i Kinna kyrka. Nästa gång jag går dit ska jag ta en ordentlig titt.
    För övrigt är det inte långt från Kinna till Seglora.

    SvaraRadera
  10. Nu på morgonen hade jag tillfälle att via nätet få lyssna till Melanie Philips i en föreläsning där hon ger intressanta perspektiv på en viktig del, om inte en bärande struktur, i postmodernismen, den nya människorättsreligionen och dess prästerskap dit väl t.ex. Helle Klein får räknas. Föreläsningen är på engelska och varar knappt timman. Njut och lär.

    http://www.thelawfareproject.org/component/option,com_eventlist/Itemid,75/id,35/view,details/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack f Jörgen för denna föreläsning. Jag antar att det är den som rubriceras "Hijacking Human Rights law"

      Radera
    2. Helt rätt! Det var den föreläsning med frågestund som jag tänkte på.

      Radera
  11. Lite bloggbreddning skulle inte skada.
    Samkönat och kvinnopräster intill fixering.
    Snart börjar jag undra:Vilka är Denna Helle och Denna Antje?
    "Tiger"

    SvaraRadera
  12. Förneka Jesus som Kristus? Inga problem. Du får jobbet som biskop eller präst ändå.
    Förneka genuskonstruktivism? Då --- i min lilla låda får du inte ens gräva gravar på kyrkogården här i Asa.

    Ingen skall tro att vi här ute i skogen är efter. Efter Dacke och Danell har vi hållit oss lugna. Här följer vi - med viss fördröjning - det som predikas från Stockholm. Här är inget heligt utom älgjakt och kräftfiske. Men det är å andra sidan mer, ja betydligt mer, än det som hålls heligt runt Mälardalen.

    Församlingsbo i Asa

    SvaraRadera
  13. Seglora smedja söker ständigt stressa svenskkyrkliga stiftschefer som skräckslagna svarar såsom s-märkta statstjänstemän sjungande sin svanesång.

    SvaraRadera
  14. Postmodernistens trosbekännelser

    "Det finns ingen sanning utom att det inte finns någon sanning och postmoderister är dess profeter."

    eller

    Jag tror på att det inte finns någon sanning
    och allt i himmelen och på jorden är en tankekonstruktion.

    Jag tror på att Gud kan nås på alla olika sätt
    och att dikotomin mellan han och hon är ett uttryck av förtryck.
    vilket gör att vi är avlade av hen
    födda av hen
    och pinade av dikotomin mellan han och hon.

    Jag tror på subjektiviteten,
    att allt är relativt
    att synden inte finns
    och allt annat som postmodernismen håller för heligt.

    Skrivet i alla välmening med all tid i världen
    L

    SvaraRadera
  15. P1-morgon ringde och skulle ha en debatt med Helle Klein och någon om vigsel av homosexuella, som hon sa. Ville jag själv eller kände jag en präst de kunde ringa. Jag svarade som det var, att det var långt under min nivå, så det kom inte på fråga. Hon skriker och sedan blir jag märkt för lång tid.Visste jag någon, som kune täknas ställa upp. Det gällde fallet i Marks. Men finns inte Yngve Kahlin där? Nej, det var inte bra. Hon kände ju till Dag Sandahl också. Men det var inte heller bra. Han var för känd. Så frågade hon om jag kände till Anna Sophia Bonde. Jo, det är en utmärkt person, fast om hon vill, vet jag ju inte. "Hon är ju kvinna också", sa hon som ringde, vad nu det hade med saken att göra. "Är hon inte i Lund någonstans?". Jo det tror jag, svarade jag.Hoppas hon inte blir arg, om hon hör att jag bejakade förslaget, men jag har bara sagt att hon är en utmäkrt person. P 1 morgon ville ha en saklig debatt, sades det. Men då kan de ju inte börja med Klein. Jag gör inga värderingar, sa damen till svar. Men det gör jag, svarade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modigt, +Biörn!
      Och klokt att inte låta sig utsättas för Helle Kleins svinhugg.

      KJ

      Radera
  16. Kanske är det dags för en favorit-i-repris. På 90-talet fanns en dekal som användes av många med texten "I love Gärtner" och om jag inte missminner mig så var det ett rött och varmt kärlekshjärta istället för ordet love. Nog borde väl kh Johansson vara kvalificerad för ett liknande stöd i nuvarande situation. Varför inte en dekal med texten "I love Johansson"? och sedan kraftfulla förböner för honom och de kristna i församlingarna där.
    Om nu all kärlek är lika fin, så borde det inkludera även omsorgen om de som inte delar de politisk-korrekta nutidsuppfattningarna. Räkningen kan väl skickas till Göteborgs stift och kontot för själavård och personalstöd. - f.Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är gärtner?

      Radera
    2. Om en högstadielärare gör misstaget att hänvisa till Vietnamkriget, eller rent av Andra Irakkriget möts hen av massiv oförståelse. Lika gärna kunde refereras till Krimkriget. Det kollektiva minnet är kort.

      Alltså:

      En Gärtner är en sorts tysk trädgårdsmästare. Så det så!

      KJ

      Radera
    3. Tanken på en biskop som en trädgårdsmästare som vårdar sig om plantorna är inte så dum.

      Radera