lördag 29 augusti 2015

Fädernas kyrka

Länstidningens ledare visar vad som händer när de utanförstående/oförstående får för sig att de kan förstå vad som händer i en gudstjänst.
http://lt.se/asikter/ledare/1.3127723-konfirmation-som-politisk-manifestation

Ledarskribenten var på konfirmation i Ytterjärna. Där sjöngs sv ps 169, versarna 1,3,4 och 9 ur 1937 års psalmbok, J A Eklunds av Gustaf Aulén tonsatta ungdomsdikt Fädernas kyrka. Det kan man göra. Fast inte när ledarskribenten har en förförståelse. Och det där med "förförståelse" är vänligt uttryckt. En mindre vänlig person än jag skulle skriva: "Fast inte när ledarskribenten är dum i huvet." För ledarskribenten vet att denna psalm är en SD-psalm, en psalm "i dag intimt kopplad till Sverigedemokraterna."

Jaha, så partier och intressegrupper kan ta över den gemensamma psalmskatten. "Blott i det öppna" blir då en HBTQ-psalm, förstås, och vad det "öppna" då skulle vara, kan man kanske fantisera kring - och så blir den psalmen klassificerad. Hur dumt kan det bli?

Ledarskribenten ser värdet av partipolitik i Svenska kyrkan, kan man förstå. Det är just detta som gett SD politiska framgångar. Ledarskribenten tycker att partipolitiseringen "är ett bra sätt att värna traditionen av en demokratisk folkkyrka - och att säkerställa att kyrkan går i samklang med ett modernt samhälle."

Det är denna koppling som gjort att viktiga framsteg kunnat göras. Kvinnliga präster, enkönad vigsel och religionsdialog, alltså. Men alla är inte nöjda. Håll i er nu! "Kvinnoprästmotståndare finns kvar, homofober och islamofober gnisslar tänder. De längtar tillbaka till den fädernas kyrka där kvinnan teg i församlingen och det var helt uteslutet att två personer v samma kön kunde älska varandra eller att man kunde föra en dialog med en muslim."

Hör upp, gott folk, och lyssna! Är inte denna beskrivning av sakfrågor rätt förolämpande för oss, som är inte bara begåvade, välutbildade utan också pålästa? Vem ska ledarskribenten lura?

När ledarskribenten analyserar vidare ser han att SD har namnet "Fädernas kyrka" som samlande namn för sitt kyrkopolitiska arbete och just "Fädernas kyrka" är namnet på en psalm från år 1909, "då nationalismen frodades i Sverige". Storstrejkens år? Tja, gå hem och läs historia! Men i psalmen "kan varje stockkonservativ nationalist av i dag finns stöd för sina intoleranta uppfattningar." Och här kanske jag ska leda läsaren. Det är per definition inte ledarskribenten som är intolerant. Bara så ni vet.

Vi går vidare i framställningen.
Till det som tycks överraskande i psalmen hör att brudgum lovar brud, att tron är manlig (betyder på modern svenska "modig", en språklig dubbelhet som kan analyseras redan i antika texter), att ungdomen "väpnad och villig" ska ta strid för Guds ära i Norden. Allt är sådant som är ledarskribenten främmande till sitt innehåll.

Så kommer den överraskande upptäckt ledarskribenten gjort:
I vers sex får Kristus, strax före korsfästelsen en ny nationalitet: "det var en svensk som satt fången". Ledarskribenten tänker sig att psalmen handlar om hur Jesus fängslats innan avrättningen.
Men psalmraden handlar om Carl Carlsson Gyllenhielm och ingen annan. Han är väl begraven i den domkyrka i vars stift Länstidningen i Södertälje utges!
Ledarskribenten ömmar nu för att det kan finnas sverigedemokrater som inte vill sjunga med här eftersom det inte är en lätt sak med svenskt medborgarskap för folk från Mellanöstern. Hur kan det gå ledarskribenten så illa? Han har satt på sig färgade glas innan han läser/sjunger texten. Han begriper alls inte. "Psalmens värderingar är museala och har inget i dagens kyrka eller samhälle att göra" - och att prästen hade med psalmen är "en illa dold politisk markering".

Ledarskribenten kallar prästens handlande "omdömeslöst".
Saken är väl allvarligare än så. Sekulariseringen - avkristningen - har gått så långt att Svenska kyrkans andliga arv faktiskt blivit obegripligt. Ledarskribenten har kanske inte gjort sig utan gjorts urarva den tro som en gång byggde landet. Han är dum nog att inte fråga utan tror att han fattar. Och ingen stor sak i det. En majoritet av läsekretsen begriper inte heller. Det är bara att läsa kommentarerna.

Det blir alltmer omöjligt att vara församlingspräst, har jag på känn. Den stackars prästen får komma till tals både i Dagen och Kyrkans Tidning. Prästen hade tittat på partiledardebatten, inte särskilt på Jimmie Åkesson, som uppgetts och röstade S i valet. Självbeskrivningen lyder "gråsosse".
Den sorts innehållsanalys av ledaren som gjorts här, åstadkommer inte journalisterna på Dagen och Kyrkans Tidning.... Prästen pudlar för övrigt. "Jag är ledsen om människor tagit illa vid sig." Och han blev själv ledsen att bli utpekad.

Frågan om vilken uppbackning prästen får efter att ha dragits runt i Länstidningen, kan man fundera över. Eller inte. Det är väl många som hunnit springa och gömma sig. Och få vill kalla dumhet för dumhet, allra minst när dumheten är pretentiös och blir Länstidningens ledare. Med kommentarer på nätet därtill.

Att jag själv en 17 Mai sjungit psalmen i Gamle Akers Kirke i Oslo kan nämnas som något pikant. Vi sjöng om fädernas kyrka i Noregs land. Norge heter Noreg när det ska vara högtidligt, tror jag. Jag kan inte huske om svensken sat fången eller om den versen var helt omskriven.


26 kommentarer:

  1. Ja, du har nu närmast uttömmande beskrivit ledarskribentens och förälderns fördomar och missförstånd. Det är väl bra. (Jo, det är bra!). Men jag kan ändå inte annat än i huvudsak dela ledarskribentens inställning till den onekligen mycket nationalromantiska (eller kyrkromantiska) originaltexten, som på något vis verkar idealisera både Sveriges kristnande och 30-åriga kriget. "Stammen" beskrivs som lika trofast som Kristus. "Kristet och fritt ville Sverige bo, råda för landet allena" - är det Olof Skötkonung eller Gustav Vasa som i manlig och kristen tro förenar sej med folket om detta (ingen Kalmarunion?) eller vad åsyftas?

    Dessutom gjorde ju den stackars prästen ett tveksamt urval av verser - hur kunde han ta med den snudd på historieförfalskande v. 3 men inte "allt fick sin vigning i kyrkans famn" eller den ännu mer klassiska raden "ungdomen kristnad är Sveriges vår, Sveriges framtid och hälsa?" (På en konfirmationgudstjänst!) Nu fick han ju kritik av föräldern och ledarskribenten även för vad som stod i strofer han INTE tog med, men i alla fall. (Den fina slutraden "Gud bjude frid över jorden" - där Eklund vidgar perspektivet från Sverige och Norden - kom varken med i tidningens textkopia eller i ledarskribentens kommentar; det kändes obehagligt tendentiöst).

    Jag ska väl inte på denna blogg upprepa min alternativbearbetning 70 år efter Eklunds död, men jag har skickat in den till LT-skribenten och Kyrkans Tidning. "Trofast är han trots vår synd och skam, därför står korset på fanan."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med "manlig tro" kommer troligtvis från 1Kor 16:14 (jfr Ps 30:25).
      Allt gott Andreas!

      Radera
    2. 1 Kor. 16:13. Ja tack för tipset. Andreas lär ju betyda manlig. Även kvinnorna ska alltså vara manliga och starka, men behöver inte som Tomasevangeliet tror bli män för att få del av frälsningen. Tillsammans blir vi som kyrka Kristi brud och den sortens gemensam feminisering är väl bara underbar! (Det FINNS absolut queera inslag i den kristna tron, felet är bara när det förs över till och påstås överspela Guds goda ordningar för denna tidsålder, jfr de klassiska övertolkningarna av Gal. 3:19).

      Radera
  2. Norge är nynorsk... Tror att du har många läsare som fattar, men som inte känner något tvång att skriva. Tack för det arbete du lägger ner som hjälper oss att se lite längre!
    Peter Lidegran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrekt, men autokorrektionen på telefonen visste inte det...

      Radera
  3. BloggarDag,

    -Jag rekommenderar en replik direkt i Länstidningen, så att också dess läsare begriper att ledarskribenten är förtjänt av en läxa.

    Med all respekt för denna blogg, lär den knappast ha så stor upplaga, dvs läsas av så många som dagligen tar del av Jämtlands näst största tidning.
    Därför replikrekommendationen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med Bengt Olof om att repliken gärna kunde gå till den aktuella tidningen. Har redan tipsat ledarskribenten om din bloggtext, Dag. Men skicka för allt i världen inte repliken till republiken! (JÄMTLAND ;o)!

      Och nog kan man väl som sagt medge att ledarskribenten har en poäng i sin kritik, även om han i sin argumentation sköt högt över målet? (Eller slog under bältet, eller vad man nu ska säga).

      Radera
    2. Ojoj. Kan bara tänka mig vilket övergrepp på den fria Republiken Jamtland det hade varit att sjunga Fäderna kyrka DÄR. Det hade varit tecken på total kulturell blindhet av prästen att välja den och avkragning en inte omöjlig konsekvens! Inte för att det skulle gynna SD utan för att församlingens egen Jämtlandsnationalism skulle bli djupt kränkt av den svenska nationalstatens förhärligande. Det skulle ha ansetts som ett övergrepp...Ledaren skulle ha dragit några varv på överhetskyrkan, försvenskningsivern och likriktningsviljan, vattenkraften, skogen och vägstandarden.

      Radera
  4. J A Eklund blev av självaste Nathan Söderblom geniförklarad och i sin profession att vara docent i ämnet teologiska prenotioner kunde han troligtvis ofattbart mycket mer exempelvis om Islam än dagens sekulära dilettanter som försöker bedriva det man kallar religionsteologi. Den som är intresserad kan läsa hans arbete Människan och Gud. Eklund är en trogen augustinian och lutheran samtidigt som han äger forskarens överblick. En frimodig kyrka vågar givetvis sjunga "kristet och fritt" dvs. religionsfrihet utesluter inte kristen tro vilka somliga tycks föreställa sig.

    SvaraRadera
  5. Skrev Du inte själv en bok, Dag, som alluderar på en ordvändning i denna vackra psalm?/Bartholomeus

    SvaraRadera
  6. Rätt, du minnesgode. Vida hon famlar.

    SvaraRadera
  7. Kristendom var väl aldrig, från början, menad att bli någon nationell rörelse. Kristendom menas av Paulus kunna leda de oomskurna, dvs., de som sågs som oheliga, eller som s.k. barbarer och s.k. hedningar, genom att låta sig döpas i vatten, och genom det i hjärtat motta Jesus Blodoffer, och därmed kunna anses renade nog, från hedendom, för att kunna ingå, som inympade grenar i Det Heliga Förbundet som Gud menades ha slutit just med de blodsförbundna. Att bli inympade grenar menades att kunna ge också de s.k. kristna delaktighet till de löften som Gud menas ha utlovat till de blodsförbundna, OM, det håller Hans Lagar, regler, krav och förordningar, där Gud då menas kunna bli Nådig och Välvilligt inställd.

    När s.k. kristendom blev statsreligion i den Romerska Polisstaten, och Militära staten, så blev kristendom en maktfaktor och politiserad till att bry sig om just det världsliga. Bl.a. skulle kyrkan då välsigna kungar, drottningar och tsarer, och därmed auktorisera deras maktposition, trots att Jesus, som då menas vara instiftaren av just kristendom menas ha sagt att Hans Rike inte alls var av – denna världen - . Så det i sig är ju en lite märklig utveckling…
    Plus att kristendom vill mena sig vara – ersatt - av Gud, som förmånstagare av Guds löften i Det Heliga Förbundet som de blodsförbundna har. Det vill då menas att dessa har blivit förskjutna av Gud för att de – inte mottog - , Jesus, som deras Kristus, och som deras Messias…

    Märliga förhållanden ändå.
    Att så många nationer blev kristnade, inte sällan ganska så brutalt och med våld, satte naturligtvis sin prägel på nationers ideal och strävan efter konsensus och sammanhållning, och krav på anslutning till den – korrekta kristna läran - , med bestraffningar mot avvikare.
    Sedan kom den ateistiska s.k. Upplysningen, de blodiga och samhällsomstörtande revolterna och revolutionerna, en vetenskapsdyrkande kommunism och socialism, med sin paroller:” Ned med all religion, (särskilt kristendom). Samt också parollen: ”Religion är endast opium”, (dvs., förvillelse, bedrägeri) för folken”. Och i kommunismens, samt socialdemokratins, samt neoliberalismens, fall också: ”Ned med alla nationalstater i Europa.”..
    Därför är man då motståndare till allt som det allra, allra minsta verkar kunna likna någon form av nationellt självbevarande, vad gäller historia, identitet och identifikation. Det är endast minoritetsfolkgrupperingar i alla de europeiska och skandinaviska nationerna, som får värna, hylla och beskydda och bevara, sina identitetsskapande variabler och historiska riktmärken…

    När majoritetsbefolkningar gör samma sak blir de genast anklagade för att kunna vilja försöka vara nationsbeskyddande, eller nationsbevarande, vilket går på tvärs mot det nuvarande mest angelägna politiska övergripande projektet i Europa, nämligen ett federalt EU, en EU-stat, ett United States of Europé.…
    Då måste alla tendenser, alla yttringar och alla ansatser till någon form av nationshyllande, eller önskan om att minnas sin (kristna) nationella historia osv., nog frenetiskt försöka motarbetas till varje pris…

    Medborgare i de olika nationalstaterna har ju redan röstat för medlemskap i EU, så de får väl vackert helt enkelt skylla sig själva, och inga andra, för sakernas politiska utveckling…

    JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nationalismen kom ju som en frukt av just upplysningstanken och ateismen. Tanken på en gemensam kristenhet dog med resterna av medeltidens kyrkosyn, eller kanske inte dog, men fick en marginellare betydelse nu bara bland oss troende och inte som statsbärande idé. Kristendomen kommer nämligen aldrig att bli eller vara nationalistisk Gud är allas Gud och Jesus allas frälsare oavsett nationalitet. etnicitet, antalet kromosomer eller språk.

      Radera
  8. OBS, felaktig adressat,

    -Tyvärr blev det, som någon uppmärksam läsare noterat, fel tidning som jag avsåg med mitt förslag om bloggrepliken. Det berodde på att det i Jämtland också finns en tidning, som heter Länstidningen och att jag inte varit tillräckligt observant på bloggarens omnämnande av orten Ytterjärna. Annars fanns ingen direkt anknytning till Sörmland i ursprungstexten.

    Jag beklagar felet men har inget emot, att bloggaren också gör ett kyrkoinlägg i en jämtländsk avisa. I detta landskap är folkkyrkligheten, såvitt jag vet, totalt dominerande,(vilket den ju faktiskt är också i hela landet) varför ett inlägg av honom torde sätta fart på debattnerverna i landskapet.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Ledarskribenten har uppenbarligen det sista av bedanstående alternatiba syften med Svenska Kyrkan för ögonen.
    1. Lär ut evangelium och gör folk till lärjungar.
    2. Bevara stolta nationella traditioner i Fädernas kyrka.
    3. Propagera för de värderingar och beslut som bestämts av det sekulära samhället.

    Ungkyrkorörelsen var tydlig med att en kombination av 1&2 var viktig, 2 som ett medel för 1.
    Frikyrkorörelse betonar 1, liksom de flesta väckelserörelser.
    Folkkyrkoarkitekterna hade ursprung i ungkyrkorörelsen, så när folus övergick till 3 vet jag inte.

    Men var hittar man historiskt idéstöd för 3 allena? Kejsar Valentin?

    Om kyrkan bara ska användas som en megafon för sekulärsamhället, vad har hon då för existensberättigande?
    Då kan ju kyrkomötet besluta om en postilla som ska predikas över hela landet, en idé som tyvärr nog inte är främmande för en majoritet av kyrkomötet.

    Ni som vill kombinera 2 & 3 utan beaktande av 1, var hottar ni idéhistoriskt stoff till denna kombination?

    SvaraRadera
  10. Flera skribenter avvisar nationalkyrkotanken hos Eklund. Är det inte märkligt hur beroende man ändå är av SvK? Just genom att SvK omfattat hela nationen anses det av många (omedvetet säkert) att SvK står över alla andra samfund och att man måste tillhöra SvK även om man inte riktigt vet varför...

    SvaraRadera
  11. Den som avstår från gamla symboler, får finna sig i att någon annan plockar upp dem." Fädernas kyrka" är ett exempel."Sverige behöver ett nytt arbetareparti - nya Moderaterna" ett annat.

    SvaraRadera
  12. I en föreläsning från 2006 nämner islamologen Jan Hjärpe begreppet "religionsdiapraxis" och att det är ett begrepp som norrmannen Oddbjörn Leirvik föredrar framför religionsdialog. Annika Borg nämner även detta begrepp i sitt blogginlägg från 28/8 där hon avslutningsvis ställer frågor till den församling som hon tillhör. Vi befinner oss nu i den situation när IS ägnar sig åt folkmord på kristna och i Stockholm och Uppsala har man "snöat in" på akademiskt konstruerade begrepp (religionsdiapraxis) som är lika tomt och förgängligt som den nihilism som man försöker fylla den med. Jag kom att tänka på pastor Jansson (Jönsson). Vi återvänder till Hjärpes föredrag 14/10 i Grillska huset 2006. Hjärpe citerar Söderblom och vi behöver inte sträva efter att hitta något som är i närheten av religionsdiapraxis eller religionssynkretism hos honom. Religionsteologi för Söderblom formueras enligt följande: Jesus är profetreligionens höjdpunkt, men han har ej kommit för att stifta en ny religion. En religion (dvs. kristendomen) med alla en sådans kännetecken har rest sig ur hans arv. Men den är endast ett medel för gudsriket, en genomgång. Det är ännu ej uppenbart vad vi skola varda" (UR 38; EÅ 20/9). Jag skulle vilja försöka mig på en Eklunds kristocentrisk "exrtapolering" av detta citat nämligen; Vi vet dock att när Han (Kristus) uppenbarar sig, kommer vi att bli lika Honom, ty då får vi se Honom som Han är" (1 Joh 3:2).

    SvaraRadera
  13. Svenska Kyrkans ledning måste bestämma vilka psalmer som får sjungas. En översyn av psalmbokens psalmer bör omedelbart beslutas om. Det finns olämpliga psalmer. Ett exempel är Gläd dig du Kristi brud. Kristus som brudgum och församlingen som brud måste tas bort. Det förmedlar en felaktig uppfattning. När den skrevs,visste man inte att kön är en social konstruktion. Det finns säkert fler psalmer som utifrån ett HBTQ-perspektiv inte håller måttet.
    Jack London

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oroa dig inte, snart är hela Svkys psalmbok utbytt mot hbtq- och genuscertifierade "poplåtar"!
      Antony

      Radera
  14. Denna bloggpost är superbt underhållande!

    Framställningen raljant kåserande, ämnet underbart roande!

    Samtidigt blir jag lite ledsen: Komministern som måste göra pudel i stället för att fyra av ett passande gapflabb. Ledarskribenten som går på i de tjockaste av ullstrumpor (Det kanske är klokt i Jämtland?). Tidningsläsarna som troligen får ännu en anledning att gå ur den föraktliga Svenska Kyrkan.

    SvK och dess kritiker såväl som vänner bjuder på mycken munterhet numera.


    Lars Jensen

    SvaraRadera
  15. Personligen tycker jag direkt illa om psalmen just pga dess nationalromantiska innehåll, vilket kan hänga samman med att jag numera avvisar ALL nationalism i all dess former. Det har inte så mycket med den teologiska som politiska problematiken att skaffa. I övrigt vill jag bara meddela en sann norsk anekdot apropå det nynorska namnet Noreg. Det finns något som heter "Noregs mållag" i Norge/Noreg som är en förening för främjandet av nynorskt språkbruk. De har bl a genomdrivit att en viss procent av alla utländska TV-program ska textas på nynorsk. För 20-30 år sedan gav Riksbanken ut en 50-lapp där det stod "Noregs riksbank" vilket väckte ett ramaskri med påföljande debatt bland en del bokmålstalande norrmän (de som alltså säger Norge). Debatten fick ett hastigt slut då ordföranden för Noregs mållag skrev: Di som ikke liker de nye femtilapperne kan sende dem till oss. De är lustiga, norrmännen.

    SvaraRadera
  16. I veckans nummer av KT berättas om bakgrunden till bönerum för muslimer i kyrkans lokaler. Stockholms domkyrkoförsamling ljuger. Det var en grupp asylsökande som hade fått disponera ett rum i prostgården under en kortare tid. Detta har ingenting att göra med att upplåta församlingshem i storstäder, där det finns gott om moskéer, och även profana lokaler som kan hyras. Det måste i första hand vara en uppgift för muslimska församlingarna på plats att hjälpa sina trosfrånder. I andra hand - om muslimsk församling saknas inom rimligt avstånd - en uppgift för Migrationsverket eller kommunen. Endast i undantagsfall bör kristna församlingar hjälpa till, och ett sätt kan ju då vara att tipsa en muslimsk församling i närheten, så att den kan lösa problemen.

    SvaraRadera
  17. Lars Jensen,

    -Superbt underhållande, betecknar du bloggen och ger subjektiva exempel på detta.

    -Dina egna inlägg, som kan summeras i fyra ord, "Fy för Svenska kyrkan" är dock knappast underhållande. Hur vore det att byta ut det första ordet "Fy" mot "Tack"?

    Ett litet tips i all vänlighet.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara som ett lite tankeexperiment, försök att byta ut nationalitetsbeteckningen vid benämningen av SvK mot något beskrivande adjektiv.

      HH skulle säkerligen använda adjektivet "svekfulla", men vilket adjektiv skulle du eller jag använda.

      Jag funderar på traditionsförnekande kyrkan.

      Radera