onsdag 21 februari 2018

Denna gåtfulla värld

Det är så mycket jag inte förstår. Ska alltså en stadsdel i Växjö bli Dar-es-Salaam? Alltid eller bara tre minuter varje fredag? Ingen vill hjälpa oss att förstå vad böneutropet uttrycker. Jag har fått för mig att det beskriver islams tro (som inte är kristen tro) som den gemensamma tron på den platsen, manar till omvändelse och tro samt liv i enlighet med islam. De kristna är då de otrogna. Jag tar inte detaljerna, för det fanns svenska skattebetalare som for illa av min bajonettexercis i går. Men ni kanske kan förstå om ni tänker efter. Det jag inte förstår är att en biskop – just som biskop – välkomnar detta. Jag tycker det verkar dumt. Riktigt dumt. Och kanske det dummaste att han alls tror sig behöva ha en mening om denna kommunala ordningsfråga. Var det inte i unionsstriden någon av de norska kändisarna ropade till Bjørnstierne Bjørnson: "Nå gjeller det å hålle sammen" och fick till svar: "Nå gjeller det å hålle keft!"

I Smålandskomposten inhämtas idag att muslimerna inte dragit tillbaka sin ansökan om böneutrop, som kommunalrådet Tenje (M) önskat. Imamen backar inte. Chefen för miljö- och hälsoskyddskontoret lyfter då frågan till nämnden. En enskild handläggare ska inte behöva figurera med namn, saken är ett arbetsmiljöproblem. Och då får nämnden ta ställning till decibeltalen. Ska det vara problematiskt? Tonen i mejl till kontoret inklusive att de anställdas intelligens ifrågasatts leder till denna slutsats att det enkla alltså är komplicerat. Vi kallar detta integration?

Jag har en liten mapp på skrivbordet om de senaste faserna i kyrkohandbökandet. Ja vad ska det kallas? Mappen kallar jag "Februarikrisen". Och spekulationerna fortgår. Hur ska saken hanteras nu? Boken påstås vara tryckt och om det anges copyright måste i vart fall den formuleringen klistras över eller arket tryckas om. Och det kommer inte att räcka. Fattar Kyrkostyrelsen hur djupt vatten styrelsen, som sammanträder för första gången denna vecka, simmar på? Advokaten Gårder vet. Han sitter nog vid sammanträdesbordet iförd flytväst, ty han är en försiktig man. Eller litar han på att det finns tillräckligt med korkskallar i närheten så att han kan rädda sig själv? Så går mina tanker. Bloggardag är understundom tillkämpat pigg, käck och munter. Är det någon som inte tänker vara så där tillkämpat utan undrar varför felaktiga besked lämnades förra året? Dessvärre tycks det som om Frimodig kyrka inte deltar vid sammanträdet. Det kanske med tanke på ansvarsfrågan är lika bra. Vår Leif Nordlander ser till att få rejält tillbaka på landstingsskatten och just detta är vi glada över. Bra att pengarna kommer till nytta.

Annars lever jag ett lugnt och stillsamt liv och plockar lite böcker. Det finns sådana som undrar om jag ska om läsa om dem. Saken är den, att de är delar i ett bibliotek och böckerna hakar i varandra. Det är ett sällsport nöje att se hur. Alla har inte sinne för detta nöje. De är sålunda inte boksynta. Sedan har jag ett arkiv också. Jag måste få hyfsad ordning på det. I arkivet återfinns hemligheter. Vill någon veta hur det egentligen var och vad folk egentligen tyckte? Eller kommer anförvanterna att sätta sitt hot i verket, att hyra en container och på enklaste sätt lösa det de ser som ett problem så att många sanningar och sammanhang utplånas? Jag borde i varje fall gräva fram mina egna ofriserade anteckningar från ett antal kyrkomöten. Där finns de sanningar som gör att det protokollförda framstår som fejk, den yta man ville visa upp men inte dess egentliga innehåll. I dessa anteckningar förvandlas de officiella hjältarna till simpla skurkar eller till mycket enkla själar.

Jag flyttade några exegetiska avhandlingar på den nytestamentliga avdelningen och slogs av tanken att det borde författas en genomgång av vad de svenska exegeterna forskat fram från Fridrichsen och Odeberg till Linton, Nils Johansson, Riesenfeld, Reicke, Löwestam, Gärtner, Stendahl, Beijer, Corell, Hanson, Gerhardsson förstås och så har jag glömt några. Poängen är att denna svenska forskning kanske drar upp linjer vi kan se och ger tillsammans ett bidrag att fundera över. Det har i hög grad handlat om Kyrkan och Odebergs forskningar om Henok rymmer nog några hemligheter om Jesus, anar jag. Jag kan för lite om detta. Kunde ingen exeget gripa sig verket an? Vem tar hand om avhandlingar och uppsatser efter mig? Och vem förvaltar alla årgångar av SPT och STK och de rätt många årgångar SKT jag har. Inte för att jag tänker klä av mig förrän jag ska gå och lägga mig, men i alla fall.

Vid bokomflyttningen, som alls inte är färdad, lyfte jag också bloggpostboken Det lustiga året. Tänk att det är tio år sedan den skrevs från februari till oktober och kom ut i – november! Förlaget kan om förlagschefen vill. Den får nog beställas fram på bibliotek men den som behöver en dos adrenalin mot åldrande, har här ett fynd att göra. Det officiella ljugandet var faktiskt underhållande. Är det annorlunda nu?

Detta fick mig att tänka på den dåförtiden förtroendevalde Bertilsson i Berghem. Han steg fram i Borås Tidning och anklagade kv*nn*pr*stm*tst*nd*arn* för att ha slagit sönder hans brevlåda eftersom han varit för att kyrkoherde dottern, nu pr*stv*gd, borde komma och pr*d*k*a i den tidigare hemortens kyrka. Tanken är lite omtumlande. Skulle min dotter som är lärare alltså tillbaka till sin gamla skola för att ha en lektion där?

Välan, Bertilsson stod vid poststället och såg olycklig ut på foto i tidningen. Han hade satt dit en provisorisk låda efter attentatet, en tom Absolut Vodka-låda. Jag skrev då ett inlägg till Borås Tidning och undrade om det kunde vara så, att Bertilsson efter att ha satt i sig vodkan, själv lyckats destruera sin postlåda. Sådant kan lätt hända då, var min tanke. Jag tror aldrig denna fråga publicerades i tidningen.

Nå, det dröjde men i sinom tid (dvs i Hans tid, i Guds tid) kom fallet att lösas. Det befanns vara en mopedburen yngling i 15-årsålder som sabbat Bertilssons låda. Jag skrev då en ny fråga till Borås Tidning om det var säkerställt att ynglingen verkligen tagit ställning i ämbetsfrågan. Jag tror inte den frågan heller publicerades. Något svar har jag hur som haver icke sett. Men när det gäller kv*nn*pr*stm*tst*n*rn* kan allt tänkas.

Förr i världen var det kv*nn*pr*stm*tst*nd*t som fick folk att lämna Svenska kyrkan. Nu är det i stället, rapporteras det, pengafrågan och bristande tro. Då undrar folk av ordning om det inte varit så hela tiden och de vanliga lögnarna har slungat ut de vanliga, politiskt lämpliga, lögnerna och att det som sades då rakt av inte var sant.

Som vanligt vet jag inte. Ett vet jag. Detta är en gåtfull värld.






42 kommentarer:

  1. Modéus II:s iver att hjälpa till med islamisering beror npg på det faktum att han inte är en kristen biskop, utan en MTD-stiftchef "vigd" av gnostikern fru dr Jackelén.
    MTD och islam har många likheter då de båda är lagreligioner spm leder bort från frälsningen hos Kristus!

    Antony


    SvaraRadera
  2. Ett alternativ är väl att göra som Husebyfröken Florence Stephens och testamentera bibliotek och kvarlämnade papper till något bibliotek.Kanske det kungliga?Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
  3. Finns korkskallar i KS?

    Ja, uppenbarligen att döma av bloggarens text i dag. Han vet ju, ty hans erfarenhet av KS är lång, mycket längre än den är av Växjöbiskopen Modéus.

    Nu kritiseras, faktiskt med viss rätt, denne för sina kommentatorer om böneutrop. Dock har han retirerat en del från dem.

    Här hakar bloggaren elegant på folkopinionens åsikter om utropen. Själv undrar jag stillsamt, varför folkopinionen i kyrkovalen inte är lika respektabel för honom.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde efter långa diskussioner stå helt klart, menar jag.

      Radera
    2. Har folkopinionen i kyrkovalen tagit ställning till nya handboken?
      Nähä, vilka folkliga kyrkliga sakfrågor har de då tagit ställning om?
      Troligen inga, då sådana knappast förekommit i valmanifesten.

      Radera
    3. Han fick chansen att själv svara:

      -Jo, jag visste svaret men ville ge honom själv möjligheten att ge det. Ett sådant bör ju helst komma från hästens mun.

      Här gäller alltså inte sentensen, att folkets röst är kyrkans tröst!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  4. Om man tror att en s.k. levande kristendom verkligen finns utbredd i dagens s.k. västvärld, och att - hotet - mot denna (inbillade?) levande kristendom skulle främst, först och mest vara islam, så kanske man gör en felbedömning?...
    Den s.k. vetenskapsdyrkan, den s.k. - upplysning - , (som inföll med kanske start i och med reformationen och Luther, samt det påföljande religionskrigandet i Europa i trettio år, för protestantismens framväxt, och vidare till både ett franskt inbördeskrig, s.k. revolution, samt ett efterföljande ryskt inbördeskrig, s.k. revolution, till förmån för denna s.k. upplysning, samt, och alla dessa omvälvande sociala händelser innehållande grova attacker mot en kristendom, i en s.k. upplysnings tjänst samt till förmån för just s.k. vetenskapsdyrkan, vilken de flesta i en västvärld idag hyllar, och tror sig självt om att vara så - moderniserat upplyst - ?...), denna flerhundraåriga händelseutveckling har gått hårt åt framför allt en kristendom, och är väl vad som egentligen har orsakat att en kristendom idag, kanske särskilt i de skandinaviska länderna, men även Europa, har s.a.s. - gått bakåt - .....

    Om man idag tror att det är en islam, som är en orsak, en faktor, ett hot, mot en kristendom, så gör man sig själv kanske mer eller mindre - blind - för historien, i just Europa, och även Skandinavien, och även inte minst Ryssland...
    Vi har alla haft kungamord, massmord och paranoida krig, med udd inte sällan riktad mot just en kristendom, och att tro att inte dessa händelseutvecklingar satt sina spår i hur kristendom idag uppfattas, tolkas, förstås och omfamnas, eller inte omfamnas, det är nog att vilja - blunda - ?...
    ...
    Att en s.k. -upplyst västvärld - , har ersatt religion med s.k. - Mänskliga Rättigheter - , samt också inom dessa - lagars - , kontext, vilja tillåta s.k. - religionsfrihet - , måste ju i rimlighetens namn också tillåta andra typer, slag, sorter och arter, av religioner, och religionsutövning, även både islam och judendom, hinduism, buddism och även asatro osv., et cetera....
    Annars vore det väl varken ett s.k. - sekulärt - , samhälle, och inte heller ett samhälle som just ville mena sig främja s.k. - religionsfrihet....

    Och, ja....
    Böneutrop, och kallelse till bön, med hjälp av en mänsklig röst, måste ändå gå att jämföra med en (kristen)klockringning, utan hjälp av en mänsklig röst....
    JB

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ps.

      Dock, vad gäller jämförelser angående klockringningar, böneutrop (och tydligen även gjorda jämförelser med glassbilens oljud...), så behöver man även ta i beaktande tider och tidåtgångar för respektive - ljud i det allmänna ut-rymmet - ....

      OM klockringningar skulle tillåtas ske i varje stad, fem gånger om dagen, så som böneutrop sker i muslimska länder, så skulle det nog för väldigt, väldigt många människor i skandinaviska eller västerländska länder vara någonting oerhört påfrestande...ja, någonting fridskränkande, någonting i det närmaste outhärdligt...
      Som tur är sker kristna klockringningar i princip endast en gång per vecka....(liksom väl även glassbilar tutar sin störande och påträngande truddelutt endast en gång per vecka...)...

      DÄRFÖR borde man kanske införa i -Grundlag - , som säger att verbala - böneutrop - , (oavsett vad de innehåller för budskap...), faktiskt också endast kan tillåtas högst en gång per vecka....t ex då kanske på fredagar....

      En grundlag kräver två riksdagsval för att kunna ändras. Att inskriva i grundlag att böneutrop endast får ske en gång per vecka, vore ett skydd för alla medborgares - väl och ve- (och möjligheter till fortsatta - hemmakänslor - , för alla)....
      ...
      OM man som muslim då inte kan - känna sig som hemma - , med ett sådant villkorat, (högst en gång per vecka), offentligt böneutrop, (och förbud enligt lag mot fem gånger om dagen), så borde rekommendationen kanske då bli att flytta till närmaste land där en sådan tradition praktiseras (böneutrop fem gånger om dagen...), för att där då kunna uppleva just de -hemmakänslor - , som kanske kan saknas i ett land som förbjuder - fem gånger om dagen - omfattningen, av just den muntliga - (klockringnings-) - traditionen....
      JB

      Radera
    2. Det finns platser där kyrkklockorna ljuder dygnet runt:

      https://www.nzz.ch/naechtlicher_stundenschlag_wird_nicht_verboten-1.4970237

      och där fick de klagande tji i rätten och klockorna tjing i folkopinionen. /smun

      Radera
    3. Otroligt att det kan vara en verklighet...

      Men, men....de som då känner sig - som hemma - med denna ordning de bor väl då kvar...

      Medan de andra som inte känner sig - hemma - med den, då helt enkelt flyttar...

      Märklig ordning må man ändå säga....

      Om man är ljudkänslig måste det oundvikligen bli någonting plågsamt....

      De mer okänsliga för ljud i det allmänna rummet, kan då kanske samlas kring sin gemensamma okänslighet och förkärlek och därigenom kanske känna en slags gemenskap....

      Vem vet...

      JB

      Radera
    4. Vare sig minareter eller böneutrop blir det bei den Eidgenossen. Det har folkomröstning satt stopp för.

      Beslutande folkomröstningar, bl a om migration och dess konsekvenser, vore kanske en hjälp mot eliternas välvilja? /smun

      Radera
  5. Nu har Kyrkans Tidning skrivit om upphovsrättsfrågan:
    http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/upphovsratt-i-nya-kyrkohandboken-ifragasatt

    SvaraRadera
  6. BOD,

    Kanske Du skulle visa på var den sk folkopinionen kommer till tals inom SVeK?

    Är det genom att sekulära partier utan rimlig rösträtt utser sk förtroendevalda. Personer utan förtroende, utan grundläggande kristendomskunskap och där de alltså kan vara allt från rena uttalade ateister till anhängare av annan religion-ofta egenkonstruerad på basis av önsketänkande.

    Vari ligger folkopinionen där?

    //HH

    SvaraRadera
  7. Värd att läsa är Stefan Gustavssons artikel idag i Världen Idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det var en synnerligen klok och genomtänkt artikel. Det är en enorm skillnad mellan sammanringning/glassbil och förkunnelse.

      Radera
  8. Det har hävdats länge och väl, utan några som helst siffror, givetvis, att det ogenerade kvinnoprästmotståndet har gjort att människor i mängder har lämnat kyrkan. Präster i tjänst har dock från sin expeditionella horisont meddelat att under 90-talet var det inte kvinnoprästmotstånd utan snarare Ärkebiskop Hammar med sin vänsteragenda och sitt problematiska förhållande till snart sagt det mesta i kristen tro som gjorde att människor valde att utträda. Utträdena har fortsatt även under Antje Jackelens tid som Ärkebiskop. Hennes flummiga teologi och kantiga ledarskap gör att den s k folkkyrkans saga snart är all.Det är alltså folkkyrkans vänner som skrämmer bort folk från kyrkan och inte de som har avvikande uppfattning i ämbetsfrågan.
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
  9. De egna åsikten har fört dig vilse, Du arge kyrkomedlem!

    -Du förväxlar alltså Din åsikt med fakta. Aldrig någonsin har jag hört eller läst dokumentation om att folkkyrkan stöter bort medlemmar, vilket ju vore märkligt, då just folkkyrkan omfattas av alla i KM utom möjligen FK i grunden och dessutom är fastslagen i KO.

    Ämbetsfrågan är sedan länge avgjord - en gång för alla. Men det förstår uppenbarligen inte alla - eller vill förstå, ännu mindre acceptera.

    Om vi gör tankeexperimentet, att Svenska kyrkan i dag gick tillbaka till tiden innan 1958 och satte stopp för prästvigning av kvinnor, skulle du få se en fanflykt från kyrkan som snabbt skulle urholka den efter noter.
    Om Du möjligen lever i föreställningen att kvinnoprästmotståndet har stöd i folkopinionen, lever Du i Din egen villfarelses värld, den som inte finns.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren21 februari 2018 13:27

      Fanflykt låter väl jättebra, han borde varit portad för länge sedan.

      Radera
    2. Hr Dike själv förväxlar ju konstant sin egen åsikt med fakta. Och fortsätter att ohämmat förkunna sin egen världsbild, utan att bry sig ett dugg om verkligheten.

      Hr Dike vägrar likaså tjurskalligt att se frågan om kvinnor som präster för vad den är, vilket förvisso den stora, mestadels okunniga, massan också gör. Med det är väl hr Dike nöjd får man förmoda.

      den Lea

      Radera
    3. ”… avgjord – en gång för alla” – något sådant är inte möjligt att säga i en demokrati.

      Vad som skulle ha hänt om … – om detta kan man ha sina misstankar, men inte veta något. ”Fanflykt från kyrkan” är väl f.ö. vad vi i dessa dagar bevittnar (trots att andelen kvinnor som innehar prästtjänst ökar).

      Radera
    4. +Göran. "Avgjord en gång för alla", precis som högertrafikfrågan i och med folkomröstningen.

      Radera
    5. BOD blir ibland riktigt tragikomisk. Hur kan ett brott mot Kristus bli "avgjort, en gång för alla"? Inte ens jag tror att hela Svky är för evigt fördärvad pga att samfundet har ett heretiskt/gnostiskt "prästämbete"!
      Antony

      Radera
    6. Antony, han e' bara för go' och rar, han!

      Radera
    7. Ett "brott"?

      -Vem har stämplat kvinnoprästfrågan som ett brott mot Kristus? Någon officiell kyrklig instans?
      Gör alltså alla de lutherska kyrkor, som har kvinnliga präster, sig skyldiga till allvarligt brott?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    8. Brott av bryta och självfallet är riksdagsbesluten 1958 just ett sådant brott med det tidigare. Det var själva poängen, uttalat. Den gamla var nämligen uttjänt och speglade en förgången tid, den man ville bryta med.

      Radera
    9. Bloggardag tydliggör vad "brott mot Kristus" innebär, vilket jag tackar för, och visst är kvinnliga "präster" ett oerhört brott mot Kristi kyrkas ordning, skapad av Herren själv, samt ett brott mot de troende som förnekas sakramentet, även i en generös luthersk tolkning av detta.

      Antony

      Radera
    10. Nu blir jag besviken!

      -Ett brott med det tidigare. Se skillnaden mellan "ett brott med" och "ett brott mot" eller "emot".
      Men varje parlamentariskt beslut, som påtagligt ändrar något kan sägas vara att bryta med det tidigare, eller hur? Inget märkligt i det.

      Men bloggarens svar andas något som gör mig besviken, då jag länge utgått ifrån att han med lång erfarenhet av de kyrkliga beslutsinstanserna, innerst inne delar uppfattningen, att kvinnoprästfrågan en gång för alla är avgjord. Det gör honom till en realist bland alla de orealistiska i doakören.

      Men både de utskrivna orden och de oskrivna ovan får mig att tvivla; tror månne också bloggaren att Svenska kyrkan åter skall stänga dörren för kvinnopräster?
      Om svaret är ja, har jag ärligt felbedömt bloggaren, efter de många inlägg av honom som tydligt ändå har varit mjukt avståndstagande från drömmarna i kvinnoprästfrågan.

      Ja, osvuret är kanske trots allt bäst. Om bloggaren.
      Om att kvinnoprästerna har kommit för att stanna dock inte osvuret.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    11. Om varje parlamentariskt beslut gäller att det parlamentariskt kan omprövas. De evangeliska i Lettland gjorde just detta! Men den linje jag förespråkar är att reformen ska vinnas med teologiska och inte politiska argument. Välkommen! Vad tyckte Dike om Bibelsyn och bibelbruk när den kom 1970?

      Radera
  10. Jag förstår inte hur SvK jobbar och hur man tror att det här kan funka. I arbetslaget spenderar vi en hel dag i veckan med möten. Jag har knappt något minne av vad det exakt är som åstadkoms de här mötena. Mera tid går till att samtala med andra anställda än församlingsbor.

    Jag tror att tre sköna snubbar och en kyrkbyggnad skulle ge 100% mera kräm för pengen än vad exakt HELA vårat arbetslag kan göra. Trots alla vidareutbildningar, diplom, perspektiv, dokument. Kyrkofrågans enda flaskhals (om man utesluter rent övernaturliga direkta ingrepp von oben) tycks vara den: a) hitta-be fram sköna snubbar och b) låt dem göra sin grej. Allt annat är bara snack och urartar i fel fokus. Jag börjar misstänka att arbetslag i Svenska kyrkan vill ha det sådär myspys, av typen: arbeta två timmar totalt, sedan mysluncha och mysfika med kollegor och prata om spårdjup på vinterdäck i fem timmar. Helt seriöst, jag går igång på effektivt arbete och jag vet inte om jag klarar av det här.

    Föreslagna åtgärder: dra in församlingspedagoger. Dra in det permanenta diakonatet som vi känner det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, så du spenderar en dag i veckan på möten, då har du fyra kvar. Och av dom fyra lägger du mindre än en dag på församlingsbor. Är det nån
      annans fel än ditt eget ? Du säger att du går igång på effektivt arbete. Du verkar inte vara så effektiv själv....
      Och din lösning är att inte ha barnverksamhet eller diakoni ?
      Kanske dax att vända blicken mot dig själv och se varför du inte lyckas lägga 1 av 4 dagar på jobb med församlingen.

      Radera
    2. Det var tråkigt, att du har så dåliga erfarenheter av arbetslag. Jag tror inte att din beskrivning är så allmänt förekommande. Som arbetsledare i 25 år har jag helt andra erfarenheter. Men jag kanske var en skön snubbe?
      Stig W

      Radera
    3. Låter som en organisation ställd över alla effektivitetskrav, där kulturen och missionen som tidigare höll ihop organisationen, helt har fallerat. En organisation, som inte ens har staten att ansvara inför, utan bärs upp av medlemsavgifter och en korrupt styrelse?

      Hannes

      Radera
  11. Christer, präst21 februari 2018 15:52

    Vad gäller den sk ”integrationen”, som för riktiga muslimer inte innebär att kristnas utan tvärt om (!), är jag inte så naiv att jag ser den största faran gentemot kristen tro i att kristna skulle överväga att pga böneutrop mm konvertera till Islam. Det hot jag ser är att kristna i större utsträckning än de sekulära svenskarna riskerar att få strupen avskuren, alt ”erbjudas” att konvertera och därefter få strupen avskuren. Försöker man spränga så många som möjligt i luften, eller köra ihjäl/lemlästa så många som möjligt i Allahs namn, då bör ingen kristen i Sverige vara så naiv att han/hon tror att det ska gå de rätt omvända bättre än övriga svenskar och han/hon ska få ett lindrigare straff för sin enligt muslimsk lära ”otro” än övriga. Om detta hör man väldigt sällan i predikningar, att kristna präster varnar sina församlingsbor för fienden, och visar på de tydliga tecken som syns på andra håll i världen där kristna förföljs och dödas i Allahs namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren21 februari 2018 22:11

      Christer, präst:
      Nej. De säger bara att det inte är någon skillnad. Vi har lite olika glasögon, bara.
      ----
      En sak har jag tänkt på. Lite konstigt är det att församlingshemmet har gemenskapskvällar för muslimska killar, men jag har aldrig hört att moskén "bjudit igen" med några samkväm för kristna.

      Det måste bero på att de inte gör anspråk på att vara "mötesplats för alla oavsett tro" och varför skulle de? Det är ett samfund. Till skillnad från oss ..?

      Men imamen? Tänker han att det är bra att prästen ordnar barbecue och resor till simhallen med "hans" ungdomar? Det måste ju vara så att de ser oss som så ofarliga och samfundet som en kommunal enhet, så blek att det inte föreligger risk för omvändelse? Att det religiösa sköts på fredagar och det bara är bra att kidsen får sin fritid betald av skattemedel (medlemspengar)? Hade kyrkan börjat "sno" medlemmar så hade väl imamen protesterat, så det troliga är väl att det inte föreligger någon evangelisation? Men då, å andra sidan, om man inte säger ett knyst om Jesus, gör man verkligen rätt då? Är man då ens en kyrka?

      Det kallas ju "kyrka på riktigt" men om detta är en av samfundets viktigaste uppgifter, varför gjordes det t ex inte under de vietnamesiska båtflyktingarnas tid på 60-talet? Varför är det just nu vi (som första kyrka i världen) begripit vad det är vi ska syssla med?

      Radera
    2. Vilken församling har denna aktivitet ? Med gemensamhetskvällar ??

      Radera
  12. Ett antal länkar rörande Islam.

    https://www.jihadwatch.org/islam-101

    The red pill brief, Stephen Coughlin

    https://www.youtube.com/watch?v=vKzkuQyexZc&list=PLRGjclMs6x2Kgctqns2WNEEbxHE5jU2ZZ

    http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/12/04/europes-muslim-population-will-continue-to-grow-but-how-much-depends-on-migration/

    Muslims in Europe: Part 1 of 4 (Documentary by Zvi Yehezkeli and David Deryi Allah Islam)

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=129&v=Kt2L_kRomFQ

    https://www.zerohedge.com/news/2018-02-20/history-lessons-years-under-islamism

    German ex Muslim has warning for European leftist politicians on Islam
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=cbdtMLc2i38

    Why We Are Afraid, A 1400 Year Secret, by Dr Bill Warner
    https://www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y

    German priest challenges Bishops on migrants

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=648&v=-_5VsRtEDZs

    Pär.L

    SvaraRadera
  13. Frågan om kvinnors tillträde till prästämbetet är mycket riktigt avgjord en gång för alla - men inte på det sätt som BOD tror. Frågan har Kyrkans läroämbete avgjort och bekräftats av alla påvar på senare tid. Svenska kyrkan borde lyssna på läroämbetet.

    Jonas M

    SvaraRadera
  14. Du får byta namn på bloggen till Dag undrar.

    SvaraRadera
  15. Rättelse: Det var den bombastiske Björnstjerne själv som skulle hålla käft.

    SvaraRadera
  16. Jag letar fn efter uppsatsämne i nt-exegetik, tack för tipset

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera