tisdag 20 februari 2018

Förlagschefen fick yrsel, tror jag

Hur det happat sig för bokförlaget Verbum hade chefen för ett annat förlag plötsligt fått klart för sig. Förlagschefen närmast svimlade. Riktigt vilken skillnaden mellan att svimla och svimma är, vet jag inte, men jag förstod att reaktionen var åt svimlingshållet. Förlagschefen talade nämligen, den som svimmat talar inte, och sade: "Det har ju hänt förut att ett förlag har fått makulera en hel upplaga när rättighetsfrågorna inte varit reglerade och så starta från början igen." Det är, förstod jag, därför som förlagen brukar hjälpa varandra när frågor om rättigheter dyker upp för det kan bli hur fel som helst och då är det bäst att samarbeta. Att det är svårare nu än för tjugo år sedan med bestämmelser om upphovsrätt tror jag mig ha förstått.

Nu ska vi väl inte köra bajonettfäktningens teknik fullt ut, dvs "stick in, vrid om, dra ut" (men håll emot med foten mot fiendens kropp när du vrider om och drar ut så att bajonetten inte fastnar i brosk eller ben, för då har du problem. Tack alla skattebetalare som betalat för att vi i unga år skulle få lära oss denna ädla konst!) Detta sagt kanske vi ändå kan vrida om lite? Vad kommer detta strul att kosta? Om skadeståndet beräknas på de 6-8 miljarder som Svenska kyrkan ska uppfattas vara god för i reda pengar och skadeståndet för den brottsliga ska vara kännbart, vad talar vi då? Bokförlaget Verbum skyller ifrån sig. Och det är alltså Svenska kyrkan som "claimat" (som det heter om sjögränserna) copyright. Det har kan med europeisk standard bli mycket kostsamt.

Dr P, inte att förväxla med docent P, ringde också. Om han skulle vilja skriva ner Herrens bön, måste då tillstånd begäras? Tänka sig att någon gör en väggtidning och skriver Herrens bön på den, vilket lagbrott begås då? Om saken anmäls till Svenska kyrkan, vad gör kyrkosystemet då? Jag menar, anspråket gällde ju samtliga texter.

För egen del är jag mest förundrad över hur en arbetsprocess från början till slut åtföljs av problem och hur kyrkosystemet så idogt visar sin oförmåga att hantera dem, dvs lösa dem och se till att nya inte uppkommer. Det är lika galet som i krig när ett förband får order om att göra något som förbandet inte har övat manskap för att utföra men inte heller utrustning eller underhållslinjer för. Sådant slutar bara i katastrof och vid sådana tillfällen finns det inte ens personal nog för att föra bok över de stupade och var de blivit begravna om de ens blivit det. Om ni inte förstår vad jag menar får ni läsa Beevors bok om striderna i Ardennerna 1944. Ja, vad ska katastrofer jämföras med? Och grundbulten till förståelse av vad som hände är oförmågan att ta in kritik och göra något konstruktivt av den.

Klart att jag undrar om revisorerna sitter stilla i båten nu. Risken är överhängande att byråkraters ryggmärgsreflexer att ingenting göra och en nytillträdd och orutinerad styrelse (ett lätt byte för dem som fattat de beslut som resulterat i det läge där Svenska kyrkan nu är) väljer att passivt invänta något obestämt. Det är det allra kostsammaste alternativet, tror jag. Revisorerna kanske skulle varsna farorna?

Har det sagts att missalena ska börja distribueras den 12 mars torde det i det närmaste vara färdigtryckt, arken väntar på att torka och så ska de bindas in. Kravet som ställs är också att det som finns utlagt på Svenska kyrkans hemsida ska bort därifrån. Det är inte utan en viss entusiasm jag inväntar Torsdagsdepressionen. Men redan innan hunden Loke skulle hämtas på dagis, jo, han tränar på att bli som folk ihop med andra hundar, såg jag att kyrkligdokumentation.nu lagt ut brevet från Dr Pahlmblad till kyrkostyrelsen.  Det kan tyckas vara hovsamt men det brevet är en dynamitards verk. Handboken digitalt publicerad "bör" tas bort från hemsidan heter det, detta "eftersom publiceringen av somliga texter inte är laglig." Tänt var det här! Kom inte och säg att varningen inte nått fram till Antjeborg och säg inget annat än att ljuset kommer från Lund. Liksom smällen.

I den andra frågan, den om böneropen i Växjö, har SD trätt fram mot Modéus II. Det skedde i Smålandskomposten. Tanken var att Svenska kyrkan med en tydlig profil, kontur och identitet både kan behålla och locka nya medlemmar. Av detta skäl skulle vi ta tillvara tro och tradition. Jag måste bekänna mitt främlingsskap inför resonemanget. Jag tror det är fel. En profilerad kyrka lockar kanske alls inte de stora skarorna men det handlar inte om det. Och de som tror att SD ska förnya Svenska kyrkan har nog inte förstått allvaret i kyrkokrisen. Men jag ska misstros. Jag gillar inte att SD fick två mandat i kyrkomötet från Växjö stift och jag ogillar ett system där detta alls är möjligt. Detta oaktat att SD kunde förstå att det var något knepigt med kyrkohandboken. Också en blind kan få korn på en höna, som prosten Edwall sa. Konstigt att jag blir främling i min egen kyrka, den som faktiskt är två. Detta är för en evangelisk kyrkokristen fullständigt självfallet. Simul är en teologisk grundkategori inte bara om enskilda utan om hela Kyrkan. Och heresierna följer som skuggan följer den vandrande. Det ska väl inte vara så svårt att förstå. Förstår man det, kan man förstå något om vedermödorna i kyrkohandboksarbetet.

Detta mitt främlingskap accentueras när jag denna morgon läser fagert tal av Modéus II i Smålandskomposten. Han har en mening "som biskop", heter det. Tydligen är meningen denna: "Det är kyrkans uppgift att förmedla den kristna tron, det är viktigt med tydlig kristen identitet och det är förkunnelsen av evangelium som ska stå i centrum." Måste detta sägas? Jo, för det kommer ett tillägg: "Samtidigt lever vi i en föränderlig tid." Slutsatsen blir att vi behöver mötas, se varandra i ögonen, träna oss i konsten att lyssna till varandras berättelser och ta hjälp av varandra för att kunna navigera klokt i en svår tid. Nu längtar jag efter Bengt Lidforss!

Modéus II undviker frågorna om vad böneutropet innebär i sak och vad det betyder när det utropas över en stadsdel. Imamen Ismail Abuhelal säger att böneutrop "höjer självkänslan, skapar glädje och kraft, en känsla av tacksamhet och acceptans" (Smålandskomposten idag) och jag tror honom. Så är det för muslimer. Så är det i en muslimsk stad, by eller stadsdel. Så vad välkomnar Modéus II? Är inte en grundtanke i islam att alla egentligen är födda muslimer (om jag minns Christer Hedins avhandling från år 1988 rätt)?

Yrslan är inte bara förlagschefens. Men svimla inte!


41 kommentarer:

  1. Vilken so(p)pa !
    Fingertoppsokänligheten i Uppsala slår nya rekord.
    Dels debaclet med förlag och tryck utan upphandling, dels upphovsrätten. Att ta fram en handbok utan att INNAN bestämma och reglera hur det ska hanteras är ju helt obegripligt.
    Bara idén att mha upphovsrätt/copyright
    Bloggaren skriver att det där med upphovsrätt är svårare idag än för 20 år sedan. Jag håller inte med. De senaste 20 åren har en rörelse med flera olika licenser växt fram, alla med olika grad av öppenhet/gemensamt ägande. Det började med programvara för datorer (där GNU och Linux är några exempel), men har fortsatt med även andra typer, så som texter och bilder Jag skulle säga att det aldrig varit så enkelt som idag att gemensamt ta fram saker med verkshöjd och få ett gemensamt ägande på köpet, fast med full respekt och cred för de som bidragit.

    Amatörernas afton verkar vara ett återkommande evenemang i Uppsala......

    /KROrdf(en sån utan partibok)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt är dock svårt när man önskar bygga vidare på redan existerande material som inte ligger under såna här copyleft-licenser.

      Radera
    2. Man får ju såklart fråga dom som skrivit. Men sannolikheten att få ett ja är säkert större i dessa sammanhang om man ber om en öppen licens istället för exklusiv egen ekonomisk upphovsrätt.

      Radera
  2. Det kanske blir så att doktor P sätter p för kyrkohandboken?
    Equmeniakyrkan tog fram en ny handbok för något år sedan, den processen kunde SvK lära något av.
    Inkompetensnivåerna är väl den enda som nått högsta möjliga kvalitet i handboksdebaclet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag läst dr.P:s brev till kyrkostyrelsen och orden "får inte användas" om sin text i handbokens sönderhackade form är väl ett stark stoppsignal om något.
      Projektledaren jublar knappast, men hur mycket ska denna inkompetens behöva kosta?

      Radera
  3. På tal om Dr P: Frågan är om inte Dr. Persenius har anledning att få dåndimpen. Är väl fortfarande ordförande i Verbum?

    /TD

    SvaraRadera
  4. Revisorer eller journalister?

    -Bloggaren undrar om revisorerna tänker göra något. Brukar de göra något, avslöja stora skandaler eller i övrigt slå larm på ett tydligt och avslöjande sätt?

    Knappast. Ett belysande exempel är den s k Motalaskandalen för många år sedan som avslöjades av journalister. Och i Svenska kyrkan har vi inte sett att revisorerna har spelat någon roll, när obekväma ekonomiska fakta blottlagts. Jag fick ingen hjälp av dem i Ansgarsliden men däremot av en teologisk frände till bloggaren vars namn jag inte nämner nu.

    Därför, som jag skrev tidigare - och som Sofia Lilly Jönsson därefter inskärpte - ta kontakt med alerta journalister i den aktuella frågan, varför inte med Smålandsposten, som jag korrekt kallar den.

    Sedan vill han inte ha ett valsystem, där det är möjligt att exempelvis SD-företrädare bli valda. Hur ser detta valsystem ut? Jo, kommer bloggaren att svara, det skall vara indirekta val.

    Intressant. Detta system har återigen blivit på modet hos vissa, sedan direktvalen, alltså att de kyrkotillhöriga själva tar ställning vid valurnan, inte har varit framgångsrika för dem. Väljarna tar andra(s) sedlar.

    Då ändrar vi systemet, ljuder kravet. Som den i valet förlorande härskaren uttryckte det:
    -Dags att välja ett nytt folk!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  5. Orden är Brechts ironiska, inte någon härskare utan ett ord nerifrån och från en man som inte är Dikes politiske frände. Komplikationerna med nuvarande valsystem är uppenbara. Svenska kyrkan kan övertas av intressen som inte grundläggande bekänner att Jesus är Herren men gärna vill utnyttja en ideologisk apparat och som kommer att göra detta alltmer. Alla kyrkor har en herre, sin egen eller någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så blev jag osäker. Var det Tucholsky i stället? Samma oenighet med Dike i vart fall.

      Radera
    2. Storm risk för kupper!

      -Komplikationer med direktval? De är ju de mest demokratiska, hur man än ser saken. Alla medlemmar i kyrkan har ju rösträtt; indirekta val ställer huvuddelen utanför, trots att de betalar sin kyrkoavgift lika troget som de röstande.

      Indirekta val bäddar också för kupper. Tänk om exempelvis SD i Moheda och Alvesta mobiliserar allt vad partiet kan och dominerar röstproceduren i församlingshemmet efter gudstjänsten och därmed lägger beslag på de platser/ombud som skall väljas.

      Vilka intressen har då tagit över den lokala församlingen och - senare i den fortsatta proceduren - kanske stiftet och kyrkan nationellt?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Kupp? Man lägger sin röstsedel till det lokala organet precis som det var under statskyrkotiden. Stormöte i församlingshemmet med kupper är kanske inte riktigt vad någon pläderat för. Varför inte vara seriös?

      Radera
    4. Indirekta val ställer inte väljarna utanför eftersom de röstar i de nivåer som har direkta val. I dagsläget är ju t.ex. stiftsstyrelsen indirekt valt av stiftsfullmäktige. Att ha ett indirekt val även till stiftsfullmäktige hade knappast ställt huvuddelen av väljarna utanför kyrkovalet som helhet eftersom de hade fått rösta på den lokala nivån (som sedan utsett representanter uppåt). För övrigt så var det indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte på den av Dike i övrigt så upphöjda statskyrkotiden. Märkligt nog tycks Dike inte värna om direktvalen på den nivån där väljarna är mest insatta och mest engagerade, den till församlingsråden i pastoraten. Där är det i stället Frimodig Kyrka som värnar församlingsbornas inflytande. / Markus
      PS: För övrigt har Dike ännu inte besvarat de frågor han fick av mig för några dagar sedan. DS

      Radera
    5. Stiftsstyrelsevalet motsvarar fullmäktiges val av kommunsyrelse!

      -Nu är herrarna Sandahl och Markus ute på irrfärder. Den förstnämnde har att förklara det jag tidigare har undrat över, nämligen hur lokala direktval går till, om inte partier och grupper ställer upp där. Skall man alltså rösta på en enda lista, kallade kanske Mohedas Väl med femtio eller hundra kandidater - eller hur? Det är ju partierna, som bloggaren vill få bort. Och såvitt jag minns har för inte länge sedan föreslagits på denna blogg, att gudstjänstbesökarna skall samlas efter gudstjänsten för att delta i indirekta val.

      Den frågan kan också Markus fundera över: vilka grupper, vilka röstsedlar, vilka namn/kandidater och vad företräder de?

      Sedan jämför han med stiftsstyrelsevalen, som förrättas av direkta stiftsfullmäktige, enligt samma ordning som i kommunfullmäktigevalen: fullmäktige väljer kommunstyrelse.
      Därefter graderar Markus väljarnas kunskap: de är mest insatta i församlingsnivån. Underförstått begriper inte väljarna så mycket på de andra nivåerna att det skall vara direktval där.
      Frimodig Kyrka värnar dock församlingsbornas inflytande, summer han.

      Jaså, jag trodde FK värnade prästernas inflytande!

      Jag har slutligen svarat på hans frågor, men de tycks alltså ha försvunnit i hanteringen.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    6. Hur gör EKD t ex, där tyska politiska partier inte deltar i kyrkovalen? Hur går det till i det stora US-ameriasnka lutherska kyrkorna? Hur i Church of England? Och i vilken mening var Svenska kyrkan inte demokratisk under statskyrkosystemets tid när det i lagen stod att Svenska kyrkan var demokratisk. Dimman tätnar, må jag säga.

      Radera
    7. Något som verkligen förhindrar köper, även sådana som föregår i partikansliet, är det rena personvalet utan beteckningar, nomineringsgrupper eller partier.
      Församlingar som valkretsar till alla nivåer.
      Blir det för många stolar i KM med en för varje församling? Nåväl ta stift som valkrets då, men jag tror inte att det ska behövas.
      Något mer folkrörelsedemokratiskt än en sådan konstruktion får man leta efter.
      Om man sedan ställer valurnan vid altarringen och mottar röstkuverten under nattvardsgången så skulle jag vara helnöjd.

      Radera
    8. Fortfarande inget svar på mina frågor för några dagar sedan, men nya frågor till mig i stället för att göra ett nytt försök. Inga kommentarer kring de indirekta valen till stiftsfullmäktige och kyrkomötet före statskyrkoreformen 2000. Inga kommentarer kring själva sakfrågan rörande valen av församlingsråden, men lite raljerande kring att FK bara vill värna prästerna. Dike är bra på att göra halmgubbar d.v.s. Han gör en karikatyr av hur han menar att hans motståndare argumentar och kritiserar sedan denna halmgubbe. Han bryr sig däremot sällan om att läsa vad hans meningsmotståndare själva verkligen skriver. / Markus

      Radera
    9. Varför nu men inte tidigare?

      -Upprepningarna om politiska partiers påstådda skadlighet i kyrkovalen fortsätter i oförminskad takt här. Men dimman tätnar inte, därför att den aldrig har kommit annat än i de senkomna protesterna från dem, som aldrig riktigt lyckats i kyrkovalen.

      Bloggarens jämförelser med nämnda utländska kyrkor är inte relevanta med tanke på bland annat - och främst - just kyrka-statäktenskapet och Svenska kyrkan som myndighetsutövare. Men, som jag tidigare betonat, har kyrkovalen under förra seklet aldrig varit något märkbart bekymmer och aldrig ifrågasatts med argumentet, att kyrkan annekterats av suspekta politiska krafter.

      Var sedan kyrkan inte demokratisk under kyrka-statäktenskapets sista sekel? Bloggarens fråga är egendomlig. Han har kanske svaret själv på den.

      Såväl hans som Peter T:s alltid underliggande syfte är att smalna av - förminska - väljarpotentialen i kyrkovalen, begränsa den (på ett till synes lovvärt sätt men i grunden demokratiinskränkande) till enbart den flitigt gudstjänstfirande församlingen. Rösträtten, inflytandet i kyrkans förvaltning, skall alltså villkoras. Vi har tidigare diskuterat saken med bland annat mina invändningar i frågeform om vad som egentligen konstituerar en sådan församling. Acceptabla svar saknas.

      Men detta är bara ett problem. Det största med inskränkningen är ju att ett stort antal kyrkoavgiftsbetalare helt utestängs från möjligheten till inflytande. Alltså skapas ett A- och ett B-lag i Svenska kyrkan. Det vill jag och svenska folket ha i vår kyrka.

      Slutligen attackeras ständigt politiska partier, de som i det sekulära samhället bär upp och är förutsättningen för demokratin.
      Är de alltså kyrkodemokratins fiender?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    10. Bengt Olof Dike kanske skulle vilja förklara på vilket sätt väljarpotentialen (vad nu det är?) skulle minska om intresserade kandidater slapp knyta sig till en nomineringsgrupp?
      I hundratalet valkretsar fanns som bekant endast en lista att välja på i senaste valet.

      Radera
    11. Menar Du det, Peter?

      -Skall alltså exempelvis 50, 100 eller 150 kandidater ställa upp med lika många listor (?) med bara ett namn? Är det så Du vill ha det. Att det fanns endast en lista i ett antal valkretsar betyder ju bara att bara en grupp ställde upp, men det var ändock en grupp.

      En avgörande fråga är - igen - denna: är partier och/eller grupper skadliga för demokratin? Uppenbarligen är partier detta, att döma av de kritiker, som ofta på dessa spalter rasar och knyter handen mot dem.

      Politiska partier är ju grunden för ett demokratiskt samhällsskick. Vet månne vissa debattörer detta som vill ha bort partierna, därför att de inte vill ha ett demokratiskt kyrkosystem?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    12. En lista, alla kandidater och antal kryss avgör. Det är nog få församlingar som lyckas få 150 personer att kandidera, möjligen Malmö.
      Ett särintresse - som sammanslutningar skapade med ett annat ursprungligt syfte än att verka för organisationen i fråga, i detta fall Kyrkan - är alltid till skada. Både för organisationen och medlemsdemokratin.

      Skulle Amnesty vara till skada om de bildade en egen nomineringslista inom SD? Ja, för SD då Amnesty har ett annat huvudsyfte.
      Politiska partier har som huvudsyfte att verka för samhällets styresskick. Kyrkan är inte en del av rikets styresskick, vare sig enligt kyrkan eller riksdagen.
      Det finns inga argument för att individval är sämre rent demokratiskt, det är kanske därför som en förkrossande majoritet (99%?) av alla medlemsorganisationer i Sverige bara har individer och inte nomineringsgrupper att välja på. Att BOD och jag är valda representanter i två olika medlemsorganisationer som utgör undantag, motsäger inte det vanliga förfarandet.

      Radera
  6. På årets bokrea finns lite Sandahl för den som fortfarande läser pappersböcker:

    https://www.bokus.com/bok/9789172710481/den-stora-berattelsen/

    https://www.bokus.com/bok/9789172710481/den-stora-berattelsen/

    https://www.bokus.com/bok/9789172710481/den-stora-berattelsen/

    https://www.bokus.com/bok/9789186577438/inget-for-nagon/

    Även Gierz, Rosendahl och Martling finns med. Och en farlig massa skräp. Varför håller religionssegmentet så erbarmligt dålig kvalitet?

    PP

    SvaraRadera
  7. BOD,

    som politruk borde du väl rätt begagna ord som skandal och liknande. Det är ingen skandal att inte hoppa högt bara för att du upplåter din stämma och kräver något.

    Det du kräver är oftast något infantilt och har inget annat syfte än att du skall få leka big boss. Just leka för något annat är det inte.

    Hittills är det enda du kan påvisa som något positivt är att du menar dig ha sparat ett antal 10-tals miljoner i ANsgarslidsprojektet.

    Vad som förlorades i samband med nedläggningen bekymrar dig inte?

    Däremot jamsar Du ja och amen till alla dessa årligt återkommande KM med kostnader överstigande en kvarts miljard varje gång de hålls och där varje KM enbart inneburit att SVeK avlägsnat sig mer och mer från att vara eller ens försöka vara, nämligen en Kristi Kyrka på jorden.

    Om du verkligen bekymrade dig för SVeK och dess möjligheter att återigen bli ett SVK med ambitionen en Kristi Kyrka på jorden skulle du kanske intressera dig mera för hur KM och KS skulle utses och inte enbart stirra dig blind på "hur det är" utan på hur det borde vara vara.

    Skriften , om du missat det, ger faktiskt goda råd därvidlag. Den stöder inte tanken på att man skall kunna köpa sig till positioner eller att sekulära partier skall kunna tillsätta rena ateister inom såväl KS som KM bara för att de pliktskyldigt betalat medlemsavgiften.

    Nej, den säger. Vill någon med annan agenda- fri tolkning. styra och ställa inom Kyrkan så betala tillbaka vad han "skänkt" och kasta sedan ut honom från alla beslutande instanser.

    Som det fungerar i dag med ett SVeK som mest fungerar som plant och reträttplats för politruker i vardande och andra i "avdankanden" kan det närmast jämföras med simoni. Framförallt när systemet utnyttjas till max. Tom värre än han som i kyrkans begynnelse utbrast:

    Gör mig i morgon till biskop i Rom och jag skall redan i dag bli Kristen.

    Väl, nu är det knappast biskopsstolen i Rom vi talar om utan platser inom KM och KS och med den i övrigt inte oväsentliga skillnaden att man inte behöver bekymra sig om att lova bli en kristen.

    Fantastiskt att en som påstår sig älska SVeK inte ser något fel i att sekulära partier utser ledamöter varav en del tom uttalade ateister. (Partier är inga medlemmar ens av SVeK så hur kan de utse ledamöter)?

    För SVeK och tydligen dig är man kristen om man betalar kyrkoavgiften. Så säger inte skriften.Tyvärr betyder väl skriften inget för dig när den kommer i otakt med politrukande.

    //HH

    SvaraRadera
  8. Svkys interna debacle angående sin handbok är ett betydligt mindre problem än att stiftchef Modéus II fullständigt ignorerar Jesus missionsbefallning. Det är knappast förvånande men ytterst tragiskt!

    Anony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt och sant! Dessutom kan väl inte den arme prelaten vara okunnig om att man inte ens får ha en tupp, inom tättbebyggt område? //Länsmansdjäveln

      Radera
    2. Tack för den kommentaren, Länsmansdjäveln. T.o.m Bloggardag har ibland svårt att skilja på stort och smått. Man kan undra vad det islamkramande MTD-samfundet behöver en handbok till? Dessa lagbundna moralister kan väl tolka koranen lite lätt liberalt så får de ju det de vill, en postmodern lagisk teistisk nihilism!

      Antony

      Radera
    3. Antony, av alla de ord du använder i din sista kommentar, är det något av dem som du skulle anse vara invektiv eller rent av hatiskt om de använts om dig?

      Med ditt språkbruk är du väsentligt mindre läsvärd än BOD. Ägna gärna det en tanke någon gång.

      Radera
    4. Det är nog vi som fått ha kyrkklockor på nåder. Och när kommunens tjänstemän pratar om decibel och jämför med glassbilen (vi lägger ingen värdering i budskapet) så förstår vi vart det barkar hän. Glassbilen har väl t o m jag velat få tyst på. Det här ger bara splittring.

      Håller också med Antony vad gäller att detta är värre och detta är personligt. Under flyktingkrisen skrev biskoparna, i mitt stift nämnde Modeus II att församlingarna skulle lägga annat arbete åt sidan för att frisätta resurser åt flyktingarbetet. Jag är en av dem som stuvades undan. Det fanns varken präster eller utrymme för samtal med en sökare när "Samhällsaktören" / "Mötesplatsen för alla oavsett tro" gick igång. Tydligen var det prio helt enligt biskopens direktiv och jag kan inte hjälpa att jag fortfarande är "pissed off".


      Radera
    5. Peter T du är verkligen en "snöflinga", vad i min kommentar är ett uttryck för hat?

      Antony

      PS. Jag har inga som helst problem med t.ex. Annas och många "anonymas" omogna angrepp pp mig, men förvånas att du halkat ner på en nivå som närmar sig deras trams?!

      Radera
    6. Alpha, jag förstår att du är "pissed off" men vill, som så många gånger tidigare, bjuda in dig till full gemenskap med Petri stol i den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan!

      Antony

      Radera
    7. Antony, du anser uppenbarlogen inte att ditt ordval signalerar hat, men kan du tänka dig att de kan uppfattas som invektiv?
      Annars kanske ordval som t.ex. "pedofilsamfundet" kan få din amygdala att reagera?

      Radera
    8. ja, den kyrkan verkar starta nya grupper hela
      tiden. En spännande kyrka i tiden.
      http://www.dagen.se/nyheter/nystart-for-katolskt-expertrad-mot-sexovergrepp-1.1103239

      Radera
    9. Peter T svamlar. Det finns betydligt fler pedofiler i Svky än i Katolska kyrkan. Skillnaden är att bögeri med tonåringar är karriärfrämjande i det postkristna MTD-ssmfundet medan vi numera polisanmäler eller (om bögeriet är "lagligt"/preskriberat) "pensionerar" vederbörande på ett asketiskt kloster!
      Den anonyme kan ju ta lärdom av detta, men då hela Svky mer och mer liknar Sodom och Gomorra är ett expertråd mot sexuella övergrepp omöjligt, eller som att utse geten till trädgårdsmästare!

      Antony

      Radera
    10. Nämen titta, Antony uppfattar tydligen att vissa invektiv kan uppfattas som stötande.
      Mitt ordval syftade inte på något speciellt samfund, utan var bara ett lackmustest på om även Antony kunde känna sig träffad, eller rent av sårad, av språkbruk av starkt invektiv karaktär.

      Radera
    11. Peter T tror att han är "smart", vilket väl blir följden av att tillhöra ett samfund där gummiryggar och opportunister gör lysande karriärer?!

      Antony

      PS. Sårad, moi?!

      Radera
    12. Det är tydligt att Antony gillar att slänga invektiv. Lika tydligt är det att han är oerhört känslig för alla referenser till katolska kyrkans mindre smickrande delar.

      Är det inte en ganska bra maktbalans att varje gång Antony är otrevlig så ska han påminnas om hans kyrkas fabläss för småpojkar ?

      Radera
    13. Om det nu finns "smarta" personer i samfund för gummiryggar (för påvens ofelbarhet?) och opportunister, så kanske vi samfundslösa har gjort ett bra val?

      Radera
    14. 10:01 "oerhört känslig"? Vilket larv. I Katolska kyrkan är vi bra trötta på nidbilden om pedofili, då denna oerhörda synd är minst lika vanlig bland protestantiska samfund som i Kyrkan.
      Den stora skillnaden är att hedonism är karriärfrämjande i det postkristna samfundet medan det leder till allvarliga konsekvenser i Kyrkan.

      Jag ser därför fram emot att Anonym kommer att skjuta missiler i dit MTD-hedonistiska glashus!

      Antony

      Radera
    15. Du ser Antony, du är oerhört känslig för denna fråga.
      Och så svarar du(helt missriktat för övrigt) med fler invektiv och bevisar tesen om dig själv. Tack för det roande självmålet !

      Radera
  9. Näej, Bloggardag. Inte hävdar Svenska kyrkan upphovsrätt över alla i handboken ingående delar. Det står på sajten

    "upphovsrätten för de i kyrkohandboken skyddade verken tillhör Trossamfundet och/eller de enskilda rättighets­innehavarna"

    vilket förvisso är mysko, för vilka enskilda texter skulle själva SvK äga upphovsrätten till? Vi kan nog lugnt utgå från att "trossamfundet och/eller" inte i något fall gäller.

    Vad gäller boken som helhet är läget rimligen komplicerat. Den som sammanställer någon typ av antologi - exv. en samling av svensk dikt under 1900-talet - har upphovsrätt på själva sammanställningen. Man kan inte trycka en identisk uppsättning dikter utan att fråga denne om lov. Se
    https://www.bonuscopyright.se/pages/Samlingsverk
    Så vem äger upphovsrätten till Kyrkohandboken som helhet? De som sammanställt den. Vilka är det? Vilka har gjort själva urvalet? Kanske så många olika människor att begreppet upphovsrätt här närmar sig det meningslösa? (eller, hemska tanke, kanske faktiskt arbetsgruppen på kansliet ...?)


    Både hr Bloggardag och docent Pahlmblad gör mig en smula förvirrade när de använder orden upphovsrätt och copyright som om de betydde olika saker. Det gör de inte. På andra sidan Atlanten registrerade man före 1989 sin upphovsrätt, och ett inringat c © var tecknet på att detta var gjort. Huruvida en amerikansk text är försedd med en sån symbol eller inte kan spela roll. Här i Sverige har det alltid eg. varit egalt men vi har vant oss vid den, via allt skräp vi skaffar oss från jänkarna.

    Varför den där texten ligger på sajten ser förresten också väldigt USA-inspirerat ut. Om jag fattat rätt måste man på andra sidan Atlanten skriva sånt, för att upphovsrätt ska gälla för de texter man skriver och lägger på sin sajt. Men i Sverige är sånt helt onödigt, upphovsrätten gäller lika ändå. Ser ogenomtänkt ut.

    Pahlmblad skriver "Man bör släppa tanken på att copyrightbinda handbokens material. Det bör liksom tidigare vara fritt tillgängligt." Vad jag förstår är detta för svenska förhållanden juridiskt nonsens. Handbokens material ligger under upphovsrätt, det är inget man avgör genom en handling av copyrightbindande eller ej. Däremot antar jag att man tidigare inte försökt något så komplicerat som att tillämpa upphovsrättstänk på kyrkohandboken i sin helhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i missalet har copyrighttexten nu tagits bort. Mysko kanske är ordet. Men Rebella behöver egentligen inte undra. Det fanns en avsikt med talet om copyright. Det var denna avsikt som ställde till det hela. Hur det slutar? Det får vi se. Men problemet löses inte med fiffigheter, så mycket kan jag nog påstå.

      Radera
  10. I den version som ligger på webben, eller vad?

    SvaraRadera