Ska det som sker med SKUT kallas utrensning? Eller är det bara en städdag på jobbet, där det beslutas att en medarbetare får gå med 6 månaders lön?
Jag hör till dem som varit mycket kritiska mot SKUT-kulturen och ändå är jag lite sorgsen. Jag har inte läst utredningen, jag vet inte om den kommuniké som sammanfattar (och säger att det mesta är OK) stämmer med rapporten eller har friserats - och bara detta att jag undrar säger en del. Jag är inte säker på att det är fel med förmåner till högre chefer, men den diskussionen kan inte föras i dagsläget av politiska skäl. Nu får ju de högre cheferna högre lön, så det är kanske inte så mycket att bråka om ifall det ställs distinkta krav.
Ingen alkohol vid internrepresentation, nej det gillar jag inte. Det bereder väg för det kristliga eller okristliga hyckleriet. Jag har under mitt kyrkliga liv fått nog av detta hyckleri. Jag anar att det är de fd frikyrkliga eller allmänt politiskt nervösa som nu markerar. Och jag hör till dem som blir alltmer tveksamma när det gäller att det kyrkliga ska adapteras och bli en avdelning inom företaget "De rättfärdigas vägverk". Hellre hederliga rucklare än ohederliga hycklare är ju mitt motto.
Vill någon se en bild från stiftsmiddagen, är det min fb-sida som gäller... Ett glas. Det sas att det var två glas vin, men jag såg att det bara var ett. Det andra glaset var ett vattenglas.
Förutom min tvekan inför det alhoholresistenta är jag allmänt misstänksam mot en folkkyrka som försummar det kyrkliga men lika mycket vägrar det folkliga. Vi ska med ryggmärgsreflex stå upp för medelklassighet. Salig Hellström påpekade detta. Kyrkkaffet är ju under 1800-talet medelklassens sätt att umgås. Detta blev självklar kyrklig kultur.
Jag undrar hur det går med mina motioner.
Hur det går till i Gudstjänstutskottet ser jag. Det är vänligt och välvilligt mestadels. Vi slår vakt om mångfald och förståelse - utom när någon inom mångfaldsförståelsen förklarar sig vara emot en motion som ökat dumheten. Det fick man nog inte deklarera. Mångfalden var nog egentligen inte riktigt så vidsträckt som det förutskickats. Men alla vet att jag har svårt för intellektuellt svagpresterande men pretentiösa präster. Nu ska vi inte låtsas om detta mitt handikapp utan vara förstående. Jag fattar. Men lik förbannat genomskådar jag en del präster. Jag förvånas över att folk inte fattar.
Jag noterar också att det då och då framgår att folk lyssnar fördomsfullt och hör något annat än det som sägs. Detta i det utskott som nästa år ska hantera förslaget till kyrkohandbok. Det kliniskt exakta skulle kunna vara en viktig skicklighet också i de kyrkliga resonemangen.
Mina motioner?
Jag vet inte. Jag vill att biskoparna ska få 30 miljoner för innovationsarbete.
En biskop blev orolig och trodde att biskoparna då skulle bli ovänner, förstod jag. Då har han fattat vad jag är ute efter. Jag vill verkligen veta om biskoparna skulle kunna bedriva ett innovationsarbete eller om det skulle haverera redan i biskopsmötet. Jag få nog aldrig veta. Biskoparna harvar på som vanligt.
På min tid hade vi som mest 29 brigadchefer i den svenska krigsmakten (32 brigader men alla inte på rull). Dessa chefer hade resurser att styra över. Några år före slutet hade vi 13 brigader och alltså 13 brigadchefer. De skulle sköta jobbet självständigt med de resurser de hade. Det är väl en direkt parallell till biskoparna. Skulle de kunna samla sig till innovativa insatser utan att allt vattnas ut i den stora byråkratin? Nu säger de som vill trösta mig, kan jag förmoda, att det var nio brigader kvar och sedan ingen enda utan det övades som mest på bataljonsnivå. Är detta modellen för ett innovationsarbetet som förläggs till kanslier? Och ni minns att just stiftskansliet i Växjö inte kan samla sig till kursverksamhet våren 2017. Läggs i praktiken brigaden i malpåse?
Vi får väl ladda för plenarförhandlingarna. S vill köra över Läronämnden i vigselpliktsfrågan. Men S har förnyat arbetsformerna. Nu är det gruppsamtal som gäller. I utskotten betyder det att S inte alltid deltar så mycket i överläggningarna men mot slutet röstar kamraterna så som det varit bestämt sedan tidigare, oberoende av diskussionen i utskottet. Så sas det mig efter stiftsmiddagen. Jag lyssnar och lär.
Så vad ni säger här är att det går att köra över den där läronämnden och göra som "man" vill i alla fall. Ok. I så fall; hälsa de där maktgalningarna att det kommer att startas en Facebook-rörelse under namnet #mittutträde. Sedan får jag hoppas att Gud låter mig leva så länge så jag hittar en församling med någon som vill begrava mig kristligt. Om jag inte skulle hinna det så får man väl hoppas på nåden.
SvaraRaderaDet är inte pengarna. Det är att man förpackar om kristendomen, man sätter sitt sigill på nya saker, och någonstans är gränsen nådd. Någonstans blir det väl missbruk av Guds (livgiverskans?) namn. Tror jag, utan att vara teolog. Och det budet är väl rätt högt upp på listan?
Tveksamt om SvK:s präster får jordfästa borgerligt eller i annat samfund? Prästänka
RaderaFast de allra flesta kristna i världen blir väl inte begravda av just en svenskkyrklig präst? Det verkar funka ändå.
RaderaDu är välkommen till den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan, i fullständig gemenskap med Petri Stol. Hos henne får du garanterat en kristen begravning!
RaderaAntony
Tack Anthony.
RaderaSå om jag konverterar så får jag BÅDE en kristen begravning när jag dör OCH slipper vifta med prideflaggor medan jag lever?!
Säger du nu att jag får koncentrera mig på Jesus utan att leta beröringspunkter med islam också så står jag inte ut!!!
I den Katolska Kyrkan råder det en stor "brist" på synkretism med islam - Välkommen in!
RaderaAntony
Om det gamla kyrkomötet kunde förvånade riksdagsmän säga att det var annorlunda än i riksdagen. I kyrkomötet hade utskottsarbete och slutdebatter större betydelse för hur besluten blev.
SvaraRaderaAtt denna kyrkliga kultur, där argument och samtal var av betydelse, har ersatts av en kultur, där partiernas interna överläggningar är viktigast, tycks mig vara ett tydligt tecken på kyrkans politisering.
Amen.
SvaraRaderaKh på landet
Utskottsarbete blir meningslöst om man inte samtalar om alla frågor och låter en ev. omröstning i utskottet bli huvudförslag till plenum.
SvaraRaderaOm man inte kan ana att utskottets förslag blir nedröstat i plenum så kan man missa att lägga principiellt viktiga reservationer i utskottet.
Så den S i praktiken håller på med här är att sabotera de demokratiska formerna i kyrkomötet.
#jaglämnarS
Dag, håller helt med dig om att hyckleriet har man fått nog av och det ligger mycket i det du säger. Men när det gäller alkohol (inkl all sådan) tänker jag följande. Jag har varit på varit på flera arbetsplatser där alkohol finns vid sammankomster - men alltid till självkostnadspris. Undantag för speciella tillfällen och då till självkostnad efter något eller två glas. Det är dessutom andra regler för alkohol än mat vad gäller representation, alkohol kan inte "dras av" på samma sätt och blir därför en annan kostnad, i det här fallet för kansli eller församling. Jag tyckte till exempel att det var oacceptabelt och totalt motsägelsefullt att det bjöds på alkohol i samband med SvK:s konferens om Barn och Unga 2012. Dagarna handlade ju om utsatthet, där alkohol ofta är en bov i barns och ungas liv. Jag ser det nog inte som hyckleri att man i huvudsak själv får stå för det man vill dricka, det är regel att vara restriktiv med att bjuda på alkohol på många arbetsplatser där det är andras pengar, som skattemedel/avgifter, som spenderas. Vad företag gör med sina pengar är en annan fråga, men även där finns ofta restriktivitet. Och om din slutkläm: S i kyrkan fortsätter att förskräcka. Burr. Hösten är här och snart vintern. Mvh, Annika B
SvaraRaderaJag vill inte ha tillbaka den situation som var när bolag eller diverse skrån kallades in för att de skulle bjuda på vin i våra kyrkliga sammanhang. Det var alkoholfri representatio, hehe det, men verkligheten var att det dracks två glas vin men hycklades med saken. Låt oss dra hyendet av lasten. Pengaarguemntet? Tja. Hur mycket stöd får vinproduktionen av oss via EU vare sig vi dricker upp det som produceras eller inte? Nu har jag tvångsmatats med vegetarisk lunch. Någon hade bestämt att det skulle vara så. Jag var sålunda inte fri att välja. Min kostnad för denna lunch var lika hög som om jag fått en köttbit....
RaderaDen vegetarisk/veganska anstormningen är ett annat exempel på hycklande politiskt korrekthet. I detta fall via "tvångsmatning" som en metod att härska över andra.
RaderaInga födoämnen är förbjudna inom kristenheten och grönsaker är minst lika levande som det fyrfota. Att avstå den animaliska delen handlar därmed om inget annat än ren och skär hypokondri. /John
Det enda som går upp mot en rejäl piskade höststorm är en vinande snöstorm. Först vara ute i regn, snö och vinande vind. Väl inne en kopp värmande Te;det är partytime för mig...
RaderaDetta var INTE metaforiskt menat.
Svenska Kyrkan är inne i en islossningstid. Sen är det den gängse frågan vad vi ska ta oss till med övervintrarna...
Att för miljöns, kroppens och själens skull då och då köttfasta - och särskilt avstå från somliga av köttindustrins produkter - är knappast ren och skär hypokondri, John. Jfr biskop Eklunds djurvårdspsalm, sångbar i våra kyrkor på Nya Psalmers tid (1921-1937) men tyvärr inte medtagen i 1937 eller 1986 års psalmböcker: http://psalmboken.blogspot.se/search/label/V%C3%A5r%20Skapare%20all%20v%C3%A4rldens%20Gud
RaderaBloggaren känner ju väl till mina preferenser så jag gläder mig så här i efterhand åt den vegetariska lunch ni fick :-)! Min poäng är att om kyrkoeliten, generationseliten, ska ha så högt tonläge i miljöfrågan får de leva som de lär. Då blir det liksom vegetarisk lunch. Som du vet omges jag av både jägare och köttätare, även om jag på senare år har fått allt svårare att till och med se bitarna i affären. Men någon puritan är jag inte på minsta vis, som du också vet. Däremot är jag förtvivlat förtjust i levande djur. Jag bjuder inte på biff, men förhoppningsvis kan det kompenseras med pigga, käcka och muntra samtal om kyrkan, livet och de vansinniga tider vi lever i. Mvh, Annika
RaderaAng. alkohol får man väl som sann lutheran göra som dr Martin själv (om det nu vara han): ta det första glaset för att det är gott, det andra för att det är bra för magen och låta det tredje stå för att reta djävulen. :)
SvaraRadera/Per H
De gammalkyrkliga brukade (brukar?) säga att man tar den första supen för att reta de frikyrkliga men avstår från den andra för att reta djävulen.
RaderaNaturligtvis är det hyckleri. Äkta unket småborgerligt jantehyckleri. Visst kan det, som fru Borg påpekar, finnas enstaka tillfällen där man av välgrundade skäl kan/bör servera något annat men öl, vin och sprit ska generellt inte sättas bakom lås och bom, inte heller vara belagt med extra kostnader. Däremot kan man självfallet sätta en rimlig övre gräns för hur mycket som kan bjudas på - i likhet med maträtterna som ju bara serveras en gång. /John
SvaraRaderaBroder Dag och fru Borg vill framhäva S som boven inom kyrkopolitiken. Deras politiska agenda är alltför lätt att genomskåda. Så här agerar alla partier som insett det nutida politiska spelets regler. Den amerikansk-importerade konfrontationspolitiken drivs energiskt av borgerligheten och är en kultur som sedan länge även gäller inom det kyrkliga gebietet. /John
SvaraRaderaPS. I dagens KT på webben läser vi att fru Jackélen vill "tona ner problemen" i sv"k". Med tanke på att hen själv utgör en mycket stor del av Problemen och inte sett nån annan utväg än att ligga ytterst lågt för att överleva framstår detta knappast som en nyhet utan tvärtom som en bekräftelse på något som många redan känner till. /John
Måttlighet och moderation gäller.
SvaraRaderaBloggaren tackar som synes inte nej till ett glas - eller två - vin; jag råkar också veta, tror att jag även har saken dokumenterad, att han kan hålla igång ordentligt när det beger sig: en POSK-sammankomst i Sigtuna vid ett tillfälle bär syn för sagen. Dock betonas att det INTE handlade om urartning på något sätt. Men som ni läser gällde det den gången POSK, där DS var en tongivande (åtminstone vad gäller antalet inlägg) ledamot.
Samtidigt förstår jag inte varför han ägnar mycket text år "vinfrågan", som visserligen får andra kända kyrkoröster som Annika B att träda fram men som med ett stående recept för kyrkan kan lämnas därhän. Det receptet heter strikt måttlighet och kostnadsmässig återhållsamhet. De självstyrande församlingarnas ledande förtroendevalda måste visa omdöme nog att låta eventuella vin- och matexcesser på kyrkans bekostnad aldrig bli verklighet. Låt alltså återhållsamheten vara den dygd, den alltid har varit, är och skall vara! Någon risk för att hycklare skall vara framme - som bloggaren befarar - finns inte.
Och visst har Annika B helt rätt i att hösten är här. Det kan SMHI faktiskt bekräfta, liksom att vintermörkret så småningom är oundvikligt. Höst och vinter för kyrkan väntar också, om dess ekonomi fortsätter att försämras och de tillhöriga försvinner.
Tyvärr tycks emellertid många på denna bloggs kommentarsfält inte sörja över detta. Tvärtom ser jag undergångsprofetior som med leenden sätts på pränt.
Då blir jag ledsen. Då blir jag arg. Då blir jag upprörd.
Vem vinner på att vintermörkret faller över Svenska kyrkan? Inte Annika B, inte bloggaren. Inte undertecknad eller någon annan heller.
BENGT OLOF DIKE
Vi tackar herr Dike för hans helt exempellösa squaller om broder Dag varandes uti i gasen i Sigtuna. Ett tillfälle som herr Dike anmärkningsvärt nog även säger sig ha dokumenterat.
RaderaVem här tror herr Dike bryr sig om dessa mörrumska barnsligheter? Tjafsmajenivån har nått oanade höjder. /John
"Då blir jag ledsen. Då blir jag arg. Då blir jag upprörd".
RaderaSverker Åströms överlevnadsstrategi löd: "Det första jag gör varje morgon är att läsa vad Carl Bildt har skrivit på twitter. Då blir jag så förbannad att jag lever en dag till."
Glad höst herr Dike!
/John
John bryr sig tydligen om det!
Radera-Barnsligheter, kvittrar John om det jag skrev, barnsligheter som ingen bryr sig om. Men varför kommenterar då John själv desamma?
Det kan man undra.
För övrigt noteras, att bloggaren själv ej sällan ägnar sig åt små pikanta meddelanden, vilka - betydligt mer skvallerliknande än vad jag berättade om i god ton, med anknytning till saken och med respekt för bloggaren.
Men John såg väl ännu en chans att kritisera undertecknad, vilket brukar uppta mer än halva delen av hans samlade produktion på kommentarsfältet.
BENGT OLOF DIKE
Man önskar nu att Bp Per E, (S), (C) besinnar sig i KM. Gör de inte det blir natten ännu mörkare över vår arma kyrka/RK
SvaraRadera