lördag 16 augusti 2014

Tåg

För två veckor sedan slog åskan ut något utanför Hillared med signalfel som följd. Det har inte kunnat lagas så tågen till Göteborg går under en kvart med reducerad hastighet. Det gav fyra minuters försening till det tåg jag skulle byta till i Borås men det tåget skulle invänta, sades det. Bra alltså. Tills vi var nästan framme. Då kom det nya beskedet. Näst tåg om fem kvart.

Det går att leva så också. Herrljunga var näst byte. Jag hänvisades till ett tåg en kvart senare. Det var inte populärt för det var en annan aktör, som det heter. Till Falköping fick jag åka med.  Vad minns jag om Västergötlands geografi? På den andra aktörens tåg trodde konduktören att det fanns buss till Skara. Jag hittade ingen men efter en kvart skulle det gå ett Västtåg till Skövde. Jag tog det, slagen av insikt att på stationerna finns ingen att fråga. Man får försöka gissa och ta egna initiativ. Går det så går det.

Skövde alltså. Markstridskolan finns där och ett resecentrum. Jag kom till det senare, som ni förstår. Men vilken buss går till Skara? Det stod ingenstans. Kan bussen till Trollhättan, som går er Lidköping, vara en möjlighet? Plötsligt fanns en busschaufför som kört en tur och skulle skaffa sig lite skräpmat innan nästa körning att besvära med en fråga. Den vänlige mannen kunde ge besked att à tingen ta bussen mot Trollhättan över Lidköping eller om det inte gick ta bussen fem minuter senare som han skulle köra till Lidköping. Så lärde jag mig hur man tar buss till Skara efter en kvart i Skövde.

Skara två timmar försenad. På grund av ett åskväder för två veckor sedan med något som då slog ut. Eller på grund av Trafikverket som inte kunde invänta med ett tåg några minuter.

Tar jag bilen nästa gång?

19 kommentarer:

  1. En man skulle klippa gräset på sin villatomt. När han fann att gräsklipparen var trasig beklagade han sig för hustrun som tyckte han kunde fråga om att få låna grannens.
    - Absolut sa grannen, och visade sin gräsklippare. Den går som tåget.
    Varvid mannen sa till hustrun:
    - Grannens är också trasig

    SvaraRadera
  2. Vi är nog många som undviker tåget, om vi kan. På sträckan Skåne/Blekinge kör man dessutom ofta med låsta toaletter! Trevligt, speciellt om tåget blir stående (för en tid sedan i fyra timmar i värmen) och man inte får stiga av och ventilationen inte fungerar. För mig är tåget inte längre något alternativ. Jag tar bilen eller stannar hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, lilla lila tant, äntligen ett ämne som du behärskar!
      /Antony

      Radera
    2. Du har helt fel, Antony, det enda jag vet om tåg är det jag hör och ser i media. Jag kör alltid bil och undviker tåget. Däremot är jag väldigt bra på trakasserande män!

      Radera
    3. Leif W. Östborg17 augusti 2014 13:36

      Antony!
      Det där att använda härskartekniker i debatter och kommentarer vittnar inte om något positivt ("lilla lila tant"). Försök mogna och förfina dina kommentarer, så blir du mer trodd och respekterad. Och ger dessutom inte den romersk katolska kyrkan en dålig image.

      Radera
  3. Det är inte Trafikverket som bestämmer att tåg ska stanna och invänta passagerare på senare tåg utan de företag som kör tågen. Visserligen kan en enskild tågklarerare göra en fuling och inte ge grön signal och därmed tvinga kvar ett tåg, men det varken är eller borde vara deras ansvar.

    SvaraRadera
  4. Dag, tror du verkligen att det var en tillfällighet? Du är ju en kändis, och i trafikverkets styrelse sitter säkert samma politiker som styr i SveK. Nej, du ska nog vara glad att du alls kom fram. För om det är så att alla ska med, måste tyvärr vissa lämnas kvar, bromsarna nämligen. Till dem räknas väl du, eller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna kommentar måste vara en av de absoluta höjdarna på denna blogg!:-))

      GG

      Radera
  5. Märklig utvikning om politiker och kyrkan i Aakes text; vad är det för fel på de apostroferade?
    Dags fråga om han tar bilen nästa gång bör lämpligen besvaras av honom själv - ingen annan.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD verkar lite stingslig och humorbefriad?
      I den utmobbade högkyrkligheten skojas det friskt om det mesta. Kom med i gänget, vetja! Vi har roligare, helt enkelt.

      GG

      Radera
  6. SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än...

    SJ sägs vara en förkortning för Sat..s järnvägar. Fast jag tror t o m han har bättre timing. :-)

    Allt Gott
    Anders Gunnarsson

    SvaraRadera
  7. Klokt att du tar tåget. Då pratar du inte bara om miljöansvaret (som Svenska kyrkans ledning gärna gör) utan tar ditt miljöansvar.
    Att massmedia älskar att sprida propaganda mot tågen tillhör också den bild som makthavarna (särskilt näringslivet ("Volvo är motorn i vår ekonomi") och facken) vill driva. Och massmedia ska man ju vara skeptisk till.
    Läste för övrigt att trafiken på E4 stod stilla ett par timmar i går morse utanför Stockholm. "Typiskt biltrafiken"...
    Fast Trafikverket kan man med rätta vara kritisk till. Det försvinner massor med pengar i organisationen (konsulter, mellanchefer, administration). Den har samma drag i sig som den nya svenskkyrkliga mastodontorganisationen. Men de är väl barn av samma fader?
    SJ är för övrigt ingen förkortning utan ett namn.
    Niklas Adell - som ägnat dagen åt 50-talsrälsbussar i Strömsnäsbruk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojar du Niklas Adell? Du kan väl inte skylla massmedia för tågproblemen? Tror du inte att människor som inte kommer fram, som sitter fast i timmar, som råkar ut för att tågen inte går, kan berätta?

      Radera
    2. Förlåt att jag var för hastig i tankegången. Bristerna i järnvägsstrukturen finns - och om den saken kan man tala länge. De bottnar i en medveten politik med rötterna i 1950-talet.
      Vad jag var ute efter är att massmedia gärna sprider bilden att tågen allt som oftast är försenade, inte fungerar, inte är att lita på osv - och gör det på ett sätt som blir inte med sanningen överensstämmande. "Jag åker aldrig tåg, för tågen är inte att lita på" - ja, du argumenterar ju själv så. Jag menar dels att den bilden inte är sann, dels att den förmodligen är medveten (intresset förnekar sig inte), en slags propaganda utifrån givna intressen. Vilka de är vet jag inte, men det "luktar" bilindustri och andra vägrelaterade intressen. De intressena är ekonomiskt starka och har, vågar jag påstå, stort inflytande på de politiska makthavarna.
      Niklas

      Radera
  8. När man kommer till basfunktioner som järnvägar, post, vatten- och eldistribution, kanske också skola, är det svårt att inte tycka att det var bättre förr. Lite mer socialism, helt enkelt.
    Fast då skulle politikerna bli tvungna att ta sitt ansvar, förstås.

    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur är det med basfunktionen; kgl salighetsverket?

      Var det bättre förr, när kungen - inte rödskäggen/rödstrumperna - hade makten. Tar politikerna ansvar, eller är det bättre Kungen tar över?

      Eller är det ännu bättre, ännu förr:are. Ju förr, desto bättre. Alltså när Gud o påven var auktoritet i det kyrkliga livet. Innan ockupationen 1593. Innan socialismen. Innan Fr Martin o Gustav Eriksson (han med kärven, som slängde ut vår fru i domkyrkan o la sig där istället) tog över styret.

      Ad fontes. Till källan. Till källsprånget. Till ursprunget, utan grumligt kungligt eller rödfärgat vatten.

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    2. Erkänner att jag nog tänkte lite själv de banorna.

      Lars Jensen

      Radera
  9. Media riktar sig inte mot tåget som kommunikationsmedel utan mot de ideliga störningarna i tågtrafiken. Tror du något annat har media missat i kommunikationen.

    En intressant detalj är störningarna i våra referenser. Vad menar den som idag säger att något går som tåget eller det kommer som ett brev på posten? Tåget kommer nu som numera ett brev på posten, det vill säga antagligen men inte säkert.

    SvaraRadera
  10. Vi som inte har körkort tar alltid miljöansvar! ;-)
    F Pierre

    SvaraRadera