tisdag 6 september 2016

Läsnjutning

En S-märkt fullmäktigeledamot, man, och en S-märkt ersättare (kvinna) förklarade i Baromteren/OT i går varför Pride behövs i Kalmar. Svenskläraren hade inte gått igenom texten. Den var underhållande för det. Slutsatsen var bäst: "Vi tänker tåga i Prideparaden tills jämlikhet är en självklarhet för alla och överallt. Det är urbota löjligt och korkat att kalla det ett jippo, eftersom det i första hand är ett statement."

Vi, som tänker att livet är underbart, blir alltid glada när argumenten för att livet verkligen är sådant ställs fram. Det där med att de arma människorna måste paradera på väg mot ett absolut tillstånd, jämlikhet för alla överallt, skapar ett bibliskt känt problem. Konfirmanderna brukade uppskatta att fundera över om de 40 sammansvurna dog av törst och hunger. Apg 23:13. Minns nu: inte ett jippo utan ett statement!

Jag läser församlingsblad också.
Jag läser med frågan vad i allt som erbjuds som lockar mig. Oftast är svaren "föga" eller "intet". Detaljerna blir intressanta.
En församling annonserar morgonmässa en gång i månaden. "Alla som vill i pastoratet" välkomnas Vilka äro dessa? "frivilliga, förtroendevalda, nyfikna, frukostsugna". Vad får man göra? "Här får man träffa oss i personalen och vi kan samtala om olika frågor som rör oss alla. Alla är välkomna!"
Men hur var det med mässan?
Jo, "vi inleder 08.00 med morgonmässa i kyrkan. Hjärtligt välkomna!"

Inleder vad då?
I, säg, högkyrkliga församlingar är det mässa på morgonen och eftersom folk ska skynda till jobbet så finns det chans att äta en snabb frukost innan arbetsdag/skoldag. Men det är ingen tvekan om vad som är själva grejen och det trumpetas inte att alla är välkomna eller hjärtligt välkomna för det vet de. Prästen säger så: "Kom nu är allt tillrett". Det räcker.

Det är högsäsong för kyrkliga informationsblad.
I bladet Trovärdigt från något som kallar sig "Svenska kyrkan Växjö" läser jag om "vårt stora utbud av gudstjänster".
Utbud?

Något har hänt. Jag kollade det som kallas "utbud" i Ormesberga kyrka (som ingår i "Svenska kyrkan Växjö) under perioden 29 augusti - 23 oktober. Där var ingenting. Verksamhetsrådet och församlingsrådet hade tydligen fattat det beslutet. Rätt eller fel, finns det folk kvar i bygden som tar sig till kyrkan? Men jag ser i det bilagda häftet PåGång att församlingsborna manas att besöka "vår hemsida eller kontakta någon av oss anställda så ser vi fram emot att försöka hjälpa just dig att hitta rätt!" Det låter något.

Jag ser väldigt mycket av välvilja i de kyrkliga bladen, men när en misstanke att det endast sägs lite om Jesus. Nå, på sidan 13 i Trovärdigt dyker han upp. Jesus gav ett löfte i dopet, men det är inte enkelt att föja Jesus, får jag också veta, "tvärtom". Dopet behandlas som löfte och tecken. Det är klart att sura och illvilliga högkyrkliga präster undrar om inte dopet är den nya födelsens bad. Sakramental realism saknas och jag tycker att det är besvärande, all välvilja till trots.

I stort märker jag att den kyrkliga informationsskriften inte lockar mig med något. Det är ett problem - men är det verkligen jag som är problemet?

Domprosten Petersson påstår: "Vi vet inte vad som kommer, vi vet bara vad vi har nu."
Är det riktigt sant?
Jag trodde vi visste, att Herren Jesus kommer. Snart, säger han. Sekundsnabbt, förtydligar jag. Och snabbar han sig inte, kommer döden före. Det kan man väl veta. Men kan man skriva det i ett kyrkligt informationsblad utan att utlösa nedstämdhet? Jag vet inte. Tänk om det i höst blir ett hybridkrig och en ny flyktingkatastrof och allmänt omtumlande och den samhällsförändring som kommer ur detta. Om någon om 20-30 år hittar de välvilliga församlingspublikationerna och undrar hur det var före katastrofen, så finner de att i de kyrkliga bladen och i det kyrkliga livet, fanns det inte en susning om vad som komma skulle. I efterhand kommer detta att kommenteras. Ungefär som man i Ryssland år 1917 fattade att det som skulle gjorts, inte gjordes år 1905. Det var då den ryska ortodoxa kyrkan la allt krut på debatten om gudstjänstreformer.

Var detta läsande i de kyrkliga publikationerna verkligen läsnjutning?
Självfallet.
Eländighetsforskning är som all annan forskning en forskning som präglas av heuristisk yra.
Jag känner mig inte så lite yr.

Till det jag inte njuter av är de sakliga och tydliga uppföljningarna på Antjes artikel i SvD.
Det här drar i väg och jag undrar egentligen hur detta ska sluta. Det är inte så enkelt där högst uppe i det kyrkliga, det fattar jag. Har anden kommit ut ur flaskan?

Vad man än tycker, här är två artiklar att lägga märke till. I SvD och i Expressen gör Patrik Pettersson och Sofia Lilly Jönsson tydliga genomgångar.
Nu vill jag veta vad som faktiskt står i de förfärliga twitterinläggen. Om det är snedcitat i det vi kan kolla och den utpekade skribenten med sakskäl bestrida och läser kritiken om hur alla som skriver något tyckas klassas som "nättroll", hur är det då med det andra, inläggen på twitter, som refereras till. De är faktiskt offentliga. Vill någon ta fram dem åt oss?

http://www.expressen.se/kultur/allt-handlar-inte-om-dig-antje-jackelen/

På fredag är det ju IBYPABD. International Buy Your Priest A Beer Day.
Redaktören Sofia Lilly Jönsson kan inte bjudas med anledning av dagen i alla fall. Det får hon inte ta personligt. Bjuder någon henne, går det på vanlig omsorgskvot.
Patrik Pettersson får nog se upp, för många vill bjuda honom på öl på fredag.
Han är ju präst och det är präster som av tacksamma församlingsbor (och andra!) ska bjudas å denna högtidsdag. Från i år har den fast datum (det blev ju så invecklat förra året!).
Ni får nog boka tid och plats med honom i Stockholm.
Kyrkans Hus sörjer för Antje i Uppsala, antar jag. Och Heinz.
Själv är jag bortrest och ser Max Raabe och Palastorchester i Malmö, men en öl bjuds jag nog på.
Minst.


18 kommentarer:

  1. Jag bjuder Patrik Pettersson på en bitter.
    Sofia Lilly Jönsson bjuder jag på Antje Jackélens favoritöl.Hon har omnämnt det i en intervju. Hjälp mig någon av doa-kören att hitta intervjun. Den måste fram i ljuset. Kan vi ha en ärkebiskop som framhåller en viss ölsort framför andra. Det om något vore väl ett ämne för Expressen kultur..
    Sign Maska i nätet

    SvaraRadera
  2. Det är Warsteiner som enligt Systembolaget är en tysk pilsner "något torrare än tjeckisk". Finns endast som beställningsvara så du måste köpa minst 24 st!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym
      Tack!
      24 - och jag som har dåligt ölsinne...

      Radera
    2. PS
      En irländsk Stout -Kilkenny t ex - skulle jag gärna ge min favoritpräst. Hej Figge...
      Maskan

      Radera
    3. 24 st. ...
      12 öl var brukar vanligtvis göra något med dialogen. Någon kanske borde klämma ett flak med ÄB?
      Dela öl, dela liv, liksom.

      Radera
    4. Det skulle inte bli "Bishops finger" i alla fall. Den är alldeles för bitter.

      Radera
  3. Den 9 september hädanefter, alltså. På S:t Gorgonius dag (martyr år 304 i Nikomedia/Izmit i nuvarande Turkiet).

    Ska försöka komma ihåg att köpa Pär S (S:te Pär i dopet) en öl på fredag. Risken är väl att det blir lättöl, men det går att bli glad på såna också. Om man dricker ett flak, alltså.

    Intressant det där om Warsteiner. Kanske ändå något att vara överens med die Erzbischofin om? (Eller vad hon nu blir i dativ).

    SvaraRadera
  4. Antje själv bör väl få komma till tals:

    http://www.svd.se/arkebiskopen-twitter-gav-mersmak-nu-mest-avsmak/om/debatt

    Sedan blir det dags att fråga sig huruvida en person med "fel" och "osvenska" åsikter om t ex jämställdhet, ämbetsfrågan, kollektiv barnomsorg, och till för något halvår sedan, migration, oledsagade flyktingbarn och islam, skulle ha kunnat beklaga sig offentligt?

    Omvärldens reaktion är ensartad i sådana fall. Dylika osvenska och slemma typer, bärare av förgripliga tankebrott, har sig själva att skylla och förtjänar vad de får. Till döds. Och deras familjer.

    Paulina Neuding påminner:

    http://www.dagenssamhalle.se/kronika/asikter-som-foerr-utesloet-nu-regeringspolitik-26868

    Den offentliga, av staten företrädda tankestrukturen, omvandlas just nu snabbt. Då skall de politiskt korrekta, om de är kloka, snabbt förändras med den. Annars blir de nyss så kloka pekåna över en natt exponenter för det obsoleta och förgångna. Föremål för påhopp och osakligt hån.

    Dag Sandahl har gedigen erfarenhet av att vara fiendebild och spottkopp, sinnebild för det "feliga "och osvenska, för många reaktionens fula nuna in personam. Det har nu inte den helt nyss så firade Antje. Därav den förvånade reaktionen.

    Kanske bör Antje gå i terapi hos Gustav Fridolin, en mästare på självbevarande helomvändningar. Eller helt enkelt gilla läget. /MB

    SvaraRadera
  5. -Läser jag något i stil med: "Alla varmt välkomna", vet jag att det bara är kufar som eventuellt är där, slänger Rickard från Rickomberga världsvant ur sig.

    Så bra då, att pärlan Antje aldrig har sagt nåt sånt! Whiskasskålen bara står där i sin överväldigande och generösa fyllnad i Antjes garage. Ibland kommer hon själv ut och hälsar på. De senaste dagarna har hon sett lite lessen ut. Men när hon tagit upp mig i famnen, och vi har gosat lite, ser hon gladare ut.

    Tala inte illa om världens allra bästa ÄB!

    De säjer Bill å Bull oxå.

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara så alla förstår vår uppskattning av Ärkebiskopen, berättar jag att vi har förberett allt:

      En upphittad burk Weihenstephaner Hefeweissbier från Freising har vi baxat ända till Ärkebiskopsgården. På fredag står den prydligt vid dörren in till Antjes bostad. Vi tre står beredda och jamar och spinner så gott det nu går när hon kommer.

      Så det så!

      Bull, teologisk sekreterare hos EKM

      Radera
    2. Visst är detta bra. Och om prästen är bortrest kan man ställa ölen i hans stora brevlåda, t ex Östra Järnvägsgatan 18 i Moheda (bara som ett exempel). Annars går det bra att i gryningen bära fram olika ölsorter och ställa vid prästbostäder och biskopshus med en liten uppskattande hälsning med tack för god herdevård. Denna stora dag blir verkligen vad vi gör den till. Vi och vi. Gud ger oss dagen och förser oss med allt vad vi för livets nödtorft behöver.

      Radera
  6. I ett youtube-klipp som "lundsstift" lagt ut framgår att åtminstone i Klippan 2013 tog sig den dåvarande lundabiskopinnan en öl på krogen efter sitt besök. Vilken sort går inte att se, annat än att den var ljus. Eftersitsen gick ut på att "vanligt folk" skulle få tillfälle att träffa fru Jackelén. Floskelmaskinen var välsmord redan då: "kyrkans utmaningar är i princip de samma som samhällets utmaningar". En one-liner så god som någon i utförsbacken. /John

    https://www.youtube.com/watch?v=Hn7S6Q7JkJg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, samhällets utmaningar är inte generellt att samhällsmedlemmar lämnar samhället i dtora klasar. Vilket kyrkans är.
      Ärkebiskopen och dennes kolleger ser nu den största avkristningen sedan BlotSven.
      Canutus Hahn

      Radera
  7. Hemma hos oss står en öl till dig.
    Pernilla

    SvaraRadera
  8. DS,

    -Max Raabe och hans orkester gillar jag starkt; har sett dem flera gånger i tysk TV. Så det blir säkert en trevlig kväll som omväxling till det faktiskt ganska påfrestande tjatet om - och mot - Svenska kyrkans påstådda uselhet, oandlighet, nedgång, politisering, utstötningskultur m m, m m.

    Det vore nog bra, om den suveräne tyske artisten kom lite oftare till Sverige och gav föreställningar i exempelvis Växjö eller andra orter, som är geografiskt lätt åtkomliga från Moheda . . .

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.biljettforum.se/sv/event/max-raabe-palast-orchester/biljetter

      https://www.youtube.com/watch?v=Yb8eF_Tv1jY

      Radera
  9. Barometern:

    http://www.barometern.se/debatt/darfor-behovs-pride-i-kalmar/

    SvaraRadera
  10. Jag tror faktiskt att hr bloggare själv, eller någon av hr bloggarens kamrater, skulle kunna skaffa sig en uppfattning om utbudet av kommentarer som äb fick, vid den tid då det begav sig. För detta ska han inte bete sig till twitter.com, utan till tweetdeck.

    1. Öppna https://tweetdeck.twitter.com/
    2. Använd sökrutan, och leta upp äb @biskopAntje
    3. Klicka på "Mentions" (@-symbolen)
    4. Klicka på "Add column" nere till höger.
    5. Klicka utanför den ljusa runta för att komma ifrån sökträffen @biskopantje. Gå istället till den kolumn du nyss skapat.
    6. Bläddra bakåt i tiden.

    OBS - jag vet inte hur rättvisande detta blir, om t.ex. sådana som Antje Jackelén blockat också visas etc. Vanliga twitter är konstig, där är det inte säkert att ens tweet kommer med i en sökning på en #hashtag man använt. Huruvida twitterfunktionen på liknande sätt försöker rensa ut skräptweets och visa dem mindre, även på tweetdeck, vet jag inte. IMHO bör man säkert ta reda på sådant, innan man bedömer resultatet.

    SvaraRadera