söndag 2 februari 2014

Sovtågsfrågan

Allt kunde uppfattas vara idyll för det är Kyndelsmässodag, och kyndel kommer av den ordstam vi möter i engelskans Candle. Ljus. Kloka präster viger ljus också om den sysslan väl förbjöds 1593 vid Uppsala möte. Kyndelsmäss är en satellit till julen och kallas i god tradition för "Lilljul", vilket betyder att man på Lilljulafton (i går kväll) får en lilljulklapp och gör det festligt. Ett år, jag vet att jag har berättat det förr, beställde Morsan en liten julskinka men det var kanske att ta i. Vi nöjde oss med goda vänner och de goda vännerna tog med sig kräftor som de uppfångat i sina fiskevatten sistliden augusti. Västerbottenpaj och paj med soltorkade tomater var i vegetariskaste laget, det medges. Ostbricka är väl också något vegetariskt liksom glass med persikor och kolasås? Hur kunde det bli så här? Risken och än mer möjligheten är förstås att jag nu framstår som präktig. Därför ska jag nog inte förtälja vad vi hällde i glasen - men vi sjöng upprepade gånger för att ge en ledtråd. Domkapitlet, som ännu inte hört av sig i anledning av anmälningarna och ett eventuellt beslut, kanske inte ska få tändvätska till brasan?

Allt är dock inte idyll.
Sovtågsfrågan engagerar ärkebiskopen, som vänt sig till regeringen. Det var Kyrkans Tidning som bragte mig nyheten: ärkebiskopen hävdar att SJ:s beslut att dra in nattågen på Södra stambanan sätter käppar i hjulet för Svenska kyrkans miljöpolicy. Jag hade  inte ens fattat att sovtågen dras in. Å andra sidan är det väl ingen höjdare att gå och lägga sig i slafen. Skulle jag åka från Alvesta kl 00.35 för att komma till Stockholm dryga fem timmar senare, blir natten  kort och obekväm. Annorlunda förstås om man åker från Malmö eller när jag förr kunde ta sovvagn från Kalmar men successivt har väl SJ dragit in nattåg. Det går flyg på morgonen - oavsett om jag är med eller inte - och pensionister kan kanske enkelt ta ett tåg dagen innan och sova på hotell. Lite dyrare, men kanske inte komplett galet miljömässigt sett? Vi måste väl ägna bruttonationalprodukten en tanke också.

SJ kunde förstås ha prövat en annan modell med bekvämare lyx för sovvagnsresenärer och tagit fighten med hotellen. Men då är det inte den klassiska uppställningen med tre smala sängar och ett litet tvättställ som gäller. Överslafen intogs en gång av en vänlig äldre herre, som klev ombord i Nybro. Han presenterade sig för mig i mellanslafen som pingstvän så jag var uppenbart igenkänd och skulle sedan klättra upp. På väg upp sa han: "Jag är opererad och har en liten påse på magen men jag hoppas att den inte ska läcka." Jag sov oroligt hela natten om jag alls sov.

Lite fantastiskt tycker jag kanske ärkebiskopens brev till regeringen är. När allt kommer till allt är det väl inte ärkebiskopen och handläggarna i Uppsala som frekventerar sovtåg på Södra stambanan. Då kunde det vara de politika partiernas ansvar att fånga upp eventuellt missnöje.

Ärkebiskopen kunde i stället skriva ett uppfordrande brev till regeringen och protestera mot avlatshandeln, ni vet det där med klimatkompensation, som vi betalar lite extra för. Som medlem i Svenska kyrkan och som svensk skattebetalare äger jag en massa skog som binder koldioxid. Hur mycket av mina utsvävningar är bundet av "min" skog? Till det kommer att jag har några egna träd också. Antagligen har vi kyrkomedlemmar redan gjort vårt för att kompenesera allt kyrkligt resande så hur motiveras avlatshandeln rent sakligt och siffermässigt? Kan det rentav vara så att 9 miljoner människor i detta skogsbevuxna land gjort sitt redan innan vi sätter oss i bilen eller på ett flygplan? Hur mycket binder ett träd när man funderar över utsläppen? Och hamnar inte hur eller hur Svenska kyrkans medlemmar i en väldigt gynnsam position och borde slippa avgifter för att klimatkompensera. Om sådant kunde väl ärkebiskopen skriva till regeringen? Samt lägga till en vers om avlatshandelns allmänna förkastlighet?

18 kommentarer:

  1. Den avlatshandeln är bara bra för kroppen o kan aldrig påverka själen. Så materialistisk var inte ens den urspårade (långt innan sat..s järnvägar fanns) medeltidskyrkan.

    F ö tror jag på avlat (jmf 1 Kor 5:3-5 o 2 Kor 2:6-11) mer än klimatkompensation (som inte har biblisk underbyggnad), men i Kyrkans solodariska uppdrag ligger det möjligen. Det har i a f inget med att binda o lösa (där avlaten naturligt kommer in).

    Avlat har missbrukats, men det upphäver inte bruk (abusus non tollit usum). Klimatkompensation har väl knappt börjat brukas (så jag ser inte hur det kunnat missbrukats).

    Allt gott o ljust på kyndelsmäss (som ock är dagen då mitt ljus tändes 1:a ggn).

    SvaraRadera
  2. Ärkebiskopen kanske önskar att SvK skulle få köpa SJ av staten och därmed själv kunna bestämma över turerna?

    Som flitig affärsresenär inom konsultbranschen så nyttjas tåget mycket sällan då kunderna, som betalar även för restiden, vill ha lägsat möjliga total reskostnad. Då redan flygbiljetten ofta är billigare än tågbiljetten så vinner flyget den kostandskampen på alla sträckor där direktlinjer finns.

    Betalar vi inte alla avlat genom diakonalt arbete? När kommer det påbudet till medelmmarna i SvK, att diagonalt arbete i kyrkans regi SKALL utövas, annars blir det husförhör?
    Troligen inte, för de medlemmar som sällan eller aldrig går till krykan ska man hålla sig väl med. De som går ofta kan man behandla hur man vill, de kommer ju ändå.

    SvaraRadera
  3. "Sovtågsfrågan engagerar ärkebiskopen, som vänt sig till regeringen." Vilken tur att vi har en ÄB som vet vilka frågor som ska prioriteras! I Klaus Wivels bok "Den sidste nadver" kan man läsa att de sista kristna i Irak inte längre är välkomna i Sverige. Men vad betyder väl solidariteten med världens kristna i jämförelse med sovtågsfrågan! Att 2000 år av kristendom i mellersta östern snart är historia blott pga. förföljelse och systematisk utrotning måste väl ändå i jämförelse med sovtågsfrågan betraktas som en petitess, inte värd att störa vår så hårt arbetande och betungade regering med… Nej, sovtågen måste få rulla, annars går SveK:s miljöpolicy i stöpet, och vilka de historiska konsekvenserna av en sådan utveckling skulle bli -- ja, det vågar jag inte ens tänka på. Sådan tur då, att jag kan vila trygg i förvissningen att vår ÄB håller huvudet kallt och oförfärad vågar skåda sådana fasor som inställda sovtåg i vitögat...

    SvaraRadera
  4. Nattågen är föråldrade. Nya pengar till moderna tågset kan inte motiveras, eftersom ett flertal operatörer idag driver konkurrensutsatta förbindelser. För ekonomi i nya nattåg, måste dessa kunna användas även dagtid. Dessa dagtidsförbindelser körs redan av konkurrenter till SJ.

    Alltså ser vi här ännu en konsekvens av nyliberalerna härjningar.


    KJ

    SvaraRadera
  5. Det är väl OK att tågintresserade Wejryd engagerar sej i nattågsfrågan. (Själv sover jag bäst i liggvagnar med sex bäddar). Men han borde absolut också och framför allt ge vägledning i salighetssaken (psalmverserna i hans dagbetraktelser är bokens främsta behållning). Samt därnäst i hyperaktuella fosterfördrivningsfrågan.

    Står ärkebiskopen och Svenska kyrkan upp för Ellinor Grimmarks och andra kristna barnmorskor in spe? Arbetar de mot (alltså kämpar mot) uppspårning och avlivning av foster med Downs syndrom? (O.s.v.).

    Eller godtar Wejryd och Svenska kyrkan att inga troende kristna (inte muslimer heller för den delen) längre kan bli barnmorskor i vårt land?

    SvaraRadera
  6. 'Ablass' - avlat. Klimatkompensation kallas just detta på modern tyska.

    Intressant värre. Betala och sen fortsätta att synda?

    Finns f ö någon passande avlat för SS-redaktören Irving?

    Nu utpekar han i sitt nitiska korståg för pekå-konformism och "ideologische Säuberung" den utmärkta katolska kulturtidskriften Signum som islamofobisk smitthärd.

    Brottet:

    Att rapportera hur israeliska, arabiska kristna nu agerar för att genom bl a militärtjänst stödja den israeliska staten. Pinsamt värre, att sådant förmärks, när den svenskkyrkliga, antiisraeliska propagandan så betonar solidaritet med arabiska kristna, alla förment kritiska till Israel. Alltså reagerar man på Smedjan: Om budskapet är fel, skjut budbäraren!

    Av egen erfarenhet vet jag, hur missnöje med och misstro mot PA respektive förtvivlan över Hamas pyr bland kristna i bl a Bethlehem och Nazareth. Att ens rapportera om detta blir för SS-folket en förbrytelse. "Islamofobi" bör kanske förbjudas, liksom tveksamhet till den palestinska saken, anser redaktör Irving?

    http://dagensseglora.se/2014/01/31/signum-publicerar-islamofob-artikel/


    http://signum.se/kristna-i-galileen-tar-sig-ur-underlage-dhimmistatus-mot-sitt-slut/

    Att sedan Irving gör en första hänvisning till ett kritiskt genmäle i liberalkatolska bloggen Katolsk Vision ter sig mest manipulativt. Det alltid rättänkande SS-folket har som sin kärna och stjärna Propaganda über alles?


    Tant Svart

    SvaraRadera
  7. Betr. de kristna palestiniernas närmande till Israel, se även denna länk (med en youtube-video där Fader Gabriel talar för de kristnas sak):
    http://www.d-intl.com/2014/01/22/de-kristna-i-israel-forandrar-spelet-om-mellanostern/
    "NAZARETH/ISRAEL. När Fader Gabriel Naddaf hör att den svenska ärkebiskopen är en kvinna kan han och hans två prästkolleger från den grekisk-ortodoxa kristna församlingen i Nazareth nästan inte sluta skratta."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi, ja det är faktiskt riktigt skrattretande!

      Radera
    2. Detta som Fader Gabriel talar om, har jag väntat på länge och nu tänker jag inte på våra svenskt-kyrkliga förhållanden utan på relationen kristna-judar i Israel. Gott att få se och höra detta. Det är tveklöst välsignat av Gud och lovar gott för en fördjupad vänskap mellan judar och kristna även utanför Israels gränser.

      Bara på en punkt vill jag invända mot fader Gabriel och det är när han ber om ursäkt för korstågen. Om än fortfarande en känslig punkt för många judar, finns det ingen orsak att be om ursäkt för att den tidens kristenhet valde att med svärdet i hand försvara sig mot ett omfattande och långvarigt väpnat angrepp mot den kristna delen av världen. Lika lite som Israel har någon orsak att be om ursäkt för att man försvarar sig mot militära angrepp och väpnad terror.

      Radera
    3. Och det korståg som intog och plundrade Konstantinopel? Försvar mot väpnat angrepp mot den kristna världen? Grekerna minns det ännu.../Paul

      Radera
    4. Konstantinopolis' plundring och ockupation var något som gick rejält snett. Ungefär som USA:s nutida krig mot terrorismen. I båda fallen p g a okunnighet, uppblandad med girighet och hopp om enkla lösningar.

      Dock bör man hålla i minnet, att under korstågsepoken var en överväldigande majoritet av MÖ:s befolkning ännu kristen, om än under muslimskt styre.

      Det muslimska herraväldet kan jämföras med 1900-talets många kommunistiska maktövertaganden; Dessa innebar inte att folkmajoriteten blev övertygade socialister eller ateister, trots betydande ansträngningar från de makthavande eliternas sida. Korstågsideologin byggdes upp av en lång rad av påvar, som ursprungligen var flyktingar undan islam, och sålunda var starkt motiverade att mota islams expansion och bistå sina trosfränder i öst.

      Tant Svart

      Radera
    5. @ Paul, det urspårade korståg som tog vägen över Konstantinopel skulle aldrig ägt rum, lika lite som de excesser som utspelade sig i Rhenlandet vis starten av det första korståget.

      Det hindrar inte att saken i sig var berättigad i den utsträckning det handlade om att försvara det kristna västerlandet, bistå hårt ansatta trosförvanter i öst, däri inbegripet Öst-Rom som uttryckligen bett om hjälp.

      Radera
    6. "Mellan kristna och judar"..ursäkta mig men här är något fel, mellan Mosaiskt troende judar (jag känner många kristna judar även en muslimsk troende jude) och kristna menar du väl ? Samt de första kristna var ju bl.a. judar. Skärpning !

      Radera
  8. Sekulära spekulationer kanske hjälper Svenska Kyrkan att få något ur vagnen. Själv känner jag mig lugn genom att ta del av DS informationer.
    I dagsläget har jag tillgång till Bibeln och nyttjar förmånen av aftonbön!

    SvaraRadera
  9. David (naturvetare)3 februari 2014 15:42

    Träd som redan finns gör klimatmässigt ingen skillnad. För att göra skillnad behöver man plantera nya träd. En kortare flygresa tur och retur motsvarar ungefär ett träd, tror jag. Så om man planterat minst ett träd, som kommer att återplanteras när det dör eller huggs ner; då kan man miljömässigt rättfärdiga en flygresa. Fast egentligen borde vi vilja minska mängden koldioxid i atmosfären, det räcker inte med ett nollsummespel för att bromsa växthuseffekten.

    Sverige släpper ut mindre koldioxid än det tilldelade gränsvärdet, men säljer de utsläppsrätter som vi inte använder. Det är väl också en sorts avlatshandel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sommarjobbade som skogsplanterare i min gröna ungdom och planterade mellan 400 och 1000 träd per dag. Den som vill flyga med gott samvete kan mot ersättning s.a.s. retroaktivt bli min kollega. Skall vi säga 1 euro per planta/flygresa?

      Radera
    2. Se det är vad man bör kalla "entrepreneurial spirit"!

      KJ

      Radera