tisdag 4 augusti 2015

Kommentarer

Det tycks omöjligt att skapa kommentarer kring det jag skrivit och inte ge sig in i ändlösa debatter med krav på att alltid få in en replik till. Jag vill ha en debatt och avskyr att ta bort inlägg för vi kan missa något viktigt som ger nya insikter. Det är dock nödvändigt att försöka strama upp debatten. Ta upp vad jag skriver och så får vi se om det räcker för att det ska bli möjligt att i sak debattera mellan kommentatorerna också.
Världen står inte och faller med kommentarerna, om ni förstår hur jag menar. Men nog finns det reflektioner att göra när vi nu avhandlar ärendet Torbjörn Lindahl.
Den debatten handlar i hög grad om bloggande - och om satir. Pastor P påpekade att i TT-referatet hade det noterats att det var ironi när det kom till Skelleftefobi men alltså inte när det handlar om homofobi och islamofobi. Ska vi debattera hur utsatt läget blir om journalister inte fungerar längre - utsatt för oss, som deras journalistkall är till för att värna.
Nu har jag raderat en uppsättning kommentarer. Och hållit fast deklarationen att den tidigare debatten under blogguppehållet avslutats. Har inte saken kommit fram på mer än 300 inlägg måste saken gälla en evighetsfråga.
Solen skiner!

7 kommentarer:

  1. Jag försökte kommentera men tror inte att jag lyckades skicka:

    Viktig fråga! Journalisters ansvar är stort! Lyssnar och lär men har antagligen inte myckat att komma med eftersom jag är dåligt insatt i sakfrågorna.
    Och även här skiner solen!
    Ingrid Berlin

    SvaraRadera
  2. Najs, då kanske evighetspolemiken upphör.

    SvaraRadera
  3. "Ska vi debattera hur utsatt läget blir om journalister inte fungerar längre - utsatt för oss, som deras journalistkall är till för att värna."

    Jag deltager gärna i sådan debatt. Journalister fungerar inte längre. Pastor James David Manning har kommit fram till sin enkla, tydliga och kraftfulla slutsats varför det är så: https://www.youtube.com/watch?v=2nGjhDLFnyo

    SvaraRadera
  4. Heder åt Torbjörn L. som tar smällen för yttrandefriheten!
    Det borde många, många flera göra! Dels märks det att opinionsläget är annorlunda,dels är bördan lättare att bära när den fördelas på flera. Tag och skriv! Borde man kanske dessutom ha ett litet provokationsförråd, kollat av lagkunnig? fm

    SvaraRadera
  5. Har vi några stödfonder för de frispråkiga? Borde man inte fundera på det? fm

    SvaraRadera
  6. Du är både juridiskt och moraliskt ansvarig för vad som skrivs på din blogg, även för det som du inte har skrivit själv. Du är också ansvarig för bilden utåt av dina meningsfränder och andra som kommenterar. Du använder själv tillspetsde formuleringr, och då är det frestande att spets till ytterligare. Men då är det lätt hänt att dessa ytterligare tillspetsningr går över gränsen. Vilken bild ger det? Och så finns medlemmar i andra trossamfund, med kategorisk fördömanden av det ena och det andra... Lika kategoriska påståenden att för den synden finns ingen förlåtelse, etc, etc. Om du publicerar sådant, bör du göra klart att detta inte stämmer med din egen tro, om så är fallet. Du kan inte förvänt dig att någon annan ska ta upp handsken. Och om någon annan gör det, kan det vara en person med diamentralt motsatt uppfttning, den motsatta extremuppfattningen. Och då är käbbllet i full gång, och tar aldrig slut.

    Du måste läsa igenom alla kommentarer före publicering. Om du inte hinner eller orkar med detta, finns bara en sak att göra: att avstå från publicering. Även om det så är LFL själv som du råkar trampa på tårna. Bättre det än att något oönskt slinker igenom.

    Du är nog en god människa, med ibland ett alldeles för stort hjärta för att upplevas så av alla.

    SvaraRadera
  7. Jag inser nu att en av mina kommentarer blivit refuserad.
    Jättebra, jag hade ändå tröttnat på att försöka ge samma goda exempel på något för nurtonde gången.
    Men haven förtröstan, semesterna är snart slut och då kommer mitt 5angentbord vara fullt sysselsatt med annat.

    SvaraRadera