fredag 31 mars 2017

Jag passerar Blädinge

Denna fredag ska jag tåga till Lund. Stambanan löper söder om Alvesta och väster om Blädinge. Där fick jag till det. Sedan passeras Vislanda, ett typiskt stationssamhälle. Vislanda var på sin tid en gammalkyrklig församling med gott om folk i kyrkan varje söndag. Blädinge var nog inte så pjåkigt heller. Där fanns i min ungdom komminister Ekedahl och av hans söner köpte vi en hamster. Den dog omsider efter att ha levt ett rätt intensivt nattliv, som hamstrar har för sed. Hampe, han hette så, rymde ibland. I sin fångenskap levde han i kutterspån. Tills han dog alltså. Hamstern åt solrosfrön och pinkade kraftfullt vad gäller doft. Min bror grät när Hampe dog, så jag fick sköta begravningen själv. Frid över hans minne!

Nu förvirrade jag mig på äldre herrars sätt i mina minnen. Avsikten var annars att skriva just om Blädinge, inte om en 55 år död hamster. Blädinge uppmärksammades i veckan i Smålandskomposten under rubriken "Få besök under gudstjänster". Det kunde jag förstå, för besök under gudstjänster försöker man undvika. Inte störa eller störas, som det heter. Nu var det ett annat problem. "Söndagarna i Blädinge kyrka lockar inte längre något folk." Så har det varit under lång tid, säger kyrkoherde Lindow, och då är det inte rimligt att satsa så mycket personal och allt annat vad en gudstjänst innebär "när vi ser på kostnaderna". Ett antal söndagar har det, om jag läser rätt, varit fem eller färre, dvs präst, kantor, vaktmästare och två kyrkvärdar. Då har man ställt in. Jesus var tydligen inte där, för då hade väl dessa likväl kunnat fira just gudstjänst?

Nu har vi inte hela bilden klar för oss. "De har gott om besökare i veckorna", det är söndagens gudstjänst som inte drar. Sålunda drar det mot församlingssammanläggning med Vislanda. Blädinge kan inte, trots opinion från sådana som tydligen inte går i kyrkan, bestå som egen församling. "Blir det aktuellt med sammanläggning vill jag poängtera att verksamheten i Blädinge inte kommer påverkas, förutom söndagsgudstjänsterna som kanske blir färre." Kyrkoherden lugnar. Från domkapitelsprotokollet minns vi att tanken var en gudstjänst i månaden... Folkkyrkan fungerar  uppenbarligen fortfarande. Och om folk redan nu inte kommer på söndagarna, behöver ingen sakna de indragna. Varför skulle sockenborna göra det? De var ju inte där.

Jag läste hemsidan Svenska kyrkan i Vislanda & Blädinge: "Här kan vi samlas i glädje och tacksamhet över livet, men också när vi känner oro eller sorg eller saknad efter någon som vi förlorat." Noga taget hade man kunnat samlas i väntsalen när det fanns station vid stambanan också. Eller på något näringsställe. "Här får vi del gemenskap över en kopp kaffe eller en måltid, här får vi leka, lyssna, samtala och lära, andas och tänka. Välkommen hem!" Den eukaristiska gemenskapen, eller trons gemenskap, blir ett kafferep. Det var dock en välsignad tur att man får andas. Hur hade det annars gått?

Nu finns något för alla, heter det. Barn och unga, dvs Kyrkis, sång och lek-grupp, miniorer och miniminiorer samt juniorer. Stickcafé och sopplunch två gånger i månaden. Något som kallas "internationellt" och som präglar församlingarna på flera sätt, musik och körer, språkcafé, födelsedagskalas 75+ samt Torsdagar i Blädinge. Där är det en 15 minuter lång vardagsgudstjänst insprängd i torsdagsprogrammet, som inleds med - stickning. Vecka 11 var det tydligen uppehåll i verksamheten. Personaldagar är förklaringen till det inställda! Då förstår vi.

Något för alla? Man ska sticka, fika, äta soppa. Jag har varit med så länge att jag inser att detta är något för somliga, inte för alla. Allra minst för den som tror att Svenska kyrkan är något annat än Röda Korset. Kyrkoherden anförtror dock Smålandskompostens läsekrets att de har gott om besökare i veckorna. Vi borde nog fira inte ett reformationsår så mycket som ett transformationsår.

Ska jag försöka förstå den kyrkliga tillvaron genom att tänka mig som mig, men utan att vara präst utan i stället vara generationstypisk? Annat jobb efter akademisk utbildning, döpta barn och barnbarn, medlemskap i Svenska kyrkan, kanske medlemskap i Rotary så att jag sett prästen där en gång i veckan och så den ålder där jag möjligtvis funderar över livets gång. Vad finns för mig i det som finns för alla i Vislanda & Blädinge, alltså något jag uppfattar att jag behöver?

Svaret är fullständigt klart. Där finns vad jag med givna utgångspunkter skulle kunna förstå, alls ingenting. Nå då så. På många sätt passerar jag Blädinge och fortsätter att passera Vislanda. Bråka inte med dem. De kör sina verksamheter och ska mest beundras för att de står ut med sitt nonsens. Var verkligen inte det kyrkliga livet mer och självrespekten inför det egna livet inte större? Men så slår det mig. Sanningen kan vara värre än då. De tror på vad de säger och håller på med. Snälla lokförarn, tryck på rejält så vi passerar fort.


22 kommentarer:

  1. Åker du X2 är det 204,5 km/h genom Blädinge. Tur det.

    SvaraRadera
  2. En lokal kommentar: fick för många år sedan - efter "utbyte" med Bengt Wadensjö i SPT - ett personligt brev som andades intresse för Vislanda. Anledning: BW hade förfader (morfar el. farfar) med koppling till järnvägen i Vislanda, vilket gav anledning till ytterligare utbyte. Enkelspårigt.
    För övrigt inleddes kvinnosaken i predikstolen här 1993/1994. Oavbrutet. Med resande som följd. BW har kanske flera på sitt spår. vad står det på biljetten?
    PG, Vislanda

    SvaraRadera
  3. Heja "folkkyrkan"!

    Dom har visst ingen yoga och qigong i Blädinge men... kommer det ingen så... Heja! Nu är det valår!
    /John

    PS. Hur fort kör herr Dike?

    SvaraRadera
  4. "Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro. " (1 Kor 15:14)
    "Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder." (1 Kor 15:17)
    "Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor." (1 Kor 15:19)

    Det var väl otroligt profetiskt av aposteln Paulus att skriva ett brev till Blädinge 2000 år i förväg?
    Förhoppningsvis så syftar oftast Svenska Kyrkans verksamhet till något annat än att hålla de anställda sysselsatta. Men då får man inte glömma Pauli ord om vad som är meningslöst.

    SvaraRadera
  5. Så länge prästkandidaterna inte avkrävs en trosbekännelse så som den är formulerad i gudstjänstritualet kommer ingen bättring - tyvärr.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur många varianter finns det av trosbekännelse i nya handboken?
      Det omvittnas ju på denna blogg att apostoliska trosbekännelsen inte alls är så vanlig i dagens gudstjänster trots att den uppenbarligen påbjuds i nuvarande handbok.
      Så vid hänvisning till trosbekännelse, så är just "gudstjänstritualet" en föga användbar referenspunkt.
      Equmeniakyrkans nya översättningar av apostoliska och nicenska är bättre än de i Handbok-86, så de kan funka som referens.

      Radera
    2. Är det bara jag som får associationer till Star Trek och rymdraketer av det där med universell kyrka i Equmeniakyrkans översättning? Annars är den utmärkt.
      Närmar mig mer och mer att det bör stå katolsk.
      Canutus Hahn

      Radera
    3. Har snabbt tittat igenom Equmeniakyrkans handbok på nätet. På vilken sida finns en ny översättning av Nicenum?/Paul

      Radera
  6. VARNING!
    I detta Lund är endast de teologer fredade som svär trohetsed till Gustaf!
    🐯 Tiger i Lundagård

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta Lund kan en docent i sjöstridsjacka freds SI själv. Lugn, bara lugn! Det var så Muminpappan upphetsat skrek.

      Radera
    2. Ligger på lur...
      🐺 Varg

      Radera
  7. Alphadeltagaren31 mars 2017 kl. 13:00

    Varför ska det samfund som talar minst om Jesus ha de finaste lokalerna och de vackraste klenoderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåväl, Jesus " gick inte hem" hos etablissemanget på sin tid heller. Däremot var han välkommen hos många enkla människor som som " behövde" honom i sina liv. Det "fina" frälser knappast. Prästänka

      Radera
    2. Alphadeltagaren31 mars 2017 kl. 16:54

      Prästänka.
      Klokt tänkt. Då får de väl behålla det.

      (Men det svider när det sups och härjas på skolavslutningar under 600 år gamla krucifix som människor har vårdat och vördat under sekel efter sekel. Ingen bryr sig, och det stör mig).

      Ja, jag vet. "Gud är större och säg inget, det kan reta finansiärerna".

      Radera
  8. Det blir på de flesta håll allt svårare att hitta något ur traditionell, kyrklig synvinkel acceptabelt i Svenska Kyrkans gudstjänstutbud.

    Är det kanske därför ingen längre kommer?

    Kanske skulle kyrkoavgiften delas upp och kunna betalas var för sig?

    -Fastighets- och kulturinventarieunderhåll.
    -Kyrkomusik.
    -Verksamheter
    -Ideologiproduktion från centralt håll.
    -Gudstjänster.

    Misstänkas kan, att de flesta betalar till fastigheterna, många till kyrkomusiken, men att i så fall resten måste läggas ner.

    Ingen större skada skedd, alltså.

    /Bewährtes bleibt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Svkys medlemmar skulle betala för de tjänster som är efterfrågade så kunde det postkristna samfundet göra sig av med 90% av prelaterna!
      Antony

      Radera
    2. Sannolikt har Antony rätt.

      Än en gång:

      Ingen större skada skedd.

      /Bewährtes bleibt

      Radera
  9. Vad är orsaken till att folket inte går i kyrkan? Det är inte bara så i Blädinge, utan det kan man finna i många församlingar. Det är inte brist på församlingsmedlemmar, utan orsaken är att de vill inte komma,för det andra att det predika "ett annat evangelium". Omvänd er och tro evangelium var huvudinnehållet i Jesus och apostlarnas predikningar. Om prästerna följer deras exempel, så skall det ske under i församlingarna.
    Eric

    SvaraRadera
  10. Var gränsen går mella tragik och komik är extremt svårt att säga. Dag lyckas åtminstone få oss att skratta åt eländet, och ett gott skratt förlänger livet! Dock inte det eviga, i Blädinge.

    SvaraRadera
  11. Läste insändaren till KT.se häromdagen. Argument:
    Apostoliska trosbekännelsen är svår och vi antar att många människor, särskilt på dop, inte vill eller kan läsa den.

    Ersätt med något som människor kan relatera till. Som exempel ger vi psalmen "trosbekännelse".
    "Jag tror på en Gud som gråter med mig när jag gråter så allting är gråt, en tröstande Gud, som kan trösta likt den som väntar tills gråten gått åt."

    Säger i det fallet som du Dag. Om det här är förförståelsen av vad som är relevant-relateable för "alla" så har man inte så stora insikter i, t.ex. vad som försiggår inom människor som har en högre testosteronhalt i blodet än en honkatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den teraputiske Jesus, som ständigt måste "kontextualiseras" är populär!

      Radera
  12. Men förstår ni inte vad Blädinge är en metafor för. Det är vårt mikrokosmiska här och nu i ett globalt makrokosmiskt perspektiv.
    Tänk alla Svenska Kyrkans lokaler som står oanvända under veckan. De kunde bli dagliga mötesplatser. Mötesplatser som transcenderar generationer, nationaliteter och religioner. Varje dag i veckan kunde ha sitt aktuella tema.Vi kunde bjuda in människor från Norden,Europa ;ja från världens alla hörn. Det skulle inte minst få flyktingar att känna sig hemma i vårt fosterland.
    Vad ska vi göra med de motståndsfickot som kommer att uppstå:de bokstavstroende? Jag tänker på de tre-bok-stavs-troende(g-u-d),de fem-bok-stsvs-troende(a-l-l-a-h),de adonajtroende. Botemedlet vore fri förskrivning av hasch-hisch. Och för folket som helhet :opium.
    Jag skriver detta i skarven mellan mars och april. Första dagen i den nya månaden kunde bli starten för det sekulära, kalifatet Sverige.
    Det är dags för att även se till att våra transnationella rum utnyttjas maximalt. Jag avser domkyrkorna i Lund och Uppsala. Jag avser inomhusarenan Globen utomhusarenan Freinds. Passande namn -inte sant...
    Flu Nerggreb, Dnul/Agrebelläh, visionär

    SvaraRadera