fredag 24 oktober 2014

Jag tar tillbaka!

I en bloggkommentar ältas nu Hjelmserydsstiftelsen, som är en församling och inte ett gästhem samt beviset på att högkyrkliga inte kan bygga församling. Det var det som skulle bevisas.

Jag förstår att jag inte förstår. Ett gästhem är inte ett gästhem utan en församling i den legala strukturen Sävsjö pastorat. Det hade jag inte fattat. Alltså begriper jag nu att högkyrkliga inte bygger församling och inte har en strategi för församlingsbygge. De pastoralteologiska böckerna från olika epoker har förklingat ut i intet. Det gäller Rosendals, Kyrklig förnyelse och Kyrklig förnyelse i församlingslivet, det gäller PO Sjögrens (Att) Bygga inifrån (kom i två upplagor med olika titlar, därav parentesen). och vad jag själv skrivit i ämnet kan vi strunta i. Niklas Adells arbete med Pastoralen gav inga ringar på vattnet. Svensk Pastoraltidskrift var en skrift i vattnet.

Slutsatsen är given: Högkyrkliga kan inte bygga församling. Det kan de folkkyrkliga. Den öppna allom välkomnande folkkyrkan står där så öppen att enda svårigheten att komma in i lokalen är trängseln.

Självfallet tar jag tillbaka allt jag fått fel för mig.
Och på svarta tavlan ska jag 10 gånger med bästa välskrivningsstil skriva
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling
Ett gästhem är en församling

Därtill måste jag dock erkänna att jag i det så kallade kyrkomötet skrivit en motion om den kyrkopolitiska justisen. Denna motion avvisades. Men jag har i vart fall skrivit den och i vart fall pekat på de problem jag bloggar om - och utsätts för.

Men, säger den kritiske bloggläsaren, hur skulle det vara om ett gästhem i verkligheten är ett gästhem och inte paradigm för en högkyrklig församling?
Då vore det förstås helt annorlunda.
Då kunde vi börja granska församlingslivet där det finns högkyrkliga präster - eller har funnits. I olika epoker har det kanske, otroligt att säga, funnits högkyrkliga präster som byggt församling. Det är så otroligt att det inte ska sägas utan förnekas. Det är också ett grundmönster för totalitära system.
Nu ska jag gå in på Youtube och spela Die Partei hat immer recht.

23 kommentarer:

  1. Ursäkta off-topic, men jag är lite nyfiken: vem är "Teologen i Rasbo" och är hans omdöme om Söderblom (clown...) ett citat som går att finna? Stort tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Teologen i Rasbo är den höglärde docenten Folke T Olofsson. Citatet är från hästens mun och finns nog endast nedtecknat av mig. Men förtvivla inte. Ryktet förtäljer att det kommer en dogmatik i två band av den lärde teologens hand till våren. Till påsk så att det blir så mycket uppståndelse som möjligt, kanske? Den som har två par byxor säljer det ena och köper böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska överväga försäljning. Tack!

      Radera
    2. Vad glädjande! Det är bra att också den andre av de två begåvade högkyrkliga teologerna ger ut böcker. Har vi tur kommer Växjö stifts viktigaste teolog med en i vår eller i alla fall nästa år, så båda gett ut en bok. / Magnus Olsson

      Radera
  3. Vad skall man säga om bloggens idoga bruk av DDR-artefakter? Kan detta inte komma att uppfattas som en sammankoppling av SvK och dess ledning med DDR och Stasi? Dessutom gör Bloggaren avbön i bästa realsocialistiska stil, vilket att ytterligare understryka kyrkans likhet med en kommunistisk diktatur?

    ANMÄÄÄLAN!!!


    J

    SvaraRadera
  4. -Upprepning är kunskapens moder, sägs det. Bloggägaren kanske hellre vill säga "fader". Hur som helst, tar jag det igen, ganz langsam:

    En dokumenterat högkyrkligt styrd stiftelse driver alltså, enligt den ovannämnde, ett gästhem. Bara ett sådant! Logiken är alltså att teologiskt och akademiskt mycket kvalificerade föreläsare och seminareledare, vilka årligen i ett okänt antal infinner sig vid Hjelmserydsstiftelsen för att exempelvis kolla va-systemen och köksutrustningen, se till att regler följs, sängar bäddas, städning utförs och att allt övrigt är i sin ordning.
    Den dokumenterade kyrkliga verksamheten i den gamla, medeltida kyrkan med söndagliga mässor, och andra mässor under vissa veckor - allt utlyst i dagstidningen under Svenska kyrkan i Sävsjö - är således en mindre biaktivitet, s a s "på köpet"!?

    Liksom alla nämnda föreläsningar och samlingar av annat slag i det stora gästhemmet är det! Allt överskuggande är nämligen, fortfarande enligt doktorn, docenten och vetenskapsmannen, gästhemmet. Bäddar de kvalificerade inbjudna akademikerna sängarna, tömmer pottorna och vaskar golven (absolut inget ont om dessa sysslor, men frågan påkallas av docentens text)?
    Föreläses månne sedan endast om ovannämnda materiella problem i gästhemmet, hur man skall renovera, ändra väggar, vilka fönster som skall bytas ut, osv?
    Und noch einmal ganz, ganz langsam:

    Höstens program för stiftelsen, som jag har framför mig, berättar - inte om ostädade gästhemsrom otömda nattkärl eller odiskade pentryn. Nej, så här står det i ett litet axplock:

    "Retreat 7-9/11 ´Det knäckta stråets och den tynande vekens Herre´ Retreatledare: kh Pär-Magnus Möller, Värnamo"
    "Julfirande 23-28/12 Fira Jesu födelses fest i gemenskap..."
    Och inför nästa exempelber jag bloggläsarna om särskild uppmärksamhet:
    "Inspirationsdag 19/1 eller 26/1"
    Och vad innehåller denna intressanta dag?
    Rubriken är "Att bygga inifrån"
    Vilka skall då bygga?
    Svaret är "En dag för församlingsmedarbetare och alla andra".
    Jo,ni läste rätt: "församlingsmedarbetare" står det. Inte gästhemspersonal, lokalvårdare eller soptömmare utan "församlingsmedarbetare"

    Och hur presenterar stiftelsen sig: Jo, bland annat med följande mening:
    "Vi vill vara en miljö för rekreation och ANDLIG UPPBYGGELSE (versaler av mig).

    Jag avser inte att upprepa viss text tio gånger. Det räcker med att nämna den en gång, hämtad direkt från källan, alltså vetenskapligt underbyggd.

    Välkommen till verkligheten i gamla Hjälmseryd, bäste doktor, docent och vetenskapsman Dag Sandahl!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre BOD!
      Vad är det egentligen du diskuterar?

      Radera
    2. BOD

      Logik, argument, stringens o tydlighet är inte din bästa gren...

      Obegripliga dikter är dock en begåvning du kan odla om du blir utslängd även ur andra politrukiska partier.

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    3. Undrar om BENGT OLOF DIKE brukar vara med på kurs- och stiftsgårdar?

      De är knappast församlingar. Kan ibland fungera som något liknande ett bygdemissionshus för närboende gudstjänstfirare, men präglas av de olika grupperingar och kategorier, som för en viss tid eller under en helg bor på gården. Dessa närboende får dock kanske svårt att inte känna sig som främlingar tillsammans med de snabbt varierande skarorna som passerar. Profiler på aktiviteter och gudstjänster varierar med åldersgrupp och syfte.

      Församling? Knappast. Snarare blir detta en långsökt tanke.

      Oroande är dock hur snabbt arvet efter en duglig högkyrklig präst kan gå till spillo. (Vad har f ö hänt under året som gått på Norra Öland?) Utan kontinuitet upphör den kyrkliga väckelsen. Folket tröttnar och håller sig borta, då källan grumlas. Sedan kan man införa sällangudstjänst, innan den definitiva nedläggningen följer.

      Kanske kunde man inte bättre från "normalkyrkligt" håll? Eller var det rentav avsikten? Eller finns det helt enkelt föga välsignelse i den inklusiva Livgiverskans namn?

      Hade BENGT OLOF DIKE i stället valt Ansgarsstiftelsen som utgångspunkt, hade hans tes gått fullständigt på pumpen.

      Argus

      Radera
    4. Menar BOD alltså att ovanstående verksamhet skulle föreställa ett församlingsliv ! ?
      I mina ögon ( utan att alls veta om eller ha hört talas om denna stiftelse tidigare ) handlar det om ett slags vattenhål för folk runt om i landet som kommer dit för att få fylla på med det de behöver.
      En församling är ju de kristna på orten som regelbundet samlas till gudstjänst och i vardagen lever ut sin tro på orten.
      Så vad är detta för fråga att diskutera ....

      Majsan

      Radera
  5. -Detta är ju obegripligt men samtidigt belysande, särskilt då instämmandet i bloggägarens definitiva slutsats att det ej handlar om en högkyrklig församling. En efter en förnekar de detta, angriåper och ironiserar över mig, trots att jag med stiftelsens egna ord BEVISAT att det handlar om en sådan.

    Stiftelsen säger alltså det själv: den ordnar program för "andlig uppbyggelse" och kallar sina "församlingsmedarbetare" - inte lokalvårdare eller kaffekokare eller gästhemsvakltmästare - till möten.
    Försök då äntligen, mina ständiga kritiker, att vara hederliga nog att erkänna fakta. Bloggaren förnekade - med åberopande av sina akademiska meriter och det skrivna bloggkortet "vetenskapsman" - att stiftelsen är en högkyrklig församling, sedan jag tidigare konstaterat detta och att dess verksamhet inte vittnar om ett framgångsrikt församlingsbygge. För ett sådant krävs bredare anslag med andra teologiska förtecken. Bloggaren har heller inte, trots uppmaning, belagt sin tes med exempel från verkligheten.

    När jag då från källan själv leder församlingsbegreppet i bevis, flyger ni ovan formligen upp på datorn och förnekar detta. Tala om okritisk följsamhet! Varför utgår ni ifrån att bloggaren alltid har rätt och undertecknad alltid fel?

    Om en svart katt - inte elaka katten Måns - uppenbarar sig på bloggarens tomt intill stambanan i Moheda blir den ju bevisligen inte vit om nu husägaren aldrig så mycket skulle benämna dess färg så.

    Alltså, mitt herrskap, är Hjelmserydsstiftelsen en högkyrklig församling som också äger ett gästhem!
    Begrips detta nu?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en sorg att läsa alla dessa kristnas hednakommentarer (m a o absolut inte riktat mot BOD). Om någon vill säga något vettigt så förklara för BOD vad som kan menas med det Hjelmserydsstiftelsen skrivit. Jag tänkte försöka ge BOD en alternativ tolkning av inspirationsdagen: Det är inte en dag för Hjelmserydsstiftelsens församlingsmedarbetare, utan det är en dag då församlingsmedarbetare inom Svenska kyrkan kan komma för att inspireras till att bygga inifrån i de sammanhang där de normalt står. Alltså inte att bygga "Hjelmserydsstiftelseförsamlingen" inifrån.

      Radera
  6. Jag är elegant rödmelerad, med tät, stryktålig päls!

    Pelle är f ö svartvit, men vem bryr sig om en svanslösing!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  7. BOD! Vore inte dina inlägg lika långa som vimsiga och stöddiga,
    så skulle vi bara le - men nu... BEGRIPS???

    SvaraRadera
  8. BOD: Om du nu lyckats bevisa att Hjelmserydsstiftelsen är en församling skulle det vara högst intressant att få veta var man hittar medlemmarna i denna församling och vem som är deras kyrkoherde?
    /Per H

    SvaraRadera
  9. -Nå, vad är nu stiftelsen? Tacksam för ett svar i sakfrågan!
    Förmår inte katten Måns och Anonym ge detta nu, avslöjar de sig själva.
    Alltså högkyrklig församling med gästhem? Eller bara gästhem?

    O.s.a.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men käre kompis, jag vet då inget om nå'n Hjelmseryd! Jag sa' väl bara för tydlighets skull att jag hade röd päls?

      Jag vet, att f Bosse nere på Studentvägen gillar oss katter. Och Ansgar är ett bra ställe med snälla studenter som lämnar dörrar på glänt. Där finns en kyrka med studentförsamling och hyfsat kyrkfika. Va' de' så'nt du menade?

      Hänger'u med på ett studiebesök?

      Elaka Katten Måns

      Radera
    2. När jag försöker se bakom hävdandet av den egna synpunkten (gäller båda sidorna) tycker jag mig se en skillnad i församlingssyn. Om församlingen primärt är en organisation och gudstjänst är en verksamhet som organisationen bedriver framstår det som klarsynt/framsynt att inte fastna i Svenska kyrkans officiella definitioner utan se att stiftsgårdar och gästhem med regelbundet gudstjänstliv också är församlingar, även om de inte kallas så. BOD har åtminstone släppt territorial-tänkandet!
      Om däremot församlingen primärt är en gemenskap med och kring Jesus Kristus, en gemenskap som blir till, får sin näring och manifesteras i församlingens gudstjänst – så blir perspektivet ett annat. En stiftsgård där ständigt nya grupper utgör huvudparten av de gudstjänstfirande och där en klok stiftsgårdskaplan låter gudstjänsterna variera beroende på vilka grupper som den gången utgör merparten av de gudstjänstfirande är inte lika självklart en församling. Att bygga församling är i normalfallet att få med nya människor i gemenskapens kärna, den som bär gudstjänstlivet så att det finns gudstjänster att inbjuda till. På en stiftsgård där gårdens personal är kärnan som står för kontinuiteten kan man inte bygga upp gudstjänstlivet enligt den modellen.
      Och ändå är det en skillnad mellan gårdar med regelbundet gudstjänstliv (inkl Hjelmserydsstiftelsen) och gårdar där det finns ett kapell, men firas gudstjänst sporadiskt beroende på om där är någon grupp som vill att det firas gudstjänst.

      Radera
  10. Katten Måns försök att vara fjantigt rolig, lämnas därhän men Fjelles rader är tvärtom sakliga och intressanta.

    Som kommentar till dem hänvisar jag till mitt inlägg till BloggarDags långa söndagstext om (huvudsakligen) utfrågningen av biskopskandidater i Växjö.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror BOD på en del äldre mäns vis blivit lite enkelspårig, snackesalig och humorlös.

      Det blir bättre på hemmet, BOD! Där finns många av samma sort.

      Och troligen inga katter.

      Radera
  11. Anonym måste uppenbarligen upplysas om att sakdiskussionen gäller Hjelmserydsstiftelsens status och inriktning och inte usla försök till karaktärsbeskrivningar av enskilda personer, vilkas faktaargument ogillas.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det talas om dagar för "församlingsmedarbetare" är det inte som BOD tycks tro interna samlingar för personalen på stiftelsen. Det handlar helt enkelt om möjlighet till träffar och kurser för de som jobbar som ute i olika församlingar runt om i Sverige. "Andlig uppbyggnad" är heller inget exklusivt uppdrag för församlingar utan även ett bokförlag som Artos säljer böcker för just "andlig uppbyggnad". Läser man på Hjelmserydsstiftelsen hemsida framgår det klart att man ser sig just som ett gästhem: "Enligt stiftelseurkunden ska Stiftelsen Hjelmseryds prästgård bedriva kyrkligt gästhem under mottot Liturgi och Diakoni." Stiftelsen äger inte kyrkan utan det gör den territoriella församlingen Hjälmseryd (se t.ex. Sävsjö pastorats hemsida). Stiftelsen har däremot ett visst ansvar för gudstjänsterna i kyrkan och när jag har varit där har det även under lågsäsong varit dryga 20-talet gudstjänstfirare vilket jag tycker är bra för en liten avfolkningsförsamling på Höglandet. Många tätortsförsamlingar i Mälardalen skulle vara glada åt att dessa dagar ha ett 20-tal personer som firade gudstjänst, men till skillnad från i Hjälmseryd handlar det inte om % utan om promille när man mäter kyrkligheten där. / Markus

      Radera
  12. Välkommen att besöka platsen står det på hemsidan. Bra plats att få tillfälle att fira hela påsken, bl.a. Christian Braw är nog den som skrivit mest om fenomenet "Hjelmseryd", senast i Himmelrikets skrin. Det finns så många historier att inte ens Bloggardagskommentarsfält skulle kunna täcka dem alla.

    SvaraRadera