På lördagsmorgonen gick jag försiktigt ut till postlådan för att hämta tidningar.
På Smålandspostens första sida dominerades sidan av biskopsparet samt biskopinnan Karin Lindegård, som drygade ut pensionen genom att dricka gratiskaffe hos biskopsparet Modéus II. Inuti tidningen var det på nytt stor bild av Modéus II, nu i ensamt majestät och så en sedvanlig bild på kön in till gratiskaffet och en bild på två äldre damer, som fick motivera sitt kaffedrickande för tidningens reporter. Det är inte så lite av Sjövinkel över Växjö och biskopen uppfattas vara biskop just i Växjö. I lördags fördystrades kanske dagen för Modéus II när han i en bildtext kallades "Henrik". Vi andra tyckte det var lite roligt med icke-kända kändisar. Staffan Löfven-känsla, liksom.
Modéus II efterlyser solidaritet.
Jag har nog inte riktigt förstått vad kritiker menat, som sagt att kristendomen kommer att användas som opinionsbildare för en sanslös politik styrd av vackra ord men utan kritiska analyser när det kommer till flyktingfrågan.
Jag hör ju till dem som menar att det är rätt självklart att Svenska kyrkans församlingar ståt upp för de människor som kommer och att de församlingar som får ta ett extra stort ansvar ska få stöttning från helheten. Jag menar också att detta nya ansvar på inget sätt ska gå ut över det församlingarna normalt ska göra.
Detta sagt måste det som är de två regementena (usus civilis och usus spiritualis) upprätthållas i varje fall av de kyrkopolitiskt valda instanserna och av biskoparna. De första därför att politiker gärna vill använda sig av s k ideologiska statsapparater och Svenska kyrkan behöver därför värna sin frihet från just detta. De andra därför att biskopar inte har något ställföreträdande politiskt förnuft. De fattar inte mer och bättre än vi andra. En helt annan sak är de samtidssamtal som förs i församlingshem. De hör hemma bland de demokratiska arenorna och kunde i vår massmediala tid vara en unik resurs när folkrörelserna förtvinar och just detta samtal inte förs någonstans.
Modéus II upprepar sig.
"Det finns plats i vårt land" och "Det finns rum för människor här." Kyrkan ska stå upp för solidaritet, medmänsklighet och barmhärtighet. "Det är utrotningshotade värden som vi behöver kämpa för." Modéus II efterlyser, variation på tema, "solidaritet, barmhärtighet, öppenhet och en integrationspolitik som fungerar".
Inför år 2016 har redovisar Modéus II sina förhoppningar: "Att vi ska värna öppenheten och lyckas med integrationsarbetet i vårt land för det är superviktigt."
Smålandspostens läsare kunde fatta budskapet.
Men går det att förstå vad Modéus II vill i praktiken?
Är han regeringskritisk?
Vill han ha öppna gränser?
Har han haft några invändningar mot Dublinförordningen tidigare, dvs invänt mot principen att asyl ska sökas i det land man befinner sig i?
Vad säger han om dem som kommer hit utan att ha egentliga asylskäl och som alltså kommer att nekas asyl?
Vad säger han om framväxten av parallellsamhällen?
Vad säger han om den kaosartade situationen för socialtjänst och skola som nu sägs avteckna sig?
Har han några synpunkter på nyspråkskonstruktionerna i media, de konstruktioner som av ideologiska skäl döljer saksammanhangen för medborgarna i stället för att belysa dem?
Vad säger han om en politik som kan riskera det som kallas "välfärden" för våra barn och barnbarn - var går den kristna gränsen för barmhärtighet? Finns den gränsen?
Vad menar han orsakerna till flyktingströmmarna vara?
Modéus II tänker på Kastrup och "den situationen" och är rädd för att vi vänjer oss vid att säga nej till människor och stänga människor ute.
Vad menar han alltså om gränskontroller?
Ska vi ha dem, hur ska de utföras, var ska de utföras och vilka följder ska de få?
Frågan kan ställas än mer brutalt:
På vilket mandat efterlyser biskopen vår solidaritet?
Betalar vi inte våra skatter - och minns att det i konfirmandundervisningen sas att vi skulle älska våra skatter som vår nästa, för det var de som skulle få pengarna.
Vad mer begär Modéus II av oss?
Vilket stöd har Modéus II för sina åsikter från folk i gemen, undrar reportern.
Modéus II tror att många tänker och tycker som han, men "de blir kritiska när de hör alla larmrapporter om att det inte går". Det är just därför man behöver värna de motsatta perspektiven. Menar han.
Kanske det.
Eller är det just därför regeringen, regeringskanslier, departement och myndigheter liksom media ska beskriva problemen korrekt och i sin komplexitet eftersom medborgarna inte är dumma, alldeles bortsett från att medborgarna ska betala kalaset?
I Kalmar omringdes två 17-åriga tjejer av flera män i 25-30-årsåldern som tafsade på dem. Det var inte brännvinsdoftande pojkar från Blomstermåla, kunde man förstå för i den första nyhetsrapporteringen gjordes en koppling till språk. Kostlig är formuleringen att de unga männen inte förstod något språk. Det går att förstå att det är nyanlända som åsyftas.
http://24kalmar.se/2016/01/01/gang-borjade-tafsa-pa-tva-flickor-bildade-ring-runt-dem/
Vilket är nu det motsatta perspektiv biskopen vill värna?
Hade det inte varit klokare att säga att alla kritiska larmrapporter måste tas på största allvar - om det alls behövde sägas något. Risken är ju att biskopens tyckande och tänkande kan uppfattas vara vad Svenska kyrkan tänker. Och risken som följer med detta är att en del kloka säger, att de inte vill vara med längre. Det skulle ju kunna finnas några som menar att det inte är OK att ett gäng killar tafsar på 17-åriga tjejer.
Men hur är det med biskopar?
De ska sjunga med änglarna.
I högmässan.
Men i politiken? Ska de inte vara väktare på Sions murar och därmed profetiskt ägna sig åt att skilja ont från gott, vilket nog betyder att ställa grundläggande frågor just om ont och gott och därför ta larmsignaler på allvar - för det är själva väktarsysslan? Och så ska de tolka tecknen på Guds rikes ankomst och berätta för oss om dem.
Vilket är det kristna bidraget i samhället? Kan de vara de kritiska frågorna?
Det är inte lätt det här.
Det ska inte göras lättare än vad det är.
Biskopinnan Modéus II hoppas att vi lyckas hitta sätt att använda all kreativitet och uppfinningsrikedom som finns i det här landet så att vi på ett bra sätt kan ta hand om dem som kommer hit. En replik fick biskopinnan med i tidningen i alla fall. Genusvetarna noterar.
Denna förmiddag kan vi följa nyhetsrapporteringen från de nya gränskontrollerna också om det blir lite löjligt att stå med en reporter för att leta folk som ska från Kastrup till Sverige kl 7 på morgonen en mellandag. Det får väl ändå tänkas att Kastrup och "situationen där" är ett slags verkligare verklighet än den som avtecknar sig å det kaffedoftande Östrabo. Men alla måste förstås vara nöjda. Modéus II har visat sig god i Smålandsposten.
Här ställs en enkel fråga till bloggaren:
SvaraRadera-Har biskopen i Växjö sagt något förgripligt till Smålandsposten i alla de ord och meningar, som nu problematiseras och delvis dissekeras i ovanstående blogginlägg?
I så fall vad?
O.s.a. anhålles vänligen
BENGT OLOF DIKE
Varför skulle Modéus II säga något förgripligt till Smålandsposten? Självfallet har han inte gjort det.
SvaraRaderaNä, men han kanske borde göra det.
RaderaLG
Stackars Modeus. Å ena sidan får han inte vara politisk, för något sådant mandat har han inte i sitt kyrkliga ämbete. När han undviker att gå in på hur solidaritet och öppenhet skall tillvaratas, kanske just på grund av att detta hör till den kompetens som politiska partier besitter, så är det lika illa. Bloggardag lyckas med konststycket att i samma text kritisera biskopen för att han är politisk och för att han inte presenterar politiska lösningar.
SvaraRaderaKristlig Gutmenschligkeit får mig att osäkra min revolver!
SvaraRaderaP
Du kan ansluta dig till ISIS! Jag tror du skulle trivas med arbetsuppgifterna där, och ordet medmänsklighet finns inte. För det är väl medmänsklighet du menar? Ordet Gutmenschlichkeit finns inte heller, inte i de tre tyska lexikon jag har kollat! Var det något du lärde dig i din politiska utbildning? Bland sådant som skulle utrotas?
RaderaTack för tipset, Krille.
RaderaEtt tips till Dig:
http://de.wikimannia.org/Datei:Gutmensch.jpg
P
'Gutmensch', 'Gutmenschtum' och 'Gutmenschlichkeit' finns nog, även om orden tycks förhållandevis nybildade. Får alltmer pejorativ innebörd och möter motstånd i mera städade och etablerade sammanhang.
Raderahttp://www.dw.com/de/unwort-des-jahres-2015-gutmensch/a-18972961
Lars Jensen
Intet episkopalt går att finna i Smålandspostens nätsidor ( ej inloggad)
SvaraRaderaModeus II fastnar bara på papper, vad det verkar.
fm
Jag håller iofs med om att det behövs mycket fler förslag på lösningar i stället för bara de "fina orden" i många fall, om detta gäller Modéus har jag inte tagit ställning till. Men även den som (dvs du) påpekar problem bör ha en sådan. Du "tycker inte att det är okej att unga killar tafsar på 17-åriga tjejer". I det här fallet nyanlända. Så lösningen bör vara: 1) Inga unga killar ska få söka asyl i Sverige. 2) Inga ska få söka asyl överhuvudtaget. 3) De får söka asyl men ska hållas inlåsta.
SvaraRaderaSexuellt frustrerade, sysslolösa unga män kanske har problem oavsett kulturell bakgrund?
RaderaSom jag uppfattar saken finns bara två lösningar. Antingen får våra inhemska unga kvinnor lägga på några extra välkomnande kol, eller måste stora mängder unga kvinnor från Mellanöstern ges uppehållstillstånd. Kanske bör denna migration organiseras via de svenska ambassaderna i passande länder och finansieras med biståndsmedel?
Lars Jensen
"...Karin Lindegård som drygade ut pensionen genom att dricka gratiskaffe..." så står det i inledningen. Är alla medel tillåtna i kampen mot verkliga eller inbillade fiender? Finns det inte argument som är för enkla, för låga eller för töntiga för att användas? Det tycker jag - de slår tillbaka mot den som framför dem. Hen blir enkel, låg och töntig!
SvaraRadera