fredag 29 januari 2016

Frasse, stackars Frasse

Det är inte roligt för Frasse. Hans annonserade besök i Lund gav oerhörd genklang och tal om hans popularitet. De flesta blev glada utom de seloter som nu anar att den yttersta tidens tecken visar sig, när Antikrist landar på Kastrup och tar vägen över bron till det gamla danska ärkebiskopssätet. Bär Frasse något dyrbart smycke, en ring eller ett kors, som danskarna ska konfiskera därtill? Men roligt för Frasse kan allt  detta positiva inte vara. Ve er när människorna talar väl om er. Frasse får vara glad över de få som i honom ser Antikrist. Han skulle kunna uppfatta ett stycke befriande smälek.

Antydde inte jag att Frasse skulle komma på ett blogginlägg i höstas? Då borde ni vara lite impade över Bloggardag nu. Men det finns en del att reda ut.

Lutherska Världsförbundet, LVF, bildades i Lund år 1947. Biskop Anders Nygren hörde hemma i sammanhanget och, kanske lite senare (jag gitter inte kolla årtal) biskop Bo Giertz. Båda röstade nej 1958 och det skriver jag bara för att i god kristlig ordning vara retfull. Nu är LVF partner i det som ska kommemoreras. Nu fick jag till det. Kommemoreras!

500-årsminnet av reformationen kan inte avfiras i Rom eller Geneve. Det vore fel på alla sätt
Wittenberg? Tja. Där började den kyrkopolitiskt inflammerade akademabla konflikten och där drog det vidare. Men det kunde kanske också bli fel oavsett frågan om staden kan hantera en så stor sammandragning. Men hur är egentligen det reformatoriska i östra Tyskland?
Lund kanske ändå kan härbärgera saken - och då hamnar vi i en kyrka som i varje fall bevarat ett gott stycke katolicitet och varit en viktig aktör i det ekumeniska arbetet. Varit. KG Hammar spolierade mycket, men kanske kan nya tag tas? Det kräver allvarlig självkritik, förstås. Inte minst i relation till LVF. Men Lund är på sitt sätt ett logiskt val och domkyrkan kan sägas gestalta 1000 års kyrkohistoria i Norden med det gamla ärkebiskopssätet Lund.

Vilka möts?
LVF och Vatikanen. Det finns skäl att påminna att det svenskkyrkliga eller det "stockholmsstiftskatolska" inte är fokus.
Vilka finns i landet Sverige?
Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift.
Så enkelt är det.
Påven reser inte till Sverige för att muntra upp 135 000 romerska katoliker. Han reser för att inleda ett märkesår tillsammans med dem som kallas lutheraner. Värdfolk är Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift. Om biskopen i Lund allas ska vara med, kan man fundera över. Domprosten? Antagligen. Och rollen domprosten spelar är väl närmast garderobsluskens - eller? Värdfolket heter Antje och Anders.

Nu är jag inte dummare än att jag fattar att Johan Tyrberg och Kerstin Hesslefors är på plats, en dag som denna får sysslorna vid skrivbordet anstå, men jag ville gärna återställa proportionerna. Frasse med följe ska möta LVF. Det kan behövas när det i Sydsvenskan förts en liten debatt om att påven borde stoppas från inresa. "Släpp inte påven över Öresundsbron förrän han likställer kvinnor och män. Bannlys honom från svensk mark." (Sydsvenskan 27/1. I en replik tycktes det motsatta, att påven skulle släppas in "för att träffa kvinnan som är det högsta hönset i det största svenska samfundet". Frasse, stackars Frasse! Eller är det mer synd om Sydsvenskan som stimulerar inlägg av denna kaliber?

Boka plats?
Det frågas om man kan boka plats. Jag tänker inte boka plats. Varför skulle folk göra det? Somliga släpps in. Någon skulle ta ledigt från det slitsamma prästjobbet för att få vara med i en utkant och kanske skymta påven, lite vitt i alla fall, förstod jag. Men varför? Är det inte enklare att ta sig till Rom och se Frasse på Petersplatsen? Är katolska böjelser verkligen endast yta, dvs att få se en skymt av ställföreträdaren?

Nu läste jag dock ett förslag till botgudstjänst på Facebook.

Den föreslås äga rum i Uppsala domkyrka och Svenska kyrkans biskopar träder fram och faller på knä inför påven, kardinal Levada och biskop Anders Arborelius. Tydligen reser sig de svenskkyrkliga därefter, för de går fram och lägger av sig mitra, kräkla, korkåpa och stola på altaret. Inte biskopskorset? Kardinal Levada predikar och därefter inkläder sig de svenskkyrkliga "biskoparna" (det måste väl vara ett citationstecken? DS) säckväv och ministranter strör aska i deras hår. De ber en botbön och ställer sig sedan (har de fallit på knä igen? DS) och stämmer in i den tridentinska trosbekännelsen (lite oklart kanske vad som avses....DS). Det hela slutar med masskonfirmation och Svenska kyrkan ställs under frivillig tvångsförvaltning under Anders Arborelius.
Knepfrågan till den präst som gav förslaget blir förstås på vilket sätt han själv är präst i Kristi Kyrka om biskoparna rakt av är fejk.

De journalistiska insatserna inför begivenheten i Lund tänker jag i dagsläget inte bedöma. Jag såg att drottningen enligt någon nyhetsförmedlare spelat en viss roll för att få hit påven. Berätta den om Rödluvan också!

Jag driver nu, på förekommen anledningen, tanken att Svenska kyrkan inte är något annat än en värdshusvärd. Det är stort nog även om det i perspektiv inte är särskilt stort.

Tidningen Dagen kunde  meddela att var tionde präst vill enas under Rom. Det ville inte Josefin Dahlgren i Unnaryd. Hon vill ha en mängd olika kyrkofamiljer och förvånas över att de som vill enhet med påven inte själva gått till Rom. Man behöver inte vara doktor i ekumenisk teologi för att finna hennes resonemang egenartat. Vilken bakgrund har hon själv? Petrusämbetet är nog värt en vidare fundering än denna och jag finner min egen position besvärande, där jag finns mitt emellan de vulgärromerska och de vulgärprotestantiska. Reformation är något annat. Frasse och jag borde prata om det vid tillfälle tillsammans med Kurre Kardinal. Kan tillfället komma i Lund?

Det vore roligt för Frasse (och mig) med lite seriös ekumenik, den som söker den enhet som Jesus bad om. Jag antar att det ekumeniska arbetet för Svenska kyrkans del borde förbehållas dem som i sin teologiska utbildning fått en grund lag genom Lillklassen och Sveriges Barn. Dom andra kan tills vidare hålla käften. Det svenskkyrkliga anspråket var ju i min barndom att denna kyrka är Kristi kyrka i Sverige. Att min scoutkamrat Heinz från Torpsbruk (RIP) var påvisk, ändrade inte saken. Att de evangeliska (t ex i Svenska kyrkan) är något annat än de reformerta och de unierade, kanske också skulle tas upp till beaktande? Han har mycket att fundera över, Frasse. Stackars Frasse! Det måste vara ett jäkla pyssel att vara påve.

16 kommentarer:

  1. Så det är synd om Frasse också. Då befinner man sig ju i gott sällskap :)
    /Tobbe

    SvaraRadera
  2. Luthers kritik av påvedömet torde vara mer personligt än dogmatiskt. Annars skulle inte Magister Filip i sitt särskilda yttrande i Schmalkaldiska artiklarna mena att vi skulle kunna lyda under påven på grundval av mänsklig rätt. Villkoret är att påven håller sig till evangelii sanning. Är inte detta en harmoni av Ämbetet, Skriften och Trons regel?

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte att man talar om 'Petrusämbetet', menar att man bör säga 'Petrusuppdraget'. Hade det varit ett ämbete, skulle ju inte Bengan (för att tala med Dag) kunnat avgå.

    Men jag delar helt Dags notering att det är viktigt att fundera över detta uppdrag. Att inte stå i gemenskap med patriarken/'Petrusbiskopen' av Rom är en brist på katolicitet. Och Rom behöver fundera över hur detta uppdrag utformas. Dessvärre blev det så att när Johannes Paulus inbjöd till reflexion för några decennier sedan, så var just ingen intresserad, vare sig romare eller protestant.

    SvaraRadera
  4. Varför inte återgälda besöket?
    Det vore väl något om Petersplatsen vore full av svenska flaggor när Bettan ska helgonförklaras?

    LG

    SvaraRadera
  5. Men +Göran, är det inte möjligt att inneha ett ämbete utan att utöva det. Benedict innehar petrusämbetet men utövar det inte längre. När du går i pension innehar du väl fortfarande biskopsämbetet? Jag för min del föredrar petrusämbetet och detta kan innehas av såväl Bengan som Frasse, men att det utövas av Frasse. Men jag kan ha fel förstås. Överbevisa mig! /Roland K

    SvaraRadera
  6. Ja,

    Det är nog ett himla pyssel att vara proletärpåve likt vår käre men missriktade BOD. Med mina 90+ år på nacken kan jag med knusende ro avfärda BOD's ankommande kontrareplik till mig, som hans infantila försök att vinna poäng för att "sätta dit oliktänkande". BOD, lägg av med ditt dispyt med Bloggpappan och det med basta!

    Maria Hesselblad

    SvaraRadera
  7. "Släpp inte påven över Öresundsbron förrän han likställer kvinnor och män. Bannlys honom från svensk mark."

    Jo jo, så talar det toleranta, liberala och yttrandefrihetsälskande Sverige.
    Jag säger som den brittiske parlamentsledamoten under debatten om huruvida man skulle göra likaledes med Donald trump om han skulle bli president: "It's completely bonkers!"

    Nej, det är synd om toleranta Frasse att behöva besöka det intolerant Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige och svenskarna är sig ganska lika över tid. Och katoliker har vi knappast kramat sen Uppsala Möte 1595. En del reaktioner inför påvekyrkan påminner om det upplysta vänster-Sverige Jerome Holland mötte på 70-talet:

      http://www.expressen.se/debatt/vansterrasism-ar-inget-nytt/


      P

      Radera
  8. Maria Hesselblad,

    -Ser man på, vilken elegant och kvalitativt högstående debattstil, som exponeras i de fyra raderna! Saklig, resonerande och med respekt för den som är huvudmålet för Dig. Så elegant att Du minsann på förhand vet vad min ringa persons svar är.

    Därtill självupphöjd till att diagnostisera den avskyvärde för hans påstådda jakter på andra personer. Full respekt för den fria debatten visar Du också - på Ditt eget sätt - genom den avslutande pekpinnen: bloggarDags åsikter får icke ifrågasättas.
    Därav följer förstås att icke heller Dina må utsättas för kritik.

    Jag kan inte lova något av detta, varför Du får förbereda Dig på att Din personifierade måltavla kommer att finnas kvar, om Gud vill, måltavlan får vara frisk och bloggaren generöst som hittills låter det förbli högt i tak på hans debattprodukt.

    Trevlig helg önskar Dig ärligt - icke infantilt - "proletärpåven" BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Det är väl de 95 teserna det handlar om, eller? Om västkyrkan gjorde bot skulle stora saker hända.an

    SvaraRadera
  10. Lundabiskop med domprost har ju sina katedrar om inte annat. Garanterade plats lär även gräddan av den annars katolifoba prästmaffian av så väl yngre som äldre vara, de som till vardags inte sparar på krutet mot Frasses vänner. Men om kameralinserna är där så är de och gästlistor finns till av en anledning.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
  11. Precis som jag trodde - Vår käre BOD drog ned sina egna brallor och visade sin oförmögenhet att fatta att han gör bort sig varje gång han kör sitt eget race med sin agitpropaganda. BOD är nämligen inte byxad för att arbeta igenom det systemfel och *organisiertesverantwortungslosigkeit* som kännetecknar svk. Kanske BOD har läst några enstaka kurser på Komvux, typ *Vardagsteologi för gamla tossingar* och med det han anser sig vara kapabel att analysera problematiken. Ånä! Tyvärr framstår vår käre BOD som trappnaskare och hovslinka med sina tafatta försök att vara *inne med de goda ideerna*. Bäste BOD, vill ni göra något storartat?

    Då kan ni ta ställning och agitera så att de kristna yasidierna, armenier, assyrier, araber ska slippa bli slaktade. Det pågar ett folkmord / genocid och svk's ledarskikt lyfter inte ett finger, bara står och svamlar platityder och moralkakor. Och du, käre BOD, engagerar dig i *skitfrågor* ang Bloggpappan. Fattar ni inte hur uppochnervänt din agitpropskämmer bort er och svk i synnerhet?

    Maria Hesselblad

    SvaraRadera
  12. Maria Hesselblad,

    Ännu en demonstration av ett stilfullt debattinlägg med sakfrågor i centrum, ett lågmält och respektabelt tonfall på, visar författaren redan i den inledande meningen, kalsongnivå. De följande meningarna är också representativa för denna nivå, som - får vi väl anta - i sin tur får antas vara representativ för författarens debattdito.

    Var och en gör ju så gott han eller hon kan, och det är vanskligt att begära för mycket!

    BENGT OLOFM DIKE

    SvaraRadera
  13. Detta var en hyfsat småaktig bloggpost o kommentarena efteråt höjer kanske inte nivån.


    Varför inte glädjas med Kyrkan att Sverige (läs det anekterade Skåne) föräras ett påvebesök. Jag ska i a f vara på plats. Välkommna till lundadomens första påvebesök.

    PS. SydSvenskan hade en gång en reklamkampanj för Malmö; "har du sett Malmö, har du sett världen.". Dagen efter kom repliken; "är du i Lund, behöver du inte åka till Malmö." För att parafrasera detta; är du i Lund, behöver du inte åka till Rom i höst.

    Tack gode Gud för påven. Petri efterträdare vill jag följa. Hans biskopar kan jag högakta (även om de inte tjänar 75000). Det är spännande att leva i svensk kristenhet idag. Sist jag funderade på att åka till Lund, var när en fd "småpåve" skulle prata om sin bok där (U Ekman). Nu åker jag. Orginalet slår alla kopiorna. Ja alla kopiorna pekar mot orginalet. Var med o se det på plats i Lund! Jag älskar Lund o påven o Kyrkan o Jesus (fast i omvänd ordning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur komma in där, nyfiket frågat. Står man på gästlistan? Eller är man kanske kardinal eller adjunkt på Kyrkokansliet?
      /Sub versus/

      Radera
  14. Om Frasse skulle bjuda in Peder Bergqvist till sitt följe, vad skulle ÄB & co säga då?

    SvaraRadera