måndag 5 september 2016

Giftpilarna

I tryckta SvD Hette det att "Giftpilar på nätet tystar dialog". Antje Jackelén byter strategi och använder i fortsättningen twitter för att informera, inte kommunicera. Det fanns en tid då hon fick mersmak av twitter. Nu får hon avsmak. Men Svenska kyrkan skulle ju vara en aktiv spelare på sociala medier?  Och Antje fick väl utmärkelser för sin kommunikation? Nu är det något som inte passar, dvs blivit opassande.

"När flera hundra på en dag tar heder och ära av en och sparkar sanningen med fötterna, då känns det som en invasion i kroppen. Du måste uppbåda en enorm energi för att hålla emot och för att upprätthålla din integritet."
Man kan förstå detta om Antje utsatts för "en twitterstorm med flera hundra förolämpande, osanna, oseriösa och hatiska kommentarer per dygn."

Fenomenet är dock ingenting nytt.
GA Danell och Bertil Gärtner fick motsvarande och rätt många prästfamiljer med den skillnaden, att det då var insändare, politiska kampanjer och löpsedlar, som nådde alla. Det var inte kommentarer i skumrask av nättroll utan uppställningar. ALLLA tog del av det som sanningslöst kunde sägas. Och Bertil svarade med ett "hallå" i telefonen för att kunna sortera bort de mest vanvettiga uppringarna. Detta var hans och Margit Gärtner vardag

Jag säger bara prästval om bilden i sin helhet ska målas. Man ska kanske läsa Matt 5:11 för att förstå sammanhanget. Fenomenet är verkligen inte nytt, bara arenan. Och prästbarnen fick sin beskärda del av eländet - och mer än så. Jag dristar mig tänka att många prästbarn hållit tyst om hur det var i skolan understundom därför att de inte ville lägga sten på börda. 30 år senare berättar de. Många fick verkligen utstå mer än hat på twitter. De skulle varit tacksamma om hatet funnits där och inte i vardagens vedermödor och på löpsedlar.

De anonyma breven hörde till. En dag kom ett sådant. Jag skulle prata med prosten Pehr samma dag om något annat och kom i på hans tjänsterum. Där låg ett likadant brev, jag kände igen handstilen på kuvertet. "Får du också sådana?", sa jag. ""Ja,", sa prosten, " och såna brev gör vi så här med", rev itu det och kastade det i papperskorgen.

Nu är det dock så väl ordnat i Svenska kyrkan att till skillnad från anonyma brev, som kastats, finns en offentlighetsprincip som innebär att alla tweets kan begäras fram och analyseras av pigga journalister.
Jag frågade rättschefen tidigare och ja, tweets till ärkebiskopen är offentlig handling.
Hur har hatet och hoten formulerats? Tryck ut materialet. Vad tvingas Antje läsa?

Vi kan inte heller bortse från frågan hur hennes stab tydligen misslyckas med att backa upp henne och hålla henne från det, som blir en fysisk plåga och giftpilar som gör henne sjuk. (Ordna för chefen först, har somliga av oss tidigare vapenföra fått lära oss!)
Är det sant att hon med barn och barnbarn mordhotats? I så fall måste några inlägg på twitter omedelbart till polisen och hur är vår egen säkerhet kring biskoparna egentligen? För Antje ter sig twitter "som rena avrättningsplatsen". Då är det illa. Borde inte Kyrkans Hus fungera som skydd för ärkebiskopen? Hon ska väl inte behöva vara förbryllad över "sina" nättrakasserare utan i stället förstå deras tankevärld och därmed kunna distansera sig?

Vilken kategori som delger sina synpunkter till Antje tycks framgå när skrivarna karaktäriseras som kristenhetens och svenskhetens försvarare men samtidigt som några som har svårt med jämställdhet och medmänsklighet.
Det kan bli riktigt intressanta artiklar i Kyrkans Tidning eller i svensk press. Undersök.
Låt forskarna i Kyrkans Hus analysera stämningarna.
Nog finns det mycken information att hämta här för att förstå samtid och samhälle. Detta är nödvändigt. Som alla andra troll spricker också nättrollen i ljuset.

När jag läste Antje saknade jag Morsan.
Hon har snart varit 19 år död, men nu hade jag behövt henne för att fråga om Antjes text. Hon spelar det som kallas "kvinnokortet". Jag tycker mig inte att minnas att Morsan, provinsialläkare, gjorde det. Hon spelade det professionella kortet. Hon såg orättvisorna, men gnällde inte. Hon backade upp unga läkare - oavsett kön. Jag antar att hon uppmuntrade unga kvinnliga läkare att kompetensutveckla sig. Men det gällde ambitiösa manliga också. Tror jag.

Vad hade Morsan sagt om en ärkebiskop som uppfattar att hon 1. agerar från ett underläge och 2. nålas fast i påståendet att hon inte skulle tåla kritik när hon påtalar att hon utsatts för orättvis behandling och att detta 3. är en kvinnofråga och 4. en fråga om kvinnors hälsa.
Hade Morsan sagt att det gäller att skaffa sig ett sakligt underlag, t ex jämföra kritiken mot KG Hammar. Var den vänligare?
Och vad hade Morsan svarat om jag med viss upprördhet sagt, att nu ska det talas om orättvis kritik i en kyrka där medkristna i decennier utmålats som något de i all mänsklig svaghet dock icke är - och detta med allmänt gillande?

Antje klagar över att flera hundra tar heder och ära av henne.
Det är väl inte så roligt. Vi kanske skulle komplettera med ett lämpligt bibelord att läsa vid biskopsvigningar. 1 Kor 4:12b-13. Detta är understundom villkoren. Just nu betalas en tilltagen lön till ärkebiskopen eftersom det är så. Apostlarna hade det inte så väl förspänt. En shitstorm på twitter kanske kunde vara något att längta efter som alternativ till avrättning?

Det finns ett enda sätt att komma vidare. Fram med materialet i ljuset. Dra lärdom av det som skrivs och lägg det därmed på avstånd.
Ungefär som vaktmästaren Margreth sa, när jag från bokhandeln Arken (som hade bilden i skyltfönstret) köpte Marianne Väpnargårds bild av Gärtner (med penis i mitran), Martling, Strandberg och mig själv (tecknad fariseiskt smal...) när vi bar ut en naken kvinnlig präst. Caroline Krook hörde till Väpnargårds uppbackare. Jag köpte, ramade in och satte bilden på väggen. "Det var ditt enda sätt att hantera bilden." Vad de medkristna sa? Anna Karin Hammar försvarade bilden, tills sr Inger nog tryckte tillbaka. Mucka inte med nunnor, det säger jag bara. Det andra var tystnad.

Ibland tycker jag en del förhållanden i Svenska kyrkan är ynkliga. Ska jag ringa syster Kerstin och höra henne fälla sin replik "Det är inte mycket di fina di tål" -?  Det är en gammal replik från Lunds stift, förstår jag. Man behöver inte tåla allt heller. Fram med alla tweets i ljuset. Spräck nättrollen!

Ska man bilda sig, och det ska man, kan boken Värstingkristna i drevet läsas. (Artos 2010). Jag skrev kapitlet Skräckslagna sexualneurotiker, (s 87-116). Till sockenbiblioteket med språng!




31 kommentarer:

  1. Nu får det vara nog!
    Nog med att gynna amerikanska fullblodskapitalistiska Twitter, Facebook, Apples... You name The...
    Nog med nättroll-var jag inte på väg att förvandlas till ett själv?!...
    Nog med anonyma signaturer -var jag inte på väg att förvandlas till en själv..
    Ajöss! Låt oss ses i realrum- och tid...
    Sign Maska i nätet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Red pill or blue pill?

      /The Grinch

      Radera
    2. https://www.youtube.com/watch?v=RhlXqYiTz2Q


      PM

      Radera
  2. Så tycks den Sandahlska verkligheten sedan nära femtio år inte bekomma vår ÄB särskilt väl?

    Trevligare då att för uppvisat rätt tänk bli klappad på huvudet av de utträdda i politisk elit och medieelit?/MB

    SvaraRadera
  3. Ignatios av Antiokia skapade sig ett medialt eftermäle genom sina brev.
    Dömd till döden för sin bekännelse kunde han inget bättre göra, än att sprida uppmuntran om den enda vägen till församlingarna hans fångtransport passerade.
    Hur ska vi idag sprida evangelium?
    Twitter eller tvåvägskommunikation?

    SvaraRadera
  4. Hot om uthängning är ofta bra och kan tänkas fungera som avskräckning. Det kräver dock att man är säker på att det är rätt person som lyfts upp i ljuset, och det är jag inte säker på när det gäller dyngsprättar i datadjungeln.

    En aspekt till: en del av de där figurerna kan vara mentalt väldigt trasiga människor som kanske kraschar totalt om de avslöjas. Dessutom kanske de har andra omkring sig som inte alls trollar på nätet, personer som kan bli väldigt ledsna och kanske själva utsatta för otrevligheter när trollet avslöjas. Tänk partners, barn. Hot bör anmälas, men jag tvivlar på att figurer som verkligen vill göra skada talar om det i förväg. "Real bad guys move in silence" som en rappare diktade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn Nilsson: Detta kan väl iofs gälla de flesta brottslingar - de är trasiga människor och har folk omkring sig "som kan bli ledsna". Varför ska just de som ägnar sig åt nättrakasserier skyddas? (Med det sagt är inte alls all kritik mot ÄB trakasserier, så klart.)

      Du har rätt i att de som hotar anonymt på nätet nästan aldrig gör verklighet av sina hot Men det är inte heller meningen. Meningen är att något ska ta emot så mycket skit att han eller hon bryts ner och inte orkar längre. Ett sätt att tysta och därmed ett demokratiproblem.

      Radera
    2. Jag skrev inte att de skulle skyddas i alla lägen. Däremot att man i bekämpandet av sådant otyg som de ägnar sig åt inte själv skall bete sig lika tank- och vårdslöst, och slå vilt omkring sig. Ibland kan ju en diskret tillsägelse ("vi vet vem du är, sluta med elakheterna om du inte vill åka ut i ljuset") räcka för att få slut på trakasserierna.

      Radera
  5. Jodå, Dag S, jag anmälde den bild Du syftar på till gamle biskop Lindström i Lund. Han hade ju förespråkat ett ridderligt uppträdande i den så kallade ämbetskonflikten, så här fick han ett tillfälle att försvara anständigheten mot dem som ritar sådana bilder och skyltar med dem. Martin Lindström ringde till mig en söndagsafton sedan jag i vanlig ordning haft tre högmässor. Han sade sig inte känna till bilden. Jag sökte beskriva den, varvid han sade att han inte ens hört talas om den. Jag föreslog att han skulle skriva i SDS, men han trodde att han i så fall inte skulle bli publicerad. Jag blir det inte, berättade jag för biskopen, fastän jag försökt. Gissar att prästsonen Per David Lindeberg, Pedel, gärna såg att biskopens mitra profanerades. Så kunde det gå till förr i tiden!

    SvaraRadera
  6. Dag, när du beskyller Antje för att spela kvinnokortet verkar du inte tagit del av det reportage på senare tid( t ex Uppdrag granskning) av näthat där de manliga reportrarna själva tillstyrker att hatet mot kvinnorna är betydligt värre än det mot männen. Så visst, det vore verkligt intressant att jämföra med hat riktat mot KG Hammar för att jämföra med senare tid.

    Jag kan upplysa om dock att är du kvinna och upplevs som "muslimvänlig" så drar du till dig en alldeles särskild grupp på nätet - den grupp som du i din senaste märkliga kommentar till mig påstod inte fanns. Det var då jag höll på att baxna. Så opåläst kan väl inte ens du vara?

    För övrigt undrar jag vilket kort du spelar när du, för att använda ditt egna ord ovan "gnäller" över hur kvinnoprästmoståndare omtalas och behandlas? Vi kan väl komma på ett lämpligt kortnamn tillsammans?

    SvaraRadera
  7. Det är inte lätt att vara ÄB när man har det så svårt...

    SvaraRadera
  8. Jag är helt emot mobbing. Men när någon "maktmänniska" därovan blir ifrågasatt så tycker inte jag det är frågan om detta. Ska dom med makten inte kunna kritiseras (som i fallet Stalin)? Om t ex Trump blir president - ska han inte ifrågasättas?

    SvaraRadera
  9. Först hängde man ut svartrockarna.

    Så tog de slut.

    Sen hängde man ut svartkjolarna.

    Så tog de slut.

    Sen hängde man ut pekåarna.

    Snipp, snapp snut. Så vart kyrkans saga slut.


    Jonas Engren

    SvaraRadera
  10. Kritiken mot fru Jackelén är helt befogad. Som "ärkebiskop" framstår hon som en håglös och platt figur som i debatter slingrar sig i kryptiska samhällsanpassade formuleringar i stället för att svara. Hon är en typisk karriärist som i första hand valdes på grund av sitt kön. Hon har dåliga ledaregenskaper och därmed stora problem med sin roll. Hon saknar visioner och är blind för de växande problem som finns i den organisation hon är satt att leda. Hon förstår inte varför hon utsätts för kritik. Hon murar hellre in sig och introducerar i stället (som nu) ett nytt tema för att slippa svara. Som VD för ett företag hade hon varit bortplockad för länge sedan. Om hon ens hade kommit så långt. Kvinnokortet hjälpte henne upp på piedestalen till en roll som passar henne mycket dåligt. Hon kommer att lämna många och stora frågetecken efter sig. /John

    SvaraRadera
  11. Sofia Lilly Jönsson ryter ifrån: http://www.expressen.se/kultur/allt-handlar-inte-om-dig-antje-jackelen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth: Sofia Lilly Jönsson motsäger sin egen rubrik då hela hennes text just handlar om Antje Jackelén. Liksom så många andra texter som styr på person och inte på sak.

      Radera
    2. Sorgligt hur snabbt ärkebiskopens välputsade gloria hamnat rejält på sniskan!

      Lars Jensen

      Radera
    3. Lars: På vilket sätt är ärkebiskopens gloria välputsad? Och på vilket sätt har den hamnat "rejält på sniskan"? På den här bloggen hade man ju dömt ut henne långt innan hon ens tillträtt, så själv har jag svårt att se att något hamnat på sniskan för att man fortsätter att kritisera allt vad hon gör.

      Radera
    4. Kan vi alltså sammanfatta läget så här: Vi ska ifrågasätta att Antje blir utsatt för näthat. Vi ska däremot inte ifrågasätta att det var "vardag" för Gärtner och hans fru att utsättas för obehagliga telefonsamtal. För han var ju kvinnoprästmotståndare så då måste det vara sant, vet bloggaren. Och som tur är går det ju inte att bevisa något där! Puh!

      Vi bör också dra slutsatsen att om en kvinna som ÄB klagar över näthat så "gnäller" hon, medan Gärtner tydligen inte gnällde men lät veta att det var hans och hans frus vardag att bli utsatt för telefonterror och att han därför måste svara "hallå".

      När filmen om Inger Svensson diskuterades på den här bloggen var bloggaren snabb med att misstänkliggöra att hon fick ta emot obehagliga telefonsamtal "eftersom telefonen fanns i en studentkorridor". Vore fortfarande intressant att få veta hur han resonerade där. Men visst, hon var ju kvinnlig präst så hon talade nog inte sant, så som Bertil Gärtner givetvis gjorde.

      Så olika dömas vi här i världen. Men det var ju inget nytt.

      Radera
    5. 'Välputsad' - Medial uppmärksamhet långt utöver företrädarnas, positivt omtal och positiv förväntan, utmärkelser, medievänsterns kelgris.

      'rejält på sniskan' - ständigt tilltagande seriös kritik, föremål för storm av näthat som symbol för pekå och kyrkans (vänster)politisering.

      I övrigt delar jag att Annas uppfattning att kritiken av ÄB hos BloggarDag var tidig.


      Lars Jensen

      Radera
    6. Lars Jensen: Det var väl en rimlig förklaring till hur du menade. Samtidigt så är Jackelén en historisk person som första kvinna på posten som ärkebiskop (i Sverige eller överallt?) och det är naturligt att medierna uppmärksammar detta. Men minns också att det hör till erkänd dramaturgi att medierna först ska hylla, sedan "ta ner" någon.

      Att hon är denna "historiska person" ska inte ligga henne till last, menar jag, för det är inte hennes fel riktigt.

      Radera
  12. Vi sammanfattar så här: Antjes nättroll var en seriös sakgranskare. Då ska han inte hanteras som något annat. Twitterinläggen kan läsas. Mödar sig någon att gå igenom dem, får vi hela bilden klar för oss och kan agera för att stödja Antje och hålla fram nättrollen, som spricker i dagsljus. Gärtnerfallet har jag förstahandskunskap om och fler än jag. Om kampanjerna mot Gärtner vet vi en del för vi var med som åsyna vittnen. Väpnargårds bild t ex. Frågan hur nattlig telefonterror bedrivs via en studentkorridorstelefon återstår att besvara. En telefon som ringer 10-20 meter från studentrummet, vem vaknar och svarar då? Nu tror jag Anna fått svar på sina frågor och besked att hennes sammanfattning inte var tillfyllest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då förstår jag! Inger Svensson kan inte ha blivit utsatt för nattlig telefonterror för alla studenter sover på natten - kl. halv tio senast är det släckt och de ligger och snusar i sina sängar! - och ingen kan ha suttit uppe och hört telefonen ringa. Sitter uppe nattetid gör inte studenter.

      Det vet alla.

      Radera
    2. Men en sak förstår jag däremot inte: din andra mening. Vem var en seriös sakgranskare menar du?

      Själv kom jag över denna konversation med Antje:

      "Svenska Kyrkan o islamofila @Biskop Antje som ger bort den svenska oskulden för ett nyp av Allah"

      "Vi vet alla att det enda du söker är personligt bekräftelse, popularitet och framgång. Skäms!"

      "Mitt hjärta gråter medans du gottar dig i din perversa lust att söka hyllning ocj njutning av Guds fiender :("

      Var det dessa twittrare du menar var sakgranskare?

      Radera
  13. Anna, jag släppte igenom dina kommentarer men vi vet båda att du tramsar. Sakgranskningen var den Patrik Pettersson bedrev på sin blogg. Och alla som bott på korridor vet att viljan att ta sig från sitt rum för att svara i telefon om aftonen eller natten då man pokulerar eller studerar (lika illa i båda fallen) inte är så utbredd. Bra att du tar fram twitterinlägg, dock. Hat? Hot? Eller bara det vanvett alla präster stöter på, förr eller senare? Och det får vi stå ut med utan att ta saken personligt.
    Detta sagt torde frågan närmast behöva ställas till kommunikationsavdelningen. Hur kommunicerar ni mot dessa twittrare, ni som menade att det var viktigt att Svenska kyrkan ska vara aktiv på sociala medier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du läser ju helt fel, Dag! Antje har aldrig skrivit att "den manlige bloggaren" (dvs Patrik Pettersson) var ett nättroll. Hon skrev att EFTER att hon utsatts för lögner och i ett tweet beklagat sig över detta, så valde en manlig bloggare att kalla det "pinsamt självömkande". Det är något helt annat än att beskylla Patrik Pettersson för att vara ett nättroll.

      Jag tror dock att både du och Antje är naiva nog att tro att det som skrivs på Twitter och i andra nätsammanhang om AJ i stort sett bara kommer från människor som är måna om SvK och att det går att föra en vettig dialog dem. Min uppfattning är att många tillmälen kommer från folk som säger att de "gått ur SvK för länge sen och jag är ateist men jag vill värna Svenska Traditioner och det är de jävla muslimernas fel att barnen inte längre får sjunga Nationalsången i kyrkan på avslutningen."

      Det kommer aldrig att gå att resonera med dem på ett vettigt sätt tror jag och Antje förstår inte vad hon gett sig in i när hon gjorde det.

      "Hat och hot" är naturligtvis en formulering som man kan diskutera. Men jag kan förstå känslan - om många riktar illvilliga och osanna beskyllningar mot en och några har en hotfull ton så så känns allt som hat och hot till slut. Det borde inte minst ni som är kritiska till ÄB vara ledsna över, att kanske befogad kritik hamnar i en tsunamivåg av ovederhäftig kritik från icke-kyrkliga muslimhatare.

      Jag hänger fortfarande inte med i ditt snack om studentkorridorer. Jag ser det som ett sätt att förringa det som andra varit utsatta för. Obs också att jag aldrig påstått att Gärtner inte varit utsatt för telefonterror m.m.

      Radera
  14. Anna,

    Det har inte slagit Dig att Antje de facto just gnällt över att hon utsatts för bl.a obehagliga samtal och kritik .Kritik som förvisso varit av personlig art.

    Att till skillnad mot Antje Gärtner inte offentligt beklagade sig över liknande "attacker". Sedan är det bara att i sammanhanget kanske beklaga att rent generellt har "nätet" blivit större och mera tillgängligt. Att det helt enkelt blivit mera "common" att skicka "skit" över nätet.

    Ännu längre tillbaka fick sådana personer nöja sig med anonyma brev och kanske att flåsa i telefon. Det sistnämnda inte så effektivt eftersom mottagaren ju kan lägga på, kanske via nummerpresentatör dessutom se vem som okvädar.

    Huvudkritiken som Antje dock inte klarar att ta till sig. Där i likhet med t ex BOD är att hon helt enkelt inte agerar som man har rätt att förvänta sig av en ÄB , inte ens som det förespeglades när hon "valdes?" till ÄB.

    Den kritiken tar varken hon eller BOD till sig utan gnyr över att detta är angrepp på henne som kvinna. Bekvämt...?

    Själv har jag aldrig twittrat , aldrig på något sätt varit i kontakt med ÄB och mina kontakter med facebook, tja de handlar om nu någon skulle vara intresserad att hålla kontakt med mina släktingar i utlandet-

    Påpekar detta för att förhoppningsvis klargöra att åtminstone jag i detta sammanhang omöjligt kan inräknas bland de som via tvitter eller facebook angripit Antje.

    För mig är hon bara en person som politikerna inom SVeK, mot kyrkfolkets vilja och mot den apostoliska läran tillsatt. En person helt olämpad för "ämbetet" och vars uttalanden och i viss mån brist på relevanta uttalanden jag kritiserar när frågan kommer på tal och om någon ids lyssna, läsa men aldrig skulle bry mig om att medelst media som tvitter ,facebook eller ens över telefon kommentera.

    Anledningen är helt enkelt att jag ser det som totalt meningslöst. Lika meningslöst som att försöka få hennes anpasslingar eller hela politikerskocken bakom henne att förstå vad vi andra "gnäller" , beklagar oss över.

    Nämligen ett SVeK, genompolitiserat, icke evangeliskt, icke apostoliskt , icke lutherskt med däremot synkretiskt, sekulärt och gnostiskt i en enda salig röra.

    Kort sagt, allt utom kristet i apostolisk mening.

    //HH

    SvaraRadera
  15. Mina erfarenheter av Svenska kyrkan blev riktigt dåliga i Växjö stift. Ja, de blev så dåliga att jag gick ur Svenska kyrkan, men det kändes sedan konstigt, och jag gick in igen efter kort tid. Men när så Anders Wejryd blev ärkebiskop var måttet rågat för mig, och jag gick ur en andra gång.Jag hittade inte längre något som kändes värmande inom Svenska kyrkan.Inte förrän jag efter två år via mejl fick kontakt med Antje Jackelén (jag förmodade att det var hon själv som svarade), då kände jag äntligen en värme i kontakten med någon som kallade sig kristen.Och jag fick svar, vilket ibland inte händer från kyrkans herrar och damer! I vart fall inte ett personligt svar riktat direkt till den som ställer en fråga.
    Man kan ibland tro att manipulerande ingår i prästutbildningen!
    Men i slutänden är det väl ändå detta som måste räknas, nämligen hur en kyrklig ämbetsbärare förmedlar en känsla av god kristendom i praktiskt bemötande och inte bara irritation och frustration. Det är i godhet mellan oss människor som Gudsriket växer, det är jag övertygad om.Visst prata om apostolisk kyrka, men säg vad detta innebär! Främst att kvinnor och homosexuella är portade? Eller?

    SvaraRadera
  16. HH: Jag tror dig att du inte har angripit Antje via Twitter eller Fb. En liten uppdatering när det gäller telefonterror dock: det går alldeles utmärkt att telefonterrorisera någon även i dag, med en enkel funktion kan man dölja det nummer man ringer från (alt köpa kontantkort). Hoten skickas med fördel med sms.

    När det gäller om det är "bekvämt" att skylla på att man får kritik "bara för att man är kvinna" så har du delvis rätt, delvis fel, anser jag. Det är naturligtvis lätt att skylla allt på en misogyn inställning och kvinnor gör det ibland. Samtidigt så är många män lite för trosvissa i att DERAS kritik minsann aldrig har något med kön att göra! Men försöker man se mönster så kan man se att kvinnor är mer utsatta, kritiken är av ett annat slag (ofta sexualiserat "Hillary sucks but not like Monica") och är så mycket större. Den enskilde kritikern ser inte att han/hon är en del i ett mönster.

    Jag tycker att kritiken mot ÄB har varit oproportionerlig även manliga företrädare också fick kritik. Det liknar en häxjakt där hon får fäkta vilt för att överhuvudtaget kunna hålla näsan ovanför ytan och tyvärr gör hon det också, fäktar, lite för mycket och på ett sätt som inte gynnar henne själv.

    SvaraRadera
  17. Egentligen är detta skrivande om kvinnopräster, manligt och kvinnligt och hetero och homosexuella sekundärt. Det är nämligen bara strängar på en lyra som spelar mycket allvarliga melodier nämligen om ett "Vi" och ett "Dom". Och vart de melodierna kan leda på sikt vet nog många av oss.

    SvaraRadera