söndag 29 november 2015

Inte bara Ottos. Allas!

Inte bara Otto Olssons advent, alltså. Allas. men inte Allahs. De kristna hälsar Konungen som kommer ridande på en åsna och de hävdar att de har fattat. Inte judarna och än mindre muhammedanerna. Judarna konstigt nog - för profetiorna fanns ju där och de gick i uppfyllelse. Muhammedanerna - inte alls konstigt. De ville ju medvetet något annat, fromt och fint men annat.
Så nu brinner adventsljusstaken placerad söder-norr och inget annat.

Folkkampanjen för adventsljusstakens rätta tändande är ingen talibangrupp och det ska många vara tacksamma för. Men ni kan utan hjälp av talibanpolis ändå terrorisera er omgivning med lite kristlig påståelighet. Söder mot norr, allt annat är FEL!

I går kväll lyftes frågan. Gå in på Facebook, sök Folkkampanjen för adventsljusstakens rätt tändande, läs programförklaringen och ta med dina vänner. I går kväll tror jag vi blev nästa 10 gånger så många i ett nafs. Blir det likadant i dag? Fortsätter det så kan vi snart bilda regering!

Det var förresten fel att tända adventsbelysningen för tidigt. Somliga gjorde det. Advent går in kl 18 på adventsaftonen. Tacka Gud att det inte finns några kristna talibaner.

Själv är jag tacksam att veckan efter Domssöndagen är över. Innan adventsfastan måste ju olika sorters julöl provas så att inte Frälsarens födelse firas under sin höga nivå. Det är ett förfärligt provande, dag ut och dag in. En julöl fick tomten att tindra med ögonen, läste jag på etiketten. Med smärre avbrott inträder adventsfastan i morgon. Fast det är sant, som syster Kerstin brukar påpeka: Adventsfastan blir det aldrig något riktigt med. För mycket som ska provsmakas och - tidigare - för många fasliga festligheter. Julbord och jultallrik... Samt förstås församlingarnas alla julfester innan det blir jul. Luciatåg skrider fram redan nu.

Minnet kanske sviker, så det kanske inte var år 1976 men först på i Kalmar med omnejd (och omnejden var riktigt stor) plan var Två Systrars med mässa på 1:a söndagen i Advent. Nu är det gott om mässor. Jag kollade och intrycket består. Klenare i och runt Växjö än i och runt Kalmar. Visserligen har EFS Vasakyrkan "Gudstjänst med nattvard" men det är jag för. När det bevisas hur icke-svenskkyrkligt EFS är, uppstår lycka i mig.
Vad var det jag sa?
På samma sätt när S:t Johanneskyrkan i Kalmar inte har mässa. Det sakramentala har aldrig riktigt slagit igenom där, tycks det. Så skulle ju Johannes markera sig vara normalkyrkligt när vi andra i Kalmar låg på med förnyelsearbetet.
Växjö då? Växjö tycks ha tappat katastrofalt. Det låtsas ingen om. Kanske tas en del igen just denna söndag?

Från England läste jag en rapport, som beskriver kyrkfolket som 20 år äldre än normalbefolkningen. "Katastrof hotar om 10-20 år!", ropade en biskop. Han har förstås rätt. Hur är det hos oss? Kolla i dag.  Är det unga som sjunga med de gamla och var är folket i folkkyrkan när Konungen kommer till Guds folk? Jag ska inte låtsas häpen. Hela min prästtid har jag anat hur det egentligen är ställt. Jag tror jag vetat det längre tid än så. Jag har skrivit om saken.

Jag läste John Sjögrens studieplan Drag i tidens religiösa anlete, Svenska Missionsförbundets Förlag, Mariestad 1934.
Frågan ställdes om vår tid - 1930-talet - var religiös eller gudlös. Den saken skulle diskuteras med slutfrågan "Kunna vi vänta en folkväckelse?" när materialismen inte visar sig hålla, kristendomen har ett grepp om vårt folk och den organiserade kristendomen äger många unga (s 21).
På samma sida: "Det finns också en icke föraktfull skara studerande kristen ungdom." Så tänktes det. Gryning över kyrkolivet kunde anas.
Vår tid är icke mer hednisk än en gången tid. Också om siffrorna säger något annat så har den organiserade kristendomen "ett starkt grepp över vårt folk, vilket visar, att det icke saknas religiositet i vår tid:" (s 22)
I den vanliga frikyrkliga självhävdelsen (felsynen! DS) undras:
"Äro vi frikyrkliga mogna att bära upp en folkväckelse." (s 23)
Patetiskt så det förslår, kan den tycka som sitter med facit i hand. Mellan Sjögren och oss finns världskriget och efterkrigstiden med dess uppgörelser just med den organiserade kristendomen (t ex ingen kristendomsundervisning i skolan).
Skulle vi detta nya kyrkoår på allvar jaga det patetiska för att i stället ta efterföljelse och lärjungaskap på allvar i ett radikalt kyrkoliv, bortom slagord, felanalyser och önskedrömmar?

Nu när det lackar mot jul kanske ni vill ha lite uppbyggelse. Det är en man från vår vän Bengt Olof Dikes gamla parti som skriver:
http://www.svensktidskrift.se/dunbolsterteologi-och-vanstervridning/

Annars satsar ni på denna tweet från Svenska kyrkan. Oemotståndlig på sitt sätt.
Svenska kyrkan
Ordet advent betyder ankomst. Vi väntar på någon som skall komma. Vi väntar på julen då Jesus föds. #advent

Vad säger man nu? Var det inte Jesus vi väntade på?
Ska vi önska varandra Alienerad Advent (som den är) eller Happy Advent!  (som den skulle vara) -? Folkkampanjen är Happy Advents-folk och intet annat.

10 kommentarer:

  1. Så trött jag blir.

    Vem har hittat på det där med rätt riktning på en ljusstake som uppfanns i början av 1900-talet. Till en början satte man fyra ljus i en liten en, eller motsvarande. Jag lovar att det inte fanns någon d*****a riktning på den.

    Människor har för få saker att engagera sig i. Understimulerat kyrkligt folk kan istället lära sig lite botanik, tycker jag. Det är för h-e inte mossa ni har i ljusstaken!

    https://www.youtube.com/watch?v=Hi6zorMyhVU

    SvaraRadera
  2. Jag har nu ingen adventsljusstake, bara tre olika elektriska samt en drös singelljusstakar. Men om jag skaffar någon till nästa år ska jag börja med ett av mittljusen.

    SvaraRadera
  3. Markus Hagberg har i Svensk tidskrift skrivit en text som förklarar varför vi är där vi är i Svenska kyrkan idag. Läs den. Tyvärr skjuter Hagberg tyvärr lite snett utanför bull's eye -- och det alldeles i onödan.

    Problemet är att han förutsätter konsensus om något som med en mycket vag term kallas ’vänstervridning’. Jag frågar med Lilla katekesen: ’Vad är det?’ (= ’Vad betyder det?’).

    Jag finner begreppet ’vänstervridning’ problematiskt. Dels implicerar det ju en annan tidigare, och då förutsatt bättre, position -- längre ’högerut’. Dels kan det ifrågasättas om ’vänstervridningen’ är allom uppenbar mer än som en retorisk figur (som alla Svensk tidskrifts läsare förstås är ense om). Dels och allvarligast: definieras ’vänstervridningen’ som problemet så blir implicit lösningen en (ny)högervridning.

    Det verkliga problemet i Svenska kyrkan -- det som Hagberg väl eg. vill åt -- är kyrkans POLITISERING och därmed sammanhängande politiska korrekthet.

    Det skarpa Markus säger är att med nuvarande kyrkokonstitution blir det i princip och i praktiken omöjligt för kyrkan att hysa en annan uppfattning än samhällsmajoritetens: det är ju samma valkorporationer i riksdag och kyrkomöte. Den stora skiljelinjen är därmed snarare kyrkomötesreformen 1982 -- då kyrkans läroämbete inte längre representerades som sådant i kyrkomötet -- och inte relationsförändringen kyrka-stat år 2000. (Men rottrådarna går långt tillbaka i historien. 1686 års kyrkolag underordnar läroämbetet under konungen. Kyrkomötet hade för en del redan från början syftet att avskaffa 'prestkyrkan', läs till exempel Viktor Rydbergs tankar och visioner inför det första kyrkomötet 1868 i 'Framtiden: tidskrift för fosterländsk ordling' 1868, Andra häftet.).

    Alltså: artikelns egentliga budskap skulle komma bättre fram om Hagberg inte skjutit in sig på ’vänstervridning’ utan partipolitisering och politisk korrekthet. Med det sagt kan man, som oftast med skribenten i fråga, lära sig mycket av läsa det han skrivit.

    SvaraRadera
  4. Fröjda Dig, det är inte bara advent, utan jag är tillbaka med gästspel bara för att (har annars slutat förekomma här då jag inte orkar med kommentarer som raderas när man lagt tid på att argumentera för något.)

    Men jag har skrivit en adventsdikt till Allas ära här:

    När det första ljuset lyser
    Dag åt andra präster fnyser

    När det andra ljuset står i låga
    Gnäll om ÄB blitt en plåga

    När det tredje ljuset börjat tindra
    Vill några mina kommentarer hindra

    När det fjärde ljuset brinner
    Hepp, min kommentar försvinner!

    För övrigt hälsar ängeln Gabriel Allahs Advent på min blogg! Inte bara till alla.

    SvaraRadera
  5. Anna, jag har knappast raderat dig, däremot fått två kommentarer som inte skulle publiceras, skrev du, samt hittat en kort replik bland skräpposten. När debatten förklarats avslutad, är den dock just avslutad.
    Men din adventsdikt var gripande.
    Jag publicerar den inte utan rörelse, medger jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den dikten var fin. Visar på ådra.

      Kommentaren jag åsyftade var en del i en diskussion som inte förklarats avslutad, utan det var väl något du plötsligt kom på just då utan förklaring. Men du gör som du vill på din blogg.

      Radera
  6. Jag vet inte för vilken gång i ordningen detta påpekas. Förhoppningsvis den sista. Allah är arabiska för Gud. Så säger också alla kristna araber. Det är inte namnet på någon speciell muslimsk gudom utan det allmänna gudsnamnet, med samma rötter som det bibliska El i El shaddai./Gustaf Björck som har två betyg i arabiska och en omfattande erfarenhet av det vi kallar mellersta östern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, när muslimer förnekar att Allah har en son behöver vi inte hålla med utan kan hävda att det är just vad han har.

      Detta sagt med all respekt för problematiken och för att det också lär finnas kristna araber som inte längre vill säga Allah om Jesu Kristi Fader. Översättare av Nya testamentet väljer lite olika lösningar, har jag sett. Men jag har respekt för dem som fortsatt använder Allah.

      Radera
  7. Har nu fått tips om varifrån denna uppfattning att ljusstaken ska tändas från söder kommer. Tydligen hade Katolska kyrkan tidigare den regeln. Tydligen finns den inte kvar. Katolikerna i Svenska kyrkan bemödar sig alltså om att vara mer katolska än påven.

    Jag drar slutsatsen att Facebookgruppen och alla uppmaningar om ljusstaketändande i det privata är åtminstone ett halvt skämt. Att uppmaningen främst och egentligen har med altarljus att göra.

    Bloggare kommenterar de kommentarer de känner för att kommentera. Det säger jag inget om. Men om jag säger så här att jag skulle uppskatta en kommentar från bloggaren? såväl vad gäller åsiktens ursprung, som seriositetsgraden vad gäller vanliga adventsljusstakar hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebella, att Dag har glimten i ögat beträffande söder-till-nord-frågan är väl ändå alldeles, alldeles, alldeles uppenbart? Jag citerar: "Så nu brinner adventsljusstaken placerad söder-norr och inget annat. Folkkampanjen för adventsljusstakens rätta tändande är ingen talibangrupp och det ska många vara tacksamma för. Men ni kan utan hjälp av talibanpolis ändå terrorisera er omgivning med lite kristlig påståelighet. Söder mot norr, allt annat är FEL!"

      Radera