fredag 2 september 2016

Vi är många

Gårdagens lilla frågesport. 2 Churchill 3. Hitler och 4 Stalin. Men vem var 1? Per Albin och Mussolini är på förslag. Nu kunde Per Albin fatta beslut och det kunde Mussolini också. Per Albin röjde upp med KG Ossian-Nilsson och Mussolini med d'Annunzio t ex. Eisenhower var mannen.
Lite roligt ska man ha - och problemet löstes skickligt av somliga genom att styra bort från person till parti. Nu till detta att vi är många.

Vi är tusenden och det där att "vi är tusenden" ska sjungas 12 gånger om på slutet. Ni minns väl Tältprojektet. Men vi är tusenden också i det kyrkliga. Vi säger att det här inte längre går.

Jag läste Kyrkans Tidning i går.
Resultatet blev det som brukar uppstå i mig. På stiftssidan beskrevs i ord och bild hur ett åttiotal förtronedevalda målar framtidsbilder. Det är gruppindelning, gruppsamtal och redovisning. De förtroendevalda tycks vara i den åldern att denna verksamhet stimulerar dem. 30-talisterna gillar sånt. De gillar att måla framtidsbilder också. Och alla blir nog glada över att alla talar om samma saker. Det borde kanske bekymra. Tänker ingen nytt? Förfaller alla till det välkända och enkla och rabblar mantrat om låga trösklar och fler mötesplatser? Men det var tydligen bra att alla talade om samma saker. "Det måste vara en styrka. Det visar att vi är på väg åt samma håll." Det kyrkliga lämmeltåget traskar vidare. Bra. Men vart?

Varför kom jag att tänka på Dunning-Kruger-effekten. Det handlar om, har jag lärt mig, en kognitiv bias. De inkompetenta överskattar sin kompetens Den som är kompetent underskattar sin  kompetens och tror att det som är lätt för den kompetente är lika lätt för andra. Detta förhållande sammanfattas så: Den inkompetente har en felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra.
Minns orden kognitiv bias.
Hur blir då detta vid kyrkliga sammandrag med ett åttiotal förtroendevalda närvarande, där framtidsbilder ska målas av kompetenta och inkompetenta i glatt samarbete? Och vad med åratal av analyser och lösningsförslag?
Nu startar vi karusellen på nytt.
Vill ingen förstå missgreppen och vågar ingen fundera över om detta som nu övergår Svenska kyrkan också är resultatet efter amputationer av misshagliga kyrkliga rörelser?

Nog vet många att den kyrkliga verksamheten bland barn och unga inte längre kan bedrivas år efter år fram till konfirmationen och därefter som kyrkligt ungdomsarbete med ett vitalt arbete bland gymnasister och studenter. Verksamheten havererar före tre års ålder eller efter åtta och så konfirmeras en minoritet av de döpta. Detta förhållande ska vi dock inte låtsas om, för då blir församlingspedagogerna ledsna.

Konfirmationsundervisningen frågar sig folk om när det varit på en konfirmationshögtid. Några tjejer hade mannekänguppvisning i prästernas olika kläder och gick med discomusik i bakgrunden mittgången upp och ner, en kille sjöng hip-hop från predikstolen (inklusive svordomar). Prästen fick frågan varför konfirmanderna inte får frågor om kristen tro. "Sån kunskapsundervisning har vi slutat med!" Han svarade som om den ställda frågan var löjlig. Vi är många som fattar vilken framtidsbild som här målas.

Församlingshemsverksamheten når inte särskilt långt eller brett.
På många sätt blir den en mödosam klubbverksamhet, något som måste dras igenom, men som mest fyller behovet av tidsfördriv för dem som behöver fördriva tiden. Terminsindelningen stryker under faktum.

Jag nås av uppgiften om ännu en sjukskriven präst. Han ser sig ha en omöjlig sits i församlingen. Antagligen har han rätt, och tillståndet i det kyrkliga blir för en präst som vill något också ett tillstånd i själen. Det är smittsamt, för hela arbetslaget riskerar nu att drabbas av samma åkomma. Jag tror mig veta att just i den församlingen är två sjukskrivna...

Så här kan vi fortsätta. Vilka är rustade att göra en radikala omprövningen, den kyrkligt förnyade och förnyande omprövningen? Det finns sådana. Systemet kommer dock att fungera som stoppkloss. Vår situation är inte Osby 1935, när en kyrkoherde självsvåldigt hittade lite folk och sedan gjorde vad som behövde göras. Inte konstigt om uppgivenhet blir grundstämning nuförtiden.

Kan ingenting göras?
Jo, problemen kan, som det hette i den klassiska lundateologin "fixeras". Måla inte bara framtidsbilder. Beskriv den samtida verkligheten. Fråga om denna samtid verkligen är nödvändig och fråga på vilket sätt den skapar framtid. Vad säger stiftscheferna då?

Glöm inte heller att vi är många och har blivit fler efterhand. "Det här går inte längre" är insikten som slår tusenden.

I går såg jag i Smålandsposten att en KD-politiker i Alvesta anklagat Modéus II för att fara med osanning. Ingen föds, som Modéus II hävdat, till transvestit, lesbisk eller bög.
Modéus II står fast vid sitt uttalande. "Sexuell läggning är något som följer oss från vårt första andetag och det är något jag tycker man ska visa väldigt stor respekt för."
Kan det verkligen vara så? Och har miljön inget att göra med detta arv.
Jag har läst den nya boken om Karin Boye, Nycklar och samtal, Pia-Kristna Garde skrev och boken har kommit på Ellerströms så det finns skäl att undra, tycker jag. Men enklast är väl att Modéus II ger oss några belägg, texter att läsa och upplysas av. Sätt ditt KD-mannen med hårdfakta. Vad ska vi läsa?
Eller ska vi få en vanlig hojtardebatt utan besvärande belägg?
I dag tar KD-ledningen i länet avstånd från KD-mannen och artikeln där Modéus II uttalade sig var "bra och positiv". Men hårdfakta? Hur är det?

Kent Olausson från Älmhult, Wisti numera ser att debatten om Svenska kyrkan är kapad av nyfascistiska krafter. Fram med namnen vilka dessa nyfascister är. Och definiera nyfascism.
SD, högerpopulisterna, startar en kampanj som stampar av i missförhållanden som redovisas. SD förbereder kyrkovalet och kan antas få framgångar. Det beror på att S ville ha det valsystem som gynnar politiska partier. Så blir SD och S delar av samma problem i och för Svenska kyrkan. Men i vilken retorik är SD nyfascistiskt? Kan inte vänstern tänka några varv djupare? Och ska det vanliga kristna livet malas ner mellan politiska partier som tar plats i det kyrkliga?

Nu gäller det att många röstar på det verkliga alternativet i kyrkovalet, det alternativ som kommer ur gudstjänstliv. Den framtid som avtecknar sig är annars en ytterligare partipolitiserad kyrka.

Blir vi många nog att hålla emot eller är vi bara många om vi ser tillbaka och hittar de medkristna som genom århundraden hållit samtalet igång genom att omutligt definiera motsättningar och därmed kunnat debattera sak?
A säger sitt.
B återger med egna ord vad A sagt.
A korrigerar och så kör de två ett eller flera varv till eller A säger "OK, du vet vad jag menar."
Debatten kan börja. Men först när de två är överens om frågeställning och begrepp. Jag talar inte om himlen. Jag talar om medeltida vetenskaplig anständighet.

Vi kanske inte är så många och alls inte så många som vill göra motstånd därför att vi sett en himmelsk syn av Kyrkan och av Svenska kyrkan? Kyrkoval 2017 - och därefter? Förstärkt partipolitisering och kampen mellan "nationalister" och "antifascister" i Kyrkomöte och Kyrkostyrelse?

36 kommentarer:

  1. Det är fascinerande vilken banbrytande medicinsk och psykologisk kompetens som stiftchefen i Växjö besitter! Här har jag i min okunskap gått omkring och trott att det råder stor osäkerhet om hur hbtq-sexualitet uppkommer? Jag trodde t.o.m. att jag läst om en ny studie som påpekar att samlad forskning snarare visar på bristen av bevis för medfödd hbtq-identitet! Nåväl, vem behöver fördjupa sig i omfattande medicinsk och psykologisk forskning då Växjö har ett sådant orakel!!
    Antony

    SvaraRadera
  2. Tusen, tusen tack. Dag Sandahl!
    Kent Wisti dyker upp varje dag på min Facebook och är alltid ivrigt påhejad och nerlusad med "likes". Av kristna, alltså.

    Igår var det över gränsen, då anklagelserna var riktigt allvarliga och obehagliga.
    Vem vill in i en sådan organisation?

    Den här Jesus, som på mormors gamla vinylskivor "stod någonstans bland skuggorna". Är han kvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast kristna, utan Wisti-groupies tillhörandes den nya lagreligionen!
      Antony

      Radera
    2. Wistigroupies? WG? Är det någon inomkyrklig rörelse man måste känna till? (De är duktiga kommunikatörer i alla fall. Man kommer inte undan)

      Radera
    3. Heja Kent Wisti!!!
      Sign En vänsterradikal en

      Radera
    4. Som sagt. Man kommer inte undan.

      Radera
  3. Det räcker med lite läsning på Wikipedia för att se att de som gapar om fascism är värre fascister än dem de kletar ner. Vilka är det egentligen som vill ha elitstyre och att andra ska hålla tyst...

    SvaraRadera
  4. Att gruppera och etikettera individer med andra åsikter med olika epitet som t.ex. "nyfascister", är inte ett sådant beteende typiskt för extrema rörelser på höger- eller vänsterkanten?
    Att kalla ideologiska motståndare för epitet de inte själva identigfierar sig med är bara ett sätt att smita från sakargument.
    Det oavsett som motståndarna kallas "rasister" eller "kvinnoprästmotståndare".

    Där med inte sagt att man bör kunna ifrågasätta karaktären hos makthavare och politiker, så att man inte råkar lägga sin röst på de som tar bokstavligt på citatet från Socker-Conny: "Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad".

    SvaraRadera
  5. Problemet just nu verkar för somliga bestå i att det brukas för lite svordomar och skällsord i ungdomars vokabulär och även bland folk i allmänhet. Tanken med att som kyrka bejaka svordomarna i s k konfirmationsredovisningar är nog i grunden välvilja: kyrkan hjälper på så sätt ett ökat bruk av svordomar på traven. Många präster verkar även ta den uppgiften på största allvar i sin vardagliga gärning genom ett mer eller mindre flitigt bruk av svordomar. Tanken där är nog återigen i grunden god: att visa människor att dagens präster visst inte behöver vara traditionsbärare språkvårdare, pietetsfulla, trångsynta, för att inte tala om troende. När jag då och då framställt undringar till dylika prästskjortprydda svordomsbrukare har dessa åtminstone skyndsamt låtit antyda vilka kategorier jag själv platsar i och där de ovan nämnda samtliga återfinns. Jag tar det hela som en positiv bekräftelse.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
  6. Måste inte en kristen inför ett val alltid ställa sig frågan: Vad/vem skulle Jesus ha röstat på?
    För inte skulle han väl ha blivit soffliggare?

    LG

    SvaraRadera
  7. Angående homosexualitet: Dr. Jeffrey Satinovers bok "Homosexuality and the politics of truth" förklarar tydligt och klart bl a detta med forskningen. Han ger en massa exempel på forskning vad den kan och inte kan visa. Den kan inte påvisa något sådant som "en homosexuell gen" lika lite som "en basketbollspelar-gen". Men precis som en basketbollspelare föds med vissa förutsättningar att med miljöns hjälp utvecklas till sådan (längd, bollsinne osv), så kan individer vara födda med en viss sårbarhet, som beroende på miljön kan utvecklas på olika sätt. Om miljön främjar homosexualitet kommer fler att välja detta. Satinover, själv jude, påpekar att bland sekulariserade judar är homosexualitet lika vanligt som bland andra, men bland ortodoxa judar existerar det nästan inte. Varför denna skillnad? Jo, ortodoxa judar förbjuder homosexualitet och uppmuntrar det inte.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår inte de dagliga klagomålen från DS!

    -Nu läser vi det igen i hans texter: om den sjukskrivne prästen som "antagligen" har rätt, om "systemet" som är fel och om allt annat som också är det i Svenska kyrkan.

    Jag begriper svårligen de dagliga klagolåtarna från den, som mer än alla andra från sin upphöjda position INIFRÅN har möjlighet att påverka och ställa saker och ting till rätta, om de har hamnat i fel korg eller ingen korg alls.

    Det är som vore vår kyrka predestinerad till att vara slagpåse från bloggaren och de återkommande signaturerna på kommentarsfältet.

    Varför, varför, undrar jag. Finns det då INGET i Svenska kyrkan med alla sekler på nacken som är bra, tacksamt och till och med älskat. Berättigad kritik - javisst! Men dessa ideliga utbrott och obegripligs missnöjesyttringar? Som vore kyrkan inkarnationen av oduglig- och uselhet! Vilket den ju alls ej är, kan jag med cirka fyra decenniers erfarenhet från kyrkan vittna om - alltså i år räknat nästan lika lång erfarenhet som DS kan stoltsera med. Alla andra jämförelser förutan.

    Aldrig någonsin ser jag några positiva recept, någon uppmuntran om och till kyrkan. Aldrig någon genuin glädje över att få vara en vald företrädare - tillika prästvigd och disputerad - för kyrkan och i beslutsposition.

    Nej, jag förstår det inte, hur jag än bemödar mig om att göra det. Förvisso ser sig nog bloggaren som en vilken tvingats svälja bitterhetens kalk en eller annan gång. Låt vara för detta.

    Men ständigt, dagligdags. stundligen i text efter text, rad efter rad bara excellera i felfinnarpositionen synes vara mer än destruktivt. Vad vinner han? Vad vinner kyrkan? Vad vinner vi alla, vi dryga 6 miljoner som tillhör folkkyrkan?
    Förklara vad vi vinner, hr bloggare!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om såg en nära anhörig eller vän, som du älskade, fara illa? Skulle du inte reagera då? Skulle du inte protestera, kritisera, slita och dra om någon som betydde mycket för dig blev förringad, ja rent av misshandlad. Skulle du blunda?
      Att ständigt gå och veta vilken potential denna vingklippta, tilltufsade anhöriga har? Vad den hade kunnat betyda om den fått blomma ut? Om bara den despotiske självutnämnde partnern ville släppa taget. Skilsmässan gick ju igenom för länge sedan, eller hur?

      Radera
  9. Detta Bengt Olof kan du inte förstå. Det är förborgat för dig. Andra fattar. I höst firar Svenska kyrkan 68 år med mig. Och det är 55 år sedan jag först sågs som ansvarig medlem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BloggarDag

      -Nej, jag kan inte förstå det - det oupphörliga idisslandet alltså om kyrkans uselhet.
      Ditt svar är obegripligt: att avfärda utan argument. Det är enkelt. Det är billigt. Men det var kanske nödvändigt för Dig. I brist på sakargument. Ty om en så erfaren präst med så många uppdrag bakom sig och många strängar på sin lyra inte kan se NÅGOT positivt i Svenska kyrkan är vederbörande en psykologisk gåta.
      Är Du verkligen detta Dag?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Men BOD..

      Kan du ta in att de flesta som skriver här anser att skutan Svk läcker som ett såll och att det är problem kopplade till dessa hål som diskuteras här?

      Och under tiden vattnet stiget i båten vill du istället diskutera beröm för de fina toaletterna samt att kajutan på skutan är nog så fint?

      De flesta andra på båten kliar sig i huvudet o funderar här på bloggen var hålen finns och hur dessa ska lagas...eller om det är dax att sätta sig i livbåtarna!

      // Tänkaren

      Radera
    3. Briljant. Man är stor, tung, svårstyrd och full med folk. Men så förblindad av att "gå före" att man inte ser isberget. För man vill ju ha berömmelsen. Visselblåsarna tystas med "du har en tråkig attityd-retorik".

      I efterhand görs det t o m filmer och musik om kaptener som vägrar lyssna.

      Radera
  10. BOD
    Det handlar om en sorg över det som gått förlorat: bekännelsetrohet, bibeltrohet, respekt och samvetsfrihet för dem med klassisk uppfattning i ämbetsfrågan så att de kan få bli kyrkoherdar och biskopar, etc. Kan du medverka till att detta återupprättas i vår kyrka, så skall vi glädjas med dig. Men hur ser framtiden ut: nya hot om vigseltvång, förakt för korset bland ledande företrädare för att bara nämna det senast aktuella. Hur gärna skulle jag inte vilja hålla med dig i glädje över Svenska kyrkan om hon åter skulle framträda som en biblisk, apostolisk och katolsk (allmänkyrklig)kyrka.
    Roland Kristensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste Roland,

      -Och hur många är de nu i missionsprovinsen, Ditt, förmodar jag, alternativ till Svenska kyrkan?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Men vad spelar det för roll?!
      Med den logiken blir ju "Hänt i veckan" en BÄTTRE tidning än t ex "Fokus".

      Om än urvattnad, publikfriande och redo att slira på sanningen ...

      Radera
    3. Men BOD, vad har antalet med saken att göra? Det väsentliga är om man går Guds ärenden eller inte. Roland har alldeles rätt.

      Och vet du inte vad man brukar säga om att miljarder flugor inte kan ha fel?

      Radera
    4. Elisabeth,

      Visst har antalet med saken att göra på det sätt att provinsen med sina kanske 200-400 medlemmar inte kan vara, är eller någonsin kan bli ett realistiskt alternativ till Svenska kyrkan.

      Ett alternativ förutsätter ju geografisk spridning, tillgänglighet, ekonomi och andra resurser i form av präster och annan personal etc, etc.

      Du måste väl förstå att provinsen är en med Svenska kyrkan missnöjd minirörelse, därtill dessvärre ovillig att öppet presentera sin storlek i motsats till Svenska kyrkan, vilken har öppenhet som ett signum.

      Därmed intet ont sagt om provinsens medlemmar, som alla säkert är hedervärda och respekterade kristna företrädare. De bör dock påminnas om att Svenska kyrkan är en varm och kristen kyrka.

      Eller, som jag brukar skriva, vad är den annars?

      Tänk på denna sanning, bästa Elisabeth. Låt oss tillsammans arbeta i, för och med denna heltäckande, riksspridda kyrka, som betytt så oerhört mycket för Sverige!

      Trevlig fortsättning på sensommaren och det vackra septemberväder, som
      Gud givit oss!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Som vanligt (nåja, i de flesta fall) håller jag inte med dig, BOD, bortsett från det sista stycket. Det är verkligen ett välsignat vackert septemberväder vi fått! Jag önskar dig många härliga sensommardagar med sol och blå himmel!

      Radera
  11. Kent Wisti menar tydligen att jag är nyfascister för att jag lagt upp en bild på #mittkors. Får en sådan vara präst?
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  12. BOD

    Ytterligare klarhet får du genom Gunnar Hökmarks artikel idag: Svenska Kyrkan vilse i världen - http://www.svensktidskrift.se/svenska-kyrkan-vilse-i-varlden/

    Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Uppenbarligen har man bestämt sig för att öka takten."
      Hökmark om utträdestakten i SvK.

      En helt obetalbar kommentar.

      Frågan är om den applåderas eller kritiseras av f.d. partilamraten Bengt Olof Dike?

      Radera
  13. Vår sexuella läggning bär vi med oss när vi kommer till jorden -skapade till Guds avbild, att vara gud lik (imagio et similitudio). Vår omgivning påverkar oss i vad mån vi förmår stå för vilka vi är.
    Kyrklig vigsel för samkönade par. Jag har stött och blött frågan inom mig men när jag blev klar över vad jag skrev ovan blev jag också klar över att jag bejakar vigsel av samkönade par.
    ~~~~~^^^^^^^^^^^^~~~~~~~^^^
    Jag ser Frimodig Kyrka som en partipolitisk gruppering -varför inte ställa upp i val till riksdag osv
    Sign En vänsterradikal en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ännu ett "orakel"! Kan den vänsterradikale komma med forskningen som stöder att hbtq-sexualiteten är medfödd?!
      Antony

      Radera
    2. Antony
      Jag har ingen ÖVERTRO på "forskning".
      Redovisa själv Orakel Antony!
      Den vänsterradikal...

      Radera
  14. Även om man kan hålla med Hökmark finns här ett problem. Hans inlägg som politiker bottnar knappast i tro o bekännelse utan är av en slipad politiker. En sådan debatt passar dem som vill partipolitiserad SvKy som hand i handske. "Där ser du, borgarna är våra motståndare i debatten" och så fortsätter det.
    Får man be om en kyrklig och teologisk debatt? Att Hökmark inte riktigt lever upp till det är å andra sidan inte så konstigt. Att våra biskopar argumenterar lika okyrkligt politiskt är väl snarare pinsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också så kan man uppfatta att Hökmark argumenterar för att folk lämnar kyrkan för att den blivit så politiserad att det målar upp inre och yttre fiender till höger (men inte vänster).

      Radera
  15. Är faktumet att det i fallet ovan i blogginlägget är en manlig präst som är sjukskriven ett tecken på att män inte ska vara präster överhuvudtaget? Kanske är de inte tillräckligt väl rustade för de stora utmaningar av olika slag som prästgärningen ställer på dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-farligaste-yrke-prast

      Radera
    2. Tramsmaja!
      Antony

      Radera
  16. Anna,

    Det kan betyda att en som verkligen vill vara präst i en Kristi Kyrka finner att han hamnat i en omöjlig situation. En situation som kanske feministerna gillar?

    Tyvärr, en Eva Brunne's eller Antjes´s kyrka , ja många fleras, genompolitiserad och icke apostolisk är vad man än vill kalla den ingen Kristi Kyrka.

    Det krävs resning av större slag än vad de flesta av oss klarar av.

    SvaraRadera
  17. Hm, verkar som mitt inlägg for iväg innan jag hann formulera klart.

    Avsikten var att påpeka att det man kunde ifrågasätta var din ironiska släng om prästgärning. Det är nog snarast så att de som utan problem ,kanske tom trivs med sin "gärning" inom SVeK gör det därför att de, om än formellt kallar sig "präster# inte agerar som sådana. I vartfall inte som präst i Kristi tjänst.

    Är man nöjd med detta ja då ligger karriären öppen för dem. De andra , de som envisas med att tala om kallelse och dessutom tar det på allvar motarbetas och baktalas på alla sätt.

    Den som inte blir sjuk av sådan behandling-ja, han är knappast normal.

    Hur det är just i detta fall vet jag inget om däremot törs jag nog påpeka att ingen präst blir sjuk av fysisk överansträngning inom tjänsten. Det är nog svårt att idag hitta ett ämbete som kräver mindre av närvaro och förberedelser än prästyrket.

    Jag tänker då inte på att prästen rent formellt hade formellt hade sysslor som idag de är helt befriade från ,inte heller att det var ovanligt bara när jag själv var ung att även en kyrkoherde höll både två och tre mässor en söndag.

    Tänker mest på att en präst förr var en person som alltid var präst, alltid skulle vara beredd att agera som sådan. Idag syns prästen när han offererar någon gång i övrigt är han anonym. Dvs den majoritet som inte ser prästeriet som ett livskall utan bara som en bekväm syssla i politikernas tjänst.

    Kanske bör man istället fråga sig om inte fler präster borde må illa? Fråga sig om detta att så många inte tycks må illa av tillståndet inom SVeK tyder på att de inte efterfrågar att verka som präster utan bara söker en behaglig tillvaro utan krav på att just agera som VDM:er. Nöjer sig med att agera anpasslingar till tidsandan.

    //HH

    SvaraRadera