torsdag 23 oktober 2014

Bergs kyrka igen

Ni minns förstås att Bergs kyrka är stängd sedan oktober 2009 på grund av mögelangrepp. Förslaget var att Bergs kyrka skulle stängas och sockenstugan användas som kyrkolokal. Det gillade inte folket i Berg, som organiserat en stödgrupp "Öppen kyrka i Berg". Så nu föreslogs att sockenstugan skulle säljas och pengarna för den kåken "rimligtvis avsättas för renoveringen av kyrkan", som kyrkorådets ordförande formulerar saken. Min källa är Smålandsposten den 22 oktober

Nåja, finansieringen är tänkt så att den kyrkoantikvariska ersättningen ska betala 75% av totalsumman, knappt 4 miljoner. Kyrkobyggnadsbidraget ska täcka resten, 1,3 miljoner. Vad får man för 5,3 miljoner? Bjälklagret tas bort, grunden grävs ut, mögelangripet material tas bort och avfuktare installeras. Man får nytt golv, alltså! Vi är alla med och betalar - kyrkomedlemmar och hedningar lika, givet att det blir kyrkoantikvarisk ersättning.

Vilken är visionen för framtiden? "Församlingens vision är att ha kyrkorummet öppet varje dag, att låta musik få en framträdande plats i en nyrenoverad kyrka och att kyrkan ska bli en samlingsplats för bygdens föreningar." Jag läste Smålandspostens sammanfattning och hajade till, slagen av insikt. Inte ett ord om församling eller gudstjänst som bygger församling. Ett öppet rum - till för besök. Musik. Samlingsplats inte för en gudstjänstfirande församling utan för bygdens föreningar. Bergs kyrka blir ett modernt Pantheon. Vad hade prosten Ekedahl, Elin Wägners morbror, sagt nu? Antingen vill man veta det eller annars vill man definitivt inte veta! Gammalkyrkligheten i Kronobergs län ter sig utraderad och kvar är en skuggbild.

På morgonen, strax efter 6.40, avnjöt jag P4 Kronoberg med en snackesalig radiot som skulle skoja till det hela. Kyrkan återuppstånden som Jesus. Och så intervjuades initiativtagaren till stödgruppen Öppen kyrka i Berg. Hon menade att kyrkan ligger mitt i byn och är en del av samhällsinstitutionerna. Bättre besöksfrekvens än i många andra församlingar - med stängd kyrka?
Berg är en "traditionellt gammalkyrklig bygd". Det är inte längre riktigt sant. Gammalkyrkligheten i Berg ligger på kyrkogården. Hon ställde frågan om det inte ska hålla kyrkan öppen i Berg - var ska man då göra det? Svaret på den frågan är enkelt. Där det bor folk och där det finns folk i kyrkan.
Det var ett argument att Bergs kyrka är fädernas kyrka - byggd av alla bönder, torpare, de på fattighuset och alltså bygdens kyrka och så konstaterades att "tidigare hade man mer att säga till om" - innan makten flyttade till Växjö. Det är ett intressant resonemang även om vi som ska betala renoveringen i Berg utan att bo i Berg skulle kunna säga att församlingen 2009 uppenbarligen inte klarade att bära sina kostnader. Jag kanske inte heller är så imponerad av kyrkorådet i Växjö heller. Kan man realistiskt räkna med att få mer än fem miljoner till Bergs kyrka eller spelas fulspel? "Vi säger ja och så får andra säga nej". Bra att ha någon att skylla på.

I radiointervjun talades det om gudstjänster och så gick det att förstå att det skulle byggas församlingslokaliteter med möjlighet att äta och dricka längst ner i kyrkorummet. Hur det blir med den saken ska väl Länsstyrelsen bestämma? Hur det blir med "gudstjänstverksamheten" återstår också att se.Visioner om alla som ska komma kan man ha. De faktiska siffrorna för antalet besökare må vara bättre än i Tolg eller Aneboda (eller Ormesberga, där det nästan aldrig är några gudstjänster) men det kan jag inte bedöma. Ingen skulle dock få för sig att bygga en ny kyrka för att täcka gudstjänstbehovet i Berg. Och det borde vara en tankeställare i en kyrka där vi påstås tyngas av en mängd lokaler.

Min slutsats är enkel. Beslutet att marginalisera den högkyrklighet som ville och visste att bygga församling slår igenom nu. Det räcker inte med att formulera visioner på ett papper om en kyrka välfylld med vad civilreligionen vill ha. Det är byggande av församling som räknas. Och jag är trött på att se vad dessa som fick ansvarspositionerna inte åstadkommit och därmed åstadkommit. De lät den ena dagen följas av den andra och sa: "Det håller min tid ut!". Det gjorde det förstås. Men inte sedan. Och det var inte deras problem, det som borde ha varit just det.

Migrationsverket vill ha Svenska kyrkans stöd för att skaffa fram bostäder. Vi har en del bårhus och likbodar som används sporadiskt, ser jag i Kyrkans Tidning. Men jag ser inte riktigt att bostadsförsörjning utan vidare skulle vara en självklar kyrklig insats. Hur kunde Migrationsverket få för sig det? Därför att desperationen är måttlös numera?

11 kommentarer:

  1. Man kan ju fylla de tomma kyrkorna med muslimska invandrare. Kors och bilder måste i o f s ner f a inte kränka, men tänk vilka fabulösa ersättningar som väntar!

    SvK som kraftfull aktör i det immigrationsindustriella komplexet? Varför skall bara Bert Karlsson och flyktingsmugglarligor tjäna skjortan? Ett smart sätt att få Migrationsverket att betala för renoveringar?

    Eller var meningen att kyrkan skulle ställa upp ideellt? Då får ju äntligen de anställda något att göra...

    J

    SvaraRadera
  2. Bergborna är bara realistiska. Det kommer inte att finnas någon gudstjänstfirande församling i Berg framöver. Men av historiska och kulturella skäl vill man ha en användbar kyrka. Begravningar o en o annan vigsel lär det bli? Och samlingslokaler behövs.

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det samlingslokaler man är ute efter, gå till Folkets Hus, men ge tusan i kyrkorummet!!!!
      Arg kyrkomedlem

      Radera
  3. -Det finns nog delade uppfattningar om slutsatsen i inlägget ovan, att det är högkyrkligheten - kanske enkom den - som bygger församlingar. En Bergs kyrka geografiskt tämligen närliggande kyrka, är gamla Hjälmseryds. BloggarDag känner den väl. Många gånger har hans ord hörts från altareT och möjligen också predikstolen i den mån han använder densamma. Någon gång har vi också träffats vid den efterföljande, trevliga kaffestunden.

    En stiftelse har huvudansvaret för verksamheten, men kyrkan ingår i Sävsjö pastorat och mässorna finns regelbundet publicerade på ett par korta rader i bygdens tidning under rubriken Svenska kyrkan i Sävsjö.

    Stiftelsens ekonomi vittnar knappast om att det har byggts en församling i Hjälmseryd. Inte heller antalet mässbesökare på söndagar eller andra dagar i denna - kan man nog säga utan att överdriva - lilla högkyrkliga enklav i Växjöstiftet. De trogna ställer förstås upp, de som på ett förvisso fantastiskt och solidariskt sätt ställer upp för sin kyrka.

    För något år sedan tvingades stiftelsen friställa (minst) en person av just ekonomiska orsaker. Verksamheten är tämligen anonym och innefattar bland annat föredrag, seminarier, gästhemsaktivitet och dylikt, ofta med - det skall erkännas - gediget akademiskt präglade föreläsare.

    Högkyrkligheten lever alltså i gamla och lilla Hjälmseryd, som också har blivit känt efter konstnären Eva Spångberg (hon avled i fjol) - en fantastisk, varm och alltigenom underbar människa med en tro som bär i alla väder.

    Men ett församlingsbyggande i den bemärkelse som BloggarDag hävdar att högkyrkligheten står för finns inte i Hjälmseryd. Detta sagt med all respekt för det lilla fåtal engagerade personer, som lägger ned stora delar av sin fritid på arbetet.

    Slutsatsen blir därför att det nog krävs betydligt bredare och mer kraftfullare insatser för att bygga församlingar.

    Jag önskar gamla Hjälmseryd allt gott men konstaterar samtidigt att bloggägaren nog mer har beskrivit sin dröm och nostalgiska längtan till den kyrka, som fanns en gång för länge sedan men nu är ett minne blott, frånsett då Hjälmseryd (kan för övrigt vara ett bra studieobjekt för den som vill göra en avhandling om högkyrkligheten i modern tid i den avfolkande Höglandsbygden) där en liten tapper skara ännu håller stånd.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  4. Bloggardag och BOD framstår var och en som nostalgiker med var sina käpphästar. Outtröttliga. Ständigt redo för nya duster.

    -Vad var det jag sa', kan de båda med rätta säga, när de med erfarenhetens rätt beskådar det kyrkliga eländet.

    Sandahl verkar att ha ett fungerande recept, dock. Ännu är inte ekonomin så skral, att SvK måste överge den verksamhetskyrkliga linjen, tyvärr. Vi får hoppas att Sandahl med obruten kraft upplever sin hundraårsdag. En ny generation präster i en ny Svensk Kyrka behöver lära av honom, när dagens kyrka definitivt kollapsat.

    Bergborna verkar att ha fattat galoppen i tidens utveckling. Kyrkor, som ägs och administreras av hembygdsföreningar med varierande statsstöd, tror jag blir framtidens melodi på landsbygden. Några gudstjänstfirande församlingar står knappast i sikte. Skulle sådan finnas, kan kyrkan säkert hyras av hembygdsföreningen. Även muslimska församlingar kan då med lite inventarieomflyttning få en passande gudstjänstlokal? Under alla omständigheter är alternativet bättre än fäfotsläggande.

    Och må gärna även BOD obruten uppleva hundraårsdagen!


    Lars Jensen

    SvaraRadera
  5. Ännu har folket inte förstått vad som hänt.

    Ännu tror man, att Svenska Kyrkan lever. Att präster ägnar sig åt gudstjänster och bor (lyxigt) i prästgård och är svartrockade män med stockkonservativa, misogyna och homofoba åsikter. Att kvinnor och bögar förföljs i kyrkan. Att kyrkorna används. Att något värdefullt produceras av kyrkans 22.000 anställda.

    Fördomen är seeeg. Seg som stödet till monarkin, en annan ifrågasatt och i nutiden dubiös institution.

    Men sakernas tillstånd, d v s medlemskap och betalningsvilja, lär snabbt förändras. Senast när Riksskatteverkets uppbördsstöd försvinner om några år.

    Var finns marknaden för salt som mist sin sälta?


    Argus

    SvaraRadera
  6. Ärade f. Dag,

    Jag hade tänkt att BOD skulle ha bättrat sig men ack vad fel jag hade. Med vänner som BOD har kyrkan ingen behov av fiender. Nå, det är dags nu - Jag är en främling som är utstött och hånad och har ej plats vid Antjes gästabud ty jag har fel åsikter och tror ej på uppsalakalifatet.

    I skymningslandet Svea rike finns inte mitt hem längre trots att min familj härrör från 1100 talets Småland. Ja, var och en av oss måste veta var vi hör hemma. Min vandring i protestanternas rike har kommit till vägs ände. På ett sätt har den Lutherska kyrkan förberett mig för mitt nya liv i den Ortodoxa kyrkan. Och må jag säga att f. Dag is an Orthodox priest in Lutheran liturgical garments.

    Христос Воскресе,

    Nils Bendtz

    SvaraRadera
  7. När missade du att vi kyrkomusiker blev underhållare. Läs första lilla annons i i KT eller kyrkomusikernas tidning, där krävs ingen liturgisk kunskap, men du ska spela elgitarr, leda lovsångsteam, ha babyrytmik, ja och gärna vara medlem i i SvK. Jag ställer inte upp längre, när prästerna ser ut som levande frågetecken när man tar upp tidegärden och hellre pratar om Alphagrupper och hembakt bröd, ja då är man hemlös!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidande och samvetskonflikter för kvalitetsmedvetna, icke-prästerliga medarbetare i SvK talas det tyst om. Helt riktigt!

      Radera
  8. Nils Bendtz!

    Jag vet inte vem Du är. Du beskriver Dig själv som en utstött, hånad främling, för vilken det saknas plats i Antjes kyrka.

    Kan Du då upplysa oss om varför Du är utsatt för detta? Vilken är anledningen?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Nils Bendtz! Farbror Dike tar hand om ditt problem. LUGN!

    SvaraRadera