tisdag 22 november 2016

FLASH Oj vad vi "arbetar" - ett upprört blogginlägg. FLASH

Efter omröstningen i dag var jag riktigt svettig. Psalmen Fädernas kyrka kanske lyfts in i en psalmbok i någon framtid, men det bestämde sig kyrkomötet inte för att driva. Inte ens de nationalistiska. Nu kan ju psalmen sjungas även om nio verser är rätt mycket. Vi är ju inga danskar. I Danmark sjungs psalmer från början till slut med sällspord entusiasm. Kolla särskilt Dronningen, som är en mycket entusiastisk psalmsångare.

Omröstningsproceduren? Det blev rösträkning här och var, kanske för att förbereda valrörelse och debatter. S är mycket för att proklamera och tänker sig, att så bygger vi landet. Andra av oss tror att det mer handlar om idéarbete med idéer som slår rot nerifrån.

Frimodig kyrka fick se sina Etiopieninspirerade motioner avslås. Nationalkyrkor av den svenska modellen blir rätt lätt inskränkta de fagra orden till trots. Motionen om förslag att undersöka gudstjänstlivet (där avsikten förstås var att få fram att en viss typ av församlingar lockar mer än andra) avslogs. Tre apor skulle passa väl in i kyrkomötet: inte se, inte höra, inte tala. Kyrkostyrelsen ska med 218 röster mot 22 inte utreda hur personer utanför heteronormen blir bemötta av kyrkans företrädare, dvs de som har en negativ inställning till vigsel av samkönade par. Jag gissar att motsvarande undersökning inte heller kommer att beslutas om när det gäller präster och diakoner som lämnat ämbete eller tjänst, den undersökning jag föreslog. Här för jag in negationer på anmaning av prosten Ola Isacsson.

Det samkönade? S försöker komma bort från det konstitutionella problemet, det att Läronämnden inte sagt ja till motionskravet. Det löses med en ny skrivning. C ansluter sig innan tilläggsyrkandet anhängiggjorts. ÖKA stöttade, bifall till Eneroth. Lisa Tegby är inte homofob, sa hon, inte Svenska kyrkan heller. Lisa vill inte bli använd i den debatten och fronten var mot S. Vilken tjänst eller otjänst gör ni Svenska kyrkan när ni driver den här frågan? De som viger samkönat vill inte ha stryk i den här frågan. Birgitta Söderfeldt, VISK, ville se framåt, synen har ändrats. Viktigt att nya inte ska kunna gå in i en tjänst för framtiden med en syn från forntiden. Det låter något. Sådana ska inte välja att gå in i Svenska kyrkan, sa VISK-aren Söderfeldt. Den Heliga Skrift? Kyrkofäder? Reformatorer? Och på vilket sätt är en prästkallelse är en prästkallelse frågan om ett val eller frågan om ett svar? För egen del valde jag inte att bli präst. Jag frågade biskopen om han såg en prästkalellse hos mig.

För egen del ifrågasatte jag Läronämndens påstående att inställningen i ämbetsfrågan skulle vara konstitutiv. Konstitutiv från 1997? Eller med stöd av Bibel och bekännelse? Om kyrkomötet 1997 antog en bestämmelse som är konstitutiv kan kyrkomötet 2016 anta en bestämmelse som blir precis lika konstitutiv. Ernst Troeltsch motsatsställning mellan kyrka och sekt (läs Die Soziallehre der christlichen Kirchen und Sekten) kanske nu ska kompletteras med att Svenska kyrkan blir en hybridkyrka - kyrka med sektmarkörer. Och dessa slår man efterhand vakt om som konstitutiva... Jag tänker att det konstitutiva inte ändras men inte heller enkelt kan utvidgas annat än som i USA, genom amendments. Jag menar att inget från 1997 är konstitutivt, inte ens genom att i en manöver komma att handla om bekännelsen, den som fanns innan 1997! Antje svarade inte på den invändningen.

Anna Ekström är oöverträffat slafsig i argumentationen och man kan lita på att det blir falska analogier när hon drar igång. Det är omöjligt att kommunicera att vi har en kategori som vägrar viga - men, undrar man, då vill det väl till att det ska gälla rakt av omedelbart. Deutsche Christens folklighet blir grundmönster! Det värsta som kan hända när samkönade välsignas är att de blir - välsignade. Anna Ekström uppfattar det som ett problem så länge någon säger "jag tror inte på den sortens vigslar".
Jojo.
Mitt sensorium mot falskhet i argumentation, det där med att trolla med truten, aktiverades. Jag är lite känslig.

Jesper Eneroth talade med moraliska över- och undertoner för S nya skrivning. Den skrivningen hade inte delats på förhand till alla, så debatten gällde utskottet, inte det nya läge som alltså är det vi ska rösta om.
Mattias Rosenquist ville - liksom Lisa Tegby - hålla rent från tillvitelser.
För den som vet något om den organiserade diskrimineringsverksamheten i Svenska kyrkan blir det lite mödosamt att höra det upprepade om hur högt det är i tak och generöst. Alla ska vara med och det som är olikhet gillas, ja, jag vet inte allt. Men jag vet hur det egentligen står till.

Bertil Murray hade klarare förstått partipolitiska strukturen och tackade för det. Inget löfte räcker längre än mandatperioden ut. Fjällen har fallit från Bertil Murrays ögon! Kyrkomötet bestämmer i lärofrågor och den saken har Anna Ekström klart deklarerat. I sak har ingen röst hörts att det skulle vara icke-önskvärt att lägga ett krav på prästkandidater.

Wanja Lundby Wedin försäkrar att det inte finns något dolt utan nu ska människors lika värde värnas, motionen är lagd åt sidan men hon vill värna medlemmarnas rätt och vi ska jobba vidare med att ingen diskriminering ska ske. Bertil Murray påpekade att det trots allt handlar om en omvändelse under galgen. Menar ni att man oberoende av denna fråga blir prästvigd? Men det kunde Bertil inte få höra Wanja säga.  Kjell Petersson markerade att äktenskapsbalken inte har något vigseltvång. Politikerna kanske kunde tala med politikerna.

Tillägget var inte utdelat på papper under debatten!!! Så vad skulle debatteras? Helt förvirrat. Fast Lars Stjernkvist, som höll med, menade att vi ändå hade andemeningen klar för oss. Jodå. Kl 15.33 skulle Jesper Eneroth själv dela ut papperet. Jag protesterade. Då skulle tjänsteandarna lägga papperet i facken!!! Och då var vårt enda anförande redan avhållet. Skandal. Hur kan man för den delen gå ut i hallen för att hämta papperet när debatten pågår och självfallet ska avnjutas intill sista kommatecknet.

Så vad såg vi. Partipolitiseringen. Fulländad. Och sanslöst strul.



19 kommentarer:

  1. Kämpa på, Dag! Du har många bakom dig som är glada över att du är på plats! /John

    SvaraRadera
  2. Med ett yrkande lagt efter sista anförandet så har det i praktiken redan dragits ett streck i debatten.
    Enligt gängse mötesprdning får yrkande inte läggas efter streck i debatten.
    Så antingen har kyrkomötet en mycket märklig och mer repressiv mötesprdning än riksdagspattierna, eller också bruter KM mot sin egen mötesordning.
    Märkligt att den ens får förekomma andra yrkanden än Utskottets förslag och reservationerna från utskottet.

    SvaraRadera
  3. Intressant att se hur de som skall vara våra förtroendevalda, blir våra översåtar.

    SvaraRadera
  4. Fädernas kyrka är förvisso vacker, men det räcker med verserna 1-2, 7-9. Det var främst vers 2 som gjorde att den var populär vid såväl dop, vigslar som begravningar.

    Det kan tilläggas att Evangelisk-lutherska k:an i Finland har med psalmen i sin psalmbok, något bearbetad. //Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Norge, inte att förglömma/Sven-Åke Nilsson

      Radera
    2. Måste få lägga till även vid konfirmation. Min konfirmationspsalm från scoutkonf på Kjesäters Folkhögskola sommaren 1977. Präst Eilertz Fryland.
      Eva H

      Radera
    3. Åkte den inte ut ur norska salmeboken 2013? Ska den komma tillbaka i svenska, nu när Eklund varit död i mer än 70 år, måste det nog bli i rätt bearbetad form, typ så här: http://friapsalmboken.blogspot.se/search/label/Fr%C3%A4lsarens%20kyrka%20i%20Sveriges%20land

      Radera
  5. Anna Ekström är verkligen läskig! Hela debatten otroligt märklig. Än mer skrämmande är att så många av ledamöterna i kyrkomötet tror att demokratin står över Bibel, lära och biskopar. Att de får styra SvK är skrämmande på djupet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta bör i synnerhet herr Dike tänka på. /John

      Radera
    2. Jag håller med Moskva - Svky är inte längre en del av kristenheten!
      Antony

      Radera
  6. Det har blivit ett antal s.k. Jesus-suckar här idag, vartefter jag läst olika rapporteringar. Oavsett jag fått höra sådana suckar inte "hör till traditionen" i den kyrka jag fötts in i o, än, hör till. Men jag smiter undan med att jag är EFS:are.
    Tack Dag o ni andra i FK som orkar! O jo, jag är mycket nöjd med att min röst ger mycken talartid.
    Eva H

    SvaraRadera
  7. Desto mer som dr Sandahl berättar om det postkristna samfundet, desto mer bedrövad blir jag över tillståndet i Svky som har döpt och begravt de flesta av mina nära och kära!
    Antony

    SvaraRadera
  8. Alphadeltagaren22 november 2016 21:33

    Jag tror vår Dag behöver en debriefing. Det kanske är dags att återuppliva idén om ironic camp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ironic Camp kanske skulle avhållas på Den Gyldene Freden?
      Ironi i överflöd.

      Radera
    2. Alphadeltagaren23 november 2016 13:03

      DEN kan de i alla fall inte ta ifrån oss.

      Radera
    3. Inte oss, men nationellt förtroendevalda i SvK verkar ligga pyrt till inom en snar framtid.
      Undrar om man får citera 1 Kung 18 där Elia uttrycker sig om inte ironiskt, så åtminstone bitskt sarkastiskt.

      Radera
  9. Alphadeltagaren22 november 2016 22:43

    Eller förresten, fortsätter det så här så kanske ett Angry Camp blir mer passande.
    Orkar vi så kan vi starta PISK. "Pissed" I Svenska Kyrkan. Förebilden är en man som drev ut sådant som inte skulle vara i templet.

    SvaraRadera
  10. Vad som slår en när man läser broder Dags tankar från kyrkomötet är att samma politiska våldtäkt som inleddes mot kyrkan i Sverige med "reformationen" verkar fortsätta ännu idag med oförminskad styrka. När man läser om ränksmidandet från uppkomlingar och broilers som Ekström och Eneroth går tankarna till medveten och genuin ondska för att fördriva det lilla av andligt kyrkoliv som ännu finns kvar. Broder Dag som får bevittna denna bedrövlighet på nära håll är värd allas våra tankar och förböner inte bara under dessa dagar utan för all tid framöver. /John

    SvaraRadera
  11. Man måste ha missuppfattat något. Enkönade äktenskap är ett utslag av heteronormen, slle mina queerteoretiska vänner säga. Dessa äktenskap tvingar in homosexuella i heterosexuella normen av tvåsamhet, trohet och gemensamt hushåll.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera