lördag 27 augusti 2016

Efter vippedagen


Vippedagen är onsdag, den dag då veckan vippar över mot helg. Jag vet inte vem som kom på ordet, men det ger positiva känslor.
Torsdagen blev dock svår.

Jag tror den ställde till det redan från början. Jag glömde min telefon när jag for till Växjö för att uppsöka verkstaden. Bilen håller på att ramla ihop. I varje fall släppte listen som bakluckan lyfts med. Å andra sidan fick jag möta kundmottagaren Jonas Schliemann på Toyota. Han är släkt med den världsberömde arkeologen Heinrich Schliemann (1822-1890). Jag frågade, så han skröt inte. Då piggades jag upp, Jonas ordnade mig en verkstadstid och gav ordentliga besked om vad kalaset skulle kosta. Inte ens detta förtog mitt goda humör. Men så mindes jag vad som fällt mig på morgonen. Tidningen Östra Småland.

Jag nåddes av beskedet om sextrakasserier vid biskopens besök i Salvestaden, Kalmar.
Där bor romerna. "Kvinna anstastad på Salve under biskopens besök", löd rubriken.
Som många andra undrade jag förstås förfärad vad biskopen tagit sig för.

Det var inte han, begrep jag efter en stunds läsning. Han och hans följe hade ingenting sett.
Nå, intresseklubben noterade fram till dess, att det varit något som blivit fel i det där lägret. Det noterades,  men inte mer. Modéus II fann det dock angeläget att på Facebook (sociala medier!) ta avstånd från alla sextrakasserier. "Oavsett hur eller av vem de äger rum."

Hade någon tänkt att biskopen skulle vara för sådana?
Inte jag renhjärtade i alla fall.
De som uppenbarligen undrat, måste alltså få ett snabbt besked. "Sexuella trakasserier är aldrig acceptabelt oavsett hur eller av vem de äger rum."
Nähä. Hur är det med andra trakasserier då? Acceptabla om de äger rum på ett sublimt sätt och utförs av - ja, vem?
Modéus II vädjade också om att denna händelse inte skulle leda till att utsatta EU-migranter som grupp skuldbeläggs. Det var torsdagen.

I går fredag körde Östra Småland ännu en sid 1 med rubriken "Biskopen: Sextrakasserier oacceptabla var de än sker".
På sidan fyra löd rubriken: "Biskopen: Upprörande och helt oacceptabelt".
Hur eller hur så går moderaterna i Kalmar ändå ut med kravet på att hela lägret ska stängas. Kraven är gamla, men fick förnyad styrka av det som hände i samband med biskopens besök. Hans ord har sålunda förklingat ohörda. Av de lokala moderaterna i alla fall. Socialdemokraterna försvarar lägret såg jag i Östra Småland denna lördag.

I det stift Modéus II härskar över, har en man sydost om Ljungby förgripit sig på en häst.
Modéus II borde känna sitt ansvar att ta upp den händelsen också. Tidelag är vad som avses. Nu gick ju Modéus II i en parad som fylkats under slagordet att "all kärlek är bra kärlek", men ser jag nyhetsrapporteringen så tycks den kärlek som blir tidelag inte vara bra.
Vad säger Modéus II?
Ska han säga till kvinnan, som äger hästen och såg vad som skedde och fann det hela förfärligt, att hon inte ska vara ledsen? All kärlek är bra kärlek. Vad vill han säga oss andra? Att stoet kan få gå med i nästa Prideparad som Modéus ansluter sig till?

Jag funderar.
Om Modéus II har synpunkter på det ena, som på ett rätt oklart sätt har koppling till honom bortsett från att han var i närheten (betyder det att kvinnor ska akta sig för att komma till folksamlingar där Modéus II är eftersom de är ungefär som riskfyllda festivaler?) men i fallet om stoet faktiskt offentligen har manifesterat för att all kärlek är bra kärlek - kan vi då inte förvänta oss ett uttalande?

Jag ställer således inte fram orimliga önskemål.
I Smålandsposten läste jag i går det stora uppslaget om Modéus II. Han är "en tydlig ledstjärna i kampen för generös flyktingpolitik och homosexuellas rättigheter."
http://www.smp.se/lordag/fredrik-modeus-kyrkan-maste-tala-for-allas-lika-varde/

Tydlig ledstjärna, det är en fint sagt om en biskop.
Fast kanske ledstjärnan skulle gälla Guds rike lite mer explicit?
Det har sitt pris, dock. Det förvånar mig inte. Biskoparna var de första att avrättas i fornkyrkans martyrtid.
"Som offentlig person i humanismens namn får han per automatik sin beskärda del av hat och hot." Här har ni det. Igen.
I humanismens namn uppfattas biskopen agera. Inte i Jesu namn. Perspektivförändringen berättar. Hur det är med hat och hot vet jag inte. Alla biskopar tycks jobba i ett riskyrke numera. Det blir som det var.

Modéus II tittar ut genom fönstret och ser i sensommarkvällens motljus staden och två pampiga tornspiror.  Nu vet han berätta:
"Rädsla skapar oförsonlighet, men det gäller att inte polarisera debatten."
Det är vackert sagt, men är det sant? Är det inte en poäng att i debatten göra alternativen tydliga och i vems intresse ska inte detta renhållningsarbete ske?
Är det annars en poäng att psykologisera?
Rädsla skapar oförsonlighet. Är det verkligen så?
Oförsonlighet skapas väl i normalfallet av kränkningar. Rädslor kan försvinna. Kränkningen sitter djupare.

Modéus II vet vad som nu gäller:
"Just nu är det väldigt angeläget att vi kämpar för demokrati, yttrandefrihet, öppenhet, tolerans, medmänsklighet och fred - värden som vi länge tog för givna men som inte längre känns självklara."
Det är också vackert sagt. Men vad betyder orden? Konkret. Det får vi kanske veta i höst. Modéus II ska fokusera på de stora frågorna som talare i höst. Han är ju, som det heter i Smålandsposten,  "Biskopen som tar ställning".

Så hur ser Modéus Ii på saken. Är all kärlek bra kärlek?
Några fysiska skador kunde veterinären inte upptäcka på den utsatta hästen. Ägaren vet inte om stoet har fått några psykiska. Det verkar inte så troligt. Så vad blir svaret?

I dessa tider kanske vi ska se inte bara den torsdag som gick som en svår dag.
Den slutade dock bättre. Antje hängde inte ut #mittkors som en okristlig provokation.

Innan jag somnade läste jag lite kyrkoanalys. Lugn! Det hela handlade om Church of England.



18 kommentarer:

  1. Den här lördagen vaknade jag i ett tillstånd som skulle kunna karaktäriseras som vardagsdesillusionerat kryddat med stråk av mer bombastisk Weltschmerz. Min lille son såg mitt anlete och sade: Mamma, nu dricker du kaffe och läser något uppiggande. Det gjorde jag. Jag läste Bloggardag till kaffet. Det hjälpte. Floskerna blir om inte i sig mer uthärdliga så åtminstone mer uthärdliga när jag ser att det finns andra som så klart ser igenom dem och dessutom klär av dem med på ett underbart humoristiskt och bitskt sätt. Stort tack. Sonen tackar också ehuru hans hulda moder ser betydligt muntrare ut.

    SvaraRadera
  2. Det ekar i Östrabo salar.
    Biskopar kommer och går
    men det är Gud som rår.
    Det gäller att ni smålänningar bär Fredrik-annars står han sig slätt.
    Vi smålänningar i förskingringen lovar lämna ett litet bidrag. (Obs-pluralis majestätis...)
    Ulf Berggren, Lund/Hälleberga

    SvaraRadera
  3. -En farlig väg, säger Bill, min kommunikatör. Mycket farlig. Här har +Fredrik och hans skickliga kommunikatörer fått till en snygg syntes av tidens allra snällaste tankar. Sånt som skulle kunna komma att hålla kvar de avgiftsbetalande i kyrkan, och så kommer den där sabbaren Sandahl, och vips är alla de vackra, slugt uttänkta orden och fablerna solkade. Den där om stoet går över alla infamitetens gränser, morrar han ilsket. Vilket gediget och snyggt hantverk som nu blir ogjort!

    Bill suckar missmodigt.

    Själv tyckte jag bloggposten var rejält uppiggande! Hehe!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  4. Ekot har många ljud1

    Vi hör även ekot från annat håll,
    oförbätterliga kritikers utan såll,
    de självutnämnt upphöjdas ideliga gnäll;
    kyrkan är måltavla från morgon till kväll;
    Ack ja, de biter sig fast i egna fördomar,
    ser inte hur folkkyrkan lever och blommar.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får allt den trohjärtade BENGT OLOF DIKE inte skärskåda sakernas tillstånd alltför närgånget. Det levande och blommande är nämligen ytterst begränsat. Ständigt minskar gudstjänsterna i antal och geografisk utbredning. Deltagarantalet ligger vid 80% av de kvarvarande gudstjänsttillfällena (Musikstunder undantagna) under 20 personer, anställd personal, konfirmander, ev kyrkvärdar, körer och dopföljen inräknade. Allt fler frågar sig vad kyrkans talrika anställda egentligen åstadkommer.

      Utbildning, personalkonferenser och tjänsteresor?/PM

      Radera
    2. Det skulle vara intressant att få se det som ligger till underlag för Bengt-Olof Dikes lyrik. När? Var? Hur? På vilket sätt? Jag tillstår att jag inte - vare sig i min hemförsamling eller någon någon församling som jag besökt - på åtskilliga år sett något som kan beskrivas som "hur folkkyrkan lever och blommar". Men nyfiken blir jag, så undanhåll mig inte detaljer!

      Jag i Halland

      Radera
    3. Vad roligt! Här är det öken. Jag kommer gärna över, Bengt Olof Dike! Var är det någonstans? Vilken kyrka?

      Radera
    4. BENGT OLOF DIKE
      Folkkyrkan-den också på mitt sätt omhuldade lever farligt. Jag tjatar om. Strukturutredningens implementering 1 jan 2014 gör att den kan vissna. Ekonomin och organiseringen sätts så mycket i förgrunden att en dikeskörning riskeras (nog ville jag att vår folkkyrka skulle fortsätta att blomma som dikesblommor om högsommaren..)
      I min hemförsamling känns det visset just nu. Förut hade vi egen kyrkoherde och direktvalt kyrkoråd. Nu har vi gemensam församlingsherde som lyder under domprost/kyrkoherde.Den förste på tjänsten har fått ge upp. Över huvudet på oss församlingsbor har tjänsten utlysts på nytt. En komminister flyttar snart till närliggade pastorat; så ock en diakon.Och döm om min häpnad när jag som åhörare vid senaste kyrkofullmäktige blir vittne till ett sammanträde där en huvudfråga är vad som ska göras med det stora ekonomiska överskottet som man samlat på sig. Huvudargumentet till att församlingarna inte kan ha var sin församlingsherde är ekonomiskt! !!
      Så kan det se ut i ett lundaperspektiv.
      Och för den som följer debatt- och insändarsidor i både lokal-och rikspress vet att Lund i DETTA fall icke är unikt.
      Ulf Berggren, St Peter Klosters församling i Lund.

      Radera
    5. En politruk vill inte se. En politruk är blind för verkligheten. En politruk tror helt och fast på det han i själva verket inte ser. /John

      Radera
  5. "...ser inte hur folkkyrkan lever och blommar."

    Nej, det kan väl endast en blind se...

    SvaraRadera
  6. Av alla dessa heretiker till stiftschefer så är nog ModeusII den mest utstuderat "nyreligiöse", väl dolt bakom en fasad av postkristna floskler!
    Antony

    SvaraRadera
  7. Dikemannen! Haver du icke läst att det för politrucker
    skall vara förbjudet att vara ironisk? Skäms!

    SvaraRadera
  8. De obotfärdigas förgrämelse!


    Förnekelsens krafter tar kollektiv ton,
    de som dväljs i sin högkyrkliga zon;

    de vägrar se folkkyrkans bredd och kraft,
    betydelsen för vårt Sverige som den haft;

    I felfinnarens skepnad de alltid är klädda,
    med semantiska huggtänder som hos en gädda;

    Vår kyrka står från dem under ständig attack,
    faller dem aldrig in att ens mumla ett tack;

    Oh, varför denna obegriplighetens aggressivitet,
    från dem som normalt intellektuellt mera vet?

    Som borde rannsaka sin nonchalans inför fakta
    och med ödmjukhet och värme vår kyrka betrakta;

    Därför, tänk om, tänk äntligen om, se vad ni har:
    Svenska kyrkan med Herren Kristus som sin far!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Ironiska dikter är också förbjudna!

    SvaraRadera
  10. Sluta oss med dikter plåga.
    Svara hellre på min fråga,

    SvaraRadera
  11. Alphadeltagaren,

    -Svaret är enkelt: Svenska kyrkan - överallt. Välkommen!
    Sedan detta:

    Sluta då själv, och andra, kyrkan plåga,
    vänd i stället om och mot den tåga,
    Ni möts av värme, helighet och Guds mystik,
    allt där finns, som gör människosjälen rik.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville tro dig, och gick dit,
      men se, jag gick ju på en nit.
      För det jag fann, i Jesu ställe,
      kallades civilsamhälle.

      Men tack ändå.

      Radera
    2. BOD:
      Varför skjuter du budbäraren/arna?
      Sanningsvärdet i sak påverkas inte av om folk håller tyst om sakernas tillstånd i Svek eller talar om det.
      Fakta, såsom att ÄB inte tror att Jesus ger en sannare bild av Gud än Mohammed samt att Modeus II talar i humanismens namn och inte i Jesu namn, kvarstår oavsett tystnad. Det finns inget du kan göra åt dessa fakta förutom att anse dem som sanna eller falska.

      Eller hur tänker du om dessa fakta jag pressenterat ovan? Är det sanna påståenden eller inte?

      Om påståendena är sanna, borde man då inte upplysa om och angripa dessa sakförhållanden istället för att be personerna som berättar om dem vara tysta?

      Och om man känner till liknande missförhållanden och håller tyst om dem, gör man sig inte skyldig till att dessa missförhållanden kan fortgå?

      Hur tänker du i sak BOD?
      // Tänkaren

      Radera