I går var det ingen fasta att bryta så jag fick festa ändå.
Det gick bra. Jag firade de såta bröderna Block, Heikkinen och Juelsson som gått fria. Block och Heikkinen är inte avkragade längre och Juelsson har ingen annan prövotid än den som gäller för alla präster i väntan på domen. Hurra!
Varför går dess de före detta förbryterska fria?
De har inte begått något brott när de haft gudstjänster i Svenska kyrkans ordning, Block inte heller när han varit rådgivare åt Missionsprovinsen. En präst får fira gudstjänst i Svenska kyrkans ordning också för fromma. Nu är det fastslaget.
Så står Göteborgs domkapitel med byxorna nere.
Frälsningssoldaten Bjereld och docenten Hanson lika, antar jag. Och lika ynkligt är det att se. Vilka fler står där? Stackars Per, förstås. Jag gillar honom sedan alla år tillbaka, men jag förstår inte riktigt vad som sker i Göteborgs stift. Förstås därmed att jag inte uppskattar Bjereld och Hanson till dessa personers fulla värde? Och så domprosten, förstås. Är det sant att det går fler i S:t Pauli än i Domkyrkan? Den stilla maningen till domkapitlet är väl denna: "Vifta inte finger!"
Men vad gör nu Svenska kyrkan med de två präster som tidigare avkragats just på den grund som de tre nu firas från? Ska domkapitlen i Lunds och Stockholms stift skicka rekommenderat brev och säga att det är klart avkragningen inte gäller längre? Eller skicka blommor? Ska domkapitlen ställa till rätta, det är min fråga. I den frågan finns värderingen att detta borde vara den enkla skyldigheten.
Verkar jag lite hätsk?
Ånä, jag är bara bistert munter, ty denna blogg är just pigg, käck och munter. Ett domkapitel ska inte förfara illvilligt mot pensionerade präster. Men å andra sidan ger den här sortens upphävda domkapitelbeslut anledning att bryta fastan, om det bara varit en fasta. Jag satsade stort ändå. Vad gjorde ledamöterna i Göteborgs domkapitel när de fick höra om besluten i Överklagandenämnden? Skrev någon sin avskedsansökan, samlades capitulares till gravöl och tänkte "bättre lycka nästa gång"- ?
Vad sa Block, Heikkinen och Juelsson när beslutet kom?
Jag vet inte. Hade de varit högkyrkliga hade de sagt: "Egen framgång är guld värd, men andras motgång är inte heller att förakta." Nu är de mer gammalkyrkligt anlagda.
Sa de, "vi får beklaga domkapitlets sorg"? Inkännande på gammalkyrkligt sätt alltså, ty där gäller nådens ordning också i oordningen. Kunde Heikkinen unna sig en 8:a Koskenkorva och några flaskor olut? Jag tror ordningen var stillsammare än så. Dessvärre.
Vad säger detta om Svenska kyrkans rättsordning?
Ska vi triumfera därför att Överklagandenämnden undanröjde ett domkapitelsbeslut eller ska vi förfasa oss över beslutet i Domkapitlet?
Bådadera, kanske.
Vi skulle aldrig behövt hamna i det här läget men decenniers kyrkopolitisk ävlan och tävlan sätter sina spår som "normalitet" och då förloras perspektiv. Det blir normalt att också i tjänsten ogilla somliga. Vi är där i Svenska kyrkan. Det kan vi tycka illa om, somliga mest inte för att det är så utan för att det sägs som det är.
Märkte ni förresten att kyrkligdokumentation.nu lagt ut beslutet samma dag som det är offentliggjort?
Det är styvt. Direkttillgång. Kyrkans Tidning hinner inte med. Där blir det någon notis.
Å andra sidan får man förstå att Kyrkans Tidning har mycket att stå i, för nu löper VD Henriette Zeuchner (säg det lite tyskt så ökar muntrationsvärdet) runt för att leta efter läckor på Kyrkans Tidning, läckor som läckt känsliga uppgifter till Bloggardag.
Aj då, nu skämtade jag antydningsvis med det tyska. Att jag inte kan lära mig!
Å andra sidan, för att anlägga en feministisk vinkel, är det inte lätt att stå frestelsen emot. Det vet Eva (1 Mos) och därmed jag.
Andra journalister skrattar över att Henriette Zeuchner inte fattat att det tre vet, vet världen. Och då tror jag inte hon träffat överstarna Olofsson och Salander. De kan berätta mycket om kunskapsinhämtandets vedermödor.
Salander förekommer skönlitterärt i en av böckerna i bokförlaget Aritons novellsamlingar om dödssynderna. Han ska få en bok av mig, antingen när jag passerar Bryssel nästa gång eller Vedborm på Öland. Han vet att han finns med och gläds åt sin skönlitterära status. Kanske skulle Zeuchner och hennes maffiga lön, den med löneuppgiften dold för de kyrkliga illvilliga, också få komma med i en novell? Novellformen är populär i Argentina, vet jag. Hur det är med noveller i Panama vet jag inte.
Nu gäller morgondusch. Dagens program rymmer Öland och mot aftonen lite Norrlands. Riktigt hur fallet med sanningen om lögnen i Kristen Opinion utvecklat sig, vet jag inte.
Helt utan underhållningsvärde blir nog inte fortsättningen. Det brukar den aldrig bli.
Ja, hur ska man reagera på detta? Jag är mest förvånad över att det faktiskt kommer en logisk och rättvis dom. (Domkapitlets tolkning av KO är ju väldigt specifikt tillämpad enbart på MP.) När jag tänker efter är det väl rätt allvarligt om man blir förvånad över det.
SvaraRaderaMången liberal kanske låter sig inspireras av påve Franciscus betoning på barmhärtighet och pastoral praxis, men glömmer det för egen del. Man är mjuk och pastoral mot de främmande, men de egna som håller fast vid bekännelsen jagar man, men det finns en gräns för det besinningslösa. Inget episkopalt agerande skulle behöva gå till ÖN om det vore goda herdar. Vad skulle Franciscus göra om han inte haft kardinaler som exempelvis Robert Sarah?
SvaraRaderaJag roade mig lite med att gå igenom kommentarerna på tidgare bloggposter på ämnet 17:17 KO. I efterhand en intressant läsning...
SvaraRaderaFlera av kommentatorerna här gjorde samma tolkning som ÖN senare gjorde.
RaderaBetyder det att dessa kommentatorer är mer kompetenta än domkapitlet i Göteborg?
ÖN är ju väldigt pedagogiska när de skriver att man skulle kunna komma att tolka 17:17 KO såsom domkapitlet gör, men skriver sedan hur absurd en sådan tolkning är. I mina ögon säger de att om man gör en sådan tolkning är man bra korkad.
Jag fattar inte hur någon i domkapitlet anser det hedervärt att inte avsäga sig uppdraget.
En helt riktig bedömning.
Radera"Jag fattar inte hur någon i domkapitlet anser det hedervärt att inte avsäga sig uppdraget."
RaderaDe kanske ser på saken som de konservativa: "Här gäller det att ta på varje möjlighet till inflytande och inte backa."
Långt förr än domkapitelsledamöterna borde avgå borde MPr-prästerna avsäga sig sina ämbeten.
Det är märkligt att ropa på deras avgång. Det gör vi ju inte med domare som begår fel heller. Det hör ju till jobbet.
RaderaMen det väsentliga är ju att man lär sig av sina misstag.
Lagfaren: Men nämndemän kan petas eller uppmanas lämna sin post om man misstänker att de - på grund av offentliga yttrande - har förutfattade meningar om vissa grupperingar de är satta att döma.
RaderaDet ligger nära till hands att påstå att DK GBG har en sådan fördomsfull åsikt, inte minst sedan biskopens brev till alla stiftets präster där han varnade dem med avkragning om de gjorde just det som ÖN nu friat dem för, d.v.s. mexa gudstjänst hos Mpr.
Dags för ett nytt brev från biskopen med en pudel kanske?
För kännedom, intressant inlägg.
SvaraRaderadetgodasamhallet.com/2016/04/08/svenska-kyrkans-praster-ar-nog-en-sarskilt-utsatt-grupp/
Prästänka
Ett glädjande utslag som dock understryker hur illa ställt det är med biskopar och domkapitel i detta land. Det spelar ingen roll om de fått sina uppdrag av Gud eller människor, de lever i alla fall inte upp till förtroendet. Så inkompetent att inte kunna vara konsekvent angående engagemang i väckelserörelser i och utanför Svenska kyrkan. Jag ska inte uttala mig om biskop och domkapitelledamöter som personer men deras agerande har sannerligen inte varit herdelikt, snarare fähundskt för att nu använda en pastoral terminologi av det grövre slaget.
SvaraRaderaNu uppstod väl provinsen eftersom Svenska kyrkan inte vill viga präster med viss uppfattningar och inte för att Svenska kyrkan var heretisk?
RaderaOavsett om domen var riktig eller inte väcks en del frågor. Är det alltså fritt fram för alla präster, även icke-pensionerade, att även arbeta för Missionsprovinsen? Kan man tänka sig halvtid för Svk, halvtid för Mpr? Så att de halvtid arbetar (oavlönat eller inte) för ett samfund som uppstod för att det var EMOT Svk och där Svk betraktas som "heretiskt"? (Obs, som jag skrivit förut, har jag fortfarande inget behov av att se de berörda prästerna fällda).
SvaraRaderaBeslutet ger i vart fall präster en mycket vid räckvidd för sitt engagemang i Missionsprovinsen eller andra sammanhang.
RaderaDet var grejer det. Nykterhet vinner i längden.an.
SvaraRaderaHeikkinen har väl gjort så många omdömeslösa saker som präst att han kunnat avkrattas flera gånger om, men nu är han inte längre i tjänst så det är väl preskriberat.
SvaraRaderaExempel? Belägg? Fram med det i så fall.
RaderaEller är det bara den gamla vanliga dåliga stilen "ingen rök utan eld"? I så fall är det bättre att vara tyst.
Språkbruet Heikkinen använde mot biskopen i yttrandet i ärendet påminde starkt om Melanchtons ord om påven.
RaderaSka dt vara OK att kalla sin biskop för hin håle själv utan att bli exkommunnicerad?
Peter,
RaderaSjälvklart är det inte OK. Heikkinen har i sak rätt om bedömningen av biskopen skulle jag säga, och att han då inte blir exkommunicerad är märkligt (ur både biblisk och förnuftsmässig synvinkel). Men toleransen vinner nya segrar! Och MPr-prästerna gläder sig över att SvK blir alltmer urvattnad. Eller betänker de inte frågan ur objektiv synvinkel, är de så fångade i sin egen personliga del av problematiken?
Till alla här som ryggradsmässigt brukar döma ut kyrkans rättssystem!
SvaraRadera-Plötsligt försvann kritiken mot Svenska kyrkan, som efter noter brukar anklagas för att avkraga högkyrkliga präster!
Har rättssystemet alltså i kritikernas ögon rehabiliterat sig? Eller vad har ni nu att anföra om detsamma? Tag bladet från munnen, mina vänner, och sätt munnens ord på pränt i datorn. Jag väntar med spänning på att läsa vad som därur kommer.
Trevlig helg!
BENGT OLOF DIKE
Men Domkapitlets resonemang underkänns ju med argument som en jurist ska lära sig på grundkursen... Det är ett fullständigt utskopande av resonemanget. Det säger väl ändå en del om sakernas tillstånd.
RaderaVar det inget fel på det rättssystem som fällde Quick eftersom han fick upprättelse i slutet?
Efter nästa val kanske de inkompetenta individerna i domkapitlet i Göteborg sitter i Överprövandenämnden?
RaderaDet måste väl vara något galet i rättsystemet när lagens strängaste straff i lägre instans systematiskt korrigeras i högre instans?
Kan Dike åtminstone hålla med om att det är något som behöver rehabiliteras i Göteborgs domkapitel?
Kärnan i ÖN:s tolkning av KO är väl att så länge en präst firar gudstjänst enl. Sv. Kyrkans ordning kan han eller hon fira den i princip varsomhelst, "t.om" i ett sammanhang som Mpr.
SvaraRaderaSka däremot gudstjänst firas enligt något annat samfunds ordning så måste det vara ett samfund godkännt av Svenska Kyrkan för ekumeniskt samarbete.
Låter väl ganska rimligt.
/Håkan
Själv tillhör jag inte längre (sedan ca. 55 år) SvK, men - såvitt jag minns - kunde min far som präst i SvK ännu i början av 1980-talet hålla "privat" gudstjänst och t.o.m. "privat" Nattvardsgudstjänst i de mest skilda sammanhang (aKF, SSB, ungdomsläger, syföreningar, ålderdomshem, etc. etc.) utan att detta någonsin ifrågasattes (han förrättade självklart alla gudstjänster enligt SvK:s ordning). Utgångspunkten var väl att "Guds Ord bär inte bojor" och följaktligen kunde han tjänstgöra som präst även vid sammankomster i div. missionshus, hembygdsgårdar m.m. Försöken att begränsa prästers frihet att förrätta gudstjänst (enligt SvK:s ordning) i olika "fria" sammanhang, tycks mig vara ett dramatiskt angrepp på den svenska folkkyrkomodellen.../Paul
RaderaGissa varför det är så bråttom att införa en ny handbok.
RaderaDå kan man anmäla Mpr-are för att de använder HB-86.
Ska domen även tolkas som att biskoparna inte har tolkningsföreträde när det gäller hur KO ska tolkas och att prästen alltid kan "skita i" vad hens biskop säger? Dvs "lydnad mot huvudman" avser något helt annat än lydnad mot biskopen i sådan här frågor?
RaderaAnna: Man kanske sa tolka det som att lydnad mot huvudman måste ha någon substans mot KO?
RaderaDomkapitlet i Göteborg har återigen fått bassning av ÖN i avkragingsärenden.
SvaraRaderaOm de nu inte har vett att avgå allihop efter denna skandal, så borde de väl åtminstone byta ut juristen?
Sedan vill jag bara påpeka att S:t Pauli haft fler söndagliga gudstjänstfirare än Gustavi domkyrka sedan Bo Giertz började predika i den förra.
Henriette Zeuchner kanske borde inse att det finns en demokratisk huvudman bakom anställningen och i en sådan kan information alltid flöda uppåt till t.ex. styrelsen. En organisation som säger sig tillämpa offentlighetsprincipen, bör åtminstone redovisa ersättningar till ledande företrädare på det sätt som avkrävs av aktiebolag.
Gör Kyrkans Tidning till ett aktiebolag heläg av SvK så löser löneoffentligeheten automatisk, om än i efterhand.
Vill någon veta hur mycket jag tjänar?
Kolla i taxeringskalendern eller kolla upp mitt aktiebolags årsredovisning på allabolag.se.
Så har toleransen vunnit ytterligare mark i SvK. Och MPr-prästerna och de konservativa i SvK jublar!
SvaraRaderaIngen som ser något problem?
En himla massa problem kan skönjas.
RaderaFrågan är bara för vem och vilka det är ett problem?
Peter T,
Radera-Men kläm då fram om kyrkans rättssystem fortfarande är under all kritik, när ÖN upphävt dom kapitlets beslut!
Sedan kan Du fundera över om underrätternas jurister brukar avgå, så snart - och det händer som bekant ofta - en överrätt ändrat deras domslut. Varför skall då domkapitelföreträdare avgå?
Sedan brukar VD:s lön och styrelseföreträdares arvoden redovisas i klump i aktiebolag, om vi nu skall vara petiga. Men det är bra att Du värnar offentlighetsprincipen, ty då måste Du ju i konsekvensens namn också vända Dig emot missionsprovinsens mörkande av sitt medlemsantal - eller hur? Jag tackar för hjälpen i denna strävan!
BENGT OLOF DIKE
Peter,
RaderaJag var kanske litet otydlig, borde kanske ha skrivit:
"Ingen som ser något problem med att de konservativa och MPr är glada över att toleransen utökas?"
Jag ser ett väldigt problem i att de accepterar läropluralism. Jesus sade att man ska akta sig för de falska profeterna, inte vara glad om man får vara tillsammans med dem i samma kyrka...
Bengt Olof Dike, jag hoppas verkligen att styrelseledamöterna i ett medlemsägt aktiebolag inte uppbär arvode.
RaderaSedan har jag för mig att det skiljer sig åt mellan årbokslut enligt K2 eller enligt K3, men jag kan ha fel. Sannolikt skulle i KT:s fall VD:s lön redovisas separat.
"Underhållningsvärde"?
SvaraRaderaWer heute noch - darüber lacht, wird morgen früh - schon überwacht!
/Skallagrim
Bengt Olof Dike, kyrkans rättssystem är inte bättre än dess företrädare.
SvaraRaderaDet är inget principellt fel med Kubas rättssystem heller, men domstolarnas kultur av att agera politiskt korrekt istället för moraliskt korrekt är ett problem.
På Kuba och uppenbarligen hos domkapitlet i Göteborg.
Det är alltstå kompetensen hur de som sitter i domstolarna som brister, inte systemets principer.
Att de flesta kommentatorer på denna blogg gjorde samma tolkning av 17:17 KO som ÖN utan att vara jurister borde påvisa att kompetensen hos DK GBG är undermålig.
För övrigt undrar jag varför Missionsprovinsen skulle vara behjälpt av att ha medlemmar och ett medlemsregister?
Hjälp med medlemsavgifter via Skatteverket?
Medlemsregister och medlemsantal år inte relevant för en kyrka, det är relevant att fira gudstjänst tillsammans.
Peter T,
SvaraRadera-Som jag tidigare skrev avgår ju inte exempelvis tingsrättsjurister, därför att överrätter ändras deras domslut. I domkapitlen sitter jurister med samma kompetens som TR:s.
Sedan ber jag Dig studera missionsprovinsens hemsida och upplysningen lom hur man kommer med i provinsen.
Vänligen ge sedan ett enda skäl till att medlemsantal INTE skall redovisas öppet, precis som andra samfund redovisar sina siffror.
BENGT OLOF DIKE
Nämndemännen i tinget är valda på förslag av medlemsorganisationer och kan förklaras olämpliga.
RaderaI domkapitlet är flertalet förtroendevalda (via stiftsfullmäktige?) och borde likaledes kunna förlaras olämpliga .
T.ex. om de hyser fördomsfulla åsikter om sommiga som de är satta att döma.
Jag vill mena att DK i Göteborg bevisligen hyser fördomsfulla uppfattningar om präster som firar gudstjänst åt Mpr.
Ingen instans kan peta dem, så då borde de ha skam i kroppen att avgå självmant.
Vad gäller Mpr eller någon annan kyrka så finner jag medlemssiffror ointressanta, oavsett vad den kyrkan själv tycker.
Medlemsantal är möjligen intressant för mynđigheter som ska skänka pengar till kyrkan, inte för mig som gudstjänstfirare.
"Vänligen ge sedan ett enda skäl till att medlemsantal INTE skall redovisas öppet, precis som andra samfund redovisar sina siffror."
RaderaI vilka andra ideella föreningar som du inte är medlem i kräver du insyn?
BOD,
SvaraRaderatvå skäl kanske flera.
1, De för inget centralt medlemsregister!
2, De har ingen skyldighet att tillfredsställa din sjukliga nyfikenhet. (Käringar brukar man ibland skälla för att vara nyfikna men du slår ledigt alla rekord)
Varför tillgriper Du inte ditt hot och likt nassarna en gång myntade " I Tyskland har vi andra metoder" DU tycks ju vara besjälad av tanken pä just andra metoder.
Kan nämna att skulle jag själv på något sätt vetat hur många medlemmar mpr har, eventuell siffra är f.ö knappast statisk de har förmodligen tillväxt. Om inte annat skall de i alla fall erbjudas en medlem tillinom det snaraste.
Oavsett, hade jag en sådan siffra skulle det, möligens okristet men dock vara mig ett nöje att undanhålla dig denna.
//HH
Elisabeth,
SvaraRadera-Medlemsantalet står i ideella föreningars årliga verksamhetsberättelser. Så försök inte också Du skjuta på fel pianist! Det är ju den, som vägrar att öppet redovisa siffrorna som skall ställas mot väggen - inte den som ber att få se dem!
BENGT OLOF DIKE
Nu gällde ju frågan vad DU har med saken att göra, inget annat.
RaderaFör övrigt har du fått reda på antalet medlemmar (dvs. församlingar) i Missionsprovinsen. Det är nämligen församlingarna, inte fysiska personer, som är medlemmar i Missionsprovinsen.
Elisabeth,
SvaraRadera-Nej, där har Du fel. Det står klart på provinsens hemsida att man kan söka medlemskap - individuellt - där.
Sedan är det av allmänt och kyrkligt intresse att få veta saken, Andra samfund, Elisabeth, döljer den ju inte. Varför skall då provinsen mörka uppgiften?
Kan Du vänligen ge en förklaring till det?
BENGT OLOF DIKE
Nej, BOD, då läser (inte oväntat) fel. Som fysisk person kan du bli medlem i en församling/koinonia alt. S:t Sigfrids Trosgemenskap. Sedan är det församlingen som blir medlem i Mpr.
RaderaMpr mörkar inte uppgiften. Sanningen är den - som du redan fått veta ett antal gånger - att ingen vet exakt. Någon central statistik finns inte och församlingarna räknar på lite olika sätt.
Är det inte onödig fokus på alkohol här förresten? Som sagt, Block Chardonnay, Heineken och Julöl kan nog fira utan alkohol tror jag!
SvaraRaderaElisabeth,
SvaraRadera-Det kallas subtraktion: att lägga samman församlingarnas medlemstal till den aktuella siffra, som är aktuell. Precis som i andra samfund: medlem i en församling och därefter ett plus i kanten på respektive siffra.
Så försök inte, kära Elisabeth. Matematiken i provinsen är avklarad på fem minuter, om bara viljan finns.
Tyvärr finns den dock inte. Avsaknaden av den skadar provinsen själv, tro mig!'
BENGT OLOF DIKE
Om du lägger ner lite mer än fem minuter på att gå igenom alla svar du fått angående Mpr:s församlingars medlemsantalsberäkning så ser du (förutsatt att du vill) att något exakt svar inte finns att få. Men fortsätt du att tramsa runt i denna fråga. Det skadar bara ditt eget anseende.
RaderaAddition, fick jag lära mig.
RaderaKh på landet
Kh på landet,
SvaraRadera-Visst har Du rätt; jag ber om ursäkt för den felaktiga matematiska terminologin. Dock kvarstår redovisningen av aktuella siffror.
BENGT OLOF DIKE