Söndag igen! Det får bli en söndag i siffernisseriets tecken.
Åke Bonnier har utlagt sin nya lära i tidningen Dagen. Om detta tycker en 3-400 personer något. 78% tycker att Bonnier har fel!
Bo Brander skrev mot Bonnier. Då tyckte 950 personer något och Brander fick 1005 gillanden. Det är 91%.
Vad händer då?
Mikael Mogren rycker ut och skriver mot Brander. Han får 25 gillanden.
Nu sätter vi ihop prislistan.
På första plats med 1005 gillanden BO BRANDER.
På sista plats med 25 gillanden Mikael Mogren.
Svårbedömd, men klart efter Brander kom Åke Bonnier.
Ska han räknas som topp på minuslistan? Jag menar, 78& fel är aktningsvärt om man ska se det hela som en opinionsundersökning.
Vem är denne Brander?
Han är präst, men har på mer än 20 år inte haft lön från Svenska kyrkan. Han får köpa oblater till S:t Ansgar själv. Detta är det yttersta tecknet på utanförskap för en präst, kan man förstå. Oblater ska de, som är medlemmar i Svenska kyrkan men går till S:t Ansgar, inte få inom ramen för kyrkoavgiften. Ni förstår hur detta känns för en smålänning.
Vad får de konkret för sin medlemsavgift, om de tänker efter?
Likväl får denne Brander en massa gillanden.
Det är något som måste vara fel någonstans.
Bonnier får 78-procentigt motstånd. Mogren endast 25 gillanden.
Är det kris för makten eller är det kris? Mäktig kris?
Skulle jag meddelat detta en söndag, när Bloggardag bara ska vara snäll?
I grunden är det väl snällt, tänker jag. All reklam är god reklam och det gäller Bonnier och Mogren också.
Nu kan det visa sig att verkligheten skiljer sig från bilden av verkligheten. Det kan väl uppfattas vara snällt och omtänksamt att ge material för en sådan fundering? Och med begreppet söndagskris anges något viktigt. Söndagen är uppståndelsedag.
För en pensionär har det varit lite mycket. Öland - Umeå - Stockholm - Wien - Addis - Rom - Stockholm - Moheda - Göteborg - Moheda - Öland är programmet från fredag till söndag, tio dagar sålunda. Jag har vid några tillfällen tjänat mycket pengar på att inte åka dit för fortkörning. När det gick som fortast körde dock inte jag. 1002 km/tim eller så. Det var en Boeing 787 Dreamliner.
Ingen behöver gnälla för att alla kommentarer inte tas in. Kommentarerna är till för att kommentera det Bloggardag skriver. Nu tycker jag det är av intresse med debatter som drar vidare, men detta kan inte fortgå utan tuktan för då blir det en självgående blogg och det var aldrig avsikten. Ingen ska känna sig blockad när jag inte tar in allt som skrivs. Censur? Nej, men bloggen är min. Det är grundvillkoret. Det betyder att någon är ordförande, helt enkelt. Jag vill gärna se namn men inser att det för somliga skulle kosta rätt mycket. Signaturer vill jag då se användas.
Jag körde hem från Frimodig kyrkas årsmöte i går eftermiddag, föregått av ordförandekonferens på Lärjungagården. Proffsigt genomförd konferens med trevlig fredagsafton - rorsmannen Amilén hade förberett, genomförde och dukade fram både det ena och det andra. Ost, choklad, lakrits, vatten och jag vet inte allt som vi provade. De som bär på bilden av snipiga frimodiga skulle skämmas om de såg överdådet och hörde skratten. Årsmöten är årsmöten och på sådana har väl ingen kristen skrattat ihjäl sig, men före klubbandet var det en intressant förmiddag på temat 150 år mission och workshop med frågor som satte igång samtalet.
Min vän kyrkoherde Leif Nordlander i Vara talade i vår workshop lite om de viktiga mötena med sörjande, så jag fann anledning berätta om Greta, som vid morgonbönen kom just till Nordlander och berättade att hennes man oväntat avlidit. Kyrkoherde Nordlandet var självfallet deltagande. "Gick det fort", sa han. Det gjorde det. "Hann han säga något innan han dog?" "Jo", svarade Greta, "det hann han." "Vad sa han?" undrade kyrkoherden. "Han sa: Greta, lägg ner geväret."
Jag funderar på att handleda en doktorand som skriver avhandlingen Tramsets betydelse i och för kyrkolivet.
Jag vet inte varför jag likväl blev moloken på hemvägen.
Väster om Borås planläggs ett industriområde. Urberget ligger blottat och ska malas ner för att bli plan yta. Jag såg berget avklätt skog, buskar och humuslager, alltså som det såg ut när inlandsisen just dragit bort. Nu är dess tid ute. Stenkross fanns på området och mycket hade redan krossats.
Jag genomfors av vemod utan att jag riktigt förstår varför.
Människan får lägga skapelsen under sig och ett berg har inga känslor. Jag ska bevara min känsla dock, känslan att urbergets majestät mals ner till något prosaiskt. Är det en äldre herres existentiella funderande? Men varför tänker jag alls kring frågan? Jag vet inte. Är det en ecklesiologisk fråga som tynger? Eller en kristologisk?
På hemvägen kunde jag också räkna in fyra döda grävlingar på och vid vägen. Det är den tiden nu. Sorgesamt likväl. Insikten om alltings förgänglighet ska vi väl bära med oss, kanske för att utmanas ta all glädje till vara och krama sista droppen ur den!
Jag har skrivit inlägg som har, ska vi säga refuserats. Nu kommenterar Du det jag skrivit men som Du inte infört.Det tycker jag är ett självsvåldligt sätt att administrera denna blogg.Jag kommer att markera på mitt sätt.
SvaraRaderaJag påminner mig att Johan Thelin skrivit en bok om ett rytande lejon.
Jag morrar på mitt sättt...
Sign Tiger
Allmänheten måste uppfostras!
SvaraRaderaDet är en oacceptabel situation att inte professionella kommunikatörer får det genomslag de förtjänar. En uppgift för skola, media och samhälle att ta på allvar. Kommunikatörers status måste höjas, och den publika diskursen låta sig berikas av den väl informerade och i sakfrågor insatta expertis som avdelats för ändamålet.
Inte kan väl vem som helst offentligt tillåtas tycka vad som helst? Då kan ju fel tankar riskera få genomslag!
Bill, kommunikatör hos EKM, Master of Spin
Men Bill, man tillåter ju inte vem som helst, utan faktiskt biskopar i SvK, att tycka vad som helst!
RaderaJa kanske inte vad som helst, men åtminstone provtycka att täcka över kors och peka ut vägen till Mecka, vilja innludera reinkanation i kristen tro, förminska eller flrneka jungfrufödelsen fysiska oxh historiska realitet, anse att Mohammed och Jesus ger in lika bra bild av Gud.
Det kanske inte är del tankar på stora delar av farmen, men det är definitivt fel tankar i en kyrka.
Det kanske är så att biskopar är mer jämställda än alla andra grisar och därför tillåta säga vad som helst offentligt?
Spinn på den du Bill, annars får väl den mer jämställda Måns ta till orda?
Givetvis står biskoparna för moralisk auktoritet och folkuppfostran. Biskoparna bör alltså bemötas med respekt. Ifrågasättande av biskopsämbetet kan dessutom gynna dunkla krafter.
Radera"Quod licet Jovi, non licet bovi!", hälsar Måns.
Bill, kommunikatör hos EKM, Master of Spin
Det var väl mer jämlika vissa grisar var och inte mer jämställda. Det finns förvisso olika tankar om betydelserna av dessa båda ord, men någon skillnad är det på dem.
Raderaden Lea
Det är ju tryggt att veta att biskoparna är moraliska auktoriteter.
RaderaI synnerhet som de inte visar några som helst tecken på att vara teologiska auktoriteter.
Folkuppfostran är nog en lämplig arbetsuppgift när när oförmågan till församlingsfostran är så skral i många fall.
Jag hade anledning att gå igenom citat av Chesterton. Jag fann bl.a. följande, som kan vara en kommentar till dagens blogginlägg:
SvaraRadera"It is the test of a good religion whether you can joke about it."
Jag fann dock inte det citat som presenterades i ett föredrag här om dagen, om att kristendom präglas av ?, glädje och lidande. Dag som jag såg antecknade noggrannare, kanske kan ge besked om citatet.
Jag befarar att man visst kan tramsa bort sin tro. Då har detta med att "frukta" Gud och hans helighet slutat fungera. Israels avfall med gudlkalven beskrivs som att "Israel började leka". Genom att ha vördnad för det som har med Gud och det himmelska att göra, uppmuntras andra till vördnad för det heliga och tecknen på Guds närvaro i världen.
RaderaTiteln på Johan Thelins bok är:"Som ett rytande lejon".
SvaraRaderaOch Dag Sandahl: När blev ktitik i sak och konstruktiva förslag"gnäll"?
Publicera mina inlägg och låt bloggläsarna bedöma om jag gnäller...
"Tiger".
Kära nån då, varför duger siffrorna nu?
SvaraRaderaPlötsligt blir gillatangenterna på datorn sanningssägare för bloggaren, som också låtsas gråta en skvätt över det som han anser att Bo Brander är utsatt för: denne har ju inte haft lön från Svenska kyrkan på tjugo år!
Jag hajade till vid söndagens läsning av DS-bloggen och tänkte instinktivt på hur jag har blivit bemött på kommentatorsfältet vid min erinran om att Svenska kyrkan samlar över sex miljoner människor, medan missionsprovinsen kan mobilisera 200-400 medlemmar (som ni förstår Är siffrorna ovissa på grund av provinsens ovilja att offentliggöra dem).
Och när jag erinrar om att nom nomineringsgruppen FK är en av de minsta i KM medan S är ungefär sex gånger större, passar minsann inte denna dokumenterade verklighet.
Men knapptryckarfilosofins tveksamma summering (den visar ju antalet tryck, inte antalet personer) får DS att glad som lärkan i Moheda, åberopa siffrorna.
Nu kommer jag med en enkel motfråga, då bloggaren också har låtit oss veta, att han bevistat FK:s årsmöte, alltså inte ett KM-gruppmöte:
Hur många personer var närvarande där? Då jag vet att bloggaren har en helt annan respekt för offentlighetsprincipen i teori och praktik än flera signaturer på hans kommentarsfält och därtill är underkunnig om att FK erhåller bidrag från kyrkan och således är angelägen om offentlig redovisning, kommer han att publicera siffran här.
Bo Brander då? En högt respekterad, kunnig teologi, väl värd att läsa och lyssna till. Men VARFÖR har han då inte fått någon lön från Svenska kyrkan, som DS gråtmild berättar? Kan det ha med hans inställning till kvinnliga präster att göra? För tio och tretton år sedan var ju annars Brander intresserad av att få tillträda biskopsämbetet i Göteborgs, respektive Växjö stift.
Men han var obehörig genom sitt motstånd mot kvinnopräster. För ganska exakt sex år sedan, nämligen den 14 april 2010, konstaterade han och en annan på denna blogg ej okänd person - nämligen bloggaren själv - i tidningen Dagen, att Svenska kyrkans beslut att tillåta kvinnor att bli präster lett till en "förödande kyrkosplittring" i vårt land.
Menade herrarna sju miljoner mot - då - kanske högst hundra medborgare? Eller vad betydde i deras ögon "förödande"?
I varje fall ser undertecknad inga tecken på att kyrkosituationen i vårt land är förödande, att splittringen exempelvis manifesteras med dubbla gudstjänster på ett stort antal orter: en där bara män tillåts predika och en där båda könen är välkomna som präster. Och nomineringsgruppen FK, som i KM kan sägas vara en symbol för kvinnoprästmotståndet, trots att den har en kvinna bland ädel män som ledamöter, samlar bara några få av KM:s totalt 251 ledamöter, vilka i fria val har blivit ditsatta av väljarna.
Om dessa relaterade fakta är tecknen på "förödande kyrkosplittring", så torde det finnas risk för att Moheda skulle kunna placeras i Jönköpings län i stället för Kronobergs.
Säg nu bara inte att jag har varit stygg denna söndag. Jag har ju bara redogjort för dokumenterade fakta (bortsett ifrån antalet medlemmar i provinsen vilket måste uppskattas av kända orsaker)Är man stygg, om man håller sig till fakta?
Tilläggas bör också att såväl Brander som bloggaren är synnerligen hörvärda predikanter. Men vi behöver väl inte trycka på datorknappar efter deras predikningar?
BENGT OLOF DIKE
Det var väl inte Bo Brander som var intresserad att få bli biskop. Det var betydande delar av valmanskåren, som uttryckte sitt intresse att få honom som biskop. Men deras i demokratisk ordning uttryckta vilja godkändes inte.
Radera"Den förödande kyrkosplittringen" – den har väl tagit gestalt i att så där en tredjedel av Svenska kyrkans dåvarande medlemmar har lämnat den.
"Svenska kyrkan samlar över sex miljoner människor", hävdar BOD. När då? Tydligen inte i söndagens huvudgudstjänst i vart fall. Och inte heller kring valurnorna vid kyrkovalen. Så - när? Och var?/Paul
RaderaSå SvK samlar 6 miljoner, i vilken lokal då?
RaderaVilken kyrka inom SvK samlar flest till huvudgudstjänst på ett år?
Att samla - församlas (grek. ecclesia) - är vad en kyrka gör.
SvK gör det idag i hälften så stor utsträckning som 1990. Vilka kyrkor samlar mest folk och varför.
(Nu vet jag ju att jag tycker att den fysisika samlingen är viktig och BOD brukar lägga mer vikt vid samlingen i medlemsregistret, men att använda verbet "samlar" om ett medlemsregister tyckte jag var rätt magstarkt.)
Hur kan man inbilla sig att f Bo och f Dag på något sätt skulle söka stöd från herr omnes pöbelvälde. Dock torde det vara kris för alla de som med hjälp av herr omnes vill marginalisera och eliminera apostolisk tro och praxis. Inför lutherjubileet kunde det vara intressant att lyfta fram vad jubilaren Luther själv skulle kunna säga om det som vi har beslutat om könsneutralt ämbete och äktenskap, men det kanske blir förpassat till den skräphög som den gamle Luther uttalade om judar, märk väl inte den unge Luther. Luther måste alltså dekonstrueras för att inte stöta sig med dagens herr omnes. Hur skall en dekonstruerad evangelisk luthersk kyrkogemenskap kunna vara ett salt och ett ljus?
SvaraRaderaNu försöker ni igen, kära obligatoriska kritikerröster!
SvaraRaderaSärskilt då Thomas Andersson och +Göran,
-Jag tar de sistnämndas texter först:
Den som inte är intresserad av en kandidatur ställer väl rimligen inte upp utan avböjer den vänligt men bestämt - eller hur Göran? Dessutom var ju Brander ej behörig på grund av sitt kvinnoprästmotstånd.
Men snälla Göran, medlemmarnas flykt från kyrkan har inte ett dugg med påstådd kyrkosplittring att göra. I så fall skulle de ju återfinnas i tusentals i missionsprovinsen. Flykten började, som jag så många gånger här har påvisat, när skilsmässan drivits igenom. Se Dig alltså omkring och sök med lupp, om Du kan upptäcka två parallella kyrkor med olika teologi som kämpar om församlingsborna. Låt mig genast få besked, om sökandet ger resultat.
Paul och Peter T upplyses ånyo om Svenska kyrkans officiella tillhörighetssiffror. Visst samlar den då så många. Vet ni inte att i varje förenings verksamhetsberättelse anges medlemsantalet. Varför skall det stora samfundets, Svenska kyrkan, inte göra detsamma?
Acceptera - inte dementera, mina herrar!
BENGT OLOF DIKE
Ja, jag har tvingats acceptera att vissas i demokratisk ordning uttryckta vilja inte är acceptabel. Man kan naturligtvis fråga om det är god demokrati.
RaderaOm medlemmarnas flykt från kyrkan inte är ett slags kyrkosplittring, vad är det då?
Hr Dike:
RaderaJag noterar att du tydligtvis på fullt allvar tycker att det är rimligt att en annars god teolog och predikant blir obehörigförklarad för att han inte bekänner sig till kvinnor som präster.
Jag noterar vidare att du fortsätter att inbilla dig att dina påståenden är fakta. Tröttsamt.
den Lea
Åtminstone här har vi två parallella, konkurrerande kyrkor. En välbesökt, tradkristen kyrka och församling, illa tåld av dem som makten haver, och en uppsjö av liberala kyrkor, i det stora hela utan församling.
RaderaIdag besökte jag mot bättre vetande en näraliggande "liberal" kyrka. Ett 15-tal gudstjänstdeltagare bestods en syndabekännelse- och avlösningsfri gudstjänst utan bröd. Predikan var formellt bra, och temat var att man inte skulle skicka pengar till Panama, Man skulle betala sin skatt och sina avgifter till fullo. Man skulle välkomna flyktingar och vara generös i denna vår tids ödesfråga. De cirka femton, mestadels åldrade deltagarna kanske inte hade så mycket pengar att skicka iväg till skalbolag, och inte heller några möjligheter eller ens kunskap att undvika skatt och avgifter. Beträffande flyktingfrågan, var de nog inte så informerade. Predikans moraliska udd var klar och skarp. Man kände sig faktiskt nästan syndfri på kuppen. Inget av allt det fula hade vi väl gjort? Alltid något.
Det kändes sedan bra att bekänna sin kristna tro på gammalt vis. Den kvinnliga kyrkoherden, drygt 60.000 kr/mån, slog vid välsignelsen korstecken och använde aronitisk välsignelse. Inte så illa! De tre psalmerna var snabbt sjungna. Postludiet kort. 26 minuter tog det hela.
Jag bestämde mig att det skulle dröja innan jag ännu en gång höll tillgodo med produkter från den stora, liberala firman. Nej, den lilla tradkristna församlingen tillhandahåller allt bättre stuff!
Kyrkosplittringen är ett faktum.
/Skallagrim
Men snälla BOD - det var väl ingen aktiv "medlemsflykt" som plötsligt uppstod efter skilsmässan från staten, utan saken var främst att den automatiska och i praktiken obligatoriska kollektivanslutningen av alla nyfödda (t.o.m. utan dop!) till SvK - dvs. tillflödet - upphörde. Och den var ju ändå helt ovärdig ett demokratiskt samhälle. I "gamla tider" var en stor mängd baptister, metodister m.fl. ännu formellt "medlemmar" i SvK trots att de hade sin kyrkliga tillhörighet på helt annat håll. Och de flesta "statistiska medlemmar" i SvK var (och är) ju totalt ointresserade och indifferenta - de "samlas" helt enkelt inte där. Det är först under de senaste årtiondena som folk börjat inse att medlemskap i SvK inte är en medborgerlig skyldighet. Därför minskar antalet medlemmar stadigt varje år. Krasst konkret "samlar" SvK endast en liten del av de nominella medlemmarna till gudstjänst. Varför envisas Du med att stoppa huvudet i sanden?/Paul
RaderaEj behörig. Säger vem? Gud? Den världsvida kyrkan? Om "Vi plockar ner korset-Brunne" är behörig? Om "Jesus är inte enda vägen-Bonnier" är behörig? Eller "Fäst inte blicken på herden-Hermansson?
RaderaKriterierna är i sanning outgrundliga.
Om Bengt Olof Dike vill lära sig vad verbet "samla" betyder, så rekommenderas Nationalencyklopedins ordbok.
RaderaSom f.d. fullmäktigeledamot i en förening med 140000 medlemmar skulle jag aldrig använda ordet "samlar" om medlemmarna. Som mest samlas 120 personer nationellt och på visa ställen lokalt samlas ibland fler.
Ja, då begriper jag varför Ulf Berggren etc. skrev 'CENSUR' som "svar" på mitt inlägg under 'Själva strukturen'. Sign Tiger förblir obegriplig.
SvaraRaderaPersonligen anser jag att en konsekvent signatur kan säga lika mycket som ett namn. Hade jag kallat mig 'Stina Persson' hade knappast någon reagerat. Nu heter jag varken Stina eller Persson, men det kan ju ingen veta. Jag står hellre för att jag använder signatur. Mitt riktiga namn skulle troligen inte säga de flesta här så värst mycket, möjligen skulle efternamnet kunna vara bekant främst bland hesitörer.
den Lea
Det är en tre-fyra inlägg som inte Dag Sandahl inte tagit in.Han kallar sigbloggens ordförande. Så jag har väl begärt ordet men inte fått det.Vad jag skrivit faller tydligen utanför Dag-ordningen.Det är bara det att ordförande svarar på inlägg som inte publicerats (se ovan).
RaderaJag ville skicka ett utförligt svar till Dig på en fråga Du ställt tidigare i veckan. MEN jag här inte Din adress.
Nu kan ju någon undra vad som står i mina inlägg som inte publiseras.Det kan jag inte svara på ehuru ordförande inte kommer att publicera det. Ordförande hävdar att det inte äratt ccensurera. Ordförande hävdar också att jag gnäller. Jag å min sida hävdar bestämt att jag inte gnäller. Jag vill att alla som skriver på bloggen ska skriva ut sina för-och efternamn. Dessutom ska ordförande ha tillgång till adress. Detta är enligt ordförande att gnälla!
Jag har också bett ordförande om din adress den Lea eftersom jag ville ge Dig ett utförligt svar.
Jag har också påpekat för ordförande att de flesta dagstidningars insändarsidor kräver att hela namnet sätts ut under insändare+att tidningen känner till skribentens namn.Jag anser att det är rimliga krav även på ordförandes blogg.
Som Du märker den Lea har jag blivit full i skratt trots stundens allvar och jag vill sluta med följande
-jag vill inte veta vad Du heter
-din adress vill jag inte heller veta
-jag vill inte heller längre skicka ett utförligt svar tillbaka Dig-jag har glömt Din fråga.
-sign Tiger är liksom din sign dubbeltydlig
-jag känner Stina Persson och hade reagerat om hon hade dykt upp på ordförande Dags blogg.
Till allra sist:Herr ordförande! Jag skulle vilja om det vore möjligt för ordförande Dag, att ordförande strök alla mina inlägg på ordförandes blogg.
"Tiger", alias Ulf Berggren.
den Lea
RaderaDag Sandahl tar inte in mina svar till Dig.
Du kan väl varken begripa eller inte begripa det Du inte får läsa.
Jag vet inte vad ordet hesitör betyder-en som tvekar, hesiterar?
"Tiger" alias Sti f'låt Ulf Berggren
Två inlägg med samma innehåll togs inte in. I båda begärdes namn och adress till Den Lea. Och saken gällde en kommentar som inte enkelt kunde kopplas samman med något jag skrivit utan en kär tes som kommentatorn driver. Jag ska se om jag lägger tid på att stryka inläggen från Ulf Berggren. Det skulle dock göra mig ont. Det är värdefullt att någon idogt påpekar vilken skada kvinnoprästmotståndarna gjort. Det behöver folk få veta.
RaderaDu erkänner först nu att Du censurerat mig. BRA!
RaderaGamla inlägg som jag skrivit poppar upp här och där på detta nät. Och jag får som alltid lust att skriva invändningar.
Eller som vi sa i Orrefors:man kliver inte ner två gånger i samma Vapenbäckså.
Stryk det gamla. Jag kommer med ny ammunition mot kvinnoprästmotståndarna i Svenska Kyrkan. ..
Nu iväg till potatislotten på Djingis Khan. ..
Ulf
Den Lea och +Göran,
SvaraRadera-Vi har en kyrkoordning som alla har att förhålla sig till, även Brander. Den stadgar att kvinnor har samma rätt till prästämbetet som män. Det måste också Du acceptera.
Sedan ber jag Dig visa vad i det jag satt på pränt som INTE är fakta!
Till Göran detta:
-Det är flykt från kyrkan - inte till någon annan, exempelvis provinsen. Var finns alltså den parallella kyrka som jag efterlyste, därest man påstår att det råder förödande kyrkosplittring i landet?
Låt oss få veta det, Göran!
BENGT OLOF DIKE
Men så skrev han väl inte?!
RaderaDet är en "flykt" (onödigt dramatiskt ordval kanske) UR kyrkan. Sortin kan gå åt olika håll, till andra samfund likaväl som till vanligt svenskt sekulärliv. Vilket för de flesta inte gör någon större skillnad. Man ser över sina kostnader helt enkelt. Det borde vara ett större bekymmer att människor känner på det viset, än att några hittat en kristen gemenskap.
Svenska Kyrkan är i sin bekännelse större än den sekulariserade statsprotestantiska åsiktsgemenskap (åsiktskorridor) som nu vill vara rådande över alla. Matteusevangeliet visar oss på ett minoritetsperspektiv där 2 eller 3 är församlade i Jesu namn. Där i denna gemenskap har Svenska Kyrkan sitt liv.
RaderaHr Dike
RaderaFör det första är prästämbetet ingen rättighet. För det andra togs beslutet på ett tveksamt sätt. För det tredje gavs ett LÖFTE att den som för sitt samvetes skull inte kunde ha gudstjänst tillsammans med en kvinnlig präst skulle ha väjningsrätt, ett löfte som man sedan helt ovärdigt bestämde sig för att skita i.
Och nej, jag 'accepterar' inget av detta. Jag kan inte göra något åt de felaktiga besluten, det är sant, men jag kan aldrig tvingas att gå till nattvarden då en kvinna celebrerar.
Att räkna upp allt du säger som inte är fakta, skulle bli oerhört långt, så jag ska nöja mig med att nämna ett fåtal:
Skilsmässan mellan kyrka och stat är INTE orsaken till att människor lämnar kyrkan. En del gör det för att de inte tror, andra gör det för ATT de tror. En del blir kvar bara för att vi inte vet vart vi ska ta vägen.
Att en majoritet tycker något betyder INTE att den har rätt. Majoriteten av de miljoner kyrkomedlemmar du bröstar dig över, kan inte ens det mest elementära om kristendomen.
Svenska kyrkan i dag är mycket långt ifrån svenska kyrkan för 1000 år sedan. Allt ditt lovsjungande av en kyrka som stått genom århundraden är därmed null, void, tomt nonsens.
Du kallar saklig kritig för påhopp och fula angrepp.
Sådär, det var några saker. Och jag tror inte för ett ögonblick att du kommer att reflektera över dem. Antingen svarar du inte alls eller också går autopiloten på. Trist.
den Lea
Den Lea och andra kritiker,
SvaraRadera-Nej, det kom inga exempel på vad jag har skrivit som inte är faktapåpekanden. Du får göra ett nytt försök, Lea, eller inte upprepa Dig.
Sedan har vi läst det förut: att prästämbetet inte är en rättighet. Nej, det vill Du att det uppenbarligen inte skall vara för kvinnor. Men Svenska kyrkan har som bekant en annan uppfattning.
Sedan påstår Du magistralt att de flesta kyrkotillhöriga inte har elementära kunskaper om kristendomen och att majoriteten inte alltid har rätt.
Alltså detta: jag, Lea, står för det rätta, alla ni andra, utgörande majoriteten av folket, har fel, Tig och sitt ned!
Det är till att ha anspråk, minsann!
Och ingen ovan har kunnat styrka DS tes att kyrkosplittringen har varit förödande i Sverige. Fortfarande saknar jag uppgiften om vilken kyrka, som Svenska kyrkan konkurrerar med.
Gör ett nytt försök även här, kära kritiker!
BENGT OLOF DIKE
Där dök det upp ett garanterat faktafel.
RaderaSvK anser inte att prästämbetet är en rättighet!
Fråga bara de kvinnliga prästkandidater som har "fel" uppfattning i äktenskapsfrågan.
Autopiloten var det, ja.
RaderaJo, hr Dike, jag gav flera exempel på saker du skrivit som inte är faktapåpekanden. Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad 'fakta' innebär, så låt mig upplysa om att 'vadhelst hr Dike tycker och tror' INTE är detsamma som fakta. Kan vara bra att komma ihåg i framtiden.
Prästämbetet ÄR inte en rättighet. Det är däremot fakta och påverkas varken av vad jag, hr Dike eller någon annan vill.
Har hr Dike hört talas om att man inte ska kasta sten när man sitter i glashus? Troligen inte, annars skulle du väl inte kasta beskyllningar om 'magistralt' beteende omkring dig. Magistralt eller inte, vad jag säger är sant. Ska jag tolka hr Dikes invändning som att hr Dike tror att majoriteten alltid har rätt? Och att de flesta kyrkomedlemmar har elementära kunskaper om kristendom? På allvar?
den Lea
BOD
SvaraRaderaJa, om man trr att SVeK´s uppgift om den vill kalla sig kyrka är att spegla samhället så är det nog en riktig slutsats du drar men tyvärr för dig och dina likar är det inte-notera inte Kyrkans uppgift men så finns det inte heller något likhetstecken mellan SveK och Kyrka.
Sedan är det patetiskt att läsa hur du försvarar politrukstyret med att där minnsann finns de som jobbar ideellt.
Ja, det är nog sant men det är inte heller de som raserar SVeK . Du själv har inte precis gjort dig känd för att avstå från arvoden och jag tror de är få som varit med och raserat som gjort detta.
//HH