Stiftsfullmäktiges ordförande hade avsagt sig sin plats i fullmäktige och det var alltså inte möjligt att vägra honom frånträde av ordförandeposten.
Frimodig kyrka hade nu att följa några olika vägar till målet.
1. Påpeka att vi inte har några överenskommelser med någon nomineringsgrupp.
2. Förklara att centern förverkat sin rätt att ha ordförandeposten när just innehavet förorsakat oss problem.
3. Säga att den ordning vi har med 1 och 2 vice ordförande är en trygghet för det kommande året. Det decimerade presidiet sköter fögderiet väl så nyval för tre sammanträden behövs alls inte.
4. Om några envisas med att föra fram en C-kandidat som ordförande begära klargörande av att det är en kandidat som i varje fall gått i prideparad.
Vi gjorde ingenting åt saken. Centermannen Nils Grönqvist från Gullaskruv valdes. I hbtq-frågan är denne hedersman nog inte mer förfaren än att han sett en kviga hoppa upp på en annan kviga. Han tackade för förtroendet, hoppades att han skulle klara uppgiften och såg fram emot att få hjälp av de fyra trevliga damerna på podiet. Den tanken var han så förtjust i att han inte upptäckte den egna sexismen. Det gjorde några andra av oss. Sköter han förhandlingarna 2017 uselt kan det möjligtvis bero på erotiska utsvävningar i tankevärlden, så mycket borde det kunna begripas. Framtiden blir rolig eller i vart fall intressant. Kommer man från Gullaskruv, Flerohopp, Gadderås eller Råddemåla måste det bli roligt. Utan humor kan nämligen ingen annars bo där.
Frimodig kyrka lät alltså valen gå på i väntan på kyrkovalet 2017. I sakfrågor talades. När det gällde resepolicyn påpekades att meningen "Vid flygresa skall i första hand flygbuss användas" var uppseendeväckande. Kompromissen kunde kanske bli att vi bara flyger Airbus, hette det från de förtjusta kommentatorerna. Anvisningarna, som påstods vara en viktig del av policydokumenten, skickades för redigering.
Frågestunden lockade inga frågare. Däremot skulle motioner behandlas.
Först ut var ÖKA. ÖKA betyder Öppen Kyrka för Alla men inte för er och här är det finstilta som alltid det avgörande. ÖKA är egentligen mest gamla kompisar till Bengt Inghammar. I ÖKA återfinns alltså fenomenet gubb-DJ.
Gubb-DJ betyder en äldre herre som vevar sin enda gamla skiva, Disc-Jockey sålunda.
ÖKA-mannen hade motionerat att fullmäktige skulle uttala sig: "Växjö stifts fullmäktige anser att alla människor har ett lika och oändligt värde oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet, religion, social ställning, ålder och funktionshinder."
Stiftsstyrelsen svarade: "Svenska kyrkans värdegrund omfattar det motionen uttrycker."
Jag frågade var denna värdegrund kan återfinnas och svaret blev att den uttrycktes i olika dokument. Det oprecisa avslöjade att detta dock var tomma ord. Någon sådan värdegrund har Svenska kyrkan aldrig fastställt.
Vad var ÖKA-gubb-DJ:n ute efter? Han menade, att det i fullmäktige nog fanns sådana som inte menade just detta och det vore bra att få fram den saken så att debatten kunde ta vid. Jag genmälde att åsiktsregistrering är grundlagstridig.
Det är rätt oerhört det dom håller på med i stiftsfullmäktige!
ÖKA-gubb-DJ:n tappade bort sig och yrkade inte på bifall till den egna motionen. Den försvann i sammanträdesdimma och han fattade nog inte riktigt hur det gått till.
Stiftsstyrelsen hade avvisat två andra motioner och inte sakbehandlat. De påstods strida mot Kyrkoordningen. Jag undrade om av fullmäktige remitterade motioner ska hanteras så. Resultatet blir att ledamöter inte i fortsättningen skriver motioner med idéer om vad som bör göras, påpekade Mattias Fjellander, FK.
Jag hade någon lite tanke på hur styrelsen skulle kunna hantera förslag. Det tarvas. Annars blir stiftsfullmäktige än mer ointressant.
Vi röstade om att skicka tillbaka motionerna för en ny runda i stiftsstyrelsen. Så skulle vi inte göra. Alltså blev det ingenting och det var de flesta nöjda med.
Budgeten slutar på 106 921 miljoner.
Jag ville plussa på 3 miljoner 76000 från det egna kapitalet som en resurs till stiftsstyrelsen. Det var ett tilläggsyrkande. För dessa medel skulle stiftsstyrelsen ha fria händer att fatta beslut om en satsning på en Allhelgonabok, stor och fin, att dela ut Allhelgona 2017.
Gubb-DJ:n från ÖKA hördes muttra att detta kunde man inte rösta för eftersom det var för oprecist. Det var det. Medel till styrelsen och en lös idé är det enda som kan levereras. Det var just detta som visats i behandlingen av de tidigare motionerna. Styrelsen, inte fullmäktige, ska styra. Fullmäktige pekar ut en riktning.
Nu föll detta goda förslag, som stiftet enkelt hade kunnat effektuera fr att bedriva folkmission.
Mats Nilsson, C, sa: "Eftersom du föreslagit, måste jag rösta nej."
Då vet vi.
Den mannen var skolkamrat i Alvesta med mig fast han inte gick i min fina skolform realskola utan i enhetsskola. Därefter har han ägnat helgerna i minst 50 år åt orientering, skogsbruk och jakt alltmedan Kyrkans klockor förgäves kallat honom till gudstjänst. Så blir han pensionist och kyrkvärd, lokal stor man, stiftsfullmäktigeledamot, stiftsstyrelseledamot, kyrkomötesledamot och några utskott därtill. Skillnaden oss emellan är politisk förstås men i grunden existentiell. Jag har gjort något annat under helgerna i mer än 50 år.
POSK-arna då - var de inte samfällt för en evangelisationssatsning? Nej. Omröstningen slöt 28 mot 21. POSK var delat.
Det egendomliga var att stiftsstyrelsen röstade nej till ökade resurser. Den vill ingenting. Min bror sitter i den. Han röstade nej. Han är en kristdemokrat som tänker som en sådan men som i det kyrkliga uppträder som POSK. Det roar mig inte. POSK har förfallit och vill ingenting mer än förvalta det kyrkliga systemet. Det räcker inte.
Är det viljan som brister? Inte säkert hos alla. Kompetensen brister. De flesta i stiftsfullmäktige förstår inte situationens allvar, om de anar att något håller på att gå snett i Svenska kyrkan ropar de på initiativ, tror att det floskulösa hör till förnyandet men upptäcker inte vad som fortfarande skulle gått att göra i Växjö stift.
Det var ju samma sak i Svenska kyrkan när några av oss som satt i Kyrkofondens styrelses au ville satsa på den stora julboken, 3 miljoner ex: pigg, käck, munter och folklig berättelse om Kyrkans tro. Icke!
Arma svenska folk. Kyrkomedlemmar betalar. Själv får jag från min församling 2-3 ex av en tidning som heter Kyrkliga Underrättelser. Det är det hela. Det är den dyraste publikationen jag håller mig med. Om jag lämnar Svenska kyrkan får jag den likväl - så varför är jag med i Moheda församling, som inte förser mig med anständiga högmässor eller ett församlingsliv jag kan leva i?
Men handlar det om kompetens eller vilja? Frälsaren frågar inte när han kommer tillbaka om vi brustit i kompetens. Han säger "I haven icke velat". Jag kompromissar med mig själv. De vill inte eftersom de inte är kompetenta nog att veta vad de skulle vilja i det kyrkliga och alls inte förmår tolka tidens tecken.
I går kväll var det glöggprovning.
En butikschef anslöt. "Helt galet" var hennes omdöme. Hon talade inte om Stiftsfullmäktige. Hon talade om Black Friday.
Problemet är att Black Friday har mer att erbjuda för krämarna vill något och har ett ärende till folk.
Men folk luras på pengar genom att dras in i en köpkarusell!
Ja, men vad gör en kyrka som drar in pengar och lägger på hög men som kanske till sist inte levererar evangelium till folk, inte heller levererar folk till Kyrkans Here när han kommer åter till sin stora dom.
Detta anfall av dysterhet sköljdes bort med glögg och för att få bort det söta sköljde jag minhålan med en del annat också.
Gullaskruv ligger i Hälleberga församling. Nils Grönqvist är således Hällebergare. Till yttermera visso är han erfaren i det kyrkliga. Han är f d arbetare i vår kyrlolindens och buxbomens närhet invid Hälleberga kyrka.Han tiger inte i församlingen -det sjunger om honom. Mina sagespersoner i Hälleberga har dessutom försäkrat mig att han är en hejare på sammanträdesteknik."Han om någon kommer att att kunna hålla Dag Sandahl i herrans tukt och förmaning." påstår en syssling till mig,som är på lundabesök.Och det är min erfarenhet som orreforsare att centerpartister från Gullaskruv inte är att leka med. Ok,vi från Orrefors körde förstås Volvo men nog blev vi omkörda av de från Gullaskruv när vi var på väg till Nybro...
SvaraRaderaJag missade förstås poängen. De från Gullaskruv körde Saab.Vi orreforsare ansågs både hög-färdiga och modiga. Här passar uttrycket Högmod går före fall. Thorsten Jansson fick oss på fall...
RaderaUlf H Berggren Lund Hälleberga
"Eftersom du föreslagit, måste jag rösta nej". Så kan man väl inte säga! Det är synnerligen odemokratiskt.
SvaraRaderaCenterpartiet är ett mysko parti. När jag växte upp såg de ut som Torbjörn Fälldin allihop, och lät ungefär likadant. Idag är det något helt annat, men det verkar inte den krympande skaran i lantmännenkeps ha märkt. Varför så många nu dyker upp i kyrkliga sammanhang fattar jag inte alls.
I Vrigstad (på den tiden ett småländskt samhälle med pingstprofil) på 70 och 80-talet gick de varken i kyrkan eller i parad. Inte ville de slösa pengar heller.
107 miljarder i budget! WOW! Ursäkta petrimetriken men ibland är det viktigt att räkna nollorna.
SvaraRaderaRäkna dock inte med de mänskliga nollorna i de kyrkliga organen, ty då bli intet välbehövligt gjort !
Läser f ö med skräckblandad förtjusning boken That was the Church that was. Ser paralleller med vår egen kyrka.
Observator holmie
Småländsk hbtq-händelse - kvigor som "kopulerar". Lysande, dr Sandahl!
SvaraRaderaAntony
Kvigor brukar väl leva i enkönade miljöer. De vet alltså ingenting så vi tar inga tips från dem, eller?
RaderaTjuren (manskalv som alltså fått behålla sin manlighet) brukar stå fjättrad någonstans.
Lysande!!!!
SvaraRaderaGlögg är ett sötsliskigt elände. Tacka vet jag Glühwein!
SvaraRaderaHear-hear! Mulled wine är också riktigt gott!
RaderaAntony
Det är härligt att se hur detta pestbesmittade och mer och mer övergivna spökskepp går mot sin undergång. Martin Luther får till slut äntligen sin vilja igenom! /John
SvaraRaderaJag undrar ofta om sign. Antony - och (ibland) sign. John - förstår, i vilken hög grad den hånfulla och nedsättande tonen i deras inlägg skapar avsmak och förakt för den romerska Kyrkan hos andra. Är de kanske - egentligen? - något slags ärkeprotestantiska hemliga agenter som vill skrämma oss bort från "papismen"?/Paul
RaderaPaul! Du har då sannerligen missuppfattat. Udden i mina inlägg är alltid riktade mot sv"k". Fråga herr Dike. /John
RaderaDe drivs av olycklig kärlek till vad de en gång hoppades att Sv K var.
Radera/Smun
Jag har aldrig "hoppats på" Svky
RaderaAntony
Sv"k" visade sig vara ett andligt innehållslöst stort svart hål. Många har gjort den upptäckten. /John
RaderaInte har jag missuppfattat något! Antony's och Johns inlägg har förvisso "udden" riktad mot SvK, men deras sätt att argumentera avslöjar också väldigt mycket om vilket slags andlig/kyrklig miljö de själva vistas i. Och sant katolsk (eller ens romersk-katolsk) är denna miljö inte. Min gissning om ärkeprotestantiska agenter är ännu inte helt motbevisad, men det kan också handla om ärkekatolska agenter (SSPX eller värre) som vill avskräcka SvK - och andra - från att alls försöka samtala med Rom. Det kanske klarnar så småningom.../Paul
RaderaFantasin är en stor gåva, var glad för den, Paul! Vilka "agenter" det nu än kan tänkas vara så tas nog inga sådana inter-ecklesiala kontakter den här vägen i varje fall...
Radera/John
Jo då, John, jag är glad över fantasin (även om jag gärna skulle vilja vara ännu mer fantasirik). När jag t.ex. läser någons påstående att "Katolska Kyrkans sanna tro är inte en personkult", så får jag för mig en rad saker, t.ex. att vederbörande har en släng av sedevakantism. Kanske inte så långsökt ändå..?/Paul
RaderaJag har länge misstänkt att det är ngt skumt med Antony pch John. De kan vara samma person. Några rättrogna r-katoliker är de (han) definitivt inte. En eller två ärkeprotestanter som vill skrämma oss från RKK - onekligen en intressant tanke. Eller kanske en agent som vill att vi skall hata SvKy? Men vem representerar de då? SKR
SvaraRaderaPå vilket sätt är inte jag och John rättroende katoliker?
RaderaAntony
"På vilket sätt är inte jag och John rättroende katoliker?"
RaderaDet är ni alldeles säkert. Ni är alldeles ypperliga exempel på hur fel mycket har gått inom romersk-katolska kyrkan.
Jag trodde att rättroende katoliker tagit till sig imperativen från Lund?
RaderaNågra sådan tendenser har jag dock ännu ej sett från Antony.
Elisabeth visar sin arrogans genom att inte ge ett enda exempel på sin "tes" och Peter T är ännu en av de obildade protestanterna som tror att Katolska Kyrkans tro är en personkult!
RaderaAntony
Rättroende katoliker har en ekumenisk och broderlig inställning till de skilda bröderna i andra samfund. Detta enligt Vaticanum II och inte minst nuvarande påven Franciskus och de tidigare från Johannes XXIII och framåt. En rättroende katolik skall vara lydig påvens uttalanden och förhållningssätt. Jag kan inte finna att så är fallet med vare sig John eller Anthony. Deras förakt för allt vad SvKy står för är inte katolskt. SKR
SvaraRaderaKatolska Kyrkans sanna tro är inte en personkult, vilket SKR verkar tro att den är!
RaderaAntony
Den öppenheten ser jag ofta i dokumenten, men mer sällan bland RKK:s medlemmar. Där uppvisas oftare motsatsen.
RaderaF Pierre