söndag 31 augusti 2014

Det hela är nog rätt klart

Jag ser i kommentarerna kring Svenskarnas Parti att Sverige inte sägs följa en underskriven FN-deklaration från år 1969 att nazistiska och rasistiska partier ska förbjudas. I Sverige sägs denna deklaration inte följas. Visserligen är "hets mot folkgrupp" straffbart men partiförbud har vi inte. Den saken borde utredas. Så vad blev kontentan av Svenskarnas Partis väl reklamerade turné? Inskränkt yttrande- och demonstrationsfrihet? Partiet fick 681 röster i förra valet och kommer att få fler. Något ska väl den omfattande reklaminsatsen från Svenska kyrkan och de autonoma samt de välvilliga ge.

Nu finns det partiförbud och Författningsdomstol i Tyskland. Betyder det att det inte finns nazister där? Partiförbudet är ett trubbigt verktyg. Det verkliga arbetet måste bestå i att vi politiskt ser till att det inte finns någon grogrund för nazismens och rasismens idéer. Det kräver också fakta på bordet. Får vi ett samhällsklimat där det inte går att beskriva en dyster verklighet med människor dömda till utanförskap och områden präglade av detta utanförskap, går det illa. Naturligtvis pratar folk om detta som upplevs problem. men det uppfattas vara sådant som inte får sägas. Det är riktigt illa och det ger Svenskarnas Parti en liten möjlighet till uppmärksamhet. Vilket parti som får de större möjligheterna inses lätt.

Svenskarnas Parti lyckades kanske med bistånd från en märklig vänster och från Svenska kyrkan se till att Sverige blir lite mindre öppet och fölägger en del av det politiska livet till domstolar. Tid för Roland Freisel att komma tillbaka, alltså.

Jag menar att detta är allvarligt men värre ändå är Svenska kyrkans agerande, dvs en massiv kampanj för egenrättfärdighetens sak. Det blev "vi goda" mot de andra och godheten manifesterades. Människor stod gemensamt upp mot nazism och rasism och det kändes faktiskt bra. På väg till manifestationen passerade de möjligtvis några tiggande romer och genomfors av ett lätt obehag. Ska man slänga dit ett mynt eller ska man låta bli? Hjälper allmosan eller håller den det system uppe där Rumänien inte tar hand om sina medborgare? Kommer näringsfånget tiggeri att locka de illa behandlade romerna från Ungern hit? Men, en allmosa eller inte, vi är emot nazism och rasism och med vår blotta närvaro fick vi manifestera det. Gick vi på krogen sedan och vädrade vår rättfärdiga sak för varandra? Egenrättfärdigheten brukar göra så. Och underhållas så.

Ni minns galor till välgörande ändamål där artister uppträder gratis och gåvor skickas in med tydligt angivande om vem som gav. Det är fint. Artisterna får reklam och befäster sin ställning som just artister med kommande intäkter och de firmor som skickar in gåvor kan bokföra utgiften som reklam, antar jag. Oblyga uppställningar av det här slaget är möjliga först när Jesus tystats eller förts ut i marginalen. Då ställer sig Svenska kyrkan utan skamkänslor på de godas sida, precis som domprosten sa.

Det hela är nog rätt klart. Vill någon föra rättfärdighetens talan mot egenrättfärdigheten så handlar det både om kyrkokritik och samhällskritik. På något sätt hör allt ihop.

10 kommentarer:

  1. Högkyrkligheten har ofta ordnat festskrifter med tabulalistor, bara en notering i marginalen, denna söndag då Jesus undervisar både folket och lärjungarna, om Kristus, och inte blott Messias som Davids son, utan som denne säger "Herren sade till min Herre". Kan man inte av skuggorna som faller och mörkret som inträder, om man tänker i bilden av en myra på en bordsduk när en kaffekopp sätts över, se att mörkret är det som belyser ett lätt ok en lätt börda som bärs för att se den som pålägger det, skiljer sig från Jesu lätta ok, som är ett totalt mörker, bländande, så som bergspredikan har åtta saligprisningar när både folket och lärjungarna undervisas medan veropen som följer på dagens text är sju. De som stänger portar. Då finns ju sju öppningar. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Det kan nog finnas goda skäl att i Tyskland förbjuda nazistiska partier, liksom att i Ryssland förbjuda kommunistiska.
    Om inte annat för polackernas goda nattsömns skull.

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  3. Utmärkt blogg, dr Sandahl, tack för att du oförtrutet fortsätter att avslöja hur långt från sann kristendom som nomenklaturan i Svky har lett samfundet!
    /Antony

    SvaraRadera
  4. Vet du inte att man får göra avdrag i deklarationen för den sortens gåvor?

    SvaraRadera
  5. Roland Freisler?

    Är det inte ett av Miljöpartiets sp(e)råk(å)rör, tycker jag mig minnas?


    GG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roland Freisler!

      Han är domprost, har jag för mig.

      Bill håller före, att det är i Visby, men Bull är nästan säker på att det är i Växjö.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    2. Roland Freisler, född 30 oktober 1893 i Celle, död 3 februari 1945 i Berlin, var en tysk domare, nationalsocialist och ordförande för Volksgerichtshof 1942–1945.

      Wikipedia

      Radera
  6. Jättebra skrivet!

    Avdragsmöjligheterna är begränsade och gör nog varken från eller till i kändisarnas plånböcker. Men vem vet...
    Känns lite underligt att få dra av över huvud taget tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Kyrkoherden i Sveg har nu också sällat sig till de antidemokratiska ding-dongarnas skara, och stört ett demokratiskt riksdagspartis torgmöte (notera, undertecknad röstar inte på SD) - Svky är verkligen i fritt fall!
    /Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske man bör börja ringa lite överallt vid varje möte och varje demonstration?

      SvK stänger ju ingen ute och har likabehandlingsplaner för det mesta och de flesta! Håll för öronen!

      Lars Jensen

      Radera